پیشنهاد به مدیریت محترم پیامرسان ایتا
✍ علی محمدی هوشیار
ضمن عرض سلام و قدردانی از تلاشهای ارزشمند و زحمات بیدریغ دستاندرکاران محترم پیامرسان ایتا، بر خود لازم میدانم نکتهای را به استحضار برسانم. همانگونه که مستحضر هستید، در حال حاضر شاهد رشد فزاینده کانالها و گروههای متعددی هستیم که با موضوعات اعتقادی و دینی به تولید محتوا میپردازند. این امر، ضمن داشتن جنبههای مثبت و سازنده، میتواند چالشهایی را نیز به همراه داشته باشد.
به نظر میرسد پیامرسان ایتا، به عنوان یک بستر ارتباطی موثر و پرمخاطب، میتواند با تدبیری هوشمندانه، در مرحلهی درخواست ایجاد کانال یا گروه، اقدام به دریافت اطلاعات تخصصی و مدارک مرتبط از سوی متقاضیان نماید. سپس، با انجام فرآیند احراز هویت و ارزیابی صلاحیت، نسبت به فعالسازی کانال یا گروه اقدام کند. این کار، ضمن حفظ فضای باز و آزاد تبادل اطلاعات، به ارتقای سطح کیفی محتوای ارائه شده نیز کمک شایانی خواهد کرد.
متاسفانه، امروزه شاهد هستیم که برخی افراد، بدون داشتن دانش و تخصص کافی در زمینههای علوم دینی و اعتقادی، اقدام به راهاندازی کانالها و گروههای تخصصی کرده و به نشر دیدگاههای شخصی خود میپردازند. در این میان، افرادی با مدارک کارشناسی دانشگاهی(مرتبط یا غیر مرتبط) یا با مدرک سطح یک و دو حوزوی (که تخصص لازم را در مباحث اعتقادی ندارند) و گاه حتی افراد فاقد مدارک تحصیلی، با ورود به حوزههای تخصصی کلامی و اعتقادی، به اظهارنظر درباره پیچیدهترین مسائل اعتقادی میپردازند که این امر میتواند گمراهکننده و آسیبزا باشد.
با توجه به اهمیت و حساسیت مباحث دینی و اعتقادی، شایسته است که در این فضای نسبتاً رهاشدهی مجازی، پیامرسان ایتا به عنوان یک مرجع قابل اعتماد و امن، بستری مناسب برای تبادل آرا و ارائه مطالب دقیق و مستند فراهم سازد. به امید آنکه کاربران محترم، بدون نگرانی و با اطمینان خاطر، از محتوای ارائه شده در این پیامرسان بهرهمند گردند و فضای سالم و سازندهای برای ترویج معارف دینی ایجاد شود.
بدیهی است از راه های دریافت استعلامات تخصص و مدارک حوزوی مطلع هستید که از جمله آن؛ معاونت محترم صیانت حوزه های علمیه می تواند باشد.
@ali_m_hoshyar
🧨لطفا به کسی برخورد!
کار برخی سخنرانان به پیشگویی رسیده و حوادث را پیشاپیش میگویند!
ابوعلی شیبانی کم بود اینها هم اضافه شدند!
@ali_m_hoshyar
🗣فرقه ها و ناله ها
🗣فرقه ها و پیوست ها
🗣فرقه ها و برچسب ها
✍علی محمدی هوشیار
از جمله ابزار های مهم و کاربردی در گروه های انحرافی؛ مظلوم نمایی، خود پیوندی به یک جریان اصیل و نیز برچسب زدن به مخالفین است. به عنوان نمونه:
🔸می گویند: ما مظلومیم، ما مدافع امام زمان علیه السلام هستیم، مخالفین ما مانع ظهور هستند!
🔸یا میگویند: ما مظلومیم، ما انقلابی هستیم، مخالفین ما ضدانقلاب هستند!
🔸یا می گویند: ما مظلومیم، ما مدافع شیعه هستیم، مخالفین ما ضدشیعه هستند!
این سه گانه را خوب بشناسید:
ابتدای آن با مظلوم نمایی و میانه ی آن با حق پنداری و پایان آن به برچسب زنی ختم می شود.
فرقه ها به همین سادگی شما را فریب می دهند. فریب شعارها را نخورید.
@ali_m_hoshyar
السَّلامُ عَلَىٰ قَسِيمِ الْجَنَّةِ وَالنَّارِ السَّلامُ عَلَىٰ نِعْمَةِ اللّٰهِ عَلَى الْأَبْرارِ وَ نِقْمَتِهِ عَلَى الْفُجَّارِ السَّلامُ عَلَىٰ سَيِّدِ الْمُتَّقِينَ الْأَخْيارِ ...
سلام بر تقسیم کننده بهشت و دوزخ، سلام بر نعمت خدا به نیکان، و انتقامش ضدّ ناپاکان، سلام بر سرور پرهیزکاران برگزیده ...
زیارة امیرالمؤمنین علیهالسلام _ بحار الأنوار، ج۹۷، ص: ۳۰۵.
@ali_m_hoshyar
اجبار یا اختیار؟
امیرالمومنین علیهالسلام نقل میفرمایند که مسلمانان به رسول خدا (صلیاللهعلیهوآله) گفتند:
ای رسول خدا، اگر بر آنان که میتوانی برای اسلام آوردن فشار بیاوری، تعداد ما زیادتر و قدرت ما بر دشمنان بیشتر میشود. رسول خدا (ص) فرمودند: من نمیتوانم با بدعتی که خداوند عز و جل در آن چیزی به من نازل نکرده، با او ملاقات کنم و من از متکلفین نیستم. سپس خداوند تبارک و تعالی نازل فرمود: ای محمد، اگر پروردگارت میخواست، همه کسانی که در زمین هستند، به اجبار و اضطرار ایمان میآوردند، همانطور که در آخرت وقتی عذاب را مشاهده میکنند، ایمان میآورند. و اگر من این کار را با آنها میکردم، آنها از من پاداش و مدحی نمیداشتند، اما من میخواهم که آنها به صورت اختیاری ایمان بیاورند، نه به صورت اجباری، تا شایسته قرب و کرامت و دوام در بهشت جاودان شوند
بحار الانوار، ج5، ص50.
@ali_m_hoshyar
ناگواری پرسشگری پیرامون اندیشهها و سخنان
✍علی محمدی هوشیار
یکی از دلایل عمدهی عدم تحمل پرسشگری در مورد اندیشهها و سخنان، احساس ناامنی است. زمانی که فرد با پرسشی مواجه میشود، ناخودآگاه این احتمال را در نظر میگیرد که ممکن است اندیشه یا سخن او نادرست یا ناقص باشد و در صورت پاسخ به سوال اول، مجبور به پاسخ به سوالات بعدی شده و در نهایت به پوچی پاسخ ها نیل یابد. این امر سبب ایجاد حالت دفاعی و عدم استقبال از پرسشگری میگردد.
عامل دیگر میتواند قطعیتانگاری در باورها و افکار باشد. این تصور که اندیشهها و سخنان فرد مطلقاً صحیح و غیرقابل بحث هستند، موجب مقاومت در برابر هر نوع سوال و بررسی میشود. این نوع نگرش مانع از شنیدن و درک دیدگاههای متفاوت و کسب دانش و آگاهی بیشتر میگردد این امر تاجایی پیش میرود که پیروان و طرفداران خود را نیز به مقاومت وا میدارد و با استفاده از روش های روانشناسانه و حرفه ای، آنان را علیه پرسشگر می شوراند.
@ali_m_hoshyar
برخی از کاربران محترم پیگیر مناظره بنده با جناب آقای سلیمانی اردستانی هستند. لازم به ذکر است که ایشان کار را به دیدار نیوز واگذار کردند و مجری برنامه به بنده پیام دادند. هر چند آقای سلیمانی در گروه تلگرامی خود گفته بودند که مناظره را بدون هیچ پیش شرطی می پذیرد اما با این وجود، آقای جعفری گفتند که موضوع مناظره در هیئت مدیره مطرح می شود و در صورتی که تصویب شود مناظره برگزار خواهد شد!
حدود ده روز گذشته و هنوز خبری دریافت نکرده ایم
موضوع پیشنهادی ما برای مناظره؛ اثبات عصمت حضرت زهرا سلام الله علیها است که ایشان طی برنامه ای منکر ضرورت عصمت آن بانوی مکرم اسلام شده اند!
داخِرِينَ و تَدَّخِرُونَ
به نظر شما به کسی که ادعای دریافت علوم از حضرت زهرا سلام الله علیها دارد و خود را مفسر قرآن می داند و در عین حال؛ ریشه «داخِرِينَ و تَدَّخِرُونَ» را یکی دانسته و بر اساس این اشتباه فاحش داستان سرایی میکند چه می شود گفت؟
نمیدانم افرادی که خودشان را تحصیل کرده حوزه و دانشگاه می دانند و از این فرد پیروی میکنند، می دانند دنبال چه چیزی هستند؟!
به یاد سخن علی محمد شیرازی افتادم که نوشته بود: ثم العاشر انتم اذا استطعتم کل آثار النقطة تملکون ولو کان #چاپاً
آسید مهدی تحویل بگیر...
#علی_یعقوبی
در اینباره بیشتر توضیح خواهیم داد...🤦♂
@ali_m_hoshyar
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
کتب حدیثی در دستان فرق ضاله
همواره؛ پیرامون بحث آزادی بیان و تبلیغ اعتقادات فرقه های ضاله، این سوال مطرح است که آیا به همراه داشتن کتابهای حدیثی شیعه برای مبلغان آن فرقه ها مجاز است یا خیر؟
این سوال را از منظری دیگر نیز می توان مطرح کرد:
قطعاً به همراه داشتن کتابهای حدیثی جرم نیست، اما آیا سوءاستفاده مجرم از کتاب حدیثی هم جرم نیست؟
البته از این بگذریم که احکام نگهداری و انتشار کتب ضاله این فرقه ها روشن است و محل بحث ما نیست.
@ali_m_hoshyar
به مناسب درگذشت جناب آقای دکتر افتخار زاده
✍علی محمدی هوشیار
بر این باورم که انجمن حجتیه نیاز به بازخوانی و بازشناسی عمیق دارد و به جرأت می توانم بگویم که تاکنون لایه های پیدا و پنهان انجمن در یک دستگاه دقیق محاسباتی، تحلیل نشده است.
آنچه تاکنون بوده و هست، نقد سیاسی انجمن بوده که سود آن، یکجا در ظرف انجمن واریز شده است.
بر این باورم که سایه سنگین انتقادات سیاسی بر انجمن، مانع از ظهور و بروز اشکالات معرفتی و ساختاری آن شده و شاید انجمن نیز این اتفاق را فرصتی برای گسترش یا عادی سازی روابط خود در میان جریان های همسو یا ممتنع سیاسی دانسته است.
البته این تعریض به معنای نادیده گرفتن ابعاد سیاسی انجمن نیست، بلکه تلاشی جریان شناسانه برای رسیدن به یک توازن در مطالعات سیاسی، معرفتی، ساختاری و سایر ابعاد فرقه ای انجمن حجتیه می باشد.
مشکل انجمن حجتیه و نیز مشکل ناقدین انجمن حجتیه؛ هر دو، مشکل شناختی است.
@ali_m_hoshyar