طلبه شوید
به مناسبت ایام ثبت نام حوزه های علمیه
حجه الاسلام علی قنواتی
وَمَا کَانَ الْمُؤْمِنُونَ لِیَنْفِرُوا کَآفَّةً ۚ فَلَوْلَا نَفَرَ مِنْ کُلِّ فِرْقَةٍ مِنْهُمْ طَآئِفَةٌ لِیَتَفَقَّهُوا فِی الدِّینِ وَلِیُنْذِرُوا قَوْمَهُمْ إِذَا رَجَعُوٓا إِلَیْهِمْ لَعَلَّهُمْ یَحْذَرُونَ (توبه/۱۲۲)
🌾 سالهاست که به دلایلی ندای آسمانی هدایت بشریت همه انبیاء و اولیاء که از حلقوم مبارک پیامبر ختمی مرتبت خارج شد به گوش جان بشر تشنه و سرگشته نرسیده.
نسلها می آید و می رود اما دستها همچنان از دست تبیان لکل شیء جداست و این علت بسیاری از ظلمها و ضلالتهای بشر امروز است.
🌾اما عصر انقلاب، دوران آغاز مجدد ابلاغ این پیام نورانی به گوش جان بشریت بود.
🌾انسان مدتها خیال میکرد مسیر دین جدای از دنیا است و آخرت را باید با فرار از دنیا یافت.
خروجی این نظریه منسوخ مسیحی، تبدیل به ساختار سیاسی بر اساس جدایی دین و حکومت شد.
استبداد مطلقه دینی کلیسا، همینطور فرهنگ خالی از اندیشه و فهم و صرفا برپایه تعبدی کورکورانه، آن هم با دستاویز های اقتصادی در دست مقدس نمایان و حاکمان ریاکار باعث هجوم تمدنی انسان به سرابی از زندگی سعادتمندانه شد.
🌾بشر مدرن خیال میکرد راه درست را باید با غرق شدن در دنیا بیابد و این شد مبنای ساختاری بر محور آزادی حیوانیت انسان.
🌾حیوانیت انسان شد محور و خروجی اش شد لیبرال دموکراسی غربی،
شد فرهنگ برهنگی و التذاذ بی حد و حصر،
شد فقر معنویت و اخلاق،
شد ظلم و جنایت و فریب،
و باز هم بشری گمشده در میان گمراهی.
🌾تا اینکه ندای آسمانی پیامبر خاتم را خمینی کبیر از میان سالها تلاش و مجاهدت حوزه های علمیه بوسیله مردمی از خودگذشته به گوش جهانیان رساند. اندیشه "رجال لاتلهیهم تجاره و لا بیع عن ذکر الله"
یعنی دنیایی که متجر اولیاء الله بود و معبر اصلی خدا جویان، خروجی این اندیشه جمهوری اسلامی بود که بستر اصلی بروز ولایت الله شد.
🌾مردمسالاری ولایی؛ که دنیای انسان را نفی نمیکرد اما در خدمت حقیقت انسان قرار میداد.
🌾اکنون بروز سیاست تبدیل به یک اتفاق معنوی در وجود انسانها شده است و آن سیاستی است الهی.
فرهنگش همان فرهنگ مجاهدت و ایثار است و اقتصادش اقتصادمقاومتی و روی پای خود ایستادن و مبارزه با زورمداران.
🌾دوران دیگری آغاز شد؛ "عصر روح الله" عصر بروز و تجلی دین خاتم.
🌾چهل سال است ایران اسلامی توانسته این حقیقت را در عالم فریاد بزند و در جان خود رسوخ دهد. حقیقتی که سنگ بنای تمدن نوین اسلامی است.
🌾امروز در گام دوم این خیزش الهی، نیاز به جریانی داریم که توان داشته باشند امامت این حرکت را برعهده بگیرند و اجعلنا للمتقین اماما.
🌾کسانی که این حرکت ایمانی را با آیات قرآن راهبری کنند و یک دستشان در دست کلام هدایتگر دین خاتم باشد و دست دیگرشان در دست قلوب توحیدی مردم و رسولی منهم باشند، امی باشند و مردمی.
🌾دوران خیزش مجدد انقلاب اسلامی است و نقش حوزه ها در این مسیر جدی است. البلاء للولاء است.
باید مهیای رنج ها و سختی های این حرکت نورانی بود. حرکتی بر محور فقه معنوی و البته زمان شناسی و معنویتی فقاهتی و ممتد تا حیات.
کسانی لازمند که بناست بروز یتفقهون فی الدین و انذار همه اقوام باشند و تمدنی بر محور لعلهم یحذرون سامان دهند باید مصداق نفر باشند و رجوع. هجرتی الهی و رجوعی الهی.
🌾حوزه زمانی میتواند این مسیر نورانی و تمدن ساز را طی کند که جوانانی با انگیزه های الهی و انقلابی وارد آن شوند و در مسیر امام و رهبری رشد کنند و آن وقت نهالهای قدکشیده انقلابی میتوانند کمک به برداشتن گامهای نورانی انقلاب کنند. و صحنه را برای ظهور بقیه الله الاعظم ارواحنا فداه مهیا کنند.
حجت الاسلام علی قنواتی، مدیر مدرسه علمیه معصومیه - قم
@ali_mahdiyan
مردمسالاری و مردم آزادی
#جمهوری_اسلامی
#دموکراسی
#انسان_محوری
🌱به خلاف آنکه عده ای مساله اصلی اندیشه #جمهوری_اسلامی را نسبت مردم سالاری با دین سالاری میدانند به نظرم تبیین تمایز مردمسالاری با دموکراسی مساله کلیدی تری است که پاسخ پرسش قبل را هم در خود نهفته است.
🌱همه چیز نیز به تبیین حقیقت انسان باز میگردد. مدتی قبل رهبری در جمعی این جمله علمی و کلیدی را در دستگاه اندیشه انقلاب اشاره فرمود که ما هم قایل به محوریت انسان هستیم اما انسان محوری شیعی با انسان محوری به معنای اومانیسمی آن نیز تفاوت جدی دارند.
🌱شهید مطهری در اکثر آثارش این بحث را مطرح کرده است که انسان دو شخصیت دارد یکی شخصیت برتر و حقیقی او و دیگری شخصیت فروتر و توهمی و به تعبیر درست تر شخصیت حیوانی اش. این دو کنار هم هویت واحد او را شکل میدهد.
🌱حیوانیت انسان بعدی از وجود او است که بنا نیست کنار گذاشته شود اما باید ذیل حقیقت انسانی انسان قرار گیرد. مردمسالاری یعنی تسلط مردم بر خودشان و مردم آزادی یعنی رهایی مردم.
🌱اگر نفس حقیقی انسان بر نفس حیوانی مسلط شود انسان صاحب کرامت میشود. اندیشه مردمسالار هم به حیوانیت انسان آزادی میدهد و هم او را مکلف میکند. اما در ساختار مردم آزادی یا دموکراسی، تکلیف، چه شرعی اش چه اخلاقی اش و چه حتی عقلی اش به نفع آزادی عقب مینشیند. داستان #همجنس_گرایی و امثالهم مبانی حقوقی دارد که جز بر اساس این اندیشه قابل فهم نیست.
🌱 اومانیسم یا انسان محوری غربی در واقع حیوان محوری است نه انسان محوری. محوریت انسان یعنی محوریت حقیقت انسان که به محوریت شرع و ولایت میانجامد. شرع و ولایت در وجود انسانها پایگاهی دارد که همین حقیقت نفس برتر است.
🌱البته آزادی، بستر شکل گیری نظام مردمسالار است و مردم سالاری به اجبار شکل نمیگیرد و علت رفراندوم جمهوری اسلامی این است که مردم به آزادیشان ساختار و نظام خود را انتخاب میکنند. اما انتخابشان تسلط حقیقت انسان است و کرامت او. مردم آزادانه دین را انتخاب میکنند و آزادانه خود را مکلف میکنند.
🌱توجه به این تقریر از مردمسالاری نشان میدهد که مردمسالاری و دین سالاری دو روی یک سکه اند نه دو مفهوم ضمیمه به هم.
@ali_mahdiyan
رفراندوم مجدد با تغییر نسل
⚡️به چه دلیل نسل گذشته برای ما تعیین تکلیف کند. خود رهبر در #بیانیه_گام_دوم تغییر نسل را اشاره کرده. خوب شاید این نسل جدید نخواهد به این نظام رای دهد. در قانون اساسی آمده اسلامیت و جمهوریت نظام قابل تجدید نظر نیست. خوب چرا؟ مگر امام به شاه اشکال نمیکرد که گذشتگان ما حق ندارند برای ما تعیین تکلیف کنند.
⚡️این اشکال . اما جواب:
🌱 اولا رفراندوم در اختیار رهبر است و اگر رهبر تشخیص بدهد حتی درباره جمهوری اسلامی میتوان دوباره رفراندوم برگزار کرد. چون نظر او حاکم بر قانون است. قانون وضع اولیه و عادی را بیان میکند. مطلقه بودن ولایت فقیه همین حکم را هم میگیرد. و رهبر به رای مردم انتخاب میشود. بعلاوه که خود این اصل هم قابل تغییر با ساز و کار قانونی است.
🌱 البته اسلام با رای مردم مشروعیت نمیابد جمهوریت و مردمسالاری هم خودش حکم اسلام است و رای گیری مجدد جمهوری اسلامی یعنی بنا است مردم متعهد به اسلام شوند. تعهدی مجدد. این نکته را امام در سخنرانیهای خود قبل رفراندوم ۵۸ تبیین کرده. اینکه در قانون اساسی بگوییم قانون اسلام بدون رای گیری لازم الاتباع است حرف غلطی نیست. بعلاوه که مردم مسلمان ایران بعید است در هیچ دورانی عقاید دینیشان را کنار بگذارند ولو احتمالهای ریاضی در ذهن عده ای وجود داشته باشد.
🌱اینکه هر زمان به حکم یک مقام منتخب با رای مردم حق رفراندوم در هر مساله ای حتی کلیت نظام وجود داشته باشد خوب است اما چرا چنین رفراندومی درباره کلیت نظام در هیچ جامعه دموکرات و آزاد در دنیا متداول نیست؟
🌱پاسخ این است که در همه دنیا حضور و مشارکت مردم در انتخابات ها معنایش این است که مردم به نظام موجود برای تغییرات مدنظرشان اعتماد دارند. و این شاخص مشروعیت است مشروعیت به معنای مقبولیت و رضایت عمومی. در ایران این شاخص قابل مقایسه با هیچ کشوری در دنیا نیست. وقتی مردم در انتخابات شرکت میکنند یعنی ولو موافق نظام نباشند اما به او اعتماد دارند.
🌱کلا بهانه برای رفراندوم زیاد است. یک بهانه تغییر نسل است من میتوانم فردای هر رفراندومی ادعا کنم مردم پشیمان شده اند. یا ادعا کنم کسانی که تازه به سن قانونی رسیده اند مخالف نظامند. ادعا که راهش بسته نیست. معقول اما این است که قاعده قانونی برای تغییر نظام در نظر گرفته شود. همانطور که برای تغییر قانون نیز راهکار قانونی در نظر گرفته شده.
پ ن۱ این بحث صرفا برای پاسخ به پرسشهای رفقای جوانم بود والا اساسا ادعا میکنم که مشروعیت این نظام نسبت به گذشته عمیقتر و شدیدتر شده است. توضیحش را به یادداشت دیگری موکول میکنم.
پ ن ۲ البته یک نکته حاشیه ای هم اینکه باید راهی پیدا کنیم که بعد رفراندومهای احتمالی و فردای آن روز عده ای مثل سال ۸۸ دبه نکنند. و الا رفراندوم هم فایده ای برای بستن دهان خیلی ها ندارد. همانطور که حضور مردم در انتخاباتها راضیشان نمیکند. و همیشه خلاصه طلبکارند.
@ali_mahdiyan
مذاکرات درباره اصول غیر قابل تغییر قانون اساسی
#رفراندوم
موسوی اردبیلی: من پیشنهادم مربوط به این است که همین جور بیاییم بگوییم که قانون اساسی بازنگری میکنند و عوض میکنند مقداری قانون اساسی را تضعیف میکند.
هاشمی رفسنجانی: اگر واقعا شما مردم ما را اینجوری تشخیص میدهید که اینها یک روزی بر میگردند میگویند سلطنت مشروطه خوب ما اینجور دیدی به مردم نداریم.
موسوی اردبیلی: هم در یونان شد هم در یمن
هاشمی رفسنجانی: یونان با مردم اینجور نشد. مردم را اگر شما محور قرار دهید ما اعتماد زیادی به مردممان داریم و فکر میکنیم که مردم یک بار دیگر از یک سوراخ گزیده نمیشوند.
امامی کاشانی: اگر بخواهد بیاید در مقدمه قانون اساسی باید بیاید نه در متن قانون اساسی....حالت حماسه ای و حالت محکم کردن قانون اساسی و حالت مقاله تقریبا دارد.
جنتی:آقای هاشمی یک سوالی دارم.... من مشروعیت این را میخواهم بپرسم الان ما مشروعیتمان را از کجا گرفته ایم؟ این شورای بازنگری که الان آمد مشروعیتش را از رهبر گرفته خود قانون اساسی هم ...حالا اگر رهبر بعدی آمد گفت که نه خیر این اصل و آن اصلی را که اینها استثنا کرده اند بروید بنشینید و بازنگری کنید چه فرقی میکند؟ چه امتیازی ما بر آنها داریم که ما میخواهیم جلوی آنها را ببندیم.
هاشمی رفسنجانی: هیچ رهبری نمیآید بگوید اسلامی بودن نظام را شما تغییر بدهید. ما این را گفتیم. گفتیم اسلامی بودن و اتکای به آرای مردم این را شما نمیتوانید عوض کنید. خوب چه رهبری میآید که از مردم بیعت بگیرد بعد بگوید...غیر این اگر اصل معینی را نام ببرد حق با شما است ...
...
اما چند نکته:
🔹به نظرم پاسخ آقای هاشمی به آقای جنتی کافی نیست زیرا رهبر میتواند به صلاحدید حتی اصل اسلام را نیز به رای بگذارد چنانکه امام سال ۵۸ چنین کرد. امام میگوید جمهوری اسلامی یعنی اسلام و میتوانید به آن رای بدهید یا ندهید. جای دیگر میگوید اگر رای هم نمیدادید مشروعیت شرعی بود ولی تعهد شما فقط به آن نبود.
🔹اما مهم آن است که ارتکاز همه آقایان این است که نظر ولی فقیه بر این اصل و هر اصلی حاکم است.
🔹نکته مهم اینکه این اصل در واقع بر این اساس شکل گرفته که هیچ کس باور نمیکند روزگاری بیاید که مردم ایران بخواهند دین و ایمانشان را کنار بگذارند. درست هم فهمیده اند. هنوز هم بعید است کسی مخالف مردمسالاری یا تحقق دین در جامعه باشد. و بخواهد در جامعه دین نباشد یا استبداد باشد.
@ali_mahdiyan
بر پا:
برای ما فرقی نمیکند. متنی از علی علیزاده
🔸برای ما فرقی نمیکند حمید فرخ نژاد باشی، و جزو تیم سلبریتیهای اصلاح طلبان، که سلاح تیز و برنده کمپین انتخاباتی روحانی محسوب میشدی،
یا مهران مدیری و احسان علیخانی باشی،
سرمایه و ابزاری چنان پرارزش برای مدیران اصولگرای تلویزیون،
که وقتی پارسال روزنامه شرق شبههای به تو وارد کرد یک ساعت آنتن تلویزیون هشتاد میلیونی را به مثابه رانت برای رفع شبهه در اختیارت گذاشتند،
خط قرمز ما امنیت و منافع ملی است.
🔹برای ما فرقی نمیکند فلان طلبه جوانی باشی که چون پدر زنت فقیه شورای نگهبان است رانت نوعی عدالتخواهی را داری که اگر یک کارگر هفت تپه یک کلمه اش را بگوید دستگیر میشود.
یا نسرین ستودهای باشی که چشم به جایزه نوبل دوختهای و هفت سال زندانت را میگویی سی و هفت سال،
خط قرمز ما امنیت و منافع ملی است.
🔸برای ما فرقی نمیکند اصولگرا باشی یا حزب اللهی یا اصلاح طلب یا اپوزیسیون،
اگر صورت امید و اعتماد عمومی که بنیان امنیت و منافع ملی است را بخراشی مقابلت میایستیم و صورتت را میخراشیم.
که بدون امید این هشتاد میلیون با هم دشمن و از هم تجزیه میشوند.
هشتاد میلیونی زیر بمباران جنگ اقتصادی تحمیل شده از سوی ترامپ و شرکا.
🔹و اگر ذهنیت کمیت-زده و نئولیبرال شدهی مدیران صداوسیما مدارا با مجریهای چندمیلیارد تومنی است چون فلان میلیون تماشاچی میآورند
و اگر فلان نهاد انقلابی سیاستش اش این است که همانطور که تیم های فوتبال ستاره میخرند او هم سلبریتی های چشم سبز خودش را داشته باشد،
حتی اگر این سلبریتی ها تک تک ارزشهای ملی این کشور را زیر سوال ببرند،
حتی اگر مثل مهران مدیری در این سالها
به اسم نقد، ایرانی بودن را تحقیر کنند،
و خروجی کارشان
وادادگی ملی و لاابالیگری هویتی و کلنگی کردن ارزشهای جمعی باشد.
خط قرمز ما بر اساس منافع قبیله و جناح و دسته ما تعیین نمیشود،
و وزن کشی تیم سلبریتی های اصلاح طلب در برابر تیم سلبریتی های اصولگرا برای انتخابات بعدی جایی در محاسبات ما ندارد،
چرا که وطن باشگاه فوتبال لیگ حرفهای نیست
و بازیکنانش خریدنی نیستند.
🔸خط قرمز ما همین امروز، همان چیزی است که عدهای با دست خالی در مهر پنجاه و نه بخاطرش جلوی صدام ایستادند
جلوتر از ارتش و سپاه و دولت.
و امروز هم بخاطرش سختیهای تحریم را تحمل میکنند
همان مردمی که دستمزد تمام عمرشان از درآمد یک ماه مهران مدیری کمتر است
🔹راستی آقای مدیری. کاش یک کلمه بگویید برای برگشتن به تلویزیون رقم دریافتی تان از تلویزیون و درآمدتان از اسپانسرها چقدر بوده؟
بگذارید تا مردم قضاوت کنند که آیا همه ما سختی های این سال سیل و تحریم را یکسان تحمل میکنیم یا نه؟
به کانال تلگرام علی علیزاده بپیوندید @jedaal
https://instagram.com/p/Bvy506ihW_x/
ملکیان و حرف مفت
🌾 چندی پیش متنی از مصطفی ملکیان دیدم که علت حرف مفت زدن در گفتگوهای خانوادگی را بررسی کرده بود. او چند علت را درباره حرف مفت زدن شمرده :
🍂 یکی اینکه در دوران مدرن سخن گفتن علامت برتری است ولی در دوران گذشته سکوت علامت فرزانگی بود.
🍂 دوم اینکه دموکراسی باعث رواج حرف مفت میشود. اینکه همه حق رای دارند باعث نمیشود اخلاقا هم همه بتوانند درباره همه چیز سخن بگویند. باید بین حقوق و اخلاق تفاوت گذاشت.
🍂 سوم اینکه سوال باید به درد بخور باشد. خود سوال و کنجکاوی بی جا در دنیای مدرن ارزش شده است.
🍂 چهارم نیز اینکه کمیت بر کیفیت در دوران مدرن غلبه کرده و حرف درست زدن جای خود را به حرف زیاد زدن داده .
🍂 پنجم اینکه آداب معاشرت جای خود را به اخلاق داده است. حال آنکه اخلاق بر آداب معاشرت تقدم دارد.
🌾 چند نکته درباره این متن به نظرم رسید که به آن توجه میدهم
✍ اول آنکه در مقابل دنیای مدرن که دنیای غرق شدن در ظواهر است این اندیشه اساس خود را توجه به باطن قرار داده است. ممکن است در نگاه اول اینطور به نظر برسد که توجه جدی تر به باطن و تقدم باطن بر ظاهر یک اصل درست دینی است. اما حقیقت آن است که تقدم باطن برای ظاهر به دو گونه است. که یک سبک آن درست است. اول آنکه ظاهر را رها کنیم به نفع باطن. دوم آنکه ظاهر را استفاده کنیم به نفع باطن.
سبک اول نوعی رهبانیت و سکولاریته معنوی را در سبک زندگی ما ترویج میکند. دوتایی سخن و سکوت یکی از شواهد است. حال آنکه آنچه ما لازم داریم سبک رفتاری در سخن گفتن است که به نحوی سکوت و سخن را با هم آمیخته باشد که خروجی نهایی اش حرکت انسان از فردیتش به سمت جمع باشد. حرکت انسان از ظاهر بینی اش به سمت عمق باشد. حرکت انسان از غفلتش به سمت آگاهی باشد. هم سکوت میتواند دو گونه باشد و هم سخن گفتن. در این فضا آنچه متن سبک رفتاری مومنانه است اتفاقا سخن گفتن است هرچند سکوت هم وجود دارد و نمایشگر مراقبت انسانها بر زبانشان است. اگر خروجی گفتگو همفکری و همدلی باشد این نشان دهنده یک گام به سوی عمق است. خیلی وقتها گفتگوها اساسا برای بیان اندیشه نیست بلکه بهانه ای است برای ارتباط عاطفی و رفاقتی بیشتر بین افراد. در سبک درست ارتباطی هم سکوت وجود دارد و هم سخن گفتن و هر دو باید به گونه ای تنظیم شوند که این اتصال و ارتباط رخ دهد. و الا سکوت ما باعث از هم گسیختگی و در خود فرورفتگی میشود. اتفاقا این نوع معنویت که خروجی اش کم شدن اتصالات اجتماعی است مورد تایید دنیای مدرن است. این سکوت همان است که دنیای مدرن میخواهد.
✍ ثانیا نکته دیگر اینکه به نظر میرسد تمایز بین حقوق و اخلاق خود یک اندیشه سکولاریستی است. اینکه همه حق رای دارند در اندیشه دینی روی دیگری هم دارد و آن اینکه همه مکلفند که رای بدهند. این حق داشتن که روی دیگرش تکلیف است محصول رویکرد معنوی به ماجرای مردمسالاری است. این اندیشه غربی است که رای مردم را صرفا حق میداند و بعد مقوله اخلاق و معنویت را از آن جدا میکند. تکلیف است پس همه باید درباره آن بیندیشند و همه باید عمق ایمانی و معنویشان را خرج آن کنند. و اتفاقا ارتباطات فامیلی محیط مناسب و مستعدی برای چنین ارتباطاتی است. اتفاقا این اندیشه که مردم از عالم سیاست و فهم کلان اجتماعی جدا شوند یکی از راهبردهای دنیای مدرن است برای چاپیدن مردم.
✍ ثالثا فضای امروزی جامعه ما به دلیل جنگ فرهنگی و پیامرسانهای جدید به شدت از دو قطبی های شکل گرفته در رنج است حال آنکه در جلسات خانوادگی در بستر صله ارحام این فضای مستعد و متحد عاطفی خانوادگی برای هم سخن شدن و بیان حال و هوای طرفین مساعد میشود تا افراد بتوانند از این دو قطبی ها عبور کنند.
✍ رابعا اساسا مقوله حرف مفت که در کار جناب ملکیان مورد توجه قرار گرفته است نمایشگر یک ضعف جدی در روشنفکری ما است که به شدت از مردم فاصله دارند. یکی از مشکلات نخبگان غربی این احساس عدم اتصال با متن مردم است. حال آنکه روشنفکری دینی به متن مردم نزدیک است و سخن آنها را میکاود و حقایقی که در همین بگو مگوهای خانوادگی رد و بدل میشود به دست میاورد. حقیقت نزد همه انسانها پراکنده است. ترمیم و استحکام اجتماعی بستری را درست میکند که در همین رد و بدل شدن سخنان فامیل بتوانیم دغدغه های حقیقی و درست و بلکه نکات علمی و دانشی که به زبان عادی و عرفی بین مردم رد و بدل میشود دریابیم و دانسته های خود را تنزیل کرده و به زبان مردم به اشتراک بگذاریم.
@ali_mahdiyan
از عدالت خانه تا سفارت اجنبی
⚡️روزی که شیخ فضل الله به ناظم الاسلام کرمانی که در روزنامه اش سخن از مشروطه به میان میآورد فرمود: «مشروطه و جمهوری را در روزنامه اسم بردن و منشا فساد شدن، مشروع نیست»، خیلی ها او را طرفدار استبداد به حساب آوردند و حکم به تکفیرش کردند.
⚡️حال آنکه درد عدالت خانه درد مشترک علمایی چون شیخ فضل الله و توده مردم بود. ناظم الاسلام در گزارش خویش تقاضای متحصنان در حرم حضرت عبدالعظیم را چنین نقل میکند:«در هر بلدی یک عدالتخاته برپا شود که به عرایض و تظلمات رسیدگی شود و به طور عدل و مساوات رفتار کند». داستان از عدالت شروع شد و مراد هم برکناری مسوولان فاسد از امور قضایی و جزایی و همینطور اجرای یکسان قوانین برای مردم و مسوولان دولتی بود.
⚡️اما تفاوت جدی شیخ فضل الله با دیگران این بود که او نگاهش به نقشه و راهبرد غرب و جریان همراه و شیفته با غرب در داخل هم بود. او میفهمید این خروش و بیداری مردمی ممکن است توسط نخبگان غرب گرا مصادره شود و آن وقت شما با کلمات و محتوایی که در نیت شما درست است اما همه چیز را دو دستی واگذار به سفارت اجنبی کنی.
⚡️محمدحسن خراسانی میگوید همسر کاردار انگلیس در ایام تحصن در سفارت نزد متحصنین آمد گفت چه میخواهید یک روضه خوان گفت مجلس عدالت. پرسید مجلس عدالت چیست. گفتند دانشمندان و ریش سفیدها در مجلسی جلوی ظلم حکام را بگیرند. همسر کاردار گفت پس مشروطه میخواهید...
⚡️#میلاد_دخانچی در یادداشتی نوشته جناب #علیزاده نمیفهمد که ما نیتمان با براندازها فرق میکند مثلا ما امام جمعه بهتر میخواهیم نه نفی امام جمعگی. حال آنکه همه سخن در این است که اگر توجه جریان عدالتخواه به نقشه دشمن و غربگراهای داخلی نباشد به سهولت حرکت جوانان با نیت پاک مصادره میشود و اهداف اجنبی محقق میگردد. وقتی راهبرد شما و بلکه جملات و نقدهایتان دقیقا همان است که امروز جریان غربگرا دنبال میکند نیت شما چه دردی را دوا میکند. همه چیز سر از سفارت اجنبی در میآورد ولو از حرم عبدالعظیم شروع کنید.
⚡️جریان عدالتخواه اگر مسیر خود را در راهبرد کلان و سپس عمل و بیان و نه فقط نیت قلبی از مسیر دشمن جدا نکند آن وقت خروجی حرکتش #رضاخان خواهد شد نه ترمیم دولت قجری.
@ali_mahdiyan
غیر قابل بازگشت
⚡️همه چیز مو به مو همانطور داره میشه که #سیدعلی_خامنه_ای پیش بینی میکرد. بعضی ها میگن کم کم داریم از این مرد میترسیم. حرفهاش بیشتر از چهارتا استدلال و محاسبه است. یه طوری از سر یقین حرف میزنه انگار آینده رو میبینه.
⚡️از اون طرف برخی توجه ندارن داره چه اتفاقی میافته. برخی پس ذهنشون خیال میکنن فردا #ترامپ یا رییس جمهور بعدی ولو دموکرات ولو شبیه #اوباما بلند میشن میگن ببخشید ما اشتباه کردیم. قطعا اینطور نیست. شاید خیلی ها با تصمیم ترامپ در داخل آمریکا موافق نباشند اما قطعا کسی در آمریکا بدون در خواست باجهای سنگین از تصمیمات ترامپ عدول نمیکنه. نه پاره کردن #برجام و نه #تروریست اعلام کردن #سپاه.
⚡️از طرف دیگه در داخل ایران شرایط در حال تغییرات ماهوی است. نامه مقابله به مثل رو #ظریف به #روحانی داد توجه کنید. اعلام ناامن شدن منطقه برای آمریکا رو هم #عراقچی اعلام کرد. این ها تیم نخبه دیپلماتیک ما هستند که یک دهه کل جریان متمایل به غرب خودش رو خرج کرد که بگه صادق تر و کارآمدتر از اینها برای ارتباط با آمریکا وجود نداره.
⚡️تمام هشتکهای #من_سپاهیم که جماعت سبز و بنفش و زرد و آبی و خاکستری دارند میزنند نمایشگر اتفاقی عجیب و غریب در عرصه ملی است و اون این که بنا نداریم باج بدیم و این ها همه یعنی کل ملت ایران با گوشت و پوست و استخوون دارن شیر فهم میشن که آمریکا یعنی دشمن. دشمن غیر قابل اعتماد و غیرقابل مذاکره ولو به نیت برد برد.
⚡️اینها یعنی ایران و آمریکا به سرعت در حال نزدیک شدن به یک نقطه غیرقابل بازگشت رسیده اند. یکی از دو طرف باید خرد شود ایران یا آمریکا .
⚡️این سبک مدیریت کشور که بتوانی با مهره هایی مثل روحانی با گفتمان #اسلام_بدون_جنگ و بلکه حتی با امثال #مهاجرانی و #جلایی_پور انسجام کشور رو توی چشم آمریکا فرو کنی. که بتونی حرفهای تند سیاسی رو از زبان نه #حاج_قاسم بلکه تیم دیپلمات لبخند و توجیه بیرون بیاوری و حتی بلایای طبیعی رو هم تبدیل به فرصت برای سیرالی الله یک امت کنی کار هر کسی نیست. اینکه امت به نقطه ای غیرقابل بازگشت در مبارزه با بزرگترین شیطان روی زمین برسه از این جهت معجزه گون است که کل ملت پای کار آمده اند منسجم و هم آهنگ.
⚡️گام دوم انقلاب است. خوب توجه کنید. انقلاب درش محرومیت هست. رنج هست. اما درش وحدت هم هست. احساس عمیق وحدت. احساس عمیق زنده شدن آرمان گرایی. احساس مبارزه با طاغوت. خاطرات ۵۷ را مرور کنید همه چیز در چهل سالگی خیلی سریعتر از آنکه فکرش را کنی در حال تحقق است و مگر رهبر اینها را میدید که زودتر از همه خبر میداد؟ انقلابی در قامت یک ملت و در قالب یک نظام مقابل شیطان
⚡️ابتدای سال سیدعلی خامنه ای در مشهد گفت امسال سال فرصتها است نه تهدیدها. مثل همیشه طوری با یقین گفت که انگار همه چیز رو میبینه.
@ali_mahdiyan
جمهوری راست و حسینی
🌱بعضیها فکر میکنند وقتی بحث از نسبت مردم و حکومت میکنیم منظور ما صرفا یه ساختار حقوقیه که توی #قانون_اساسی منعکس شده. نه اینطور نیست. اگه همه کشورهای مستبد سعودی و یهودی عین قانون اساسی مردمی و اسلامی ما رو هم داشتند باز هم #جمهوریت در ایران قابل مقایسه با هیچ کجای دنیا نبود.
🌱حکومت مردم، اونطور که اتفاق میافته مهمه. اون که در قانون میاد پوسته و ظاهر جمهوریته. عمق جمهوریت به باطن آدمها مربوطه به ایمان و اعتقادشون به اندیشه ها و دلهاشون وقتی که بروز پیدا میکنه. در ایران مردم برای کلانترین مسایل کشور دل می آورند وسط میدان.
🌱نسبت رهبری و مردم صرفا انتخاب دو مرحله ای او نیست بلکه او به اعتقاد دینی مردم ربط دارد لذا به اشاره او جان هم میدهند. نسبت با رییس جمهور و مجلس و قاضی القضات و همه بخشها نگاه کنید که مردم دل میسوزانند و بی خیالشان نیستند. برای همین بازار بحث و نقد سیاسی در ایران از همه جا گرم تر است.
🌱حالا در این ماجرای #سیل و #سپاه و #تحریم و چه و چه هر چه مشاهده میکنید وسط این همه بلا و گرفتاری، مهر است و محبت است و معنویت. اونهایی که جنگ رو یادشونه میدونند که مردم چطور وسط تیر و تفنگ و آهن و ماشین، معنویت و محبت را پیدا میکردند و نشون میدادند همونکه هنوز بعد از سالها ملیونها نفر توی خاکهای همین خوزستان گیرش میآورند. الان وسط این همه بلا و گرفتاری نگاه کنید، بابا شما مگه هزار بدبختی و گرفتاری و فشار رو تحمل نمیکنید چرا اینطوری هستید پس؟
🌱جمهوریت در ایران بروز یک #حق_رای نیست فقط. بروز ایمان و اعتقاد مردم است. لذا واقعی است. در کشورهای دیگر جمهوریت صرفا یک نقش سیاسی و حقوقی است بر محور یک قرارداد عرفی و عادی. من اصلا کاری هم به پولهای #شرکتهای_صهیونیستی پشت پرده هم ندارم که با پروپاگاندا ذهنها را مدیریت میکنند. من فرض میکنم هیچ مدیریتی هم توسط خرپولهای عالم بر افکار عمومی نباشه. باز هم این جمهوریت در اینجا با آن دموکراسی ها غیرقابل مقایسه است. (روی کلمه غیر قابل مقایسه تاکید دارم )
🌱جمهوریت در ایران بروز ایمان است یک واقعه معنوی است. که خود را در #زلزله_کرمانشاه و #سیل_لرستان و راهپیمایی هر سال هر سال و جنگ معنوی ایرانیها در دهه شصت و نود در عراق و سوریه و حتی پای #صندوق_رای نشان میدهد. جمهوریت در ایران ایمان و عقیده را نشان میدهد لذا حقیقی است بقیه جمهوری ها صورت و شمایل جمهوریتند در بهترین حالت نه جمهوریت حقیقی .
@ali_mahdiyan
مزدور
⚡️مزدور به نیرویی گفته میشه که نه از سر انگیزه های میهنی و تعلقش به یک کشور بلکه فقط برای کسب درآمد به نفع یک طرف وارد جنگ میشه. مثلا لشکر خصوصی #بلک_واتر آمریکا را جزو مزدوران مشهوری میدانند که امروز در نقاطی که تصمیم میگیرند ورود کرده و در قبال پول میجنگند.
⚡️برای شناخت مزدور باید آن هویت جمعی که افراد به دلیل تعلق به آن وارد مبارزه میشوند را معرفی کنیم. خدا رحمت کنه این جمله از #مهندس_بازرگان مشهوره که میگفت تفاوت من و امام این است که من میگویم اسلام برای ایران و امام میگفت ایران برای اسلام. این نشان میده هویت اصلی که خودمان را متعلق به آن میدانیم چیه؟
⚡️سالها بعد رهبری توضیح داد که ایران برای اسلام یعنی باید اولا پایگاهی به نام ایران ساخته شود آن وقت پیام انقلاب ایران را مسلمانها و همه مردم آزاده دنیا میفهمند. اتفاقی که به مرور با پیشرفت ایران در حال تحقق در دنیا است.
⚡️تعلق به جبهه حق یعنی تعلق به هویت #انقلاب_اسلامی. در بخشهای غربی کشور نقطه ای هست که در آن جا نیروهای عراقی با ایرانی درگیر شدند جالب است اما عراقیها با انقلاب اسلامی بودند تحت عنوان #سپاه_بدر و ایرانی با قدرتهای مستکبر تحت عنوان #مجاهدین_خلق. هیچکدام هم مزدور نبودند. واقعا کی به کیه ؟
⚡️ هنوز هم عده ای نفهمیدن که تعریف #مزدور به تعریف جبهه و تعلق به جبهه وابسته است. #موکبهای_عراقی و #فاطمیون افغانستان و #زینبیون پاکستان کنار جوان خوزستانی و لرستانی و سپاهی و طلبه یک طرف و اون طرف #مسیح_علینژاد که فارسی حرف میزنه و به آمریکاییها توصیه میکنه کمک به سیل زده ها متوقف بشه و #آمدنیوز و #منو_تو و #بی بی سی فارسی.
⚡️خوشبینانه ترین حالت اینه که بگیم میزان آگاهی و شعور بعضی #سلبریتی ها کمتر از اینه که بفهمن کی به کیه. بدبینانه اش هم اینه که بروز هویت جبهه اسلام یعنی انقلاب جهانی اسلامی برای اینها دردآوره. حالا یا چون مزدورن یا چون تعلق میهنی به جبهه آمریکایی دارن. دیدید دوست دارند بچه هاشون اونجا به دنیا بیان؟ دیدید برای توریستهای فرانسوی بیشتر از یمنیها دل میسوزونن؟ خون آدمها پیش اینها بر اساس تعلق جبهه ای که تعریف کردند ارزش داوری میشه.
⚡️خوب سیل زیاد خسارت زد اما خوبیش این بود که معنای #میهن رو و #دشمن رو و #مزدور رو برای خیلی ها واضحتر میکنه. معنای اشدا علی الکفار و رحما بینهم را.
@ali_mahdiyan
آزادی بماند
🔹اولین بار که توفیق زیارت #کربلا پیدا کردم در انتهای دهه هفتاد و در دوران #صدام ملعون بود. شاید هیچ چیز بیشتر از اختناق پلیسی حاکم در آنجا آزار دهنده نبود. یادم میآید یک سربند به سرم بسته بودم و توی صحن حضرت عباس راه میرفتم پلیسهای با لباس عادی که قیافه هایی شبیه ساواکی هایی که تو فیلمها دیده بودم ریختند دور و برم که حق نداری با سربند راه بری. شعار سربندم هم ذکر سلام به امام حسین بود همین. آن روز متوجه نبودم حکومت صدام رو به پایان است. تحلیل حضرت آقا از آن ایام این است که آمریکا به عراق حمله کرد چون یقین داشت حکومت صدام به دست مردم در حال سقوط است و او میخواست خودش کنترل شرایط را در اختیار بگیرد. هر چند آنطور که میخواست هم نشد و باز کار از دستش خارج شد. بماند.
🔹کسانی که دوران #دوم_خردادی_ها را یادشان است میدانند بیشترین اتهام های خفقان و اجبار به حزب اللهی ها زده میشد اما بینی و بین الله بیشترین فضای بسته و خفقانی را بر علیه مخالفینشان در همان زمان شاهد بودیم. من آن زمان دانشجو بودم. اگر کسی خلاف آنها فکر میکرد آنچنان به تهمت و هو کشی خفه اش میکردند که دیگر صدایش در نیاید و حرف مخالفشان نزند. فضای کل کشور اینطور بود. مثل آب خوردن شخصیت آدمها ترور میشد جناب #مصباح_یزدی ومرحوم #هاشمی_شاهردوی و مرحوم #ابوترابی و خلاصه هر کس مخالفشان بود له میکردند با شعار #آزادی. بماند.
🔹 یادم است جمعی از رفقای ما بعد از ماجرای هشتاد و هشت خدمت جناب #خاتمی رفته بودند در جلسه خصوصی گفته بود تقلب کجا بود این حرفها چیه؟ گفته بودند حاج آقا خوب همین رو علنی بگو همین یک کلام حرف را بزنی خیلی از امور عوض میشه. بابا پای #حق_مردم وسطه پای #آزادی وسطه. لااقل برای طرفدارهای خودتون حق رو روشن کنید توی جو قرار نگیرند. یک کلام گفته بود و آن اینکه من طرفدارانی دارم که با موضع علنی از دستشان میدهم. بماند.
🔹شنیدم رییس جمهور عزیزمان که بنا داشت با #دیوار_کشی توی پیاده رو ها مقابله کنه که مردم آزادیشان به خطر نیفته اجازه حضور دو تا از منتقدین خودش رو به جلسه ای که شان حاکمیتی داره نداده و پا را از فحش دادن و توهین به مخالفین فراتر گذاشته. بماند.
🔹و این واقعه خوش هم زمان شده با بستن صفحات کسانی که خیلی حرفهایشان با مذاق آمریکا یعنی مدینه فاضله آزادی بیان خوش نیامده و در بستر #اینستاگرام که برای بیان آزاد تاسیس شده خفه شان کرده اند. این هم بماند.
🔹شاید کمتر کسی توجه کند به این نکته که آزادی جایی امکان تحقق دارد که روح آزاد حکومت میکند. آزادی را در دستان روحهای آرمانجوی الهی باید دنبال کرد و الا فقط شعار است و کشک. کسی که در درون آزاد نیست در بیرون هم آزادی از او نطلبید. به قول رهبری در مقاله ای که درباره توحید نوشته بود #روح_توحید_نفی_عبودیت_غیر_خدا است. و این یعنی آزادی را از کسانی که حقیقتا الهی اند سراغ بگیرید. هر چه فاصله از این نقشه توحیدی بیشتر شود اختناق بیشتر میشود. در مسوولین ما کمتر در ترامپ و صدام بیشتر. اما نکته همان نکته است. ریشه اختناق جدایی حقیقت و درون ما از راه خمینی است. اینها را بی ارتباط به هم نباید فهمید.
🔹آنکه سبک زندگیش دوری از مسیر توحیدی امام است و در اوج فقر و گرفتاری مردم در خانه های کاخ وش زندگی میکند و مسافرتهای آنچنانی میرود در عمل بخواهد هم نمیتواند مروج آزادی باشد پناه به خدا از فرعونها نفسمان. که ان الفرعون علی فی الارض و جعل اهلها شیعا
🔹در ضمن تشدید اختناق به معنای حرکت نزولی حیات حاکمان است. این یعنی صدای شکستن غرب گرایی در ایران و غرب در خارج با هم میآید.
@ali_mahdiyan
امام زمان و پطرس
🌺درباره اینکه پطرس چگونه جانشینی برای مسیح بوده اختلاف است. پطرس از این جهت مهم است که او را اولین پاپ و بانی کلیسا میدانند. برخی میگویند او مولای معنوی و استاد طریقت و سلوک بوده فقط و حکومت چه به نحو خلافت بوده باشد یا بی ربط به مسیح و چه به تغلب و زور بوده باشد یا به تصمیم مردم به هر حال ربطی به او نداشته. برخی میگویند او پادشاه معنوی و حاکم علی الاطلاق زمین بوده و همین یعنی یک #استبداد_مقدس و معنوی.
🌺فهم شیعیان از #امام_زمان به شدت تحت تاثیر فرهنگ بیگانه غربی است. برخی رابطه با امام زمان را رابطه ای در اندازه سلوک معنوی و شخصی و بی ربط به دنیا فهمیده اند و برخی او را حاکمی که اگر بیاید همه چیز به دست قدرتش حل میشود. هر دو فهم هم خروجیش انفعال در دنیا است و سپردن کار به خرپولهای زورگو.
🌺یا انا ههنا قاعدون سر میدهند و اذهب انت و ربک میگویند یا مینالند که « کی به یک گل بهار میآری...» انتظار از سوپر منی که با معجزه همه چیز را حل و فصل میکند. و البته اگر بیاید صورت ولایت و حکومتش یک حکومتی است که او فقط میگوید و دیگران هم دانسته و ندانسته تابعند و هیچ کاره. حکومت مردم، مال دوران #غیبت است نه ظهور و #مردمسالاری حرف چرندی که به درد دوران قبل از ظهور میخورد.
🌺اندیشه #کلیسا چه پیش از #رنسانس و چه پس از آن در این نکته مشترک است که یا دنیا یا آخرت. اینها حکومت دینی و ولایت حواریون را از عینک استبداد مقدس میبینند و نه جمهوری معنوی و دینی.
🌺و نرید ان نمن علی الذین استضعفوا یعنی حکومت مردم که روایات بر دوران امام عصر تطبیق میدهند. و امرهم شوری بینهم نیز رفتار و شیوه حکومت صالحان است.هو الذی ایدک بنصره و بالمومنین نیز و... و خلاصه کلمات قرآن تبیین رابطه ولایت است. رابطه با امام زمان را از پشت عینک مردمسالاری دینی باید شناخت نه استبداد دینی.
🌺اینطور صحنه را ببینیم هم علت غیبت را میفهمیم که علتش ما هستیم . هم سبک ظهور را میفهمیم که خروجی رشد مردم است نه اعجاز یک نفر سوپرمن . هم سبک حکومت را میفهمیم که مردمسالاری دینی است که مردمی ترین حکومت عالم حکومت او است. هم رابطه خورشید پشت ابر را.
🌺خمینی فهم ما را از مهدویت بسامان کرد. رحمت خدا بر او.
@ali_mahdiyan