جنوب لبنان
۱۳۹۶شمسی
🔷️ سماحة العلامة المحقق
الشيخ محمد جواد آل الفقيه
♦️هو العلامة الشيخ محمد جواد الفقيه العاملى نجل العلامة الراحل آية الله العظمى الشيخ محمد تقي الفقيه قدس سره من بلدة حريصا قضاء بنت جبيل فى جنوب لبنان.
♦️عضو الهيية الاستشارية فى المجلس الاسلامى الشيعى الاعلى في لبنان .
♦️شاعر وأديب يكتب منذ أكثر من 30 عاما، وكانت اكتر قصائده عن الحشد الشعبي فى العراق، وقصيدة أخرى يشيد فيها بالجيش اللبنانى والمقاومة .
♦️نشرت له قصائد كثيرة فى مجلة العرفان والصياد و الاضواء والنجف.
♦️خطيب مفوه القی محاضرات عدة من منبر الامام الحسين فى الشام وسيراليون وزامبيا ولبنان وغيرها من البلاد .
♦️له مقابلات تلفزيونية واذاعیة وصحفية في قناة اهل البيت وتلفزيون إيران الرسمي وقناة النجف والسومرية وغيرها .
♦️قام بتأسيس مركز الفقيه العاملی لإحياء التراث ليجمع فهارس المخطوطات الموجودة فى مكتبات العالم لعلماء جبل عامل في مختلف العلوم الإسلامية کالفقه والأصول و التاريخ والنحو واللغة والأدب والشعر والرياضيات و الطب والحكمة والفلسفة والمنطق والفلك والعلوم الغریبة ، فحصل على أكثر من 2000 عنوان من مخطوطات علماء جبل عامل .
https://eitaa.com/alemolana1
https://www.alemolana.ir
https://www.youtube.com/@alemolana
🖌📄 وحدت اسلامی
♦️از جمله مؤلفه های مقابله و دوری جوامع اسلامی از تنش و منازعات مذهبی در عصر کنونی را می توان ایجاد بسترهای مناسب آزاد اندیشی دینی و به تبع آن احترام به اجتهادات مذاهب دیگر دانست .
♦️باید دانست که آزاد اندیشی دینی به معنای فهم درست از دین ؛ به دور از تعصب و جمود فکری از مفاهیمی است که ریشه قرآنی دارد . همچنین احترام به اجتهادات مذهبی دیگر مذاهب ؛ از جمله عواملی است که در صیانت جوامع اسلامی از تنش ها و نزاع های گوناگون و سو استفاده استعمارگران و دشمنان اصل و اساس دین می تواند نقش به سزایی ایفا نماید .
♦️تاریخ اسلام به خوبی گواهی می دهد که در برهه هایی که بزرگان مذاهب ؛ آزاد اندیشی را سرلوحه خود قرار داده و اختلافات مجتهدان مذاهب را مانند مجتهدان درون یک مذهب نگریسته و در عین اشکال در مبانی مخالف ؛ آن را به عنوان نظریه علمی که قابل نقد و بررسی است نگریسته اند و به آن احترام گذاشته اند شاهد وحدت کلی بین مسلمین ؛ دوری از تنش ها و عدم رخنه دشمنان و فتنه گران در صفوف مسلمین بوده ایم .
🖌📄 برگرفته از چکیده مقاله :
آزاد اندیشی دینی ، پذیرش اجتهاد مذهبی و مقابله با تنش ها و منازعات
نویسنده : سید جواد مولانا
♦️سی و هشتمین کنفرانس بین المللی وحدت اسلامی .شهریور ۱۴۰۳ شمسی .تهران
https://eitaa.com/alemolana1
https://www.alemolana.ir
https://www.youtube.com/@alemolana
🖌📄 وحدت اسلامی
سید جواد مولانا
مدرسه مستنصریه
نماد آزاد اندیشی اسلامی
♦️در کنار همه شواهد موجود از برخوردهای ائمه مذاهب در راستای آزاد اندیشی و تنش زدایی بین مذاهب اسلامی جا دارد به یکی از نمادها و میراث های عظیم مسلمین در کاهش نزاعات ، اختلافات و ترویج و گسترش آزاد اندیشی و اجتهاد پذیری اشاره ای بنماییم و آن یادگاری است از دوران عظمت تمدن اسلامی به نام مدرسه مستنصریه بغداد .
♦️مدرسه مستنصریه بغداد (631 ه .ق) که در زمان خلیفه المستنصر بالله عباسی و به امر او احداث شد در شرایط خاص و نیاز های آن زمان و تدبیر بسیار عالی این خلیفه عالم و دانشمند بوده است .
♦️در آن برهه حساس نیز جامعه اسلامی به دلیل دارا بودن فِرقه های متعدد، همواره با تنش هایی روبهرو بوده است.
♦️در دو سده پنجم و ششم هجری، علاوه بر جامعه تشیع و تسنن، منازعات مذهبی در سطحی وسیع میان فِرَق خود اهلسنت را نیز شاهد بودیم . در چنین وضعیتی، با حمایت و پشتیبانی زمامداران از یک فِرقه، جامعه اسلامی با چالشی عمده مواجه میشد. این وضعیت در بغداد ـ مقرّخلافت عباسی ـ نیز به شدت دنبال می گردید.
♦️عالمان مذهبی تا پیش از مستنصریه، در رویارویی با یکدیگر، با نادیده گرفتن حقایق و توسل به قیاسهای باطل، همت خویش را صرف چیرگی بر رقیب مذهبی مینمودند. این امر با تأسیس مدارس نظامیه و تخصیص مهمترین مشاغل سیاسی، اجتماعی و علمی به عالمانی که از مناظرات پیروز بیرون میآمدند، با شدت بیشتری دنبال میگردید.به این ترتیب، تنها ثمره چنین مناظراتی، تشدید منازعات مذهبی بود.
♦️ولی تأسیس مستنصریه، این امکان را برای عالمان مذهبی فراهم نمود که به رغم مغلوب شدن در مناظرات مذهبی، هم چنان از مزایای این مدرسه بهره مند گردند؛ لذا عالمان با فراغت خاطر و با دیدی حقیقتبین، به مناظره میپرداختند.
♦️ بدین سان در این دوره، خلیفه عباسی، المستنصر بالله برای جلوگیری از منازعات مذهبی و ساماندهی این مباحث، از طریق تبدیل منازعه به مباحثه و مناظره میان فرق، مدرسه معروف به «مستنصریه» را ساخت که در آن پیروان و عالمان فرق متعدد حضور داشته، به بحث و فحص درباره معتقدات خود می پرداختند.
♦️با توجه به اهداف خلیفه و همچنین حضور قدرتمند شیعیان در بغداد، عالمان شیعی نیز در این مناظرات و مباحث شرکت و حضور یافتند.
♦️لذا مستنصریه به عنوان مرکزی دینی که مباحث مناظراتی در آن به وقوع میپیوست، در کنار سایر عوامل، بر گسترش و اقتدار تشیع تأثیر داشته است.
♦️در اهمیت این مدرسه گفته شده که خلیفه آن قدر شیفته مدرسه بود که هر روز از آن بازدید میکرد. وی اغلب در یک کوشک در باغی در مجاورت مدرسه مینشست و از آنجا میتوانست بدون اینکه دیده شود به مباحث دانشجویان گوش دهد.
♦️مدرسه شامل چهار تالار بود که هریک به یکی از چهار مکتب اهل سنت اختصاص یافته بودند. در هر تالار یک استاد ناظر بر هفتاد وپنج دانشجو بود. استادان، حقوق ماهیانه دریافت میکردند و هر دانشجو یا محصل علاوه بر آموزش و معاش رایگان، ماهیانه یک دینار طلا مقرّری دریافت میکرد .
♦️این مدرسه به مدت چهار قرن بعد از تاسیسش از سال ۶۳۱ هجری قمری تا سال ۱۰۴۸ هجری قمری دایر بود و به فعالیت میپرداخت .
🖌📄 برگرفته از مقاله :
آزاد اندیشی دینی ، پذیرش اجتهاد مذهبی و مقابله با تنش ها و منازعات
نویسنده : سید جواد مولانا
♦️سی و هشتمین کنفرانس بین المللی وحدت اسلامی .شهریور ۱۴۰۳ شمسی .تهران
https://eitaa.com/alemolana1
https://www.alemolana.ir
https://www.youtube.com/@alemolana