eitaa logo
الفقه و الاصول
1.2هزار دنبال‌کننده
321 عکس
28 ویدیو
211 فایل
با ارائه #تحقیقات_فقهی_اصولی_رجالی با دغدغه #فقه_حکومت با نظری به #فلسفه_اصول ✍️مدرس_پژوهشگر فقه و اصول؛ محمد متقیان تبریزی ♨️مطالب این کانال تولیدی است، لطفاً با #لینک نقل کنید. مسیر گفتگو؛ @mmsaleh_313
مشاهده در ایتا
دانلود
🔅دو سالی است که، روزهای شنبه جلساتی با عنوان در حال برگزاری است. موضوع این جلسات که بر مدار فقه، اصول و رجال است، با توجه به تحقیقات و پژوهشهای طلاب فاضل تعیین می‌شود. تاکنون 25 جلسه برگزار شده است که، در آن جلسات یکی از طلابی که تحقیقاتی دارد به عنوان ارائه‌کننده و سایر دوستان حاضر به عنوان نقد و پرسش به بررسی بحث ایشان می پردازند. 4 جلسه از جلسات امسال، در قالب یک نشریه کوچک درآمده تا در اختیار عزیزانی که راغب به اطلاع از محتوای جلسات هستند قرار بگیرد. 👇👇👇
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
🇮🇷🇮🇷🇮🇷🇮🇷 🔆الله‌اکبر ملتِ‌ایران، لحن و نوایِ خاصی دارد.... 🇮🇷🇮🇷🇮🇷🇮🇷 @alfigh_alosul
GHODS- 62.mp3
20.12M
🔉 🔸استاد سیدجواد شبیری 🔸موضوع: ۱. توثیقات عامه ۱/۱. بررسی امارات توثیقی وحید بهبهانی https://eitaa.com/alfigh_alosul/418
62.pdf
202.9K
📖 🔸استاد سیدجواد شبیری 🔸موضوع: ۱. توثیقات عامه ۱/۱. بررسی امارات توثیقی وحید بهبهانی @alfigh_alosul
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
GHODS- 63.mp3
20.67M
🔉 🔸استاد سیدجواد شبیری 🔸موضوع: ۱. توثیقات عامه ۱/۱. بررسی امارات توثیقی وحید بهبهانی https://eitaa.com/alfigh_alosul/421
63.pdf
280.8K
🔉 🔸استاد سیدجواد شبیری 🔸موضوع: ۱. توثیقات عامه ۱/۱. بررسی امارات توثیقی وحید بهبهانی @alfigh_alosul
• | مبنای وحید بهبهانی در توثیقات| • ➖استاد سیدمحمدجواد شبیری: مرحوم وحید بهبهانی قائل به بودند، از این‌روی امارات متعددی را در توثیقات عامه طرح می‌کنند، لیکن هرچند برخی امارات منفرداً معتبر نیستند اما از‌ می‌توان به رسید. @alfigh_alosul
GHODS- 64.mp3
18.87M
🔉 🔸استاد سیدجواد شبیری 🔸موضوع: 1- منبع شناسی 1/1. بررسی ارتباط کتب با همدیگر 1/2. ضرورت توجه به روش کار https://eitaa.com/alfigh_alosul/424
64.pdf
264.5K
📖 🔸استاد سیدجواد شبیری 🔸موضوع: 1- منبع شناسی 1/1. بررسی ارتباط کتب با همدیگر 1/2. ضرورت توجه به روش کار @alfigh_alosul
GHODS- 65.mp3
18.55M
🔉 🔸استاد سیدجواد شبیری 🔸موضوع: 1- منبع شناسی 1/1. شیوه شناسایی منابع کتب رجالی https://eitaa.com/alfigh_alosul/427
65.pdf
195.4K
📖 🔸استاد سیدجواد شبیری 🔸موضوع: 1- منبع شناسی 1/1. شیوه شناسایی منابع کتب رجالی @alfigh_alosul
• | شیوه شناسایی منابع کتب رجالی| • ➖استاد سیدمحمدجواد شبیری: شیوه شناخت منابع کتب رجالی اینگونه است که، ابتدا هر باب رجالی را در گروه‌های متعدد با یک تقسیم کرده و سپس با استفاده از آن قدرجامع به مورد استفاده راه پیدا می‌کنیم. @alfigh_alosul
💥در بلیه رعایت بهداشت ضروری است اما، نیست، که فرمودند؛ أَمِنَ مَن لَجَأَ اِلَيكُم. @alfigh_alosul
GHODS- 66.mp3
17.61M
🔉 🔸استاد سیدجواد شبیری 🔸موضوع: 1- منبع شناسی 1/1. جمع‌بندی مباحث «شیوه منبع‌شناسی» https://eitaa.com/alfigh_alosul/431
66.pdf
191.8K
📖 🔸استاد سیدجواد شبیری 🔸موضوع: 1- منبع شناسی 1/1. جمع بندی مباحث «شیوه منبع‌شناسی» @alfigh_alosul
🔺در گفتگوهای این ایام که غالباً بر محور صورت می‌گیرد، گاهی اوقات، مباحثاتی پیرامون طب اسلامی مطرح می‌شود. فارغ از حواشی که برخی از دیدگاه‌ها دارند، به نظرم آمد بد نیست که، دیدگاه دو تن از اساتید صاحب مکتب در حدیث پیرامون طرح شود؛ (ره) (دام عزه) 🔺رساله ذهبیه، نوشتاری پزشکی است که، به امام رضا(سلام الله علیه) نسبت داده می‌شود. پیرامون این رساله، به جهت سندی و متنی مناقشات و منازعاتی صورت گرفته است. @alfigh_alosul
🔸استاد سیداحمد مددی(دام عزه): یا همان ، با ساده‌لوحی وارد اسانید شیعه شده است. 🆔 https://eitaa.com/alfigh_alosul
هدایت شده از الفقه و الاصول
🔅 بیانات استاد سیداحمد مددی(دام عزه) پیرامون رساله ذهبیه در درس خارج فقه مکاسب، سال 1390 ▫ بعد از آمدن علوم غربی، یعنی علوم یونانی به دنیای اسلام، دو نوع برخورد ایجاد شد، اوائل دوره ترجمه (حدود سال ۷۰ -۸۰ قمری) علوم یونان توسط خالد بن معاویه بن یزید بن معاویه، یعنی نوه یزید ملعون، ترجمه شد و وارد جهان اسلام شد، زیرا شام نزدیک مسیحی‌ها بود و آنها با کتب یونانی، سریانی و لاتینی آشنا بودند (چون مصادر اولیه به یکی از این سه لغت بود، البته لغت سنسکریت هم بود اما در اختیار هندی‌ها بود و ربطی به اینها نداشت) ▫ به هرحال این جناب خالد، آثار یونانی و لاتینی را به عربی ترجمه کرد که این خود منشأ ورود علوم یونانی به دنیای اسلام شد، اما منشا انتشار اصلی، بعدها بود، چون در این دوره عظمت اسلام، به حسب ظاهر زیاد شده بود و اینها در مقابل اسلام نمی‌توانستند ایستادگی کنند. آرام آرام اولین ایستادگی‌ها در مقابل اسلام توسط زنادقه و ملاحده در کوفه شروع شد و از جهت تاریخی حدود سال ۱۲۸ قمری (یعنی زمان امام صادق ع) زنادقه ظهور پیدا کردند و اینها عمدتا عده و عده زیادی نیز داشتند و حتی اینها نشر کفر و الحاد را از مکه شروع میکردند. لذا برنامه اینها این بود که به صورت گروهی به مکه می‌آمدند و جلوی کعبه سخنان ضد اسلامی می‌گفتند تا مثلا در ایام حج نشر کفر و الحاد کرده باشند. ▫ از سال ۱۲۸ ق، این حرکت الحادی رسمی شد، لذا اینها به دنبال بهانه هم میگشتند تا حرکت خود را سازماندهی کنند، لذا مقداری از حرفهای یونانی‌ها و بعضا اشراقی‌های هندی را در علم نجوم، فلسفه و ریاضی و … را جلوی دین و اسلام قرار دادند. ادامه دارد.... @alfigh_alosul
هدایت شده از الفقه و الاصول
🔅بیانات استاد سیداحمد مددی(دام عزه) پیرامون رساله ذهبیه در درس خارج فقه مکاسب، سال 1390 ▫ در مقابل این حرکت یک حرکت دیگری، که به اصطلاح امروزی‌ها اپوزیسیون می‌گویند، شروع شد، این جریان سخن از این می‌گفت که اسلام حکومتی با علم مخالف است و الا اسلام واقعی با علوم مختلف مخالف نیست. ▫ به همین دلیل اینها آمدند و سعی کردند برای نشر اسلام بخشی از مطالب علمی را به اسم خود ائمه سلام الله علیهم اجمعین نشر دادند. آن طرف می‌گفتند: «این علوم ریاضی، نجوم و طب و… کفر هست و ارتداد دارد» و این طرف گفتند: «نه اینها حرف خود اهل بیت سلام الله علیهم اجمعین هست و اشکالی ندارد». لذا اینگونه روایات زمینه ورودش اینگونه بوده است، لذا ممکن است حتی در کتب مشهور ما هم از این دست موارد باشد. مثلا الصحیفه الذهبیه یا طب الرضا سلام الله علیه، که به رساله بختیشوع، که شبیه همین طب الرضا هست نسبت داده شده است. کتاب طب الرضا سلام الله علیه از راه غلو بصره به ما رسیده است. ▫ رساله ذهبیه به این صورت بوده است که یک نفری که طبیب بوده و چیزهایی که خیلی زننده نبوده است را در این کتاب جمع کرده. بعد هم همین نویسنده طب الرضا ع، یک دورغی را اول آن نوشته است که مثلا این رساله حضرت را، با آب طلا نوشتند و….از سر تا ته مقدمه رساله ذهبیه همه جعلی است. یک نفر با علم طب مقداری آشنا بوده آن را نوشته است. البته الآن به لحاظ علمی میتوانیم با یک نظر از بالا به پایین، دقیقا کتاب طب الرضا سلام الله علیه را تحلیل طبی کنیم، چون مصطلحات نجومی و طبی و …کاملا واضح است که از چه زمانی آمده است و…. ▫ افراد بعضا با معلومات طبی خود، کتاب طبی را نسبت به معصوم می‌دادند تا طب را ترویج کنند، چون این افراد شخصیت سرشناسی نبودند این کار را انجام می‌دادند تا بگویند علم با دین منافات ندارد و….مثلا همین طب الرضا سلام الله علیه کاملا از معلوماتش قابل تفکیک است، چون کتب طبی که تا آن زمان نوشته شده است واضح و مبرهن وجود دارد، لذا این طب الرضا هم واضح است که از کجا آمده. این مسئله برای ما ابهامی ندارد… ▫ …این گونه افرادی می‌آمدند و کلی از این کتاب مجعول تعریف میکردند و میگفتند که آن را امام رضا ع نوشته است، بعد آن آقای واسطه ی نقل هم – که عمدتا این افراد مبنایشان در تحمل حدیث این بوده است که اگر کتابی به نحو وجاده هم رسید اشکالی در اخذ آن نیست و نیازی ندارد که سماع و قرائت شود – کتاب را اخذ میکرده، این فرد واسطه نقل با ساده لوحی و بدون شرایط تحمل حدیث به آن شخص اول اعتماد میکند و آن را نقل در اسانید حدیثی میکند. سر ورود برخی اسانید نامعتبر در منابع حدیثی این بوده است. @alfigh_alosul
💥علامه عسگری(رحمة الله علیه) محقق مشهور معاصر در علوم حدیث، از کسانی است که، انتساب به امام‌رضا(سلام الله علیه) را قبول دارند و آن را نیز همراه با کتاب (سلام الله علیه) شرح داده‌اند. @ 🔸استاد سیداحمد مددی(دام عزه): یا همان ، با ساده‌لوحی وارد اسانید شیعه شده است. 🆔 https://eitaa.com/alfigh_alosul
💥 علامه عسگری در مقدمه این کتاب چنین می‌گویند: برای این نامه سند مشهوری از که ملازم حضرت از مدینه تا نیشابور بود، ذکر شده و این شخص تصریح کرده که من حضور داشتم حضرت این نامه را به مأمون نوشت، علما و محدثین هم با اتکاء به گفته ابن‌جمهور این نامه را از حضرت می‌دانند. من (مرتضی‌عسگری) نسخه خطی این نامه را طبق روایت (یکی از محدثین معروف) در کتابخانه (آیت‌الله‌عسگری) در سامره پیدا کردم. @alfigh_alosul