eitaa logo
عقل یشمی خال‌خال پشمی
247 دنبال‌کننده
706 عکس
34 ویدیو
75 فایل
☑️ کسی که حرفای این کانال را جدی بگیره، خره. 😇✌ @ebrahimpour
مشاهده در ایتا
دانلود
#داغ_داغ 🔥 ☘️ #یادداشت جدید من درباره #عالیس و #جوین ! 😇 که جزو پرطرفدارترین و پربحث ترین های #رسا ست. [🔺 #نقد فرهنگی آگهی ها] 🔗 http://rasanews.ir/fa/news/618265/ 🌐 @aliebrahimpour_ir
آغاز ایام سوگواری اباعبدالله را تسلیت می‌گم. ان‌شاءالله اگر توفیق باشد، محرم امسال (۹۸) هم مثل سال ۹۶ هر شب نکاتی با هشتک در کانال ارائه می‌دهم. ☑️اگر دوست داشتید دنبال کنید و اگر مفید یافتید شما هم به اشتراک بگذارید. 🌐 @aliebrahimpour_ir
🏴 #محرم 🏴 🔻 زِ راه آمده از خانه‌ی خدا برگرد اگر خودم به تو گفتم بیا؛ نیا برگرد 🔻تو را به حیدر کرار بگذر از کوفه برای خاطر خیرالنساء بیا برگرد 🔻برای قامت اکبر، دو تا عبا بردار که جا نمی‌شود این تن به یک عبا برگرد 🔻خدا به خیر کُند شمر چکمه پوشیده در انتظارِ تو اِستاده بی‌حیا برگرد 🔻یزید به دستش گرفته چوب؛ منتظر است که بر لبت بزند ضربه با عصا برگرد 🔻اگر به کوفه بیایی رُباب می‌بیند که می‌رود سرِ طفلش به نیزه‌ها برگرد #شعر #روضه #مسلم 🌐 @aliebrahimpour_ir
باسمه‌تعالی 📌 ضرورت اثربخشی دوره‌های تابستانه حوزوی 👤علی ابراهیم‌پور (قسمت اول از دو) 🍀 «امسال(98) علی رغم مشکلات مالی، 20هزار طلبه در برنامه‌های تابستانی شرکت کرده‌اند». این آماری است که آیت‌الله اعرافی 8مردادماه اعلام کرد. با احتساب 150هزار طلبه کل حوزه‌های علمیه ، می‌توان گفت حدود 15درصد از کل طلاب حوزه، در اردوهای تابستانه شرکت می‌کنند. این رقمی قابل‌توجه است. 🍀 تعطیلی تابستانه، فرصتی است که طلبه‌ها، به برنامه‌هایی بپردازند که به صورت روزمره در برنامه‌ی علمی جایی ندارند. از جمله مهم‌ترین برنامه‌های تابستانه که چندسالی است در سطح کشور رونق دوباره‌ای گرفته و مورد استقبال جدی طلاب و دانشجویان دغدغه‌مند جریان انقلاب اسلامی واقع می‌شود، دوره‌هایی است که می‌کوشند نظامات اندیشه‌ای اسلام را در قالب یک منظومه منسجم و یک بسته‌ی شسته‌ورفته‌ی روزآمد، به مخاطبان ارائه دهند. 🍀 هرچند « » دراین‌میان سابقه‌ی طولانی‌ای در بین دانشجویان دارد، چند سالی است توانسته در حوزه‌ها نیز وارد شود و «طرح ولایت طلاب» را برگزار کند. در کنار این، دوره‌های مختلفی نظیر «اسلام ناب»، «آثار شهیدمطهری»، «نظام اندیشه اسلامی» و... نیز به دنبال ارائه نظامات اسلامی به طلاب و دانشجویان هستند. از طرفی، با توجه با نقش بنیادینی که دوره‌هایی با چنین موضوعاتی در بینش و گرایش طلاب می‌توانند داشته باشند و از طرف دیگر با توجه به تعداد قابل توجه طلابی که در این دوره‌ها شرکت می‌کنند، «ارزیابی کیفی کارآمدی و اثربخشی» این دوره‌ها برای حوزه علمیه اهمیت بالایی دارد؛ هم از جهت اقتصادی و هم از جهت مدیریت نیروی انسانی. 🍀 این دوره‌ها خواه به صورت رسمی توسط حوزه و خواه توسط مراکز غیرحوزوی برگزار شوند، هیچ‌کدام از منظراقتصادی، خودکفا نیستند و همگی از بیت‌المال تغذیه می‌کنند. از منظر اقتصادی، اهمیت ارزیابی کارآمدی برای متولیان حوزه، برای خصوص دوره‌هایی که خود حوزه به صورت رسمی آن‌ها را برگزار می‌کند، دوچندان است؛ چراکه باید بداند بودجه بسیار اندک و حیاتی حوزه را دقیقا برای چه کاری خرج می‌کند؟ 🍀 ورای مسئله مالی، اهمیتی است که این ارزیابی در مدیریت نیروی انسانی دارد. سرمایه‌های اصلی حوزه، طلبه‌ها هستند؛ خصوصا طلبه‌های پایه‌های ابتدایی که آینده‌ی حوزه را تشکیل می‌دهند. این دوره‌ها برای نیروهای حوزوی برنامه‌ریزی و اجرا می‌شوند و حوزه‌ی علمیه به‌عنوان متولی طلاب، همچون پدری که از کلاس‌های تابستانی فرزندانش مراقبت می‌کند، بایستی به‌درستی متوجه باشد که طلبه‌هایش را به دست چه برنامه‌ای می‌سپارد و این برنامه‌ها عملا چه نتیجه‌ای در پی دارند؟ 🍀 علاوه‌بر این‌ها، ارزیابی عامل شناخت استعدادها و ظرفیت‌های بالقوه طلاب و دوره‌هاست. حوزه می‌تواند متناسب با توان و ظرفیتی که در این دوره‌ها وجود دارد، برخی از اهداف آموزشی‌تربیتی خود را از طریق همین دوره‌های تابستانه پیگیری کند، به‌عبارتی ارزیابی درست می‌تواند نقش این دوره‌ها را از برنامه‌های فوق‌برنامه به فعالیت‌های اصلی، ارتقا دهد. (ادامه در پست بعدی) 🌐 @aliebrahimpour_ir
عقل یشمی خال‌خال پشمی
باسمه‌تعالی 📌 ضرورت #ارزیابی #کیفی اثربخشی دوره‌های تابستانه حوزوی 👤علی ابراهیم‌پور (قسمت اول از دو)
📌 ضرورت اثربخشی دوره‌های تابستانه حوزوی 👤علی ابراهیم‌پور (قسمت دو از دو) 🍀 بر اساس ارزیابی جامع کیفی کارآمدی و اثربخشی است که حوزه می‌تواند ورای تبلیغات رسانه‌ای و بیلان‌های کاری رنگارنگ، برنامه‌های ناکارآمد را کنار بزند و جا را برای دوره‌های مفید و اثربخش باز کند. 🍀 در ارزیابی عملکرد، دو رویکرد کلان وجود دارد. برخی ارزیابی‌ها، «فعالیت»‌های انجام گرفته را ارزیابی می‌کنند و برخی «نتایج»ی که باید از این فعالیت‌ها به دست آیند. در واقع شاخص‌هایی که در ارزیابی‌ها به آن‌ها پرداخته می‌شود، گاهی مربوط به فعالیت‌های آنان در دوره است و گاهی مربوط به نتایجی که از این فعالیت‌ها به دست می‌آید. 🍀 در خوش‌بینانه‌ترین حالت، گزارش‌های تبلیغاتی‌ای که مسئولین دوره‌ها در پایان کار به مافوق خود ارائه می‌دهند، عموما مربوط به فعالیت‌هاست، نه نتیجه‌ها! گزارش‌هایی که پارامترهایی همچون تعداد مخاطبان، تعداد اساتید و حجم ساعات فعالیت آن‌ها، تعداد و ساعت کلاس‌های برگزار شده، نشست‌های تخصصی برنامه‌ریزی شده، تعداد و حجم برنامه‌های معنوی و... را ارائه می‌دهند. اما گزارش عملکرد صحیح از دوره‌های تابستانه، ارزیابی‌ای است که «نتایج» دوره را مورد مطالعه قرار دهد؛ نتایجی که دوره برای نیل به آن به وجود آمده و برگزار شد. 🍀 متاسفانه گاهی مجریان با گزارش‌های مصور و پررنگ‌ولعابی که طراحی می‌کنند، خودشان را هم گول می‌زنند! ارزیابی عملکرد بر اساس نتایج، علاوه بر ثمری که برای مدیران حوزه دارد، به خود مجریان و مسئولان دوره‌ها نیز کمک می‌کند تا عیوب اساسی و بنیادین دوره را کشف کنند و برای سال‌های آینده، کیفیت و اثربخشی دوره را بالا ببرند. 🍀 آنچه تا از پوسترهای مختلف رنگی مختلف در کانال‌های تلگرامی و تابلوهای اعلانات جلوی در مدارس احساس می‌شود، جریانات فکری مختلف، دوره‌های تابستانه را به‌عنوان یکی از بهترین فضاهای جمع‌آوری مخاطب برگزیده‌اند و سرمایه‌گذاری بالایی روی آن می‌کنند؛ اما در مقابل، تا به امروز حوزه علمیه موضع فعالی در این راستا نگرفته و عموما به برگزاری دوره‌های درسی بسنده کرده است. این انفعال، زمینه‌ی مناسبی برای فعالیت موسسات و دوره‌های ریز و درشت فراهم کرده. جوش و خروش علمی، هرچند لازمه‌ی هر محیط علمی است، اما حوزه از نقش پدری خود برای طلاب پایه‌های ابتدایی نباید غفلت کند. به‌راستی این دوره‌ها چه تاثیری بر ذهن و روح طلاب می‌گذارند؟ این چیزی است که با «ارزیابی علمی کیفی اثربخشی و کارآمدی» از این دوره‌ها، روشن می‌گردد؛ ارزیابی‌ای که باید هم با روش‌های علمی طراحی و به صورت علمی اجرا شود.//پایان// 🌐 @aliebrahimpour_ir
باسمه‌تعالی 📌 چارچوب الگوی مطلوب دوره‌های تابستانه حوزوی 👤علی ابراهیم‌پور (قسمت یک از سه) 🍀 فراغت تابستانی، فرصت مناسبی را برای جریانات فکری مختلف ایجاد کرده تا با برگزاری دوره‌های علمی تابستانه، متناسب با دغدغه‌های خود، به نیازهای معرفتی طلاب پاسخ دهند. اما لازم است حوزه‌های علمیه متناسب با نقش تربیتی و آموزشی که نسبت به طلاب، خصوصا طلبه‌های پایه‌های ابتدایی، دارد پدرانه بر این دوره‌ها نظارت کند و به‌خوبی از وضعیت دوره‌هایی که به صورت رسمی در مدارس تبلیغات و مخاطب جذب می‌کنند، خبر داشته باشد. (ر.ک: رسا، کدخبر:616334) 🍀 این اهمیت، برای دوره‌هایی که به دنبال آموزش نظامات اسلامی هستند، دوچندان است؛ زیرا مباحث مطروحه در این دوره‌ها، زیربنای فکری طلاب را هدف قرار می‌دهند و نقش قابل‌توجهی در ساختار شخصیتی و آینده علمی طلبه دارند. حوزه نه از راه گزارش‌های رسانه‌ای و تبلیغاتی کمی متداول، بلکه از راه «ارزیابی کیفی اثربخشی و کارآمدی» که به صورت علمی طراحی و اجرا شده باشد، می‌تواند متوجه شود این دوره‌ها واقعا چقدر به اهداف خود دست می‌یابند. 🍀 این یادداشت می‌کوشد درآمدی بر چارچوب الگویی که بتواند به صورت علمی اثربخشی دوره‌های تابستانه‌ای را ارائه دهد که با هدف ارائه نظامات اندیشه اسلامی برگزار می‌شوند: 🌺1.«تعیین متناسب با » 🍀 اولین قدم ارزیابی، تعیین شاخص‌های ارزیابی است. به طور کلی ارزیابی‌ها از حیث شاخص، یا بر «فعالیت‌ها» تمرکز دارند یا «نتایج». برای ارزیابی اثربخشی اردوها، لازم است متناسب با اهداف بنیادین اردو، نظام مفاهیم اساسی استخراج شود و بر اساس آن، شاخص‌های ارزیابی معین گردد. 🍀به‌نظر می‌رسد این دوره‌ها مقتضی شاخص‌های پنج‌گانه زیر هستند: 1.نگرش نسبت به حوزه 2.نگرش نسبت به اسلام و معارف اسلامی 3.نگرش نسبت به متفکران اسلامی 4.نگرش نسبت به نظام اندیشه اسلامی 5.نگرش نسبت به آینده حوزوی. 🍀در واقع، آنچه نتیجه‌ی ارزیابی را مشخص می‌کند، میزان رشد افراد در شاخص‌های مورد نظر است، نه نمرات پایان دوره کلاس‌های مخاطبان. 🌺2.«منطق اندیشه‌ورزی و دانایی» 🍀دوره‌ها با هدف «رشد» طلاب برگزار می‌شوند؛ یعنی می‌کوشند افراد را نقطه‌ی فعلی به نقطه‌ای برسانند که فرد در آن زمینه ارتقا پیدا کرده باشد. لازمه‌ی سنجش میزان رشد و ارتقای افراد، وجود داشتن منطق و سلسله‌مراتب اندیشه‌ورزی و دانایی است. (ر.ک: رسا، کدخبر:615350) 🍀نمونه‌ای از منطق اندیشه‌ورزی، سلسله‌مراتب هشت‌سطحی دانایی است که از مرحله «پیشامعرفت» آغاز می‌شود و تا سطح «نظام‌ساز جریان‌ساز» ادامه پیدا می‌کند. عناوین این سلسله مراتب به ترتیب عبارتند از: «پیشامعرفت»، «معرفت‌دوست رسانه‌ای»، «نظام‌دوست»، «نظام‌یاب مانوس»، «نظام‌یاب مولد»، «نظام‌گرا»، «نظام‌ساز متخصص» و «نظام‌ساز جریان‌ساز». (ر.ک: رسا کد خبر:615457) 🍀با نگاه واقع‌بینانه، به‌نظر می‌رسد عموم شرکت‌کنندگان این دوره‌ها در مرحله‌ی دوم نظام دانایی قرار دارند که اتفاقا از نظر مقاطع رشد، آسیب‌پذیرترین و خطرناک‌ترین مرحله نظام دانایی است.(ر.ک: رسا، کدخبر:615806) اگر دوره بتواند مخاطب خویش را از مرحله «معرفت‌دوست رسانه‌ای» به مرحله سوم (نظام‌دوست) ارتقا دهد، حقیقتا به هدف خویش به خوبی دست یافته و مخاطب را در مسیر رشد پایدار قرار داده است. (ادامه در پست بعدی) 🌐 @aliebrahimpour_ir
عقل یشمی خال‌خال پشمی
باسمه‌تعالی 📌 چارچوب الگوی مطلوب #ارزیابی #اثربخشی دوره‌های تابستانه حوزوی 👤علی ابراهیم‌پور (قسمت یک
📌 چارچوب الگوی مطلوب دوره‌های تابستانه حوزوی 👤علی ابراهیم‌پور (قسمت دو از سه) 🌺 3.«تحقیق طولی پنلی» 🍀از میان روش‌های مختلف تحقیق، ارزیابی علمی اثربخشی دوره‌ها، از کدام نوع است؟ به‌طورکلی تحقیقات اجتماعی از نظر زمان به دو نوع طولی و مقطعی تقسیم می‌شوند. در ارزیابی اثربخشی، هدف ما این است که ببینیم افراد شرکت‌کننده، که در زمان الف وارد اردو می‌شوند و در برنامه‌ها شرکت می‌کنند، نسبت به زمان ب که زمان خروج‌شان از دوره و اتمام برنامه‌هاست، چه تغییری در شاخص‌های معین‌شده داشته‌اند؟ در واقع برای ارزیابی اثربخشی، نیازمند محاسبه تغییرات خالص افراد در بازه الف تا ب هستیم. تحقیق طولی پنلی است که بر اساس نمونه آماری ثابت (که همان افراد شرکت‌کننده در دوره هستند) تغییرات خالص پارامترها را می‌سنجد. 🍀در مطالعات پنل، نمونه یکسانی از پاسخگویان در زمان‌های مختلف مورد آزمون قرار می‌گیرد. این نوع مطالعات می‌توانند تغییر در نگرش‌ها و الگوهای رفتاری را آشکار نمایند. برای نمونه، در یک مطالعه پانل برای بررسی اثر بخشی تبلیغات سیاسی، تمام اعضای پانل باید به طور دوره‌ای مورد مصاحبه قرار گیرند تا مشخص شود در طی یک مبارزه انتخاباتی هر پاسخگو در چه زمانی تصمیم به رأی‌دادن می‌گیرد. در اینجا نیز برای بررسی میزان اثربخشی دوره‌های تابستانه در شاخص‌های پنج‌گانه معین‌شده، بهترین روش، تحقیق طولی پنلی است. 🌺 4. «آزمون علمی "تی جفت‌شده" آماری» 🍀از کجا بفهمیم میزان ارتقا و رشد (و یا احیانا رکود) مخاطبین از نظر علمی «معنادار» است یا خیر؟ اینجا علم آمار به کمک ارزیابی می‌آید و آزمون آماری «T جفت‌شده» را توصیه می‌کند. این آزمون زمانی استفاده می‌شود که قصد داریم تاثیر نوعی مداخله را بر روی یک گروه در دو زمان متفاوت بررسی کنیم. در اینجا نیز دوره‌ی آموزشی، همچون سیستمی است که ورودی آن طلبه‌ها هستند. طلاب در زمان الف وارد سیستم می‌شوند و سیستم فعالیت‌هایی انجام می‌دهد و در زمان ب از سیستم خارج می‌شوند. اختلاف معدل افراد در شاخص‌های معین‌شده، نشانگر تاثیر مداخله آزمایش یعنی تاثیر دوره آموزشی است. 🍀آزمون T برای دو نمونه جفت شده، میانگین نمرات طلاب شرکت‌کننده در شاخص‌های ارزیابی را در دو وضعیت ابتدا و انتهای دوره با یکدیگر می‌سنجد و «معناداری اختلاف آن‌ها» را گزارش می‌دهد. این آزمون، از حیث کمی به نتیجه ارزیابی اعتبار علمی می‌دهد. 🍀برای این آزمون، لازم است پرسش‌نامه‌ای بر اساس شاخص‌های ارزیابی طراحی شود و بر اساس منطق و سلسله‌مراتب اندیشه‌ورزی، به هر گزینه‌ی پاسخ، وزن داده شود تا نمره‌ی هر فرد (نمره‌ی فرد از نظر شاخص‌ها) قبل از شروع دوره مشخص شود. شبیه چنین پرسش‌نامه‌ای نیز برای پایان دوره طراحی می‌شود تا وضعیت طلاب در پایان دوره نیز معین گردد. البته این پرسش‌نامه می‌تواند به صورت کتبی یا شفاهی پر شود. آزمون تی جفت‌شده، معناداری یا عدم معناداری اختلاف میانگین‌های نمرات قبل و بعد از دوره را اعلام می‌کند. 🍀نکته‌ی حائز اهمیت آن است که، نمرات آزمون‌های کلاسی نقشی در این ارزیابی ندارد. نمرات امتحانات، در بهترین‌حالت بیان‌کننده‌ی میزان محفوظات افراد از بیانات استاد و متن درسی است؛ نه تغییر نگرش در شاخص‌های پنج‌گانه معین‌شده. (ادامه در پست بعدی) 🌐 @aliebrahimpour_ir
عقل یشمی خال‌خال پشمی
📌 چارچوب الگوی مطلوب #ارزیابی #اثربخشی دوره‌های تابستانه حوزوی 👤علی ابراهیم‌پور (قسمت دو از سه) 🌺 3
📌 چارچوب الگوی مطلوب دوره‌های تابستانه حوزوی 👤علی ابراهیم‌پور (قسمت دو از سه) 🌺 5.«الگوی 360درجه ارزیابی» 🍀با الهام‌گیری از مدل ارزیابی عملکرد 360درجه در مدیریت منابع انسانی، می‌توان الگویی برای جمع‌آوری اطلاعات بازتعریف کرد. در الگوی مطلوب بازتعریف شده، از این افراد برای ارزیابی استفاده می‌شود: 1.خود طلبه شرکت‌کننده 2.اساتید دوره 3.هم‌بحث‌های طلبه 4.اساتید مشاور 5.مدیران دوره. 🍀در این میان، منبع اصلی اطلاعات، اظهارات خود طلبه است. اظهارات خود طلبه درباره‌ی نگرش خود نسبت به شاخص‌ها، حتی به تنهایی می‌تواند برای رسیدن به نتیجه، کافی باشد. با این‌حال می‌توان از اظهارات اساتید دوره و هم‌بحث‌های طلبه (در صورت وجود داشتن گروه‌های مباحثاتی در دوره) به عنوان موید و مکمل اطلاعات خود شرکت‌کنندگان استفاده کرد. چنان‌که پرسش‌های طلاب در مشاوره‌ها می‌تواند از عمیق‌ترشدن یا نشدن آن‌ها در شاخص‌های ارزیابی خبر دهد. 🍀به‌نظر می‌رسد برای خود اطلاعاتی که لازم است از خود طلبه شرکت‌کننده گرفته شود، کاراترین شیوه جمع‌آوری اطلاعات برای دست‌یابی به ارزیابی کیفی، برگزاری مصاحبه عمیق و متن‌باز از کل یا نمونه‌ای با تعداد معتبر از میان شرکت‌کنندگان دوره است. در این مصاحبه (یا پرسش‌نامه) لازم است سوالاتی بر اساس شاخص‌های پنج‌گانه پرسیده شود: 🍀1.نگاه فرد به حوزه چیست؟ مثبت است یا منفی؟ چه کارکردهایی را برای حوزه بیان می‌کند؟ فرضیه این است که عموم پاسخ‌ها کلیشه‌ای و شعاری است. عمیق‌تر شدن نگاه فرد بعد از پایان دوره به کلیت حوزه و کارکردهای آن؛ خصوصا تاکید بر وظیفه‌ی تولید بنیان‌ها و نظریات مبنایی و علوم انسانی برای اقامه‌ی دین در شئون مختلف آن، نقطه مطلوبی است که دوره‌ی کارآمد افراد را به آن خواهد رساند. 🍀2.نگاهش به اسلام و معارف اسلامی چگونه است؟ چه تعریفی از اسلام دارد؟ آیا فرد نگاه شبکه‌ای یا نظام‌واره دارد یا خیر؟ چه تفاوتی میان معرفت اسلامی با سایر معرفت‌ها می‌گذارد؟ ارزش‌افزوده دوره، باید افزایش عمق نسبت به نظام‌وارگی معارف اسلامی باشد. 🍀3.متفکران اسلامی را می‌شناسد؟ کدام‌شان را؟ اساسا متفکر اسلامی یعنی چه؟ چرا به کسی می‌گوییم متفکر اسلامی و به دیگری نمی‌گوییم؟ کار متفکر اسلامی دقیقا چیست؟ 🍀4.نظام اندیشه اسلامی یعنی چه؟ چه توقعی از شرکت در این دوره داشته است؟ آیا این توقع برآورده شده است؟ (هدف این است که متوجه شویم آیا واقعا مفهوم «نظام اندیشه» را متوجه می‌شود یا خیر؟) 🍀5.نگاهش به آینده طلبگی و شغلی‌اش چیست؟ امیدوارانه است یا ناامیدکننده؟ طرحی دارد یا ندارد؟ سیر مطالعاتی خاصی دارد؟ اصلا سیر مطالعاتی یعنی چه؟ چه کتاب‌هایی را می‌خواهد بخواند؟ ارزش‌افزوده دوره مطلوب، آن است که افراد نسبت به آینده حوزوی خود امیدوارتر شوند و دغدغه‌های علمی و تولید علم بیشتر شود و فرد مطالعه کتب متفکرین نظام‌ساز را جزو اولویت‌ها و برنامه‌های آینده خود معرفی کند و تخصص در این مسائل را جزء اهداف طلبگی خود برگزیند. *** 🍀«تعیین شاخص‌های ارزیابی متناسب با هدف»، «منطق اندیشه‌ورزی و دانایی»، «تحقیق طولی پنلی»، «آزمون علمی "تی جفت‌شده" آماری» و «الگوی 360درجه ارزیابی» چارچوب الگوی مطلوب ارزیابی اثربخشی دوره‌های تابستانه حوزوی را شکل می‌دهند. بر متولیان امر، فرض است متناسب با وظیفه‌ی هدایت و تربیت طلاب، در کنار حمایت و برگزاری از دوره‌های تابستانه خصوصا در موضوعات مرتبط با نظامات اندیشه اسلامی، ارزیابی علمی و دقیقی از اثربخشی این دوره‌ها داشته باشند.//پایان// 🌐 @aliebrahimpour_ir
💠از چند هفته قبل از شروع تعطیلات، تابلوی اعلانات مدارس و شبکه‌های اجتماعی، پر می‌شود از تبلیغات که با یکدیگر بر سر جذب طلبه‌ها رقابت می‌کنند. 🔥چرا لازم است حوزه ارزیابی اثربخشی دقیق و علمی‌ای از این دوره‌ها داشته باشد؟ 🔥و مهم‌تر آنکه: چه پارامترهایی، چارچوب الگوی چنین ارزیابی‌ای را شکل می‌دهند؟ ✔️این دو یادداشت، در تلاش‌اند به این دو سوال پاسخ دهند: 🏷ضرورت اثربخشی دوره‌های تابستانه حوزوی [نگارش 1398.05.10 ، انتشار 1398.05.24 ، 800کلمه] (17) 🔗 t.me/aliebrahimpour_ir/904 🔗 eitaa.com/aliebrahimpour_ir/612 🔗 rasanews.ir/fa/news/616334 🔗 rasanews.ir/002aKs 🏷چارچوب الگوی مطلوب دوره‌های تابستانه حوزوی [نگارش 1398.05.11 ، انتشار 1398.06.11 ، 1400کلمه] (18) 🔗 t.me/aliebrahimpour_ir/906 🔗 eitaa.com/aliebrahimpour_ir/614 🔗 rasanews.ir/fa/news/618560 🔗 rasanews.ir/002aum 🌐 @aliebrahimpour_ir
🔥 چرا لازم است روی تعیین منطق اندیشه‌ورزی، سرمایه‌گذاری جدی کنیم؟ 🏷 عنوان: ضرورت تعیین سلسله مراتب و اندیشه‌ورزی [نگارش: 98.05.06 - انتشار: 98.05.11 - 1520 واژه] 🔗 t.me/aliebrahimpour_ir/875 🔗 eitaa.com/aliebrahimpour_ir/587 🔗 rasanews.ir/fa/news/615350 🔥 الگوی پیشنهادی برای مراتب دانایی چیست؟ 🏷 عنوان: مراتب و هشت‌سطحی و [نگارش: 98.05.09 - انتشار: 98.05.13 - 1363 واژه] 🔗 t.me/aliebrahimpour_ir/881 🔗 eitaa.com/aliebrahimpour_ir/591 🔗 rasanews.ir/fa/news/615457/ 🔥 چه خطرات و آسیب‌هایی معرفت‌دوست‌های رسانه‌ای و های فکری را تهدید می‌کند؟ 🏷 عنوان: خطر سلبریتی‌های فکری [نگارش: 98.05.09 - انتشار: 98.05.18 - 1232 واژه] 🔗 t.me/aliebrahimpour_ir/893 🔗 eitaa.com/aliebrahimpour_ir/603 🔗 rasanews.ir/fa/news/615806 🌐 @aliebrahimpour_ir
🏷 عنوان: زیر پوست آگهی‌های بازرگانی چه می گذرد؟ + تصویر 🔥 تبلیغ شیر و بیسکوئیت چه تاثیرات فرهنگی دارند؟! (موردپژوهی مفهوم ) 🔥 دلیل این اثرگذاری بالای چیست؟ 💠 متن کامل را در خبرگزاری یا کانال عقل سرخ بخوانید: 🔗 rasanews.ir/fa/news/618265 🔗 t.me/aliebrahimpour_ir/912 🔗 eitaa.com/aliebrahimpour_ir/620 🖌 علی ابراهیم پور 📇تعداد واژگان: 850 🗓نگارش:1398.06.04 🗒انتشار: 1398.06.06 (19) 🌐 @aliebrahimpour_ir
عقل یشمی خال‌خال پشمی
#گزارش_یادداشت 🏷 عنوان: زیر پوست آگهی‌های بازرگانی چه می گذرد؟ + تصویر 🔥 تبلیغ شیر #عالیس و بیسکوئ
باسمه‌تعالی 📌 زیر پوست آگهی‌های بازرگانی چه می گذرد؟ + تصویر [سانتال‌مانتالیزم در ] 👤علی ابراهیم‌پور (قسمت یک از دو) 🍀چشم‌تان را ببندید و «یک خانواده ایده‌آل» را تصور کنید. تعداد فرزندان خانواده چند نفر است؟ چهره و تیپ والدین چطور است؟ نوع و چینش خانه را چطور ترسیم کردید؟ خوب؛ واقعیت آن است که این نقاشی شما، اثر هیبنوتیزم رسانه است. 🍀رسانه با پخش آگهی، بازار دوطرفه می‌سازد: از یک‌طرف با پخش سریال و برنامه، «توجه» مخاطب را جلب می‌کند و از طرف دیگر این «توجه»ها را ثانیه‌ثانیه می‌فروشد. پول به دست‌آمده، عامل حیات رسانه و تولید برنامه‌های جدید و در نتیجه جذب «توجه» جدید می‌شود. اساسا تلویزیون‌ها، با تبلیغات زنده‌اند؛ اما صداوسیمای جمهوری اسلامی، درحال‌حاضر با تدابیر پر امید و نام «»ی دولت فعلی بیش از هر زمان دیگری حیات خود را با آگهی گره زده؛ آگهی‌هایی که از نظر فرهنگی کاملا ولنگارند و از اثرات فرهنگی آن کاملا غفلت شده. 🍀تبلیغات بازرگانی، ویژگی‌های خاصی دارد که باعث می‌شود اثرگذاری منحصربه‌فردی در مقایسه با دیگر برنامه‌های تلویزیونی داشته باشند: 🌺1️⃣اولا اند؛ آنقدر کوتاه که با «زمان ماندن» (bounce rate) افراد قابل مقایسه است؛ یعنی مدت زمانی که وقتی کانال‌ها را عوض می‌کنیم، روی هر شبکه مکث می‌کنیم. این کوتاهی باعث می‌شود شخصی که چندثانیه از آگهی را ببیند، تا پایانش صبر کند. 🌺2️⃣ثانیا، ند. یک آگهی بارهاوبارها از شبکه‌های مختلف و در زمان‌های گوناگون و گاهی پشت‌سرهم پخش می‌شود. مزخرف‌ترین آگهی‌ها هم با تکرار خوش‌آیند می‌شوند؛ خصوصا بیشتر اوقات، قبل یا وسط سریال، خانواده‌ها مجبورند آگهی‌ها را ببینند و تحمل کنند. 🌺3️⃣ثالثا، اند. یک آگهی تمام حرف خود را در 30ثانیه می‌زند و اینطور نیست که لازم باشد مجموعه‌ای از آن را دنبال کرد تا مفهومش را دریافت. 🌺4️⃣رابعا، اند. آگهی مخاطب خاص ندارد. تبلیغات به صورتی ساخته می‌شوند که «تمامی» مردم بتوانند با آن رابطه برقرار کنند، ازاین‌رو آگهی‌ها هم عموم را هدف قرار می‌دهند و هم با عرفی‌ترین مفاهیم و حالت ممکن، ساخته می‌شوند. 🍀این چهار ویژگی باعث می‌شود ظریف‌ترین نکته آگهی، اثرگذاری و بسامد بسیار بالایی پیدا کند. از اصلی‌ترین تاثیرات آگهی‌ها که بسیاری از برنامه‌های دیگر تلویزیونی فاقد آن هستند، قدرت بالای «تیپ‌سازی» و «تبادرسازی» است. 🍀آگهی‌ها، ها را به تصویر می‌کشند، نه ها را. آگهی ازآن‌رو که عموم مردم را هدف قرار داده، نمی‌تواند داستان‌های جزئی روایت کند، بلکه سعی می‌کند تصویری که نمایش می‌دهد، «نمونه‌ی نوع‌نمون» باشد؛ یعنی شاخصی ارائه بدهد که هرکسی بتواند خودش را جای شخصیت آگهی قرار بدهد. البته این تمام ماجرا نیست؛ چراکه در عین آنکه رویکرد به مفاهیم وجود دارد، به دلیل تکرار بالا، جنبه‌ی توصیه‌ای تبلیغات هم بالا می‌رود. یعنی آگهی در عین آنکه تصویری از انسان‌ها را توصیف می‌کند، همان تصویر را توصیه نیز می‌کند.(ادامه در پست بعدی) 📷 eitaa.com/aliebrahimpour_ir/619 🌐 @aliebrahimpour_ir