دروس و دیدگاه های استاد علیدوست
💠 #خارج_اصول_جلسه هشتاد و نهم، سال تحصیلی 99-1400 💢 استاد علیدوست 💠💠💠💠💠 موضوع: دوران امر بین نس
99090os.MP3
11.32M
💠 #خارج_اصول_جلسه نودم، سال تحصیلی 99-1400
💢 استاد علیدوست
💠💠💠💠💠
موضوع:
دوران امر بین نسخ و تخصیص
تاریخ جلسه: 99/11/28
صفحات :
#استاد_علیدوست
#خارج_اصول
#خارج_اصول99
#صوت_درس
✅ کانال دروس و دیدگاه های استاد علیدوست
📚 @alidost_fiqh
دروس و دیدگاه های استاد علیدوست
💠 #خارج_فقه_القضاء_جلسه هفتادم، سال تحصیلی 99-1400 💢 استاد علیدوست 💠💠💠💠💠 موضوع: بررسی فقهی هیات
99071fe.MP3
11.04M
💠 #خارج_فقه_القضاء_جلسه هفتاد و یکم، سال تحصیلی 99-1400
💢 استاد علیدوست
💠💠💠💠💠
موضوع: بررسی فقهی هیات منصفه
تاریخ جلسه: 99/11/28
صفحات :
#استاد_علیدوست
#خارج_فقه
#خارج_فقه_القضاء99
#صوت_درس
✅ کانال دروس و دیدگاه های استاد علیدوست
📚 @alidost_fiqh
دروس و دیدگاه های استاد علیدوست
✍️ برگه صفحات 315 و 316 فقه القضاء موضوع: بررسی فقهی هیات منصفه تاریخ : 99/11/26 #استاد_علیدوست
1_845212520.pdf
200.2K
✍️ برگه صفحات 317 و 318 فقه القضاء
موضوع: بررسی فقهی هیات منصفه
تاریخ : 99/11/28
#استاد_علیدوست
#خارج_فقه
#خارج_فقه_القضاء99
#متن_درس
✅ کانال دروس و دیدگاه های استاد علیدوست
📚 @alidost_fiqh
دروس و دیدگاه های استاد علیدوست
💠 #خارج_اصول_جلسه نودم، سال تحصیلی 99-1400 💢 استاد علیدوست 💠💠💠💠💠 موضوع: دوران امر بین نسخ و تخص
99091os.mp3
9.62M
💠 #خارج_اصول_جلسه نود و یکم، سال تحصیلی 99-1400
💢 استاد علیدوست
💠💠💠💠💠
موضوع:
دوران امر بین نسخ و تخصیص
تاریخ جلسه: 99/11/29
صفحات :
#استاد_علیدوست
#خارج_اصول
#خارج_اصول99
#صوت_درس
✅ کانال دروس و دیدگاه های استاد علیدوست
📚 @alidost_fiqh
دروس و دیدگاه های استاد علیدوست
✍️ برگ صفحات 1797 و 1798 خارج اصول موضوع: دوران امر بین نسخ و تخصیص تاریخ : 99/11/25 #استاد_عل
1_849170091(1).pdf
185.9K
✍️ برگ صفحات 1799 و 1800 خارج اصول
موضوع:
دوران امر بین نسخ و تخصیص
تاریخ : 99/11/29
#استاد_علیدوست
#خارج_اصول
#خارج_اصول99
#متن_درس
✅ کانال دروس و دیدگاه های استاد علیدوست
📚 @alidost_fiqh
دروس و دیدگاه های استاد علیدوست
💠 #خارج_فقه_سیاسی - جلسه نوزدهم (43) سال تحصیلی 99-1400 💢 استاد علیدوست 💠💠💠💠💠 موضوع: جایگاه رای
99020fs.mp3
10.45M
💠 #خارج_فقه_سیاسی - جلسه بیستم (44) سال تحصیلی 99-1400
💢 استاد علیدوست
💠💠💠💠💠
موضوع:
تاریخ جلسه : 99/11/29
صفحات : استدلال به بیعت
#استاد_علیدوست
#خارج_فقه
#خارج_فقه_سیاسی
#صوت_درس
✅ کانال دروس و دیدگاه های استاد علیدوست
📚 @alidost_fiqh
دروس و دیدگاه های استاد علیدوست
✍️ متن فقه سیاسی صفحات 65 و 66 موضوع: جایگاه رای مردم و نهاد های پدید آمده با رای مردم در تشکیل و ا
1_849242825.pdf
176.4K
✍️ متن فقه سیاسی صفحات 67 و 68
موضوع: استدلال به بیعت
تاریخ جلسه: 99/11/29
#استاد_علیدوست
#خارج_فقه
#خارج_فقه_سیاسی
#متن_درس
✅ کانال دروس و دیدگاه های استاد علیدوست
📚 @alidost_fiqh
علیدوست- فقه پویا.mp3
15.5M
◀️ برنامه رادیویی #فقه_پویا (قسمت اول)
💠 رادیو معارف
🔶 کارشناسان : #آیت_الله_علیدوست
#دکتر_محمود_حکمت_نیا
📚 موضوع : #روش_شناسی_اجتهاد
🗓 تاریخ : 99/11/27
#روش_شناسی_اجتهاد
✅ کانال دروس و دیدگاه های استاد علیدوست
📚 @alidost_fiqh
🔹#دین_و_حکمت (قدرت در پرتو حکمت)
🔻#نقدی بر سخنان جناب آقای دکتر #سروش با عنوان «دین و قدرت»
✍️ آیت الله ابوالقاسم علیدوست
#سلسبیل/ ای کاش انسانها به جایی برسند که هر متاعی را تنها از متخصص امین آن متاع بجویند و دخالتهای غیر تخصصی در حریمهای تخصصی به قدری پلشت و ناهنجار به حساب آید که افراد حاضر نباشند جز در حیطه کار خود اظهار نظر کنند. دین را باید «شبکه دلالی» و در یک «نظام حلقوی و هرمی» فهم کرد، به سراغ آن رفت و مانند کسانی که در تاریکی به سراغ «فیل هنود» رفتند، به سراغ تراث دینی نرفت.
به گزارش سایت a-alidoost.ir ، آیت الله علیدوست در نوشتاری، سخنان آقای دکتر سروش با عنوان "دین و قدرت" را به شرح ذیل مورد نقد قرار داده است:👇
http://a-alidoost.ir/persian/news/26670/
✅ کانال دروس و دیدگاه های استاد علیدوست
📚 @alidost_fiqh
✅ #دین_و_حکمت (قدرت در پرتو حکمت)
🔻#نقدی بر سخنان جناب آقای دکتر #سروش با عنوان «دین و قدرت» (بخش اول)
✍️ آیت الله ابوالقاسم علیدوست
اشاره:
منظور از دین در این گفتار "دین اسلام" و منظور از حکمت "جامعیت متوازن، متعادل و معقول از همه ارزش ها" است.
سخن گفتن از مقولهای چون "نسبت دین و حکمت" همیشه بایسته و شایسته است و نیاز به مناسبت زمانی خاصی ندارد.
لکن پرداخت این جانب به این موضوع به دلیل مطالبی است که جناب آقای دکتر عبدالکریم سروش با عنوان «دین و قدرت» در نشستهای متعددی مطرح نموده است. ایشان ـ والبته با مدیریت گردانندگان این گفتگوها ـ سه نشست آخر را به جمعبندی و پاسخ به پرسشها اختصاص داده، هر چند در این جلسات نیز افزون بر جمعبندی و پاسخ به پرسشها، به تفصیل از دین و قدرت گفتگو کرده است.
آن چه در این نوشتار به عنوان دیدگاه ایشان مورد نقد قرار می گیرد سخنانی است که در نشست ما قبل آخر ارائه نموده است؛ چه آن چه در این نشست مطرح شده، جمعبندی مطالب ایشان از سخنان قبل به حساب میآید. این قلم در قالب نقد سخنان آقای سروش به موضوع «دین و حکمت» میپردازد.
مروری بر انگاره «دین و قدرت»
طبیعی است که برای بررسی و نقد آن چه ایشان بیان کرده، باید به قطعاتی از کلام ایشان اشاره کرد؛ البته با حفظ امانتداری کامل و بدون حذف آن چه حتی احتمال دخالت آن در فهم مراد، میرود.
جناب آقای سروش می گوید:
«اسلام اولیه بعد عشق ندارد. صوفیه بعد عشق را به آن افزوده، اسلام منهای عشق مانند پرندهای است که بخواهد با یک بال پرواز کند. قرآن کتاب خوف وخشیت است. در قرآن خداوند ارباب عبوس است که همواره باید از عذاب و شکنجه او ترسید. کلمه شکنجه را عامدانه به کار میبرم. کلمه عذاب یعنی شکنجه. شکنجه مالامال از خشم و خشونت است و این کلمه سر تاسر قرآن را فراگرفته است. در قرآن ماجرای تعذیب و تهدید خیلی شدید است. *خذوه فغلّوه ثمّ الجحیم صلّوه...* دین یک قدرت است . در جامعه به منزله یک قدرت متولد میشود. این قدرت به ترساندن و ارعاب نیازمند است. پیامبر شخصی اقتدارگرا بود و این (روح جنگ) را در دین دمید. می گفت: مرتد را باید کشت. روایت را هم همه نقل کردهاند: «من بدّل دینه فاقتلوه». روایت متواتر است. روایاتی داریم که پیامبر افرادی را میفرستاد تا کسانی را ـ که او را هجو میکردند، بکشند. شاید روایات هم دروغ باشد، اما مسلمانان آن را مذموم ندانستهاند. جزء اعتقادات بوده من کار ندارم پیامبر فرستاده بکشند یا نه. ابن خلدون از پیامبر نقل میکند که فرمود: «امرت ان اقاتل الناس حتی یقولوا لا اله الا الله » به سیره پیامبر هم نگاه کنیم آمده که مشرکین نماز و طواف پیامبر را مسخره میکردند . ابن هشام نوشته پیامبر به ابوجهل اشاره کرد و با اشاره به گردن خود فرمود: اما والذی نفسی بیده لقد جئتکم بالذبح/[خداوند] به من پیغام داده سر ببرید. اخیرا برخی گفتهاند: روایت ضعیف است ولی من کار به ضعف ندارم من میخواهم بگویم: مقبول بوده نزد مسلمانان. پیامبر از همان مکه میگفت: من شوخی ندارم؛ بتوانم میکشم. نادیده نگیرید [که قرآن میگوید]: * حتی یعطوا الجزیة عن ید و هم صاغرون * با خفت و خواری جزیه بدهند. کلام علامه طباطبایی را ذیل آیه ببینید. روایتی از پیامبر نقبل می کند که خانه هایشان را آتش بزنند. من معتقدم اسلام، همان اسلام تاریخی است و از این ابا ندارم. اسلام را چیز دیگری نمید انم. روایات زیادی داریم که باید سالی یک بار جهاد داشت. مرابطون از کجا آمده است؟ مرابط یعنی مرز نشینی. مرابطون با اسلحه روز می رفتند تا بهانه ای جور کنند چند کافر را بکشند و چیزی بدست آورند و این را از قرآن الهام گرفته بودند. من همه آن چه را که گفتم میتوانم به خطای مسلمانان نسبت دهم لکن این که پیامبر آمده بود تا نظمی مستقر سازد و کارهایی میکرد که آن زمان خشونت حساب نمیشد، قابل انکار نیست».
یادآوری: در سخنرانی آقای سروش، مطالب دیگری نیز وجود دارد که موجه و قابل دفاع است، لکن به دلیل خروج آنها از مقصد مورد گفتگو از نقل آنها صرفنظر میکنیم.
بررسی و نقد
مطالبی که از ایشان نقل گردید ـ فارغ از این که مقصد ایشان از ایراد آنها چیست ـ از سه جهت قابل بررسی است:
جهت اول همسویی یا ناهمسویی این مطالب با بیاناتی است که خود ایشان در کتابها و سخنرانیهای دیگر بیان کرده است.
جهت دوم ارزیابی محتوایی مطالب بیان شده است.
جهت سوم بررسی ظرفیتها و اقتضائات معاصر برای این گونه سخنان است.
✅ کانال دروس و دیدگاه های استاد علیدوست
📚 @alidost_fiqh