eitaa logo
کانال | علی محمدی هوشیار
3.7هزار دنبال‌کننده
217 عکس
129 ویدیو
14 فایل
🎫دانش آموخته سطح چهار فقه و اصول حوزه علمیه ▪️عضو گروه جریان شناسی مهدویت ٫ پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی ✍️پاسخگوی سوالات: @hoshyar_ali 🙌تبادل: @admin_ostad_hoshyar درباره مباحث مهدویت درباره مسائل اجتماعی درباره فرقه های انحرافی
مشاهده در ایتا
دانلود
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
مقرَّبون ظهور چه کسانی هستند؟ ✍علی محمدی هوشیار امام صادق علیه‌السلام فرمود: «فَإِذَا قَامَ قَائِمُنَا.... فَعِنْدَ ذَلِكَ يَرْتَابُ اَلْمُبْطِلُونَ وَ يَضْمَحِلُّ اَلْمُحِلُّونَ وَ قَلِيلٌ مَا يَكُونُونَ، هَلَكَتِ اَلْمَحَاضِيرُ وَ نَجَا اَلْمُقَرَّبُونَ». الکافي، ج ۳، ص ۱۳۱. 🔺ترجمه: هنگامی که قائم ما قيام كند، در اين هنگام است كه باطل‌گرايان شك مى‌كنند و هتك‌ كنندگان حريم نابود مى‌شوند، و كم هستند آنان كه مى‌مانند، عجله كنندگان ظهور هلاك شوند، و آنان كه تسلیم هستند نجات مى‌يابند. علامه مجلسی در توضیح این روایت می فرماید: «و لعل المراد ذم الاستعجال في طلب الفرج بقيام القائم عليه السلام و الاعتراض على التأخير، أي هلك المستعجلون، ... و نجا المقربون بفتح الراء فإنهم أهل التسليم و الانقياد لا يعترضون على الله تعالى فيما يقضي عليهم ...». مرآة العقول، ج۱۳، ص۲۹۳. 🔺ترجمه: شاید مراد از مذمت عجله خواهان، مذمت کسانی است که مدام در طلب فرج و قیام قائم علیه السلام هستند و به تأخیر افتادن ظهور اعتراض دارند و چنین افرادی هلاک می شوند. و مراد از نجا المقرَّبون؛ کسانی هستند که اهل تسلیم و گردن نهادن بر امر خداوند بوده و بر خداوند درباره آنچه او برای ظهور می خواهد اعتراضی ندارند. 📌البته جناب علامه در قرائت «مقربون» احتمال دیگری داده اند و آن اینکه با کسره خوانده شود، که در آن صورت «مقرِّبون» به این معنا خواهد بود: آنان که ظهور را نزدیک دانسته و آن را دور نمی بینند نجات می یابند. این دیدگاه هم صحیح است و تمامی شیعیان بر این باورند که ظهور حضرت حجت علیه السلام دور از نظر نیست و قطعاً محقق خواهد شد. وَ يَقُولُونَ: مَتَى هَذَا اَلْوَعْدُ إِنْ كُنْتُمْ صَادِقِينَ!؟ وَ لَوْ لَمْ يَبْقَ مِنَ اَلدُّنْيَا إِلاَّ يَوْمٌ وَاحِدٌ لَطَوَّلَ اَللَّهُ ذَلِكَ اَلْيَوْمَ حَتَّى يَخْرُجَ قَائِمُنَا... @ali_m_hoshyar
5.98M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
معنای انتظار و عجله «فَمَا مَعْنَى يُمَارُونَ قَالَ يَقُولُونَ مَتَى وُلِدَ وَ مَنْ رَأَى وَ أَيْنَ يَكُونُ وَ مَتَى يَظْهَرُ وَ كُلُّ ذَلِكَ اِسْتِعْجَالاً لِأَمْرِ اَللَّهِ وَ شَكّاً فِي قَضَائِهِ وَ دُخُولاً فِي قُدْرَتِهِ أُولَئِكَ اَلَّذِينَ خَسِرُوا اَلدُّنْيَا» مفضّل‌بن‌عمر میگوید به امام صادق علیه‌السلام عرض کردم: «معنی یُمارُونَ چیست»؟ فرمود: «یعنی مردم می‌گویند قائم علیه السلام چه زمانی متولّد شده و چه کسی او را دیده و حالا کجاست و چه وقت ظهور می کند؟ این‌ها همه عجله در امر خدا و شک در قضای الهی و دخالت در قدرت اوست أُولَئِکَ الَّذِینَ خَسِرُوا الدُّنْیَا وَ إِنَّ لِلْکَافِرِینَ لَشَرَّ مَآبٍ». 📜بحار الأنوار، ج ۵۳، ص ۱. @ali_m_hoshyar
5.57M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
📌خدا با عجله بندگان عجله نمیکند امام صادق(ع) فرمود: «إِنَّمَا هَلَكَ‏ النَّاسُ‏ مِنِ‏ اسْتِعْجَالِهِمْ لِهَذَا الْأَمْرِ، إِنَّ اللَّهَ لَا يَعْجَلُ لِعَجَلَةِ الْعِبَادِ إِنَّ لِهَذَا الْأَمْرِ غَايَةً يَنْتَهِي إِلَيْهَا فَلَوْ قَدْ بَلَغُوهَا لَمْ يَسْتَقْدِمُوا سَاعَةً وَ لَمْ يَسْتَأْخِرُوا». مردم از عجله کردنشان در این امر نابود شدند. همانا خداوند، با شتاب بندگان شتاب نمي‏کند. برای این کار زمانی است که به آن میرسد. چون به آن وقت معلوم رسید، دیگر نه ساعتي پيش مي افتد و نه تأخير مي شود. 📕الكافي، ج۱، ص۳۶۹ و الغيبة للنعماني، ص۲۹۹. @ali_m_hoshyar
عجله؛ زمینه هلاکت ✍علی محمدی هوشیار با وجود روایات فراوانی که ما را از عجله کردن منع کرده اند، چرا باید هنوز عده ای عجله کنند و به دام مدعیان دروغین مهدویت بیافتند؟ زمینه این گرفتاری را در عجله خواهی و زمینه عجله خواهی را در حس سرگردانی می توان یافت. وقتی برای شیعیانِ زمان غیبت، حس تکلیفی و دست داد، به فکر نجات دادن خود افتاده و زمینه عجله کردن برایشان فراهم می‌شود و به سراغ هر کسی میروند! آری حس بلاتکلیفی و حس نداشتن زعیم و رهبر، آنان را عجول میکند. در حالیکه امام یازدهم علیه‌السلام فرمود: أمَا إنّ لَه غَيبةً يَحارُ فيها الجاهلونَ؛ بدانيد كه او را غيبتى است كه جاهلان در آن زمان سرگردان می شوند. نسخه نجات دهنده از سرگردانی در زمان غیبت؛ تبعیت و باور به فقیه و ولایت اوست. ولایت فقیه علاوه بر همه کارآمدی هایش، بار روانی مثبت برای جامعه ایجاد میکند و حس امیدواری را در آنان تقویت می نماید. اگر بنی اسراییل به ولایت جناب هارون ایمان داشته و او را می پذیرفتند، از سامری تبعیت نمی‌کردند. بنی اسراییل مشکل «موسی شناسی» نداشتند، آنان «ولایت غیر موسی» را برنتافتند و گرفتار حس بلاتکلیفی شده و عجله کردند! قرآن کریم با اشاره به کسانی که میگفتند ولایت غیر موسی را قبول نداریم فرموده است: «وَلَقَدْ قَالَ لَهُمْ هَارُونُ مِنْ قَبْلُ يَا قَوْمِ إِنَّمَا فُتِنْتُمْ بِهِ ۖ وَإِنَّ رَبَّكُمُ الرَّحْمَٰنُ فَاتَّبِعُونِي وَأَطِيعُوا أَمْرِي قَالُوا لَنْ نَبْرَحَ عَلَيْهِ عَاكِفِينَ حَتَّىٰ إِلَيْنَا مُوسَىٰ» و در حقيقت هارون قبلا به آنان گفته بود اى قوم من! شما به وسيله اين [گوساله] مورد آزمايش قرار گرفته ايد و پروردگار شما [خداى] رحمان است پس مرا پيروى كنيد و فرمان مرا پذيرا باشيد. در پاسخ گفتند ما هرگز از پرستش آن دست بر نخواهيم داشت تا موسى به سوى ما بازگردد. هارون؛ بر بنی اسراییل داشت و بنی اسراییل به خاطر نافرمانی از ولایت هارون گمراه شدند. و باز میگوییم: آنان که ولایت فقیه را انکار میکنند، راه را برای ظهور و سامری های زمان باز می نمایند. @ali_m_hoshyar
امام عسكرى عليه السلام: لا يَشغَلْكَ رِزقٌ مَضمونٌ عن عَمَلٍ مَفروضٍ روزي شما ضمانت شده، تو را از كارهاي واجب باز ندارد. تحف العقول عن آل الرسول علیهم السلام، ج ۱، ص ۴۸۹. @ali_m_hoshyar
امام عسكرى عليه السلام: جُرأةُ الوَلَدِ على والِدِهِ في صِغَرِهِ تَدعو إلَى العُقوقِ في كِبَرِهِ گستاخى فرزند بر پدرش در خردسالى، به نافرمانى او در بزرگسالى مى انجامد. تحف العقول عن آل الرسول علیهم السلام، ج ۱، ص ۴۸۹. @ali_m_hoshyar
قالَ السَّجادُ عليه السلام: ما اَكَلْتُ بِقِرابَتى بِرَسُولِ اللّه ِشَيْئا قَطُّ. هيچگاه به دليل انتساب به پيامبرخدا صلي الله عليه و آله چـيزى نخــوردم (از آبروى آن بزرگوار به سود خود استفاده نكردم). كشف الغمه، ج ۲، ص ۹۳. @ali_m_hoshyar
وَدَدْتُ وَاللّه ِ اَنّى افْتَدَيْتُ خَصْلَتينِ فى الشّيَعةِ لَنا بِبْعضِ لَحْمِ ساعِدى، النَزْقَ وَقِلَّةَ الْكِتْمانِ. ابو حمزه ثمالى مى گويد، امام سجاد عليه السلام فرمود: به خدا سوگند، دوست داشتم قدرى از گوشت بازويم را فديه مى دادم تا دو خصلت «تندخوئى» و «نا راز دارى» از ميان شيعه برداشته شود. كافى، ج ۳، ص ۳۱۴. @ali_m_hoshyar
ثَلاثَةٌ لايُكَلِّمُهُمُ اللّه ُ يَوْمَ الْقيامَةِ وَلايَنْظُرُ اِلَيْهِمْ وَلايُزَكيّهِمْ وَلَهُمْ عَذابٌ مـَنَ حَجـَدَ اِماما مـِنَ اللّه ِ اَوْ ادَّعى امِاما مِنْ غـَيرِ اللّه ِ اَوْ زَعَمَ لِفُلانَ وَفُلانٍ فِى اْلإسْلامِ نَصيبا. ابو حمزه ثمالى از امام چهارم عليه السلام نقل كرده كه فرمود: سه گروه اند كه خداوند در روز قيامت با آنان سخن نگويد و به آنان نظر نكند و ايشان را پاك نسازد و براى آنان عذابى دردناك است: ۱ ـ كسى كه امامِ از سوى خدا را انكار كند. ۲ ـ كسى كه امامى از سوى غيرِخدا را بپذيرد. و ادّعا كند. ۳ ـ كسى كه خيال كند، فلانى و فلانى از اسلام بهره اى دارند بحارالانوار، ج ۲۵، ص ۱۱۱. @ali_m_hoshyar
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
فایل ۶ جلسه از تدریس کتاب «من لایحضره الفقیه» https://eitaa.com/arshi_ali/127 دعا کنید توفیق داشته باشیم برای ادامه بحث....