eitaa logo
الفقه و الاصول
1.2هزار دنبال‌کننده
321 عکس
28 ویدیو
211 فایل
با ارائه #تحقیقات_فقهی_اصولی_رجالی با دغدغه #فقه_حکومت با نظری به #فلسفه_اصول ✍️مدرس_پژوهشگر فقه و اصول؛ محمد متقیان تبریزی ♨️مطالب این کانال تولیدی است، لطفاً با #لینک نقل کنید. مسیر گفتگو؛ @mmsaleh_313
مشاهده در ایتا
دانلود
◾️آجرک الله یا بقیةالله◾️ ➖ السلام علیک یاموسی بن جعفر ایها الکاظم یابن رسول الله ➖ امام کاظم (سلام الله علیه) فرمودند: ▪برای اینکه شیعه خلاف تقیه عمل کردند؛ خدا مرا مخیر کرد که یا خودت باید کشته شوی یا شیعه؛ من اختیار کردم کشته شدن خودم را ▪ @alfigh_alosul
🔅 سلسله جلسات رجال در ۱۸ جلسه در کانال بارگذاری شده است. 👇👇👇👇 🔉 🔸 موضوع؛ ➖ضرورت بررسی تفصیلی منابع نخستین رجال https://eitaa.com/alfigh_alosul/10 🔉 🔸موضوع؛ ➖ بررسی تفصیلی منابع نخستین رجال. https://eitaa.com/alfigh_alosul/14 🔉 🔸موضوع؛ ➖ چرا شیعه "کتاب محور" شد؟ ➖بررسی نکات مقدمه "الفهرست شیخ طوسی" https://eitaa.com/alfigh_alosul/16 🔉 🔸موضوع؛ ➖ ادامه بررسی مقدمه «الفهرست شیخ طوسی» https://eitaa.com/alfigh_alosul/19 🔉 🔸موضوع؛ ➖ ادامه بررسی مقدمه فهرست شیخ طوسی https://eitaa.com/alfigh_alosul/24 🔉 🔸موضوع؛ ➖بررسی مقدمه رجال النجاشی ➖اشاره ای کوتاه به مفهوم وثاقت https://eitaa.com/alfigh_alosul/26 🔉 🔸موضوع؛ ➖ادامه بررسی کتاب رجال نجاشی https://eitaa.com/alfigh_alosul/46 🔉 🔸موضوع؛ ➖انواع وثاقت ➖«طریق به کتاب» و فوائد آن ➖مفهوم استثناء و انواع آن https://eitaa.com/alfigh_alosul/47 🔉 🔸موضوع؛ ➖بسط مفهوم استثناء وانواع آن. https://eitaa.com/alfigh_alosul/49 🔉 🔸موضوع؛ ➖بررسی عوامل تضعیف و توثیق در رجال ➖«غلو» مهمترین عامل تضعیف روات ➖«گسترش دامنه فقه»دستور کار اصلی نهاد امامت https://eitaa.com/alfigh_alosul/51 🔉 🔸موضوع؛ ➖سیاست اول ائمه؛ طرد و لعن غلات ➖سیاست دوم ائمه؛ معرفی فقهای جامع به جامعه شیعه https://eitaa.com/alfigh_alosul/52 🔉 🔸موضوع؛ ➖مفهوم ضعف؛ عدم اعتبار روایات منفرده راوی ضعیف ➖بررسی مبانی اعتبار قول رجالی https://eitaa.com/alfigh_alosul/54 🔉 🔸موضوع؛ ➖عدم پذیرش تضعیفات مبتنی بر غلو https://eitaa.com/alfigh_alosul/58 🔉 🔸موضوع؛ ➖عدم پذیرش تضعیفات مبتنی بر غلو https://eitaa.com/alfigh_alosul/60 🔉 🔸موضوع؛ ➖بررسی عناصر مفهوم وثاقت https://eitaa.com/alfigh_alosul/63 🔉 🔸موضوع؛ ➖ادامه بررسی عناصر مفهوم وثاقت https://eitaa.com/alfigh_alosul/64 🔉 🔸موضوع؛ ➖بررسی نظریه آیت الله خویی درباره اعتبار توثیقات رجالیون https://eitaa.com/alfigh_alosul/65 🔉 ➖حجیت مطلق توثیقات بلامعارض https://eitaa.com/alfigh_alosul/66
🌸🌸اسعد الله ایامکم 🌸🌸 اَللّهُمَّ اِنِّی اَسئَلُکَ بِالتَّجَلِی الاَعظَم 🔅مَبعَث، بَراَنگیختِگی انسانِ‌کامل برای بَراَنگیختَن انسان‌هاست. جان‌ها را آتش می‌زند تا از جاکنده‌شوند، اَغلال از پای بیافکنند، به حرکت در آیند، تا به مَبعَث راه یابند🔅 @alfigh_alosul
🔅به مناسبت سالروز ارتحال فقیه بزرگ، آیت‌الله سیدکاظم یزدی(ره) 🔸آیت‌الله شبیری زنجانی(دام ظله): یکی از خصوصيات مرحوم آیت الله آسيد محمد كاظم يزدى، و استوارى وى است. ايشان در مبانى و مواضع خويش، اعم از علمى و سياسى خيلى محكم بوده است. آنجا كه مطلبى را به نحو قاطع تشخيص مى‏‌داد، محكم ايستادگى مى‌كرد و هرگز نمى‏‌هراسيد و به اصطلاح ازميدان در نمى‌‏رفت . مصداق آيه شريفه «لا يأخذه فى الله لومة لائم» بود و مطلقاً اهل اينكه هر روز يك طرف بچرخد و رای خود را عوض كند، نبود. @alfigh_alosul
🔹نظام خوب عمل کرد. ▫در ایام کرونایی خیلی اتفاقات افتاد، یکی از مهم‌ترین آنها در جامعه مذهبی و پرمناسک ایران‌ِاسلامی، تعطیلی اجتماعات و تجمعات مذهبی و حرم‌ها و اعتاب‌ِمقدسه بود. ولی‌فقیه، مراجع و فقهای شیعه چه برخوردی داشتند؟ ▫برخی بسیار تند و شتابزده با نظام‌پزشکی برخورد کردند و حتی آن را توطئه‌ای در وانفسای کرونا دانستند، برخی دیگر با وادادگی تمام همه را توصیه به رعایت پروتکل‌های سازمان بهداشت جهانی نمودند. این دو سر طیف، همان «لا تَرَى الجاهِلَ إلاّ مُفرِطا أو مُفَرِّطا» است. نه می‌توان وزارت بهداشت جمهوری اسلامی را توطئه دانست و نه می‌توان سازمان بهداشت جهانی را امدادرسان پزشکی خواند. ▫مواجهه علما و فقها با این بیماری بر مدار صورت گرفت. ایشان با مراعات منطق فقاهتی که در ایام غیبت، حجت در مقام عمل است، تصویری نوین از ارائه نمودند، نه عقلانیت سکولار بلکه عقلانیتی بر مدار حجیت که باطن آن تعبد به شریعت مقدس است. ▫می‌توان تصویر عقلانیت متعبد فقهای شیعه را در سخنان و گفتارهای فَقیه‌ِحکیمِ‌حاکمِ‌انقلاب مشاهده نمود. علی الخصوص سخنان . 🆔https://eitaa.com/alfigh_alosul
🌸🌸اسعدالله ایامکم🌸🌸 یا رَبَّ الحُسَینِ، بِحَقِّ الحُسَینِ، أِشفِ صَدرَالحُسَینِ، بِظُهورِ الحُجَّةِ. @alfigh_alosul
✨ اسعدالله ایامکم✨ 🔸قرار بر این بود که، سلسله جلسات (دام عزه) که مربوط به سال 1385 می‌باشد و با عنوان برگزار شده است، در کانال فقه و اصول به همراه فهرست مطالب بارگذاری شود. 🔸تیمناً و تبرکاً به میلاد باسعادت اباعبدالله الحسین (سلام الله علیه) این بارگذاری را از امروز آغاز می‌کنیم. 🆔https://eitaa.com/alfigh_alosul
001_85-1-30.mp3
15.45M
🔸استاد سیداحمد مددی 🔸فهرست اجمالی مطالب: 1- اشاره ای به منابع خط مکه 2- مباحث مقدمات پیرامون تحلیل فهرستی 3- اشاره ای به سه خط غلو 4- تعریف تحلیل فهرستی https://eitaa.com/alfigh_alosul/488
الفقه و الاصول
#صوت‌_جلسه_اول #مباحث‌تحلیل‌فهرستی 🔸استاد سیداحمد مددی 🔸فهرست اجمالی مطالب: 1- اشاره ای به منابع خط
🔸 موضوع؛ مباحث تحلیل فهرستی 🔸 فهرست مطالب: 1- اشاره ای به منابع خط مکه؛ 1/1. خط یمنی (خط مسند) و خط شامات (خط سریانی) 1/2. تدوین کتب مقدس با خط کوفی یا همان خط حیره 1/3. ابداع خط نسخ از ترکیب میان خط کوفی و نبطی 1/4. ضرورت توجه به مسئله خط در تحلیل مکتوبات 2- مباحث مقدمات پیرامون تحلیل فهرستی 2/1. اشاره ای به فهرست ابن غضائری 2/2. نقل 22 مورد از فهرست احمد بن حسین بن عبیدالله غضائری در رجال نجاشی. 2/3. ضعف علمی کار فهرستی ابن غضائری، علت اصلی به حاشیه رفتن او. 3- اشاره ای به سه خط غلو خط غلو اعتقادی مانند جریان علی اللهی. خط غلو انحرافی عملی مانند تارکین فروعات. خط غلو سیاسی مانند مفضل بن عمر و جابر بن یزید جعفی 3/1. قرابت فرهنگی میان خط غلو سیاسی و بخش اعتدالی شیعه در ضرورت تألیف کتب از سال 130تا 320 3/2. اتحاد میان خط غلو سیاسی با بخش اعتدالی از 320 به بعد 3/2/1. نقش کلینی در ایجاد اتحاد با وارد کردن بخشی از سرمایه مکتوب جریان غلو سیاسی در کافی 3/2/2. تأثیر حکومت فاطمی در خوابیدن هیجان خط غلو سیاسی 4- تعریف تحلیل فهرستی 4/1. تحلیل فهرستی کاری شبیه به تعریف فکر در منطق 4/2. عدم رجوع اهل سنت به تحلیل فهرستی به دلیل کمبود منابع و مکتوبات و اصرار ایشان بر تحلیل رجالی 4/3. ورود شیعه به تحلیل فهرستی به واسطه هدایت ائمه هدی بر تدوین و تألیف کتب @alfigh_alosul
ذکر عباس، دل را زنده می‌کند.... 🔸 استاد علی صفایی حائری 🌿 @einsad
002_85-2-6.mp3
31.08M
🔸استاد سیداحمد مددی 🔸فهرست اجمالی مطالب: 1. معیارهای رجالی و معیارهای فهرستی 2. اهتمام شیخ به حل تعارضات و نقش او در گسترش روش رجالی و حجیت تعبدی خبر 2/1. بررسی روایت امام عسگری درباره بنوفضال 3. مواجهه فهرستی صدوق و کلینی با روایات https://eitaa.com/alfigh_alosul/491
الفقه و الاصول
#صوت‌_جلسه_دوم #مباحث‌تحلیل‌فهرستی 🔸استاد سیداحمد مددی 🔸فهرست اجمالی مطالب: 1. معیارهای رجالی و معی
🔸 موضوع؛ مباحث تحلیل فهرستی 🔸 فهرست مطالب: 1. معیارهای رجالی و معیارهای فهرستی 1/1. اقدام شیعه به تحلیل فهرستی در برابر اقدام اهل سنت به تحلیل رجالی 1/2. فهرست ابن ندیم مقدم بر کار شیعه در امر فهرست نگاری 1/3. ضرورت طرح کتاب شناسی نوین برپایه حجیت 1/4. تفاوت احکام وثاقت در تحلیل فهرستی با تحلیل رجالی 1/4/1. عدم فرق میان اول و انتهای سند در مبنای رجالی برخلاف مبنای فهرستی و تفاوت در حکم وثاقت در ابتدا و انتها و اوساط سند 1/5. نسخه شناسی یکی از لوازم تحلیل فهرستی 2.اهتمام شیخ به حل تعارضات و نقش او در گسترش روش رجالی و حجیت تعبدی خبر 2/1. طرح بسیاری از اخبار منفرده مطروحه توسط شیخ به دلیل دغدغه رفع تعارضات 2/2. بازگشت 80 درصد از تعارضات به قبل از بیان امام در سند و عدم ارتباط تعارضات به بیان امام 2/2/1. بازگشت تعارضات به اختلافات نسخی، اختلافات راوی و مرویُ عنه. 2/3. عدم ورود روایات تقیه ای در کتب 2/4. احیاء برخی از خصائص فقه فطحی و فقه واقفی توسط شیخ به دلیل دغدغه عدم طرح روایات و جمع میان تعارضات 2/5. بررسی روایت امام عسگری (سلام الله علیه) درباره بنوفضال 2/6. ضرورت تدوین کتابی با عنوان «خصائص فقه الفطحی» و «خصائص فقه الواقفی» 2/7.توسعه حجیت تعبدی خبر بعد از شیخ طوسی توسط علامه حلی، و مقابله اخباریین با این مسلک 2/7/1. شباهت ادعای اخباریین به تحلیل فهرستی 3. مواجهه فهرستی صدوق و کلینی با روایات 3/1. حرکت کلینی در مقام نقادی حدیثی و مقارنه میان اسناد و نسخ 4. موضوعات عام تحلیل فهرستی؛ شناخت راوی نسخه یا مؤلف تشخیص انتساب کتاب به مؤلف نسخه شناسی بررسی اعتماد به نسخه معتبر @alfigh_alosul
003_85-3-3.mp3
33.32M
🔸استاد سیداحمد مددی 🔸فهرست اجمالی مطالب: 1- سه مرجع اصحاب امامیه در تشخیص عناوین؛ محور کتب روایی محور کتب رجالی محور کتب فهرستی 2-کیفیت تدوین فهارس اولیه 3- چرا فهرست نگاری پیدا شد؟ https://eitaa.com/alfigh_alosul/499
🔸 موضوع؛ مباحث تحلیل فهرستی 🔸 فهرست مطالب: 1- سه مرجع اصحاب امامیه در تشخیص عناوین 1/1. محدودیت اهل سنت در تشخیص عناوین به روایات و کتب رجالی 1/2. استفاده شیعه از کتب فهرستی علاوه بر کتب روایی و رجالی در تشخیص عناوین و اسماء مشترکه 1/3. ضرورت تفکیک عناوین بر هرکدام از محورهای سه گانه 1/4. اتخاذ کتب رجالی از متون روایی و اتخاذ کتب فهارس از کتب و مصنفات 1/5. نظارت مشیخه صدوق به طرق روایی، نظارت مشیخه شیخ طوسی به کتب و فهارس 1/6. مرحوم شیخ محمدتقی تستری قویترین رجالی بعد از حاجی نوری 2- کیفیت تدوین فهارس اولیه 2/1. بررسی شیوه فهرست نگاری نجاشی، شیخ طوسی، ابن ندیم، ابن بطه 2/2. سه منبع اساسی نجاشی در تدوین فهرست؛ فهارس، اجازات و کتب وجاده 2/2/1. فرق میان فهرست و اجازه؛ اجازه قائم به تخاطب است با فردی خاص برخلاف فهرست. 2/3. منشأ تاریخی اجازات ابن ولید قمی به بغدادی ها؛ سفر شاگردش ابن ابی جید به بغداد 2/4. انضباط و دقت خاص نجاشی در تدوین فهرست برخلاف شیخ طوسی 2/5. امتیاز خاص فهرست ابن ندیم، در اشاره به کتب موجود در اختیار 2/6. سه نوع مواجهه نجاشی بافهرست ابن بطه، برخلاف مواجهه یک سویه شیخ طوسی با ابن بطه. 3- چرا فهرست پیدا شد؟ 3/1. مراجعه اصحاب به تحلیل فهرستی و نسخه شناسی به دلایل شرایط خاص شیعه(قلت عدد روات به نسبت اهل سنت) 3/2. اعمال دقت بر روی نوشتارها به جای بررسی روات در میان اصحاب 3/3.ترکیب الاسانید بالاجازات، یکی از مشکلات فهرست نگاری 3/4. بروز مشکله ترکیب الاسانید بالاجازات در اعتباربخشی به تفسیر امام حسن عسگری با وجود مجعول بودن آن 3/5. کار رجالی آقای خوئی در معجم براساس راوی و مروی عنه برخلاف کاری آقای بروجردی در ترتیب الاسانید کافی براساس تمام السند. 3/5/1. عدم مناسبت ذکر تمام السند با کار رجالی و مناسبت آن با کار فهرستی @alfigh_alosul
• | منفردات شیخ طوسی| • ➖استاد سیداحمد مددی: مرحوم شیخ طوسی اولین کسی بود که، بنا گذاشت به نیت رفع تناقضات، آن روایاتی را که مطروحه بود وارد در بحثها کند که از محسوب می‌شود و نه کلینی و نه صدوق آنها را نقل نکرده‌اند. ما هم بناگذاشتیم، هرجایی که شیخ منفردات دارد آنها را بررسی کنیم. @alfigh_alosul
004_85-3-10.mp3
18.53M
🔸استاد سیداحمد مددی 🔸فهرست اجمالی مطالب: ۱. تبیین عنوان "اصل" نزد خاصه و عامه ۲. بحثی پیرامون مستطرفات سرائر https://eitaa.com/alfigh_alosul/505
الفقه و الاصول
#صوت‌_جلسه_چهارم #مباحث‌تحلیل‌فهرستی 🔸استاد سیداحمد مددی 🔸فهرست اجمالی مطالب: ۱. تبیین عنوان "اصل"
🔸استاد سیداحمد مددی 🔸فهرست تفصیلی مطالب: 1- تبیین عنوان «اصل» نزد خاصه و عامه 1/1. کثرت مکتوبات در تبیین معنای اصل(کتب رجالی متأخر، تحقیقات معاصر و بعضی مستشرقین یهودی) 1/2. لفظ «باب» یکی از الفاظ مشیر به معنای قانون و قاعده کلی در روایات خاصه 1/3. لفظ «اصل» یکی از الفاظ مشیر به معنای قانون و قاعده کلی در روایات خاصه 1/4. به یک احتمال قوی؛ استعمال کلمه اصل نزد خاصه در مقابل کلمه صحیح نزد عامه 1/5. انتزاعی و توصیفی بودن لفظ اصل در کتب رجال نه علمی بودن آن 1/6. ابهام در معنای اصل در بازه زمانی 150 تا 300 1/7. وضوح معنای اصل در قرن چهار و اتفاق مدرسه بغداد و قم بر معنای آن 2- بحثی پیرامون مستطرفات سرائر 2/1. غیرواقعی بودن روایت معروف «علینا القاء الاصول و علیکم التفریع» 2/2. ضعیف بودن ابن ادریس در حدیث شناسی 2/3. اشتباه ابن ادریس در عنوان «جامع بزنطی» و انتساب مجموعه ای از روایات به بزنطی 2/4. وجاده ای بودن منابع مستطرفات سرائر @alfigh_alosul
• | ابن‌ادریس و مستطرفات سرائر| • ➖استاد سیداحمد مددی: جناب ابن‌ادریس، در حدیث ندارد و ضعیف است. و گویا منابع مستطرفات هم وجاده‌ای نزد ایشان بود و ایشان به اسم کتب اعتماد کرده است. جامعی را که به نسبت می‌دهد درست نیست و به تبع آن روایت معروف "علینا القاء الاصول و علیکم التفرع" اساس ندارد. @alfigh_alosul
005_85-3-17.mp3
27.77M
🔸استاد سیداحمد مددی 🔸فهرست اجمالی مطالب: 1- بررسی کار شیخ طوسی (ره) 1/1. تعبیرات شیخ از کلمه «اصل» 1/2. نگاهی اجمالی به مکتوبات شیخ طوسی 1/3. آغاز حجیت تعبدی خبر با شیخ طوسی در مکتب بغداد دوم 1/4. شیخ طوسی در مقام جمع میان مدرسه قم و بغداد https://eitaa.com/alfigh_alosul/508
🔸استاد سیداحمد مددی 🔸فهرست تفصیلی مطالب: 1- گزارشی از فعالیت شیخ طوسی(ره) 1/1. تعبیرات شیخ از کلمه «اصل» 1/1/1. اولین تعبیر در ترجمه احمد بن هلال 1/1/2. تعبیر دوم در ترجمه حمید بن زیاد 1/1/3. تعبیر سوم در ترجمه تلعکبری 1/2. نگاهی اجمالی به مکتوبات شیخ طوسی(ره) 1/2/1. انجام غالب تحقیقات شیخ طوسی در بغداد 1/2/2. احتمال مسوده بودن برخی تحقیقات شیخ و عدم تحقق نهایی آنها 1/2/3. حضور شیخ در نجف از سال 449 و عدم نگارش کتاب علمی تا زمان ارتحال 1/2/4. معظم فقه تفریعی از شیخ طوسی 1/2/5. بازگشت شهرت های فتوایی علامه حلی به کلام شیخ طوسی در تحقیقات المبسوط 1/3. آغاز حجیت تعبدی خبر با شیخ طوسی در مکتب بغداد دوم 1/3/1. تقسیم بغداد به دوره اول و دوره دوم 1/3/2. ذائقه عقل گرایی خفیف دوره اول بغداد با حضور یونس بن عبدالرحمن 1/3/3. ذائقه عقل گرایی تند دوره دوم بغداد با حضور کلینی، شیخ مفید، سید مرتضی 1/3/4. اوج گیری نزاع میان بغداد و قم در دوره شیخ مفید با نگارش کتاب تصحیح الاعتقادات 1/3/5. مواجهه تلفیقی شیخ طوسی با بغداد و قم با اهتمام به حجیت تعبدی خبر 1/4. شیخ طوسی در مقام جمع میان مدرسه قم و بغداد 1/4/1. سبک حدیث گرایی مدرسه قم 1/4/2. سبک مخالفت با خبر در مدرسه بغداد و روی آوری به اجماعات به معنای تلقی به قبول 1/4/3. جمع میان مدرسه قم و بغداد با پذیرش حجیت تعبدی خبر و اجماع در آراء شیخ 1/4/4. اوج گیری حجیت تعبدی خبر در دوران علامه حلی و سیدبن طاووس @alfigh_alosul
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
✨✨اسعدالله ایامکم✨✨ 🌸🌸السَّلَامُ عَلَيْكَ يَا بَقِيَّةَ اللَّهِ🌸🌸 🔅اخبار مهدوی ▫ الغیبة للنعمانی، ص 284: أَخْبَرَنَا عَلِيُّ بْنُ أَحْمَدَ الْبَنْدَنِيجِيُّ عَنْ عُبَيْدِ اللَّهِ بْنِ مُوسَى الْعَلَوِيِّ الْعَبَّاسِيِّ عَنِ الْحَسَنِ بْنِ مُعَاوِيَةَ عَنِ الْحَسَنِ بْنِ مَحْبُوبٍ عَنْ عِيسَى بْنِ سُلَيْمَانَ عَنِ الْمُفَضَّلِ بْنِ عُمَرَ قَالَ: سَمِعْتُ أَبَا عَبْدِ اللَّهِ ع وَ قَدْ ذَكَرَ الْقَائِمَ ع فَقُلْتُ إِنِّي لَأَرْجُو أَنْ يَكُونَ أَمْرُهُ فِي سُهُولَةٍ فَقَالَ لَا يَكُونُ ذَلِكَ حَتَّى تَمْسَحُوا الْعَلَقَ وَ الْعَرَقَ. مفضل بن عمر نقل می‌کند؛ خدمت امام صادق(سلام لله علیه) عرض کردم: امیدوارم که امر قائم(سلام الله علیه) در سهولت و آسانی باشد، حضرت فرمودند: امر او محقق نمی‌شود تا اینکه، با سختی‌ها و شدائد روبرو شوید. ➖➖➖➖➖➖➖➖➖➖➖➖ 🔺 المراد بالعلق- بالتحريك-: الدم الغليظ، و هذا كناية عن ملاقات الشدائد التي توجب سيلان العرق و الجراحات المسيلة للدم. التصحیح؛ علی‌اکبر غفاری @alfigh_alosul
✨اسعدالله ایامکم✨✨ 🌸🌸السَّلَامُ عَلَيْكَ يَا بَقِيَّةَ اللَّهِ🌸🌸 🔅اخبار مهدوی ▫الغیبة للنعمانی، ص 296 1- أَخْبَرَنَا أَبُو الْعَبَّاسِ أَحْمَدُ بْنُ مُحَمَّدِ بْنِ سَعِيدٍ بْنِ عُقْدَةَ قَالَ حَدَّثَنَا مُحَمَّدُ بْن‏الْمُفَضَّلِ بْنِ إِبْرَاهِيمَ قَالَ حَدَّثَنِي مُحَمَّدُ بْنُ عَبْدِ اللَّهِ بْنِ زُرَارَةَ عَنْ مُحَمَّدِ بْنِ مَرْوَانَ عَنِ الْفُضَيْلِ بْنِ يَسَارٍ قَالَ سَمِعْتُ أَبَا عَبْدِ اللَّهِ ع يَقُولُ إِنَّ قَائِمَنَا إِذَا قَامَ اسْتَقْبَلَ مِنْ جَهْلِ النَّاسِ أَشَدَّ مِمَّا اسْتَقْبَلَهُ رَسُولُ اللَّهِ ص مِنْ جُهَّالِ الْجَاهِلِيَّةِ قُلْتُ وَ كَيْفَ ذَاكَ قَالَ إِنَّ رَسُولَ اللَّهِ ص أَتَى النَّاسَ وَ هُمْ يَعْبُدُونَ الْحِجَارَةَ وَ الصُّخُورَ وَ الْعِيدَانَ «1» وَ الْخُشُبَ الْمَنْحُوتَةَ وَ إِنَّ قَائِمَنَا إِذَا قَامَ أَتَى النَّاسَ وَ كُلُّهُمْ يَتَأَوَّلُ عَلَيْهِ كِتَابَ اللَّهِ يَحْتَجُّ عَلَيْهِ بِهِ ثُمَّ قَالَ أَمَا وَ اللَّهِ لَيَدْخُلَنَّ عَلَيْهِمْ عَدْلُهُ جَوْفَ بُيُوتِهِمْ كَمَا يَدْخُلُ الْحَرُّ وَ الْقُر. ▫فضیل بن یسار می‌گوید: از امام صادق(سلام الله علیه) شنیدم که فرمودند: زمانی که قائم (سلام الله علیه) قیام نماید، با روبرو می‌شود، جهلی بسیار شدیدتر از آنچه رسول الله(صلی الله علیه و آله) با آن روبرو شدند. عرض کردم: چگونه؟ فرمودند: زمانی که رسول الله (صلی الله علیه و آله) به میان مردم آمدند، مردم سنگ و صخره و چوب تراشیده شده را می‌پرستیدند، و زمانی که قائم (سلام الله علیه) به میان مردم آید، آنها بر علیه او به کتاب الله احتجاج خواهند نمود. سپس فرمودند: قسم به خدا، او را همانگونه که سرما و گرما در خانه ها داخل می‌شود، در داخل خانه‌هایشان وارد می‌کند. @alfigh_alosul
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
💥برخی از هستند که، در افواه خواص و عوام راه یافته و تبدیل به اصل مسلمی شده‌اند. ▫️بنای بر بررسی آنها را داریم و از روایت مشهور؛ شروع کردیم. https://eitaa.com/alfigh_alosul/515