eitaa logo
آیت الله سید کمال حیدری
1.5هزار دنبال‌کننده
282 عکس
242 ویدیو
9 فایل
مشاهده در ایتا
دانلود
https://eitaa.com/alhaydari
❇️ به اطلاع علاقه مندان مباحث آیت الله حیدری می رسانیم جلسه ششم "درس خارج امامت" در روز پنجشنبه، رأس ساعت 11 و 30 دقیقۀ صبح 👈 (به زبان فارسی) 👉 بر گزار می گردد. 🔸 شرکت برای عموم آزاد است (مشروط بر اینکه حتماً مقدمات را به خوبی فراگرفته و از ادلۀ و مبانی مختلف آگاه باشند). ❗️گفتنی است درس فوق، در دفتر معظم له واقع در قم، بلوار سمیه، کوچۀ 12، پلاک 359 تشکیل می شود. https://eitaa.com/alhaydari@alhaydarii_fa
🔺 اثبات ولادت حضرت مهدی (عجلّ الله تعالی فرجه الشریف) برای اثبات ولادت امام زمان (ع) به طور کلّی دو راه وجود دارد. 1️⃣ راه اول اینکه افراد متعدّدی تولد ایشان را هنگام ولادت دیده باشند که این مسأله نه تنها دربارۀ حضرت، بلکه دربارۀ دیگران هم بسیار بعید است؛ زیرا هیچ مردی اجازه نمی دهد تولد فرزندش را دیگران ببینند! ضمن اینکه شرایط آن زمان به گونه ای بوده که اگر دشمنان و مخالفان از تولد ایشان با خبر می شدند، جان ایشان به خطر می افتاد، درست مثل شرایطی که برای حضرت موسی (ع) در هنگام تولدشان حاکم بود. 2️⃣ راه دوّم این است که دیگران حضرت را در سن خردسالی و یا بالاتر دیده باشند؛ زیرا دیده شدن ایشان بداهتاً حاکی از متولد شدن وجود مقدّس شان است. با توجّه به این مطلب، باید عنایت داشت که عموم روایات اثبات تولد امام زمان (ع) ناظر به راه دوّم است و اهل سنّت و وهابیت هم تلاش می کنند از راه اوّل وارد شوند و از شیعیان روایاتی را که به طریق اوّل نظر دارند بطلبند! ❇️ در کتاب الحجة اصول «کافی» هم روایات معتبری تحت عنوان «باب فی تسمیة من رآه» وارد شده که ولادت امام زمان (ارواحنا لتراب مقدمه الفداء) را از طریق دوّم اثبات می کنند؛ زیرا وقتی افراد معتبری حضرت را دیده باشند، این مطلب یقیناً دلالت می کند بر ولادت ایشان. https://eitaa.com/alhaydari https://sapp.ir/alhaydari
https://eitaa.com/alhaydari
آیت الله سید کمال حیدری
🔺 ثمره کرسی های آزاداندیشی در کلام مقام معظم رهبری، از دیدگاه آیت الله حیدری #حوزه_های_علمیه #آزاد
🔺آزاداندیشی، از مسیر تفکیک "دین" از "برداشت" های شخصی عالمان دین می گذرد! 🔹 پاسخ بحث علمی و قرآنی و روایی و عقلی را فقط باید با دلیل و برهان داد، و نه با بیانیه و تکفیر و تضلیل و توهین! کسی که سواد کافی در یک زمینه علمی دارد، بهترین راه برای نقد یک نظریه را، بحث علمی و استدلالی و در عین حال محترمانه می داند، اما افرادی که از سرمایه علمی کافی برخوردار نیستند، برای مقابله با یک نظریه جدید و متفاوت با برداشت خود، عملا چاره ای جز تخریب و خارج ساختن دیگران از دایره دین و مذهب، پیش روی خود نمی بینند! 👈 آزاداندیشی در حوزه معرفت دینی، تنها زمانی به معنای واقعی کلمه محقق می شود که عالمان دین، برداشت های شخصی خود از نصوص و ظواهر دینی را، عین دین و مطابق لوح محفوظ و علمی الهی توهم نکنند!!، بلکه آراء خویش را صرفا برداشت و قرائت خاص خود از دین بدانند که ممکن است به واقع اصابت کند و ممکن است اصابت نکند! 👉 ❗️ راه اندیشه ورزی آنجا بسته می شود که شخص یا عده خاصی، برداشت و فهم خود از آیات و روایات را برداشت انحصاری و صددرصد مطابق با واقع و نفس الامر بپندارند و فهم سایر عالمان دین را تنها با میزان فهم خود بسنجند! هر کس که از صلاحیت نظر دادن در علوم اسلامی برخوردار است، حق دارد برداشت خود از متون دینی را ارائه دهد و دیگران فقط می توانند به نقد علمی و منطقی آن بپردازند تا اینکه مردم، مخاطبان و اهل علم خودشان قضاوت کنند که کدام اندیشه و نظام فکری قوی تر، معقول تر و به روزتر است، نه اینکه به مجرد تفاوت برداشت دیگران با مانوسات ذهنی و مسلمات!! خودساخته، آنها را منحرف و منکر اصل دین و مذهب بخوانند! باید توجه داشت که هر نوع مواجهه غیر علمی و استدلالی، در برابر نظریات متفاوت و حتی متعارض دیگران، نشانه ضعف و عجز علمی و معرفتی صاحبان آن می باشد! ❇️ آری اولا واقعی وجود دارد، و ثانیا واقع یکی بیش نیست، اما احراز اینکه در حیطه علوم حصولی و مباحث فکری، نظر چه کسی به طور یقینی و صددرصد به واقع اصابت می کند و نظر چه کسی اصابت نمی کند، در قیامت - که ظرف ظهور حقایق و اسرار است - مشخص می شود! https://eitaa.com/alhaydari https://sapp.ir/alhaydari
🔺 شرکت انتشارات "دار فراقد" در سی و یکمین نمایشگاه بین المللی کتاب 🔹 سی و یکمین دورۀ نمایشگاه بین المللی کتاب تهران، از روز چهارشنبه 12 اردیبهشت ماه سال 1397 تا 22 اردیبهشت، در مصلی امام خمینی (ره)، بازگشایی شد. دفتر رسمی مرجع دینی آیت الله سید کمال حیدری، از طریق انتشارات «دار الفراقد» در بخش کتاب های عربی این نمایشگاه که تحت نظارت وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی می باشد، مشارکت نموده است. علاقه مندان گرامی، می توانند برای بازدید از این نمایشگاه و استفاده از تخفیف ویژه در این روزها با مراجعه به آدرس ذیل بهره مند شوند: تهران - خیابان شهید بهشتی، مقابل میرعماد - مصلی امام خمینی (ره) بخش انتشارات عربی - غرفۀ 54 - (دار الفراقد للنشر) ✅ لازم به ذکر است که کتاب ها و دی وی دی های «فارسی» علامه حیدری نیز همراه با تخفیف ویژه، در نمایشگاه امسال برای بازدیدکنندگان محترم قابل تهیه است. https://eitaa.com/alhaydari
https://eitaa.com/alhaydari
https://eitaa.com/alhaydari
https://eitaa.com/alhaydari
https://eitaa.com/alhaydari
https://eitaa.com/alhaydari
🔺 چکیدۀ جلسۀ ششم درس «خارج امامت» 🔹 مسألۀ اصلی در جلسۀ ششم این است که اولی الأمر - که در قرآن کریم اطاعت مطلق ایشان واجب شده - چه کسانی هستند؟: "يٰا أَيُّهَا اَلَّذِينَ آمَنُوا أَطِيعُوا اَللّٰهَ وَ أَطِيعُوا اَلرَّسُولَ وَ أُولِي اَلْأَمْرِ مِنْكُمْ"؛ نساء/ 59 (اى كسانى كه ايمان آورده ايد! اطاعت كنيد خدا را! و اطاعت كنيد پيامبر خدا و اولو الأمر را!). 🔸 در پاسخ به مسألۀ بسیار مهم فوق و مشخص نمودن مصادیق اولی الأمر، به طور کلّی سه راه وجود دارد: 1⃣ راه اول: استناد به اقوال خود اهل بیت (علیهم السلام) راه اوّل برای تشخیص مصادیق «اولی الأمر» این است که به سخنان خود اهل بیت (علیهم السلام) رجوع شود؛ یعنی اگر فرمودند ما همان «اولی الأمر» هستیم، قول ایشان پذیرفته شود. 🖋 نقد و بررسی از دیدگاه برخی از محقّقان، این شیوه از نظر علمی درست نیست؛ زیرا مستلزم «دور» است؛ به این معنا که از طرفی حجّیت قول ایشان متوقّف بر «اولی الأمر» بودنشان است، و از سوی دیگر، اثبات «اولی الأمر» بودنشان، متوقّف بر سخن خودشان می باشد! به دیگر سخن، تا کسی در ابتدا «اولی الأمر» و واجب الإطاعة بودنش ثابت نشده باشد، نمی توان از او به طور مطلق اطاعت کرد. ❗️ (البته لازم به ذکر است که آیت الله حیدری استدلال فوق را قبول ندارند و در این باره، نظر دیگری دارند که بر اساس آن، از همین راه اوّل نیز «اولی الأمر» بودن اهل بیت (علیهم السلام) را اثبات می کنند بدون اینکه مشکل دور پیش بیاید! این استدلال به یاری خدا در جلسات بعدی از سوی ایشان بیان خواهد شد). 2⃣ راه دوّم: رجوع به قرآن کریم طریق دوّم این است که سراغ قرآن برویم تا ببینیم آیا اسامی مصادیق «اولی الأمر» در آن ذکر شده است یا نه. برخی معتقدند که اسم های مبارک اهل بیت (علیهم السلام) در قرآن آمده بوده، اما دیگران آن را حذف کرده اند! 🖋 نقد و بررسی این استدلال نادرست است! زیرا: ➖ اوّلاً در برابر برخی روایات که می گویند اسامی اهل بیت (علیهم السلام) در قرآن آمده، روایات معتبر دیگری نیز وجود دارند که تصریح می کنند به نیامدن اسماء ائمه (علیهم السلام) در قرآن؛ ➖ و ثانیاً این اعتقاد، مستلزم تحریف و نقص قرآن است؛ یعنی بسیاری از آیات قرآن – از جمله آیاتی که اسامی اهل بیت (علیهم السلام) در آنها بوده – به دست ما نرسیده و لذا قرآن فعلی ناقص است!! 3⃣ راه سوم: استناد به سخنان پیامبر اکرم (ص) به نظر می رسد مهمترین و محکم ترین راه، همین طریق سوّم است. اگر بتوانیم با رجوع به روایات رسول گرامی اسلام (ص) اثبات کنیم که مصادیق «اولی الأمر» به طور خاص چه کسانی هستند، محذور و مشکل دور هم پیش نمی آید. در میان سخنان و روایات فراوانی که از سوی رسول اکرم (ص) صادر شده، آنچه که در مسألۀ مورد بحث می تواند مورد استناد و احتجاج قرار گیرد، «حدیث ثقلین» است. ‼️ اما باید دقت داشت که حدیث ثقلین هم مشتمل بر مقاطع و فرازهای متعددی است که در بحث حاضر، از میان آنها فقط عبارت «ما ان تمسکتم بهما لن تضلّوا بعدی»، به درد استدلال ما می خورد؛ 👈 زیرا مشخص می کند فقط کسانی که تمسّک به آنها به هیچ وجه به گمراهی منجر نمی شود، شایستۀ اطاعت مطلق بوده و می توانند مصداق «اولی الأمر» قرار گیرند. اگر کسی وجود داشته باشد که اطاعت از او عین هدایت و در امان ماندن از گمراهی باشد، دیگر نوبت به دیگران – که فاقد یک چنین ویژگی ای هستند - نمی رسد! 👉 ✅ بنابراین تا بدینجای بحث اثبات شد که طبق فقرۀ مذکور از حدیث ثقلین، فقط «قرآن» و «عترت» هستند که اطاعت مطلق از ایشان واجب است. ❓ اما سؤال دیگری که در ادامۀ بحث باید بدان پاسخ داده شود این است که مصادیق «عترت» پیامبر (ص) - که اولو الأمر بوده – و همۀ مسلمانان موظّفند پس از رسول خدا (ص) دین خود را از ایشان اخذ کنند، دقیقاً چه کسانی هستند؟! به بیان دیگر، می خواهیم ببینیم «مَن هم العترة»؛ یعنی عترت رسول خدا (ص) چه کسانی اند تا بتوانیم از ایشان به طور مطلق اطاعت کنیم؟! ❇️ در جلسۀ بعد، به یاری خدا این مسأله مورد بحث و تدقیق قرار می گیرد. @alhaydarii_fa
https://eitaa.com/alhaydari
آیت الله سید کمال حیدری
https://eitaa.com/alhaydari
❇️ به اطلاع علاقه مندان مباحث آیت الله حیدری می رسانیم جلسه هفتم "درس خارج امامت" با عنوان "اثبات مصداق اولی الامر بودن اهل بیت ع، بر اساس منابع اهل سنت" در روز پنجشنبه، رأس ساعت 11:30 صبح، به وقت رسمی 👈 (به زبان فارسی) 👉 بر گزار می گردد. 🔸 شرکت برای عموم آزاد است (مشروط بر اینکه حتماً مقدمات را به خوبی فراگرفته و از ادلۀ و مبانی مختلف آگاه باشند). ❗️گفتنی است درس فوق، در دفتر معظم له واقع در قم، بلوار سمیه، کوچۀ 12، پلاک 359 تشکیل می شود. https://eitaa.com/alhaydari
❇️ به اطلاع علاقه مندان مباحث آیت الله حیدری می رسانیم جلسه هفتم "درس خارج امامت" با عنوان "اثبات مصداق اولی الامر بودن اهل بیت ع، بر اساس منابع اهل سنت" در روز پنجشنبه، رأس ساعت 11:30 صبح، به وقت رسمی 👈 (به زبان فارسی) 👉 بر گزار می گردد. 🔸 شرکت برای عموم آزاد است (مشروط بر اینکه حتماً مقدمات را به خوبی فراگرفته و از ادلۀ و مبانی مختلف آگاه باشند). ❗️گفتنی است درس فوق، در دفتر معظم له واقع در قم، بلوار سمیه، کوچۀ 12، پلاک 359 تشکیل می شود. https://eitaa.com/alhaydari
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🔺 ملاک های حداقلی تشیع از دیدگاه آیت الله حیدری ➖ در چه صورتی می توان کسی را شیعه دانست یا از دایره تشیع خارج کرد؟! https://eitaa.com/alhaydari
شب جمعہ... کربلایم آرزوست... جـانم حُــسـیـن است... سلامِ ماهِ خُدا بر لَبِ تو خونِ خُدا🌙 سلام بر لَبِ زَخمِ تو سَیِّدُالشُّهَداء... بِدَمِ الْغَریب اللهم عجل لولیڪ الفرج...🌹
🔺 خبر آغاز بحث جدید 🔹 به اطلاع اعضای محترم کانال می رساند به یاری خدا در روزهای آتی، بحث جدیدی تحت عنوان «آشنایی با مبانی فکری و دین شناختی آیت الله سید کمال حیدری» برگزار خواهد شد که در آن، معظّم له به تبیین اهمّ دیدگاه ها و مواضع خود در زمینه های مختلف خواهند پرداخت.
✅ https://eitaa.com/alhaydari
اثبات ولادت امام زمان علیه السلام.mp3
31.25M
🎧 اثبات ولادت امام زمان (عجل الله تعالی فرجه الشریف) 🔺 آیت الله سید کمال حیدری 🔹 اردیبهشت 1395 https://eitaa.com/alhaydari
آیت الله سید کمال حیدری
🎧 اثبات ولادت امام زمان (عجل الله تعالی فرجه الشریف) 🔺 آیت الله سید کمال حیدری 🔹 اردیبهشت 1395 #ف
🔺 روش های اثبات ولادت امام زمان (عجل الله تعالی فرجه الشریف) 🔹 اثبات ولادت امام زمان (ع) به طور کلّی از دو طریق ممکن است: روش سندی و روش جمع قرائن. در شیوۀ وثاقت سندی – که آیت الله خویی (ره) از مدافعان بزرگ و برجستۀ آن به شمار می رود – برای اثبات ولادت، صرفاً از احادیث صحیح استفاده می شود؛ یعنی اگر خبر صحیح السندی در این زمینه یافت شد، می توان مدّعای خود را اثبات کرد، اما اگر روایات این موضوع ضعیف بودند، دیگر نمی توان به آنها استناد و احتجاج کرد. و اما در روش وثاقت صدوری و نظریۀ جمع قرائن، سند فقط یکی از قرائن اثبات صدور روایت از اهل بیت (ع) محسوب می شود نه اینکه تنها ملاک اخذ یا طرد روایات قلمداد شود. در شیوۀ جمع قرائن حتی اگر روایتی ضعیف هم باشد، با اتّکاء به سایر قرائن از جمله کثرت طرق، عمل اصحاب و غیره می توان آن را معتبر دانست و از آن در تبیین و دفاع از دیدگاه خود بهره برد. ❇️ آیت الله حیدری ضمن نقد شیوۀ سندیِ صرف و ناکارآمد دانستن آن در احتجاج و مناظره، مبنای دوّم را قوی تر و مفید تر تشخیص داده و بر اساس آن به اثبات ولادت امام زمان (ع) پرداخته است. علامه حیدری از باب جدال أحسن، طبق مبانی رجالی و حدیثی خود بزرگان اهل سنت - به ویژه ابن تیمیه و البانی - خبر واحد صحیحی را از کتاب کافی نقل نموده، آن را از طریق سایر روایات موجود در این باب تقویت نموده، نهایتاً به درجۀ اعتبار و قطعیت رسانده و مدعای خود را اثبات نموده است. ✅ https://eitaa.com/alhaydari
آیت الله سید کمال حیدری
🎥 آیا اگر کسی قائل به عصمت ائمه (علیهم السلام) نباشد، از تشیع خارج است؟! #فایل_های_تصویری #امام_شن
🔺 نظریه آیت الله حیدری درباره عصمت اهل بیت (علیهم السلام) 🔹 بنده عصمت اهل بیت (علیهم السلام) را قبول دارم و در آثار خود - اعم از دروس و کتاب ها - به اثبات و تبیین آن پرداخته ام. اما معتقدم عصمت، شرط تشیع نیست؛ یعنی اگر کسی ده سال بحث و تحقیق کرد و نهایتاً به این نتیجه رسید که ادلۀ عصمت ائمه تام نیستند، از دایرۀ تشیع خارج نمی شود. ✔️ تنها شرط شیعه بودن از دیدگاه ما این است که فرد مسلمان پس از رسول خدا (ص)، در آنجا که اختلاف وجود دارد، دین خودش را از اهل بیت (علیهم السلام) اخذ کند. بله، اگر کسی بعد از پیامبر اکرم (ص) سراغ دیگران برود و اعتقادات و فقه خود را از آنها فرا بگیرد، قطعاً شیعه محسوب نمی شود. ❇️ ثمرۀ این بحث آن است که دایرۀ تشیع برای گرایش دیگران به آن، باز تر می شود؛ یعنی هر کسی که بعد از رسول خدا (ص) اعتقادات و احکام دین را از طریق اهل بیت پیامبر (ص) بگیرد، شیعه به شمار می رود، حتی اگر به عصمت یا علم غیب یا ولایت تکوینی و وساطت فیض برای ائمه (علیهم السلام) قائل نباشد. 🔸 بنابراین نباید بین "شرط ندانستن" عصمت برای تشیع، و "اعتقاد نداشتن" به اصل عصمت، خلط کرد! طبق این مبنا ممکن است کسی شیعه باشد، اما قائل به عصمت اهل بیت (علیهم السلام) نباشد؛ بله اگر کسی علاوه بر شرط تشیع (اخذ دین از اهل بیت)، به عصمت هم قائل باشد، بهتر است و به کمال ایمان رسیده است؛ همان طور که اعتقاد به ولایت تکوینی و تصرف اهل بیت (علیهم السلام) در عالم وجود، شرط تشیع نیست و کسی که منکر آن شود سنّی نمی شود، اما اگر فردی به این نظریه قائل باشد، از نگرش عمیق تری نسبت به جایگاه انسان کامل در نظام هستی برخوردار شده است. https://eitaa.com/alhaydari
🌿 سیری در فصوص الحکم ابن عربی/ آیت الله سید کمال حیدری 🔹 مقامات و کمالات پیامبر اکرم (ص) در عوالم وجودی مختلف ➖ یکی از مسائل مهمی که دربارۀ مقامات انبیاء الهی، ائمۀ معصومین (علیهم السلام) و به ویژه نبی مکرّم اسلام (ص) به عنوان «صادر اوّل» مطرح می باشد این است که آیا کمالات و قدرت های رسول خدا (ص) به عنوان نخستین تجلّی و مظهر حق در تعیّنات خَلقی، در عالم دنیا و نشأۀ عنصری نیز در جای خود محفوظ است یا اینکه برخی از آنها از وی محجوب می شود؟! به منظور روشن شدن پاسخ سؤال فوق، باید توجه داشت از نظر عرفانی، این یک قاعدۀ عام و مورد قبول است که هر عالم و نشأه ای از مراتب وجودی انسان کامل یا همان کون جامع، دارای احکام و قوانین خاصّ خود است. مثلاً آن مرتبه از مقام پیامبر (ص) که دربارۀ آن فرمودند: اوّل ما خلق الله نوری، اوّل ما خلق الله القلم، بُدِأ بي الخلق وبي يختم، نه می خورد و نه در بازار راه می رود: «وَ قالُوا ما لِهذَا اَلرَّسُولِ يَأْكُلُ اَلطَّعامَ وَ يَمْشِي فِي اَلْأَسْواقِ» (فرقان/ 7). اما بر همین حقیقت نوری و ملکوتی، از آن جهت که بشر است و از حیات زمینی و ساحت دنیوی برخوردار می باشد: «قُلْ إِنَّما أَنَا بَشَرٌ مِثْلُكُمْ» (کهف/110)، احکام و عوارض مربوط به عالم مُلک و شهادت همچون ازدواج و خوردن و آشامیدن و غیره عارض می گردد. پس نباید بین احکامِ مراتبِ مختلف وجود انسان کامل خلط کنیم! بر این اساس، صحیح نیست کسی بگوید انسان کامل در نشأۀ مادی و عنصری از مطلق علوم آگاه است و هیچ چیزی از او پنهان نمی باشد؛ زیرا این مقام برای مرتبۀ عالی وجود رسول خدا (ص) به عنوان انسان کامل ثابت است و نه برای مرتبۀ نازل ترِ وجود شریف ایشان که تا حدودی مقیّد به عالم مادّه و محدودیّت های ذاتیِ آن است. به بیان دیگر، می توان گفت انسان کامل به حسب مقام نوری خود که همان اوّلین تجلّی فعلی خداوند در تعیّنات خَلقی است، بر حقایق همۀ امور – به جز برخی موارد که مختصّ به خداوند است همچون علم به کنه ذات و غیره – آگاه می باشد، اما در مرتبۀ پایین ترِ وجود خود که در عالم دنیا تمثّل یافته، برخی حقایق از او مختفی است. قرآن کریم هم صراحتاً همین مبنا را تأیید می فرماید: «قلْ ما كُنْتُ بِدْعاً مِنَ اَلرُّسُلِ وَ ما أَدْرِي ما يُفْعَلُ بِي وَ لا بِكُمْ إِنْ أَتَّبِعُ إِلاّ ما يُوحى إِلَيَّ وَ ما أَنَا إِلاّ نَذِيرٌ مُبِينٌ»؛ احقاف/ 9 (بگو: من از بین رسولان، اولین پیغمبر نیستم [که تازه در جهان، آوازۀ رسالت بلند کرده باشم تا تعجب و انکار کنید!] و نمی‌دانم که با من و شما عاقبت چه می‌کنند؟ من جز آنچه بر من وحی می‌شود پیروی نمی‌کنم و جز آنکه با بیان روشن [خلق را آگاه کنم و از خدا] بترسانم وظیفه‌ای ندارم). شاهد مثال، این عبارت است: «ما أَدْرِي ما يُفْعَلُ بِي وَ لا بِكُمْ». بر اساس آیۀ شریفۀ فوق، خداوند صراحتاً به پیامبر اکرم (ص) می فرماید این مقام توست و تو هم آن را آشکارا به مردم بگو؛ یعنی قیودات و محدودیّت های عالم دنیا که برخی از مقامات تو را به حجاب برده، هم خودت در نظر داشته باش و هم برای مردم بازگو کن. در عین حال باید توجه داشت این، مقام پیامبر (ص) است از آن جهت که «رسول» است، و نه از آن حیث که صاحب مقام حقیقت محمدیه (ص) و مرتبۀ «دنی فتدلّی» و بالاتر از آن، «أو أدنی» می باشد که فوق آن، برای احدی از انسان ها قابل تصور نیست. ❇️ بنابراین در شناخت مقام پیامبر اکرم (ص) و تفسیر آیات قرآن، نباید فقط یک مرتبه را در نظر داشت و تنها یک دسته از آیات قرآن را به صورت منقطع از یکدیگر مورد لحاظ قرار داد، بلکه باید همۀ مراتب وجودی انسان کامل و تمام آیات مربوط به این مدارج متفاوت را به صورت جامع و هماهنگ در نظر گرفت؛ یعنی باید «ما أَدْرِي ما يُفْعَلُ بِي وَ لا بِكُمْ» را که ناظر به مقام انسان کامل در عالم دنیا است، با «و علّم آدم الأسماء کلّها» (بقره/31) که متعلّق به مقام صادر اوّل می باشد، یک جا دید و تفسیر کرد. ❗️ البته باید توجه داشت همین مقامات بلند و فوق تصوّر رسول الله (ص) از جمله «علم» گستردۀ ایشان در مقام نخستین تجلّی حق، همه در مقایسه با درجات و کمالات انسان های عادی است، وگرنه در مقایسه با کمالات خداوند متعال، هیچ است و اصلاً به حساب نمی آید؛ زیرا نسبت بین یک موجودِ محدود و متناهی (آن هم موجود به «وجود مجازی» و نه «وجود حقیقی!»)، و یک موجود نامحدود و غیر متناهی، صفر است! 📚 (برگرفته از دروس «شرح فصوص الحکم» آیت الله سید کمال حیدری، فصّ یعقوبی، ج 587). ✅ https://eitaa.com/alhaydari