eitaa logo
آیت الله سید کمال حیدری
1.5هزار دنبال‌کننده
282 عکس
242 ویدیو
9 فایل
مشاهده در ایتا
دانلود
آیت الله سید کمال حیدری
🔺 اهداف حرکت اصلاحی آیت الله حیدری (بخش اول) 🔹 در پاسخ به این سؤال که هدف از این حرکت اصلاحی چیست
🔺 اهداف حرکت اصلاحی آیت الله حیدری (بخش دوم) ❇️ هدف دوّم: پیرایش مکتب از روایات غیر معتبر و اجتهادات نادرست 🔹 هدف دوّم از فرآیند اصلاحی مزبور این است که حتی الإمکان، ناخالصی‌هایی را که به اصول و مبانی فکری و اعتقادی مکتب - از طریق برخی اجتهادات نادرست - رسیده از آن بزداییم. به دیگر سخن، دوّمین قصد و انگیزۀ ما پیراستن چهرۀ نورانی دین و مذهب از برخی دروغ¬ها و افتراهایی است که در میراث روایی راه یافته است. البته باید توجّه داشت که ما نمی¬خواهیم دین را اصلاح کنیم؛ چرا که اصل دین و قرآن به خودی خود عین حقّ¬اند و هیچ اشکالی بر آن¬ها وارد نیست، بلکه این برداشت¬ها و اجتهادهای ما از نصوص دینی است که گاهی درست از آب در می¬آیند و گاهی غلط. مجتهد هنگامی که اجتهاد نمود و خطا کرد، این خطای او بخشی از میراث دینی و منظومۀ اعتقادی می‌گردد و به تزلزل پایه‌های مکتب می‌انجامد؛ به این دلیل که نادرست است و با دیگر بخش‌های مکتب سازگار نیست. 👈 هیچ کس نمی تواند ادّعا کند تمام سخنان و اجتهادات علما از صدر تاریخ اسلام تا عصر حاضر مطلقاً درست است؛ لذا همۀ ما وظیفه داریم در حدّ فهم و توان خود منظومۀ معرفت دینی را از برخی مبانی و اجتهادات نادرست که باعث مکدّر شدن چهرۀ آن شده، بپیراییم. 👉 به عنوان مثال، آیا اعتقاد شیخ صدوق (ره) به نظریۀ سهو النبی (ص) - که بر اساس آن سهو و خطا و نسیان را بر رسول خدا (ص) جایز می داند به¬طوری که نماز چهار رکعتی را دو رکعت می¬خوانند و دیگران به ایشان اشتباهشان را تذکّر می¬دهند! - اجتهاد صحیحی است؟! خیر. 👈 پس ما باید تلاش کنیم تا با تصحیح اجتهادها و برداشت های پیشینیان، تصویری صحیح و معقول از دین اسلام و مکتب تشیع ترسیم کنیم تا راه برای دعوت دیگران به دین و مذهب هموارتر و سهل تر شود. 👉 https://eitaa.com/alhaydari
🔹 مصونیت قرآن از هرگونه آفت و نقصان قرآن را اساساً خود خداوند از طریق رسول اکرم (ص) مرتّب نموده و این ویژگی و امتیاز قرآن نسبت به حدیث است. متن قرآن این توانایی را دارد که هرکس در هر زمانی اگر با سازوکار صحیح به آن مراجعه نماید، آن ‌را نو می‌یابد و این کتاب هرگز دچار آفت نمی‌گردد: «لا يَأْتِيهِ اَلْباطِلُ مِنْ بَيْنِ يَدَيْهِ وَ لا مِنْ خَلْفِهِ تَنْزِيلٌ مِنْ حَكِيمٍ حَمِيدٍ». برخلاف قرآن کریم که به هیچ وجه دستخوش آسیب و نقصان نمی¬شود، منابع حدیثی و نیز اجتهادات علما از آن جهت که به نوعی با بشر غیرمعصوم ارتباط می¬یابند، گرفتار برخی آفت¬ها و مشکلات می¬شوند که دائماً باید تصحیح و پیرایش شوند. به عبارت دیگر، روایاتی که در کتاب¬های حدیثی گردآوری شده¬اند، از گزند جعل و کذب و تقطیع و تصحیف و نقل به معنا و اشتباه و فراموشی راوی در امان نمانده¬اند، در حالی که قرآن از همۀ این موارد مصون و محفوظ است. ممکن است کسی بپرسد خوب متن روایات نیز از سوی پیامبر اکرم (ص) و ائمّه (ع) صادر شده نه از جانب افرادی غیرمعصوم، با این وجود چرا نمی¬توان به آن¬ها اعتماد کرد؟! پاسخ این است که بله، اگر متن روایی با همان الفاظ به دست ما می‌رسید و از آفات فوق مصون بود، این توانایی را داشت تا ما به راحتی و بدون دغدغه و به نحو حداکثری به آنها رجوع نماییم، اما مشکل این است که این اخبار در اغلب موارد، با معانی‌اش به دست ما رسید؛ یعنی راویِ روایت، نص و عین لفظ سخن پیامبر (ص) یا امام معصوم (ع) را نقل ننموده، بلکه آنچه خود از سخن ایشان فهمیده و در حافظه ضبط نموده را برای ما روایت کرده که به آن اصطلاحاً «نقل به معنا» می¬گویند در مقابل «نقل به الفاظ». بنابراین هدف دوم از این حرکت اصلاحی تحت عنوان «اسلام محوریة القرآن» در مقابل «اسلام محوریة الحدیث» این است که ناخالصی‌هایی که به مبانی فکری و عملی مکتب رسیده را پاک و حذف نماییم، چه آن¬ها که از طریق جعل و دروغ و غلوّ در متون روایی وارد شده مثل روایات نقص قرآن و تکفیر دیگران، و چه آن¬ها که از راه اجتهادات خطای مجتهدان حاصل شده است. البته ما هم ادّعا نداریم که همۀ سخنان و اجتهادات¬مان مطلقاً درست است و هیچ خطایی از ما سر نمی¬زند، بلکه در حدّ وسع و فهم خود تلاش می¬کنیم این برداشت¬های نادرست را تصحیح کنیم، حتی اگر در اجتهادات ما هم خطایی رخ دهد و باعث شود مبانی مکتب تضعیف شود، وظیفۀ آیندگان است که آن را تصحیح و یا حذف کنند. در همین زمینه روایتی وارده شده است که بر اساس آن برخی از عالمان بزرگ، چهرۀ دین را از آلودگی¬های جهالت و افراط و تفریط و فهم¬های نادرست، پاک می¬کنند: «ان فی کل خلف من امتّی عدلاً من اهل بیتی ینفی عن هذا الدین تحریف الغالین و انتحال المبطلین و تأویل الجاهلین». 🎥 برگرفته از برنامۀ «وجه لوجه» در تاریخ ۴ رمضان المبارک 1434 مطابق با (14/5/1392) می باشد. ✅ https://eitaa.com/alhaydari
8.02M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
🔺 آیت الله حیدری از عراق تا ایران #فایل_های_تصویری #زندگی_نامه ✅ https://eitaa.com/alhaydari
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🔺 اظهار نظر علامه حیدری در مورد فتوای صادرشده علیه ایشان! #فایل_های_تصویری #آزاداندیشی_و_مبارزه_با_تحجر #حوزه_های_علمیه ✅ https://eitaa.com/alhaydari
🔺 دیدار جمعی از مولوی های استان سیستان و بلوچستان با آیت الله حیدری چند روز پیش، ۲۳ تیر ۱۳۹۷ جمعی از مدیران “موسسه و انجمن امت واحده” و نیز جمعی از مولوی های استان سیستان و بلوچستان با حضرت آیت الله العظمی حیدری (دام ظله) دیدار نمودند. در این دیدار که در دفتر معظم له در شهر مقدس قم برگزار شد، مدیران موسسه شرح کاملی از فعالیت های خود، خصوصا در زمینه “نیاز روز به وحدت ” ارائه نمودند. سپس آیت الله حیدری نیز به بیان مطالب بسیار مهمی درباره تقریب بین شیعه و سنی با تاکید بر آیات قرآن پرداختند. ✅ تاکید اصلی علامه حیدری در زمینه تقریب بین مذاهب اسلامی این بود که شیعه و سنی باید اعتقادات اصلی خود در زمینه امامت و خلافت را، اموری نظری و اجتهادی بدانند و نه به عنوان ضروریات دینی و یک سلسله اعتقادات واضح و بدیهی که منکر آن کافر محسوب شود! شیعیان اجتهاد و برداشت خود از نصوص دینی را همراه با دلیل بیان کنند، و اهل سنت هم اجتهاد و برداشت خود از آیات و روایات را با دلیل تبیین کنند. هر کس هم نهایتا به آنچه که قطع به صحت آن دارد عمل کند. تکفیر و قتل و خونریزی، آنجا به میان می آید که پیروان یک دین و مذهب، اعتقادات خود را ضروری دین و از بدیهیات و واضحات بدانند، در حالی که غالب این اعتقادات، چیزی جز یک سلسله باورهای نظری، حصولی، اجتهادی و قابل نقد نیستند! به زودی فایل صوتی و تصویری این جلسه مهم، در قالب دی وی دی شماره 16 به محضر مخاطبان گرامی تقدیم می شود. در ادامه گزارش تصویری این جلسه را مشاهده می فرمایید. ✅ https://eitaa.com/alhaydari
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
5.76M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
🔺 چرا تقریب بین مذاهب اسلامی به نتیجه مطلوب نرسیده است؟! https://eitaa.com/alhaydari
❗️ مشاهده کلیپ ذیل را از دست ندهید (به ویژه خانم ها!) ❇️ نگاه متفاوت آیت الله حیدری به مسائل و حقوق زنان در اسلام علامه حیدری در این فایل تصویری به طور کوتاه به نکاتی مهم و قابل تامل درباره جایگاه، حقوق و نیازهای زنان در اسلام اشاره می نمایند. لازم به ذکر است این مطالب، چکیده گوشه ای از مباحث درس خارج فقه زنان (فقه المراة) آیت الله حیدری است که تا کنون به حدود 100 جلسه رسیده و همچنان ادامه دارد. باید توجه داشت که اساسا نگاه و مبانی فکری و دین شناختی آیت الله حیدری پیرامون مسائل و حقوق زنان در اسلام، تفاوت های جدی و ریشه ای با نگرش سایر علما و فقها دارد! ❇️ به زودی مشروح دیدگاه علامه حیدری درباره مسائل زنان، در قالب یک دیدار، به محضر علاقه مندان و به ویژه جامعه زنان کشور تقدیم خواهد شد. https://eitaa.com/alhaydari
10.92M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
🔺 نگاه متفاوت آیت الله حیدری به مسائل و حقوق زنان در اسلام ❇️ هر چقدر که از قرآن فاصله بگیریم، حقوق زنان کمتر می شود! #مسائل_و_حقوق_زنان_در_اسلام ✅ https://eitaa.com/alhaydari