عدالتخواهی خوارج
✍خوارج اهل نهی از منکر بودند،اون هم نقد حاکم و حکمرانیش اصل بوده.همون مطالبه گری
اونها جریان مطالبه گر بودند
ولی
اولا ظاهر گرایانه و چشمی نقد میکردند.تحجر
ثانیا با عجله حکم میدادند. تعجیل
ثالثا خطای یک نفر رو میزدند به ریشه و طرف رو میشستند میگذاشتند کنار.تکفیر
✍ یکی از کسانی که در راس خوارج بود شخصی است به نام ذوالثدیه یا (ذوالخویصره)، در تاریخ پیامبر ص او را اصل و ریشه خوارج معرفی میکند و ظهور این جریان را نیز پیش بینی مینماید. در سوره توبه ذیل آیه ۵۸ که وَمِنْهُمْ مَنْ یَلْمِزُکَ فِی الصَّدَقَات... یک بحث حاکمیتی است و یک بحث اقتصادی
✍قضیه بر میگردد به تقسیم غنائم توسط پیامبر ص در جنگ حنین، برخی از افراد از پیامبر ص درخواست غنیمت بیشتری کردند، پیامبر ص بر اساس «مصلحتی» به آنها مال و پول بیشتری داد. نیت او جذب آنها بود و بحث مولفه قلوبهم. به هر حال مصلحت سنجی کرد، به عده ای بیشتر داد.
این شخص اعتراض کرد
✍ گفت«یا رسول الله اعدل»
مطالبه کرد از حاکم هم مطالبه کرد. مصلحت سنجی حاکمیتی او را با شاخص عدالت به چالش کشید.
حرفش هم به ظاهر عامه پسند بود. میگفت چرا به یک عده بیشتر میدهی. یا رسول الله اعدل. به عدالت رفتار کن ای حاکم الهی.
برخی خواستند او را گردن بزنند پیامبر ص فرمود رهایش
✍رهایش کنید. او پیروانی خواهد یافت که مثل تیری که از چله کمان خارج میشوند از دین خارج خواهند شد(مارق)
تلاقی مطالبه گری،عدالتخواهی، نقد مصلحت سنجی حاکمیتی، همه و همه در نقطه ایست که به تعبیر مفسرین نقطه آغاز شکل گیری نطفه خوارج است و عدالتخواهی خوارج.
✍ ذوالخویصره که راس خوارج بود در جنگ حنین عدالتخواهانه از پیامبر مطالبه کرد که یا رسول الله اعدل
طبری میگوید او در جنگ صفین هم وقتی علی ع ابوموسی را در نهایت انتخاب کرد، مطالبه گرانه حاضر شد. نهی از منکر کرد.زیر بار تصمیم او نرفت
خوارج مطالبه گر و عدالتخواه بودند
✍ یکی از دشواریهای امیرالمومنین ع در جنگ نهروان این بود که بسیاری از لشکریان او شک کردند در تقابل با جریان خوارج، در زمان پیامبر ص نیز که بانی خوارج زنده بود و پیامبر ص را به عدالت امر میکرد همینطور بود.
آری دست و دل مومنین میلرزد برای طرف شدن با این جریان.
@ali_mahdiyan
برای ما از عدالتخواهی علی ع گفته اند اما از عدالتخواهی خوارج نگفته اند. برای همین گاهی در طول تاریخ انحرافات جدی در عدالتخواهی خود پیدا کرده ایم.
رفقا به این نکته زیاد فکر کنیم که
جنبش مشروطه با شعار عدالتخواهی آغاز شد اما پای مسلخ سفارت انگلیس کارش تمام شد.
#عدالتخواهی_خوارج
نهضت مشروطه شعارش عدالتخواهی بود اما وقتی ظاهرگرایانه اراده ای که پشت شعارهای انقلابی پنهان بود، ندید. برایش مهم نبود اراده طاغوت را پیش ببرد یا نه.
اینطور شد که آن ارمنی شلوارش را پایین کشید و بر جسد پاک شیخ فضل الله ادرار کرد.
و بعد خروجیش شد رضا شاه
#عدالتخواهی_خوارج
حشمت الله طبرزدی را لابد میشناسید. بچه رزمنده مدافع انقلاب که ترکش هم خورده بود. افشاگر فسادهای بنیاد مستضعفان و دولت. او میگوید روزی ضربه کاری خوردیم که رهبری از دولت هاشمی و عملکرد رفیق دوست آشکارا حمایت کرد. الان او تحت حکومت آمریکا است.
چرا؟ چه شد؟فکر کنید
#عدالتخواهی_خوارج
عروسی خوبان را محسن مخملباف ساخت.
با دغدغه عدالت.
حاجی یا محمود بی غم موجی است لذا عقل خود را از دست میدهد ولی درد عدالت دارد.
یک عدالتخواه دردمند و مبارز ولی موج گرفته و دیوانه
چه شد که محسن مخملباف از درد ظلم ستیزی به ابزار دست ظالمان و اراذل عالم تبدیل شد؟
#عدالتخواهی_خوارج
@ali_mahdiyan
یکی میگه دعوای اصولگراها است، این جوون ها رو بازیچه کردن
یکی میگه دعوای اطلاعاتیها بوده این جوون ها رو بازیچه کردن
یکی میگه قصه بدهکارهای بانکی بوده این جوون ها رو بازیچه کردن
یکی میگه کار اصلاحاته این جوونها...
همه فهمیدن این جوونها بازیچه اند جز خودشون
#عدالتخواهی_خوارج
@ali_mahdiyan
✍ ما گاهی از فرهنگ غربزدگی مثلا میگوییم که در سبک زندگی علائق و امثالهم خود را نشان میدهد نه این که هر کس این نشانه ها را دارد غربزده یا غربی است،بلکه تحت تاثیر است عدالتخواهی_خوارجی هم یک فرهنگ است تاثیر آن شاید در عده ای بیشتر باشد.اما این معنایش خوارج دانستن افراد نیست.دقت کنید
✍شهید مطهری در کتاب جاذبه و دافعه میگوید، خوارج از بین رفتند اما روح خارجی گری زنده ماند. او جریانهایی از علمای مهم شیعه را نیز آلوده به این هویت و روح خارجی گری میداند.
رهبری نیز سال پنجاه و هشت در سخنرانی خود خط این جریان را زنده میداند. این هویت الان چگونه است
#عدالتخواهی_خوارج
✍فکر میکنید چرا عدالتخواهی خوارجی، با سردار شهید زاویه دارد و با افتخار مسیر عدالتخواهی خود را از او جدا میکند؟
من منکر محبت قلبی این جماعت به سردار نیستم. اما دلیل علنی کردن این انحراف از مسیر سردار شهید قدس، چیست؟ سبک عدالتخواهی سردار شهید مگر چگونه بوده؟
#عدالتخواهی_خوارج
✍ویژگی مهم خوارج غلبه احساس بر اندیشه است.
جریانهایی با این هویت عامه پسندترند
یعنی در هنر و سخن و رسانه نه ولی در نظام فکری و مبنا ضعیفند
دردمندند ولی جاهل.
علی ع گفت کمر مرا دو گروه شکستند یکی اینها.
درد دین، بعلاوه نادانی، نوعی لجاجت را باعث میشود. خطرناک
#عدالتخواهی_خوارج
@ali_mahdiyan
وقتی معاویه قرآن سر نیزه کرد به اعتقاد آرمانجویان خوارجی همه چیز شفاف بود. وحدت آن هم حول قرآن. بالاتر از این دیگر چه. عدول از این عین ظلم و بی عدالتی است.
اگر میگفتیم اراده دشمن را ببین. اراده ولی را ببین. حتما میگفتند حسن و قبح عدالت ذاتی است.
#عدالتخواهی_خوارج
سبک عدالتخواهی و مطالبه گری شیطان را توجه کرده اید؟ او ظاهرگرایانه به خدا میگوید به عدالت رفتار کن. مطالبه میکند عدالت را.
شیطان حاضر است سالها رو به قبله آرمانها تلاش کند اما زیر بار ولایت و اطاعت نرود.
سبک عدالتخواهی شیطانی ریشه اش استکبار و ظاهرگرایی است.
#عدالتخواهی_خوارج
یک نکته ای را دوستان عدالتخواهم برش تاکید میکنند که حرف درستی است و آن اینکه همه آرمانهای دین را میتوان در کلیدواژه عدالت خلاصه کرد. عدالتخواهی همان آرمانجویی اسلامی است. این نتیجه تربیت دینی پیامبر اکرم ص است.
یعنی خوارج هم آرمانجو و عدالتخواهند.
اما چگونه؟
#عدالتخواهی_خوارج
در مقابل فساد نظام عثمان، دو سبک برخورد داریم، مدل علوی و مدل قاتلین عثمان.
اولی مخالف و مقابل دومی بود.آنانکه عدالتخواهانه عثمان را کشتند چگونه میاندیشیدند که علی ع در نهج البلاغه همانطور که خطش را از عثمان جدا میکند از آنها نیز جدا میکند؟
#عدالتخواهی_خوارج
@ali_mahdiyan
۱
من آقای وحید اشتری را خوارج نمیدانم. ولو دروغ بگوید یا آبرو ببرد یا هر چه. این را در مناظره هم گفتم. همه این دوستان را که خیلی هایشان گاهی فحش میدهند به حقیر، دوست دارم. نیتشان کسب شهرت است یا رضای خدا، من اصل را رضای خدا میگذارم.
این که از این.
۲
من با جناب قالیباف صنمی ندارم. ندیدمش از نزدیک. حتی یک بار هم به او رای نداده ام. طرفدارش هم نبودم. سال هشتاد و چهار هم در دسته موافقینش نبودم
البته بعدها رفتارهای خوب و درست سیاسی از او دیدم که قابل تحسین بود و هست
در مناظرات سبک مناظره او را نقد کردم. علنا نوشتم
این هم که این
۳
من معتقد به وحدت انقلابیون بودم و هستم، لیست واحد دادنشان خوب بود. اما علنا نوشتم که کسی را ترغیب به رای دادن به لیست واحد نمیکنم هر کس باید خودش تشخیص دهد و با چشم باز انتخاب کند و اگر نمیداند البته اعتماد کند.
همان زمان هم دوستان زیادی بابت این مواضع نقدم کردند
۴
عدالتخواهی خوارجی را مساله مهمی میدانم. سالها قبل تذکر دادم.این یک فرهنگ است. تقلیلش نمیدهم به یک فحش و برچسب همانطور که عدالتخواهی را هم تقلیل نمیدهم به یک گروهک و حزب ولو عده ای دوست داشته باشند
تقریبا همه معروفین به عدالتخواهی را صمیمانه دوست دارم.قالیباف را هم .هاشمی را هم
۵
رفتار فارس درباره فلان پیرمرد خطا بوده. سبک مناظرات قالیباف هم خطا بوده. همه را هم تذکر داده ام. حتی در دوران مسوولیت برادرم در فارس، علنا فارس را نقد هم کرده ام.
این هم شهادتین. اینجا نوشتم ولو میدانم در یک عده بی اثر است این حرفها.
خوب تمام شد.
در ماجرای اخیر هم
۶
قصه همسر قالیباف و علت سفرش به ترکیه را نمیدانم. خبر موثقی هم ندارم. به اخبار جوانان عدالتخواه هم اعتماد ندارم چون کم دروغ نگفته اند تا کنون. لذا فعلا داوری نمیکنم.
جناب قالیباف هم حدس میزنم نظرش را از طریق پسرش گفته، یقین ندارم. اما به هر حال متن پسر او قابل تقدیر است
۷
خوب شد؟ حالا اجازه میدهید درباره عدالتخواهی خوارجی سخن بگویم؟
بله جریان معاویه هم هست. ابوموسی اشعری و ابوهریره هم هست اما مساله امروز من عدالتخواهی خوارجی است. درباره بقیه موارد هم در جای خود خواهم گفت.
برادران من عدالتخواهی خوارجی باعث کند شدن حرکت عدالتخواهانه میشود.
۸
این فرهنگ لذت بردن از سرک کشیدن در زندگی ها، آبرو بردن، ظاهر گرایی، احساساتی بازی، دروغگویی ، قول بلا علم، اولش لذت دارد و طرف هم خیال میکند خیلی قهرمان است اما مثل موریانه پایه های توسعه عدالت را در کشور میخورد. من میبینم که این سم مهلک چطور جوانان ما را زامبی میکند.
۹
میبینم چطور صحنه را به کثافت میکشد. این فرهنگ را رسوا نکنیم، میشود مثل پایان کار احمدی نژاد که باعث روی کار آمدن تدبیر و امید دروغین شد.نقش عدالتخواهی خوارجی در عقب ماندگی ما در عدالت جدی است
موتور اقامه عدالت مردمند.پیشروی مردم جوانان آرمانجویند، آفت و بیماری خارجی گری جدی است
۱۰
عدالتخواهی خوارجی، زنان بازیگر را به خودکشی کشاند.
عدالتخواهی خوارجی آبروها برد، زندگیها به هم ریخت
عدالتخواهی خوارجی، مساله های اصلی کشور را به محاق برد. نقد زندگی خصوصی جای نقد حکمرانی و برنامه ها را گرفت.
عدالتخواهی خوارجی، باعث شد واژه عدالت همنشین بی اخلاقی و حماقت شود
@ali_mahdiyan
خوارج پلاس
۱
خوارج ظواهر دین و اخلاق رو رعایت میکنند، خوارج پلاس ظاهر دین و اخلاق رو هم به بازی میگیرند. علنا دروغ میگویند بعد هم که معلوم شد دروغ میگویند تا در خانه سینه خیز میروند
اما چرا دروغ؟ چون وقتی سرک میکشی، همه چیز را که نمیبینی، پس میبافی
اگر بخواهی توجه جلب کنی، جزییات لازم داری
۲
جنگ با خوارج سخت است. گرفتار بود حضرت تا به اصحابش بگوید خطتون رو از این مارهای خوش خط و خال جدا کنید. کسانی که ظاهرشان فعلشان یا سخنشان زیبا است اما باطنشان لجاجت و تکمیل اراده باطل.
خوارج اما اگر شمشیر میکشند و میشود با آنها جنگید، با خوارج پلاس چه میشود کرد، جز تبیین
۳
خوارج اگر عادل کشی میکنند شمشیر بر فرق امام عادل میکوبند، مطالبه گرانه او را فاسق مینامند، تهدیدش میکنند، عدالتخواهند دیگر.
اما خوارج پلاس فعل و قول حاکم را تمسخر میکنند و کل آقای نظام اسلامی را متهم به ظلم میکنند تا با نیش و کنایه به خیال خود زجر کشش کنند.
۴
جهل و متنسک بودن خوارج چرا گناه است؟ ظاهر گراییشان چرا گناه است؟ چون از سر تقصیر است نه قصور. خودبسنده اند و مستکبر
این همان ویژگی است که در خوارج پلاس در قالب لجاجت میبینید.دیده اید چقدر لج بازند؟
و برای همین است که عدالتخواهیشان در قوطی کبریت حزب و رفاقتهاشان خلاصه شده
۵
چرا اهل اعرف الحق تعرف اهله نیستند؟ چون لج میکنند با آدمها
سردار شهید را هم حاضرند به همدستی فلان هولدینگ و پول حرام کردن برای «سلطه جویی منطقه ای» و رفاقت با اشرافیت هاشمی، متهم کنند و بگویند عدالتخواه نبود. چرا؟ چون با آدمهایی که اینها دوست ندارند رفاقت داشت و بر سر حق هم بود
۶
اشتباه نکنید عدالتخواهی معاویه ای هم داریم که پیراهن عثمان بلند میکند و از اون ور آب با فحش علنی به نظام توییت عدالتخواهانه میزند. من آن را نمیگویم
عدالتخواهی خوارجی،حقیقتا دل در گرو آرمانها و مقاصد دارد، شنیده اید«المتقدم لهم مارق»، یعنی هدف را هستند،اما نظام ولایت را نه
۷
این فرق میکند با«المتاخر عنهم زاهق»که نه هدف را قبول دارند نه نظام ولایت را و اسم عدالت میبرد که ولی را بزند.
اینها اما مارقند، هدف را میخواهند واقعا، امام را نمیخواهند. عدالت را میخواهند، اما ولایت برایشان مهم نیست. عدل میخواهند اما عادل کشند و مثل تیر از چله کمان نظام خارج
۸
اما خوارج اگر با قرآن و و عقاید و لاحکم الا لله کارشان را توجیه میکنند. خوارج پلاس با شعار های سکولاریستهای مدرن یا آنارشیستهای پست مدرن زیرآب حکومت و قدرت دینی را میزنند.
اساسا با اینها راحت شعار «عدالتخانه» خواهی را میتوان به «سفارت اجنبی» طلبی ختم کرد. بی درد و خون ریزی.
۹
میرزا ملکم خان هم میگفت برای کارمان محتاج اینهاییم.
اشتباه نکنید فضولی و تجسس و تهمت و دروغ و قول بلاعلم و بگم بگم کردن و رابینهود بازی و بی قانونی و حکم دادگاه آتیش زدن و دستگاه قضاوت و داوری ها رو مسخره کردن و امید را کشتن و به دختر این و خاله اونو و عمه ننه اون دیگر گیر دادن
۱۰
هیچ یک هویت این جماعت نیست. هویت اصلیشان لجاجت است.جهالتشان هم از سر لجاجت است،متنسک بودنشان هم از سر لجاجت است.عدالتخواهی فانتزیشان هم لج بازانه است
کاش فرهنگ عدالت علوی را ملاک عدالت بدانیم و از فرهنگ عدالت خوارجی دوری کنیم
کاش روی سبک عدالتخواهی وصیتنامه سردار شهید بیندیشیم
@ali_mahdiyan
13.86M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
عدالتخواهی خوارج خوش خط و خال
شیخ علی مهدیان
@ali_mahdiyan
جنبش عدالتخواهی و
عدالتخواهی خوارج
🌹ابتدای دهه هشتاد، هنگامی که رهبری شعار مبارزه با فقر و فساد و تبعیض و مطالبه عدالت را در فضای خفقان دولت اصلاحات مطرح کرد، جوانان انقلابی زیادی این پرچم را به دست گرفتند و اجازه ندادند این گفتمان نفله شود. یکی از این جریانات جنبش عدالتخواهی بود.
🌹اصل بلند کردن پرچم گفتمان عدالت در میان شعارهای توسعه غربی، آزادی غربی، مدنیت غربی یک اتفاق مبارک بود. من هیچ گاه عضو این جنبش نبودم لکن همیشه دورادور به آنها توجه داشتم، با بسیاری از دوستانم در این جنبش رفاقت و همفکری داشتم و دارم.
خروجی ارزشمند این جنبش مبارک نیز
🌹جوانانی مانند سیدعلی موسوی، مهدی همازاده، حمزه وطن فدا، محسن مقصودی، صادق شهبازی، وحید جلیلی و بسیاری از رفقای عزیز دیگری بودند که انصافا صراحت بیانشان و دردمندی هایشان لذت بخش و راهگشا بوده و هست.
جریان عمار در حوزه هنر و فرهنگ، برنامه تلویزیونی جذاب ثریا، بسیاری از مستندها
🌹همگی برکات این جنبش انقلابی بود. دوستان بزرگواری چون برادر فاضلم شیخ محسن قنبریان و رفیق عزیزم مجتبی نامخواه، با ارتباطات و پشتیبانی های معرفتیشان و همدلی هایشان به این جریان کمک کرده و میکنند.
از زمانی که گفتمان عدالتخواهی خوارجی را طرح کردم، یکی از مجموعه هایی که احساس کردم
🌹از بنده آزرده خاطر شدند همین دوستان بودند. من البته بارها گفته بودم که مساله ام نه فرد خاص و نه جریان خاصی است. من با جوشیدن مجموعه ها بر اساس شعارها موافقم اما با محصور شدن شعارها در یک سازمان مخالفم. چنانکه درباره فرهنگ بسیجی بودن نیز همین نظر را دارم.حتی فرهنگ اجتهاد و تبلیغ
🌹دوست دارم باز هم علنا اعلام کنم طرح گفتمان عدالتخواهی برای آن نیست که فرد خاص یا جریان خاصی را تکفیر کند. صرفا برای بررسی یک هویت فرهنگی است که چه بسا خود بنده حقیر را هم گاهی آلوده کند. همانطور که امام در منشور روحانیت خود، فرهنگ سکولار مقدس مال شده حوزوی را نقد میکند به شدت و
🌹با جزییات،اما همه را بر حذر میدارد که به فرد خاصی انتساب دهند یا با کسی درگیر شوند. درگیری گفتمان عدالتخواهی خوارجی، با یک خرده فرهنگ است نه این و آن. بسیاری از این رفقا را دوست دارم. نقدهایشان را نیز. زبانشان را نیز. البته شاید راهبردهایمان در کنشگری اجتماعی با هم متفاوت باشد
🌹یا نقدهایی هم داشته باشم به برخی،ولی با بسیاری از این دوستان قرابتهای فکریم خیلی بیشتر از دیگران است
برخی رفقا چه بسا نقدهای تندی هم به حقیر داشته اند یا دارند. اما دست بوس همه شان هستم.دعاگویشانم.و از صمیم دل عذرخواهم که مقوله گفتمان عدالتخواهی خوارجی بر آنها تطبیق داده شد.
🌹خدای متعال روح حاج حیدر رحیم پور و استاد بزرگوار حکیمی با قلم حیات بخشش را غریق رحمت کند.
امیدوارم بزرگوارانی که به عدالت خواهی مشهورند به هر دلیل، از حقیر بپذیرند که حقیقتا بنای قلبی ام برچسب زدن به کسی نبوده ونیست.
یاعلی
@ali_mahdiyan
هدایت شده از مدرسه علمیه حکمت و عرفان باقرین علیهماالسلام
🔰 فراخوان دوره جامع حکمت و عرفان، مدرسه علمیه باقرین علیهماالسلام
با عنایات حضرت حق برای ششمین سال متوالی، مدرسه علمیه باقرین علیهماالسلام از بین افراد واجد شرایط، در دو مقطع، ویژه خواهران، اقدام به پذیرش مینماید.
این دوره با اشراف اساتید معظم برگزار میشود:
🔹حجتالاسلام و المسلمین یزدانپناه
🔸حجت الاسلام و المسلین امینی نژاد
🔹حجت الاسلام و المسلین فلاح شیروانی
📚مقاطع تحصیلی:
📍تمهیدی (با محوریت کتاب بدایه الحکمه)
📍عمومی ( در دو سطح: سطح اول با محوریت کتاب نهایهالحکمه/ سطح دوم با محوریت کتاب اشارات)
لازم به ذکر است برای بهرهمندی خواهران غیرقمی، این مقاطع به دو صورت حضوری و مجازی برگزار خواهد شد.
👈 ثبت نام از طریق سایت: www.baqerain.ir
⏱مهلت ثبت نام: ۱۴۰۱/۲/۵ تا۱۴۰۱/۳/۵
🔎 جهت کسب اطلاع بیشتر به آیدی زیر در ایتا پیام دهید:
🆔 @hekmat_bagherain
📳تلفن تماس فقط برای بانوان ⬅️
📞 ۰۹۲۱۳۱۴۰۳۱۰
⌚️ زمان پاسخگویی: ساعت ۱۴ تا ۱۶
____________________________
🕌 مدرسه علمیه حکمت و عرفان باقرین علیهماالسلام
https://eitaa.com/joinchat/1103298577C35a67e59ab
عدالتخواهی خوارجی و قدرت طلبی اموی
🔹علی ع فرمود اگر ماه و خورشید را در اختیارم بگذارند که دانه ای را از دهان موری بگیرم، چنین نمیکنم.(خطبه ۲۲۴)
یعنی حاکمیت و قدرت بر جهانیان را نمیگیرم در ازای کوچکترین ظلم. خوب مگر حکومت یک هدف مقدس و میانی برای کسب عدالت نیست؟ چرا او مصلحت اندیشی نمیکند؟
🔹او سهم بیت المال خوارج را قطع نمیکند تا وقتی شمشیر را علنی نکشیدند. چرا؟ او گفت بلدم به سبک معاویه او را زمین بزنم ولی چنین نمیکنم. چرا؟ مگر حفظ حکومت واجبترین واجبات نیست؟
🔹چون قدرت و حکومت در منظر علی ع و دیگران دو معنای متفاوت دارد.قدرتی که علی ع دنبال میکند جوشیده از ایمان امت است عمق دارد، قدرت معاویه ظاهر دارد مادی است ناشی از ساخت و پاخت سیاسی و پول و این قبیل است. آن هویت ایمانی و انقلابی روح عدالت است و برخاسته از عدالت و محقق کننده عدالت.
🔹عدالت برای علی ع فقط یک هدف ظاهری نیست که مسیر رسیدن به آن هر قدرتی باشد. همانطور که قدرت نیز هدفی نیست که برای تحقق عدالت با هر مصلحت سنجی کسب شود. برای علی ع عدالت هم نقطه آغاز است و هم مسیر است و هم البته هدف. تحقق عدالت اگر مراحل دارد، به دلیل مراحل رشد امت است و الا عدالت تخصیص نمیخورد. به هیچ چیز. نه قدرت نه مصلحت. در این میان قیام لله حکومت میسازد همان که باطن عدالت است. برای همین است که در مکتب علی ع، عادل مهمتر از عدالت است. جامعه عادل. حاکم عادل. حالا کسی که قدرت ایمان مردم را لازم دارد، تمام هم و غمش، این است که اولا خود مبعوث شود و این یعنی ظلم نکند. سکوتش و قیامش عادلانه باشد.
🔹نگویید آن مصلحت ورزی خودش عدالت است. با اسم عدالت، بازی نکنیم. مصلحت در حکمرانی علی ع اضافه میشود به نظام امام و امت، مصلحت نظام. یعنی به همان هویت ایمانی و آرمانی، اضافه میشود حفظ این هویت و ارتقای هویت، مناط اصلی مصلحت است.
🔹پیامبر ص هم وقتی احزاب و قبایل به او پیشنهاد سهم جدی از قدرت دادند فرمود خورشید و ماه را هم بدهید دست از دعوت بر نمیدارم. او نیز قدرتی را میخواست که از مسیر دعوت و تحول قلوب محقق شود. نه هر قدرتی. حالا معلوم میشود چرا در شورای شش نفره علی ع کوتاه نیامد. چرا منافقین را تا قبل از علنی کردن جنگشان رسوا نمیکرد. چرا در جنگها اولین تیر را پرتاب نمیکرد؟ چرا آب را بر لشکر دشمنی که آب را بسته بود بر او، نمیبست. چرا پیشنهاد حکومت از مردم را اولا پس زد و گفت شما قیام و تحول پیدا نکرده اید و توان تحمل عدالت مرا ندارید. اصلا چرا امام حسن ع، حکومت را سپرد به معاویه و با پول بیشتر سردارهای خود را حفظ نکرد و حکومت را نگه نداشت. چون حکومتی که هدف متوسط است، عمقش انقلاب امت است. بدون آن پوک است و آب بینی بز ارزشمند تر از آن است.
🔹 عدالت را باید با صیرورت باطنی و ایمانی فرد و جامعه تقریر نمود. کاری که حضرت امام در شرح حدیث جنود عقل و جهل در تبیین عدل و جور انجام میدهد. و این یعنی غایت دین، پرورش عادل است که هم عدالتخواه است و هم عدالت آفرین. برای همین هر عدالتخواهی، علوی نیست. عدالتخواهی خوارجی روی دیگر سکه قدرت طلبی معاویه ای است. هر دو ظاهری اند هر دو برای تحققشان دست به هر ابزاری میبرند.
@ali_mahdiyan