eitaa logo
عقل یشمی خال‌خال پشمی
247 دنبال‌کننده
694 عکس
33 ویدیو
74 فایل
☑️ کسی که حرفای این کانال را جدی بگیره، خره. 😇✌ @ebrahimpour
مشاهده در ایتا
دانلود
🌷 🌷 🏷عنوان: « شهید حجت‌السلام محمدحسن دهقانی» 🖌علی ابراهیم‌پور 📇تعداد واژگان: 710 🗓تاریخ نگارش: 97.8.11 🗒تاریخ انتشار: 97.8.12 🔻مطالعه متن کامل: 📑 https://eitaa.com/aliebrahimpour_ir/414 🔻مطالعه در : 📱 mobile.rasanews.ir/data?id=584013 [لینک موبایلی] 💻 rasanews.ir/detail/News/584013/2066 [لینک اصلی] 🌐 @aliebrahimpour_ir
خداحافظ ای داغ بر دل‌نشسته... 🌐 @aliebrahimpour_ir
📌خدای دکارت 🔻 #خدا در اندیشه #دکارت : خدای ساعت‌ساز 💠 نقد #پاسکال بر دکارت 📗 دین و نظام طبیعت؛ سیدحسین #نصر ؛ ص۲۰۴. [ #برش | #ازکتاب | #نکته ] 🌐 @aliebrahimpour_ir
📌 روایت 💝 🌟 خواستم به‌مناسبت بزرگداشت وفات شهادت‌گونه مطلبی پیدا کنم برای انتشار در کانال. در مجموعه آثار جست‌وجو کردم. هیچ مطلبی پیدا نشد، مگر دو خط؛ ذیل بحث «زنان بزرگ در تاریخ اسلام» در کتاب حماسه حسینی. آن دو خط این است: 📖 «در اين ضريح جديدى كه اخيراً براى ساختهاند، را انتخاب كردهاند كه راوي‌ها همه زن هستند تا می‌رسد به پيغمبر اكرم. در ضمن، اسم همه آن‌ها فاطمه است (حدود چهل فاطمه): روايت كرده فاطمه دختر ... از فاطمه دختر ... تا می‌رسد به فاطمه دختر موسى بن جعفر. بعد ادامه پيدا می‌کند تا فاطمه دختر حسين‌بن‌على‌بن أبي‌طالب و در آخر مىرسد به فاطمه دختر پيغمبر. يعنى شركت [اجتماعی] اينها اين قدر رايج بوده، ولى هيچ وقت اختلاط نبوده.» [مجموعه آثار، ج17، ص405] ⭐️ کمی جست‌وجو کردم برای پیداکردن روایت. هرچند در مجامع اصلی روایی نیافتمش، اما روایتی جالب‌توجه است. 🌟 این مشهور به یا ، یکی از زیباترین در مقام آل پیامبر است. این روایت را از این جهت می‌نامند که سلسله روات خانم در این -غیر از حضرت زینب سلام‌الله‌علیها- همگی « » نام دارند. ازاین‌رو برخی، این روایت را روایت موجود می‌دانند. آن حدیث، این است: 💫علامه نجفی مرعشی به نقل از سيد محمد غماري شافعي از فاطمه دختر حسين رضوي از فاطمه دختر محمد رضوي از فاطمه دختر ابراهيم رضوي از فاطمه دختر حسن رضوي از فاطمه دختر محمد موسوي از فاطمه دختر عبدالله علوي از فاطمه دختر حسن حسيني از فاطمه دختر ابوهاشم حسيني از فاطمه دختر محمد بن احمد بن موسي مبرقع از فاطمه دختر احمد بن موسي مبرقع از فاطمه دختر موسي مبرقع از فاطمه دختر حضرت رضا علیه‌السلام از فاطمه دختر حضرت موسي بن جعفر عليهاالسلام از فاطمه دختر حضرت صادق علیه‌السلام از فاطمه دختر باقر علیه‌السلام از فاطمه دختر حضرت زينالعابدين علیه‌السلام از فاطمه دختر امام حسين علیه‌السلام از حضرت زينب عليهاالسلام دختر امیرالمؤمنین عليهالسلام از حضرت فاطمه‌الزهرا عليهاالسلام دختر حضرت رسول (ص) روايت می‌کند که پیامبر فرمود: «اَلا مَنْ مَاتَ علي حُبِّ آلِ مُحَمَّدٍ مَاتَ شَهيداً» 🌟💖یعنی: «هرکس بر خاندان محمد بميرد، از دنيا رفته است.» 💕 📘 : عوالم العلوم و المعارف والأحوال من الآيات و الأخبار و الأقوال (مستدرك سيدة النساء إلى الإمام الجواد، ج21-الكاظم ع، ص 355. 🌐 @aliebrahimpour_ir
📌 برخورد شاه‌عباس با روستاییان و رهزنان 🔻 ؛ امن‌ترین کشور برای مسافران و تجار 💠 مجازات‌های برای مجرمین: از به‌سیخ‌کشیدن 🍢 تا آدم‌خوارها 😵☠ 📗 در تمدن ایران و اسلام؛ احد فرامرز ؛ ص۵۲۴. [ | | ] 🌐 @aliebrahimpour_ir
📌نقش قضاوت‌های ادراکی در شناخت افراد 🔻 #ده_ثانیه اول در ملاقات‌های اول ما با هر فرد است که شخصیت او در ذهن ما را می‌سازد. 👀👥 💠 فرقی بین #مصاحبه استخدامی و #امتحان_شفاهی نیست: تصمیم مصاحبه‌گر بعد از ۵دقیقه اول، تغییر نمی‌کند! ♂ 📗 #رفتار_سازمانی ؛ رابینز و جاج؛ ص۱۵۱. [ #برش | #ازکتاب | #نکته ] 🌐 @aliebrahimpour_ir #آموزشی
📌 تاریخ 💠 واقعیات #تاریخ هرگز خالص به ما نمی‌رسد. ☑️ هروقت #کتاب تاریخی را به دست می‌گیریم، توجهمان باید ابتدا معطوف به مورخی باشد که آن را نوشته است؛ نه امور واقع مندرج در آن. 📗 #تاریخ_چیست ؛ ترجمه حسن کامشاد؛ نشر خوارزمی؛ ص۵۰. [ #برش | #ازکتاب | #نکته ] 🌐 @aliebrahimpour_ir
📌 #قانون پارتو یا 80-20 💠 #اصل #پارتو یا قانون ۲۰-۸۰ بیان می کند: «۲۰درصد از عوامل، ۸۰ درصد مسائل را می آفریند.» ✅ یکی از سودمندترین قوانین در زمینه #برنامه_ریزی ، #مدیریت زمان و زندگی است. 🌐 @aliebrahimpour_ir
📌 ارکان : 🔸1.سنجش بر اساس عناصر، جنس و گستره (مهم‌ترین رکن) 🔸2.موضع فعال نسبت به 🔸3.توجه به اصل و تعیین عناصر پراهمیت و بررسی مداوم آنها (مانیتورینگ) 🔸4.انعطاف نسبت به شرایط و وقایع 🔸5.افزایش با هدف افزایش فشار (با توجه به قانون P=F/A) 🌐 @aliebrahimpour_ir
📌 پنج تعریف/رویکرد در تدوین #استراتژی (مدل 5P مینتزبرگ): 🔸 #برنامه (Plan) 🔸 #شگرد (Ploy) 🔸 #الگو (Pattern) 🔸 #جایگاه (Position) 🔸 #چشم‌_انداز (Perspective) 🌐 @aliebrahimpour_ir #مدیریت #نمودار
📌 #نمودار #جامعه شناسان #مارکسیسم_غربی و #کلیدواژه های اصلی تفکر و نظریه‌شان 🌐 @aliebrahimpour_ir #جامعه_شناسی #فرهنگ
📌 #نمودار #جامعه شناسان مکتب مطالعات فرهنگی بیرمنگام و #کلیدواژه های اصلی تفکر و نظریه‌شان 🌐 @aliebrahimpour_ir #جامعه_شناسی #فرهنگ
چرخه مضحک؟ #مضحک ؟ چرا مضحک؟ واقعا چرا؟ چون حرف زدن، کنتور نمی‌اندازد، دلیل نمی‌شود بدون مزه‌مزه کردن و سنجیدن دُر پراکنی کنیم! 🌐 @aliebrahimpour_ir #توییت
📌 #تحلیل #تاریخی نوحه‌های مذهبی و افزایش #صمیمیت با حضرت اباالفضل! 😃 💠 در مداحی‌های چهل‌سال پیش، هیچ‌وقت اینقدر بازحضرت اباالفضل راحت و صمیمی نبوده‌ایم؛ ولی در مداحی‌‌های امروز کاملا رفیقیم. 📚 #روش_تحقیق با تکیه بر حوزه علوم قرآن و حدیث؛ دکتر پاکتچی؛ ص۳۴. [ #برش | #ازکتاب | #نکته ] 🌐 @aliebrahimpour_ir
. باسمه . 🎬 سینمایی🎬 . « » ✳️عنوان: «جنگ بی‌فرمانده یا فرماندهی "بدو ماشااللهی"» ✳️نقدی بر نمایش و جایگاه فرمانده در فیلم تنگه‌ابوقریب . ▫️علی ابراهیم‌پور▫️ . ( از دو) 💠 «تنگه ابوقریب» با نامزدی در 11رشته و کسب 6سیمرغ، پرافتخارترین فیلم سی‌و‌ششمین جشنواره فیلم فجر است که سیمرغ بهترین فیلم، بهترین کارگردانی و بهترین جلوه‌های ویژه میدانی مهم‌ترین آن‌هاست. برچسب «بهترین فیلم جشنواره» بیش از آنکه امکان و احتمال وجود ارزشمندی‌های ذاتی را در فیلم به لحاظ فنی افزایش دهد، ارزش‌های خبری و رسانه‌ای را برای ایجاد اتمسفر ویژه‌ای حول فیلم به ارمغان می‌آورد؛ اتمسفری که تبلیغ و ارتباط با مخاطب را تقویت کرده، بیننده را جذب می‌کند تا پای تصویر بنشیند و برای فیلم وقت بگذارد. ازاین‌رو اگر تنگه‌ابوقریب فیلمی درجه چندم بود، شاید دقت‌نظر درباره‌ی محتوایش اهمیت چندانی نداشت؛ اما وقتی فیلمی قابل و پرافتخار است، اثر یا اثرات قابل‌توجهی نیز می‌تواند داشته باشد. 💠 فیلم «تنگه ابوقریب» برداشتی آزاد و دراماتیزه‌شده‌ای است از داستان واقعی فداکاری بچه‌های در شُرُف مرخصیِ گردان عمار لشکر ۲۷ محمد‌رسول‌الله در 21تیرماه1367؛ یعنی دقیقا یک‌هفته‌مانده به تصویب قطعنامه ۵۹۸ و پایان جنگ تحمیلی عراق علیه ایران. در خلاصه‌داستانی که رسماً از سوی تیم سازنده‌ی فیلم منتشر شده است، می‌خوانیم: «در ۲۱ تیرماه ۱۳۶۷، حمله وسیعی سراسر جبهه جنوب را درگیر می‌کند، یکی از نقاط حساسی که دشمن قصد عبور از آن و رسیدن به شهرها و جاده‌های کلیدی ایران را دارد تنگه ابوقریب است، تنگه‌ای که نام و خاطره‌اش در میانه‌ی تاریخ رسمی روزهای پایانی جنگ گم شده... تنگه‌ای که محل مقاومت افراد گردان عمار بود...» 💠 به لحاظ فنی، تنگه‌ابوقریب پله‌ی رشدی در سینمای دفاع مقدس است و نشان از نبوغ کارگردانی بهرام توکلی و مدیریت حرفه‌ای و دلسوزانه سعید ملکان دارد. کسب سیمرغ بلورین بهترین کارگردانی، بهترین چهره‌پردازی و بهترین فیلم، شاهدی بر این مسئله است. هدایت دوربین توکلی در پلان‌های کش‌دار و امدادی، نوعی همراهی در صحنه را برای مخاطب به ارمغان می‌آورد که در سینمای دفاع‌مقدس ایران بی‌سابقه است و درک دردها، رنج‌ها، تشنگی‌ها، ازخودگذشتی‌ها و انبوهی از تجربه‌های روحی و معنوی خوب را به مخاطب هدیه می‌دهد. اما با این‌حال، فیلم از مشکل فیلم‌نامه و روایت رنج می‌برد. فیلم سینمایی، مستند نیست. فیلم یعنی روایت و روایت یعنی داستان و تنگه ابوقریب فاقد داستان است. اما این تمام مشکل نیست. یکی از مشکلات اساسی این فیلم، تصویری است که از جایگاه «فرمانده» ارائه می‌دهد. 💠 اساسا نیروی نظامی و «نظم» از یک خانواده‌اند. بدون نظم، نیروی نظامی معنای واقعی خود را ندارد. شاخص‌ترین ملاک نظم در نیروی نظامی، جایگاه فرمانده و نوع و اثر فعالیت‌های اوست. اما تنگه ابوقریب، روایتی فاقد فرماندهی، عقلانیت و مدیریت از صفحه‌ای طلایی از جنگ ارائه می‌دهد؛ ازاین‌رو هرچند به لحاظ دراماتیک اثرگذار است، با اندکی بدبینی حتی می‌تواند بوی ضدجنگ بدهد. 💠 فرمانده‌های گردان عمار (با بازی مهدی پاکدل)، اصلی‌ترین فرمانده موثر در فیلم است؛ اما هیچ فعالیت موثری در مدیریت ندارد. او در ابتدای فیلم به بچه‌های گردان که از نبردهای قبلی خسته‌اند و قول برگشتن‌شان را به خانواده داده‌اند و می‌خواهند به مرخصی بروند می‌گوید که من به فرمانده هم گفتم که شما خسته‌اید، ولی گفتند به شما بگویم هرکس دوست دارد بیاید و هرکس می‌خواهد برود، اتوبوس‌ها آماده‌اند. بچه‌ها را جمع می‌کند و به سمت خط حرکت می‌کنند و تا انتهای فیلم دیگر هیچ‌گونه برنامه‌ریزی و مدیریتی از او شاهد نیستیم. او منفعل‌ترین و دست‌وپاچلفتی‌ترین فرمانده‌ای است که می‌تواند باشد. راه می‌رود و بدون آنکه برنامه و طرحی داشته باشد، منتظر رویدادهاست و منفعل از اتفاقات بیرونی. بیشترین فعالیتی که از او می‌بینیم آن است که حتی در حساس‌ترین و بحرانی‌ترین شرایط معرکه و میان بارانی از فشار روانی و گلوله گوشه‌ای می‌ایستد و فقط می‌گوید: «بدو ماشاالله!» همین! 💠 این فرمانده، غیر از آنکه منفعل است، فاقد فکر نیز هست و نمی‌داند چه می‌کند. زمانی که یکی از مسئول دسته‌هایش از او می‌پرسد برنامه چیست و چه طور بدون پشتیبانی می‌خواهند به خط بزنند؛ صرفا می‌گوید: «نمی‌شود که دست روی دست بگذاریم!» (ادامه...) 🗓📝 تاریخ نگارش: 97/6/10 [ ] 1⃣ https://eitaa.com/aliebrahimpour_ir/440 [بخش اول] 2⃣ https://eitaa.com/aliebrahimpour_ir/441 [بخش دوم] 🌐 @aliebrahimpour_ir
. باسمه . 🎬 سینمایی🎬 . « » ✳️عنوان: «جنگ بی‌فرمانده یا فرماندهی "بدو ماشااللهی"» ✳️نقدی بر نمایش و جایگاه فرمانده در فیلم تنگه‌ابوقریب . ▫️علی ابراهیم‌پور▫️ . ( از دو) 💠 جانشین لشکر، نمونه‌ی دیگری از فرمانده نمایش‌داده‌شده در فیلم است. جانشینی که مقر را رهاکرده و رفته جلوی خط. چرایش معلوم نیست. اتفاقا این سوال را در خود فیلم هم می‌بینیم. از مقر به او بی‌سیم می‌زنند که چرا رفته‌ای جلو؟ عقب موثرتری. اما او نیز در راه بازگشت شهید می‌شود. 💠 در صحنه‌ای دیگر، در میانه‌ی میدان، زمانی که فشار بعثی‌ها به تنگه افزایش پیدا می‌کند، فرمانده‌ی یکی از دسته‌ها (با بازی حمیدرضا آذرنگ) نیروهای اندک باقی‌مانده‌اش را پشت خاکریزی جمع می‌کند و به آن‌ها می‌گوید، تنگه را مین‌گذاری کرده‌اند و اگر تانک‌ها از خاکریز عبور کنند، منفجر می‌شوند و تنگه بسته شده، گیر می‌کنند و برمی‌گردند. مجید (با بازی جواد عزتی) می‌گوید: «اگر اول جنگ بود، دوتاشونو می‌زدیم، بقیه فرار می‌کردن؛ الان که دیگه اینطوری نیست». این سوالی مهم و اساسی است؛ اما فرمانده پاسخی برای آن ندارد. نگاهی به علی‌کوچولوی قصه می‌اندازد برای اینکه حال‌وهوای او را آرام کند، از او می‌پرسد «علی‌آقا نظر تو چیه؟» و اینگونه سوال اساسی بی‌پاسخ می‌ماند. 💠 در میانه‌ی میدان، حسن (با بازی مقبول و برنده سیمرغ امیر جدیدی) است که میدان‌داری می‌کند؛ او که خودش بدون هماهنگی با فرمانده و مسئول دسته تا خط آمده؛ بیش از خود فرمانده دسته، بچه‌ها را در خط‌مقدم هدایت می‌کند. او همزمان که مشغول شلیک آرپی‌جی است، نیروهای اطراف را نیز راهنمایی می‌کند و به سمت محل‌های مناسب می‌فرستد. 💠 این‌ها همه‌وهمه این کلان‌الگو را در ذهن ایجاد می‌کند که اینجا آنچه پیش‌برنده است، فقط عشق است و نیروها انگار فقط‌وفقط با دل کار می‌کنند. روایت تنگه ابوقریب، مملو از شهود و عشق است و عاری از برنامه! علی که در میانه راه می‌پرسد این نیروها چرا دارند عقب بر می‌گردند، تنها جوابی که از مجید دریافت می‌کند آن است که «کلاه خودت را بچسب باد نبرد!» این جواب هرچند تلنگری برای سلوک شخصی است، اما دلالتی پنهان دارد بر تاکید بر فردیت و بی‌توجهی به نگاه کلان. 💠 واقعیت آن است که باید کوشید در نمایش جنگ، در کنار دلاوری‌ها و جان‌فشانی‌ها و ایثار‌ها، از ابعاد دیگر غافل نشد. هرچند منکر معجزات و اتفاقات خارق‌العاده و شگفت‌آور الهی در طول دفاع مقدس نیستیم، اما پیروزی اصالتا در گرو نه‌فقط تلاش صادقانه،‌ بلکه نیازمند کوشش متعهدانه است. اگر مردم دیروز، نمایش رِنجِروار و ماورایی از جنگ را می‌پذیرفتند، جوان امروز نمی‌تواند با تصویری بی‌نظم و پُر سوال و شبهه از جنگ، عمیقا به پیروزی آن افتخار کند. می‌توان با سلاخی و نمایش واضح از دردها اشک گرفت؛ اما نمی‌توان عقل را اقناع کرد. 💠 افتخار زمانی به وجود می‌آید که جان‌فشانی در بستر عقلانیت رخ دهد. پرواضح است که منظور از عقلانیت، عقل خودبنیاد نیست. در عقلانیت اسلامی، هرچند فاعلیت الهی و امدادهای او و صدق نیت از عوامل اصلی و موثر محسوب می‌شوند، اما نظم و برنامه‌ریزی و تدبیر نیز از اصلی‌ترین پارامتر‌ها هستند. توصیه به «نَظْمِ أَمْرِکُم» در کنار تقوا جزو آخرین وصیت‌های حضرت امیر علیه‌السلام است. در سیره‌ی حضرات نیز نظم و برنامه خصوصا در میدان جنگ، اصلی اساسی بوده. حضرات اجازه نمىدادند كه بىنظمى بر سپاه حاكم شود و افراد شايسته را به فرماندهى بر مىگزيدند و در صورت تخلّف، از متخلّف بازخواست مىكردند. حضرت على عليه‌السلام به سپاهيان خود در صفين چنين سفارش كرد: «فَسَوُّوا صُفُوفَكُمْ كالْبُنْيانِ الْمَرْصُوصِ وَ قَدِّمُوا الدَّارِعَ وَ اخِّرُوا الْحاسِرَ؛ صف‌هايتان را چون ديوارى سربى منظم كنيد، زره پوشان را جلو و سپرداران را پشت سر آنان قرار دهيد.» امام حسين عليه‌السلام نيز در ماجراى كربلا، نيروى 72 نفرى خود را با نظم و آرايش خاصى وارد كارزار كرد و به طور دقيق و منظم، فنون نظامى و اصول جنگى را اجرا نمود. 💠 تاریخ جنگ مشهون از برنامه‌ریزی‌های دقیق علمی مبتنی بر اطلاعات‌عملیات‌های موشکافانه است. ناگفته پیداست دفاع مقدس هشت‌ساله همچون یک اتفاق ساده کوچک گذرا نبوده و نیست و جز در پرتو برنامه‌ریزی دقیق به پیروزی نمی‌رسد. سخن اینجاست که در روایت ارائه شده از آن روی پرده نمایش، گاهی از این بُعد غفلت می‌شود. اتفاقی که در تنگه‌ابوقریب افتاده و عقلانیت و مدیریت جمعی را به نفع رشادت‌های فردی، حذف کرده است. //پایان// 🗓📝 تاریخ نگارش: 97/6/10 [ ] 1⃣ https://eitaa.com/aliebrahimpour_ir/440 [بخش اول] 🌐 @aliebrahimpour_ir
🎬 #انتشار #نقد_فیلم سینمایی « #تنگه_ابوقریب » ✳️عنوان: «جنگ بی‌فرمانده یا فرماندهی "بدو ماشااللهی"» 🔺سایت #خبرگزاری #رسا 🗒تاریخ انتشار: 97/6/13 🔗 http://www.rasanews.ir/detail/News/576652/2066 🔗 http://www.rasanews.ir/002Q0q 🌐 @aliebrahimpour_ir
🌷 « / » 🌷 [ ] ✅موضوع: « »، اثر سینمایی بهرام توکلی. 🏷 عنوان: «جنگ بی‌فرمانده یا فرماندهی "بدو ماشااللهی"» 🖌 علی ابراهیم پور 🗓تاریخ نگارش: 97/6/10 📇تعداد واژگان: 1283 🗒تاریخ انتشار: 97/6/13 📎توضیح: منتشر شده در سرویس فرهنگی‌اجتماعی 📸 https://eitaa.com/aliebrahimpour_ir/447 💠مطالعه‌ی نسخه و : 1⃣ https://eitaa.com/aliebrahimpour_ir/440 [بخش اول] 2⃣ https://eitaa.com/aliebrahimpour_ir/441 [بخش دوم] 💠 لینک‌های مربوط به انتشار: 🔗 http://www.rasanews.ir/detail/News/576652/2066 🔗 http://www.rasanews.ir/002Q0q [لینک مطلب در ] 🔹پ.ن: درباره‌ی تنگه ابوقریب، سه نقد نوشتم. نقد کامل و مفصل قرار است در شماره اخیر نشریه منتشر شود. 🌐 @aliebrahimpour_ir
هدایت شده از نویسندگان حوزوی
خبرگزاری رسا | یادداشت | علی ابراهیم پور 🔶 نقد فیلم؛ 🔴 غفلتی که نباید در "تنگه ابوقریب" می‌شد 🔷 واقعیت آن است که باید کوشید در نمایش جنگ، در کنار دلاوری‌ها و جان‌فشانی‌ها و ایثار‌ها، از ابعاد دیگر غافل نشد. هرچند منکر معجزات و اتفاقات خارق‌العاده و شگفت‌آور الهی در طول دفاع مقدس نیستیم. http://mobile.rasanews.ir/data?id=576652
📌«ظلمی که به خود و انقلاب می‌کنیم» به مناسبت وفات آیت‌الله هاشمی شاهرودی [ قسمت اول ] 🏴 تقدیر از شخصیت‌ها و فعالیت‌های آن‌ها، بیش از آنکه تشکر از شخصیت باشد، پاسداشت ارزش‌ها و الگوهای راهبردی جامعه است؛ خصوصا در جامعه‌ی ما که عموما بعد از فوت افراد، سراغ بزرگداشت آن‌ها می‌رویم. ترویج، معرفی خدمات و برجسته‌سازی چنین شخصیت‌هایی، بیش از هر چیز، به‌معنای الگوسازی و تقدیر از مشی آن شخصیت بوده، نمونه‌های عینی و محقق‌شده‌ی شعارها و اهداف را نمایش می‌دهد. 🏴 متاسفانه آنچنان که شایسته و بایسته بود، معرفی و پاسداشتی از شخصیت آیت‌اللّه هاشمی شاهرودی نه در فضای عمومی جامعه و نه در حوزه‌های علمیه پس از رحلت ایشان صورت نگرفت. آیت‌اللّه هاشمی شاهرودی از جنبه‌های مختلف شخصیت شاخصی بود که نه‌تنها آنچنان که حق بود، معرفی نگردید، بلکه رحلتش، زمینه‌ای برای انتقام‌گیری‌های سیاسی و علمی کهنه‌کینه‌ها شد؛ برخی مجلات و نشریات، مطالب ناجوان‌مردانه‌ای نوشتند و برخی افراد مدعی فضیلت، گاهی بدون پیام و اشاره، از کنار آن گذشتند. 🏴 شخصیت‌هایی نظیر آیت‌اللّه شاهرودی، که جمع میان «نظر و عمل»، «بینش و کنش» و «اندیشه و فعالیت» اند، نادر اند. در میان حوزویان، افراد عموما یا متمرکز در فعالیت‌های علمی می‌شوند و کتاب‌نویسی می‌کنند و یا در فعالیت‌های سیاسی ذوب شده و شخصیتی اجرایی تلقی می‌شوند. آیت‌اللّه هاشمی اما در کنار تالیفات متعدد هم در فضای علمی جزو قله‌ها بود و کرسی درس فقه و خصوصا اصول او، جزء پر رونق‌ترین‌ها؛ و هم درعین‌حال، -به نقل آیت‌اللّه شب‌زنده‌دار- خود را سرباز نظام می‌دانست و می‌گفت هرکجا رهبری امر بفرمایند، حاضرند خدمت‌رسانی کنند. 🏴 اگر فقه و اصولِ اصیل حوزوی می‌کوشد با مدرنیته و مسائل اساسی جامعه‌ی مدرن درگیر شود و پاسخی سالم برای آن بیاید و در مرحله عمل اجرا کند، نمونه‌ی عینی آن بدون شک در شخصیت مرحوم هاشمی شاهرودی نمایان و متبلور است. ازاین‌رو چنین شخصیتی بیش از همه ظرفیت شاخص‌سازی و معرفی، خصوصا به طلاب جوان، را داراست. معرفی مرحوم آیت‌اللّه هاشمی شاهرودی، یکی از بهترین راه‌های ترویج عملی و تحقق‌یافته مسیر «حوزه انقلابی» است. آیت‌اللّه هاشمی پاسخ محکم عملی است به شبهه‌های ذهن‌های زنگ‌زده‌ی افرادی که تصور می‌کنند، خدمت به نظام و سرباز انقلاب بودن، با اصالت حوزوی و فعالیت اصیل فقهی-اصولی طلبگی جمع نمی‌شود و حوزوی واقعی زمانی حوزوی است که دامن خود را به عناوین حکومتی آلوده نکند! 🏴 حوزه‌ی عملیه اگر می‌خواهد در برابر سوالات اذهان عمومی جامعه نسبت به کارآمدی و پاسخ‌گویی حوزه به نیازهای جامعه، پاسخ بدهد، بهتر است به جای نوشتن نامه‌های تند و انکار و تقاضای گرفتن تریبون از مطالبه‌گران، پاسخی حلی ارائه کند. معرفی شخصیت آیت‌اللّه هاشمی شاهرودی، یکی از بهترین پاسخ‌های حلی به این سوال است. آیت‌اللّه هاشمی که خود نمونه‌ی عینی و عملی تولید و کادرسازی حوزه علمیه برای نظام اسلامی است و سراسر فعالیت‌های اجرایی او را می‌توان تلاش‌های قابل‌اعتنا و ثمربخش برای اقامه‌ی عملی دین و فقه در جامعه دانست، در بعد نظر و علمی، نیز کوشش‌هایی در عالی‌ترین سطح ارائه کرده است. نشریه‌ی فقه اهل‌بیت که قدیمی‌ترین نشریه علمی-تخصصی حوزوی در زمینه‌ی مباحث فقه و اصولی است و قریب به 90شماره آن در دو زبان متفاوت فارسی و عربی زیر نظر آیت‌اللّه شاهرودی منتشر شد، عموما در مسائل مستحدثه و نوین فقهی-اصولی تدوین گشته است. همچنین لوایح مختلف روزآمد قضایی که مهم‌ترین آن‌ها «قانون مجازات اسلامی» (مصوب1392) با اشراف ایشان انجام شد که بدون شک، تحقق‌یافتن فقه در عرصه اجتماع است. (ادامه...) 1⃣ https://eitaa.com/aliebrahimpour_ir/450 [بخش اول] 2⃣ https://eitaa.com/aliebrahimpour_ir/451 [بخش دوم] | | [انتشار در 👇] 🖇 http://www.rasanews.ir/002U7n 🌐 @aliebrahimpour_ir [1397.10.11]
📌«ظلمی که به خود و انقلاب می‌کنیم» به مناسبت وفات آیت‌الله هاشمی شاهرودی [ قسمت دوم ] 🏴 متاسفانه همین اطلاعات اولیه از فعالیت‌های ایشان نیز برای مردم و جامعه علمی بیان نشد. حداقل جا داشت صداوسیما -همچون جلسات گفت‌وگو محوری که بلافاصله بعد از فوت مرحوم هاشمی رفسنجانی برگزار کرد- جلساتی با شاگردان و همکاران ایشان برگزار کرده، ابعاد پیدا و پنهان خدمات ایشان را بازخوانی می‌کرد. مع‌الاسف، صداوسیمای مرکز قم نیز تنها به بازپخش مکرر کلیپِ کوتاهِ بی‌کیفیتِ تلگرامی که یکی از کانال‌های خبری طراحی و منتشر کرده بود، بسنده کرد! 🏴 یکی از فرهنگ‌های قابل تامل و نیکوی مغرب‌زمینیان، آن است که برای متفکران خود، در هنگام حیات، «یادنامه» تولید و منتشر می‌کنند و در این یادنامه‌ها از متفکران درجه‌یک هر عصر می‌خواهند ناظر بر فکر و اندیشه شخصیت، مقاله تالیف کنند. این یادنامه‌های نگاشته شده از اساتید درجه یک هر دوره، در سرازیر شدن تفکر و اندیشه آن شخصیت در جریان‌های علمی، سهمی بسزا دارد. بعد از وفات نیز با تعیین جایزه به نام آن شخصیت، می‌کوشند نام و اندیشه وی را زنده نگه‌دارند و رونق بخشند. این فعالیت‌ها بیش از آنکه نیازی از نیازهای «شخصیت» را برطرف کند، جریان فکری جامعه را تقویت کرده و الگوهای واقعی را به جامعه معرفی می‌کند و در واقع نیازی از نیازهای اساسی «جامعه» را پاسخ می‌دهد. 🏴 این هدف، با گذر از یادداشت‌های ژورنالی و خطابی، در محیطی جدی و علمی محقق می‌شود. لازم است بدون تعارف و غلو و اسطوره‌سازی، شخصیت آیت‌اللّه هاشمی شاهرودی -ودیگر شخصیت‌ها و متفکرین امروز- به‌درستی به مردم و جامعه علمی معرفی شود. چگونه چنین شخصیتی تربیت شد؟ نبوغ، کوشش و اساتید چقدر در آن نقش داشت؟ چه ظرفیت‌های فکری در این شخصیت وجود دارد؟ ثمرات عینی و عملی فعالیت‌های او کدام‌اند؟ 🏴 مرحوم آیت‌اللّه هاشمی شاهرودی رضوان‌اللّه‌تعالی‌علیه، امتداد و امتزاج اندیشه‌های علمی و عملی دو رهبر بزرگ انقلاب اسلامی ایران و عراق، یعنی امام خمینی و شهید صدر بود. با «معرفی» صحیح این شخصیت می‌توان -وباید- از ظرفیت‌های او استفاده کرد و تفکر انقلابی و انقلاب اسلامی را یک گام در نظر و عمل جلوتر برد. وظیفه‌ای که بیش از هرکس به دوش رسانه‌های انقلابی و صداوسیما و شاگردان و دغدغه‌مندان انقلاب اسلامی است. آیت‌اللّه، در جوار حضرت حق، متنعم‌اند؛ اما دود کم‌کاری در این معرفی و پاسداشت، بیش‌ازهمه به چشم خود جریان انقلاب اسلامی خواهد رفت و می‌رود. //پایان// 1⃣ https://eitaa.com/aliebrahimpour_ir/450 [بخش اول] 2⃣ https://eitaa.com/aliebrahimpour_ir/451 [بخش دوم] | | [انتشار در 👇] 🖇 http://www.rasanews.ir/002U7n 🌐 @aliebrahimpour_ir [1397.10.11]
🌷 🌷 🏷عنوان: «ظلمی که به خود و می‌کنیم» 🔑 به مناسبت وفات آیت‌الله 🖌علی ابراهیم‌پور 📇تعداد واژگان: 905 🗓تاریخ نگارش: 97.10.11 🗒تاریخ انتشار: 97.10.15 🔻مطالعه متن کامل: 1⃣ eitaa.com/aliebrahimpour_ir/450 [بخش اول] 2⃣ eitaa.com/aliebrahimpour_ir/451 [بخش دوم] 🔻مطالعه در خبرگزاری : 📱 http://www.rasanews.ir/002U7n 💻 http://www.rasanews.ir/fa/news/592459 🌐 @aliebrahimpour_ir
انتشار در 🏷عنوان: «ظلمی که به خود و می‌کنیم» 🔑 به مناسبت وفات آیت‌الله 🖌علی ابراهیم‌پور 📇تعداد واژگان: 905 🗓تاریخ نگارش: 97.10.11 🗒تاریخ انتشار: 97.10.15 🔻مطالعه متن کامل: 1⃣ eitaa.com/aliebrahimpour_ir/450 [بخش اول] 2⃣ eitaa.com/aliebrahimpour_ir/451 [بخش دوم] 🔻مطالعه در خبرگزاری : 📱 http://www.rasanews.ir/002U7n 💻 http://www.rasanews.ir/fa/news/592459 🌐 @aliebrahimpour_ir