عقل یشمی خالخال پشمی
📌 اثر دانینگ کروگر ✅ نمودار اثر دانینگکروگر که نسبت بین #دانش و #تخصص را با #اعتماد_به_نفس نشان می
🏷 عنوان: خطر سلبریتیهای فکری
💠 آسیبشناسی معرفتدوستهای رسانهای و سلبریتیهای فکری
👤 علی ابراهیمپور
(بخش اول از سه)
🌺 دقت کردهاید برخی از سخنرانان خوشبیان که در بسیاری از زمینهها اظهارنظر و خود را به عنوان متفکر به جامعه عرضه میکنند، فاقد تحصیلات آکادمیک منضبط بوده و اساتید مبرز روشنی ندارند؟! یا توجه داشتهاید تعداد قابلتوجهی از جوانان دغدغهمند طلبه و دانشجو، بیش از آنکه پای صحبتهای متفکرین و نظریهپردازان درجهیک زانو بزنند، برخی از همین سخنورانی را به عنوان الگوی خود بر میگزینند که کلیپهای سخنرانی چنددقیقهشان در پیجهای اینستاگرام و کانالها دستبهدست میچرخد؟
🌺 این پرسشها به نوعی آشفتگی نهان در فضای فکری جریان انقلاب اسلامی اشاره میکند که بایستی آسیبشناسی و در سیاستگذاریهای خرد و کلان به آن توجه شود؛ آسیبشناسیای که در مفهوم کلانتر خود وظیفه مدیریت دانش است. در واقع از عناصر اجتنابناپذیر « #مدیریت_دانش»، ارائه و تدقیق منطق و مراتب دانایی و اندیشهورزی است. بر اساس سلسلهمراتب دانایی، میتوان فرصتها و تهدیدهای هر سطح را بررسی کرد و با دهکبندی علمی جامعه، متناسب با شرایط هر سطح، برای رشد علمی جامعه برنامهریزی نمود.
🌺 نمونهای از منطق اندیشهورزی، سلسلهمراتب هشتسطحی دانایی است که از مرحله «پیشامعرفت» آغاز میشود و تا سطح «نظامساز جریانساز» ادامه پیدا میکند. عناوین این سلسله مراتب به ترتیب عبارتند از: «پیشامعرفت»، «معرفتدوست رسانهای»، «نظامدوست»، «نظامیاب مانوس»، «نظامیاب مولد»، «نظامگرا»، «نظامساز متخصص» و «نظامساز جریانساز».
🌺 در میان این مراتب، عموم افرادی که برای دانایی در زندگی خود ارزش قائل هستند، به «معرفتدوست رسانهای» نامیدهشدهاند که درعینحال، آسیبپذیرترین و خطرناکترین سطح نظام دانایی محسوب میشوند. شمولیت و خطرناکی این سطح، باعث میشود نتوان به راحتی از کنار آن گذشت و لازم است با تحلیل دقیق آن، ضوابط و خطقرمزهای آن را روشن نمود.
🌺 معرفتدوستها افرادی را شامل میشود که دانش و اندیشه برایشان مهم است و یکی از دغدغههای آنان را شکل داده، اما یا منبع موثقی اتخاذ نکردهاند و یا نهایتا افراد «رسانهای» را به عنوان مراجع فکری خود برگزیدهاند. این افراد صراحتا میگویند «دنبال ارتقای تفکر و دانش خود هستیم و فلان سخنران را دنبال میکنیم یا در فلان کانال تلگرامی عضو هستیم و مطالبش را پیگیری میکنیم»، اما منابعی که برگزیدهاند، افرادی نیستند که خود نظریهپرداز واقعی و دارای نظام اندیشه باشند. (ادامه در پست بعدی)
🌐 @aliebrahimpour_ir
عقل یشمی خالخال پشمی
🏷 عنوان: خطر سلبریتیهای فکری 💠 آسیبشناسی معرفتدوستهای رسانهای و سلبریتیهای فکری 👤 علی ابراهیم
🏷 عنوان: خطر سلبریتیهای فکری
💠 آسیبشناسی معرفتدوستهای رسانهای و سلبریتیهای فکری
👤 علی ابراهیمپور
(بخش دوم از سه)
🌺 معمولا افراد معرفتدوست، سخنرانان پرانرژی و چیرهدستی که با عناوینی همچون استاد و دکتر و استراتژیست و... در موضوعات مختلف روز اظهارنظر میکنند و کلیپهای کوتاهشان در پیجهای اینستاگرام و تلگرام، دستبهدست میچرخد را به عنوان متفکرین مورد علاقهی خود معرفی میکنند؛ این سخنرانان را بهنوعی میتوان «سلبریتیهای عرصه فکر و اندیشه» نامید.
🌺 منطق رسانهای است که بر تولیدات و محتواهای این سطح حاکمیت دارد. در واقع این سطح از دانش، سطح «ترویج» است؛ نه سطح «نظریه و نظام». رهبران فکری این سطح در خوشبینانهترین صورت، «مروجین» اندیشه محسوب میشوند؛ نه مراجع تام و تمام فکری. در بهترین حالت، افرادی که در این سطح قرار دارند، با انبوهی گزارههای متفرق آشنا میشوند، بدون اینکه دارای سازواری و هماهنگی و انسجام با یکدیگر باشد. چنین فردی اگر در این مسیر مصر باشد و با گزارههای کسب کرده، به مباحثه با دیگران یا تفکر با خود بپردازد، آرامآرام دچار تناقضات متعدد فکری خواهد شد؛ زیرا شخص هنگامی که گزارهها را اخذ میکرد، بر اساس شرایط بیرونی اقناع، آنها را پذیرفت. اما هنگامی که قدری زمان میگذرد و گزارههای مختلف در ذهن با یکدیگر ضرب میشوند، خبری از هژمونی رسانهای بیرونی نیست و ناهماهنگیهای بنیادین گزارهها، خود را نمایان میکنند.
🌺 افراد معرفتدوست در نسبت با مراجع فکری رسانهای خود، در خطر مغالطهی «انگیزه و انگیخته» هستند؛ سخنوران رسانهای هرچند دغدغههای انقلابی و «انگیزه»های اسلامی داشته باشند، نتیجه نمیدهد که تمامی بیانات و نظرات و «انگیخته»هایشان هم دقیق و درست باشد.
🌺 ازطرفدیگر، سلبریتیهای فکری نیز در نسبت با مخاطبین و طرفداران خود، در خطر «نفاق» هستند؛ این افراد از این جهت که مهارت بالایی در اقناع افراد دارد و میتواند با سخنرانی بلیغ خود، عموم مخاطبان را به سمت نظر خود جلب کنند، خواهناخواه خود را در جایگاه دانشمند قرار داده و به خود اجازه میدهند دربارهی هر موضوعی اظهارنظر کنند و نظر خود را به عنوان حق تام، بر کرسی بنشانند.
🌺 مروجین معرفت و سلبریتیهای فکری، باید سطح خود را بشناسند و از حریم خود تعدی نکنند. رهبران این سطح دانایی، باید خود با منابع اصیل در ارتباط باشند و محتوای نظریهپردازان و نظامسازان اسلامی و اصیل را برای مخاطبان خود به زبان روز «ترجمه» کنند؛ نهآنکه خود را در مقام تئوریسین و نظریهپرداز به جامعه معرفی کنند. از طرف دیگر رسانهها و عموم جامعه نیز، با توجه به همین سطح از آنان محصول معرفتی مطالبه نمایند. (ادامه در پست بعدی)
🌐 @aliebrahimpour_ir
عقل یشمی خالخال پشمی
🏷 عنوان: خطر سلبریتیهای فکری 💠 آسیبشناسی معرفتدوستهای رسانهای و سلبریتیهای فکری 👤 علی ابراهیم
🏷 عنوان: خطر سلبریتیهای فکری
💠 آسیبشناسی معرفتدوستهای رسانهای و سلبریتیهای فکری
👤 علی ابراهیمپور
(بخش سوم از سه)
🌺 این سطح از نظام دانایی، خطرناکترین سطح آن است. جمله مشهور الکساندر پوپ، شاعر انگلیسیزبان قرن18 در توصیف حال و روز همین سطح از دانایی است: «دانشِ کم خطرناک است، یا باید آبِ چشمه را تا قطره آخر بنوشید یا اصلأ لب نزنید.»
🌺 درواقع خطر مهمی معرفتدوستها، مروجین دانش و سلبریتیهای فکری را تهدید میکند، توهم دانایی و ایجاد اعتمادبهنفس کاذب است. معرفتدوستهای رسانهای در خطر قرارگیری در « #قله_حماقت» نمودار اثر #دانینگکروگر قرار دارند. #اثر_دانینگکروگر، تحلیل روانشناختی جالبی از این خطر ارائه میدهد. مطابق نمودار اثر دانینگکروگر، بالاترین مقدار اعتمادبهنفس ممکن در شخصی بهوجود میآید که بهتازگی دانش و تخصص بسیار کم و سطحی دربارهی موضوع پیدا کرده است؛ این حجم از اعتمادبهنفس آنقدر بالاست که حتی شخص در بالاترین حد تخصص و تجربه نیز به آن حد از اعتمادبهنفس دست نخواهد یافت!! این نقطه، همان «قله حماقت» است.
🌺 افراد معرفتدوست در تعامل با سلبریتیهای فکری، با گزارههای جدید و جذابی مواجه میشوند. هیجان ناشی از این آگاهی آنقدر زیاد است که این افراد ناگهان با جهش بالایی در میزان اعتماد به نفسشان روبهرو میشوند؛ اعتمادبهنفسی که حتی برای خودشان هم ممکن است کمی عجیب به نظر برسد. شیرینی این حباب اعتمادبهنفس آن قدر زیاد است که رفتهرفته آن ها را با توهم فرهیختگی در دانش مربوطه مواجه میکنند. طبق نمودار اثر دانینگ-کروگر کم سوادان متوهم اعم از معرفتدوست و مروجین تفکر، پدیدههایی منحصربهفرد هستند که حباب اعتمادبهنفس میتواند روند یادگیریشان متوقف کند.
🌺 این توقف، عموما با رویکردی عوامگرایانه همراه میشود و افراد معرفتدوست میکوشند خود در مقام سلبریتی فکری قرار بگیرند و توجه دیگران را به حضور خود در این قله، جلب کنند. در واقع، این سطح از دانایی، در خطر تولید چرخه بازتولید سلبریتی فکری است! فردی بیاطلاع، چیزکی از سلبریتی فکری یاد میگیرد و با اعتمادبهنفس کاذب میکوشد خود را در مقام استاد و متخصص و سلبریتی فکری قرار داده و چیزک خود را به دیگران «آموزش» دهد. در واقع این افراد ممکن است از هر راهی استفاده کنند تا تخصص توهمی خود را به دیگران اثبات و ارائه دهند. متاسفانه کلاسهای آزاد روانشناسی، سبکزندگی، تحلیل سیاسی، غربشناسی و... پر است از اساتیدنماهایی که دانسته یا نادانسته از حربه استفاده میکنند.
🌺 رفتارشناسی این افراد نشان میدهد که بهشدت در خطر نفی «دانشی فراتر از دانش ناچیز خود» هستند. این افراد بیمحابا تز و نظریه در موضوعات مختلف میدهند و با استقبال دیگران، اقدام به ارائهی نظریات بزرگتر میکنند و این چرخه به سمت التقاط و هرزهگویی بیشتر ادامه پیدا میکند. ازهمینروست که قلهی حماقت، «حماقت» خوانده شده و خطرناک است؛ چراکه میتواند نقطهی پایان حیات و رشد علمی و فکری فرد تلقی شود.
🌺 در سنت ما از نشانههای عالم فرهیخته، افتادگی و تواضع بوده و هست. درواقع اوج دانایی، آنجاست که عالم به نادانی خود اعتراف میکند. بیت منسوب به ابنسینا معروف است که گفته «تا به جایی رسید دانش من/ که بدانم همی که نادانم». تراث غنی ما در اخلاق علمآموزی، برگبرندهی سنت ما برای گریز از آسیبهای معرفتدوستیهای رسانهای است؛ البته اگر به کار ببندیم. //پایان//
📸 https://eitaa.com/aliebrahimpour_ir/602 [نمودار اثر دانینگکروگر]
🖌 علی ابراهیم پور
📇تعداد واژگان: 1232
🗓نگارش:1398.05.09
🗒انتشار: 1398.05.18 (16)
🌐 @aliebrahimpour_ir
عقل یشمی خالخال پشمی
🏷 عنوان: خطر سلبریتیهای فکری 💠 آسیبشناسی معرفتدوستهای رسانهای و سلبریتیهای فکری 👤 علی ابراهیم
#گزارش_یادداشت
🏷 عنوان: خطر سلبریتیهای فکری + #نمودار
💠 آسیبشناسی معرفتدوستهای رسانهای و #سلبریتیهای فکری
🔥 درباره یادداشت: حسنعباسیها، رائفیپورها و... چه #خطری برای خود، مخاطبانشان و جامعه دارند!؟
🔻 معرفتدوستها، مروجین دانش و سلبریتیهای فکری، در خطر قرارگیری در « #قله_حماقت» نمودار اثر #دانینگکروگر قرار دارند. #اثر_دانینگکروگر، تحلیل روانشناختی جالبی از این خطر ارائه میدهد...
💠 متن کامل #یادداشت را در خبرگزاری #رسا یا کانال عقل سرخ بخوانید:
🔗 rasanews.ir/fa/news/615806
🔗 rasanews.ir/002aCM
🔗 https://eitaa.com/aliebrahimpour_ir/603
🖌 علی ابراهیم پور
📇تعداد واژگان: 1232
🗓نگارش:1398.05.09
🗒انتشار: 1398.05.18 (16)
🌐 @aliebrahimpour_ir
هدایت شده از خبرگزاری رسا
🔸 چهل اصل تبلیغی و قرآنی به مبلغان در آستانه محرم
استاد #قرائتی در نامه ای خطاب مبلغان:
🔹اصولی را که باید در تبلیغ در آستانه محرم مراعات کرد، متذکر میشوم؛ تمام این اصول برخاسته از آیات قرآن است.
🌐 rasanews.ir/002aib
🆔 @rasanewsagency
عقل یشمی خالخال پشمی
🔸 چهل اصل تبلیغی و قرآنی به مبلغان در آستانه محرم استاد #قرائتی در نامه ای خطاب مبلغان: 🔹اصولی را
واقعا این چهلنکته آقای قرائتی فوقالعادهاند.
این نامه هم مثل نامه اول تابستانشان، عالی و بجا بود.
خدا ایشان را حفظ کند.
به نظرم این چهل نکته را ذخیره کنیم و چندوقت یکبار مرور کنیم؛ این نکات اختصاص به تبلیغ ندارند، برای کار فرهنگی به معنای عام آن هستند.
لذت بردم.
۱۳۹۸/۶/۳
🌐 @aliebrahimpour_ir
#محرم
آغاز ایام سوگواری اباعبدالله را تسلیت میگم.
انشاءالله اگر توفیق باشد، محرم امسال (۹۸) هم مثل سال ۹۶ هر شب نکاتی با هشتک #محرم در کانال ارائه میدهم.
☑️اگر دوست داشتید دنبال کنید و اگر مفید یافتید شما هم به اشتراک بگذارید.
🌐 @aliebrahimpour_ir
🏴 #محرم 🏴
🔻 زِ راه آمده از خانهی خدا برگرد
اگر خودم به تو گفتم بیا؛ نیا برگرد
🔻تو را به حیدر کرار بگذر از کوفه
برای خاطر خیرالنساء بیا برگرد
🔻برای قامت اکبر، دو تا عبا بردار
که جا نمیشود این تن به یک عبا برگرد
🔻خدا به خیر کُند شمر چکمه پوشیده
در انتظارِ تو اِستاده بیحیا برگرد
🔻یزید به دستش گرفته چوب؛ منتظر است
که بر لبت بزند ضربه با عصا برگرد
🔻اگر به کوفه بیایی رُباب میبیند
که میرود سرِ طفلش به نیزهها برگرد
#شعر #روضه #مسلم
🌐 @aliebrahimpour_ir
باسمهتعالی
📌 ضرورت #ارزیابی #کیفی اثربخشی دورههای تابستانه حوزوی
👤علی ابراهیمپور
(قسمت اول از دو)
🍀 «امسال(98) علی رغم مشکلات مالی، 20هزار طلبه در برنامههای تابستانی شرکت کردهاند». این آماری است که آیتالله اعرافی 8مردادماه اعلام کرد. با احتساب 150هزار طلبه کل حوزههای علمیه ، میتوان گفت حدود 15درصد از کل طلاب حوزه، در اردوهای تابستانه شرکت میکنند. این رقمی قابلتوجه است.
🍀 تعطیلی تابستانه، فرصتی است که طلبهها، به برنامههایی بپردازند که به صورت روزمره در برنامهی علمی جایی ندارند. از جمله مهمترین برنامههای تابستانه که چندسالی است در سطح کشور رونق دوبارهای گرفته و مورد استقبال جدی طلاب و دانشجویان دغدغهمند جریان انقلاب اسلامی واقع میشود، دورههایی است که میکوشند نظامات اندیشهای اسلام را در قالب یک منظومه منسجم و یک بستهی شستهورفتهی روزآمد، به مخاطبان ارائه دهند.
🍀 هرچند « #طرح_ولایت» دراینمیان سابقهی طولانیای در بین دانشجویان دارد، چند سالی است توانسته در حوزهها نیز وارد شود و «طرح ولایت طلاب» را برگزار کند. در کنار این، دورههای مختلفی نظیر «اسلام ناب»، «آثار شهیدمطهری»، «نظام اندیشه اسلامی» و... نیز به دنبال ارائه نظامات اسلامی به طلاب و دانشجویان هستند.
از طرفی، با توجه با نقش بنیادینی که دورههایی با چنین موضوعاتی در بینش و گرایش طلاب میتوانند داشته باشند و از طرف دیگر با توجه به تعداد قابل توجه طلابی که در این دورهها شرکت میکنند، «ارزیابی کیفی کارآمدی و اثربخشی» این دورهها برای حوزه علمیه اهمیت بالایی دارد؛ هم از جهت اقتصادی و هم از جهت مدیریت نیروی انسانی.
🍀 این دورهها خواه به صورت رسمی توسط حوزه و خواه توسط مراکز غیرحوزوی برگزار شوند، هیچکدام از منظراقتصادی، خودکفا نیستند و همگی از بیتالمال تغذیه میکنند. از منظر اقتصادی، اهمیت ارزیابی کارآمدی برای متولیان حوزه، برای خصوص دورههایی که خود حوزه به صورت رسمی آنها را برگزار میکند، دوچندان است؛ چراکه باید بداند بودجه بسیار اندک و حیاتی حوزه را دقیقا برای چه کاری خرج میکند؟
🍀 ورای مسئله مالی، اهمیتی است که این ارزیابی در مدیریت نیروی انسانی دارد. سرمایههای اصلی حوزه، طلبهها هستند؛ خصوصا طلبههای پایههای ابتدایی که آیندهی حوزه را تشکیل میدهند. این دورهها برای نیروهای حوزوی برنامهریزی و اجرا میشوند و حوزهی علمیه بهعنوان متولی طلاب، همچون پدری که از کلاسهای تابستانی فرزندانش مراقبت میکند، بایستی بهدرستی متوجه باشد که طلبههایش را به دست چه برنامهای میسپارد و این برنامهها عملا چه نتیجهای در پی دارند؟
🍀 علاوهبر اینها، ارزیابی عامل شناخت استعدادها و ظرفیتهای بالقوه طلاب و دورههاست. حوزه میتواند متناسب با توان و ظرفیتی که در این دورهها وجود دارد، برخی از اهداف آموزشیتربیتی خود را از طریق همین دورههای تابستانه پیگیری کند، بهعبارتی ارزیابی درست میتواند نقش این دورهها را از برنامههای فوقبرنامه به فعالیتهای اصلی، ارتقا دهد.
(ادامه در پست بعدی)
🌐 @aliebrahimpour_ir
عقل یشمی خالخال پشمی
باسمهتعالی 📌 ضرورت #ارزیابی #کیفی اثربخشی دورههای تابستانه حوزوی 👤علی ابراهیمپور (قسمت اول از دو)
📌 ضرورت #ارزیابی #کیفی اثربخشی دورههای تابستانه حوزوی
👤علی ابراهیمپور
(قسمت دو از دو)
🍀 بر اساس ارزیابی جامع کیفی کارآمدی و اثربخشی است که حوزه میتواند ورای تبلیغات رسانهای و بیلانهای کاری رنگارنگ، برنامههای ناکارآمد را کنار بزند و جا را برای دورههای مفید و اثربخش باز کند.
🍀 در ارزیابی عملکرد، دو رویکرد کلان وجود دارد. برخی ارزیابیها، «فعالیت»های انجام گرفته را ارزیابی میکنند و برخی «نتایج»ی که باید از این فعالیتها به دست آیند. در واقع شاخصهایی که در ارزیابیها به آنها پرداخته میشود، گاهی مربوط به فعالیتهای آنان در دوره است و گاهی مربوط به نتایجی که از این فعالیتها به دست میآید.
🍀 در خوشبینانهترین حالت، گزارشهای تبلیغاتیای که مسئولین دورهها در پایان کار به مافوق خود ارائه میدهند، عموما مربوط به فعالیتهاست، نه نتیجهها! گزارشهایی که پارامترهایی همچون تعداد مخاطبان، تعداد اساتید و حجم ساعات فعالیت آنها، تعداد و ساعت کلاسهای برگزار شده، نشستهای تخصصی برنامهریزی شده، تعداد و حجم برنامههای معنوی و... را ارائه میدهند. اما گزارش عملکرد صحیح از دورههای تابستانه، ارزیابیای است که «نتایج» دوره را مورد مطالعه قرار دهد؛ نتایجی که دوره برای نیل به آن به وجود آمده و برگزار شد.
🍀 متاسفانه گاهی مجریان با گزارشهای مصور و پررنگولعابی که طراحی میکنند، خودشان را هم گول میزنند! ارزیابی عملکرد بر اساس نتایج، علاوه بر ثمری که برای مدیران حوزه دارد، به خود مجریان و مسئولان دورهها نیز کمک میکند تا عیوب اساسی و بنیادین دوره را کشف کنند و برای سالهای آینده، کیفیت و اثربخشی دوره را بالا ببرند.
🍀 آنچه تا از پوسترهای مختلف رنگی مختلف در کانالهای تلگرامی و تابلوهای اعلانات جلوی در مدارس احساس میشود، جریانات فکری مختلف، دورههای تابستانه را بهعنوان یکی از بهترین فضاهای جمعآوری مخاطب برگزیدهاند و سرمایهگذاری بالایی روی آن میکنند؛ اما در مقابل، تا به امروز حوزه علمیه موضع فعالی در این راستا نگرفته و عموما به برگزاری دورههای درسی بسنده کرده است. این انفعال، زمینهی مناسبی برای فعالیت موسسات و دورههای ریز و درشت فراهم کرده. جوش و خروش علمی، هرچند لازمهی هر محیط علمی است، اما حوزه از نقش پدری خود برای طلاب پایههای ابتدایی نباید غفلت کند. بهراستی این دورهها چه تاثیری بر ذهن و روح طلاب میگذارند؟ این چیزی است که با «ارزیابی علمی کیفی اثربخشی و کارآمدی» از این دورهها، روشن میگردد؛ ارزیابیای که باید هم با روشهای علمی طراحی و به صورت علمی اجرا شود.//پایان//
🌐 @aliebrahimpour_ir