23تیر ها
این هنر آقای جمهوری اسلامی است. اولیش نبود آخریش هم نخواهد بود. سیل جمعیت همه چیز را پاک میکند. سیل جمعیتی که با خون بیرون میریزد. خون پاک. خون پاکان. حالا چه خون دلی که پاکان میخورند و چه خون دلی که پاکان جاری میکنند.
روزی که پیرمرد هشتاد ساله نورانی ایرانی با دست خالی مقابل همه قدرتهای عالم ایستاد، همه فهمیدند سیاهه بی تعین مردم، بروز سفیدی قلب نورانی او است.
إِنَّمَا عِمَادُ الدِّينِ وَ جِمَاعُ الْمُسْلِمِينَ وَ الْعُدَّةُ لِلْأَعْدَاءِ الْعَامَّةُ مِنَ الْأُمَّة
مردم ستون برپا کننده دینند. مردم محل بروز و ظهور قدرت الهی اند. که به قول آن پیرمرد نورانی و آن روح خدا، قدرت لایزال الهی را آنها بروز و ظهور میدهند.
من روز بیست و یک تیر ماه هفتاد و هشت در حسینیه امام خمینی بودم. وقتی او گفت این وقایع «قلبم را میفشارد» داشت از خطای کسانی سخن میگفت که نامهای مقدس یاحسین و یازهرا را میبردند و به نام انقلابی گری راه انقلاب را سد میکردند. آنها قلبش را فشرده بودند. به همه گفت بهوش باشید به دانشجویان گفت به جوانان گفت و به عموم مردم هم. بعد هم آرزوی شهادت کرد و تمام. وقتی رفت جمعیت از حسینیه خارج نمیشد نشسته بودند و گریه میکردند داد میزدند. و من مثل آدمهای گیج و منگ از میان جمعیت خارج شدم و راه افتادم کنار پیاده در حاشیه خیابان راه میرفتم. او قلبش فشرده شد. آرزوی شهادت را علنی گفت و بعد با بغض سخنانش را تمام کرد و فقط گفت مردم بهوش باشید. همینها در ذهن و دلم آشوب به پا کرده بود. اما دو روز بعد سیل جمعیتی در خیابان ها راه افتاد با یک دعوت عادی یک نهاد انقلابی و همه چیز تمام شد. سیل جمعیت. همان عماد الدین. همان جماع المسلمین. و همان عده للاعداء
یادم افتاد به خون پاک شهید بهشتی و حزب نورانی اش که سیل جمعیت را راه انداخت و در دهه شصت راه انقلاب باز شد. یادم افتاد به خون آقا مصطفی و خون دل آقا روح الله که سیل مردم را به راه انداخت در دهه پنجاه و کار را تمام کرد. بعد هم روال همین بوده تا امروز. نه دی بود. تشییع شهدای غواص بود. تشییع محسن حججی بود. تشییع سردار حاج.ق.ا.س.م بود. امروز هم حضور مبهوت کننده مردم پای صندوق رای بود. بازی همه حرامیها و خودحقیرپندارها و نمک به حرامها مدتها است اینطور به هم میخورد. با خون و خون دل خوبان و پاکان و سیل جمعیت مردم هوشیار. همین. و تاریخ جبهه حق پر است از همین.
وَلَوْ يَشَاءُ اللَّهُ لَانْتَصَرَ مِنْهُمْ وَلَٰكِنْ لِيَبْلُوَ بَعْضَكُمْ بِبَعْضٍ ۗ وَالَّذِينَ قُتِلُوا فِي سَبِيلِ اللَّهِ فَلَنْ يُضِلَّ أَعْمَالَهُمْ (آیه۴ محمدص)
اگر خدا میخواست، خودش از آنها انتقام میگرفت؛ ولی اینطوری با یکدیگر امتحانتان میکند.خدا تلاش شهیدان را از بین نمیبرد
@ali_mahdiyan
39.06M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
بحث آقای قاسمیان پیرامون کتاب «طرح کلی اندیشه مقاومت»
حاج آقای قاسمیان برای توضیح رویکرد این کتاب، رویکرد قرآن را تبیین کردند.
به اعتقاد ایشون
قران و انقلاب قرانی و مفاهیم قرانی روی تحولات درونی پیامبر زاییده شده.
این نکته ای است که اخیرا به شدت از آن غفلت شده.
پیامبر در قله فنا و فوق فنا در آن خلق عظیم ، مستقر شده و تشریعات از آن افق آمده است
امام هم بر همین مبنا، مبنای عرفانی قرآنی را به صحنه کشیده.
این کتاب از این جهت که بیان طرح کلی اندیشه امروز انقلاب است به انقلاب نگاه کرده.
نگاه از این زاویه عرفانی به این سیستم جایش خالی بود.
رهبری هم حوزه را و خبرگان را توصیه کردند به چنین تلاشهایی.
@ali_mahdiyan
جایزه بزرگ
🌱فیلمهای اصغر فرهادی سطوح و لایه هایی دارد. سطح ظاهری آن با شریعت و ظواهر دین درگیر میشود. این سطح نقطه تمرکز فرهادی نیست ولی خودآگاه به آن توجه دارد. لذا در «درباره الی» آن مردی که از او متنفریم و الی از او فرار کرده و خواسته با پسر دیگری آشنا شود، او اهل نماز است و متشرع. در «جدایی نادر از سیمین» آنجا که در دادگاه فشار زیاد میشود صدای اذان میآید که به صورت طبیعی از این صدا متنفر شوی، قسم به قرآن نخوردن زن چادری همه چیز را خراب میکند و از این عقاید متنفر میشوی. در «فروشنده»، از هر نوع رفتار حقوقی مقابل مجرم متنفرید حتی اندازه یک سیلی زدن. غیرت مرد و بی غیرتی دیگران مساله تو نیست. مهم هم نیست.
🌱اما این ها نقطه تاکید فیلم های او نیست به هیچ وجه. نقطه اصلی تمرکز اصغر فرهادی هویت ما است. فرهنگ ما. خود ما ایران. او با حکومت هم کاری ندارد. او با مردم کار دارد. در فروشنده با خانه در حال ویران شدن مواجهید، در یک گفتگو یکی میگوید کاش میشد شهر را لودر بندازیم خراب کنیم و از نو بسازیم. دیگری جواب میدهد یک بار خراب کردیم و از نو ساختیم این شده. این یعنی چی؟ یعنی ما همینیم. معلم به دانش آموزی که درباره فیلم گاو میپرسد که یک نفر چگونه گاو میشود، جواب میدهد : به مرور. ما به مرور گاو شده ایم. عاشق گاو شده ایم و حالا گاویم.
در فروشنده، همه نفرت شما که در طول فیلم جمع کرده اید در نهایت نصیب یک خانواده معمولی با ظاهر ساده ایرانی میشود. همه روابط مورد سوء ظن است. روابط دوستانه شما روابط با تک تک مردم شهر با همه. زیر پوست همه روابط عادی ما یک شیطنت و خباثت نهفته است. این حال در فیلم جریان دارد. این همان هویت است که سیمین از آن فرار میکند و نادر میخواهد با آن بجنگد. این همان است که پشت روابط دوستان و خانواده اطراف الی موج میزند. فرهنگ دروغ و نفاق و شیطنت و سیاهی و پلشتی. ما بدیم هویت پشت روابطمان همه بد است از خودمان باید متنفر شویم از همه داشته هایمان. اصل تمرکز فرهادی بر این خودحقیرپنداری جدی او نسبت به فرهنگ ما است. او با ریشه سیاست و حکومت و همه چیز ما کار دارد. ریشه هویت ما است. هویت مسخ شده. گاو شده. رو به مرگ. پر نفاق. پر دروغ. رو به ویرانی. آلزایمری. بی فایده. روی اعصاب. همه نمادهایش روی اعصاب و تلخ.
🌱البته فرهادی از این هم عمیقتر میشود هر چند این سطح هم مورد تاکید او نیست ولی مورد توجه او هست. یک تنفر عجیب از کل دستگاه خلقت و دنیا و بی اعتمادی به خالق آن. یک تلخی و پوچی ناگزیر که راه انتقام گرفتن از آن، خودکشی است. حذف کردن خود. یک پایان تلخ. هم الی خودکشی میکند هم در فیلم فروشنده، تئاتر (که شعار کارگردان آنجا داده میشود) با خودکشی فروشنده تمام میشود. و طعم تلخ خانواده نادر و سیمین و هم تلخی خانواده مذهبی که تمامی ندارد. طعم تلخ زندگی نامزد الی و همه خانواده در ساحل ماندگان. طعم تلخ زندگی پیرمرد و پیرزن و زن و مرد در فروشنده. اعتقادی به اینکه کسی دست بگیرد نداری زندگی تلخ است و پوچ و همیشه همین هست. این فلسفه پوچ و سیاه به عالم در پشت سر همه وقایع وجود دارد.
🌱جایزه بزرگ نصیب او و فیلمهایش نخل طلایی هم اسکار هم. همه افتخار دولت روحانی وسط دردها و مشکلات مردم هم. آری او نماد خودحقیرپنداری و فرار از خود است به سمت هیچ.
@ali_mahdiyan
آب
🌱میدونید چرا تو این حجم کم آبی، اول سیستان و بلوچستان و حالا خوزستان فریاد العطش شون بلند شده؟ دلیلش خیلی ساده است چون از تهران دورن. خیلی دور. توی جنوب کرمان یکی از دوستانم با ماشین جهادی چپ کرد.ستون فقراتش شکست. ساعتها کف جاده افتاده بود،بیمارستان به بیمارستان و شهر به شهر جابجامیشدند به خاطر نبود امکانات. آخر سر هم آمد به تهران. در تهران تازه فهمیدند او در معرض قطع نخاع بوده. در همین مناطق معلمهای تبعیدی و معتاد از دیگر شهرها را دیدیم. بچه هایی که در مسیر طولانی راه خانه تا مدرسه از دست میرفتند. بچه های کوچکی که با یک بیماری ساده فلج میشوند یا میمیرند
🌱اما فقط نبود و کمبود امکانات نیست بلکه این مناطق محل کوهی از نداشته ها است.یکی اش این است که مدیرهای این مناطق ضعیف ترین مدیرانند.مدیرانی ترسو که قدرت تصمیم گیری هم ندارند.نه اینکه همه اینطور باشند اما این نوع مدیران در مناطق دور دست خیلی زیادند.اما از این مهمتر آنکه مردم صدایشان
به مرکز دیر میرسد. قدرت رساندن صدای اعتراضشان را ندارند. نخبگانشان که کوچ میکنند به مرکز. مردم عادی نمیدانند چطور باید دردشان را بگویند به کی باید بگویند. بعد تازه به فرض اگر دردشان به مرکز هم برسد مدیران در مرکز اولویتهایشان مرکز است نه مناطق دور دست. نمیدانم تعجب مردم را وقتی یک مسوول به مناطقشان میاید دیده اید یا نه. این درد قدیمی و تلنبار شده است که در دوران مدیرانی با رویکردهای توسعه ای لیبرالی و غربگرا تشدید هم میشود. اما همه ماجرا این نیست. داستان مناطق دور دست ایران بیش از این است وقتی شاخصهای شکاف طبقاتی بیشتر میشود معنایش آن است که فشارها به
فشارها به این استانها بیشتر و بیشتر میشود. این هشت سال هر چه فشار که همه تحمل کردند نسبت به فشار وارد بر این مناطق قابل مقایسه نیست.
🌱دولتهای غربگرا فایده شان برای مردم محروم چیزی نزدیک به هیچ است در عوض جمع کمی در مرکز سرمایه هایشان چندین برابر میشود آیا همین است فقط؟ نه باز هم
باز هم بیش از این است.خیلی قبل تر از این مشکلات بی آبی، جناب رییس جمهور گفت مشکل مهمتر از برق، بی آبی است. این یعنی او خیلی قبلتر میدانست معنای این مشکلات این است که تحمل مردم تمام میشود. معنایش این است که هزار و یک گروه تروریستی مجهز و مترصد میایند وسط اعتراضات، او میدانست کشور
🌱کشور درگیر چه دردهایی خواهد شد. الان او میخواهد چه غلطی بکند؟ همان غلط را میتوانست خیلی زودتر انجام بدهد. نکرد تا امروز.
حالا این وسط آن کسانی که توصیه میکردند اساسا مردم رای ندهند و پای کار نیایند برای تغییر شرایط، شده اند روضه خوان و یاد عطش کربلا و نوای خوزستان خوزستان چاووشی افتاده اند.
🌱 بی بی سی هم به جای اخبار ملکه انگلیس، دروغگوییش درباره محرومین ایران را شروع کرده. مدیران بی کفایت هم خفه شده اند. راه چیست؟ الان را که کار ندارم چون قطعا مسوولین ترسوی ما کاری خواهند کرد اما راه درمان مشکل مردم محروم دور از مرکز فقط تغییر دولت مرکزی نیست. یعنی اینکه این همه مشکل را حل نمیکند. بلکه راه حل اصلی این است که گروهها و تشکلهای مردمی هم به مناطق دور دست بروند. نه فقط جهادی ها بلکه همه تشکلها. و جوانان این مناطق مجهز شوند به تشکیلات جهادی و مهارت های مطالبه گری و رسانه ای. صدای مردم را باید به گوش همه رساند، بیشتر از صدای اهالی مرکز
@ali_mahdiyan
اونهایی که میخوان از گرفتاری و درد مردم مظلوم ما استفاده کنن برای اینکه مقابل آقای جمهوری اسلامی قرارشون بدن، اشتباه محاسبه کردن. خیلی اشتباه....
یعنی میدونی! از بد جایی شروع کردن!
خوزستان آخه؟!
@ali_mahdiyan
معنای شهر قم
🌱من فکر میکنم هر قومی در ایران ما یک هویتی دارد. هویتی که باید در تجربه های تاریخی اش دید، در معنای رفتار مردمش، در آداب و رسومش در شعرها و شعارها و لطائفش. در یادگاری هایش، در خلق و خوی مردمش در ساختمانهایش در راه هایش در معماریش. معنای پشت همه ظواهرش. هر شهری به همین دلیل معنایی دارد
🌱چند وقت پیش با یکی از اعضای شورای شهر قم گفتگو میکردم. به او عرض کردم شما نسبت به این هویت مسوولید. هویت قم، همه ساخت و سازها و نمادهای شهر را رنگ میزند. هویت قم چیست؟ جلوداری است. پیشرو بودن است. جلوداری و پیشرو بودن برای انقلاب جهانی ما. اگر این است، شهر را باید به گونه ای توسعه داد که این هویت تقویت شود.
🌱ساختن هایپر های عجیب و غریب و فروشگاه های مدرن، با این هویت نمیسازد. چون این فروشگاه ها معنایش مدیریت دنیاگرایانه مصرف مردم است. شاید توسعه بازارهای حول مساجد و مدارس و حرمها اولویت میداشت. نمیدانم ولی هر چه بود این سبک با هویت انقلاب معنوی و دینی ما نمیسازد.
🌱اینجا منطقه کویری است ضرورتی ندارد پارکها و فضای سبزهایی درست کنیم که با این آب و هوا نمیسازد. باغ پرندگان چرا؟ چه اشکالی داشت زیبایی های طبیعی مثل چشمه ها رودخانه ها و بلکه دریاچه های نمک اطراف قم و حتی بیابانها و کوههای اطراف قم را مهیا میکردیم برای اینکه مردم قم از همان که دارند استفاده کنند و همان را به تماشا بکشند. هویت مقاومت و عظمت نهفته در همین آب و خاک را.
🌱قم باید یک مدرسه بزرگ باشد نه اینکه طلبه ها را در قالب شهرک مهدیه و پردیسان و غیره آهسته آهسته از شهر خارج کنند و حتی خیابانهایی بیرون شهر برایشان بکشند که نه کسی را ببینند و نه با مردم دمخور باشند. طرحهای تربیتی و تعلیمی در محله ها و مساجد و مدارس باید بیش از هر جای دیگر در اینجا پیاده شود. این امر را چه کسی تسهیل میکند؟ زشت است برای طلبه ها که دور از مردم با همدیگر زندگی کنند. یک زمانی معاون اخلاق حوزه به من میگفت طلابی که با مردم زندگی میکنند به لحاظ اخلاقی و معنوی هم حتی جلودارند. خوب چه کسی باید این ارتباطها را بیشتر کند. این خوب نیست که مدارس علمیه قم حتی با محله ها و مغازه های اطرافشان هم رابطه نداشته باشند.
🌱قم جلودار است و این یعنی اگر مساله تولید برای کشور ضروری است قم باید پیش قدم باشد در ایجاد کارگاه های تولید. در ایجاد مزارع کشاورزی در باغداری و در امور دیگر. کار مقدس جهادی باید از دل قم الگو شود برای کل کشور.
🌱قم اگر در هویتش رسالت جهانی وجود دارد، باید محل رفت و آمد اندیشمندان و نخبگان و محصلین دنیای امروز و خصوصا جبهه جهانی مقاومت باشد. نباید اهل علمی که از کشورهای مختلف به این جا سفر میکنند در گرفتاری و فلاکت به سر ببرند.
🌱هویت قم، قیام است و انقلاب. هویت قم اقامه است و ظهور. قم را نباید گذاشت تبدیل به واتیکان شود. زشت است خانه های علمای اخلاقش، بیرونی ساده و اندرونی آنچنانی داشته باشد. زشت است حضور مردمش در انتخابات مثل متوسط مردم کشور باشد. زشت است در برخی خیابانهایش در نزدیکی بیوت علما نتوانی قدم بزنی. زشت است دشمن مشغول تربیت فرزندان فضلایش باشد با همین ابزارهای مدرن. زشت است الگوی حرکت انقلاب نباشد بلکه گاهی مایه تمسخر مردم و انقلابیون باشد. قم را دریابید. قم بلوغ پیدا کند انقلاب به معراج میرود. و الا منزوی میشود و الا میمیرد.
🌱اگر شهر قم بشود محل همزیستی مسالمت آمیز مذهب گوشه گیر و معنویت بی خیال ولو در قالب مسجد و هیات و بیوت علما و فضلا و مدارس علمیه مشغول به خود در کنار هایپرها و خیابانهای آنچنانی و توسعه مدرن کذایی، این برای اهل بیت و مسیرشان چه خواهد بود؟
آیا واقعا مایه کونوا لنا زینا و لاتکونوا علینا شینا خواهد بود؟ یا بر عکس؟
@ali_mahdiyan
آپ چاگی
🌱بزن کیمیا، ضربه اول رو تو باید بزنی، بعد از یک رقص پای زیبا، ضربه بزن. این ناهید نیست مقابلت، رفیقت نیست، خواهرت نیست. این ایرانه، بزن و جلوی همه دنیا بشکنش. یک آپ چاگی تا نفسش بند بیاد. نفس کی؟ نفس دخترکان نجیب خوزستانیش که آزادی رو زیر سایه «عزت» دوست دارند زیر سایه«کرامت». که موشک هم مثل باران از آسمان بیاد، میمانند در خانه هایشان، چون میفهمند معنای «خانه» را معنای «سفره» را. بزن کیمیا!
🌱باز هم رقص پا کن! این ناهید نیست غصه نخور، حالا یک «آپ میلگی» جوری که زمین بخورد و برایت کف بزند دختر موفرفری شمالی که مادرش را داد تا با مایک پمپئو سلفی بگیرد. و کف بزند دنیایی که لباس هیچ کشوری را تنت نکرد تا سرگردانیت را به تماشا کشد و از پیروزی دختر با نشاط خندوانه ای دیروزی و حالا سرگردان امروزی لذت ببرد. و برایت کف بزند همان که دخترکان زیادی را از آغوش مادرانشان دزدیده روحشان را و جسمشان را و اگر مقاومت کرده اند صورت زیبایشان را به خونشان تزیین کرده. بزن کیمیا! رقص پا کن!
🌱ضربه نهایی را بزن. «تیو آن نریو چاگی» ، ضربه پا از بالا به پایین، پرشی، بزن بر سر ناهید، این رفیقت نیست امروز. این نماینده ایران است. حریف تو.
بزن تا تو هم به اندازه خود در شکستن امید مادران ما سهمی داشته باشی. که دیگر یادمان ندهند بمانیم و بجنگیم برای آزادی بلکه فرار کنیم در آغوش بیگانه تا قهرمان باشیم. ایران بر سفره اش آب اگر نیست. نمک اما زیاد است. بزن بشکن نمک دان ها را. بزن بشکن کمر باباهایی که آغوششان آرامش دختران ایرانی است. بزن کیمیا!
🌱راستی ناهید از اول مسابقه نگاهش به تو است. تو میزنی و او حواسش به تو است. همیشه با هم شاد میشدید با هم میبردید نه بر هم جلوی چشم های نامحرم. باور نمیکند برنگردی. این ناهید نیست که منتظر تو است....
@ali_mahdiyan
خدا رحمت کنه امام میگفت شیر که میترسه همزمان که میغره از پشتش هم بادی خارج میشه از ترس.
خواستم بدونید علت حمله پهپادی به نجف و جنایتهای افغانستان چیه.
داره میره. همین.
@ali_mahdiyan
غدیر مردم
🌱پیامبراکرم ص در خطبه غدیر میفرماید «و فی علی ع والله نزلت سوره والعصر» چرا؟ چه ارتباطی بین سوره والعصر و غدیر و امیرالمومنین ع است؟ سوره والعصر به تعبیر علامه طباطبایی مثل چکیده برای قران است. اما همین سوره دوبار کلمه تواصوا را دارد که به معنای توصیه متقابل به شناخت و حرکت به سوی حق و صبر در این مسیر است. یک صحنه رسانه ای متقابل بین همه باید شکل بگیرد در مسیر انقلاب الهی و نبوی.
🌱امام صادق ع در تبیین سوره والعصر میفرماید مراد از عصر یعنی دوران خروج قائم و بعد مهمترین مصداق عملوا الصالحات را «مواسات الاخوان» قرار میدهد. یعنی مراقبت همه از یکدیگر و سهیم کردن هم از اموال هم و ایثار و پر کردن خلا های هم. عجیب نیست؟ غدیر چه ربطی به این روابط متقابل فیمابینی در جامعه ایده آل دینی دارد؟
🌱عجیب تر آنکه در اعمال و آداب روز غدیر اموری در روایات و به تبع مفاتیح الجنان بیان شده که با آنچه عموما از غدیر میشناسیم متفاوت است. طبیعتا آداب یک روز باید با هویت آن روز متناسب باشد. اطعام دادن به هم که معادل اطعام انبیا و اولیا است. سر زدن به هم. دست دادن به هم. عقد اخوت بستن با هم و بیان این جملات که من بدون تو حتی وارد بهشت نمیشوم. در دعای بعد از نماز روز غدیر میخوانیم من والووا والینا و من عادوا عادینا .
این همه اتصال مومنین به هم. انسجامشان به هم. اینها چرا؟ و چه ربطی به غدیر دارد؟
🌱رازش را در آن روایت ببینید که اسحاق بن عمار میگوید نزد امام صادق ع رفتم و دیدم تحویلم نمیگیرد پرسیدم «جعلت فداک ما الذی غیّر لی حالی عندک» چه کرده ام که حال شما نسبت به من تغییر کرده و او فرمود«الذی غیّرک للمومنین» چون حال تو نسبت به مومنین عوض شده. راه اتصال به معصوم اتصال به مردم است. نصرت معصوم نصرت مردم است. ولایت معصوم ولایت مردم است تا اتصال حول او شکل بگیرد. تا هجرت و رابطه با امام و اراده او شکل بگیرد. تا قدرت شکل بگیرد قدرتی الهی و بینهایت یدالله فوق ایدیهم. ولایت حقیقتی بین ما و شخص امام نیست فقط. اوج ولایت با امام اصلا ولایت با مردم است.
🌱به تعبیری که امام زمان در توقیع به شیخ مفید دارد این «اجتماع قلوب حول آن مسیر امام باعث تعجیل ظهور» او میشود یعنی باعث تعجیل تحقق همه اهداف دنیوی و اخروی جامعه خواهد شد. این کلید غدیر است.
@ali_mahdiyan
یه حرف تکراری بزنم؟
وقتی میبینی جریان نفاق و پنهانکاری و دروغ، مجبور میشه رو بازی کنه، پس حق پیروز شده پس جریان حق داره پیش میره
درباره هالیوود که ادعاش جدایی هنر از سیاست بود دیدی؟
حالا هم نسبت ورزش و سیاست رو ببین، در المپیک که ادعاش جدایی ایندو بود
#کیمیا_علیزاده
#سعید_ملایی
@ali_mahdiyan