درباره کشف حجاب۱۴
در مدح آنچه داریم
کار لایحه حجاب در حال پیشرفت است. لایحه قوتهای خوبی دارد. اولین قوت آن، جرات و شجاعتی است که از سطور آن میتوان مشاهده کرد. روح حاکم بر لایحه انفعال و عقبگرد نیست. ولو به اجزاء یا اضلاعی از آن نقد هم داشته باشیم.
توجه به پدیده های جدیدی مثل پلتفرم ها و سلبریتی ها شاید اول بار است که در سطح قانون پرداخته میشود پیش از این تفاوت اینها با افراد عادی اساسا فهم نمیشد. جریمه ها عادلانه و متناسب نبود. قضیه اساسا رها بود. ول بود. بی قانون بود.
لایحه عفاف و حجاب را کسانی که ماجرایش را دنبال کرده اند میدانند از زیر دست هر سه قوه عبور کرده، اکثر نیروهای انقلاب و طیفهای مختلف روی آن نظر داده اند. این شاید اولین بار است که طیفهای مختلف سیاسی به جای پریدن به هم ، دست به کار شدند و با همفکری و با کمترین حاشیه عقل جمعی شکل دادند و یک محصول حقوقی قابل دفاع را پیشنهاد دادند. بدون ملاحظه کاری بدون سیاسی بازی. اینها است که نشان میدهد عیار مجلس و دولت و قوه قضاییه چقدر است.
شاید سابقه نداشته باشد که قم و حوزه علمیه اش اینطور جدی و پیگیر پای کار طراحی و تحلیل و بررسی یک لایحه مهم در این سطح آمده باشد. این امر ارزشمند است. حقا و انصافا آیت الله اعرافی در غربت و مهجوریت حوزه ها پای کار آمد و هم در بکار گیری جوانان در سطوح مختلف حوزه و هم در ورودهای با شجاعت و عالمانه در صحنه سطح حوزه را ارتقا داد. خیلی وقت بود آقایان برای آنکه سخنشان نقد نشود و احترامشان لکه دار نشود کلا نظر نمیدادند یا سخن پخ و کلیات ابوالبقا میبافتند. حوزه اگر بخواهد زنده بماند باید در سپهر انقلاب زیست کند. ولو زمین بخورد ولو خطا کند. ورودهای امروز حوزه در نسبت با مسائل حاکمیت واقعا ارتقا یافته است و امیدواریم ادامه پیدا کند.
لایحه تلاش کرده جامع ببیند، تلاش کرده «عدالت» را به عنوان یک اصل مهم حاکم بر خود ملاحظه کند. با دانه درشتها درشت تر برخورد کند.
عقلانیت به خرج دهد. نظرات همگان شنیده شود. من ویرایش قبلی را هم دیدم، انصافا این پیش نویس چند سر و گردن بالاتر از آن است. دلیلش توجه مجلس انقلابی و عزیز ما به عقل جمعی است.
پیش از این بارها دوستانی با نگرانی میپرسیدند عاقبت این کشف حجابها چه میشود. میگفتم آمارها نمیتواند بسیاری از اتفاقاتی که در حال رخدادن است محاسبه کند. این غیظ و غیرت ایمانی مردم معتقد ایران که در حال شدت یافتن است و همه این جهالتها یا رذالتها مثل موج دریا به صخره این ایمان عمیق و عریق میخورد و بر خواهد گشت. حالا یک جلوه آن را میتوانیم ببینیم. در جوانان انقلابی که از هر طیف و سلیقه سیاسی دست به دست هم دادند. پای کار آمدند. اندیشیدند و نترسیدند و کار را پیش بردند. ماجرا بیش از این حرفها است خیلی بیش از این. اما همین نشانه را داشته باشید تا بقیه ماجرا را هم بتوانید با همین زاویه رصد کنید. به تعبیر رهبری این قصه قطعا حل و فصل خواهد شد. و البته قطعا باعث رشد جبهه انقلاب نیز خواهد بود.
پ ن. نقدهایی به همین پیش نویس هم داشتم که در متن قبلی بیان کردم
@ali_mahdiyan
مادر ما رو زدن!
جلوی چشم دخترش!
جلوی چشم هممون!
به جرم چادرش!
به جرم غیرتش!
علم دین بخوابه،نه زندگی میمونه نه آزادی، مادرهامون هم سیلی میخورن
اون قلچماق بی ناموس و هرزه که هیچ،اما اون دستی که این اراذل رو میدون میده و اون دستی که این اوباش رو بازی میگیری،هر دو رو قطع میکنیم
قسم به خون صدیقه طاهره
@ali_mahdiyan
هدایت شده از ایران آینده🇮🇷
💡لایحه حجاب در پس پرده، از کجا فرمان می گیرد؟
🖊مهدی افراز
🔷 لایحه حجاب امروز با عبور از دهلیز دغدغه مندان، نخبگان و سیاست گذاران و بعد از یک گردش کار چندماهه میان سه قوه و در قالب یک متن ۷۰ ماده ای در آستانه ورود به صحن علنی مجلس است. فارغ از همه ضعف ها و قوت های حقوقی - فرهنگی، ما با یک پرسش روبرو هستیم که این لایحه در واقع بینانه ترین برداشت از کجا آمده و چه اراده ای در پی آن قرار داشته؟ این لایحه در مرکزی ترین هسته خود از کجا فرمان می گیرد و چه دستی در پس پرده به دنبال تصویب آن است؟ برای پاسخ به این پرسش به نظر می رسد در یک رهیافت، می باید مسأله را از منظر واکنش اجتماعی زنان ایران در یک سال اخیر مورد وارسی قرار داد؛
🔶 جامعه زنان ایران یک دهه است آماج بغرنج ترین و بی رحمانه ترین "تروریسم هویتی" قرار گرفته، این "وحشت گرایی فرهنگی" در اثر بکارگیری ابزارهای نوین رسانه ای، طراحی سناریوهای انبوه شناختی و با صرف پرحجم ترین هزینه های دلاری و در قالب تولید سریال های نمایشی، بازار سازی های مد و لباس، بازسازی های اجتماعی چون چهارشنبه های سفید، آزادی های یواشکی و ... بدون وقفه تداوم داشت و در نقطه اوجش در پاییز 1401 در آخرین صورت خود تحت جنبش زن – زندگی – آزادی درآمد و خود را به سویه های عاطفی و احساسی در ابعاد قومیتی تا بین المللی هم گره زد. این تطور عجیب اسبابی را فراهم آورد تا حاکمیت در موقعیتی قرار گیرد که وضیعت اجتماعی را به لحاظ مناسبات پوشش و بنابر مصالحی در وضعیت "رهاشدگی قانونی – قضایی – انتظامی" قرار دهد.
🔷 در این شرایط بی سابقه، بر اساس همه مشاهدات روزمره و میدانی و مطابق با نتایج همه پیمایش های اجتماعی و گزارشات نهادهای رسمی، حدود ۹۰ درصد جامعه زنان ایرانی حتی در کلان شهرها، در مقابل دعوت به برهنگی و کشف حجاب از خود "خویشتن داری اجتماعی" نشان دادند. این "شکیبایی هنجاری" در شرایطی بود که همه زمینه های روانی، عاطفی، غریزی، سیاسی، معیشتی، امنیتی و قضایی یک بستر کاملاً جذاب، فراهم و بی هزینه را پیش پای زن ایرانی قرار داده بود. در این میانه شکوهمندانه ترین و پرمعناترین برش از این خودنگهداری در زنانی جلوه گر شد که به لحاظ سبک زندگی، طبقه اجتماعی و الگوهای پوششی زمینه های مساعدتر و در نتیجه فاصله بسیار ناچیزتری برای کشف حجاب یا شقوق برهنگی داشتند ولی با تحفظاتی حداقلی در برابر این دعوت مقاومت نمودند.
🔶 این خودنگهداری برآمده از یک هویت فرهنگی عریق، قویم و فخیمی است که از قرن ها پیش در عمیق ترین لایه های ساخت هویتی زن ایرانی بوده و تا قرن ها بعد نیز خواهد بود. ما در یک سده گذشته و سال های پیش از انقلاب، همواره با مقاطعی روبرو بوده ایم که این بردباری فرهنگی بروز و ظهور متنوعی داشته و در موقف گوهرشاد به یک استعاره ملّی مبدل شده است، اما واقعیت این است که در یک سال گذشته همه خیابان ها، معابر، پاساژها، سواحل و پارک های ایران به واسطه خویشتن داری ملیون های زن ایرانی به صحن هایی از گوهرشاد تبدیل شده و زن ایرانی این بار در برابر گلوله های نامحسوس و مهلک روانی – رسانه ای از خود مقاومتی حماسی نشان داده و با هر بضاعت و امکانی از هویت خود پاسداری نموده است.
🔷 براین اساس باید دید و باید فهمید و باید گفت که به کار افتادن اراده حاکمیت در مسیر تدوین و تصویب یک لایحه قانونی در اثر فشار اجتماعی ناشی از یک خودنگهداری حداکثری از سوی زنان ایرانی بوده است که در یک شرایط نابرابر و به صورت ناخوادآگاه به همه و از جمله حاکمیت فهماند که می باید در راستای همراهی و حمایت از این هویت مقدس وارد میدان شود و از ابرازهای قانونی خود بهره گیری نمایند. لذا پشتوانه این لایحه و سایر اقدامات که از سوی ارکان مختلف حاکمیتی در حال پیگیری است مستظهر به اراده فرهنگی زنان جامعه ایرانی است.
#ایران_آینده🔽🔽
https://eitaa.com/joinchat/4069130343Cba3978c77a
هدایت شده از هیئت فدائیان فاطمه سلام الله علیها
12.26M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
#پادکست
🚩 آدمها با «تکلیف» بزرگ میشن...
#هیئت_فدائیان_فاطمه سلام الله علیها
#مجموعه_فرهنگی_تربیتی_محمدیه
#محرم_۱۴۴۵
@fadaeyan_ir
هدایت شده از هیئت فدائیان فاطمه سلام الله علیها
11.7M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
🏴 #فیض_منبر
0⃣1⃣ قسمت پایانی: مسئلهای به نام دشمن! (۲)
▫️ حجتالاسلام علی مهدیان
#محرم_۱۴۴۵
#هیئت_فدائیان_فاطمه سلام الله علیها
#مجموعه_فرهنگی_تربیتی_محمدیه
@fadaeyan_ir
هدایت شده از 📻 رادیو روایت
6.77M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
✍️ چرا پیغمبر اکرم به سراغ تاسیس حکومت رفت ؟
✍️ اگر امام صادق و امام باقر (ع) مشغول درس و بحث بودند، چرا توسط حکام به شهادت رسیدند ؟
✍️ جدایی دین از سیاست از چه زمانی وارد حوزه های علمیه شد ؟
✍️ چطور شد که حوزه های علمیه خودشان را از جامعه کنار کشیدند ؟
🎙پادکست حجره، جایی که شما شنیده میشوید و به دغدغه های شما پرداخته میشود.
🎙 فصل اول | قسمت دوم
✳️ "نگاهت به کیه ؟" ✳️
از اینجا بشنوید 👇👇
🎙 فصل اول | قسمت دوم | "نگاهت به کیه ؟"
📻 پادکست حجره - کاری از رادیو روایت
🌀 به حجره ما خوش آمدید 🌀
وارد کوچه که میشدم آیلین، دختر ۴ ساله همسایه، از بین بچهها جدا میشد، جلو میآمد و با لبخندی که دندانهای شیریاش را نمایان میکرد سلام میگفت. دوست بودیم با هم. شعر تازهای اگر یادگرفته بود برایم میخواند و خوراکیای اگر در ماشین داشتم به او میدادم. چند هفته قبل، مادر آیلین با جیغ و فریاد از خانه خارج شد. ظاهرا طناب باریک تابی که از چارچوب اتاق دخترک برایش بسته بودند، ناغافل دور گلویش پیچیده و نفس بچه را بریده بود. اتفاق تلخی بود. دوست کوچکم را از دست دادم. حالا چند هفته بود که وقتی از پیچ انتهای کوچه وارد میشدم، کسی به سمتم نمیدوید؛ چند هفته بود که شعر جدیدی نمیشنیدم؛ محله تا سقف مرتفعترین ساختمان کوچه در غم فرو رفته بود. مادرش هنوز در بهت بود. میگفت دخترم هنوز بطور دقیق با مفهوم مرگ آشنا نشده بود. میگفت لابد دخترم لحظه مواجه شدن با مرگ،خیلی ترسیده. بیقرار بود. تا امروز.
امروز مادر آیلین خواب دیده که دخترش در باغهای بهشت، در میان بچههای دیگر با حضرت فاطمهزهرا درحال بازی است. مادر آیلین زن مذهبیای نیست. او پیش از این احتمالا هیچوقت این روایت را نشنیده بود که «انّ اطفال شیعتنا تربّیهم فاطمه» که در بهشت، کودکان فوت شده شیعه را فاطمه تربیت میکند. بعد در قیامت لباسهای زیبا تنشان میکند و به سر و رویشان میرسد و تحویل پدرومادرشان میدهد.
مادر دخترک حالا آرام شده.
حالا آیلین شعرهایش را آنجا میخواند.
کنار غنچههای قطعه کودکان بهشت زهرا.
کنار بچههای بمباران حلبچه یا هواپیمای ۶۵۵.
کنار جنینهای سقط شده توسط مادرانشان.
اساساً بچهها خیلی مظلوماند. مواجههشان با مقوله سهمگین مرگ مظلومانهتر است.و بهت مادرانشان پس از واقعه، بسیار مظلومانهتر.
این روزها مادران دلنازک و لطیف کاروان حسین، کودکان کمسال از دست دادهاند. به شکلی فجیع و بیرحمانه. همگی در بهت هستند. فرصت نشده بود مرگ را برای بچهها توضیح دهند.
برایشان دعا کنید بلکه خوابی ببیند.
بلکه آرام شوند...
نویسنده: مهدی مولایی
@ali_mahdiyan
هدایت شده از مثل خمینی (ره)
#مراسم_افتتاحیه اردوی معرفتی تشکیلاتی
"مِثـــــــــل خــُـــــــمِیني"
● اجتماع سالیانه طلاب عصر انقلاب ●
┄┄┄┅•••==✧؛❁؛✧==•••┅┄┄┄
🖋 به همراه قرائت مکتوب پیام مرجع عالیقدر حضرت #آیت_الله_نوری_همدانی
سخنران: #آیت_الله_اراکی
🗓 زمان: یکشنبه ۱۵ مرداد، ساعت ۱۵:۳۰
🔹 مکان: مدرسه علمیه فیضیه قم
📌 شرکت عموم طلاب در این مراسم موجب امتنان است.
╭━━⊰ ❀ 🌕 ❀ ⊱━━╮
@ahd_ba_khomeini
╰━━⊰ ❀ 🌿 ❀ ⊱━━╯
بر پا
#مراسم_افتتاحیه اردوی معرفتی تشکیلاتی "مِثـــــــــل خــُـــــــمِیني" ● اجتماع سالی
پیام فوق العاده و پر نکته آیه الله نوری همدانی را حتما پیگیری کنید.
این اجتماع در این شرایط بسیار پر نشانه و پر سخن خواهد بود.
آفرین به رفقای خانه طلاب جوان قم