نبرد تن به تن
⚡️جنگ اقتصادی مثل همه نبردهای دیگر هم به مدیریت کلان کشور مربوط است هم به زندگی مردم. نقد به مدیریت اقتصادی کشور امروز شیوع زیادی دارد خیلی ها برای اینکه از هم جا نمانند و در تبری از دولت ضعیف کنونی از دیگران پیشی بگیرند، روا و ناروا به مسوولین میتازند. حرفی نیست. اما این نبرد سوی دیگری هم دارد و آن مردمند.
⚡️طرحهای دولت در رها سازی بازار یا شکل دادن به بازار ثانویه یا ورود حداکثری و غیر عادی دولت در بازار و قیمتها همه به شکست منجر میشود اگر توجه به این سوی درگیری نداشته باشیم.
⚡️اقتصاد مقاومتی فقط یک بسته مدیریتی نیست. بلکه یک #فرهنگ و #سبک_زندگی عمومی است. مردمی که بپذیرند در شرایط جنگ هستیم به گونه دیگری زندگی میکنند. باید قبول کنیم بنا است با شیوه زندگی خود به جنگ دشمن برویم.
⚡️من همه ضعفهای موجود در این صحنه را خلاصه شده در یک نکته میدانم و آن "سودجویی در شرایط جنگ" است. بقیه مسائل از دل همین یک مرض بیرون میآید. این فسادی است که خیلی هم قابل کیفر و مجازات رسمی نیست. بیماری که نرم و پنهان کم و بیش در زندگی ما رخنه میکند و جبهه حق را پوک و ضربه پذیر میکند.
⚡️آن کسی که از بازار بلبشوی امروز تلاش میکند سود بیشتری به دست آورد و پول و سرمایه اش را به گونه ای هدایت میکند که سود بیشتر کسب کند مصداق تابلو و روشن ماجرا است. مصداقهای دیگر هم وجود دارد.
⚡️اما در مقابل در میان فشار زندگی و نوسانات عجیب و غریب قیمتها بقالی را دیدم که اجناسش را به همان قیمتی میفروخت که از قبل میداد. میگفت ماه پیش این قیمت خریده ام این هم سودش. چرا گران کنم وقتی گران نخریده ام. احساس کردم خیلی ها به این سبک محاسبه میخندند
⚡️شما قطعا زیاد دیده اید آدمهایی که از ترس گرانی بیشتر میخرند تا در خانه ذخیره کنند. اما من کسی را میشناسم که هر کالایی را اگر تا قبل از آن بیشتر میخرید این روزها کمتر میخرد که دیگران اذیت نشوند.
⚡️حمایت از کالای ایرانی هم ملاک خوبی شده برای سنجش میزان سودگرایی در زندگی. حمایت از کالای ایرانی فقط به دولت ربط ندارد بلکه به زندگی مردم هم مربوط است. کسانی که دلیلشان بر نخریدن کالای ایرانی کیفیت است قطعا توجهی به مقوله مبارزه در سبک زندگیشان ندارند. حرفشان این است که من زندگی راحت و سود شخصی ام مهم است مابقی اش هم ربط به مسوولین دارد. اینها خود را در مبارزه کنار میکشند و خیال میکنند ضربه هایی که به کشور میخورد ربطی به این اخلاق و شیوه زندگی ندارد.
⚡️اساسا باید گفت ناکارآمدی و ضعف و سستی مدیریت کشور نیز برآمده از همین سبک زندگی است. اخلاق زیر بار مسوولیت نرفتن و سودگرایی باعث میشود مدیرانی به دست مردم انتخاب شوند که همین اخلاق را دارند "کما تکونوا یولی علیکم" هر طور که فرهنگ جامعه باشد شکل حکومت حاکمان و منتخبین همانگونه میشود چنین فضای مدیریتی فساد بیشتری را در خود تحمل میکند و فشلتر خواهد بود. راه چاره تغییر سبک زندگی ها است.
⚡️مردم باید باور کنند خرید و فروشهایشان و پسندهایشان و انتخابشان و محاسبات عادی زندگیشان و حتی قضاوتهایشان درباره یکدیگر و درباره دولت و درباره دشمن همه و همه عوامل تعیین کننده در نبرد امروز و شرایط ویژه کشور است.
⚡️کاش طلاب و نخبگان ما به این امور هم میپرداختند و نقاط قوت و داراییهای مردمی را در این نبرد به چشم میآوردند و دستورات دینی را نیز در چنین شرایطی به نحو قابل پذیرش در اجتماع گفتمان میکردند. به جز دولت خیلی ها باور نکرده اند شرایط جنگی است و خیلی ها هم ربط خود را به این جنگ پیدا نکرده اند و این شرایط را دشوارتر میکند.
https://eitaa.com/ali_mahdiyan
تک تیر اندازها
✍ یادم میاید هفت هشت سال پیش یک مشت از رفقای ما شروع کردند به طرح بحث درباره جناب استاد مصباح یزدی. اینها داستان شریعتی و اختلاف نظر #استاد_مصباح و شهید بهشتی را در این باره مطرح کردند. پرسیدم این دعوا الان دقیقا چه مشکلی را حل و فصل میکند؟ توضیح روشنی نمیشنیدم.
✍ به آنها میگفتم شما خوب میدانید الان سطوح دو و سه در حوزه علمیه را کسانی دارند به دست میگیرند که بنای کار برای انقلاب ندارند و با شعارهای مقدسی تلاش میکنند طلاب را جذب یک بستر تربیتی خاص کنند که خروجی اش بشود نیروهای بی تفاوت به جریان انقلاب اسلامی. در این میان مگر چند تا استاد مصباح در حوزه میشناسید که طرحی تعلیمی تربیتی پشتیبان انقلاب داشته باشد؟
✍ کسانی که در فضای حوزه تنفس میکنند خوب میبینند چطور جریان مقابل انقلاب در حال چهره سازی برای آینده است. چگونه عده ای را دارند علم میکنند که عبای مرجعیت تنشان کنند.
✍ این طرف اما مثل آب خوردن شخصیت هایی که در گلویشان فریادی هست برای کمک به انقلاب در حال ترور شدن هستند. مثل یک تک تیرانداز ماهر نشسته اند و هدف میگیرند و میزنند. یک روز گلوی #رحیم_پور_ازغدی را در فیضیه نشانه میروند. یک روز گلوی #حسن_عباسی را . روز دیگر #پناهیان را میزنند. روز دیگر میروند سراغ دانشگاه امام صادق و اساتید و منسوبین به آیت_الله_مهدوی. یک روز #خسروپناه را بی آبرو می کنند و روز دیگر #ولایتی را.
✍ هیچ کدام از این آدمها مطلوب صد در صدی نیستند ولی دقیقا آن زمان که دهان باز میکنند برای دفاع از مردم و یا حمله به جریان لیبرال وطنی و یا پشتیبانی انقلاب اسلامی خفه اش میکنند. یک سندی چیزی برای بی آبرو کردنش درست میکنند. سندی که مورد پسند جامعه مخاطبین همان شخص باشد. قطعا آقای مصباح را جلوی نسل انقلابی میتوانید با طرح اختلافش با شهید بهشتی ساکت کنید. آن دیگری را با دغدغه های عدالتخواهی و آن یکی را با قراردادنش جلوی فلان عالم و آیت الله و خلاصه فقط مهم است این آدم دیگر ساکت شود.
✍ بهترین ابزار برای این اتفاق ، کسانی هستند که سنگ آرمان های انقلاب را به سینه میزنند اینها بلدند به چه زبانی یک شخصیت را در چشم مخاطبینش خراب کنند. کسانی که نگاه کلان و جبهه ای و به تبع رویکرد راهبردی ندارند لذا مفهوم مقدسی به نام #مصلحت را اساسا به معنای "ماست مالی" گرفته اند.
✍ این مهم است که اینها اسلحه ای کارآمد در دست دشمن هستند لکن مهمتر آن است که دشمن چشمهای تیز بینی دارد و خوب میزند و از آن نیز مهمتر اینکه ما چقدر بی خیال و بی تفاوتیم.
https://eitaa.com/ali_mahdiyan
رفقای سیدمحمد میخواهند بروند در مساجدی که او ساخته بود مراسم بگیرند. این هم پوسترش.
این عکس وسط پوستر را خیلی دوست دارم. آن دستی که روی سینه گذاشته آثار سوختگی دارد. در اردوی جهادی حین کار سوخته. چشمهای خسته و اشک آلود. لبهایی که سرود جهادی میخواند" هر که شد عبدالله والی دل ما است". حالا بنا است بچه ها در مساجدی که او ساخته بود برایش روضه بگیرند همراه مردمی که صمیمانه عاشقش بودند.
داستان چادر و رضا شاه 1
☂ دیروز یکی از رفقا میگفت برخی متدینین معتقدند رشد بی حجابی به معنی رشد بی دینی توی جامعه است و این یعنی #چهل_سال در رشد دینداری جامعه موفق نبوده ایم.
☂بعد خودش ادامه داد ولی به نظر من برای فهم رشد دینداری و الهی شدن جامعه مساله چادر یکی از نشانه ها است که تازه نشانه اصلی نیست.
☂بهش گفتم این حرف تو به قول آخوندها اشکال کبروی به نظر اون جماعته. من اشکالات متعدد صغروی دارم. آیا واقعا وضع جامعه ما به لحاظ حجاب بدتر شده؟
تعجب کرد.
☂گفتم اگر معتادهای دهه شصت هرویین میکشیدند و معتادهای دهه نود کراک و شیشه میکشند از یک منظر وضع اعتیاد بدتر شده ولی چه بسا زشتی موجود در جامعه ثابت مانده باشد چون مهم تعداد آدمهایی است که اسیر این مواد مخدرند ولو قدرت بروز این ضعف در هر زمان متناسب با رشدی است که کل دنیا در این بیماری پیدا کرده باشد. چه بسا میزان خانمهای بیحجاب ثابت مانده باشند ولی صورت این رفتار تغییر کرده و بدتر شده باشد. کشور در دهه شصت چقدر ابزار بروز بی حجابی درش بود چقدر قدرت دسترسی به حاکمان عالم و تبلیغاتشان را در دنیا داشت.
☂ خندید گفت این چه حرفی است حجم بی حجابی را مگر نمیبینی که در جامعه زیاد شده. پرسیدم به نظر تو بی حجابها بیشتر خود را به دیگران نشان میدهند یا محجبه ها؟ اگر بروز بی حجابی بیشتر بود یعنی وضع حجاب بدتره؟ انسان محجبه ذاتا بروز و ظهور کمتری داره.
☂اصلا به چشم آمدن یک خطا در جامعه یعنی آن خطا کمتر است و استثنا است. و الا باید عادی میبود.
☂بعد پرسیدم انصافا به نظر تو الان همین مقدار حجاب که در جامعه هست به زور وجود دارد؟ چه چیزی این مقدار حجاب را در جامعه حفظ کرده؟
☂برای بررسی حجاب در یک جامعه نگاه کن ببین همان میزان حجاب که در هر خانواده و فامیل به صورت سنتی بوده همان مقدار حفظ شده یا نه؟
☂ گفت بالاخره از اول انقلاب تا امروز تعداد شل حجابها بیشتر شده یا نه؟ گفتم اگر زیاد شده باشه شیب این نمودار چقدره؟ گفت یعنی چی؟ چه ربطی داره؟
☂گفتم فرض کن رضا شاه دارد چادر از سر یک زن ایرانی میکشد آن زن چادرش را نگه داشته ولی با فشار و زور آن میرغضب، کمی چادرش عقب برود تو چقدر احمقانه میبینی که کسی بگوید زن ایرانی حجابش عقب رفته؟
☂کل نظام سلطه الان یک رضا شاه است و همه زنان ایرانی در حکم یک زن عفیفه محجبه. رضاشاه بین المللی با ابزارهای مختلف میخواهد چادر از سر ایراندخت بکشد او حجابش را حفظ کرده و کمی اما چادر عقب رفته بالاخره او پیروز شده یا نه؟
پایان بخش اول
ادامه در پایین
https://eitaa.com/ali_mahdiyan
داستان چادر و رضاشاه 2
اما به جز صورت رفتار چرا به عمق و علت رفتار توجه نمیکنی؟
☂میگویند زمان محمدرضای پهلوی یک بازیگر مشهور آمریکایی به ایران سفر کرده بود و زنان و مردان زیادی در فرودگاه برای گرفتن امضا جمع شده بودند در این میان دختری ایرانی میرود جلوی آن آمریکایی و سینه اش را بیرون میاندازد و اشاره میکند که اینجا را امضا کن. این داستان را برای آیت الله گلپایگانی تعریف میکنند و ایشان های های گریه میکند. وقتی نگاه به این داستان میکنم احساسم این است که آنچه ریشه بی حجابی در دوران قبل انقلاب بود مساله خودباختگی و عدم اعتماد به هویت خودی بوده است. این دردی است که ریشه بی حجابی است. قبل از آنکه مقوله حیا و عفت مطرح باشد.
☀️حالا به نظر تو بعد انقلاب این بیماری روحی در ملت کمرنگتر شده یا بیشتر.
☂ زمانی در این کشور شل حجابی نماد همراهی با رضا شاه جهانی بود امروز این تصویر ویرایش شده. مرزشکنهایی که روسری سر چوب میکنند از کم حجابهای عادتی صفشان را جدا کرده اند. فکر میکنی کل این جماعت چند درصدند؟ تازه از همین جماعت نیز فکر میکنی چند درصد کاملا داستان برایشان روشن است و از سر حماقت چنین نمیکنند؟ این تمحیص و خالص سازی در بی حجابی باعث رشد نیست؟
☂ در دهه محرم یکی از رفقا پرسید خیلی ها در عزاداری امام حسین میآیند با شل حجابی و آرایشهای آنچنانی. گفتم اولا چرا حضورشان و همراهیشان با هیاتها را نمیبینی؟ ثانیا تو در این تهران در دهه محرم چند تا عروسی دیدی؟ چند تا ماشین با صدای موسیقی فلان دیده ای؟ چرا درست جامعه را نمیبینی.
☂شل حجابی را نه در بستر مبارزه با رضاشاه جهانی دیده ای نه همراه با روح آن و عقاید پشت سر آن تحلیل کرده ای؟ نه در کنار تغییر شرایط دیده ای و عادتهای مردم تحلیل کروه ای و نه حتی در مقایسه با محجبه ها و رشد کمی و کیفی آنها ملاحظه کرده ای.
☀️ همه حرف من این است که استدلال کسانی که رشد شل حجابی در جامعه را نماد ضعف حرکت انقلاب میدانند یک کبرا دارد و یک صغرا.
کبرا این است که رشد بی حجابی یعنی رشد بی دینی و این یعنی ضعف حرکت انقلابی مردم.
صغری این است که بی حجابی در جامعه زیاد شده.
به نظرم نگاه انتزاعی و ندیدن همه امور در کنار هم، یعنی نداشتن رویکرد منسجم و عینیت گرا باعث این تحلیل خطا شده.
نه بدحجابی به تنهایی برای فهم رشد بی دینی کافی است و نه اساسا این امر مشهور یعنی رشد بدحجابی در جامعه گزاره درستی است.
تمام
https://eitaa.com/ali_mahdiyan
مردم ایران درست فهمیده اند که تا دستگاه مدیریت در کشور اصلاح نشود نظام اقتصادی تغییر نمیکند.
امامت ولی در بستر حاکمیت مردم اولین گام بود. یعنی شکل گیری #نظام_اسلامی و حاکمیت الله.
سالها است اما مردم در تلاشند که دولتی متناسب با نظام امت و امام محقق کنند. یعنی #دولت_اسلامی
تا این دولت محقق نشود سخن از حذف #ربا و #نظام_اقتصادی_اسلامی زودهنگام است و خیالپردازی.
https://eitta.com/ali_mahdiyan
یک گفتگوی خانوادگی
🌺فاطمه سادات میگه خسته شدیم ولی خیلی چسبید. بازهم صلوات نذر میکنم ایشالا سال دیگه هم با هم بریم کربلا. زینب سادات هنوز آرام خوابیده کنار خانواده اش احساس آرامش عجیبی داره.
🌺منیره خانم میگه آقا سید محمد! با این بچه های جهادی، کربلا بیشتر میچسبه. بیا یه برنامه ریزی کنیم ایشالا سال دیگه جمع بیشتری بشیم و بریم کربلا. راستی هنوز از خانمهای فامیل و آشناها پول برای اردوی جهادی امسال جمع نکردم.
🌺مریم سادات میگه مامان رقیه سادت رو ببین نوحه اربعین رو حفظ کرده داره میخونه. بعد با رقیه سادات سه چهارساله همزبون میشه که
قدم قدم
با یه علم
ایشالا اربعین میایم سمت حرم
🌺سیدمحمد هیچی نمیگه. فقط از توی آینه یه نگاهی به دختراش میندازه. آروم یه لبخند ملیح میزنه.
🌺سید محمد تو دلش میگه رفتیم زیارت و اومدیم ولی کاری برای اربعین نکردیم. من عادت ندارم فقط از سفره لذت ببرم و کمک ندم. کاش میشد یه کمکی کنم حسین جان!. بعد برای اینکه طبق معمول که زود صدای قلبش رو میشد از چهره اش خوند، برای اینکه همه چیز رو نشه نگاهش رو به جاده میدوزه.
🌺منیره خانم اما ادامه میده فاطمه جان دخترم مهم نیست که زیارت خوش بگذره مهم اینه که هر بار که میریم زیارت بیشتر به درد امام حسین بخوریم. فاطمه سادات میگه یعنی ما هم میتونیم کمک کنیم به امام حسین؟
🌺سیدمحمد دلش میشکنه. تو دلش میگه خودم و خانواده ام فدای تو و خانوادت حسین جان...
❤️من لحظه های قبل از تصادف سید محمد ساجدی رو اینطوری تصور میکنم. شما هر طوری دوست دارید تصور کنید.
🌺خانواده ای انقلابی با یک #زندگی_جهادی و حالا مرگی سرخ برای تثبیت زیارت کربلای حسین. کربلا همان جایی که در طول تاریخ منشا انقلاب و قیام مردم بوده.
❤️چهل روز از عروج #سیدمحمدساجدی و خانواده نورانی اش گذشت.
❤️رهبری وقتی داستان زندگی و عروج سید محمد را شنید در حاشیه قرآنی نوشت: رحمت خدا بر این هنرمند جهادی...
چقدر هنرمندانه پر کشید چقدر مجاهدانه پر کشید. همانطور که زندگی کرد...
https://eitaa.com/ali_mahdiyan
بر پا:
فروپاشی چه کسی؟
⚡️ به موازات همه فشارها و مشکلات داخلی ما در ایران، اتفاقاتی در دنیا در حال وقوع است که نمیتوان آنها را بی ربط به یکدیگر دانست. و نمیتوان بی اعتنا از کنارشان عبور کرد.
➖اسراییل در مدت کوتاهی از جنگ غزه خارج میشود ولو به قیمت اختلافات جدی در کابینه.
➖فرانسه بستر آشوب میشود و حاکمیتش را به شدت منفعل میکند.
➖عربستان که در باتلاق یمن گیر کرده است برای پنهان کردن خود از فشار افکار عمومی دست به هر کاری میزند اما وضعیتش بدتر میشود قتل خاشقچی و رسوایی ناشی از مرگ کودکان ضعیف یمنی را با هم باید دید.
➖پاره کردن پشت سر هم قراردادهای بین المللی که برجام فقط یک مورد آن بوده است توسط کشوری که اساسا هویتش را قراردادها شکل میدهند معنای روشنی دارد.
➖اختلافات جدی جامعه بین المللی با تصمیمات آمریکا که به کرات خود را در صحن سازمان ملل نشان میدهد امر عادی شده.
➖تصمیم به خروج آمریکا از سوریه به هر غرضی که باشد چه همراه کردن افکار عمومی اش یا در میان بودن پای یک معامله مالی. همه نشان از ضعف جدی آمریکا دارد.
⚡️به نظر میرسد ایران در مقابل جبهه دشمن در وضعیت پنجه در پنجه قرار دارد. اما به قول معروف حریف ما از درون خالی کرده برای او شکستن اراده حریف یک دستاورد حیاتی است. و برای اینکار محتاج کار روانی و رسانه ای است.
⚡️کسانی که مزه همه تحلیلهایشان در چهل سالگی انقلاب ایجاد ناامیدی و عدم اعتماد به نفس در مردم است. راهبردی ترین کمک را در این نبرد نفس گیر به دشمن میکنند.
⚡️به نظر میرسد دنیا آبستن قیامهای خروشانی است و قطعا اگر قیامهای سلسله وار در عالم محقق شود محور قیام در این دنیا ایران خواهد بود. ایران در قیام امت سابقون است.
⚡️نوک پیکان مبارزه اقتصادی و رسانه ای دشمن قطعا مردم هستند و لاغیر و این نشان میدهد که دشمن میداند این اراده مردم ایران است که همه چیز را تعیین میکند.
https://eitaa.com/ali_mahdian
شاگرد #شهید_صدر و حلقه وصل مجتهد مجاهد عراق با انقلاب خمینی کسی که آثار علمی او و کلاسهای درسی اش حقیقتا جریان علمی ویژه ای را در حوزه شکل میداد. شمیم فقه مکتب محمدباقر صدر بود در بستر حوزه قم . اهل دوران اقامه فقه بود علما و عملا. .
.
در بستر اقدام اما یک شخصیت آرام و مقتدر کسی که جریان دوم خرداد بیشترین توهینها را به او کرد و آرام و پر معنا صبر میکرد.
دوستش داشتم یک #آخوند_حکومتی بود.
15.54M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
کاروان روایت فتنه....
حرکت طلاب از قم به تهران....
چه نکته ای میرحسین را وادار به موضع گیری علنی در قبال این حرکت کرد؟
https://eitaa.com/ali_mahdiyan