البیان
💠هر مکتب و آیینی که در طول تاریخ به بشر عرضه شده است، خواسته ناخواسته می بایست نگاه و برنامه خود را
🗂مجموعه جلسات موضوعی «زن در آیینه اسلام»
🔰استاد آیت الله فرحانی
1⃣ضرورت شناسی مسئله زن در آینه اسلام
🌐http://farhani.net/2015/12/28/%d8%ac%d9%84%d8%b3%d9%87-%d8%a7%d9%88%d9%84/
2⃣بررسی شبهات مطروحه پیرامون مسئله زن در اسلام
🌐http://farhani.net/2015/12/28/%d8%ac%d9%84%d8%b3%d9%87-%d8%af%d9%88%d9%85/
3⃣انسان شناسی از منظر قرآن
🌐http://farhani.net/2015/12/28/%d8%ac%d9%84%d8%b3%d9%87-%d8%b3%d9%88%d9%85/
4⃣بررسی سیر صعود وسیر نزول انسان و نقش زن در مقام تکوین
🌐http://farhani.net/2015/12/28/%d8%ac%d9%84%d8%b3%d9%87-%da%86%d9%87%d8%a7%d8%b1%d9%85/
5⃣نقش زنان از منظر قرآن
🌐http://farhani.net/2015/12/28/%d8%ac%d9%84%d8%b3%d9%87-%d9%be%d9%86%d8%ac%d9%85/
6⃣بررسی قانون مداری ایمان و عمل صالح
🌐http://farhani.net/2015/12/28/%d8%ac%d9%84%d8%b3%d9%87-%d8%b4%d8%b4%d9%85/
7⃣نظام حقوقی زن در اسلام
🌐http://farhani.net/2015/12/28/%d8%ac%d9%84%d8%b3%d9%87-%d9%87%d9%81%d8%aa%d9%85/
#زن_در_اسلام
@albayann
5.79M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
🎞 #ببینید
🔹و آن قدرى كه بشر مىتواند از ذات مقدّس حق تعالى اطّلاع ناقص پيدا كند از اسماى حق است. خود ذات مقدس حق تعالى يك موجودى است كه دست انسان از او كوتاه است.
حتى دست خاتم النبيين كه اعلم و اشرف بشر است، از آن مرتبه ذات كوتاه است. آن مرتبه ذات را كسى نمىشناسد غير از خود ذات مقدس.
🔸آن چيزى كه بشر مىتواند به آن دسترسى پيدا كند اسماء اللَّه است، كه اين اسماء اللَّه هم مراتبى دارد، بعضى از مراتبش را ما هم مىتوانيم بفهميم، و بعضى از مراتبش را اولياى خدا و پيغمبر اكرم (ص) و كسانى كه معلَّم به تعليم او هستند مىتوانند ادراك كنند.
📌همه عالم اسماللَّهاند؛ تمام عالم. چون اسم، نشانه است؛ همه موجوداتى كه در عالم هستند نشانه ذات مقدّس حق تعالى هستند. منتها نشانه بودنش را بعضيها مىتوانند به عمقش برسند، كه اين چطور نشانه است؛ و بعضى هم به طور اجمال مىتوانند بفهمند كه نشانه است. آنكه به طور اجمال است اين است كه موجود خود به خود وجود پيدا نمىكند.
#درس_اخلاق
#امام_خمینی
@albayann
هدایت شده از KHAMENEI.IR
10.72M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
📹 یک عدهای ادعای فهم سیاسی میکنند اما تحلیلهایشان در روزنامه و فضای مجازی واقعاً انسان را متأسف میکند. میگویند برای اینکه بتوانید این اغتشاشها را تمام کنید باید مشکلتان را با آمریکا حل کنید؟!
🏷 #دیدار_بسیج
📺 پخش زنده از
https://farsi.khamenei.ir/live
🖊 حضرت امام و مقام معظم رهبری نمونه انسان مدل اسلام ولایی
🔰استاد آیت الله فرحانی
🔹 فارق فلسفه غرب و فلسفه اسلامی کلمات امیرالمومنین (علیه السلام) است/ به تعبیر علامه طباطبائی «علی و فلسفه الهی»
📌 علامه طباطبائی فلسفه مادی را نقد کرد نه همه فلسفه غرب را و نتیجه اش این شد که کمر فلسفه مادی در ایران شکست
🔸 در روزگار ما چالشی با فلسفه غرب -نه فقط فلسفه مادی- به وجود آمده است.
ما باید حکمت را امتداد دهیم تا تقابل فلسفه اسلامی یعنی مدل انسان ولایی را با فلسفه غرب روزگار خودمان نشان دهیم
حزب الله لبنان یکی از خروجی های مدل انسان ولایی است
👈 حضرت امام و مقام معظم رهبری نمونه انسان مدل اسلام ولایی هستند که این مدل شاخصی به وجود می آورد به نام «#انسان_و_جامعه_انقلابی»
@albayann
🖊حیات حقیقی در چارچوب اتصال به ولایت و اتصال به امامت است.
🔰 استاد #آیت_الله_فرحانی:
🔹اتصال به ولایت و امامت یعنی ” ولله الاسماء الحسنی فادعوه بها” برو دنبال اسمای حسنای الهی. لذا درآن آیه سوره اسراء دارد که: يَوْمَ نَدْعُوا كُلَّ أُناسٍ بِإِمامِهِمْ فَمَنْ أُوتِيَ كِتابَهُ بِيَمينِهِ فَأُولئِكَ يَقْرَؤُنَ كِتابَهُمْ وَ لا يُظْلَمُونَ فَتيلا وَ مَنْ كانَ في هذِهِ أَعْمى فَهُوَ فِي الْآخِرَةِ أَعْمى وَ أَضَلُّ سَبيلا “
امامت و ولایت مبنایی را با خود می آورد که هر کس جذب نشود کور و کر است، حیات ندارد،
🔸حیات حقیقی مربوط به وقتی است که ارتباط برقرار شود. قرآن در بعضی از آیات اسم این حیات را «حیات طیب» قرار داده است.مَنْ عَمِلَ صالِحاً مِنْ ذَكَرٍ أَوْ أُنْثى وَ هُوَ مُؤْمِنٌ فَلَنُحْيِيَنَّهُ حَياةً طَيِّبَةً.
حیات طیب حیاتی است که در سایه ایمان و عمل صالح به دست می آید، این منطق قرآن است.
📌 درباره آمدن این حیات طیب پیغمبر فرمود: الّا المودّة فی القربی برو دنبال مودت به قربی تا حیات طیب پیدا کنی. این مودت به قربی برای خودتان است، شما را زنده می کند. ما این اسماء را دادیم تا شما زنده شوید. تا شما حرکت کنید.
#تفسیر
#ولایت
@albayann
لوح پژوهشی-آذر1401.jpg
7.32M
📚 شماره سوم لوح پژوهشی مدرسه فقهی امیرالمؤمنین(علیه السلام) تحت عنوان «فرائد» منتشر شد.
📌این لوح که به صورت ماهیانه منتشر می شود، به دست نوشته های اساتید و طلاب مدرسه فقهی امیرالمومنین(ع) می پردازد.
ستون ها و عناوین مختلفی در این لوح مدنظر قرار گرفته است که در شماره سوم خود، مطالبی با سه سرفصل منطق اعتباریات و نظریه جامع و موضوع علم اصول ارائه شده است.
💠مطالب لوح شماره سوم به شرح ذیل می باشد:
1️⃣ اعمال منطق اعتباریات در اقسام وضع
تقریری از درس خارج اصول استاد آیت الله فرحانی
2️⃣ واکاوی (نظریه جامع) بر اساس قسم رابع از منظر حضرت امام(ره)
به قلم مرحوم حجةالاسلام والمسلمین محمدعلی کرامت ؛ استاد سطح عالی حوزه علمیه قم
3️⃣ نقدهای آخوند خراسانی به موضوع علم اصول
به قلم آقای مصطفی باقری ؛ دانش پژوه مقطع خارج مدرسه فقهی امیرالمومنین(ع)
👈🏻علاقه مندان می توانند نسخه چاپ شده آن را جهت درج و نصب در مدراس و اماکن علمی مختلف با مراجعه حضوری به معاونت پژوهش مدرسه تهیه نمایند.
#فرائد
#مدرسه_فقهی_امیرالمومنین
#فقه_الخمینی
#معاونت_پژوهش
@albayann
🌱به مناسبت سالروز ولادت حضرت زینب سلام الله علیها🌱
🔹 اینها چیزهایی است که حضرت سیدالشهدا به ملت آموخته است و اهل بیت بزرگوار او و فرزند عالیمقدار او هم فهماند که بعد از اینکه آن مصیبت واقع شد، باید چه کرد. باید تسلیم شد؟ باید تخفیف در مجاهده قائل شد؟
📌یا باید همانطوری که زینب ـ سلام الله علیها ـ در دنبالۀ آن مصیبت بزرگی که تُصَغَّرُ عِنْدَهُ الْمَصائِبُ،ایستاد و در مقابل کفر و در مقابل زندقه صحبت کرد و هر جا موقع شد، مطلب را بیان کرد و حضرت علی بن الحسین ـ سلام الله علیه ـ با آن حال نقاهت، آنطوری که شایسته است تبلیغ کرد.
📚صحیفه امام جلد ۱۷ ص ۵۶
#اهل_بیت
#میلاد_حضرت_زینب
#امام_خمینی
@albayann
10.39M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
🎞 #ببینید
🖊نماهنگ | گنجینه سحر
🔰آیتالله خامنهای
📚ابتدای درس خارج فقه ۱۳۹۷/۱۱/۰۲
#درس_اخلاق
@albayann
🔰نظام مشهور درعلم اجمالی
برگرفته از درس خارج اصول استاد آیت الله فرحانی
✍مقرر:حجه الاسلام حجت پورعبدالهی
آن چه مشخص است بحث علم اجمالی در نزد مشهوراصولیین در دو جا مورد بحث قرار می گیرد.
1⃣قطع
2⃣شک(بحث اشتغال)
➖دلیل مشهور بر اینکه چرا علم اجمالی در دو جا مورد بحث واقع می شود اینگونه است که اساسا آنها تمرکز بر روی قطع دارند.
1⃣در جایی که قطع تفصیلی باشد قائل هستند قطع تفصیلی علت تامه است یعنی هم مقتضی موجود و هم مانع مفقود می باشد لذا وقتی انسان به یک چیزی قطع تفصیلی پیدا کند همه چیز روشن است.
2⃣اما در جایی که قطع اجمالی باشد این علم اجمالی توأم با شک است یعنی می داند نجسی وجود دارد یا خمری هست اما نمی داند در کدام یک از این دو ظرف می باشد در اینجا علیت این علم اجمالی نسبت به اینکه امتثالش واجب باشد در حد مقتضی است چون شک هم وجود دارد و شارع می تواند با اصالة الحلیه یا اصالة البرائة مانع بشود و با احداث مانع مقتضی اثر خودش را ندارد.
📌یعنی در موارد علم اجمالی مقتضی موجود است و برای اینکه به مرحله علت تامه برسد باید مانع نیز مفقود باشد و اگر در بحثهای ادله ثابت بشود شارع در مورد شک در اطراف علم اجمالی اباحه قائل شده است یعنی مانع وجود دارد و دیگر وجوب امتثالی در کار نیست.
🔹پس در این سازمان مشهور شارع می تواند احداث مانع کند اما یک اشکال دیگری وجود دارد اینکه اگر شارع یک طرف را ترجیح بدهد و برائت جاری کند ترجیح بلامرجح پیش می آید و اگر بخواهد در دو طرف برائت را جاری کند با آن معلوم بالاجمال فی البین ناسازگاری به وجود می آید لذا مشهور فتوا می دهند که تعارض به وجود می آید و اذا تعارضا تساقطا پس باید احتیاط کرد.
➖در این سیستم چون علم اجمالی مقتضی است نه علت تامه پس امکان جریان اصول در اطراف علم اجمالی وجود دارد اما چون جریان اصل در یک طرف بلامرجح و جریان آن در دو طرف با معلوم بالاجمال ناسازگار است تعارض می کنند و تساقط صورت می گیرد و باید اشتغال جاری کرد.
🔸ثمره نظام مشهور
پس اگر کسی در سیستم علم اجمالی قائل شد علم اجمالی نسبت به تنجز و لزوم امتثال مقتضی است آن وقت این علم اجمالی فی نفسه مانع جریان اصل نیست و می شود با اصالة الطهاره واصالة الحلیة کار کرد اما چون تنجیز علم اجمالی این گونه شکل می گیرد که اصول را در یک طرف نمی شود پیاده کرد چون ترجیح بلامرجح پیش می آید و در دو طرف هم نمی شود چون با معلوم بالاجمال ناسازگار است لذا باید احتیاط کرد اما این سیستم در استصحاب دچار مشکل می شود مثلا در جایی که دو ظرف وجود دارد و یکی از آنها نجس است اما حالت سابقه یکی از آنها مشخص است در اینجا می شود لاتنقض را پیاده کرد و ترجیح بلامرجح هم نیست و اشتغال هم نمی باشد پس در علم اجمالی در این مصداق مقتضی است و با جریان اصل استصحاب علت تامه می شود.
🔺در اینجا ذکر این نکته لازم است که شیخ انصاری(ره) در رسائل همین کار را انجام داده است ایشان می فرمایند در حرمت مخالفت قطعیه چون معلوم بالتفصیل است(یعنی اگر بخواهم هر دو را مرتکب بشوم این در واقع مخالفت با علم تفصیلی است) وعلم تفصیلی شأنیتش علت تامه است این قسمت در ذیل قطع آورده می شود اما نسبت به وجوب موافقت قطعیه علم اجمالی وجود دارد و علم اجمالی اقتضائی است لذا در ذیل بحث شک آورده می شود.
📌و بعد در قسمت شک اگر در فضای شبهه محصوره باشند این سازمان مشهور را پیاده می کنند اما وقتی غیر محصوره باشد بحث چگونه می شود که در مورد آن مطالبی را ارائه می نمایند.
#فقه_الخمینی
#اصول
@albayann