#گزارش_یادداشت
🏷 عنوان: مراتب و #منطق هشتسطحی #دانایی و #اندیشه_ورزی
✅ درباره یادداشت: چرا تعداد قابلتوجهی از جوانان، مرجع فکری خود را افرادی مثل #حسن_عباسی ، #رائفی_پور ، #آقا_میری ، #یامین_پور و حتی #پناهیان بر گزیدهاند؟ به نظر میرسد مشکل در ابهام نظام دانایی است که باعث شده منطق رسانهای بر منطق علمی غلبه کند.
🔻 تدقیق سلسله مراتب دانایی، منطق و معیار سنجش افراد و همچنین زیربنای برنامهریزی و مدیریت در جهت رشد علم و جامعه علمی و استفادهی بهینه از ظرفیتهای نیروهای مختلف حوزهی تفکر و اندیشه است.
💠 متن کامل #یادداشت را در خبرگزاری #رسا یا کانال عقل سرخ بخوانید:
🔗 rasanews.ir/fa/news/615457/
🔗 rasanews.ir/002a6j
🔗 eitaa.com/aliebrahimpour_ir/591
🖌 علی ابراهیم پور
📇تعداد واژگان: 1363
🗓نگارش: 98.05.09
🗒انتشار: 98.05.13 (14)
🌐 @aliebrahimpour_ir
عقل یشمی خالخال پشمی
#گزارش_یادداشت 🏷 عنوان: مراتب و #منطق هشتسطحی #دانایی و #اندیشه_ورزی ✅ درباره یادداشت: چرا تعداد
📌مراتب و #منطق هشتسطحی #دانایی و #اندیشه_ورزی
علی ابراهیمپور (قسمت اول از سه)
☘️ ارائهی سلسلهمراتب اندیشهورزی و دانایی، از مهمترین وظایف و مبانی « #مدیریت_دانش» است. تدقیق سلسله مراتب دانایی، منطق و معیار سنجش افراد و همچنین زیربنای برنامهریزی و مدیریت در جهت رشد علم و جامعه علمی و استفادهی بهینه از ظرفیتهای نیروهای مختلف حوزهی تفکر و اندیشه است.
☘️ متاسفانه نبود یک مراتب مشخص علمی و در نتیجه عدم به کارگیری از منطق منضبط در این زمینه، صدمات جبرانناپذیری به حوزه فرهنگ و دانش، خصوصا به جریان اندیشه انقلاب اسلامی وارد کرده و میکند. نبود منطق معین علمی، سبب شده معیارهای رسانهای بر ارزیابی و سنجش علمی افراد حاکم شود؛ ازاینرو متاسفانه افراد دغدغهمندی که صرفا از قدرت اقناع و خطابهی قوی برخوردارند، توسط رسانهها بهعنوان اندیشوران و استراتژیستهای ناب انقلابی به مخاطبان معرفی میشوند و از طرف دیگر برای انبوهی از جوانان و طلاب بادغدغهی انقلابی به عنوان مرجع فکری پذیرفته شدهاند. ناگفته پیداست با این رویه، خطر پوکشدن از درون، اندیشه اسلامی را تهدید میکند.
☘️ «دانایی» از مفاهیم مشکک، یعنی دارای سلسله مراتب است. با بیان سلسله مراتب و تحلیل جایگاه هر سطح، نهتنها دورنمای جریان علمی را میتوان مشخص کرد، میتوان برنامهی رشد داد و از ظرفیت هر شخص، متناسب با توانایی او برای رشد علم و جامعهی علمی بهرهبرد.
☘️ تشکیکیبودن سلسلهمراتب، این نکته را درون خود دارد که تمامی مراحل، هرچند در وجهی اشتراک دارند که همان «دانایی» است، اما هر سطح بالاتر، ارزشی افزوده نسبت به سطوح پایینتر دارد. در واقع در هر مرحله، جنبهای «معرفتی»، «گرایشی» یا «رفتاری» به فرد افزوده میشود:
🌼 1.« #پیشامعرفت»: این سطح، شامل افرادی میشود که علم و اندیشه، دغدغهای از دغدغههای زندگی آنها را شکل نداده است. بهعبارتی، دانش و معرفت به عنوان یکی از عناصر کلیدی حیاتشان مطرح نیست. این افراد در حد مطالعات جراید یا رسانههای جمعی مثل تلویزیون یا گفتوگوهای روزمره با افراد مختلف، به منابع معرفت و دانش متصل هستند. این سطح، ابتداییترین مرحله دانایی است و ازآنرو که حیات انسان به لحاظ فلسفی، حیاتی علمی است، هر انسانی –تامادامی که انسان است- حداقل در این سطح از دانایی قرار دارد و از منابع معرفتی بهره میبرد. اکثر افراد جامعه در همین سطح قرار دارند و بعد از دوران تحصیلات آکادمیک، به معنای واقعی کلمه، خود را «فارغالتحصیل» کردهاند. البته باید توجه داشت که پیشامعرفت بودن انبوهی از افراد جامعه به معنای عدم نیاز آنها نیست. وظیفهی متفکرین جامعه است که با استفاده از ابزارهای ارتباطی روز به صورت قابل استفاده، معارف مورد نیاز عموم افراد را به آنان القا کنند. (ادامه در پست بعدی)
🌐 @aliebrahimpour_ir
عقل یشمی خالخال پشمی
📌مراتب و #منطق هشتسطحی #دانایی و #اندیشه_ورزی علی ابراهیمپور (قسمت اول از سه) ☘️ ارائهی سلسلهم
📌مراتب و #منطق هشتسطحی #دانایی و #اندیشه_ورزی
علی ابراهیمپور (قسمت دو از سه)
🌼 2.« #معرفت_دوست رسانهای»: افرادی را شامل میشود که دانش و اندیشه برایشان مهم است و یکی از دغدغههای آنان را شکل داده، اما یا منبع موثقی اتخاذ نکردهاند و یا نهایتا افراد «رسانهای» را به عنوان مراجع فکری خود برگزیدهاند. این افراد صراحتا میگویند «دنبال ارتقای تفکر و دانش خود هستیم و فلان سخنران را دنبال میکنیم یا در فلان کانال تلگرامی عضو هستیم و مطالبش را پیگیری میکنیم»، اما منابعی که برگزیدهاند، افرادی نیستند که خود نظریهپرداز واقعی و دارای نظام اندیشه باشند.
☘️ معمولا افراد معرفتدوست، سخنرانان پرانرژی و چیرهدستی که با عناوینی همچون استاد و دکتر و استراتژیست و... در موضوعات مختلف روز اظهارنظر میکنند و کلیپهای کوتاهشان در پیجهای اینستاگرام و تلگرام، دستبهدست میچرخد را به عنوان متفکرین مورد علاقهی خود معرفی میکنند؛ سخنرانانی که میتوان آنها را «سلبریتیهای فکری» نامید.
☘️ منطق حاکم بر تولیدات و محتواهای این سطح منطق «رسانهای» است. رهبران فکری این سطح در بهترینحالت، «مروجین» اندیشه محسوب میشوند؛ نه مراجع تام و تمام فکری. در بهترین حالت، افرادی که در این سطح قرار دارند، با انبوهی گزارههای متفرق آشنا میشوند، بدون اینکه دارای سازواری و هماهنگی و انسجام با یکدیگر باشد. چنین فردی اگر در این مسیر مصر باشد و با گزارههای کسب کرده، به مباحثه با دیگران یا تفکر با خود بپردازد، آرامآرام دچار تناقضات متعدد فکری خواهد شد.
☘️ افراد معرفتدوست در نسبت با مراجع فکری رسانهای خود، در خطر مغالطهی «انگیزه و انگیخته» هستند. سلبریتیهای فکری نیز در نسبت با مخاطبین و طرفداران خود، در خطر «#نفاق و #التقاط» هستند.
☘️ سطح #معرفت_دوست رسانهای از نظام دانایی، خطرناکترین سطح آن است. خطر مهمی که معرفتدوستها و سلبریتیهای فکری را تهدید میکند، توهم دانایی و ایجاد اعتمادبهنفس کاذب است. معرفتدوستهای رسانهای و سلبریتیهای فکری در خطر قرارگیری در «قله #حماقت» نمودار #اثر_دانینگ_کروگر قرار دارند.
🌼 3.« #نظام_دوست»: افرادی که معرفت را دوست دارند ولی خودشان اهل تخصص و تحقیق نیستند، اما در عین حال مرجع فکری و تمسکشان به افراد عمیق و نظریهپرداز است. این افراد از سطح معرفتدوستی گذر کرده و دنبال افراد نظامساز و نظریهپرداز هستند. بااینحال اینگونه نیست که بهصورت نظاممند و روشمند، آثار و بیانات متفکرین درجهیک را دنبال کنند. درواقع این افراد صرفا نظریهپردازان و نظامسازان را دوست دارند و هنوز خود به صورت عملی برای یافتن نظامفکری آنان برنخواستهاند.
☘️ هنگامی که از این افراد درباره متفکرین موردعلاقهشان پرسیده شود، از امام خمینی، آیتالله خامنهای، شهیدمطهری، علامهطباطبایی و... نام میبرند. البته نامبردن از امام و آقا، معیار مناسبی برای سنجش افراد نیست؛ چراکه بر حسب عادت عموم افراد از این دو شخصیت نام میبرند. نفر سومی که بعد از آقا و امام نامبرده میشود، نشاندهندهی مرجعیت فکری واقعی افراد است. اگر فرد متفکرین ناب اندیشه اسلامی نظیر علامهطباطبایی، شهیدمطهری، شهیدصدر، امام موسی صدر، آیتالله جوادی، آیتالله مصباح را به عنوان «مرجع فکری» خویش نام برد، در سطح «نظامدوست»ی دانایی قرار دارد.
🌼 4.« #نظام_یاب_مانوس»: فردی که مرجعیت فکری متفکرین درجهیک را پذیرفته و در عینحال در حد حرف و مطالعات پراکنده ارتباط نگرفته، بلکه با آثار او به شیوهی روشمندی انس نیز گرفته است. برای نمونه، کتابهای او را خوانده؛ سخنرانیهای او را گوش کرده و دنبال میکند؛ برای یادگیری کتاب او، استاد دیده؛ کتابها را خلاصهنویسی یا فیشبرداری کرده و یا از این قبیل فعالیتهایی که نشانگر ارتباط عمیق و روشمند و انس عملی با متفکر است. (ادامه در پست بعدی)
🌐 @aliebrahimpour_ir
عقل یشمی خالخال پشمی
📌مراتب و #منطق هشتسطحی #دانایی و #اندیشه_ورزی علی ابراهیمپور (قسمت دو از سه) 🌼 2.« #معرفت_دوست رس
📌مراتب و #منطق هشتسطحی #دانایی و #اندیشه_ورزی
علی ابراهیمپور (قسمت سه از سه)
🌼 5.«#نظام_یاب_مولد»: فردی که علاوه بر انس با متفکر و نظریهپرداز نظامسازی، «ارزش افزوده» نیز داشته است. بهعبارتی، فردی که علاوه بر کسب نظامفکری یک متفکر، سعی کرده آن نظام فکری را قدری امتداد دهد و بر اساس آن تولیدی داشته باشد. برای نمونه بر اساس نظام فکری آن متفکر، سخنرانی کرده یا یادداشتنویسی میکند، موسسهای تاسیس کرده، مقاله نوشته، داستان یا فیلم ساخته و... . بهعبارتی، سعی کرده است علاوه بر اینکه نظامفکری نظریهپرداز را بفهمد، متناسب با آن استفادهای برای حل یک مسئله نیز داشته باشد.
☘️ از منظر مدیریت دانش، در یک سیستم دانایی سالم و مطلوب، حداقل سطح دانایی «#مروجین»، نظامیاب مولد است. افرادی لیاقت ترویج علم و دانش و نظریات را دارند که دستکم خود نظام فکری حداقل یکی از اندیشمندان ناب انقلاب اسلامی را کسب کرده و متناسب با آن به مسائل جزئی فکری روز، پاسخ دهند.
🌼 6.« #نظام_گرا»: نظامیاب مولد میتواند در شغلهای جامعه فعالیت کند؛ مثلا یک سخنران یا یک یادداشتنویس یا مدیر یک نشریه یا موسسه فیلمسازی باشد؛ اما «نظامگرا» شخصی است که هدف زندگی و برنامهریزی علمی و تحصیلی خود را، در همین مسیر قرار داده و افقش امتداد چارچوب فکری متفکرین نظامساز است و میخواهد در این زمینه به اجتهاد و تخصص دست پیدا کند. در واقع معیار این سطح، آن است که دستیابی به نظامات اسلامی جزء «هدف زندگی» فرد شده است.
🌼 7.«#نظام_ساز_متخصص»: شخصی که بهصورت بالفعل در یک یا چند دانش به نظامدانایی و نظریه نائل شده و به تخصص رسیده است. چنین فردی یا به اشاعهی تخصصی نظریات متفکرین مشغول است یا نظرات خویش را تدریس و ارائه میکند.
🌼 8.«#نظام_ساز_جریان_ساز»: اگر نظامساز متخصص، علاوه بر نظریهپردازی به رهبری عملی نیز دست پیدا کند، به بالاترین درجه نظام دانایی دست یافته است. نظامسازی که به تعداد قابلتوجهی از افراد جامعه علمی را تحت تاثیر خود قرار داده باشد و با تربیت شاگردان، جریان علمی ایجاد کرده باشد، نظامساز جریانساز محسوب میشود.
☘️ نمونهی اعلای نظامساز جریانساز در عصر حاضر، حضرت امام خمینی و علامه طباطباییرضواناللهتعالیعلیهما هستند که با نظریهپردازی کلان در علوم اسلامی و تربیت شاگردان قابلتوجه، نقاط عطفی در تاریخ علوم اسلامی ایجاد کرده، جریان علمی پرقدرتی ایجاد کردند.
***
☘️ بر دغدغهمندان نظام علمی و حوزوی کشور فرض است تا با تدقیق بیشتر روی مراتب و منطق دانایی و اندیشهورزی، به نظام منضبط و کارایی دستیابند تا با تزریق آن به دانش عامه، جامعه از آفات آشفتگی فکری، التقاط و نفاق اندیشهای در امان ماند و نقاط مطلوب مسیر رشد و اعتلای علمی، بیشازپیش روشن گردد. //پایان//
[نگارش: 98.05.09 – انتشار: 98.05.13]
🌐 @aliebrahimpour_ir
عقل یشمی خالخال پشمی
#گزارش_یادداشت 🏷 عنوان: مراتب و #منطق هشتسطحی #دانایی و #اندیشه_ورزی ✅ درباره یادداشت: چرا تعداد
این ایده در نوع خود #بدیع است.
الحمدلله جزو پربازدیدهای سایت خبرگزاری رسا بوده.
💠 متن کامل #یادداشت را در خبرگزاری #رسا یا کانال عقل سرخ بخوانید:
🔗 rasanews.ir/fa/news/615457/
🔗 rasanews.ir/002a6j
🔗 eitaa.com/aliebrahimpour_ir/591
مجموعا سهیادداشت درباره مراتب دانایی نوشتم که این دومین آنهاست:
1. ضرورت تعیین سلسله مراتب دانایی و اندیشهورزی
2. مراتب و منطق هشتسطحی دانایی و اندیشهورزی 🔥
3. آسیبشناسی معرفتدوستهای رسانهای و سلبریتیهای فکری (انتشار به زودی)
🌐 @aliebrahimpour_ir
📌 تقدیمیه
میگه بنویس کتابمو تقدیم میکنم به همسر عزیز و زحمتکشم. 😃
میگم آخه کتابو تقدیم کردم به یک کس دیگه 🙃
میگه کی؟ 😮
میگم شهید مطهری 😇
میگه باشه دیگههههههه باشه
میگم آخه مگه کتاب شعره؟ آخه کی کتاب «#پارادایم_علم_اسلامی و کاربست میانرشتهای آن» رو به همسرش تقدیم میکنه؟ 🙄 تشکر رو توی مقدمه باید بیارم.
... حالا هی از کنارم رد میشه، میگه برو به شهیدمطهری جونت برس... برو با شهیدمطهری جونت باش... [😅]
🌐 @aliebrahimpour_ir [98.05.16 - 02:00] #داستانک
#گزارش_یادداشت
🏷 عنوان: هجوم غیرطبیعی #موطلایی ها به صداوسیما + عکس
🔻تاچندی پیش، در سه شبکه اصلی سیما -یعنی یک، دو و سه- هر شب، سه سریال به صورت پشتسرهم پخش میکنند که بهصورت کاملا خودجوش (!) یکی از شخصیتهای اصلی مرد آن، موهایی طلایی دارد.
🔻هماهنگی این سهسریالِ سه شبکه اصلی رسانه ملی، در طلاییکردن موهای سه شخصیت اصلی مردشان، غیرطبیعی نیست؟
💠 متن کامل #یادداشت را در خبرگزاری #رسا یا کانال عقل سرخ بخوانید:
🔗 http://rasanews.ir/fa/news/615719/
🔗 http://rasanews.ir/002aAx
🔗 https://eitaa.com/aliebrahimpour_ir/597
🖌 علی ابراهیم پور
📇تعداد واژگان: 625
🗓نگارش:1398.05.12
🗒انتشار: 1398.05.15 (15)
🌐 @aliebrahimpour_ir
عقل یشمی خالخال پشمی
#گزارش_یادداشت 🏷 عنوان: هجوم غیرطبیعی #موطلایی ها به صداوسیما + عکس 🔻تاچندی پیش، در سه شبکه اصلی سی
📌 هجوم غیرطبیعی #موطلایی ها به صداوسیما + عکس
👤 علی ابراهیمپور
🌸 چهکسی پیدا میشود که نقش #صداوسیما در #فرهنگ عمومی را انکار کند؟ هرچند برخی عامدانه تلاش میکنند این نقش را کمرنگ نشان دهند و صداوسیما را منزوی معرفی کنند، اما آمارهای معتبر نشان میدهد هر ایرانی در شبانهروز بهصورت متوسط حدود «2ساعت» برنامههای صداوسیما را تماشا میکند.[1] همچنین برای حدود «60درصد» از مردم ایران، صداوسیما منبع اصلی برای کسب اخبار روز جامعه است.[2]
🌸 «55درصد» مردم ایران نیز فیلم و سریالها را از طریق شبکههای صداوسیما میبینند. بنابراین صداوسیما خوراک فیلم و سریالی بیش از نیمی از مردم ایران را بهصورت مستقیم مهیا میکند؛ نقش غیرمستقیم صداوسیما حتما به این درصد خواهد افزود. این حجم بالای مخاطب ، باعث میشود کوچکترین فعالیت تلویزیونی، اثر پربسامدی در فرهنگ ایجاد کند. نمونهی واضح آن، تاثیری است که سریالها بر نامگذاری نوزادان میگذارند.
🌸 برای نمونه نام «ستایش» در سال83 رتبه34 را در بین نام دختران داشت. اما با پخش سریال ستایش در سال89 رتبه «سوم» و در سال90 رتبه «دوم» را فتح کرد. با گذشت مدتی از این سریال، در تابستان91 این نام به رتبه «نهم» باز میگردد. نمونه ی دیگر، نام «آیدا» که در سال89 در رتبه44 قرار داشت؛ اما با پخش سریال «پنج کیلومتر تا بهشت» در ماه رمضان90، در شهریور90 به رتبه «چهارم» میرسد. آمارها نشان میدهد اسامی که در سریالها بر روی شخصیتهای منفی گذاشته میشود، کمتر دیده میشود که جز 50 نام برتر در رتبهبندیها قرار بگیرند. این آمار برای تقریبا تمامی سریالهای پربازدید سالیان تلویزیون از مختار گرفته تا میوه ممنوعه، نرگس، جراحت و... قابلتوجه است. این البته اختصاصی به ایران نیز ندارد؛ چندیپیش نقش سریال تاجوتخت در رواج نام «آریا» بهعنوان یکی از اسامی پرطرفدار آمریکایی، مورد توجه رسانههای جهانی قرار گرفت.[3]
🌸 سریالهای سیما، با ایجاد اتمسفر روانی و ارزشی حول یک شخصیت در داستان، نقش قابلتوجهی در عادیسازی رفتار او دارند. این عادیسازی، هنگامی که بهصورت پیوسته در قسمتهای مختلف سریال تکرار میشود، به صورت عرف درآمده و عملا برای جامعه رفتارسازی میکند.
🌸 تاچندی پیش، در سه شبکه اصلی سیما -یعنی یک، دو و سه- هر شب، سه سریال به صورت پشتسرهم پخش میکنند که بهصورت کاملا خودجوش (!) یکی از شخصیتهای اصلی مرد آن، موهایی طلایی دارد؛ سریالهایی که اتفاقا دوتا از آنها بسیار پربیننده نیز هستند.
🔥در شبکه سه در سریال « #گاندو» به کارگردانی جواد افشار، «داوود» یکی از اعضای تیم اطلاعات سپاه است که نقش آن را اتفاقا آقازادهی کارگردان یعنی علی افشار بازی میکند که موهای طلایی رنگکردهاش او را از سایر اعضای تیم، شاخص کرده بود.
🔥 در شبکه دو در سریال « #خانواده_دکتر_ماهان»، نقش اصلی سریال یعنی «دکتر ماهان» با بازی امین زندگانی نیز موهای خود را طلایی رنگ کرده بود.
🔥در شبکه یک، در سریال « #بوی_باران (عروس تاریکی)» نیز «شهاب» با بازی محمدرضا هاشمی، علاوه بر مدل لباس خاص ساقدستدار زنانهای که میپوشد، موهای طلایی تافتزده و روبهبالایی دارد که با توجه به پایگاه اجتماعیاش، ظاهر این شخصیت را قابلتوجه کرده است.
🌺 هماهنگی این سهسریالِ سه شبکه اصلی رسانه ملی، در طلاییکردن موهای سه شخصیت اصلی مردشان، غیرطبیعی نیست؟ آیا واقعا صداوسیما متناسب با یک برنامه مدیریت فرهنگ عمومی، عمل کرده و برای پسران جوان امروز جامعه ایرانی، رنگ طلایی مو را تجویز میکند؟! طلایی یا غیرطلایی بودن، مشکل نیست؛ مسئله این است که عرفسازی و رفتارسازی چنین کاری، چه دلیل و ضرورتی دارد؟
🌺 این پرسشی است که امثال آقای #حسام_الدین_آشنا که بهعنوان تئوریسین و مشاور فرهنگی دولت، در شورای نظارت بر صداوسیما هم فعالیت میکند و با جنجالی که حول سریال گاندو ایجاد کرد، بودجه صداوسیما را در دست خود گروکشی کرد، نه به آن فکر میکند و نه برای آن پاسخی دارد؛ چون فرهنگ گاهی تنها پوستهای برای فعالیتهای سیاسی است! برایناساس، هرچهطلاییتر و جیغتر، برای پوستهسازی بهتر! //پایان//
[1] خبرگزاری ایلنا، کد خبر: 739402 - ۱۳۹۷/۱۲/۲۱ - ۱۵:۵۳:۱۸
[2] ایسپا (مرکز افکارسنجی دانشجویان ایران)، سه شنبه, 17 مهر,1397
[3] فارس، کدخبر:13910508000458؛ تابناک، کدخبر:197853 ؛ باشگاه خبرنگاران جوان، کدخبر:6775794
📸 https://eitaa.com/aliebrahimpour_ir/596
🔗 http://rasanews.ir/fa/news/615719 [مطالعه در رسا با تصاویر]
[تاریخ نگارش:1398.05.12 – انتشار در رسا: 1398.05.15]
تعداد واژگان: 625
🌐 @aliebrahimpour_ir
عقل یشمی خالخال پشمی
📌 هجوم غیرطبیعی #موطلایی ها به صداوسیما + عکس 👤 علی ابراهیمپور 🌸 چهکسی پیدا میشود که نقش #صداوس
#گزارش_یادداشت
🏷 عنوان: هجوم غیرطبیعی #موطلایی ها به صداوسیما + عکس
🔻تاچندی پیش، در سه شبکه اصلی سیما -یعنی یک، دو و سه- هر شب، سه سریال به صورت پشتسرهم پخش میکنند که بهصورت کاملا خودجوش (!) یکی از شخصیتهای اصلی مرد آن، موهایی طلایی دارد.
🔻هماهنگی این سهسریالِ سه شبکه اصلی رسانه ملی، در طلاییکردن موهای سه شخصیت اصلی مردشان، غیرطبیعی نیست؟
💠 متن کامل #یادداشت را در خبرگزاری #رسا یا کانال عقل سرخ بخوانید:
🔗 http://rasanews.ir/fa/news/615719/
🔗 http://rasanews.ir/002aAx
🔗 https://eitaa.com/aliebrahimpour_ir/597
🖌 علی ابراهیم پور
📇تعداد واژگان: 625
🗓نگارش:1398.05.12
🗒انتشار: 1398.05.15 (15)
🌐 @aliebrahimpour_ir
bazrpashiok[1].pdf
2.95M
🔸فایل پی دی اف کتاب «فصل بذرپاشی»
🆔 @rasanews_agency
📌هکسره
✅نکته مهم #نگارش فارسی؛ خصوصا در فضای مجازی
🔸کجا از -ِ و کجا از ه استفاده کنیم؟
#آموزشی #آموزش #نویسندگی
🌐 @aliebrahimpour_ir
عقل یشمی خالخال پشمی
📌 اثر دانینگ کروگر ✅ نمودار اثر دانینگکروگر که نسبت بین #دانش و #تخصص را با #اعتماد_به_نفس نشان می
🏷 عنوان: خطر سلبریتیهای فکری
💠 آسیبشناسی معرفتدوستهای رسانهای و سلبریتیهای فکری
👤 علی ابراهیمپور
(بخش اول از سه)
🌺 دقت کردهاید برخی از سخنرانان خوشبیان که در بسیاری از زمینهها اظهارنظر و خود را به عنوان متفکر به جامعه عرضه میکنند، فاقد تحصیلات آکادمیک منضبط بوده و اساتید مبرز روشنی ندارند؟! یا توجه داشتهاید تعداد قابلتوجهی از جوانان دغدغهمند طلبه و دانشجو، بیش از آنکه پای صحبتهای متفکرین و نظریهپردازان درجهیک زانو بزنند، برخی از همین سخنورانی را به عنوان الگوی خود بر میگزینند که کلیپهای سخنرانی چنددقیقهشان در پیجهای اینستاگرام و کانالها دستبهدست میچرخد؟
🌺 این پرسشها به نوعی آشفتگی نهان در فضای فکری جریان انقلاب اسلامی اشاره میکند که بایستی آسیبشناسی و در سیاستگذاریهای خرد و کلان به آن توجه شود؛ آسیبشناسیای که در مفهوم کلانتر خود وظیفه مدیریت دانش است. در واقع از عناصر اجتنابناپذیر « #مدیریت_دانش»، ارائه و تدقیق منطق و مراتب دانایی و اندیشهورزی است. بر اساس سلسلهمراتب دانایی، میتوان فرصتها و تهدیدهای هر سطح را بررسی کرد و با دهکبندی علمی جامعه، متناسب با شرایط هر سطح، برای رشد علمی جامعه برنامهریزی نمود.
🌺 نمونهای از منطق اندیشهورزی، سلسلهمراتب هشتسطحی دانایی است که از مرحله «پیشامعرفت» آغاز میشود و تا سطح «نظامساز جریانساز» ادامه پیدا میکند. عناوین این سلسله مراتب به ترتیب عبارتند از: «پیشامعرفت»، «معرفتدوست رسانهای»، «نظامدوست»، «نظامیاب مانوس»، «نظامیاب مولد»، «نظامگرا»، «نظامساز متخصص» و «نظامساز جریانساز».
🌺 در میان این مراتب، عموم افرادی که برای دانایی در زندگی خود ارزش قائل هستند، به «معرفتدوست رسانهای» نامیدهشدهاند که درعینحال، آسیبپذیرترین و خطرناکترین سطح نظام دانایی محسوب میشوند. شمولیت و خطرناکی این سطح، باعث میشود نتوان به راحتی از کنار آن گذشت و لازم است با تحلیل دقیق آن، ضوابط و خطقرمزهای آن را روشن نمود.
🌺 معرفتدوستها افرادی را شامل میشود که دانش و اندیشه برایشان مهم است و یکی از دغدغههای آنان را شکل داده، اما یا منبع موثقی اتخاذ نکردهاند و یا نهایتا افراد «رسانهای» را به عنوان مراجع فکری خود برگزیدهاند. این افراد صراحتا میگویند «دنبال ارتقای تفکر و دانش خود هستیم و فلان سخنران را دنبال میکنیم یا در فلان کانال تلگرامی عضو هستیم و مطالبش را پیگیری میکنیم»، اما منابعی که برگزیدهاند، افرادی نیستند که خود نظریهپرداز واقعی و دارای نظام اندیشه باشند. (ادامه در پست بعدی)
🌐 @aliebrahimpour_ir
عقل یشمی خالخال پشمی
🏷 عنوان: خطر سلبریتیهای فکری 💠 آسیبشناسی معرفتدوستهای رسانهای و سلبریتیهای فکری 👤 علی ابراهیم
🏷 عنوان: خطر سلبریتیهای فکری
💠 آسیبشناسی معرفتدوستهای رسانهای و سلبریتیهای فکری
👤 علی ابراهیمپور
(بخش دوم از سه)
🌺 معمولا افراد معرفتدوست، سخنرانان پرانرژی و چیرهدستی که با عناوینی همچون استاد و دکتر و استراتژیست و... در موضوعات مختلف روز اظهارنظر میکنند و کلیپهای کوتاهشان در پیجهای اینستاگرام و تلگرام، دستبهدست میچرخد را به عنوان متفکرین مورد علاقهی خود معرفی میکنند؛ این سخنرانان را بهنوعی میتوان «سلبریتیهای عرصه فکر و اندیشه» نامید.
🌺 منطق رسانهای است که بر تولیدات و محتواهای این سطح حاکمیت دارد. در واقع این سطح از دانش، سطح «ترویج» است؛ نه سطح «نظریه و نظام». رهبران فکری این سطح در خوشبینانهترین صورت، «مروجین» اندیشه محسوب میشوند؛ نه مراجع تام و تمام فکری. در بهترین حالت، افرادی که در این سطح قرار دارند، با انبوهی گزارههای متفرق آشنا میشوند، بدون اینکه دارای سازواری و هماهنگی و انسجام با یکدیگر باشد. چنین فردی اگر در این مسیر مصر باشد و با گزارههای کسب کرده، به مباحثه با دیگران یا تفکر با خود بپردازد، آرامآرام دچار تناقضات متعدد فکری خواهد شد؛ زیرا شخص هنگامی که گزارهها را اخذ میکرد، بر اساس شرایط بیرونی اقناع، آنها را پذیرفت. اما هنگامی که قدری زمان میگذرد و گزارههای مختلف در ذهن با یکدیگر ضرب میشوند، خبری از هژمونی رسانهای بیرونی نیست و ناهماهنگیهای بنیادین گزارهها، خود را نمایان میکنند.
🌺 افراد معرفتدوست در نسبت با مراجع فکری رسانهای خود، در خطر مغالطهی «انگیزه و انگیخته» هستند؛ سخنوران رسانهای هرچند دغدغههای انقلابی و «انگیزه»های اسلامی داشته باشند، نتیجه نمیدهد که تمامی بیانات و نظرات و «انگیخته»هایشان هم دقیق و درست باشد.
🌺 ازطرفدیگر، سلبریتیهای فکری نیز در نسبت با مخاطبین و طرفداران خود، در خطر «نفاق» هستند؛ این افراد از این جهت که مهارت بالایی در اقناع افراد دارد و میتواند با سخنرانی بلیغ خود، عموم مخاطبان را به سمت نظر خود جلب کنند، خواهناخواه خود را در جایگاه دانشمند قرار داده و به خود اجازه میدهند دربارهی هر موضوعی اظهارنظر کنند و نظر خود را به عنوان حق تام، بر کرسی بنشانند.
🌺 مروجین معرفت و سلبریتیهای فکری، باید سطح خود را بشناسند و از حریم خود تعدی نکنند. رهبران این سطح دانایی، باید خود با منابع اصیل در ارتباط باشند و محتوای نظریهپردازان و نظامسازان اسلامی و اصیل را برای مخاطبان خود به زبان روز «ترجمه» کنند؛ نهآنکه خود را در مقام تئوریسین و نظریهپرداز به جامعه معرفی کنند. از طرف دیگر رسانهها و عموم جامعه نیز، با توجه به همین سطح از آنان محصول معرفتی مطالبه نمایند. (ادامه در پست بعدی)
🌐 @aliebrahimpour_ir
عقل یشمی خالخال پشمی
🏷 عنوان: خطر سلبریتیهای فکری 💠 آسیبشناسی معرفتدوستهای رسانهای و سلبریتیهای فکری 👤 علی ابراهیم
🏷 عنوان: خطر سلبریتیهای فکری
💠 آسیبشناسی معرفتدوستهای رسانهای و سلبریتیهای فکری
👤 علی ابراهیمپور
(بخش سوم از سه)
🌺 این سطح از نظام دانایی، خطرناکترین سطح آن است. جمله مشهور الکساندر پوپ، شاعر انگلیسیزبان قرن18 در توصیف حال و روز همین سطح از دانایی است: «دانشِ کم خطرناک است، یا باید آبِ چشمه را تا قطره آخر بنوشید یا اصلأ لب نزنید.»
🌺 درواقع خطر مهمی معرفتدوستها، مروجین دانش و سلبریتیهای فکری را تهدید میکند، توهم دانایی و ایجاد اعتمادبهنفس کاذب است. معرفتدوستهای رسانهای در خطر قرارگیری در « #قله_حماقت» نمودار اثر #دانینگکروگر قرار دارند. #اثر_دانینگکروگر، تحلیل روانشناختی جالبی از این خطر ارائه میدهد. مطابق نمودار اثر دانینگکروگر، بالاترین مقدار اعتمادبهنفس ممکن در شخصی بهوجود میآید که بهتازگی دانش و تخصص بسیار کم و سطحی دربارهی موضوع پیدا کرده است؛ این حجم از اعتمادبهنفس آنقدر بالاست که حتی شخص در بالاترین حد تخصص و تجربه نیز به آن حد از اعتمادبهنفس دست نخواهد یافت!! این نقطه، همان «قله حماقت» است.
🌺 افراد معرفتدوست در تعامل با سلبریتیهای فکری، با گزارههای جدید و جذابی مواجه میشوند. هیجان ناشی از این آگاهی آنقدر زیاد است که این افراد ناگهان با جهش بالایی در میزان اعتماد به نفسشان روبهرو میشوند؛ اعتمادبهنفسی که حتی برای خودشان هم ممکن است کمی عجیب به نظر برسد. شیرینی این حباب اعتمادبهنفس آن قدر زیاد است که رفتهرفته آن ها را با توهم فرهیختگی در دانش مربوطه مواجه میکنند. طبق نمودار اثر دانینگ-کروگر کم سوادان متوهم اعم از معرفتدوست و مروجین تفکر، پدیدههایی منحصربهفرد هستند که حباب اعتمادبهنفس میتواند روند یادگیریشان متوقف کند.
🌺 این توقف، عموما با رویکردی عوامگرایانه همراه میشود و افراد معرفتدوست میکوشند خود در مقام سلبریتی فکری قرار بگیرند و توجه دیگران را به حضور خود در این قله، جلب کنند. در واقع، این سطح از دانایی، در خطر تولید چرخه بازتولید سلبریتی فکری است! فردی بیاطلاع، چیزکی از سلبریتی فکری یاد میگیرد و با اعتمادبهنفس کاذب میکوشد خود را در مقام استاد و متخصص و سلبریتی فکری قرار داده و چیزک خود را به دیگران «آموزش» دهد. در واقع این افراد ممکن است از هر راهی استفاده کنند تا تخصص توهمی خود را به دیگران اثبات و ارائه دهند. متاسفانه کلاسهای آزاد روانشناسی، سبکزندگی، تحلیل سیاسی، غربشناسی و... پر است از اساتیدنماهایی که دانسته یا نادانسته از حربه استفاده میکنند.
🌺 رفتارشناسی این افراد نشان میدهد که بهشدت در خطر نفی «دانشی فراتر از دانش ناچیز خود» هستند. این افراد بیمحابا تز و نظریه در موضوعات مختلف میدهند و با استقبال دیگران، اقدام به ارائهی نظریات بزرگتر میکنند و این چرخه به سمت التقاط و هرزهگویی بیشتر ادامه پیدا میکند. ازهمینروست که قلهی حماقت، «حماقت» خوانده شده و خطرناک است؛ چراکه میتواند نقطهی پایان حیات و رشد علمی و فکری فرد تلقی شود.
🌺 در سنت ما از نشانههای عالم فرهیخته، افتادگی و تواضع بوده و هست. درواقع اوج دانایی، آنجاست که عالم به نادانی خود اعتراف میکند. بیت منسوب به ابنسینا معروف است که گفته «تا به جایی رسید دانش من/ که بدانم همی که نادانم». تراث غنی ما در اخلاق علمآموزی، برگبرندهی سنت ما برای گریز از آسیبهای معرفتدوستیهای رسانهای است؛ البته اگر به کار ببندیم. //پایان//
📸 https://eitaa.com/aliebrahimpour_ir/602 [نمودار اثر دانینگکروگر]
🖌 علی ابراهیم پور
📇تعداد واژگان: 1232
🗓نگارش:1398.05.09
🗒انتشار: 1398.05.18 (16)
🌐 @aliebrahimpour_ir
عقل یشمی خالخال پشمی
🏷 عنوان: خطر سلبریتیهای فکری 💠 آسیبشناسی معرفتدوستهای رسانهای و سلبریتیهای فکری 👤 علی ابراهیم
#گزارش_یادداشت
🏷 عنوان: خطر سلبریتیهای فکری + #نمودار
💠 آسیبشناسی معرفتدوستهای رسانهای و #سلبریتیهای فکری
🔥 درباره یادداشت: حسنعباسیها، رائفیپورها و... چه #خطری برای خود، مخاطبانشان و جامعه دارند!؟
🔻 معرفتدوستها، مروجین دانش و سلبریتیهای فکری، در خطر قرارگیری در « #قله_حماقت» نمودار اثر #دانینگکروگر قرار دارند. #اثر_دانینگکروگر، تحلیل روانشناختی جالبی از این خطر ارائه میدهد...
💠 متن کامل #یادداشت را در خبرگزاری #رسا یا کانال عقل سرخ بخوانید:
🔗 rasanews.ir/fa/news/615806
🔗 rasanews.ir/002aCM
🔗 https://eitaa.com/aliebrahimpour_ir/603
🖌 علی ابراهیم پور
📇تعداد واژگان: 1232
🗓نگارش:1398.05.09
🗒انتشار: 1398.05.18 (16)
🌐 @aliebrahimpour_ir
هدایت شده از خبرگزاری رسا
🔸 چهل اصل تبلیغی و قرآنی به مبلغان در آستانه محرم
استاد #قرائتی در نامه ای خطاب مبلغان:
🔹اصولی را که باید در تبلیغ در آستانه محرم مراعات کرد، متذکر میشوم؛ تمام این اصول برخاسته از آیات قرآن است.
🌐 rasanews.ir/002aib
🆔 @rasanewsagency
عقل یشمی خالخال پشمی
🔸 چهل اصل تبلیغی و قرآنی به مبلغان در آستانه محرم استاد #قرائتی در نامه ای خطاب مبلغان: 🔹اصولی را
واقعا این چهلنکته آقای قرائتی فوقالعادهاند.
این نامه هم مثل نامه اول تابستانشان، عالی و بجا بود.
خدا ایشان را حفظ کند.
به نظرم این چهل نکته را ذخیره کنیم و چندوقت یکبار مرور کنیم؛ این نکات اختصاص به تبلیغ ندارند، برای کار فرهنگی به معنای عام آن هستند.
لذت بردم.
۱۳۹۸/۶/۳
🌐 @aliebrahimpour_ir
#محرم
آغاز ایام سوگواری اباعبدالله را تسلیت میگم.
انشاءالله اگر توفیق باشد، محرم امسال (۹۸) هم مثل سال ۹۶ هر شب نکاتی با هشتک #محرم در کانال ارائه میدهم.
☑️اگر دوست داشتید دنبال کنید و اگر مفید یافتید شما هم به اشتراک بگذارید.
🌐 @aliebrahimpour_ir
🏴 #محرم 🏴
🔻 زِ راه آمده از خانهی خدا برگرد
اگر خودم به تو گفتم بیا؛ نیا برگرد
🔻تو را به حیدر کرار بگذر از کوفه
برای خاطر خیرالنساء بیا برگرد
🔻برای قامت اکبر، دو تا عبا بردار
که جا نمیشود این تن به یک عبا برگرد
🔻خدا به خیر کُند شمر چکمه پوشیده
در انتظارِ تو اِستاده بیحیا برگرد
🔻یزید به دستش گرفته چوب؛ منتظر است
که بر لبت بزند ضربه با عصا برگرد
🔻اگر به کوفه بیایی رُباب میبیند
که میرود سرِ طفلش به نیزهها برگرد
#شعر #روضه #مسلم
🌐 @aliebrahimpour_ir
باسمهتعالی
📌 ضرورت #ارزیابی #کیفی اثربخشی دورههای تابستانه حوزوی
👤علی ابراهیمپور
(قسمت اول از دو)
🍀 «امسال(98) علی رغم مشکلات مالی، 20هزار طلبه در برنامههای تابستانی شرکت کردهاند». این آماری است که آیتالله اعرافی 8مردادماه اعلام کرد. با احتساب 150هزار طلبه کل حوزههای علمیه ، میتوان گفت حدود 15درصد از کل طلاب حوزه، در اردوهای تابستانه شرکت میکنند. این رقمی قابلتوجه است.
🍀 تعطیلی تابستانه، فرصتی است که طلبهها، به برنامههایی بپردازند که به صورت روزمره در برنامهی علمی جایی ندارند. از جمله مهمترین برنامههای تابستانه که چندسالی است در سطح کشور رونق دوبارهای گرفته و مورد استقبال جدی طلاب و دانشجویان دغدغهمند جریان انقلاب اسلامی واقع میشود، دورههایی است که میکوشند نظامات اندیشهای اسلام را در قالب یک منظومه منسجم و یک بستهی شستهورفتهی روزآمد، به مخاطبان ارائه دهند.
🍀 هرچند « #طرح_ولایت» دراینمیان سابقهی طولانیای در بین دانشجویان دارد، چند سالی است توانسته در حوزهها نیز وارد شود و «طرح ولایت طلاب» را برگزار کند. در کنار این، دورههای مختلفی نظیر «اسلام ناب»، «آثار شهیدمطهری»، «نظام اندیشه اسلامی» و... نیز به دنبال ارائه نظامات اسلامی به طلاب و دانشجویان هستند.
از طرفی، با توجه با نقش بنیادینی که دورههایی با چنین موضوعاتی در بینش و گرایش طلاب میتوانند داشته باشند و از طرف دیگر با توجه به تعداد قابل توجه طلابی که در این دورهها شرکت میکنند، «ارزیابی کیفی کارآمدی و اثربخشی» این دورهها برای حوزه علمیه اهمیت بالایی دارد؛ هم از جهت اقتصادی و هم از جهت مدیریت نیروی انسانی.
🍀 این دورهها خواه به صورت رسمی توسط حوزه و خواه توسط مراکز غیرحوزوی برگزار شوند، هیچکدام از منظراقتصادی، خودکفا نیستند و همگی از بیتالمال تغذیه میکنند. از منظر اقتصادی، اهمیت ارزیابی کارآمدی برای متولیان حوزه، برای خصوص دورههایی که خود حوزه به صورت رسمی آنها را برگزار میکند، دوچندان است؛ چراکه باید بداند بودجه بسیار اندک و حیاتی حوزه را دقیقا برای چه کاری خرج میکند؟
🍀 ورای مسئله مالی، اهمیتی است که این ارزیابی در مدیریت نیروی انسانی دارد. سرمایههای اصلی حوزه، طلبهها هستند؛ خصوصا طلبههای پایههای ابتدایی که آیندهی حوزه را تشکیل میدهند. این دورهها برای نیروهای حوزوی برنامهریزی و اجرا میشوند و حوزهی علمیه بهعنوان متولی طلاب، همچون پدری که از کلاسهای تابستانی فرزندانش مراقبت میکند، بایستی بهدرستی متوجه باشد که طلبههایش را به دست چه برنامهای میسپارد و این برنامهها عملا چه نتیجهای در پی دارند؟
🍀 علاوهبر اینها، ارزیابی عامل شناخت استعدادها و ظرفیتهای بالقوه طلاب و دورههاست. حوزه میتواند متناسب با توان و ظرفیتی که در این دورهها وجود دارد، برخی از اهداف آموزشیتربیتی خود را از طریق همین دورههای تابستانه پیگیری کند، بهعبارتی ارزیابی درست میتواند نقش این دورهها را از برنامههای فوقبرنامه به فعالیتهای اصلی، ارتقا دهد.
(ادامه در پست بعدی)
🌐 @aliebrahimpour_ir
عقل یشمی خالخال پشمی
باسمهتعالی 📌 ضرورت #ارزیابی #کیفی اثربخشی دورههای تابستانه حوزوی 👤علی ابراهیمپور (قسمت اول از دو)
📌 ضرورت #ارزیابی #کیفی اثربخشی دورههای تابستانه حوزوی
👤علی ابراهیمپور
(قسمت دو از دو)
🍀 بر اساس ارزیابی جامع کیفی کارآمدی و اثربخشی است که حوزه میتواند ورای تبلیغات رسانهای و بیلانهای کاری رنگارنگ، برنامههای ناکارآمد را کنار بزند و جا را برای دورههای مفید و اثربخش باز کند.
🍀 در ارزیابی عملکرد، دو رویکرد کلان وجود دارد. برخی ارزیابیها، «فعالیت»های انجام گرفته را ارزیابی میکنند و برخی «نتایج»ی که باید از این فعالیتها به دست آیند. در واقع شاخصهایی که در ارزیابیها به آنها پرداخته میشود، گاهی مربوط به فعالیتهای آنان در دوره است و گاهی مربوط به نتایجی که از این فعالیتها به دست میآید.
🍀 در خوشبینانهترین حالت، گزارشهای تبلیغاتیای که مسئولین دورهها در پایان کار به مافوق خود ارائه میدهند، عموما مربوط به فعالیتهاست، نه نتیجهها! گزارشهایی که پارامترهایی همچون تعداد مخاطبان، تعداد اساتید و حجم ساعات فعالیت آنها، تعداد و ساعت کلاسهای برگزار شده، نشستهای تخصصی برنامهریزی شده، تعداد و حجم برنامههای معنوی و... را ارائه میدهند. اما گزارش عملکرد صحیح از دورههای تابستانه، ارزیابیای است که «نتایج» دوره را مورد مطالعه قرار دهد؛ نتایجی که دوره برای نیل به آن به وجود آمده و برگزار شد.
🍀 متاسفانه گاهی مجریان با گزارشهای مصور و پررنگولعابی که طراحی میکنند، خودشان را هم گول میزنند! ارزیابی عملکرد بر اساس نتایج، علاوه بر ثمری که برای مدیران حوزه دارد، به خود مجریان و مسئولان دورهها نیز کمک میکند تا عیوب اساسی و بنیادین دوره را کشف کنند و برای سالهای آینده، کیفیت و اثربخشی دوره را بالا ببرند.
🍀 آنچه تا از پوسترهای مختلف رنگی مختلف در کانالهای تلگرامی و تابلوهای اعلانات جلوی در مدارس احساس میشود، جریانات فکری مختلف، دورههای تابستانه را بهعنوان یکی از بهترین فضاهای جمعآوری مخاطب برگزیدهاند و سرمایهگذاری بالایی روی آن میکنند؛ اما در مقابل، تا به امروز حوزه علمیه موضع فعالی در این راستا نگرفته و عموما به برگزاری دورههای درسی بسنده کرده است. این انفعال، زمینهی مناسبی برای فعالیت موسسات و دورههای ریز و درشت فراهم کرده. جوش و خروش علمی، هرچند لازمهی هر محیط علمی است، اما حوزه از نقش پدری خود برای طلاب پایههای ابتدایی نباید غفلت کند. بهراستی این دورهها چه تاثیری بر ذهن و روح طلاب میگذارند؟ این چیزی است که با «ارزیابی علمی کیفی اثربخشی و کارآمدی» از این دورهها، روشن میگردد؛ ارزیابیای که باید هم با روشهای علمی طراحی و به صورت علمی اجرا شود.//پایان//
🌐 @aliebrahimpour_ir
باسمهتعالی
📌 چارچوب الگوی مطلوب #ارزیابی #اثربخشی دورههای تابستانه حوزوی
👤علی ابراهیمپور
(قسمت یک از سه)
🍀 فراغت تابستانی، فرصت مناسبی را برای جریانات فکری مختلف ایجاد کرده تا با برگزاری دورههای علمی تابستانه، متناسب با دغدغههای خود، به نیازهای معرفتی طلاب پاسخ دهند. اما لازم است حوزههای علمیه متناسب با نقش تربیتی و آموزشی که نسبت به طلاب، خصوصا طلبههای پایههای ابتدایی، دارد پدرانه بر این دورهها نظارت کند و بهخوبی از وضعیت دورههایی که به صورت رسمی در مدارس تبلیغات و مخاطب جذب میکنند، خبر داشته باشد. (ر.ک: رسا، کدخبر:616334)
🍀 این اهمیت، برای دورههایی که به دنبال آموزش نظامات اسلامی هستند، دوچندان است؛ زیرا مباحث مطروحه در این دورهها، زیربنای فکری طلاب را هدف قرار میدهند و نقش قابلتوجهی در ساختار شخصیتی و آینده علمی طلبه دارند. حوزه نه از راه گزارشهای رسانهای و تبلیغاتی کمی متداول، بلکه از راه «ارزیابی کیفی اثربخشی و کارآمدی» که به صورت علمی طراحی و اجرا شده باشد، میتواند متوجه شود این دورهها واقعا چقدر به اهداف خود دست مییابند.
🍀 این یادداشت میکوشد درآمدی بر چارچوب الگویی که بتواند به صورت علمی اثربخشی دورههای تابستانهای را ارائه دهد که با هدف ارائه نظامات اندیشه اسلامی برگزار میشوند:
🌺1.«تعیین #شاخص_های_ارزیابی متناسب با #هدف»
🍀 اولین قدم ارزیابی، تعیین شاخصهای ارزیابی است. به طور کلی ارزیابیها از حیث شاخص، یا بر «فعالیتها» تمرکز دارند یا «نتایج». برای ارزیابی اثربخشی اردوها، لازم است متناسب با اهداف بنیادین اردو، نظام مفاهیم اساسی استخراج شود و بر اساس آن، شاخصهای ارزیابی معین گردد.
🍀بهنظر میرسد این دورهها مقتضی شاخصهای پنجگانه زیر هستند: 1.نگرش نسبت به حوزه 2.نگرش نسبت به اسلام و معارف اسلامی 3.نگرش نسبت به متفکران اسلامی 4.نگرش نسبت به نظام اندیشه اسلامی 5.نگرش نسبت به آینده حوزوی.
🍀در واقع، آنچه نتیجهی ارزیابی را مشخص میکند، میزان رشد افراد در شاخصهای مورد نظر است، نه نمرات پایان دوره کلاسهای مخاطبان.
🌺2.«منطق اندیشهورزی و دانایی»
🍀دورهها با هدف «رشد» طلاب برگزار میشوند؛ یعنی میکوشند افراد را نقطهی فعلی به نقطهای برسانند که فرد در آن زمینه ارتقا پیدا کرده باشد. لازمهی سنجش میزان رشد و ارتقای افراد، وجود داشتن منطق و سلسلهمراتب اندیشهورزی و دانایی است. (ر.ک: رسا، کدخبر:615350)
🍀نمونهای از منطق اندیشهورزی، سلسلهمراتب هشتسطحی دانایی است که از مرحله «پیشامعرفت» آغاز میشود و تا سطح «نظامساز جریانساز» ادامه پیدا میکند. عناوین این سلسله مراتب به ترتیب عبارتند از: «پیشامعرفت»، «معرفتدوست رسانهای»، «نظامدوست»، «نظامیاب مانوس»، «نظامیاب مولد»، «نظامگرا»، «نظامساز متخصص» و «نظامساز جریانساز». (ر.ک: رسا کد خبر:615457)
🍀با نگاه واقعبینانه، بهنظر میرسد عموم شرکتکنندگان این دورهها در مرحلهی دوم نظام دانایی قرار دارند که اتفاقا از نظر مقاطع رشد، آسیبپذیرترین و خطرناکترین مرحله نظام دانایی است.(ر.ک: رسا، کدخبر:615806) اگر دوره بتواند مخاطب خویش را از مرحله «معرفتدوست رسانهای» به مرحله سوم (نظامدوست) ارتقا دهد، حقیقتا به هدف خویش به خوبی دست یافته و مخاطب را در مسیر رشد پایدار قرار داده است.
(ادامه در پست بعدی)
🌐 @aliebrahimpour_ir