eitaa logo
عقل یشمی خال‌خال پشمی
247 دنبال‌کننده
694 عکس
33 ویدیو
74 فایل
☑️ کسی که حرفای این کانال را جدی بگیره، خره. 😇✌ @ebrahimpour
مشاهده در ایتا
دانلود
عقل یشمی خال‌خال پشمی
🔲«حاشیه‌ای بر سند 2030» دومین پرونده این ماهنامه است. 🔳 #مقاله حقیر با موضوع «چرایی تأکیدات مقام‌معظ
🔴پنجمین شماره ماهنامه ؛ (اندیشه حوزه علمیه عصر انقلاب) ویژه تیر۱۳۹۶ به سردبیری مسعود معینی‌پور با قیمت 10000تومان منتشر شد.🔊 ⭕️این ماهنامه با آثار و گفتارهایی از: سید احمد مددی موسوی، علی لطیفی، موسی حقانی، طاهره همیز، مهدی فیض و علی ذوعلم همراه است. شماره جدید رسائل شش پرونده با نام‌های «جریان شناسی حجاب»، «حاشیه‌ای بر سند 2030؛ فرهنگ کنش‌گری و واکنش‌گری»، «انسان خمینی»، «تاریخ علم»، «رصد» و «کتاب؛کالبد جاودان اندیشه» را در بردارد. 1⃣ پرونده نخست رسائل با عنوان "جریان شناسی حجاب" می‌کوشد تا مساله حجاب را با رویکردی اجتماعی، مورد نقد، کنکاش و جریان شناسی قرار دهد. 2⃣ "حاشیه‌ای بر 2030" دومین این ماهنامه، فارغ از نگاه‌های سیاسی به دنبال پاسخگویی به این سؤال کلیدی است که چرا برای اداره نظام در خارج از کشور نگاشته شده است. ( 🔔 ) 3⃣ موضوع سومین پرونده "انسان خمینی" است که به بررسی هویت اجتماعی، دغدغه‌ها و پروژه‌های فکری نسلی از فرزندان امام خمینی(ره) همچون مرحوم «روح الله نامداری» پرداخته است. 4⃣ پرونده پایانی رسائل با عنوان "تاریخ علم" می‌کوشد جایگاه و کارکردهای تاریخ علم و همچنین تطورات معنایی آن‌را در علوم، بررسی نماید. در این پرونده موضوع تاریخ علم در تمدن اسلامی و انواع مواجهه آن با علم مدرن در تاریخ معاصر بررسی شده است. ◀️ بسته "رصد" می‌کوشد نگاهی گذرا به تحولات و جریانات درون و برون حوزوی که نسبتی با نهاد دین و حوزه دارند داشته باشد. در این بسته تحولات و جریانات مجامع و نهادهای علمی حوزوی و همچنین جریان فکری شخصیت‌های اثرگذار و تطورات علمی و کنشگری‌های اندیشمندان و پژوهشگران نسبت به موضوعات و مسائل معاصر رصد شده است. ◀️ بسته "کتاب" نما و نمایشی از مواجهه و کنش علمی و تألیفی جبهه انقلاب در مقابل مسئله‌های اجتماعی است. در این بسته کتابها، کنش‌گران و بازی‌گران حوزه کتاب با عنوان "کتاب، کالبد جاودان اندیشه" ارائه شده است. 📰🗞 علاقه‌مندان می‌توانند این نشریه را از روزنامه‌فروشی‌ها و گیشه‌های معتبر سراسر کشور تهیه و یا با شماره تلفن‌های ۰۲۵۳۷۷۴۸۳۰۱- ۰۹۱۹۲۹۵۰۷۹۹ تماس حاصل فرمایند. 🌐 @RasaelMags ✅ پ.ن: مقاله‌ی بنده در موضوع «بررسی چرایی تأکیدات مقام‌معظم‌رهبری بر تنظیم و اجرای آموزش‌وپرورش» با عنوان «این از اوایل انقلاب، جزو بود...» در پرونده پرونده‌ی دوم این شماره، در صفحات 150 الی 155 چاپ شده است. 🌐 @aliebrahimpour_ir
- جدید ✅موضوع: بررسی نقش در جریان با تاکید بر نقش ✅تیتر انتخابی من: «رهبرِ فرهنگیِ انقلابِ اسلامی» 🌐 @aliebrahimpour_ir
عقل یشمی خال‌خال پشمی
#یادداشت - #مقاله جدید ✅موضوع: بررسی نقش #علامه_طباطبایی در جریان #انقلاب_اسلامی با تاکید بر نقش #فک
- 🔰جزو آخرین کارهایی که در دقایق پایانی سال 95 در قم انجام دادم، نوشتن این یادداشت بود. از خوب حادثه، شیرین‌ترین یادداشتی بود که در سال 95 نوشتم. هرچند به‌علت کمبود وقت و استرس تحویل، شدیدا از لحاظ روحی در فشار بودم، اما لذت‌بخش‌ترین موضوع و شیرین‌ترین یادداشتم شد. چسبید! ☺️😊 ✅موضوع: بررسی نقش در جریان با تاکید بر نقش ✅تیتر انتخابی من: «رهبرِ فرهنگیِ انقلابِ اسلامی» ✅توضیح و معرفی: 🔸علامه را کسی نیست نشناسد. مهم‌ترین اثر علامه، تفسیر المیزان است که بی‌حساب نیست اگر بگوییم جزو اعجازهای علمی قرن است! مثلش نیامده و نخواهد آمد! این حرف من نیست؛ حرف کارشناس‌های این زمینه است، مثل شهید مطهری. غیر از تفسیر، علامه عجوبه‌ی فلسفه هم هست. جریان اسلامی با علامه تحول می‌یابد. علامه سردمدار جریان در حکمت اسلامی است. در استخوان‌داری و وزانت علمی علامه شکی نیست. اما گاهی شبهه‌ای درباره‌ی نسبت علامه و انقلاب مطرح می‌شود. بعضی‌ها هم سوء استفاده می‌کنند و سعی می‌کنند علامه را مصادره کنند. 🔸در این یادداشت، بر اساس تئوری ، جایگاه علامه در ایجاد و بقای مشخص شد و شواهد و نتایجش ارائه گردید. این موضوع قابلیت تبدیل به یک مقاله‌ی علمی-پژوهشی را دارد. به نظرم یادداشت قوی و پخته‌ای شد، تا اساتید و محققان چه نظری بدهند... . 🔹پ.ن: فکر می‌کنم در ویژه‌نامه‌ی «علامه طباطبایی» جامعه‌المصطفی برای طلاب خارجی کشورها قرار بود به زبان‌های مختلف ترجمه و منتشر شود.😃 . 🖋علی.ا . ✅بخش‌هایی از متن: 🔶جمع‌بندی: در مجموع به نظر می‌رسد در عین ارتباط نزدیک و صمیمی علامه طباطبایی و امام ، در فرآیند انقلاب اسلامی، متناسب با روحیات شخصی و مقتضیات زمانی، تقسیم مسئولیت نانوشته‌ای بین این دو شخصیت شکل می‌گیرد. امام خمینی، رهبری را بر عهده می‌گیرند و علامه طباطبایی، رهبری را عهده‌دار می‌شوند. 🗓 نوشته 1395/12/24 🌐 @aliebrahimpour_ir
📌 موضوع: زندگی از زمان بازگشت از نجف به تبریز و کوچ از تبریز به قم تا رحلت. 🖌 تیتر انتخابی من: «صبر و شکوفایی» 🗓 نوشته 1396/1/20 🌐 @aliebrahimpour_ir
عقل یشمی خال‌خال پشمی
#گزارش #یادداشت #روایت_داستانی 📌 موضوع: زندگی #علامه_طباطبایی از زمان بازگشت از نجف به تبریز و کوچ
🔰اولین یادداشت سال 96. ظاهر کار خیلی آسان نشان می‌داد، روی همین حساب هم قبول کردم. ولی افتاد مشکل‌ها! چالش اولم بیان روایی و داستانی بود. چون مدتی متن روایی-داستانی ننوشته بودم و تمرکزم رو نگارش علمی بود، برام سخت بود. از یکی از دوستان قلم‌به‌دست خواستم که زحمتش را برعهده بگیرد، قبول نکرد. البته با یکم تمرکز حل شد و خودم انجامش دادم. چالش دوم، بحث محتوا بود. از زندگی علامه خصوصا در فراز اولی که به من سپرده شده بود‌ (دوران اقامت در تبریز) و خصوصیات خانوادگی و شرایط زندگی در نجف، گزارشات کامل و دقیقی وجود ندارد. 😔 من برای پیدا کردن اسم یکی از دختران علامه، مدت‌ها جست‌وجو کردم تا بتوانم اسم‌ها را ردیف کنم! ☺️😊 🔰ماحصل این تلاش، این شد که توانستم یک روایت بر اساس نقل‌های موجود برای علامه . یعنی نقل‌های جمله‌جمله و پراکنده را با مصیبت، مثل یک قالی به هم دوختم و بافتم تا به یک پیکرده تبدیل شد. 🔰به نظرم متن خوبی شد. بعد از پایان متن، واقعا دربرابر شخصیت بزرگ علامه، به خضوع و خشوع افتادم. یک و به تمام معنا. یک ؛ یک بزرگ و . ❌نکته مهم❌⬅️ کار این‌چنینی برای علامه نشده. خیلی از زوایا پنهان است. خوب است حالا که هنوز بعضی از فرزندان علامه در قید حیات‌اند، فکری شود. بگذرد، راه جبران نیست. 🚫 دوستانی که دستشان به جایی می‌رسد، یک فکر و تاملی کنند. بعید است کار خیلی هزینه‌بری باشد، در عوض احیای یک شخصیت بزرگ تاریخ‌ساز معاصر است.🛑 📌 موضوع: زندگی از زمان بازگشت از نجف به تبریز و کوچ از تبریز به قم تا رحلت. (بازخوانی دو فراز از زندگی علامه طباطبایی) 📍تیتر انتخابی من: «صبر و شکوفایی» 🔹پ.ن: نمی‌دانم کجا قرار شد چاپ شود.😃 🔹پ.ن2: متن را برای بعضی از دوستان نزدیکم فرستادم؛ افتخار ندادند بخوانند و نظر بدهند.😶 🖋علی.ا ✅بخشی از متن: 🔸سال 1314. روابط ایران و عراق تیره شده است. رضاشاه دستور داده تا از خروج ارز از ایران جلوگیری شود. چندماهی است که مسافر ایرانی به عراق نرفته و حاج میرزا باقر قاضی، کفیل سیدمحمدحسین و سیدمحمدحسن، برای ارسال پول و مستمری زمین‌های تبریز به دو برادر، با مشکل مواجه شده است. دو برادر خودشان را به استفاده از سهم امام و شهریه عادت نداده‌اند و به هیچ وجه از بیت‌المال استفاده نمی‌کنند. بی خرجی می‌مانند. دیری نمی‌گذرد که اندکْ پس‌انداز هم تمام می‌شود. به‌ناچار گاهی از دوست و آشنا قرض می‌گیرند و گاهی از این دکان و آن مغازه نسیه می‌کنند تا اموراتشان بگذرد. نامه‌نگاری‌های مکرر به تبریز هم مشکلی را حل نمی‌کند و راهی برای ارسال پول پیدا نمی‌شود. دو برادر کاملا مستاصل می‌شوند. فشار بر سیدمحمدحسینِ سی‌و‌سه‌ساله، آنقدر زیاد است که ناچار می‌شود تا اثاثیه منزل را یک‌یک بفروشد و خرج کند. کم‌کم هرچه بود‌ونبود فروخته می‌شوند؛ از ظروف و لباس‌ها گرفته تا کتاب‌ها. سیدمحمدحسین، درمانده از وضعیت... 🗓 نوشته 1396/1/20 🌐 @aliebrahimpour_ir
📚🎙📻 فضای جدیدی که نمی‌شد در نظرش نگرفت! ✅کتاب صوتی نسبت به کتاب کاغذی، و معایب خاص خودش را دارد: 🔸1.می‌تواند وقت‌های را احیا کند، در تاکسی یا اتوبوس یا تاریکی و.... 🔸2.اگر چشمان اذیت شده و می‌خواهید کنید، باز هم قابل استفاده است. 🔸3.کتاب را به نزدیک می‌کند و مثل رادیو به تبدیل شده و جذابیت نمایشی‌اش بیشتر می‌شود. 🔸4. عده‌ای که در خواندن وسواس دارند را زیاد می‌کند. 🔸5.امکان این را فراهم می‌کند که به کار غیرفکری دیگری مشغول هستید، از مطالعه لذت ببرید. ☺️ ✅هرچند با این‌حال، افرادی هستند که هم‌آغوشی با را به سیم‌های درهم‌پیچیده هندزفری و امثالهم ترجیح می‌دهند. اما در مجموع، بستر و زمینه‌ای خاص است و نمی‌شود اصلا در نظرش نگرفت! تجربه‌اش برای هر شخص اهل فرهنگ و مطالعه‌ای لازم است، حالا هر موضوع و عنوانی که شخص دوست دارد! 😊 ✅بعضی از کتاب‌های صوتی موجود در اینترنت رایگانند و بعضی پولی؛ به طبع اگر دنبال کیفیت هستید یا کتاب‌های خاصی را می‌خواهید، باید در بین پولی‌ها دنبالش بگردید. با توجه به رشد در این یکی‌دوساله، عناوین مختلف کتب تاریخی و آموزشی و دینی و ادبی از شعر و رمان و... به شیوه‌ی صوتی ارائه شده‌اند. ✅بین سایت‌هایی که کتاب‌صوتی عرضه می‌کنند، مجموعه‌ی با اختلاف بسیار زیاد از رقبا از نظر کیفیت جلوتر است. با فاصله‌ی زیاد در رتبه دوم. اینکه می‌گویم کیفیت یعنی از لحاظ موسیقی و تدوین و مهم‌تر از همه تسلط راوی بر متن و انعکاس محتوا در لحن. . 🔹پ.ن1: با هماهنگی یکی از دوستان عزیزم، 3-4 نسخه کتاب صوتی خریدیم و با هم استفاده می‌کنیم.👥😉 🔹پ.ن2: یک ماه پیش، کتاب را با صدای آقای گوش دادم. فوق‌العاده بود. 👌 🔹پ.ن3:کتاب صوتی، می‌تواند یکی از بسترهای حل باشد. چه اشکالی دارد ارشاد یا ارگان دیگری، آثار فاخر ملی را صوتی کنند و منتشر کنند؟ قطعا بی تاثیر نیست. 🔹پ.ن4: چهار مدل از اسامی کتاب‌ها را در عکس گذاشتم: رمان‌های نوبل خارجی، رمان‌های ایرانی، دینی و آیینی و تاریخی-فلسفی . 🗓 نوشته 1396/4/4 🌐 @aliebrahimpour_ir
📌العروة الوثقى مع التعليقات، ج‌1، ص: 25 ✅ مسألة 57: «حكم الحاكم الجامع للشرائط لا يجوز نقضه و لو لمجتهد آخر، إلّا إذا تبيّن خطؤه» «نقض حکم حاکم جامع‌الشرایط جایز نیست، برای دیگر مجتهدان؛ مگر در جایی که اشتباهش روشن باشد.» [ | | ] 🌐 @aliebrahimpour_ir
دست‌ راستم را از بند ايمني عبور داده و با كلاه آفتاب‌گير برسر، روي در حال هستم؛ تلاش مي‌كنم تا بدون كلاه ايمني و موتور، از بين دو رديف ها عبور كنم. به مي رسم. براي مسيرم بايد دويست‌و‌هفتاد درجه‌ دور ميدان بچرخم. سمت راست ميدان، دو نفر به قصد هم‌ديگر را مي‌زنند؛ عده‌اي دورشان جمع‌اند و مي‌كنند. روبه‌روي ميدان ماشين روبه‌رو به ماشين جلويي‌اش تند و ممتد مي‌زند. ماشين سمت راستي‌ام، مقوا‌يي را از پنجره به بيرون مي‌كند. سمت چپ ميدان كه مي‌رسم، ماشيني با می‌گازد و صداي بلند است. دوباره وارد مي‌شوم. و باز هم تلاش مي‌كنم كلاه ايمني و سپر موتورم به ماشين‌هاي دو رديف نكند. تلاش مي‌كنم از بين ماشين ها كنم... 👀 🌐 @aliebrahimpour_ir
🔸شکل a‌ یک است. 🔸شکل b یک است. 🔸شکل c یک است. چندضلعی به یک شکلی می‌گویند که از تقاطع چند به دست می‌آید. 🔸شکل D یک است. مستطیل، چهارضلعی است که اضلاع روبه‌رویش مساوی و موازی‌اند. 🔶به ضلع بلندتر (e) ، و به ضلع کوتاه‌تر (f) می‌گویند. ✅«لطفا به عرض کنید.» 🏊 🔹با تشکر از و شما! 💐 🌐 @aliebrahimpour_ir
📌 یک پیشنهاد دوستانه 🙂 🔸یادگرفتن ، شاید کمتر از بیست دقیقه وقت بگیرد، اما تحولی شگرف در خوانِش متن شما ایجاد می‌کند. به تصریح همه‌ی اهل قلم و ادب، یادگیری و استفاده از علائم نگارشی اول از همه وظیفه‌ی است و در ویرایش فنی-صوری صرفا قرار است بر صحت کاربست نویسنده از این علائم، داشته باشد؛ چنان‌که بر صحت استفاده از حروف در ساختار کلمات نظارت می‌کند! 🔸علائم نگارشی، نقشی هم‌وزنِ خودِ حروف دارند! چنان‌که از حروف الفبا، علائمی قراردادی برای تفهیم و تفاهم‌اند، علائم نگارشی نیز چنین‌اند. آیا نویسنده‌ای هست که حرفی از حروف الفبا را نیاموخته باشد یا اصرار داشته باشد بدون حرف یا حروفی از آن بتواند نویسندگی کند؟!؟ ✅هرچند مراجعه به متون آموزشی مناسب، کار بهتری است، اما این لینک‌های دم‌دستی را به جست‌وجویی ساده در اینترنت پیدا کردم: 💐 ➡️ yon.ir/alamatnega (مدخل علائم نگارشی در ویکی‌پدیا) ➡️ yon.ir/panevis (سایت پانویس) [ ] 🌐 @aliebrahimpour_ir
✅ #خبر برای اینکه خبر باشد، باید یک یا چند #ارزش_خبری داشته باشد. توجه به این اقسام، این نکته را می‌فهماند که مفهوم #اهمیت و #مهم_بودن در ادبیات خبرنویسی یعنی چه! 🆔 @aliebrahimpour_ir
عقل یشمی خال‌خال پشمی
✅ #خبر برای اینکه خبر باشد، باید یک یا چند #ارزش_خبری داشته باشد. توجه به این اقسام، این نکته را می‌
🌹 🔸 برای اینکه خبر باشد، باید یک یا چند ارزش از این را داشته باشد. 🔸توجه به اقسام و انواع این ارزش‌ها، این نکته را می‌فهماند که مفهوم و در ادبیات خبرنویسی به چه معناست! به‌عبارت دیگر، هر خبری که به‌عنوان خبر منتشر می‌شود، الزاما یک مسئله‌ی مهمی که اثری در زندگی ما داشته باشد نیست! دایره‌ی مهم‌بودن در نگاه خبرنویسان، گسترده‌تر از این معناست. 🔸برای مثال ممکن است خبری تنها از حیث شهرت ارزش داشته باشد ولی هیچ ارزش فراگیری یا شگفتی نداشته باشد! و قس‌علی‌ذلک 🔹برای اطلاع بیشتر از ارزش‌های خبری، این لینک می‌تواند مفید باشد: ➡️yon.ir/arzesh7 🆔 @aliebrahimpour_ir
هر چه هست تویی.mp3
2.58M
🌺 « ما بندگان ضعیف هستیم» 🌺 «خدایا ما ؛ هر چه هست تویی» 🌾 نوای آرامش‌بخش [ ] 🌐 @aliebrahimpour_ir
✅نقدوبررسی داستان (قسمت اول) . 🔹ق.ن: ۱۸تیر روز ملی بود. اما اگر راستش را بخواهید، یادداشت زیر، یک تقارن مبارک با این روز است و البته جنبه‌ی انگیزه‌بخشی برایم داشت! فی‌الواقع دوست داشتم چیزی برای این روز بنویسم، ولی امتحانات اجازه نمی‌داد تا اینکه امروز فرصت شد. . 🔶دو روز پیش (18تیر96) با یکی از دوستانم برای صحبت، در پاتوق صفائیه قم قرار گذاشتیم. صندلی من روبه‌روی کتب کودک بود و صندلی رفیقم مقابل کتب تاریخ. خواه‌ناخواه چشمم به کتاب‌ها می‌افتاد. یک‌بار چشم تیز کردم و از دوستم -که او هم دستی بر آتشِ قلم دارد- درباره‌ی ورود به ادبیات کودک پرسیدم. اطلاعات چندانی نداشت. قبلا نمونه‌هایی از کارهای پدر (سیدمهدی شجاعی) را دیده بودم و آن‌چنان نپسندیده بودم. شنیده بودم که (سیدعلی) چند کتاب کودک نوشته که مورد توجه فبکی‌های تهران هم قرار گرفته بود. فرصت را مغتنم دیدم و از فروشنده، سه‌گانه‌ی کتاب کودکش را پرس‌وجو کردم. گفت یک جلدش را بیشتر ندارد: « » قیمتش کم و خوب بود. از جلدهای دیگرش پرسیدم، گفت چاپ‌های جدیدش قیمت‌ها بسیار بالاست. برای نمونه این جلد2500بود ولی در چاپ‌های جدید در قطع کوچک‌تر در دیگر کتاب‌ها، چیزی حدود 15-18هزارتومن! همین که این یک جلد از چاپ قبلی‌اش را داشت، کلاهم را انداختم هوا! شب کتاب را با دقت و با صدای بلند خواندم. کتاب که تمام شد، احساس کردم معرفی و اشتراک ذهنیتم می‌تواند مفید باشد؛ حداقل بهانه‌ای است برای صحبت درباره‌ی روز ادبیات کودک. 🔶«اگر آدم‌برفی‌ها آب نشوند» داستان کودکان یک روستاست که با هزار شوق و آرزو و پس از انتظار بسیار می‌خواهند بزرگ‌ترین عمرشان را بسازند. یک روز کامل زحمت می‌کشند و یک آدم‌برفی خیلی خیلی بزرگ‌ می‌سازند. غروب هم پدر و مادر‌هایشان را برای دیدن زحمت‌شان می‌آورند. اما صبح روز بعد مردم روستا با دستورهای آدم‌برفی از خواب بلند می‌شوند. آدم‌برفی هزار جور دستور می‌دهد و همه مجبورند عمل کنند. آدم‌برفی آن‌قدر دستور می‌دهد که آخر هم با دستور آدم‌برفی مقابل خورشید می‌ایستد و نمی‌گذارد بهار و آفتاب به روستا بیاید و تاریخ می‌گذرد ولی مردم روستا زمستانی زندگی می‌کنند. 🔶کتاب، در سال88 منتشر شده است و تا به امروز، به زبان‌های مختلفی مثل کره‌ای و آلمانی و فرانسوی و انگلیسی ترجمه شده و حتی در آلمان در بعضی مدارس به‌عنوان متن آموزشی انتخاب شده است. این کتاب برای رده‌ی #ب و #ج رده‌بندی شده، یعنی اول تا پنجم ابتدایی. البته به نظرم این رده‌بندی جای تامل دارد! هرچند ادبیات متن در حد این رده است، اما محتوا برای این رده سنی مفید نیست. موید این نکته، آن است که در بعضی خبرها خواندم کتاب را برای دبیرستانی‌ها (رده سنی #د) اجرا کرده‌اند و بازخورد مثبتی گرفته‌اند. 🔶به لحاظ ، کتاب طراحی و نقاشی خوبی دارد و فضای شیرینی را به مخاطب منتقل می‌کند. اندازه‌ی فونت متن، قدری کم است و برای رده سنی ب و ج باید بزرگتر نوشته شود. فضای خالی متن در صفحات خوب است و خداراشکر این نقطه‌ضعف -که اشکالی شایع در کتب تولیدی نویسندگان دغدغه‌مند است- نمی‌بینیم. تصاویر، بیشتر فضاسازند و کمک زیادی به متن نمی‌کنند، حتی در بعضی قسمت‌ها مخلّ متن داستان است (مثل ص17 که مردم دارند خورشید را می‌بینند، اما در ص19 در متن می‌آید که مردم خورشید را نمی‌بینند). اما برویم سراغ . /پایان قسمت اول/ ( ) 🆔 @aliebrahimpour_ir
✅نقدوبررسی داستان (قسمت دوم) . 🔶راستش را بخواهید، کتاب را که تمام کردم، یاد داستان‌های نمادین دهه 40 -50 نویسندگان مارکسیستی افتادم! اگر نویسنده و انتشارات (نیستان) و سبقه‌ی فکری‌شان را نمی‌دانستم حتما این احتمال در ذهنم تقویت می‌شد. نویسنده، چند شاه‌گزاره در میان جملات داستانش قرار داده: 🖌«مردم بدون آن‌که فکر کنند آدم‌برفی‌ها نمی‌توانند دستور بدهند و اصلا نباید به حرفشان گوش کرد، با عجله مشغول اجرای دستورات آدم‌برفی شدند» 🖌«(خورشید به مردم می‌گوید:) وقتی خودتون نمی‌خوایید، از من ساخته نیست.» 🖌«بهار آمد و رفت، تابستان هم، پاییز هم، ولی مردم زمستانی زندگی کردند.» 🖌«از آن روزها، سال‌ها می‌گذرد... اما کسی یادش نمی‌آید آدم‌برفی را بچه‌ها درست کرده بودند...» 🔶تقابل زمستان و بهار، آدم‌برفی و خورشید، سردی و طراوت، تقابلی آشنا در آثار ضداستبدادی آن دوران است. مضافا بر اینکه در متن داستان، زورگویی آدم‌برفی و بی‌ادبی‌اش به مردم به صراحت بیان می‌شود. 🔶هرچند این سوژه قدری تکراری به نظر می‌رسد، ولی حقیقتا متنی دقیق و خوب برای برگزاری کلاس‌های تفکر برای سال‌های آخر دبیرستان است. تقابل‌ها و جملات فلسفی کاشته‌شده در متن، بستر یک گفت‌وگوی خوب می‌تواند باشد. اما به نظر همین نکته، نقدی دیگر بر این کتاب است! کتاب برای رده سنی الف و ب معنادار نیست! در حقیقت کتاب بدون تدریس و تفکر مخاطب را سردرگم می‌کند. این داستان صرفا یک بستر خوب برای تفکر است، نه داستانی که بشود راحت خرید و به دست کودک داد تا از خواندنش لذت ببرد، چون کتاب نیازمند همراه و است و بدون آن معنای محصّلی ندارد. کتاب‌هایی که با هدف فلسفه‌ورزی -که عموما نیازمند مربی هستند- نوشته می‌شوند، روی جلد یا پشت جلد، به طریقی این نکته را می‌رسانند؛ اما این کتاب عاری از هیچ پیامی مبنی بر این نکته است. 🔶در کنار این نکات کلی، بعضی از اجزای درونی داستان هم انسجام ندارند و خودمتناقض‌اند. برای نمونه در ص19 مردم می‌گویند که خورشید را نمی‌توانند ببینند ولی در ص20 مردم خورشید را نگاه می‌کنند. 🔶«اگر آدم‌برفی‌ها آب نشوند» می‌تواند طرح داستان خوبی برای گفت‌وگو درباره‌ی نظام‌های اجتماعی و سیاسی، مدرنیته، فضای مجازی، فرهنگ عمومی، استکبار و استضعاف، زیرساخت‌های نهادهای اجتماعی و بسیاری از موضوعات از این قبیل باشد. 🔶در مجموع با توجه به کمبود چنین داستان‌هایی -خصوصا در عرصه داستان‌های فکری- این معدود داستان‌های بومی را بایستی قدر دانست و حمایت کرد. /پایان/ 🖊علی.ا - 96.4.20 ( ) 🆔 @aliebrahimpour_ir
آرای مردمی مرحله دوم 🔸« ضرورت صیانت از » ⬇️ https://eitaa.com/aliebrahimpour_ir/90
عقل یشمی خال‌خال پشمی
✅#تحلیل آرای مردمی مرحله دوم #خنداننده_شو 🔸« ضرورت صیانت از #طنز_بدنه » ⬇️ https://eitaa.com/aliebr
باسمه 🔰 آرای مردمی مرحله دوم ✅« ضرورت صیانت از » 🔸این نتایج مرحله‌ی دوم مسابقه‌ی خنداننده‌شو است. مرحله‌ای که با جنجال خبری زیادی شروع شد و شب اول آن، نقدهای زیادی را برانگیخت. شب‌جمعه‌ی هفته‌ی گذشته نتایج آرای مردمی را اعلام کردند. نتایج واقعا توجه‌برانگیز بود که تحلیل آن، نکات خوب و آموزنده‌ای می‌تواند داشته باشد. 🔸قبل از هر چیز، توجه به یک نکته در تحلیل این آمار، به عنوان مقدمه لازم است و آن اینکه هرچند هدف اصلی رای‌گیری، انتخاب باکیفیت‌ترین‌هاست؛ اما رای مردمی، الزاما فقط‌وفقط رای به کیفیت نیست. عمده کیفیت است ولی عوامل و پارامترهای متعدد دیگری هم دخیل است. مثل حال خوب داشتن رای دهندگان، مثل دل‌سوزی و مثل عوامل جانبی و حواشی افراد (مثل ادب و نزاکت یا ناراحتی و غصه و...). به عبارتی مثلا اگر 80درصد کیفیت موثر باشد، 20درصد هم مربوط به عوامل دیگر است. 🔸شب اول از مرحله‌ی دوم، نقدها و جنجال زیادی به‌پا کرد. عده‌ای -با بیان خوب یا بد- به حرکت ناشایست بعضی از شرکت‌کنندگان ایراد گرفتند و در مقابل نیز عده‌ای این نقدهای فرهنگی را آروغ روشنفکری و اخلاق‌نمایی نامیدند. خب حالا با فاصله گرفتن از آن حواشی، می‌توانیم بر اساس آمار و ارقام، مسئله را تحلیل کنیم. 🔸مطابق آمار مردمی، مشارکت در روز اول کمتر از روزهای بعد است. کمی رای افراد روز اول را نمی‌شود فقط‌وفقط به‌پای کمبود بیننده گذاشت! زیرا شرکت‌کننده‌های قابلی در شب اول اجرا داشتند. اجراهای شب اول جدای از این‌که بی‌ادبی و بی‌اخلاقی داشت، طنز کاملی هم نداشت و بعضی‌ها اصلا خنده نداشت!! اینطور حساب کنیم که مخاطب بعد از دیدن دو-سه اجرا، بالکل از دیدن برنامه منصرف می‌شود و تلویزین را خاموش می‌کند و لذا اصلا اجرای آخر را نمی‌بیند یا اگر هم می‌بیند ترجیح می‌دهد به بحث نامناسب و زشت توالت و ر..دن (شرمنده‌ام که این لفظ را استفاده می‌کنم چون خود اجراکننده با صراحت و تکرار از این لفظ در اجرایش استفاده کرد) رای ندهد، لذا کمترین رای را کسب می‌کند. کم‌فروغی و کم‌مایگی طنز و رعایت نکردن مرزهای عرف و فرهنگ، کمترین رای را برای شب اول به ارمغان می‌آورد! کسی هم که بیشترین طنز را در شب اول دارد، به‌عنوان کم‌ترین رای (نفر هشتم)، به مرحله بعد راه پیدا می‌کند. من اینطور می‌فهمم که: بیشترین تلاش بی‌ادبانه برای خنداندن، در بهترین حالت، نفر آخر است! 🔸در مقابل، کسی که حائز بیشترین تعداد آراست، باز هم خانم است؛ اما هم طنز لطیف و تمیزی داشت و هم نقد درست اجتماعی بود! دقیقا در همان شب سوم هم، شخصی جزو یکی از دونفر دارای کمترین رای است. این نشان می‌دهد رای‌ها از روی احساس و صرفا جو بیننده نیست. این موئدی است که شب اول هم به اندازه‌ی شب سوم مخاطب و بیننده داشته، ولی چون از اجرا لذت نبرده،‌ رای نداده. نزدیک بودن آرای سه‌نفر اول که در دو شب متفاوت اجرا داشته‌اند هم موئد دیگری برای همین مسئله است. حتی اگر 50-60هزار رای نفر هفتم از روی حال‌خوب‌داشتن شب سوم باشد، باز هم از نفر هشتم جلوتر است!! 🔶نتیجه‌گیری من این است که « ، را می‌پذیرند و را پس می‌زدند.» لذا اگر نقدی برای ضرورت حفظ مرزهای اخلاقی می‌شود، تلاشی برای مطالبه‌ی نیازهای خودِ جامعه است؛ تحمیل نیست! هنرمند یا نویسنده یا هر انسان شریفی که برای جامعه کار می‌کند و برنامه می‌سازد، باید مخاطب خود را بشناسد و مرزها و قواعدش را رعایت کند. مگرنه روسیاهی‌اش برایش می‌ماند. مردم خودشان با این رای، طنز موردنظرشان را انتخاب کردند. 🔸طنز بدنه، یعنی . یعنی خانواده‌ای راحت دور هم بنشینند و هندوانه بخورند و بخندند و لذت ببرند! آروغ روشن‌فکری، دقیقا همین ناله‌کردن‌های عده‌ای از وجود مرزها برای طنز و شوخی است؛ نه تذکرهای خیرخواهانه‌ی اخلاقی. را با لوازم و مقتضیات خاص خودش، جدی بگیریم و از دودوتاچهارتا کردن‌های فاصله‌گرفته از فرهنگِ بدنه، فاصله بگیریم. . 🔹پ.ن: متاسفانه آمار کامل در اینترنت نبود؛ مجبور شدم برنامه را دوباره دانلود کنم و آمار را یادداشت کنم.☺️ 🖊علی.ا - 96.4.21 (اگر افتخار دادید و مطالعه کردید، از نقدونظرتان استفاده می‌کنم💐) [ ] 🆔 @aliebrahimpour_ir
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
❎سوال مصاحبه‌گر: «چه توصیه و نصیحتی برای بینندگان دارید❓» ✅پاسخ علامه زیبا و دل‌نشین است... 💠«اسلام بالاتر از این ندارد» 🌹 [ ] 🆔 @aliebrahimpour_ir
...او نه‌فقط الگویی برای دخترها، بلکه نماد سازمانیِ سخت‌کوشی برای همه سمپادی‌ها بود و به‌خوبی می‌تواند الگوی انگیزه‌بخشی برای کار علمی همه نوجوانان و جوانان باشد... ⬇️متن⬇️ https://eitaa.com/aliebrahimpour_ir/95
عقل یشمی خال‌خال پشمی
✅ #مریم_میرزاخانی ...او نه‌فقط الگویی برای دخترها، بلکه نماد سازمانیِ سخت‌کوشی برای همه سمپادی‌ها ب
✅سوگ‌نامه‌ی ما 🔸درباره‌ی او سوگنامه‌های مختلفی امروز نوشته شد، اما برای ما ها نه‌فقط یکی از مفاخر ملی، حالتی الگویی داشت. اولین بار اسمش را از معلم ریاضی راهنماییمان شنیدم. اینکه یک مدال‌های مختلف طلای المپیاد ریاضی در مقاطع مختلف را دِرو کرده و حالا هم در قُله‌ی ریاضیات دنیاست. بعدها فیلدز (نوبل ریاضی) هم به جمع افتخاراتش اضافه شد که گویا نه‌فقط اولین ایرانی، بلکه اولین دنیا بود که چنین جایزه‌ای را گرفت. فرزانگانی بودنش، هویتی سازمانی بود برایمان. بعد از این هم به کرات اسمش در کلاس‌های ریاضی و فیزیک دبیرستانمان برده می‌شد و خاطراتش دقیقا در خاطرم هست. لذا اسم برای ما جدید نیست. ما با همین افتخارات دوران نوجوانی‌مان را گذراندیم. او نه‌فقط الگویی شایسته برای دخترها، بلکه نماد سازمانیِ سخت‌کوشی و تمرکزدرکارعلمی برای همه سمپادی‌ها بود و به‌خوبی می‌تواند الگوی مناسب و انگیزه‌بخشی برای کار علمی همه نوجوانان و جوانان باشد. 🔸خب فوت این دانشمندِ نابغه‌ی ملی، آن‌هم در این جوانی، دردناک است. اینکه شرایط مناسب برای فعالیت و حضور او در کشورش وجود نداشت، این واقعه را دردناک‌تر می‌کند. خدا رحمتش کند. برایش یک حمد بخوانیم. 🔹پ.ن: نابغه‌ی دهر هم که باشیم، باز هم پروندمان زیر دست حضرت علیه‌السلام است. از یک تصادف مرگبار (سقوط اتوبوس به ته دره) نجاتت داده و فرصتی دوباره می‌دهد، ولی در قُله‌ی علم و پیشرفت جانت را می‌گیرد! کارش حساب‌وکتاب خودش را دارد... برایش درّه و قُلّه ملاک نیست مثل اینکه!!😶 🗓 نگارش در: 1396/4/26 📒 🌐 @aliebrahimpour_ir
قوميتها 🔹 آن جايى كه قصد، استهزاء و #باشد، آنجا مسلما حرام است؛ اما #نیست. 🔹اگر قصد تمسخر نباشد مشکلی ندارد. [ #####] 🌐 @aliebrahimpour_ir
✅ حكم با ابزار قلم و رسانههاى جديد 🔹 وسائل نقشی در حکم ندارند. 🔹 [ضرورت حسن ظن اجتماعی] 🔹«چه لزومى دارد كه غيبت اينها را بكند؟ حرف آشكار اينقدر دارند...» #آغفمرŸ @aliebrahimpour_ir
#شعر #حافظ - غزل شمارهٔ ۲۹۶ 🌐 @aliebrahimpour_ir
✅جایگاه در نوشتار 🔶دو حالت بیشتر نیست: 🔸1. من متنی را نوشته ام و از و و استفاده کرده‌ام، فقط برای آرامش روح خودم. در چنین حالتی اثر جنبه به خودش میگیره. در اصل چنین متنی،خارج از فضای تفهیم و تفاهمه و از کاربرد ادبیات خارج شده. دقیقا مثل حالتی که از یک کتاب، برای تزئین دکور خانه استفاده کنیم. کتاب برای انتقال محتواست، نه تزئین خانه! 🔸2. یا نویسنده متن را برای مخاطب نوشته و منِ در نظر می‌گیرد و هدفش یک انگاره به ذهن مخاطب است، نه صرفا یک‌سری اصوات. این مخاطب می‌تواند یک مخاطب خاص باشد، یا یک محدود یا مورد نظرش یا انسان‌ها در کل تاریخ بشریت! 🔰وجه اساسی تقسیم، در اصل این هست که «آیا من مخاطب را در نظر گرفته ام یا خیر؟» حالا بزرگی یا کوچکی مخاطب فعلا مهم نیست. اصل این سوال مهم است. 🔰قاعده‌ی اولی در و این است که واژگان را برای تفهیم و تفاهم استفاده می‌کنیم. لذا اصل اولی در این است که متن را برای مفاهمه نوشته باشیم. 🔰اگر من مخاطب را در نوشته مد نظر قرار داده باشم و برای مخاطب نوشته باشم، او، ی او، های او را هم در نظر میگیرم. چون به دنبال « » هستم. یعنی می‌خواهم پیامم را برسانم. 🔰من اگر علامه‌ی دهر یا الهه‌ی هنروقلم هم باشم ولی نتوانم قدری از یا یا یا و را به مخاطبم انتقال بدهم، همه را در خودم محبوس کرده‌ام. 🖊 علی.ا (96.5.6) 🔹پ.ن: متن بالا را مدت‌ها پیش در گفت‌وگویی با یکی از دوستانم نوشتم، با قدری ویرایش و تغییر، قابلیت استفاده عموم را پیدا کرد. [ ] 🌐 @aliebrahimpour_ir