eitaa logo
الفقه و الاصول
1.2هزار دنبال‌کننده
319 عکس
28 ویدیو
211 فایل
با ارائه #تحقیقات_فقهی_اصولی_رجالی با دغدغه #فقه_حکومت با نظری به #فلسفه_اصول ✍️مدرس_پژوهشگر فقه و اصول؛ محمد متقیان تبریزی ♨️مطالب این کانال تولیدی است، لطفاً با #لینک نقل کنید. مسیر گفتگو؛ @mmsaleh_313
مشاهده در ایتا
دانلود
📝 استاد آیة الله ابوالقاسم علیدوست(دام عزه) ✳ نظام اقتصادی اسلام ▫ چکیده مطالب؛ 1⃣ بحث در خصوص استنباط نظام اقتصای اسلام است. در این موضوع ما سه پیش فرض داریم که هر کدام خود جای بحث مستقل دارد، ولیکن ما به عنوان کلیات آن‌ها را مطرح می‌کنیم؛ ➖ پیش‌فرض اول: نظام اقتصادی در اسلام وجود دارد. وقتی کسی منکر نظام اقتصاد اسلامی باشد، بحث ما بی‌محل است. ➖ پیش‌فرض دوم: این نظام قابل استنباط، یا لازم‌الاستنباط است. ➖ پیش‌فرض سوم: استنباط نظام اسلامی روش خاصی دارد. اگر کسی بگوید استنباط نظام اسلامی مانند استنباط صلات مسافر است، بحث ویژه‌ای در روش استنباط نخواهد بود. 2⃣به نظر ما حداقل باید چهار کار صورت گیرد تا روش پاسخگو در استنباط نظام اقتصادی اسلام به دست آید. نمی‌گویم که این چهار روش منحصر است، ولیکن این روش‌ها بنیادی و اساسی است. این چهار روش عبارتند از: ۱. ظرفیت‌شناسی اسناد استنباط ۲. توسعه مسائل اصول فقه ۳. توجه به ظرفیت اسناد عام قراداد‌ها و ۴. اصلاح نگاه حداقلی و قدر متیقن‌گیری. http://ijtihadnet.ir/ ♻ پیشتر در پرونده ای با عنوان «فقه مقاصد» برخی از دیدگاه‌های حضرت استاد مورد بررسی و نقد قرار گرفت. با این وجود، تلقی ایشان درباره ، امری غیرقابل انکار است که توجه اندیشمندان اصولی به این عرصه را می‌طلبد. @alfigh_alosul
۱۱ کتاب المضاربة ✳ آیة الله شبیری زنجانی(دام عزه) موضوع: اشتراط نقدین در مال مضاربه 1⃣ درهم یا دینار بودن مال مضاربه، به عنوان یکی از شرایط صحت مضاربه، ذکر شده است. بسیاری از فقها برای اثبات این شرط به تمسک کرده‌اند. آیا اصل قرارداد مضاربه (که حصه‌ای از ربح مال عامل باشد) در جایی که درهم و دینار هست، مورد اجماع و اتفاق است؟ یا اصل آن هم مشکوک است؟ وجود اجماع بسیط و مرکب را در این مورد بررسی می‌کنیم. 2⃣ دو نوع اجماع، ممکن است ادعا شود. ➖ نوع اول: اجماع بسیط نوع اول عبارت است از اینکه کسی ادعا کند اجماع بسیط بر قبول صحت اصل قرارداد مضاربه، و اشتراط درهم یا دینار بودن راس‌المال، وجود دارد. اثبات این ادعا، منوط به این است که اقوال فقها درباره اصل صحت مضاربه، بررسی شود. اگر عده‌ای، منکر اصل صحت چنین قراردادی باشند، قهراً، ادعای اتفاق فقها بر صحت مضاربه درهم یا دینار، و بطلان مضاربه با غیر این دو، تمام نخواهد بود. ➖ نوع دوم: اجماع مرکب نوع دوم این است که کسی ادعا کند، اگر چه عده‌ای از فقهاء، اصل صحت مضاربه را قبول ندارند اما اجماع مرکب وجود دارد و این اجماع مرکب برگشت به اجماع بسیط می‌کند و در نتیجه ما کشف می‌کنیم که از نظر معصوم، تفصیل و خرق اجماع مرکب باطل است. اما غالباً در مواردی که در مسئله قول سوم وجود ندارد، چنین اجماع مرکبی که برگشت به اجماع بسیط کاشف از بطلان تفصیل کند، وجود ندارد. 🔹جلسه یازدهم درس خارج مضاربه، ۹۴/۱۰/۱۴ @alfigh_alosul
14fabecd205845c1598ef1f499e0dca2.jpg
39.3K
💥کتاب «نظام اقتصادی اسلام» 📝اثر سیدحسین میرمعزی ✅ هدف این کتاب، تبیین مبانی و اصول راهبردی و آموزه های اخلاقی نظام اقتصادی اسلام و اثبات هماهنگی این امور با یکدیگر در جهت هدف های نظام اقتصادی اسلام یعنی عدالت، امنیت و بارور کردن استعدادهای طبیعت است. در این کتاب تلاش شده است تفاوت ها و مزیت های نظام اقتصادی اسلام نسبت به نظام اقتصاد سرمایه داری بیان شود. @alfigh_alosul
📝 استاد مهدی هادوی تهرانی(زیدعزه) ✳ نظام اقتصادی اسلام 1⃣وقتی ما سخن از اقتصاد اسلامی می‌گوییم منظورمان این نیست که روش محاسبه مثلاً نرخ تورم منطبق بر کدام آیه است؟ یا روش محاسبه منحنی فلاکت و روش محاسبه فلان سود، کدام آیه و روایت است؛ کار قرآن و حدیث نیست؛ کارِ قرآن و حدیث، است. دوستان چون فرق میان دانش‌های دستوری و توصیفی را نمی‌دانند و شاید در عمرشان به این اصطلاح هم برخورد نکرده باشند مثال‌های نادرستی هم می‌گویند که اشتباه است. 2⃣مگر اختلاف سوسیالیسم و سرمایه‌داری بر سر محاسبه نرخ تورم و منحنی فلاکت است؟ این دو مکتب مهم اقتصادی، بحثشان این چیزها نیست؛ سوسیالیسم به اقتصاد دولتی و غیرآزاد معتقد است و نقش بازار را نفی می‌کند و اقتصاد لیبرال و سرمایه‌داری هم اقتصاد دولتی را قبول ندارد و به بازار آزاد اعتقاد دارد. اسلام هم در این نوع مباحث نظر دارد؛ مثلاً در بحث مالکیت، نقش دولت و …؛ اسلام می‌گوید نه این و نه آن، نقش خاصی برای دولت تعریف و وظایفی را بر دوش آن گذاشته است. 3⃣بنده ۳۰ سال قبل در مقاله‌ای به پرداختم و به کنگره بین‌المللی قرآن و مسائل روز که در مدرسه آیت‌الله گلپایگانی برگزار شد، ارائه کردم و سال‌ها بعد در قالب کتابی منتشر شد؛ بنده در این اثر فقط با تکیه بر قرآن، ساختار اقتصادی اسلام را تبیین کردم. 4⃣اسلام ۱۴۰۰ سال قبل این نظر را ارائه کرده است، لذا اینکه بگوییم غرب و شرق اقتصاد دارند و سوسیالیسم و سرمایه‌داری مکتب اقتصادی هستند، ولی اسلام ندارد، جفا به اسلام است. البته برخی دوستان اینقدر صداقت و صراحت دارند که بگویند اسلام، اقتصاد ندارد(که البته نظر نادرستی است)، ولی برخی همین قدر صداقت و صراحت را هم ندارند، لذا می‌گویند اسلام اقتصاد دارد، ولی به آن باور قلبی ندارند، می‌گویند اسلام، اقتصاد دارد، اما گامی در راستای تحقق آن برنمی‌دارند و هر اندیشه‌ای که بتواند اقتصاد اسلامی را محقق و به نحو جدی مطرح کند نفی می‌کنند. http://ijtihadnet.ir @alfigh_alosul
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
https://digipostal.ir/azdoorsalam روی این لینک 👆👆 کلیک کنید. التماس دعا.
۱۲ کتاب المضاربة ✳ آیة الله شبیری زنجانی(دام عزه) موضوع: مشروعیت عقد مضاربه 1⃣ بسیاری از فقهاء ادعای اجماع بر اصل و صحت قرارداد مضاربه کرده‌اند. برخی مانند شیخ طوسی در خلاف و مبسوط ادعای اجماع امت و مسلمین بر این مطلب نموده‌اند. در مقابل، ازکلام عده‌ای همچون شیخ مفید در مقنعه، شیخ طوسی در نهایه، سلار در مراسم و ابوالصلاح حلبی در الکافی فی الفقه استفاده می.شود. همچنانکه علامه حلی و به تبع ایشان عده زیادی از فقهاء مانند فخرالمحققین فرزند علامه در ایضاح الفوائدسید عمید الدین خواهر زاده علامه، در کنز الفوائدابن فهد، در المهذب البارع و فاضل مقداد در التنقیح الرائع قول به عدم مشروعیت را به ابن‌براج نسبت داده‌اند. البته برخی به جای این عنوان، از عنوان «القاضی‌» استفاده نموده‌اند که اشاره به ابن‌براج دارد. 2⃣عبارات شیخ مفید و شیخ طوسی در مباحث گذشته مطرح و سعی شد به گونه‌ای توجیه شود که مخالف قول به مشروعیت نباشد و لذا با ارایه قرائن از عباراتشان، تبیین کردیم که ممکن است کلام این دو، ناظر به عقد مضاربه باشد که مورد پذیرش دیگر فقهاء نیز هست. درباره نسبت قول به عدم مشروعیت به ابن‌براج نیز بیان شد که ایشان در المهذب و جواهر الفقه تصریح به مشروعیت نموده است ولی احتمال دارد در کتاب «کامل» نظر مخالفی داشته و علامه قول ایشان را از آن کتاب نقل کرده است. 3⃣ به نظر ما انصاف این است که تحفظ بر قاعده و حمل روایات متعدد بر استحباب عمل به مفاد مضاربه، بسیار بعید می‌باشد. روایات کالصریح در مشروعیت است و قوی نیز بین مسلمین اعم از شیعه و سنی بر آن وجود دارد بنابراین را تخصیص می‌زنیم و می‌گوییم علی‌رغم این که واقع مضاربه یک نوع اجیر شدن عامل برای انجام عملی در قبال اجر می‌باشد و غرر نیز مبطل اجاره است، اما جهالت و غرر موجود در آن از حیث عوض مبطل عقد نیست. 🔹جلسه دوازدهم درس خارج مضاربه، ۹۴/۱۰/۱۵ @alfigh_alosul
💥تاریخ‌فقه‌شیعه ▫به زودی با تاریخ فقه شیعه در کلام (مدظله العالی) ▫عبارات مختصر، مفید و حکیمانه رهبری پیرامون و شیعه 🔺در کانال 👇👇 @alfigh_alosul
📝حضرت‌آیت‌الله‌خامنه‌ای(مدظله العالی) موضوع؛ سه بعد جهاد علمی شیخ مفید 1⃣ اکنون با تشکر از فضلای برجسته‌یی که این گردهمایی بلند پایه را فراهم آورده‌اند و نیز از همه‌ی شما فرزانگان و صاحبنظران که با حضور علمی خود به آن غنا خواهید بخشید، این‌جانب بر آنم که با طرح درباره شخصیت علمی شیخ عظیم‌الشأن مفید، خود را در کار بزرگ دسته‌جمعی شما شریک سازم و در نمایش چهره‌ی نورانی این مرد قرون و اعصار سهیم گردم. این نکته درباره‌ی «جایگاه مفید در خط سیر تفکر علمی تشیع در دو زمینه‌ی کلام و فقه» است و من به کمک قرائن قابل اعتمادی از گفته‌ها و نظرات علمی و آثار مکتوب خود آن بزرگوار یا از گفته‌های کسانی که درباره‌ی آن بزرگمرد سخن گفته‌اند - از شاگردان یا مترجمان او - بدان قانع شده‌ام. 2⃣آن نکته در عبارتی کوتاه این است که: شیخ مفید در سلسله‌ی علمای امامیه، فقط یک متکلم و فقیه سر آمد و برجسته نیست، بلکه فراتر از این، وی و جریان علمی رو به تکاملی است که در دو رشته‌ی و ، تا امروز در حوزه‌های علمی شیعه امتداد یافته و با وجود برکنار نماندن از تأثرات تاریخی جغرافیایی و مکتبی، ویژگیهای اصلی و خطوط اساسی آن همچنان پابرجاست مانده است. 3⃣در این نکته، تأکید اصلی بر این است که تلاش علمی ممتاز و درخشان شاگرد برجسته‌ی شیخ مفید یعنی علم الهدی (متوفی در ۴۳۶ ه) و اوج قله‌ی رفیع همین سلسله در عهد محمّد بن الحسن الطوسی متوفی در ۴۶۰ ه) در واقع ادامه‌ی جریانی است که سرچشمه و مؤسس آن محمّد بن ممد بن النعمان المفید بوده است. برای تبیین این نکته لازم است نقش مؤثر و تعیین کننده‌ی مفید: ۱. در تثبیت هویت مستقل مکتب اهل بیت (علیهم‌السّلام) ۲. در بنیانگذاری شکل و قالب علمی صحیح برای فقه شیعه‌ ۳. در آفرینش شیوه‌ی جمع منطقی میان عقل و نقل در فقه و کلام ... تعریف شود. 4⃣بنای رفیعی که فقهاء و متکلمین شیعه در طول ده قرن گذشته برافراشته و گنجینه‌ی بینظیری که از آثار علمی خود پدید آورده‌اند همه بر روی است که شیخ مفید با این سه بعد جهاد علمی خود پی افکنده است.پیش از تشریح سه بعد مزبور جای آن است که گفته شود: شیخ مفید و حوزه‌ی علمی شیعه‌ی در زمان او، هر یک پدیده‌هایی به شمار میآیند که تا آن زمان در تاریخ شیعه سابقه نداشته است. ادامه دارد.... @alfigh_alosul
💥پیام رهبر انقلاب اسلامی حضرت آیت‌الله خامنه‌ای "مدظله‌العالی" به کنگره جهانی هزاره فروردین ۱۳۷۲
📝حضرت‌آیت‌الله‌خامنه‌ای(مدظله العالی) موضوع؛ سه بعد جهاد علمی شیخ مفید 1⃣ اکنون با تشکر از فضلای برجسته‌یی که این گردهمایی بلند پایه را فراهم آورده‌اند و نیز از همه‌ی شما فرزانگان و صاحبنظران که با حضور علمی خود به آن غنا خواهید بخشید، این‌جانب بر آنم که با طرح درباره شخصیت علمی شیخ عظیم‌الشأن مفید، خود را در کار بزرگ دسته‌جمعی شما شریک سازم و در نمایش چهره‌ی نورانی این مرد قرون و اعصار سهیم گردم. این نکته درباره‌ی «جایگاه مفید در خط سیر تفکر علمی تشیع در دو زمینه‌ی کلام و فقه» است و من به کمک قرائن قابل اعتمادی از گفته‌ها و نظرات علمی و آثار مکتوب خود آن بزرگوار یا از گفته‌های کسانی که درباره‌ی آن بزرگمرد سخن گفته‌اند - از شاگردان یا مترجمان او - بدان قانع شده‌ام. 2⃣آن نکته در عبارتی کوتاه این است که: شیخ مفید در سلسله‌ی علمای امامیه، فقط یک متکلم و فقیه سر آمد و برجسته نیست، بلکه فراتر از این، وی و جریان علمی رو به تکاملی است که در دو رشته‌ی و ، تا امروز در حوزه‌های علمی شیعه امتداد یافته و با وجود برکنار نماندن از تأثرات تاریخی جغرافیایی و مکتبی، ویژگیهای اصلی و خطوط اساسی آن همچنان پابرجاست مانده است. 3⃣در این نکته، تأکید اصلی بر این است که تلاش علمی ممتاز و درخشان شاگرد برجسته‌ی شیخ مفید یعنی علم الهدی (متوفی در ۴۳۶ ه) و اوج قله‌ی رفیع همین سلسله در عهد محمّد بن الحسن الطوسی متوفی در ۴۶۰ ه) در واقع ادامه‌ی جریانی است که سرچشمه و مؤسس آن محمّد بن ممد بن النعمان المفید بوده است. برای تبیین این نکته لازم است نقش مؤثر و تعیین کننده‌ی مفید: ۱. در تثبیت هویت مستقل مکتب اهل بیت (علیهم‌السّلام) ۲. در بنیانگذاری شکل و قالب علمی صحیح برای فقه شیعه‌ ۳. در آفرینش شیوه‌ی جمع منطقی میان عقل و نقل در فقه و کلام ... تعریف شود. 4⃣بنای رفیعی که فقهاء و متکلمین شیعه در طول ده قرن گذشته برافراشته و گنجینه‌ی بینظیری که از آثار علمی خود پدید آورده‌اند همه بر روی است که شیخ مفید با این سه بعد جهاد علمی خود پی افکنده است.پیش از تشریح سه بعد مزبور جای آن است که گفته شود: شیخ مفید و حوزه‌ی علمی شیعه‌ی در زمان او، هر یک پدیده‌هایی به شمار میآیند که تا آن زمان در تاریخ شیعه سابقه نداشته است. ادامه دارد.... @alfigh_alosul
الفقه و الاصول
📝محمد متقیان 1⃣ دروسی که تحت عنوان «فقه معاصر» توسط اساتید تراز فقه و اصول حوزه علمیه قم در حال برگزاری است، امید به رقم خوردن تحولی مبارک را در دلها زنده کرده است. تا چندی پیش طرح این مباحث، نشان از و ضعف علمی داشت اما اینک به توسط کسانی که خود از محققین و مدرسین عظام حوزه هستند و خوشه‌چین محضر مراجع بزرگی بوده‌اند، موضوعات و مسائلی برخاسته از متن و عینیت جامعه طرح و بحث می‌شود. 2⃣شاید برخی توقعی بیش از این داشته باشند و برگزاری چنین جلساتی را دیرهنگام بدانند اما بد نیست که این نکته را متذکر شویم که، حوزه علمیه بر بنیان استقرار یافته است و نمی‌تواند با هر ندای تحول سست بنیانی همراه گردد و میراث فخیم و فاخر برجای‌مانده را به حراج بگذارد. سالها و قرنها طول کشیده است تا مفهوم به مفهوم افزوده شده و اصلی در کنار اصلی قرار گرفته تا فقه قاعده‌مند و حجیت‌محور شیعه سامان پیدا کرده است. و اگر این بنای مستحکم و محکم با ندای برخی منادیان تحول همراهی نکرده است، عیب از آنان است که، نتوانسته‌اند فقها و اساتید را به اطمینان برسانند که آنچه می‌خواهند از مدار حجیت بیرون نیست و مرضی رضای شارع است. 3⃣ و البته که نمی‌توان از اشکالات و ابهامات رفع ید نمود. قطعاً به حکم شاگردی در محضر اساتید، به طرح بحث‌های ایشان وارد می‌شود و این ویژگی طبیعی محافل علمی است. فلذا در عین امیدافزایی به برگزاری چنین جلساتی، ضرورت دارد فضلای توانمند با رویکردی با محتوای این مباحث مواجهه پیدا کنند و نقشی مؤثر در رشد و ارتقای فقه امامیه داشته باشند. فقهی که می‌تواند جامعه را از کوران حوادث به سلامت به ساحل آرامش برساند. @alfigh_alosul
▪آجرک الله یا بقیة الله ▪ ◾️رحلت جانگداز رحمة‌للعالمین رسول خاتم، شهادت کریم اهل‌البیت امام حسن مجتبی و باب رأفت‌الهی امام رضا (سلام الله علیهم) را به پیشگاه امام عصر(ارواحنافداه) و عموم اراتمندان و موالیان و شیعیان خاندان عصمت و طهارت، تسلیت می‌گوییم. @alfigh_alosul
تحقیقی در روز وفات پیامبر.pdf
369.2K
📝حجة الاسلام و المسلمین استادسیدجواد شبیری(زیدعزه) ☑ مقاله‌ای بسیار محققانه پیرامون . @alfigh_alosul
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
📝 حضرت‌آیت‌الله‌خامنه‌ای(مدظله العالی) موضوع: مدارس‌علمی‌شیعه‌پیش‌از‌شیخ مفید 1⃣ پیش از این تاریخ، بیشک حوزه‌های علمی بارور شیعه از شامات تا ماوراء النهر همه جاگسترده بوده است. حوزه‌ی که مرکز بزرگ حدیث و جانشین قرن دوم و سوم بوده و حوزه‌ی که کلینی و ابن‌قبه و شمار دیگری از برخاستگان آن معروف‌اند، تنها بخشی از مجموعه‌های علمی شیعه محسوب می‌گشته‌اند. در شرق، حوزه‌ی علمیه‌ی ماوراء النهر که دو تن از متخرجین معروف آن و می‌باشند و در غرب حوزه که نام حسن بن احمد السبیعی الحلبی و علی بن خالد الحلبی از آن دیار در عداد مشایخ مفید قرار دارند، بنابر حدس مؤید به قرائن باید مراکز مهم علوم و معارف شیعی میبوده باشند. نگاهی به فهرست کشی آشکار می‌سازد که در منطقه‌ی خراسان و ماوراءالنهر با همه‌ی دوری از حوزه‌های علمیه اصلی شیعه چه تعداد قابل اعتنایی از علماء و محدثین تربیت شده‌اند و این گمان را تقویت می‌کند که در این مناطق حتی پیش از یک حوزه‌ی علمی شیعی به تربیت و تخریج شخصیت‌هایی از این قبیل سرگرم بوده است. حداقل ده تن از مشایخ مشارالیهم منسوب به سمرقند یا کش (از شهرهای نزدیک سمرقند) و تقریباً به همین تعداد منسوب به شهرهای بخارا، بلخ، هرات، سرخس، نیشابور، بیهق، فاریاب و بعضی شهرهای دیگر آن خطه‌اند. 2⃣ مشاهده این همه نام‌های منسوب به شهرهای ماوراء النهر و خراسان که بر حسب ظاهر همه یا نزدیک به همه‌ی آنان نیز شیعه بوده‌اند - با توجه به این‌که بسی دور از عادت است که کسی در قم یا کوفه یا بغداد به سراغ این همه مشایخ خراسانی و ترکستانی رفته باشد - این گمان را تقویت می‌کند که خانه‌ی عیاشی که به گفته‌ی نجاشی: «کانت مرتعاً للشیعة و اهل العلم» یا: «و کانت داره کالمسجد بین ناسخ او مقابل او قاری او معلق مملوئةً من الناس» در همان - و نه در بغداد - بوده است و در این صورت، این نیز خود حاکی از رواج علوم و معارف اهل بیت و گرمی حوزه‌ی علمی شیعه در آن شهر است. 3⃣ در شامات و حلب نیز با توجه به کثرت نفوس شیعه و حکومت که خود، شیعه و پای بند به مراسم و شعائر شیعی بوده‌اند بیشک حوزه‌ی علمی قابل توجهی وجود داشته است. اگر چه با توجه به نزدیکی آن به عراق و حضور محدثین و فقهای آن سامان در بغداد و سپس در زمان شیخ طوسی در نجف، نمی‌توان آن را در شمار حوزه‌های بزرگ دانست. 4⃣ این وضع اجمالی حوزه‌های شیعه در دوران منتهی به زمان مفید است. حوزه‌ی نیز در همان دور آنها دائر و به تعاطی علوم و معارف اسلامی سرگرم بوده است. ولی با ظهور شیخ مفید و گسترش صیت دانش او بتدریج بغداد که مرکز سیاسی و جغرافیایی قلمرو اسلامی بوده به مرکز اصلی علوم و معارف شیعی نیز بدل می‌شود و نه فقط مرجع حل مسائل فکری و دینی شیعه که کعبه‌ی آمال طالبان علم نیز می‌گردد. ادامه دارد.... فروردین ۱۳۷۲ 🆔https://eitaa.com/alfigh_alosul
✅نقد دیدگاه آقای "سیدکمال‌حیدری" ▫آقای سیدکمال حیدری در چند سال اخیر - علاوه بر نظرات ابداعی و شاذی که دارد و هیچ منعی و نهیی از آن نیست- نسبت‌ها و انتسابات قطعی به علمای امامیه می‌دهد که دستاویزی برای مخالفین تشیع گشته و هیزم در آتش اختلافات فرقه‌ای می‌افکند، هرچند ظاهری مصلحانه به خود می‌گیرد و سعی دارد چهره‌ای روشنفکر از خود به جای بگذارد. ▫ابتدائاً صحبت‌های ایشان را بارگذاری کرده و سپس مطالبی را در نقد ادعای ایشان عرض خواهیم کرد. https://eitaa.com/alfigh_alosul/775
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
♻ آقای حیدری: لایوجد عالمٌ شیعیٌ اثنی‌عشریٌ الا و یحکم بکفر جمیع المسلمین باطناً و اختلفوا فی حکم کفرهم ظاهراً.
✅ ویدئویی از از شاگردان مرجع عالیقدر آیت الله سیستانی(دام ظله) و از اساتید درس خارج حوزه علمیه قم، در پاسخ به مدعای آقای حیدری پخش شده است. ✅ مشاهده این ویدئو که حاوی فتوای مرجعیت دینی و برخی از فقها و علمای سلف است، قابل استفاده است. نشر و پخش آن، عملی مأجور در دفع این فتنه می‌باشد. @alfigh_alosul
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
♻ پاسخ استادسیدمنیرخباز(زیدعزه) به ادعای آقای سیدکمال حیدری با بیان فتوای مرجعیت دینی حضرت آیت‌الله‌سیستانی(دام ظله العالی) @alfigh_alosul
Screenshot_۲۰۲۰۱۰۲۰-۱۸۳۲۲۹-576x1024.jpg
129.3K
♻ بیانیه آیت الله (زیدعزه) از اساتید حوزه علمیه قم در دفع و رد سخنان فتنه انگیز آقای حیدری. @alfigh_alosul