GHODS- 64.mp3
18.87M
🔉 #صوتجلسهشصتوچهارمرجال
🔸استاد سیدجواد شبیری
🔸موضوع:
1- منبع شناسی
1/1. بررسی ارتباط کتب با همدیگر
1/2. ضرورت توجه به روش کار
https://eitaa.com/alfigh_alosul/424
64.pdf
264.5K
📖 #تقریرجلسهشصتوچهارمرجال
🔸استاد سیدجواد شبیری
🔸موضوع:
1- منبع شناسی
1/1. بررسی ارتباط کتب با همدیگر
1/2. ضرورت توجه به روش کار
@alfigh_alosul
GHODS- 65.mp3
18.55M
🔉 #صوتجلسهشصتوپنجمرجال
🔸استاد سیدجواد شبیری
🔸موضوع:
1- منبع شناسی
1/1. شیوه شناسایی منابع کتب رجالی
https://eitaa.com/alfigh_alosul/427
65.pdf
195.4K
📖 #تقریرجلسهشصتوپنجمرجال
🔸استاد سیدجواد شبیری
🔸موضوع:
1- منبع شناسی
1/1. شیوه شناسایی منابع کتب رجالی
@alfigh_alosul
• | شیوه شناسایی منابع کتب رجالی| •
➖استاد سیدمحمدجواد شبیری:
شیوه شناخت منابع کتب رجالی اینگونه است که، ابتدا هر باب رجالی را در گروههای متعدد با یک #قدرجامع تقسیم کرده و سپس با استفاده از آن قدرجامع به #مصادر مورد استفاده راه پیدا میکنیم.
@alfigh_alosul
💥در بلیه #کرونا رعایت بهداشت ضروری است اما،
#کافی نیست، که فرمودند؛
أَمِنَ مَن لَجَأَ اِلَيكُم.
@alfigh_alosul
GHODS- 66.mp3
17.61M
🔉 #صوتجلسهشصتوششمرجال
🔸استاد سیدجواد شبیری
🔸موضوع:
1- منبع شناسی
1/1. جمعبندی مباحث «شیوه منبعشناسی»
https://eitaa.com/alfigh_alosul/431
66.pdf
191.8K
📖 #تقریرجلسهشصتوششمرجال
🔸استاد سیدجواد شبیری
🔸موضوع:
1- منبع شناسی
1/1. جمع بندی مباحث «شیوه منبعشناسی»
@alfigh_alosul
#بالمناسبة
🔺در گفتگوهای این ایام که غالباً بر محور #بلیهکرونا صورت میگیرد، گاهی اوقات، مباحثاتی پیرامون طب اسلامی مطرح میشود. فارغ از حواشی که برخی از دیدگاهها دارند، به نظرم آمد بد نیست که، دیدگاه دو تن از اساتید صاحب مکتب در حدیث پیرامون #رسالهذهبیه طرح شود؛
#علامهعسگری(ره)
#استادسیداحمدمددی(دام عزه)
🔺رساله ذهبیه، نوشتاری پزشکی است که، به امام رضا(سلام الله علیه) نسبت داده میشود. پیرامون این رساله، به جهت سندی و متنی مناقشات و منازعاتی صورت گرفته است.
#رسالهذهبیه
@alfigh_alosul
🔸استاد سیداحمد مددی(دام عزه):
#رسالهذهبیه یا همان #طبالرضا، با سادهلوحی وارد اسانید شیعه شده است.
🆔 https://eitaa.com/alfigh_alosul
هدایت شده از الفقه و الاصول
🔅 بیانات استاد سیداحمد مددی(دام عزه) پیرامون رساله ذهبیه در درس خارج فقه مکاسب، سال 1390
#رسالهذهبیه_1
▫ بعد از آمدن علوم غربی، یعنی علوم یونانی به دنیای اسلام، دو نوع برخورد ایجاد شد، اوائل دوره ترجمه (حدود سال ۷۰ -۸۰ قمری) علوم یونان توسط خالد بن معاویه بن یزید بن معاویه، یعنی نوه یزید ملعون، ترجمه شد و وارد جهان اسلام شد، زیرا شام نزدیک مسیحیها بود و آنها با کتب یونانی، سریانی و لاتینی آشنا بودند (چون مصادر اولیه به یکی از این سه لغت بود، البته لغت سنسکریت هم بود اما در اختیار هندیها بود و ربطی به اینها نداشت)
▫ به هرحال این جناب خالد، آثار یونانی و لاتینی را به عربی ترجمه کرد که این خود منشأ ورود علوم یونانی به دنیای اسلام شد، اما منشا انتشار اصلی، بعدها بود، چون در این دوره عظمت اسلام، به حسب ظاهر زیاد شده بود و اینها در مقابل اسلام نمیتوانستند ایستادگی کنند. آرام آرام اولین ایستادگیها در مقابل اسلام توسط زنادقه و ملاحده در کوفه شروع شد و از جهت تاریخی حدود سال ۱۲۸ قمری (یعنی زمان امام صادق ع) زنادقه ظهور پیدا کردند و اینها عمدتا عده و عده زیادی نیز داشتند و حتی اینها نشر کفر و الحاد را از مکه شروع میکردند. لذا برنامه اینها این بود که به صورت گروهی به مکه میآمدند و جلوی کعبه سخنان ضد اسلامی میگفتند تا مثلا در ایام حج نشر کفر و الحاد کرده باشند.
▫ از سال ۱۲۸ ق، این حرکت الحادی رسمی شد، لذا اینها به دنبال بهانه هم میگشتند تا حرکت خود را سازماندهی کنند، لذا مقداری از حرفهای یونانیها و بعضا اشراقیهای هندی را در علم نجوم، فلسفه و ریاضی و … را جلوی دین و اسلام قرار دادند.
ادامه دارد....
@alfigh_alosul