دروس و دیدگاه های استاد علیدوست
💠 #خارج_فقه_سیاسی - جلسه بیست و ششم (54 - 78) سال تحصیلی 1400-1401 💢 استاد علیدوست 💠💠💠💠💠 موضوع
14010318fs27.MP3
11.31M
💠 #خارج_فقه_سیاسی - جلسه بیست و هفتم (55 - 79) سال تحصیلی 1400-1401
💢 استاد علیدوست
💠💠💠💠💠
موضوع : اعتبار مرزهای جغرافیایی و ملی و مناسبت آن با دار الاسلام و دار الکفر
تاریخ جلسه : 1401/03/18
صفحات : 123 و 124 و 125 و 126
#استاد_علیدوست
#خارج_فقه
#خارج_فقه_سیاسی
#صوت_درس
✅ کانال دروس و دیدگاه های استاد علیدوست
📚 @alidost_fiqh
💢پدیده سیاهنمایی علیه حوزههای علمیه
🔹عضو جامعه مدرسین حوزه علمیه قم با بیان اینکه سفید نمایی حوزههای علمیه به این معنی که همه چیز در حوزه علمیه خوب و مطلوب است و مشکلی نیست هم اشتباه است، ولی سیاه نمایی و بد نمایی به مراتب بدتر است، گفت: دغدغههای بزرگان و مراجع حوزوی در این زمینه قابل اهمیت است و باید همه آنچه که در حوزههای علمیه از منظر تولیدات رخ میدهد، در جامعه دیده شود.
🔸استاد علیدوست عنوان کرد: حوزههای علمیه امروز از نظر مجموعه مسائل سیاسی و حکومت امکانات و سخت افزاری، از منظر علمی و نرم افزاری و برنامه ریزی آموزشی، اصلا قابل قیاس با دورانهای گذشته حوزههای علمیه نیست، اما نسبت به این وضعیت مطلوب، گزارشهایی که واصل شده است، وضعیت خوبی را نشان نمیدهد و بیش از این خوب نبودن، بد نمابودن حوزههای علمیه در حال گسترش است.
👈 ادامه مطلب: https://b2n.ir/g57587
✅ کانال دروس و دیدگاه های استاد علیدوست
📚 @alidost_fiqh
♦️ لزوم تعیین زمان و نهاد ناظر برای تصدی کارگزاران
✅ آیت الله ابوالقاسم علیدوست در درس خارج «فقه سیاسی» بیان کرد:
⬅️ هر گاه فرض را بر این گذاشتیم که حکومت بر مردم در شئون خودشان بدون حضور آنها مشروع نیست، باید لوازم آن را نیز بپذیریم از جمله اینکه همیشه همه مردم در انتخابات شرکت نمیکنند؛ از این رو لازمه مراجعه به رأی مردم، حکومت اکثریت بر اقلیت میباشد.
⬅️ فرض بر این است که انتخابات را به عنوان بهترین راه ممکن بشری برای حضور مردم انتخاب نکردهایم بلکه به عنوان خیر الطرق میسره پذیرفتیم.
⬅️ مسلم وقتی جنس یک کار مرتبط با حضور مردم نباشد، حضور مردم بیمعنا است همچنین اگر جنس یک کار اقتضای حضور مردم را داشت، عدم حضور آنها بیمعنا است. ممکن است در مواقعی اقبال مردم برای حکومت وظیفهای را رقم بزند.
⬅️ در خصوص کارگزاران غیر از فقیه و نهاد رهبری، تعیین زمان و نهاد ناظر ضرورتی پذیرفته شده است که عقل نیز آن را تایید میکند. مبنای چنین موضوعاتی، مهار قدرت و چرخش مسئولیت است. از سوی دیگر شخصی که اختیار دارد باید پاسخگو نیز باشد. نمیتوان شخصی را متصور شد که اختیار داشته باشد اما پاسخگو نباشد.
متن کامل: https://b2n.ir/y93112
———————————————————
✅ کانال دروس و دیدگاه های استاد علیدوست
📚 @alidost_fiqh
دروس و دیدگاه های استاد علیدوست
✍️ متن فقه سیاسی صفحات 121 و 122 موضوع : اعتبار مرزهای جغرافیایی و ملی و مناسبت آن با دار الاسلام و
فقه سیاسی 124.pdf
216.5K
✍️ متن فقه سیاسی صفحات 123 و 124
موضوع : اعتبار مرزهای جغرافیایی و ملی و مناسبت آن با دار الاسلام و دار الکفر
تاریخ جلسه : 1401/03/18
#استاد_علیدوست
#خارج_فقه
#خارج_فقه_سیاسی
#متن_درس
✅ کانال دروس و دیدگاه های استاد علیدوست
📚 @alidost_fiqh
دروس و دیدگاه های استاد علیدوست
✍️ متن فقه سیاسی صفحات 123 و 124 موضوع : اعتبار مرزهای جغرافیایی و ملی و مناسبت آن با دار الاسلام و
فقه سیاسی 126.pdf
224.5K
✍️ متن فقه سیاسی صفحات 125 و 126
موضوع : اعتبار مرزهای جغرافیایی و ملی و مناسبت آن با دار الاسلام و دار الکفر
تاریخ جلسه : 1401/03/18
#استاد_علیدوست
#خارج_فقه
#خارج_فقه_سیاسی
#متن_درس
✅ کانال دروس و دیدگاه های استاد علیدوست
📚 @alidost_fiqh
🖼#عکس_نوشته|انسان نباید اصرار داشته باشد برخی گزارهها را از قرآن تحصیل کند
💠 آیتالله ابوالقاسم علیدوست، عضو هیأت علمی گروه فقه و حقوق پژوهشگاه فرهنگ واندیشه اسلامی:
➕شک نداریم که «إِنَّ اَلْقُرْآنَ ظَاهِرُهُ أَنِيقٌ وَ بَاطِنُهُ عَمِيقٌ لاَ تَفْنَى عَجَائِبُهُ وَ لاَ تَنْقَضِي غَرَائِبُهُ». تا تناسب بین عالم و معلوم برقرار نشود عالم به ته معلوم نمیرسد. ما عالم هستیم و قرآن معلم است. باید بین عالم و معلوم تناسب باشد. تا عالم در رتبه معلوم نباشد معلوم را درک نمیکند.
☑️ به خاطر این است که هیچکس خدا را درک نمیکند و هر کس به میزان توانش قرآن را درک میکند. {البته} انسان متامل در قرآن بینصیب نیست، نباید قطع امید کرد. بیشتر باید به حصول و وصول اصالت داد. گاهی انسان در برخورد با قرآن به نکاتی دست پیدا میکند که باید آنها را قدر بداند ولی نباید اصرار داشته باشد برخی گزارهها را از قرآن تحصیل کند.
✅ کانال دروس و دیدگاه های استاد علیدوست
📚 @alidost_fiqh
دروس و دیدگاه های استاد علیدوست
✍️ برگ صفحات 95 و 96 خارج اصول فقه - دور دوم موضوع : مصدر الجعل او مصادره تاریخ : 1401/03/16 #اس
اصول 98.pdf
202.7K
✍️ برگ صفحات 97 و 98 خارج اصول فقه - دور دوم
موضوع : ما یتوقف علیه الاجتهاد و الظاهرات الدخیلة فیه
تاریخ : 1401/03/21
#استاد_علیدوست
#خارج_اصول
#خارج_اصول_دور_دوم
#خارج_اصول1400
#متن_درس
✅ کانال دروس و دیدگاه های استاد علیدوست
📚 @alidost_fiqh
دروس و دیدگاه های استاد علیدوست
💠 #خارج_اصول_فقه_دور_دوم جلسه هشتاد و هشتم، سال تحصیلی 1400-1401 💢 استاد علیدوست 💠💠💠💠💠 موضوع :
089-14010321-Osool.Al.Feqh-2.MP3
17.25M
💠 #خارج_اصول_فقه_دور_دوم
جلسه هشتاد و نهم، سال تحصیلی 1400-1401
💢 استاد علیدوست
💠💠💠💠💠
موضوع : ما یتوقف علیه الاجتهاد و الظاهرات الدخیلة فیه
تاریخ جلسه : 1401/03/21
صفحات : 97 و 98
#استاد_علیدوست
#خارج_اصول
#خارج_اصول_دور_دوم
#خارج_اصول1400
#صوت_درس
✅ کانال دروس و دیدگاه های استاد علیدوست
📚 @alidost_fiqh
دروس و دیدگاه های استاد علیدوست
💠 #خارج_فقه_القضاء_جلسه نود و سوم، سال تحصیلی 1400-1401 💢 استاد علیدوست 💠💠💠💠💠 موضوع : سیاست کیف
094-14010321-Feqh.Al.Qaza.MP3
15.8M
💠 #خارج_فقه_القضاء_جلسه نود و چهارم، سال تحصیلی 1400-1401
💢 استاد علیدوست
💠💠💠💠💠
موضوع : سیاست کیفری افتراقی
تاریخ جلسه : 1401/03/21
صفحات : 459 و 460
#استاد_علیدوست
#خارج_فقه
#خارج_فقه_القضاء1400
#صوت_درس
✅ کانال دروس و دیدگاه های استاد علیدوست
📚 @alidost_fiqh
دروس و دیدگاه های استاد علیدوست
✍️ برگه صفحات 459 و 460 فقه القضاء موضوع : سیاست کیفری افتراقی تاریخ : 1401/03/17 #استاد_علیدوست
فقه 462.pdf
173.1K
✍️ برگه صفحات 461 و 462 فقه القضاء
موضوع : سیاست کیفری افتراقی
تاریخ : 1401/03/21
#استاد_علیدوست
#خارج_فقه
#خارج_فقه_القضاء1400
#متن_درس
✅ کانال دروس و دیدگاه های استاد علیدوست
📚 @alidost_fiqh
دروس و دیدگاه های استاد علیدوست
💠 #خارج_اصول_فقه_دور_دوم جلسه هشتاد و نهم، سال تحصیلی 1400-1401 💢 استاد علیدوست 💠💠💠💠💠 موضوع :
090-14010322-Osool.Al.Feqh-2.MP3
16.63M
💠 #خارج_اصول_فقه_دور_دوم
جلسه نودم، سال تحصیلی 1400-1401
💢 استاد علیدوست
💠💠💠💠💠
موضوع : ما یتوقف علیه الاجتهاد و الظاهرات الدخیلة فیه
تاریخ جلسه : 1401/03/22
صفحات : 97 و 98
#استاد_علیدوست
#خارج_اصول
#خارج_اصول_دور_دوم
#خارج_اصول1400
#صوت_درس
✅ کانال دروس و دیدگاه های استاد علیدوست
📚 @alidost_fiqh
دروس و دیدگاه های استاد علیدوست
💠 #خارج_فقه_القضاء_جلسه نود و چهارم، سال تحصیلی 1400-1401 💢 استاد علیدوست 💠💠💠💠💠 موضوع : سیاست ک
095-14010322-Feqh.Al.Qaza.MP3
15.51M
💠 #خارج_فقه_القضاء_جلسه نود و پنجم، سال تحصیلی 1400-1401
💢 استاد علیدوست
💠💠💠💠💠
موضوع : سیاست کیفری افتراقی
تاریخ جلسه : 1401/03/22
صفحات : 461 و 462
#استاد_علیدوست
#خارج_فقه
#خارج_فقه_القضاء1400
#صوت_درس
✅ کانال دروس و دیدگاه های استاد علیدوست
📚 @alidost_fiqh
دروس و دیدگاه های استاد علیدوست
✍️ برگ صفحات 97 و 98 خارج اصول فقه - دور دوم موضوع : ما یتوقف علیه الاجتهاد و الظاهرات الدخیلة فیه
اصول 100.pdf
200.5K
✍️ برگ صفحات 99 و 100 خارج اصول فقه - دور دوم
موضوع : ما یتوقف علیه الاجتهاد و الظاهرات الدخیلة فیه
تاریخ : 1401/03/23
#استاد_علیدوست
#خارج_اصول
#خارج_اصول_دور_دوم
#خارج_اصول1400
#متن_درس
✅ کانال دروس و دیدگاه های استاد علیدوست
📚 @alidost_fiqh
دروس و دیدگاه های استاد علیدوست
💠 #خارج_فقه_القضاء_جلسه نود و پنجم، سال تحصیلی 1400-1401 💢 استاد علیدوست 💠💠💠💠💠 موضوع : سیاست کی
096-14010323-Feqh.Al.Qaza.MP3
13.28M
💠 #خارج_فقه_القضاء_جلسه نود و ششم، سال تحصیلی 1400-1401
💢 استاد علیدوست
💠💠💠💠💠
موضوع : سیاست کیفری افتراقی
تاریخ جلسه : 1401/03/23
صفحات : 461 و 462
#استاد_علیدوست
#خارج_فقه
#خارج_فقه_القضاء1400
#صوت_درس
✅ کانال دروس و دیدگاه های استاد علیدوست
📚 @alidost_fiqh
دروس و دیدگاه های استاد علیدوست
💠 #خارج_اصول_فقه_دور_دوم جلسه نودم، سال تحصیلی 1400-1401 💢 استاد علیدوست 💠💠💠💠💠 موضوع : ما یتوق
091-14010323-Osool.Al.Feqh-2.mp3
19M
💠 #خارج_اصول_فقه_دور_دوم
جلسه نود و یکم، سال تحصیلی 1400-1401
💢 استاد علیدوست
💠💠💠💠💠
موضوع : ما یتوقف علیه الاجتهاد و الظاهرات الدخیلة فیه
تاریخ جلسه : 1401/03/23
صفحات : 99 و 100
#استاد_علیدوست
#خارج_اصول
#خارج_اصول_دور_دوم
#خارج_اصول1400
#صوت_درس
✅ کانال دروس و دیدگاه های استاد علیدوست
📚 @alidost_fiqh
دروس و دیدگاه های استاد علیدوست
✍️ برگه صفحات 461 و 462 فقه القضاء موضوع : سیاست کیفری افتراقی تاریخ : 1401/03/21 #استاد_علیدوست
فقه 464.pdf
202.8K
✍️ برگه صفحات 463 و 464 فقه القضاء
موضوع : سیاست کیفری افتراقی
تاریخ : 1401/03/24
#استاد_علیدوست
#خارج_فقه
#خارج_فقه_القضاء1400
#متن_درس
✅ کانال دروس و دیدگاه های استاد علیدوست
📚 @alidost_fiqh
دروس و دیدگاه های استاد علیدوست
💠 #خارج_فقه_القضاء_جلسه نود و ششم، سال تحصیلی 1400-1401 💢 استاد علیدوست 💠💠💠💠💠 موضوع : سیاست کیف
097-14010324-Feqh.Al.Qaza.MP3
15.54M
💠 #خارج_فقه_القضاء_جلسه نود و هفتم، سال تحصیلی 1400-1401
💢 استاد علیدوست
💠💠💠💠💠
موضوع : سیاست کیفری افتراقی
تاریخ جلسه : 1401/03/24
صفحات : 463 و 464
#استاد_علیدوست
#خارج_فقه
#خارج_فقه_القضاء1400
#صوت_درس
✅ کانال دروس و دیدگاه های استاد علیدوست
📚 @alidost_fiqh
دروس و دیدگاه های استاد علیدوست
💠 #خارج_اصول_فقه_دور_دوم جلسه نود و یکم، سال تحصیلی 1400-1401 💢 استاد علیدوست 💠💠💠💠💠 موضوع : ما
092-14010324-Osool.Al.Feqh-2.mp3
16.07M
💠 #خارج_اصول_فقه_دور_دوم
جلسه نود و دوم، سال تحصیلی 1400-1401
💢 استاد علیدوست
💠💠💠💠💠
موضوع : ما یتوقف علیه الاجتهاد و الظاهرات الدخیلة فیه
تاریخ جلسه : 1401/03/24
صفحات : 99 و 100
#استاد_علیدوست
#خارج_اصول
#خارج_اصول_دور_دوم
#خارج_اصول1400
#صوت_درس
✅ کانال دروس و دیدگاه های استاد علیدوست
📚 @alidost_fiqh
دروس و دیدگاه های استاد علیدوست
✍️ متن فقه سیاسی صفحات 125 و 126 موضوع : اعتبار مرزهای جغرافیایی و ملی و مناسبت آن با دار الاسلام و
فقه سیاسی 128.pdf
219.4K
✍️ متن فقه سیاسی صفحات 127 و 128
موضوع : اعتبار مرزهای جغرافیایی و ملی و مناسبت آن با دار الاسلام و دار الکفر
تاریخ جلسه : 1401/03/25
#استاد_علیدوست
#خارج_فقه
#خارج_فقه_سیاسی
#متن_درس
✅ کانال دروس و دیدگاه های استاد علیدوست
📚 @alidost_fiqh
دروس و دیدگاه های استاد علیدوست
💠 #تفسیر_قرآن کریم - جلسه بیست و پنجم - سال تحصیلی 1400-1401 💢 استاد علیدوست 💠💠💠💠💠 موضوع : فلسف
26-14010325-Tafsir.MP3
13.72M
💠 #تفسیر_قرآن کریم - جلسه بیست و ششم - سال تحصیلی 1400-1401
💢 استاد علیدوست
💠💠💠💠💠
موضوع : فلسفه تفسیر قرآن کریم
تاریخ جلسه : 1401/03/25
#استاد_علیدوست
#تفسیر_قرآن_کریم
#صوت_درس
#فلسفه_تفسیر
✅ کانال دروس و دیدگاه های استاد علیدوست
📚 @alidost_fiqh
دروس و دیدگاه های استاد علیدوست
💠 #خارج_فقه_سیاسی - جلسه بیست و هفتم (55 - 79) سال تحصیلی 1400-1401 💢 استاد علیدوست 💠💠💠💠💠 موضوع
28-14010325-Feqh.Syasi.MP3
14.43M
💠 #خارج_فقه_سیاسی - جلسه بیست و هشتم (56 - 80) سال تحصیلی 1400-1401
💢 استاد علیدوست
💠💠💠💠💠
موضوع : اعتبار مرزهای جغرافیایی و ملی و مناسبت آن با دار الاسلام و دار الکفر
تاریخ جلسه : 1401/03/25
صفحات : 127 و 128
#استاد_علیدوست
#خارج_فقه
#خارج_فقه_سیاسی
#صوت_درس
✅ کانال دروس و دیدگاه های استاد علیدوست
📚 @alidost_fiqh
باسمه تعالی
از سه شنبه آینده 31 خرداد ماه 1401
صوت سلسله جلسات #فقه_امنیت استاد علیدوست
در 10 جلسه به همراه متن پیاده سازی شده
به غیر از روز های تعطیل در کانال بارگزاری میشود.
در ادامه، #فقه_پزشکی و #فقه_هنر و فلسفه فقه هنر نیز بارگزاری میگردد.
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🎬دعوت آیت الله علیدوست از آقای عابدینی برای طرح نظرات در کرسیهای نظریهپردازی حوزه
🔹 عضو جامعه مدرسین حوزه علمیه قم به سخنان آقای احمد عابدینی درباره موضوعات گوناگون فقهی و ... پاسخ داده است.
✅ کانال دروس و دیدگاه های استاد علیدوست
📚 @alidost_fiqh
🔻پاسخ استاد علیدوست به اظهارات آقای عابدینی در مورد تغلیظ دیه در ماههای حرام و عدم طهارت مشرکان👇
https://eitaa.com/alidost_fiqh/3407
✅ کانال دروس و دیدگاه های استاد علیدوست
📚 @alidost_fiqh
دروس و دیدگاه های استاد علیدوست
🔻پاسخ استاد علیدوست به اظهارات آقای عابدینی در مورد تغلیظ دیه در ماههای حرام و عدم طهارت مشرکان👇 ht
🔻پاسخ استاد علیدوست به اظهارات آقای عابدینی در مورد تغلیظ دیه در ماههای حرام و عدم طهارت مشرکان (بخش اول)
بسم الله الرحمن الرحیم
الحمد لله رب العالمین
و صلی الله علی محمد و آله الطاهرین
اللهم عجل لولیک الفرج
باز هم از ادب تحول خواهی
چندی پیش در پاسخ به اظهاراتی که جناب آقای عبدالکریم سروش در نقد متون حدیثی، فقه و فقاهت فقیهان داشت، با عنوان «ادب تحول خواهی» نکاتی بیان گردید و برخی خبرگزاریها، آن نکات را منتشر کردند.
در آن جا گفته شد: جناب آقای سروش!
نقد و تحول خواهی امری مطلوب بلکه ضروری است لکن به شرطی که آداب آن هم رعایت شود. و از جمله آن آداب؛ نسوزاندن تراث و گنج رنج گذشتگان است و الا ظرفیتهای میراث گذشتگان را ندیدن و یک «نــــــــــــــــــــــــــــــــــه بزرگ» به آن گفتن، ناموجه آن را سیاه نشان دادن و نسلهای حاضر و آینده را نسبت به آن بیاعتماد و بیاعتقاد ساختن، بحثهای علمی را به بازار آمیخت سره از ناسره کشاندن و طرح و بیان روشنی نداشتن «تحولخواهی» نیست؛ یک صفر بیحاصل و یک رعد و برق بی باران است!
در آن یادداشت، جناب ایشان به بحث و گفتگو دعوت شد که البته رغبتی به این کار نشان نداد اخیرا هم دوباره در جمعی که نمیدانیم تا چه مقدار در این زمینه اطلاع دارند به جریان فقاهت فقیهان حمله کرده است.
این جریان در کلیپی که اخیرا از جناب مستطاب آقای احمد عابدینی منتشر شده، تکرار شده است.
ایشان در این فایل صوتی، نقدی را بر دو نظر فقهی یعنی: تغلیظ دیه در ماههای حرام و عدم طهارت مشرکان وارد میکند. نقدی که از خود ایشان و دیگران قبلا نیز ابراز شده و پاسخهایی هم از طرف مدافعان این دو حکم فقهی به این نقدها داده شده است.
در آن صوت گفته شده: تغلیظ دیه در ماههای حرام مستند به یک روایت ضعیف و مشکوک است.
نسبت به فتوای عدم طهارت ذاتی مطلق انسان هم میگوید: “در استدلال به آیه “انما المشرکون نجس” همه مقلد شیخ طوسی شدند. عقلشان را کنار گذاشتند.”
ایشان سپس حوزههای علمیه را مورد حمله قرار میدهد و می گوید: “اسمش است، حوزه بالنده!! اما جز این که احتیاط واجب را مستحب یا مستحب را واجب کنند، هیچ کار نمیکنند!در حوزه چه کار میکنید؟! اصلا یک حرف تحقیقی ندارند! غیر از تکرار مکررات و بحث طهارت و نجاست، حرف نو دیگری آوردهاید؟ فقط مؤید کارهای غلط حکومت بودهاید.”
ایشان در آخر از عدم نقد کتابها و نوشتههایش در مراکز علمی گلایه میکند.
در ارتباط با اظهارات فوق، نکاتی را یادآور میشوم:
نسبت به درخواست نقد نوشتههای ایشان، اینجانب به حکم مسئولیتی که در کرسیهای نوآوری و نظریهپردازی و انجمن علمی فقه و حقوق حوزه دارم از ایشان دعوت به گفتگو در فضای کاملا علمی مینمایم. البته این دعوت به طور عام، همیشه صورت پذیرفته است. طرحنامه نوآوری و نظریهپردازی (برای طرح در شورای علمی کرسیها) را نیز ضمیمه این یادداشت میکنم گرچه طرحنامه در اختیار همگان است. چنان که برای برگزاری جلسه یا جلساتی در انجمن فقه و حقوق حوزه اعلام آمادگی میشود. البته شرط کرسیها، ابتکاری بودن نظریه و بدیع بودن آن است؛ لکن در انجمن چنین شرطی وجود ندارد.
نسبت به دو حکم فقهی تغلیظ دیه و عدم طهارت مشرکان، مطلب به هیچ وجه آن گونه که ایشان اظهار میدارد، نیست!
جناب آقای عابدینی! تغلیظ دیه مستند به یک روایت مشکوک و ضعیف است؟! روایاتی که کلیب اسدی و زراره (ر.ک: وسائل الشیعه، ج۲۹، ابواب دیات النفس، باب ۳، ص۲۰۳و ص ۲۰۴) در این باره دارند روایاتی ضعیف و غیر قابل دفاع فقهی است؟! چنان که سخت گیرانی بر اجماع در مسائل فقهی در این جا مساله را اجماعی و بدون مخالف دانستهاند.
بیان محقق خویی در بیان مستند این حکم فقهی، این است:«من دون خلاف بین الفقهاء بل ادّعی فی کلمات غیر واحد الاجماع علی ذلک و تدل علیه عده روایات…». (مبانی تکمله المنهاج، ج۲، ص۲۰۰، ذیل مساله ۲۰۹) صاحب جواهر نیز در ارتباط با موقعیت فقهی و شرعی این حکم میفرماید: «بلاخلاف اجده بل الاجماع بقسیمه علیه بل المحکی منهما صریحا فضلا عن الظاهر مستفیض او متواتر (جواهر الکلام ج ۴۳، ص ۲۶)
نسبت به عدم طهارت مشرکان، آیا همه فقها مقلد شیخ طوسی شدند و این فتوا را دادند یا به تقلید از او به آیه «انما المشرکون نجس» تمسک کردند؟!
گزارشی که خود شما در جای دیگر دارید، دلالتی غیر از این دارد.
شما خود (ر.ک: احمد عابدینی، فصلنامه فقه ۱۳۷۵، شماره ۷و۸) به صراحت از سید مرتضی نقل کردهاید که جناب ایشان برای اثبات نجس بودن هر کافری و نیمخورده آنها به آیه «انما المشرکون نجس» تمسک کرده است، و عبارت سید مرتضی را (از الانتصار/ چاپ شده در الجوامع الفقهیه، ص ۱۳۵) نقل کرده اید.
آیا سید مرتضی بدون این که عقل خود را به کار بیندازد، از شاگرد خود شیخ طوسی تقلید کرده است؟!