eitaa logo
البیان
11.3هزار دنبال‌کننده
838 عکس
190 ویدیو
72 فایل
بازتاب اندیشه های استاد آیت الله عبدالکریم فرحانی 📌 تبیین مکتب فقه الخمینی(ره) 📌 روش تحصیل در مسیر اجتهاد 📌 امتداد حکمت و تمدن نوین اسلامی 📌 اخلاق و معنویت ارتباط با ادمین: @admin_albayan
مشاهده در ایتا
دانلود
اقسام اسماء الهی.mp3
2.37M
🎙 🔹اقسام اسماء الهی و جایگاه سالک و حامد. 🔸تفاوت حمد و ثناء رهروان الهی به حسب مقام و فراخور حالشان. 🔹رحمانیت و رحیمیت ذاتی و فعلی و لوازم هر کدام 🔰استاد آیت الله فرحانی تبیین می کنند. @albayann
🖊 حضرت امام و مقام معظم رهبری نمونه انسان مدل اسلام ولایی 🔰استاد آیت الله فرحانی 🔹 فارق فلسفه غرب و فلسفه اسلامی کلمات امیرالمومنین (علیه السلام) است/ به تعبیر علامه طباطبائی «علی و فلسفه الهی» 📌 علامه طباطبائی فلسفه مادی را نقد کرد نه همه فلسفه غرب را و نتیجه اش این شد که کمر فلسفه مادی در ایران شکست 🔸 در روزگار ما چالشی با فلسفه غرب -نه فقط فلسفه مادی- به وجود آمده است. ما باید حکمت را امتداد دهیم تا تقابل فلسفه اسلامی یعنی مدل انسان ولایی را با فلسفه غرب روزگار خودمان نشان دهیم حزب الله لبنان یکی از خروجی های مدل انسان ولایی است 👈 حضرت امام و مقام معظم رهبری نمونه انسان مدل اسلام ولایی هستند که این مدل شاخصی به وجود می آورد به نام «» @albayann
🖊حیات حقیقی در چارچوب اتصال به ولایت و اتصال به امامت است. 🔰 استاد : 🔹اتصال به ولایت و امامت یعنی ” ولله الاسماء الحسنی فادعوه بها” برو دنبال اسمای حسنای الهی. لذا درآن آیه سوره اسراء دارد که: يَوْمَ نَدْعُوا كُلَّ أُناسٍ بِإِمامِهِمْ فَمَنْ أُوتِيَ كِتابَهُ بِيَمينِهِ فَأُولئِكَ يَقْرَؤُنَ كِتابَهُمْ وَ لا يُظْلَمُونَ فَتيلا وَ مَنْ كانَ في‏ هذِهِ أَعْمى‏ فَهُوَ فِي الْآخِرَةِ أَعْمى‏ وَ أَضَلُّ سَبيلا “  امامت و ولایت مبنایی را با خود می آورد که هر کس جذب نشود کور و کر است، حیات ندارد، 🔸حیات حقیقی مربوط به وقتی است که ارتباط برقرار شود. قرآن در بعضی از آیات اسم این حیات را «حیات طیب» قرار داده است.مَنْ عَمِلَ صالِحاً مِنْ ذَكَرٍ أَوْ أُنْثى‏ وَ هُوَ مُؤْمِنٌ فَلَنُحْيِيَنَّهُ حَياةً طَيِّبَةً. حیات طیب حیاتی است که در سایه ایمان و عمل صالح به دست می آید، این منطق قرآن است. 📌 درباره آمدن این حیات طیب پیغمبر فرمود: الّا المودّة فی القربی برو دنبال مودت به قربی تا حیات طیب پیدا کنی. این مودت به قربی برای خودتان است، شما را زنده می کند. ما این اسماء را دادیم تا شما زنده شوید. تا شما حرکت کنید. @albayann
لوح پژوهشی-آذر1401.jpg
7.32M
📚 شماره سوم لوح پژوهشی مدرسه فقهی امیرالمؤمنین(علیه السلام) تحت عنوان «فرائد» منتشر شد. 📌این لوح که به صورت ماهیانه منتشر می شود، به دست نوشته های اساتید و طلاب مدرسه فقهی امیرالمومنین(ع) می پردازد. ستون ها و عناوین مختلفی در این لوح مدنظر قرار گرفته است که در شماره سوم خود، مطالبی با سه سرفصل منطق اعتباریات و نظریه جامع و موضوع علم اصول ارائه شده است. 💠مطالب لوح شماره سوم به شرح ذیل می باشد: 1️⃣ اعمال منطق اعتباریات در اقسام وضع تقریری از درس خارج اصول استاد آیت الله فرحانی 2️⃣ واکاوی (نظریه جامع) بر اساس قسم رابع از منظر حضرت امام(ره) به قلم مرحوم حجةالاسلام والمسلمین محمدعلی کرامت ؛ استاد سطح عالی حوزه علمیه قم 3️⃣ نقدهای آخوند خراسانی به موضوع علم اصول به قلم آقای مصطفی باقری ؛ دانش پژوه مقطع خارج مدرسه فقهی امیرالمومنین(ع) 👈🏻علاقه مندان می توانند نسخه چاپ شده آن را جهت درج و‌ نصب در مدراس و اماکن علمی مختلف با مراجعه حضوری به معاونت پژوهش مدرسه تهیه نمایند. @albayann
🌱به مناسبت سالروز ولادت حضرت زینب سلام الله علیها🌱 🔹 اینها چیزهایی است که حضرت‏‎ ‎‏سیدالشهدا به ملت آموخته است و اهل بیت بزرگوار او و فرزند عالیمقدار او هم فهماند‏‎ ‎‏که بعد از اینکه آن مصیبت واقع شد، باید چه کرد. باید تسلیم شد؟ باید تخفیف در‏‎ ‎‏مجاهده قائل شد؟ 📌یا باید همانطوری که زینب ـ سلام الله علیها ـ در دنبالۀ آن مصیبت‏‎ ‎‏بزرگی که ‏‏تُصَغَّرُ عِنْدَهُ الْمَصائِبُ،‏‎ایستاد و در مقابل کفر و در مقابل زندقه صحبت کرد و هر‏‎ ‎‏جا موقع شد، مطلب را بیان کرد و حضرت علی بن الحسین ـ سلام الله علیه ـ با آن حال‏‎ ‎‏نقاهت، آنطوری که شایسته است تبلیغ کرد.‏ 📚صحیفه امام جلد ۱۷ ص ۵۶ @albayann
10.39M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
🎞 🖊نماهنگ | گنجینه سحر 🔰آیت‌الله خامنه‌ای 📚ابتدای درس خارج فقه ۱۳۹۷/۱۱/۰۲ @albayann
🔰نظام مشهور درعلم اجمالی برگرفته از درس خارج اصول استاد آیت الله فرحانی ✍مقرر:حجه الاسلام حجت پورعبدالهی آن چه مشخص است بحث علم اجمالی در نزد مشهوراصولیین در دو جا مورد بحث قرار می گیرد. 1⃣قطع 2⃣شک(بحث اشتغال) ➖دلیل مشهور بر اینکه چرا علم اجمالی در دو جا مورد بحث واقع می شود اینگونه است که اساسا آنها تمرکز بر روی قطع دارند. 1⃣در جایی که قطع تفصیلی باشد قائل هستند قطع تفصیلی علت تامه است یعنی هم مقتضی موجود و هم مانع مفقود می باشد لذا وقتی انسان به یک چیزی قطع تفصیلی پیدا کند همه چیز روشن است. 2⃣اما در جایی که قطع اجمالی باشد این علم اجمالی توأم با شک است یعنی می داند نجسی وجود دارد یا خمری هست اما نمی داند در کدام یک از این دو ظرف می باشد در اینجا علیت این علم اجمالی نسبت به اینکه امتثالش واجب باشد در حد مقتضی است چون شک هم وجود دارد و شارع می تواند با اصالة الحلیه یا اصالة البرائة مانع بشود و با احداث مانع مقتضی اثر خودش را ندارد. 📌یعنی در موارد علم اجمالی مقتضی موجود است و برای اینکه به مرحله علت تامه برسد باید مانع نیز مفقود باشد و اگر در بحثهای ادله ثابت بشود شارع در مورد شک در اطراف علم اجمالی اباحه قائل شده است یعنی مانع وجود دارد و دیگر وجوب امتثالی در کار نیست. 🔹پس در این سازمان مشهور شارع می تواند احداث مانع کند اما یک اشکال دیگری وجود دارد اینکه اگر شارع یک طرف را ترجیح بدهد و برائت جاری کند ترجیح بلامرجح پیش می آید و اگر بخواهد در دو طرف برائت را جاری کند با آن معلوم بالاجمال فی البین ناسازگاری به وجود می آید لذا مشهور فتوا می دهند که تعارض به وجود می آید و اذا تعارضا تساقطا پس باید احتیاط کرد. ➖در این سیستم چون علم اجمالی مقتضی است نه علت تامه پس امکان جریان اصول در اطراف علم اجمالی وجود دارد اما چون جریان اصل در یک طرف بلامرجح و جریان آن در دو طرف با معلوم بالاجمال ناسازگار است تعارض می کنند و تساقط صورت می گیرد و باید اشتغال جاری کرد. 🔸ثمره نظام مشهور پس اگر کسی در سیستم علم اجمالی قائل شد علم اجمالی نسبت به تنجز و لزوم امتثال مقتضی است آن وقت این علم اجمالی فی نفسه مانع جریان اصل نیست و می شود با اصالة الطهاره واصالة الحلیة کار کرد اما چون تنجیز علم اجمالی این گونه شکل می گیرد که اصول را در یک طرف نمی شود پیاده کرد چون ترجیح بلامرجح پیش می آید و در دو طرف هم نمی شود چون با معلوم بالاجمال ناسازگار است لذا باید احتیاط کرد اما این سیستم در استصحاب دچار مشکل می شود مثلا در جایی که دو ظرف وجود دارد و یکی از آنها نجس است اما حالت سابقه یکی از آنها مشخص است در اینجا می شود لاتنقض را پیاده کرد و ترجیح بلامرجح هم نیست و اشتغال هم نمی باشد پس در علم اجمالی در این مصداق مقتضی است و با جریان اصل استصحاب علت تامه می شود. 🔺در اینجا ذکر این نکته لازم است که شیخ انصاری(ره) در رسائل همین کار را انجام داده است ایشان می فرمایند در حرمت مخالفت قطعیه چون معلوم بالتفصیل است(یعنی اگر بخواهم هر دو را مرتکب بشوم این در واقع مخالفت با علم تفصیلی است) وعلم تفصیلی شأنیتش علت تامه است این قسمت در ذیل قطع آورده می شود اما نسبت به وجوب موافقت قطعیه علم اجمالی وجود دارد و علم اجمالی اقتضائی است لذا در ذیل بحث شک آورده می شود. 📌و بعد در قسمت شک اگر در فضای شبهه محصوره باشند این سازمان مشهور را پیاده می کنند اما وقتی غیر محصوره باشد بحث چگونه می شود که در مورد آن مطالبی را ارائه می نمایند. @albayann
مراحل سلوک انسان.mp3
5.51M
🎙 🔰استاد آیت الله فرحانی: ⁉️اصطلاح حدوث اسمی در نزد ملاهادی برای تبیین چیست؟ 📌توضیح شهید مطهری از حدوث اسمی 🔹مراحل سلوک انسان و خصوصیت هر مرتبه 🔸تفاوت تعابیر فلاسفه و عرفا از عالم و هستی @albayann
🖊جایگاه جهاد کبیر در منظومة ولایت 🔰استاد آیت الله فرحانی @albayann
البیان
🖊جایگاه جهاد کبیر در منظومة ولایت 🔰استاد آیت الله فرحانی #جهاد_کبیر @albayann
💠جایگاه جهاد کبیر در منظومة ولایت 🔰استاد آیت الله فرحانی: 🔹در منظومۀ ولایت که بحث از ولایت است، در سورۀ مائده، آیۀ ولایت می فرماید: إِنَّمَا وَلِيُّكُمُ اللّهُ وَرَسُولُهُ وَالَّذِينَ آمَنُواْ الَّذِينَ يُقِيمُونَ الصَّلاَةَ وَيُؤْتُونَ الزَّكَاةَ وَهُمْ رَاكِعُون. حال قرآن، قبل از این آیۀ ولایت، یک مشکلی را در تاریخ تذکر می دهد به نام ارتداد.در آنجا می فرماید ریشۀ ارتداد این است که جهاد کبیر جدی گرفته نمی شود. خیلی عجیب است. 🔸یعنی شما ریشۀ ارتداد را که بررسی می کنید می بینید این است کسی که زیر بار حرف مردم می رود و نمی ایستد. ریشۀ ارتداد این است که یک عده رفتند زیر بار سقیفه و زیر بار کتاب خدا نرفتند . ببین قرآن چقدر زیبا بیان کرده است. من این آیات را دقت کردم دیدم همان طور است که آقا فرموده است. سقیفه با پنج رأی خلیفه معین کرد. بقیه مقابل این مسئله نایستادند. 📌قرآن می فرماید بایستید. فلا تطع الکافرین و المنافقین.اینها نایستادند. قرآن ارتداد را اینگونه مطرح می کند: «يَا أَيُّهَا الَّذِينَ آمَنُوا مَنْ يَرْتَدَّ مِنْكُمْ عَنْ دِينِهِ» اگر از دینتان برگردید « فَسَوْفَ يَأْتِي اللَّهُ بِقَوْمٍ يُحِبُّهُمْ وَيُحِبُّونَهُ» خدا به زودی مردمانی را می آورد، این ها ولایتی اند. خصوصیتشان چگونه است؟ خدا را دوست دارند خدا هم دوستشان دارند. «أَذِلَّةٍ عَلَى الْمُؤْمِنِينَ» با همند، واحدند. «أَعِزَّةٍ عَلَى الْكَافِرِينَ» در مقابل کفار عزتمندند. زیر بار زور نمی روند. این می شود جهاد کبیر . ⁉️چرا؟ «يُجَاهِدُونَ فِي سَبِيلِ اللَّهِ وَلَا يَخَافُونَ لَوْمَةَ لَائِمٍ » در راه خدا جهاد می کنند و در مقابل کفار با اتکاء به دین حق، محکم می ایستند. از حدود دین کوتاه نمی آیند ، از دین خدا بر نمی گردند. @albayann
انسان متمدن.mp3
2.9M
🎙 ⁉️با فرض ترکیب حقیقی بودن جامعه نوع نگاه اندیشمندان به علوم چگونه می شود؟ ➖براساس کدام نظریه دموکراسی مقدس می شود؟ ➖ارزش جامعه در نظریات غربی چقدر تاثیر دارد؟ ➖انسان چه زمانی می تواند متمدن شود؟ 🔰 استاد آیت الله فرحانی تبیین می‌کنند. 📚درس خارج فقه نظام سیاسی1400.09.18 @albayann