مسجد الغدیر
📜 #خطبه192 : خطبه قاصعه . { قسمت سوم } 5⃣ پرهيز از تكبّر و اخلاق جاهلی 🔻 آگاه باشيد ، در سركشی و
🌹 سهم امروز نهج البلاغه خطبه ۱۹۲ بند ۷ تا ۱۱
📜 #خطبه192 ، خطبه قاصعه .
{ قسمت چهارم }
7️⃣ ضرورت عبرت از گذشتگان
🔻 مردم ! از آنچه كه بر ملّت های متكبّر گذشته ، از كيفرها و عقوبت ها و سخت گيری ها و ذلّت و خواری فرود آمده عبرت گيريد و از قبر ها و خاكی كه بر آنچه ره نهادند و زمين هایی كه با پهلو ها بر آن افتادند پند پذيريد و از آثار زشتی كه كبر و غرور در دل ها می گذارد به خدا پناه ببريد ، همان گونه كه از حوادث سخت به او پناه می بريد . اگر خدا تكبّر ورزيدن را اجازه می فرمود ، حتما به بندگان مخصوص خود از پيامبران و امامان (عليهم السلام) اجازه می داد ، در صورتی كه خدای سبحان تكبّر و خودپسندی را نسبت به آنان ناپسند و تواضع و فروتنی را برای آنان پسنديد كه چهره بر زمين می گذارند و صورتها بر خاک می مالند و در برابر مؤمنان فروتنی می كنند و خود از قشر مستضعف جامعه می باشند كه خدا آن ها را با گرسنگی آزمود و به سختی و بلا گرفتارشان كرد و با ترس و بيم امتحانشان فرمود و با مشكلات فراوان ، خالصشان گردانيد . پس مال و فرزند را دليل خشنودی يا خشم خدا ندانيد كه نشانه نا آگاهی به موارد آزمايش و امتحان در بی نيازی و قدرت است ، زيرا خداوند سبحان فرمود : « آيا گمان می كنند مال و فرزندانی كه به آنها عطا كرديم ، به سرعت نيكی ها را برای آنان فراهم می كنيم نه آنان آگاهی ندارند . »
8️⃣ فلسفه آزمايش ها
🔻 پس همانا خداوند سبحان بندگان متكبّر را با دوستان خود كه در چشم آن ها ناتوانند می آزمايد ؛ وقتی كه موسی بن عمران و برادرش هارون (عليهم السلام) بر فرعون وارد شدند و جامه های پشمين به تن و چوب دستی در دست داشتند و با فرعون شرط كردند كه اگر تسليم پروردگار شود ، حكومت و ملكش جاودانه بماند و عزّتش برقرار باشد ؛ فرعون گفت : « آيا از اين دو نفر تعجّب نمی كنيد كه دوام عزّت و جاودانگی حكومتم را به خواسته های خود ربط می دهند ، در حالی كه در فقر و بيچارگی به سر می برند اگر چنين است چرا دستبندهای طلا به همراه ندارند ؟ » اين سخن را فرعون برای بزرگ شمردن طلا و تحقير پوشش لباسی از پشم گفت ، در حالی که اگر خدای سبحان اراده می فرمود به هنگام بعثت پيامبران ، درهای گنج ها و معدن های جواهرات و باغات سر سبز را به روی پيامبران می گشود و پرندگان آسمان و حيوانات وحشی زمين را همراه آنان به حركت در می آورد . امّا اگر اين كار را می كرد ، آزمايش از ميان می رفت و پاداش و عذاب بی اثر می شد و بشارت ها و هشدارهای الهی بی فايده می بود و بر مؤمنان اجر و پاداش امتحان شدگان واجب نمی شد و ايمان آورندگان ثواب نيكوكاران را نمی يافتند و واژه ها ، معانی خود را از دست ميداد ، در صورتی كه خداوند پيامبران را با عزم و اراده قوی ، گر چه با ظاهری ساده و فقير مبعوث كرد ، با قناعتی كه دل ها و چشم ها را پر سازد ، هر چند فقر و نداری ظاهری آنان چشم و گوش ها را خيره سازد . اگر پيامبران الهی دارای چنان قدرتی بودند كه مخالفت با آنان امكان نمی داشت و توانایی و عزّتی می داشتند كه هرگز مغلوب نمی شدند و سلطنت و حكومتی می داشتند كه همه چشم ها به سوی آنان بود ، از راه های دور بار سفر به سوی آنان می بستند ، اعتبار و ارزش شان در ميان مردم اندک بود و متكبّران در برابرشان سر فرود می آوردند و تظاهر به ايمان می كردند ، از روی ترس يا علاقه ای كه به مادّيات داشتند . در آن صورت نيّت های خالص يافت نمی شد و اهداف غير الهی در ايمان شان راه می يافت و با انگيزه های گوناگون به سوی نيكی ها می شتافتند . امّا خدای سبحان اراده فرمود كه پيروی از پيامبران و تصديق كتب آسمانی و فروتنی در عبادت و تسليم در برابر فرمان خدا و اطاعت محض فرمانبرداری ، با نيّت خالص تنها برای خدا صورت پذيرد و اهداف غير خدایی در آن راه نيابد كه هر مقدار آزمايش و مشكلات بزرگ تر باشد ثواب و پاداش نيز بزرگ تر خواهد بود .
📜 #خطبه192 : خطبه قاصعه .
{ قسمت پنجم }
9️⃣ فلسفه حج
♦️ آيا مشاهده نمی كنيد كه همانا خداوند سبحان ، انسان های پيشين از آدم (عليه السلام) تا آيندگان اين جهان را با سنگ هایی در مكّه آزمايش كرد كه نه زيان می رسانند و نه نفعی دارند . نه می بينند و نه می شنوند اين سنگ ها را خانه محترم خود قرار داده و آن را عامل پايداری مردم گردانيد . سپس كعبه را در سنگلاخ ترين مكان ها ، بی گياه ترين زمين ها و كم فاصله ترين درّه ها ، در ميان كوه های خشن ، سنگريزه های فراوان و چشمه های كم آب و آبادی های از هم دور قرار داد كه نه شتر ، نه اسب و گاو و گوسفند ، هيچ كدام در آن سرزمين آسايش ندارند . سپس آدم (عليه السلام) و فرزندانش را فرمان داد كه به سوی كعبه برگردند و آن را مركز اجتماع و سر منزل مقصود و باراندازشان گردانند ، تا مردم با عشق قلب ها ، به سرعت از ميان فلات و دشت های دور و از درون شهرها ، روستاها ، درّه های عميق و جزاير از هم پراكنده درياها به مكّه روی آورند ، شانه های خود را بجنبانند و گرداگرد كعبه لا اله الا الله بر زبان جاری سازند و در اطراف خانه طواف كنند و با موهای آشفته و بدن های پر گرد و غبار در حركت باشند . لباس های خود را كه نشانه شخصيّت هر فرد است در آورند و با اصلاح نكردن موهای سر ، قيافه خود را تغيير دهند كه آزمونی بزرگ و امتحانی سخت و آزمايشی آشكار است برای پاكسازی و خالص شدن ، كه خداوند آن را سبب رحمت و رسيدن به بهشت قرار داد . اگر خداوند خانه محترمش و مكان های انجام مراسم حج را در ميان باغ ها و نهر ها و سرزمين های سبز و هموار و پر از درخت و ميوه ، مناطقی آباد و دارای خانه ها و كاخ های بسيار و آبادی های به هم پيوسته ، در ميان گندم زارها و باغات خرّم و پر از گل و گياه ، دارای مناظری زيبا و پر آب ، در وسط باغستانی شادی آفرين و جادّه های آباد قرار می داد ، به همان اندازه كه آزمايش ساده بود پاداش نيز سبك تر می شد . اگر پايه ها و بنيان كعبه و سنگ هایی كه در ساختمان آن به كار رفته از زمرّد سبز و ياقوت سرخ و دارای نور و روشنایی بود ، دل ها ديرتر به شک و ترديد می رسيدند و تلاش شيطان بر قلب ها كمتر اثر می گذاشت و وسوسه های پنهانی او در مردم كارگر نبود . در صورتی که خداوند بندگان خود را با انواع سختی ها می آزمايد و با مشكلات زياد به عبادت می خواند و به اقسام گرفتاری ها مبتلا می سازد ، تا كبر و خود پسندی را از دل هايشان خارج كند و به جای آن فروتنی آورد و درهای فضل و رحمتش را به رويشان بگشايد و وسائل عفو و بخشش را به آسانی در اختيارشان گذارد .
0️⃣1️⃣ پرهيز از ستمكاری
🔻 پس خدا را ، خدا را ، از تعجيل در عقوبت و كيفر سركشی و ستم بر حذر باشيد و از آينده دردناک ظلم و سرانجام زشت تكبّر و خود پسندی كه كمين گاه ابليس است و جايگاه حيله و نيرنگ اوست ، بترسيد . حيله و نيرنگی كه با دل های انسان ها ، چون زهر كشنده می آميزد و هرگز بی اثر نخواهد بود و كسی از هلاكتش جان سالم به در نخواهد برد . نه دانشمند به خاطر دانشش و نه فقير به جهت لباس كهنه اش ، در امان می باشد .
1️⃣1️⃣ فلسفه عبادات اسلامی
🔻خداوند بندگانش را با نماز و زكات و تلاش در روزه داری حفظ كرده است ، تا اعضا و جوارحشان آرام و ديدگانشان خاشع و جان و روان شان فروتن و دل هايشان متواضع باشد ، كبر و خودپسندی از آنان رخت بر بندد ، چرا كه در سجده بهترين جای صورت را به خاک ماليدن ، فروتنی آورد و گذاردن اعضای پر ارزش بدن بر زمين ، اظهار كوچكی كردن است و روزه گرفتن و چسبيدن شكم به پشت ، عامل فروتنی است و پرداخت زكات برای مصرف شدن ميوه جات زمين و غير آن ، در جهت نيازمندی های فقرا و مستمندان است . به آثار عبادات بنگريد كه چگونه شاخه های درخت تكبّر را در هم می شكند و از روييدن كبر و خودپرستی جلوگيری می كند .
#اللهم_عجل_لولیک_الفرج
✅ با ما همراه شوید...
🔴 کانال ایتا | الغدیر
http://eitaa.com/alghadirmasjed
📢 تبیین شرایط حاکم در نامه به اهل کوفه
✏️ رهبر انقلاب: امام حسین در نامه به اهل کوفه فرمود: «فلعمری ما الامام الا الحاکم بالکتاب والقائم بالقسط الدّائن بدین الحقّ الحابس نفسه علی ذالک اللَّه والسلام»؛ امام و پیشوا و رئیس جامعه اسلامی نمیتواند کسی باشد که اهل فسق و فجور و خیانت و فساد و دوری از خدا و اینهاست. باید کسی باشد که به کتاب خدا عمل کند. یعنی در جامعه عمل کند؛ نه این که خودش در اتاق خلوت فقط نماز بخواند؛ بلکه عمل به کتاب را در جامعه زنده کند، اخذ به قسط و عدل کند و حق را قانون جامعه قرار دهد. ۱۳۷۴/۰۳/۱۹
#اللهم_عجل_لولیک_الفرج
✅ با ما همراه شوید...
🔴 کانال ایتا | الغدیر
http://eitaa.com/alghadirmasjed
✳️ باید بدانیم که حسین چه کرد؟
🔻 از قراری که شنیدهایم و شما هم شاید شنیدهاید، خیلیها که مسلمان نیستند و قرآن را به کتاب آسمانی بودن و بالطبع حسین بن علی (ع) را هم به امامت و پیشوایی قبول ندارند، بر حسین بن علی (ع) میگریند. پس این گریه کردن یک چیزی نیست که بتواند ما را بهعنوان «پیرو» حسین (ع) مشخص و ممتاز کند. ما اگر خودمان را پیرو حسین (ع) میدانیم، باید بدانیم که حسین (ع) چه کرد؛ بعد از آن که دانستیم چه کرد، درصدد برآییم که تشیّع خود و پیروی خود را نسبت به آن بزرگوار ثابت کنیم؛ معنای شیعه بودن این است؛ معنای ولایت این است؛ معنای توسل به حسین بن علی (ع) این است و اثرش همین است.
👤 #رهبر_انقلاب
📚 از کتاب #دو_امام_مجاهد
📖 ص ۱۱۱
#اللهم_عجل_لولیک_الفرج
✅ با ما همراه شوید...
🔴 کانال ایتا | الغدیر
http://eitaa.com/alghadirmasjed
مسجد الغدیر
📜 #خطبه192 : خطبه قاصعه . { قسمت پنجم } 9️⃣ فلسفه حج ♦️ آيا مشاهده نمی كنيد كه همانا خداوند سبحا
🌹 سهم امروز نهج البلاغه خطبه ۱۹۲ بند ۱۲ تا ۱۵
📜 #خطبه192 ، خطبه قاصعه .
{ قسمت ششم }
2️⃣1️⃣ تعصّب ورزيدن زشت و زيبا
🔻 من در اعمال و رفتار جهانيان نظر دوختم ، هيچ كس را نيافتم كه بدون علّت درباره چيزی تعصّب ورزد ، جز با دليلی كه با آن نا آگاهان را بفريبد و يا برهانی آورد كه در عقل سفيهان نفوذ كند جز شما ، زيرا درباره چيزی تعصّب می ورزيد كه نه علّتی دارد و نه سببی ، ولی شيطان به خاطر اصل خلقت خود بر آدم (عليه السّلام) تعصّب ورزيد و آفرينش او را مورد سرزنش قرار داد و گفت « مرا از آتش و تو را از گل ساخته اند » و سرمايه داران فساد زده امّت ها ، برای داشتن نعمت های فراوان تعصّب ورزيدند و گفتند : « ما صاحبان فرزندان و اموال فراوانيم و هرگز عذاب نخواهيم شد » . پس اگر در تعصّب ورزيدن ناچاريد ، برای اخلاق پسنديده ، افعال نيكو و كارهای خوب تعصّب داشته باشيد . همان افعال و كرداری كه انسان های با شخصيّت و شجاعان خاندان عرب و سران قبائل در آنها از يكديگر پيشی می گرفتند ، يعنی اخلاق پسنديده ، بردباری به هنگام خشم فراوان و كردار و رفتار زيبا و درست و خصلت های نيكو پس تعصّب ورزيد در حمايت كردن از پناهندگان و همسايگان ، وفاداری به عهد و پيمان ، اطاعت كردن از نيكی ها ، سرپيچی از تكبّر و خود پسندی ها ، تلاش در جود و بخشش ، خودداری از ستمكاری ، بزرگ شمردن خون ريزی ، انصاف داشتن با مردم ، فروخوردن خشم ، پرهيز از فساد در زمين ، تا رستگار شويد .
📜 #خطبه192 ، خطبه قاصعه .
{ قسمت هفتم }
3️⃣1️⃣ علل پيروزی و شكست ملّت ها
🔻 از كيفرهایی كه بر اثر كردار بد و كارهای ناپسند بر امّت های پيشين فرود آمد خود را حفظ كنيد و حالات گذشتگان را در خوبی ها و سختی ها به ياد آوريد و بترسيد كه همانند آن ها باشيد پس آنگاه كه در زندگی گذشتگان مطالعه و انديشه می كنيد ، عهده دار چيزی باشيد كه عامل عزّت آنان بود و دشمنان را از سر راهشان برداشت و سلامت و عافيت زندگی آنان را فراهم كرد و نعمت های فراوان را در اختيارشان گذاشت و كرامت و شخصيّت به آنان بخشيد ، كه از تفرقه و جدایی اجتناب كردند و بر وحدت و همدلی همّت گماشتند و يكديگر را به وحدت وا داشته به آن سفارش كردند و از كارهایی كه پشت آن ها را شكست و قدرت آن ها را در هم كوبيد ، چون كينه توزی با يكديگر ، پر كردن دل ها از بخل و حسد به يكديگر پشت كردن و از هم بريدن و دست از ياری هم كشيدن ، بپرهيزيد و در احوالات مؤمنان پيشين انديشه كنيد ، كه چگونه در حال آزمايش و امتحان به سر بردند . آيا بيش از همه مشكلات بر دوش آن ها نبود و آيا بيش از همه مردم در سختی و زحمت نبودند و آيا از همه مردم جهان بيشتر در تنگنا قرار نداشتند ؟ فرعون های زمان آن ها را به بردگی كشاندند و همواره بدترين شكنجه ها را بر آنان وارد كردند و انواع تلخی ها را به كامشان ريختند ، كه اين دوران ذلّت و هلاكت و مغلوب بودن ، تداوم يافت نه راهی وجود داشت كه سرپيچی كنند و نه چاره ای كه از خود دفاع نمايند ، تا آن كه خداوند تلاش و استقامت و بردباری در برابر ناملايمات آنها را در راه دوستی خود و قدرت تحمّل ناراحتی ها را برای ترس از خويش مشاهده فرمود ؛ آنان را از تنگناهای بلا و سختی ها نجات داد و ذلّت آنان را به عزّت و بزرگواری و ترس آنها را به امنيّت تبديل فرمود و آن ها را حاكم و زمام دار و پيشوای انسان ها قرار داد و آن قدر كرامت و بزرگی از طرف خدا به آنها رسيد كه خيال آن را نيز در سر نمی پروراندند . پس انديشه كنيد كه چگونه بودند آن گاه كه وحدت اجتماعی داشتند . خواسته های آنان يكی ، قلب های آنان يكسان و دست های آنان مدد كار يكديگر ، شمشيرها ياری كننده ، نگاه ها به يک سو دوخته و اراده ها واحد و همسو بود آيا در آن حال مالک و سرپرست سراسر زمين نبودند و رهبر و پيشوای همه دنيا نشدند پس به پايان كار آن ها نيز بنگريد ، در آن هنگام كه به تفرقه و پراكندگی روی آوردند و مهربانی و دوستی آنان از بين رفت و سخن ها و دل هايشان گوناگون شد ، از هم جدا شدند ، به حزب ها و گروه ها پيوستند ، خداوند لباس كرامت خود را از تن شان بيرون آورد و نعمت های فراوان شيرين را از آن ها گرفت و داستان آن ها در ميان شما عبرت انگيز باقی ماند . از حالات زندگی فرزندان اسماعيل پيامبر و فرزندان اسحاق پيامبر ، فرزندان اسراييل «يعقوب» ( كه درود بر آنان باد ) عبرت گيريد . راستی چقدر حالات ملّت ها با هم يكسان و در صفات و رفتارشان با يكديگر همانند است در احوالات آنها روزگاری كه از هم جدا و پراكنده بودند انديشه كنيد ، زمانی كه پادشاهان كسری و قيصر بر آنان حكومت می كردند و آن ها را از سرزمين های آباد ، از كناره های دجله و فرات و از محيط های سر سبز و خرّم دور كردند و به صحراهای كم گياه و بی آب و علف ، محل وزش بادها و سرزمين هایی كه زندگی در آنجاها مشكل بود تبعيد كردند ، آنان را در مكان های نا مناسب ، مسكين و فقير ، همنشين شتران ساختند ، خانه هایشان پست ترين خانه ملّت ها و سرزمين زندگی شان خشک ترين بيابان ها بود ، نه دعوت حقّی وجود داشت كه به آن روی آورند و پناهنده شوند و نه سايه محبّتی وجود داشت كه در عزّت آن زندگی كنند . حالات آنان دگرگون و قدرت آنان پراكنده و جمعيّت انبوه شان متفرّق بود . در بلایی سخت و در جهالتی فراگير فرو رفته بودند ، دختران را زنده به گور و بت ها را پرستش می كردند و قطع رابطه با خويشاوندان و غارت گری های پياپی در ميان شان رواج يافته بود .
📜 #خطبه192 ، خطبه قاصعه .
{ قسمت هشتم }
4️⃣1️⃣ ره آورد بعثت پيامبر اسلام ( صلّی الله عليه و آله و سلّم )
🔻حال به نعمت های بزرگ الهی كه به هنگامه بعثت پيامبر اسلام (صلّی الله عليه و آله و سلّم) بر آنان فرو ريخت بنگريد ، كه چگونه اطاعت آنان را با دين خود پيوند داد و با دعوتش آن ها را به وحدت رساند . چگونه نعمت های الهی بال های كرامت خود را بر آنان گستراند و جويبار های آسايش و رفاه بر ايشان روان ساخت و تمام بركات آيين حق آن ها را در بر گرفت . در ميان نعمت ها غرق گشتند و در خرّمی زندگانی شادمان شدند ، امور اجتماعی آنان در سايه قدرت حكومت اسلام استوار شد و در پرتو عزّتی پايدار آرام گرفتند و به حكومتی پايدار رسيدند . آن گاه آنان حاكم و زمامدار جهان شدند و سلاطين روی زمين گرديدند و فرمانروای كسانی شدند كه در گذشته حاكم بودند و قوانين الهی را بر كسانی اجرا می كردند كه مجريان احكام بودند و در گذشته كسی قدرت در هم شكستن نيروی آنان را نداشت و هيچ كس خيال مبارزه با آنان را در سر نمی پروراند .
5️⃣1️⃣ علل نكوهش و سقوط كوفيان
🔻 آگاه باشيد كه شما هم اكنون دست از رشته اطاعت كشيديد و با زنده كردن ارزش های جاهليّت ، دژ محكم الهی را در هم شكستيد ، در حالیكه خداوند بر اين امّت اسلامی بر « وحدت و برادری » منّت گذارده بود ، كه در سايه آن زندگی كنند ، نعمتی بود كه هيچ ارزشی نمی توان همانند آن تصوّر كرد ، زيرا از هر ارزشی گران قدر تر و از هر كرامتی والاتر بود . بدانيد كه پس از هجرت ، دوباره چونان اعراب باديه نشين شده ايد و پس از وحدت و برادری به احزاب گوناگون تبديل گشته ايد ، از اسلام تنها نام آن و از ايمان جز نشانی را نمی شناسيد شعار می دهيد : آتش آری ، ننگ هرگز ! گويا می خواهيد اسلام را واژگون و پرده حرمتش را پاره كنيد و پيمانی را كه خدا برای حفظ حرمت مسلمين در زمين و عامل امنيّت و آرامش مردم قرار داد بشكنيد . همانا اگر شما به غير اسلام پناه بريد ، كافران با شما نبرد خواهند كرد . آنگاه نه جبرئيل و نه ميكائيل ، نه مهاجر و نه انصار ، وجود ندارند كه شما را ياری دهند و چاره ای جز نبرد با شمشير نداريد تا خدا در ميان شما حكم نمايد . مردم از مَثَل های قرآن درباره كسانی كه عذاب و كيفر شدند و روزهای سخت آنان و آسيب های شديدی كه ديدند آگاهيد ، پس وعده عذاب خدا را دور مپنداريد و به عذر اينكه آگاهی نداريد خود را گرفتار نسازيد و انتقام خدا را سبک و خود را از كيفر الهی ايمن مپنداريد ، زيرا كه خدای سبحان مردم روزگاران گذشته را از رحمت خود دور نساخت مگر برای ترک امر به معروف و نهی از منكر . پس خدا بی خردان را برای نافرمانی و خردمندان را برای ترک باز داشتن ديگران از گناه لعنت كرد . آگاه باشيد شما رشته پيوند با اسلام را قطع و اجرای حدود الهی را تعطيل و احكام اسلام را به فراموشی سپرده ايد .
#اللهم_عجل_لولیک_الفرج
✅ با ما همراه شوید...
🔴 کانال ایتا | الغدیر
http://eitaa.com/alghadirmasjed