عقل یشمی خالخال پشمی
#خدا عموماً: خدای #قرآن، خدای بسیار جدی، اصولی، قانونی، دارای چارچوب محکم، منضبط، رفتارهای خطکشی
🔥 دوست عزیزی، پیام دغدغهمندانهای برایم فرستاد که دلسوزی یادداشتک من درباره خدای قرآن و خدای صحیفهسجادیه را بسیار نگرانکننده میداند. (البته عامل نگرانی را مشخص نکرده بودند.)
✴️ من برای ۳نفر از دوستان استاد و استادان دوستم، این پیام را فرستادم: "به نظرتون حرف بد و نادرست و ناروا و نگرانکنندهای توش بوده؟"
✅ پاسخهای ایشان برایم آموزنده بود و در صحت پیامم مستحکمتر شدم. با حفظ امانت، نظرات ایشان را به ترتیب از کوتاه تا بلند ارائه میدهم، شاید برای شما هم مفید باشد. (هشتکسازیها و تاکیدات، از من است. لحاظ فضای تخاطب و رفاقت، لازم است.)
👤 نفر اول:
🔶 - از نظر محتوایی سوادش رو ندارم نظر بدم، ولی از نظر انتخاب واژگان، خودم شخصا مطلب نگران کننده ای نیافتم منتهی طبق #سلیقه شخصی در مباحث دینی از #الفاظ_محکم و سنگین خوشم میاد.
🔹پاسخ من: الحمدلله. خیلی زیبا گفتی که سلیقه✌ خدا عزتت بده.
🔶 - سلیقه ایه، ربطی به واقعیت و حقیقت مطلب نداره
👤 نفر دوم:
🔶 - باعرض سلام وتبریک ایام
از #تقابل این دو و توصیفات هرکدام برمیاد که نویسنده میخواد دومی رو بر اولی ترجیح بده؛ نه صرفا تفاوت دونگاه رو در دو کتاب بیان کنه.
البته سعی کردم شخصیت شما و انس شما با صحیفه رو در فهم از متن دخالت ندم.
🔹پاسخ من: مرا مورد لطف فراوان قرار دادید 💘🍀🌹
نیازم را پاسخ گفتید.
اگر متن #تقابل نشان داده، نادرست بوده.
👤 نفر سوم:
🔶 - سلام و احترام
این مسئله ممکن است چالش های کلام جدیدی با خود به همراه بیاورد
از آن جمله می توان به
1. تطور و تکامل معرفت دینی نام برد که با رویکرد "سيري در سیره ائمه اطهار" و " انسان 250 ساله" و "کلکم نور واحد در تضاد باشد
2. ممکن است برخی به دلیل نگاه کل گرایانه و سيستماتيک در" موافقت معنایی روایات با قرآن " رو دچار چالش کنند
ولی به نظر خودم شما مفصلبندی" #در_زمانی" از زبان دین و الهیات کردید و این لازمه لحاظ "اقتضائات زمانی و مکانی" است
🔹 پاسخ من: سلام. خداخیرت بده جواب نظریهای دادی! ممنونم
جمله آخر دقیق بود: #زمانی
ولی
چرا به تفکیک #مقامی اشاره نکردید؟
یک شخصیت در مقامهای مختلف، محمل #بروز صفات و #انتزاع مفاهیم مختلف است: مثلا حاجقاسم اشدا در سوریه و حاجقاسم پدر در منزل فرزند شهید.
قبل از اینکه در بُعد زمانی تفکیک کنیم، خود این شخص همزمان در مقامهای مختلف، اوصاف متعددی بروز میدهد!
🔶 - بله ولی احتمالا دوستان انتظار داشتند "دال مرکزی امام سجاد" را به "دالهای شناور قرآنی" متصل کنید.
دال مرکزی در قرآن مکی "اقتدار و نفی دیگری"
در قرآن مدنی "قانون و نظم"
و دالهایی مثل رحمانیت، رحیمیت شناور خواهند بود
این دالهای شناور در زمان امام سجاد، دال مرکزی شده است
و احتمالا دالهای مرکزی از "اقتدار" تبدیل به "خشیت" شده است
🔹 - اینها را با چه متدی بیان کردی؟ خیلی زیبا و جذاب بود 🤩
🔶 - گفتمان لاکلا و موفه
🔹 - از تمام اینپاسخاخیر شما به وجد امدم و لذت بردم. فقط با آن قسمت که نوشتید "در زمان امام سجاد" باز موافق نیستم.
یعنی تحلیل بر اساس زمان، #فروکاست است.
یک شخصیت/حقیقت در مقامهای مختلف، گونهگون ظهور و بروز دارد.
🔶 - منظورم از زمان کلیه حیث های التفاتی لست
که شامل مولف هم می شود: زمان، زمینه، احساسات، انگیزه، اراده، مخاطبین، قدرت سیاسی موجود، اقتصاد و..
🔹 - آها؛ در این صورت: چه محذوری وجود دارد که بگوییم شخص در زمان۱ (زمان به معنایی که شما گفتید) دال مرکزیاش الف است و در زمان۲، ب؟
یعنی انتظار اتصال دال شناور قران به دال مرکزی امام سجاد، از چه قاعدهای مایه میگیرد؟ ایا انتظار مسموعی است؟
🔶 - نکته شما درست؛
ولی خب قاعده "موافقت" و "عدم مخالفت"، سنت اجتهادی ماست: که دال مرکزی را قرآن میدانستند و سنت را در صورت انطباق با قرآن #حجت. انگاره اصولی ما "حجت" است.
این ریشه در اصل "میدانهای معنایی" دارد که روششان #درزمانی نیست بلکه #هم_زمانی است.
برا این اساس گفتمان اصلی ریشه در قرآن دارد.
🔹 - ممنونم😘
خیلی ممنونم 😘
//پایان//
@aliebrahimpour_ir
📌 دانش مدیریت و آقدایی
🔹احساس میکنم یکی از چالشهای ما "دانشمدیریت زدگی" است. مدیریتخواندههای ما، چون #مدیریت را یک دانشاصیل میدانند، وقتی جایی/جمعی ورود میکنند، اصالیت دانش تخصصیشان ایجاب میکند از منظر آموختههایشان بدان بنگرند. نتیجه این میشود که در مواجهه با هر مجموعهای، ابتدا میکوشند آن را "سازمان" کنند و بعد از اینکه تصویر پراعوجاج خودشان از سازمان را محقَق کردند، سپس آن را ابژه کنند و دوباره نقدهای نظری برآمده از دانششان را بر سازمان بار کنند!
🔹آدم را یاد جوادرضویان در اخراجیهای۲ میاندازد. وقتی هواپیماربا اعلامکرد صدامحسین شما را به زیارت عتبات میبرد، بهش گفت: "شما برو به آقداییت [=صدام] سلام برسون، بگو ما که داشتیم میرفتیم زیارت [=امام رضا]، چرا ما رو #می_ربایی ببری زیارت؟"
🔹حالا ماجرای مدیریتخواندهها هم همین است! مجموعه را میرُبایند که ببرند زیارت!!! در حالی که اگر کاری نمیکردند، او بهتر داشت میرفت زیارت!
🔹شاید به همین دلیل، ما کمتر مدیریتخواندهای داریم که مدیر خوبی شده باشد و کمتر مدیر خوبی داریم که بعد مدیریتخواندن مدیر شده باشد! مدیریتخواندهها به درد مشاورت میخورند، که گاهی هم باید حرفشان را شنید و برعکسش عمل کرد...
#چرا_ما_رو_می_ربایی_ببری_زیارت؟
@aliebrahimpour_ir
#رونوشت
حق الناس میدونی چیه!؟
٢٠-٣٠-۴٠ میلیون تومن پول گوشی بدی
ماهی ٢٠٠-٣٠٠ پول اینترنت
اما فقط باید چندتا اپلیکیشن داخلی که حتی توانایی نوتیفیکیش هم ندارند استفاده کنی!
نه بتونی یوتیوب ببینی، نه توییتر، نه اینستاگرام.
ثانیه ثانیه این زمانها و ذره ذره اعصابما میشه حق الناس!
🖌علی بازگشا
@aliebrahimpour_ir
📌 اگر بخواهی، میکنی!
عَنْ أَبِي عَبْدِ اَللَّهِ عَلَيْهِ السَّلاَمُ قَالَ:
كَانَ عَلِيُّ بْنُ اَلْحُسَيْنِ عَلَيْهِ السَّلاَمُ إِذَا كَانَ شَهْرُ رَمَضَانَ لَمْ يَتَكَلَّمْ إِلاَّ بِالدُّعَاءِ وَ اَلتَّسْبِيحِ وَ اَلاِسْتِغْفَارِ وَ اَلتَّكْبِيرِ.
امام صادق فرمود: سیره #امام_سجاد اینطور بود که وقتی #ماه_رمضان حرفی جز دعا و تسبیح و استغفار و تکبیر نمیزد.
فَإِذَا أَفْطَرَ قَالَ: "اَللَّهُمَّ إِنْ شِئْتَ أَنْ تَفْعَلَ فَعَلْتَ"؛
موقع افطار میفرمود:
"خدایا، اگر بخواهی بکنی، میکنی!"
منبع #حدیث: الکافي، ج۴، ص۸۸ (كِتَابُ اَلصِّيَامِ، بَابُ أَدَبِ اَلصَّائِمِ)
@aliebrahimpour_ir
تجربه ماه رمضان
خدا میگوید #ماه_رمضان نور است. من تا امروز نتوانستهام با این ماه کنار بیایم. تقریبا هیچ کاری نمیشود در این ماه انجام داد و این خیلی روی مخ من است! دیگرانی هم دیدهام که همین را تصدیق کردند.
از سال گذشته به ذهنم رسید شاید این سنت الهی است که ماه قرآن باید برای #قرآن باشد. چون تنها تجربه مفید من از دو ماه رمضانی که یک کار مفید در آن انجام شده، سالهایی بود که یک بحث قرآنی داشتم. امسال میخواهم باذنالله این را تجربه کنم و ببینم آیا همینطور است یا خیر.
خدایا، #اعتراف میکنم من لیاقت ندارم ولی تو در قلّه #آقایی و بزرگواری هستی. پس برایم بخواه.
@aliebrahimpour_ir #پدیدار
#پیشنهاد
من کتاب "طرح کلی اندیشه اسلامی در قرآن" را اولین بار در ماه رمضان خواندم. و همینطور برای دومین بار. کتاب پرمغز و زنده و دارای روحی است. مطمئن هستم خیلی از بزرگان هنوز توفیق خواندن آن را پیدا نکردهاند؛ چون ممکن نیست کسی این را بخواند و نوع تفکر و حرفزدنش تغییر نکند.
با توجه به قرآنیبودن کتاب و انشاء آن در ماه رمضان، ماه رمضان فرصت مناسبی برای خواندن آن است؛ خصوصا خواندن گروهی.
من این کتاب را تقریبا ۵بار خواندهام. جزو معدود کتابهایی است که در نگاه من تغییر ایجاد کرده. از اینکه این کتاب هنوز در مطالعات تخصصی علمی جای خودش را باز نکرده، افسوس میخورم. کتاب پر است از ایده و روش و محتواهای ناب. بخوانید. این کتاب را واقعا بخوانید. 👌🏻
پ.ن: صوت کامل جلسات هم چندسال پیش منتشر شد. همراه با پخش صوت میتوانید متن را ببینید و خط ببرید.
#طرح_کلی_اندیشه_اسلامی_در_قرآن
@aliebrahimpour_ir
11.85M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
#دانلود
✅ ۹ توصیهی کلیدی از آیت الله #عبدالکریم_کشمیری برای #ماه_رمضان :
کیفیتگرایی، تفکر، سجده، #دلال و...
@alibrahimpour_ir
نکته #حکیمانه یک دوست در یک گروه
✅قاعده تفهیم و تفاهم
@aliebrahimpour_ir
📌 #روش عمومیسازی تدبّر در دعا:
👈 بازگردانی؛ نه تفاسیر مفصل
💠 این یکی از نقیصههای ماست که #دعا ها را بدون توجه میخوانیم و معنایش را نمیفهمیم؛ [حتی در] بعضی [بندها] که قادریم معنایش را بفهمیم، تأمل و تدبر نمیکنیم؛ دعا میخوانیم، ولی حواسمان هم جای دیگری است!
💠 در حالی که این دعاها همه دفترهای ارزشمند معرفت و نسخههای عشق و محبت است و خیلی چیزها در این دعاهاست که اگر ما به آنها توجه کنیم، میتوانیم آنها را #بیاموزیم.
✴️بعضیها دعا را #تفسیر میکنند که البته خوب است، لکن وقتی بنده یک کلمه دعا را با بیست کلمه تفسیر میکنم، #این_دیگر_کلام_امام_نیست؛
✅ اگر بشود کلام امام را در یک کلمه زیبا، شکیل و خلاصه، #بازگرداند، آن وقت یک مقداری از لطف #کلام_امام را به ما خواهد داد.
💠 آن تفسیرهای مفصل برای اینکه انسان معارف را یاد بگیرد، خوب است؛ اما برای اینکه #لذت_سخن امام را که خیلی هم زیباست، درک کند، نه؛ آنها خوب نیست.
💠 بعضیها که بدون #توجه دعا میخوانند، نمیفهمند که این دعای کمیل که راحت آن را میخوانند و از آن عبور میکنند، چه سوز و گدازی دارد؛ چه قطعه زیبایی از لحاظ هنری و ادبی است و چه #مضامین ی در آن وجود دارد.
👤 بیانات آیتالله خامنهای در روز ۲۹ ماه مبارک رمضان، ۷خرداد۱۳۶۶
https://khl.ink/f/1210
@aliebrahimpour_ir
6.8M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
📌 فلسفه vs واقعیت
فیلسوف قرار بود بکوشد عالمذهنی همگون عالم عینی بسازد: عالَماً عقلیاً مضاهیاً للعالَمِ العینی
اما
✴️ فیلسوفهایی که سعی میکنند عالم ذهنیشان را به عالم عینی زورچپان کنند، از واقعیت سیلی میخورند.
✅ متاسفانه با #فیلسوف_مدیر هایی طرف هستیم که قول تکه سوم مرغ را به خودشان و دیگران میدهند، حالا هی از واقع #سیلی میخورند، ولی از رو نمیروند. (خدا دورمان بدارد)
@aliebrahimpour_ir
📌 چرا مردمجماعت، نمیتوانند تکیهگاه قلبی ما باشند؟ (توصیف مردم - ۱)
✅ بیانی از #امام_سجاد در #دعای_رزق در بحارالانوار (به نقل از الكتاب العتيق الغرويّ):
🔶اللَّهُمَّ سَأَلْتَ عِبَادَكَ قَرْضاً مِمَّا تَفَضَّلْتَ بِهِ عَلَيْهِمْ وَ ضَمِنْتَ لَهُمْ مِنْهُ خَلَفاً وَ وَعَدْتَهُمْ عَلَيْهِ وَعْداً حَسَناً فَبَخِلُوا عَنْكَ
🔹خداوندا! تو از بندگانت خواستهای از آنچه به ایشان تفضل کردهای به تو وام دهند و آن را برای ایشان ضمانت کرده و به آنان وعده نیکو دادهای؛ اما بااینحال آنها از این کار بخل میورزند.
🔶فَكَيْفَ بِمَنْ هُوَ دُونَكَ إِذَا سَأَلَهُمْ؟
🔹حال اگر کسی که از تو فروتر است از آنان چیزی بطلبت با او چگونه خواهند بود؟!
🔶فَالْوَيْلُ لِمَنْ كَانَتْ حَاجَتُهُ إِلَيْهِمْ
🔹#وای_به_حال_کسی که به ایشان محتاج گردد!
🔶فَأَعُوذُ بِكَ يَا سَيِّدِي أَنْ تَكِلَنِي إِلَى أَحَدٍ مِنْهُمْ فَإِنَّهُمْ لَوْ يَمْلِكُونَ خَزَائِنَ رَحْمَتِكَ لَأَمْسَكُوا خَشْيَةَ الْإِنْفاقِ بِمَا وَصَفْتَهُمْ: "وَ كانَ الْإِنْسانُ قَتُوراً"...
🔹پناه میآورم به تو مولای من، که مرا به یکی از این بندگان واگذاری و نیازمند کنی. چون حتی اگر خزانههای رحمتت را در اختیار بگیرند، از ترس تمامشدن #دریغ میکنند که خود در وصفشان فرمودهای: "آدمی خسیس و تنگچشم است."...
📗 منبع #حدیث: بحار الأنوار (ط - بيروت) ؛ ج92 ؛ ص298-300
#توحید_توجهی #توحید_قلبی
@aliebrahimpour_ir