👈 اثر شگفتانگیز تواضع
مطابق حدیثی از امام كاظم عليهالسلام، خداوند متعال به قدری تواضع و فروتنی را دوست دارد که پاداشی کمنظیر برای آن در نظر گرفته است و برای محاسبه آن، تواضع شخص را معیار نمیداند؛ بلکه عظمت و بزرگی بیحساب خداوندی خود را ملاک قرار میدهد:
❇️ إنّ اللّه َلَم يَرفَعِ المُتَواضِعينَ بقَدرِ تَواضُعِهِم، و لكنْ رَفَعَهُم بِقَدرِ عَظَمَتِهِ و مَجدِهِ؛
❇️ خداوند فروتنان را به اندازه فروتنىشان بالا نمىبرد؛ بلكه آنان را به اندازه عظمت و بزرگى خودش رفعت مىبخشد!
📚تحف العقول، ص۳۹۹.
🔹و چه زیبا سروده است علامه فیض کاشانی:
سهل باشد گر کنند افتادگان افتادگی/ مهربانی و تواضع، از بزرگان خوشنماست
🌺آدرس کانال در ایتا و تلگرام🌺
@alikhademi110
👈چرا به حضرت زهراء سلاماللهعلیها صدیقه میگوییم؟
پاسخ را از عایشه بشنویم:
ما رَأَيْـتُ اَحَـدا قَطُّ اَصْدَقَ مِنْ فاطِمَةَ غَيْرَ اَبيها؛
كسى را راستگوتر از فاطمه نديدم جز پدرش.
📚مناقب ابنشهرآشوب، ج3، ص341.
✍آری، يكى از القاب مشهور حضرت فاطمه عليهاالسلام، «صدّيقه» است؛ يعنى بسيار راستگو.
اگرچه خاندان رسالت، همه اهل صدق در كردار و گفتار بودند، ولی تاکید بر حضرت فاطمه س، ممکن است اشاره به ماجرای فدک داشته باشد.
ابنابیالحدید، شارح معروف و سنیمذهب نهجالبلاغه، گفتگوی قابل توجهی با استادش را چنین نقل میکند: به علی بن فارقی گفتم: «اَ کانت فاطمهُ صادقه آیا فاطمه در ادعای مالکیت فدک راستگو بود؟».
پاسخ داد: بلی!
گفتم: پس چرا خلیفه، فدک را به او برنگرداند؟
استاد با اینکه اهل خنده و شوخی نبود، تبسمی کرد و گفت: اگر امروز فدک را به ایشان میداد، فردا نیز میآمد و میگفت خلافت حق علی است، و ابوبکر هم مجبور میشد باز هم حرف فاطمه را بپذیرد!
📚شرح نهجالبلاغه، ابنابیالحدید، ج۱۶، ص۲۸۴.
مع الحدیدی فی شرحه، علی خادمی، ص۲۴۸.
🌺آدرس کانال در ایتا و تلگرام🌺
@alikhademi110
حجت الاسلام والمسلمین خادمی.MP3
23.68M
🎤سخنران: حجتالاسلاموالمسلمین خادمی
✍موضوع: انواع ایثار
📅 فاطمیه اول ۱۴۰۳، روز شهادت
🕌 بیت مرحوم آیتاللهالعظمی گلپایگانی (قدس سره)
🌺آدرس کانال در ایتا و تلگرام🌺
@alikhademi110
👈ستاره تابناک زنان دنیا کیست؟
امام صادق علیهالسلام:
فاطِمَةُ كَوْكَبٌ دُرِّيٌّ بَيْنَ نِسَاءِ أَهْلِ اَلدُّنْيَا؛
فاطمه علیها السلام، ستاره تابناک در میان زنان دنیاست.
📚اصول کافی، ج۱، ص۱۹۵.
🌺آدرس کانال در ایتا و تلگرام🌺
@alikhademi110
👈لذت معنوی در کلام شهید مطهری
🔹چه مانعی دارد که من ذکر خیری از پدر بزرگوار خودم بکنم. از وقتی که یادم میآید (حداقل از چهل سال پیش) من میدیدم این مرد بزرگ و شریف هیچ وقت نمیگذاشت و نمیگذارد که وقت خوابش از سه ساعت از شب گذشته تأخیر بیفتد.
🔸... حداقل دو ساعت- و در شبهای جمعه سه ساعت- به طلوع صبح مانده بیدار میشود و حداقل قرآنی که تلاوت میکند یک جزء است؛ و با چه فراغت و آرامشی نماز شب میخواند!
🔹حالا تقریبا صد سال از عمرش میگذرد و هیچ وقت من نمیبینم که یک خواب ناآرام داشته باشد. همان لذت معنوی است که اینچنین نگهش داشته. یک شب نیست که پدر و مادرش را دعا نکند. یک نامادری داشته که به او خیلی ارادتمند است. شبی نیست که او را و تمام خویشاوندان و ذیحقّان و بستگان دور و نزدیکش را یاد نکند.
🔸اینها دل را زنده میکند. آدمی که بخواهد از چنین لذتی بهرهمند شود، ناچار از لذتهای مادی تخفیف میدهد تا به آن لذت عمیقتر الهی معنوی برسد.
📚احیای تفکر اسلامی، ص۱۰۰، با اندکی تلخیص.
🌺آدرس کانال در ایتا و تلگرام🌺
@alikhademi110
🔶 استادِ ابنابیالحدید: فاطمه (علیها السّلام) دائما از عايشه ناراحت و دلگیر بود، زیرا سخنان عایشه به آن حضرت رسیده بود
▪️ابنابیالحدید از استادش "الشیخ أبی یعقوب یوسف بن إسماعیل اللمعاني" نقل میکند که او میگفت:
«ابتدای کدورت و اختلاف بین فاطمه (علیها السّلام) و عایشه، ورود عایشه به منزل رسول اکرم (صلی الله علیه و آله) بود. زیرا آن حضرت پس از فوت خدیجه (علیها السّلام) عایشه را به همسری گرفت و فاطمه تحمّل نداشت تا او را بجای مادرش ببیند. و این مسئله طبیعی است، زیرا در این شرایط دختر إکراه دارد که پدرش به زنی غیر از مادرش تمایل نشان دهد.
«أول بدء الضغن کان بینها و بین فاطمة ع و ذلک لأن رسول اللّه ص تزوجها عقیب موت خدیجة فأقامها مقامها و فاطمة هی ابنة خدیجة و من المعلوم أن ابنة الرجل إذا ماتت أمها و تزوج أبوها أخری کان بین الابنة و بین المرأة کدر و شنئان و هذا لا بدّ منه لأن الزوجة تنفس علیها میل الأب و البنت تکره میل أبیها إلی امرأة غریبة...» (شرح نهج البلاغه، ج۹ ص۱۹۲)
👈🏻 گرچه علمای این جماعت سعی دارند که غضب حضرت زهرا سلام الله علیها را یک غریزه انسانی و از روی حسادت وانمایند نستجیربالله، (اینجا) ولی در موارد دیگر پرده از بطن این خشم و غضب برداشتهاند. در متن بالا، دقیقا چند صفحه بعد، اللمعاني سخن جالب توجّهی میگوید:
«شکّی نیست که محبّت رسول اکرم به فاطمه (علیهما السّلام)، فراتر از نوعِ حبِّ پدر و فرزندی بود، زیرا آن حضرت، فاطمه را بسیار تکریم و تعظیم مینمود. رسول اکرم به بهانههای مختلف و در مواضع متعدّد، در مجالس خاصّ و عام، نه یک بار، بلکه بارها و بارها تأکید میکرد که فاطمه سَرور زنان دو عالَم است، و هنگامی که وارد محشر میشود، منادی ندا میدهد که سرها را پایین انداخته و چشمانتان را ببندید، فاطمه میخواهد وارد شود. و این نوع روایات، صحیح است و از روایات ضعیف محسوب نمیشود. و خداوند متعال او را به نکاح علی (علیه السّلام) درآورده است. رسول اکرم بارها فرموده که فاطمه پاره تن من است و خشم و اذیت او، مساوی با خشم و اذیت من است. و این نوع محبّت و سخنان، برای زنی که در منزل است سخت و غیر قابل تحمّل میباشد و کینه او را افزایش میدهد و این اقتضای غریزه بشری است. و فاطمه بسیار از عايشه گلهمند و ناراحت بود، زیرا زنان مدینه سخنان نیشدار و طعنآمیز عایشه را برای او نقل مینمودند. و سخنان فاطمه (علیها السّلام) را به عايشه میگفتند. و همانطور که فاطمه به علی (علیهما السّلام) شکایت مینمود، عایشه نیز به پدرش ابابکر شکایت میکرد، زیرا میدانست که رسول اکرم به شکایتش نسبت به فاطمه (علیهما السلام) اهمیّت نمیدهد...»
«... و كانت تكثر الشكوى من عائشة و يغشاها نساء المدينة و جيران بيتها فينقلن إليها كلمات عن عائشة ثم يذهبن إلى بيت عائشة فينقلن إليها كلمات عن فاطمة و كما كانت فاطمه تشكو إلى بعلها كانت عائشة تشكو إلى أبيها لعلمها أن بعلها لا يشكيها على ابنته...» (شرح نهج البلاغه، ج۹ ص۱۹۳)
✅ پینوشت:
الف) اگر مشکل حضرت زهرا سلام الله علیها با زنانِ پدرش بود که جای مادرش را گرفته بودند (طبق ادّعای فوق)، باید ایشان نسبت به زنان دیگر نیز این حالات را میداشت. اگر غریزه انسانی و حالات زنانه بود، برای دیگران نیز وجود داشت، پس بین ایشان و عایشه اختلاف ریشهای بودهست.
ب) اگر خشم عایشه نسبت به زهرای أطهر بر حق بود، باید رسول اکرم صلی الله علیه و آله به شکایت و خشم او وقَعی مینهاد، حال آنکه تصریح شده: "عایشه خودش نیز میدانست که رسول اکرم به شکایتش نسبت به فاطمه (علیهما السلام) اهمیّت نمیدهد، لذا به ابابکر شکایت میکرد."
ج) علّت این مسئله، حسادت شدید عایشه نسبت به حضرت خدیجه، و بعد زهرای اطهر و امیرالمومنین علیهم السّلام بوده که در مطلبی دیگر با تکیه بر کتب مخالفین به آن خواهم پرداخت ان شاء الله.
(مرتبط با مباحث #فاطمیه)
@fazaelvamaaref
RT_Volume 5_Issue 19_Pages 5-16.pdf
525.8K
مقاله *بانوی ایثار*
به قلم: علی خادمی
منتشرشده در فصلنامه علمیتخصصی رهتوشه فاطمیه ۱۴۴۶
•┈┈••✾••┈┈•
آدرس کانال در ایتا و تلگرام
🌷@alikhademi110🌷
حجت الاسلام والمسلمین خادمی.MP3
17.07M
🎤سخنران: حجتالاسلاموالمسلمین خادمی
✍موضوع: روایات کیف اصبحت
📅 فاطمیه دوم ۱۴۰۳، روز شهادت
🕌 بیت مرحوم آیتاللهالعظمی گلپایگانی (قدس سره)
🌺آدرس کانال در ایتا و تلگرام🌺
@alikhademi110
#سیره_قرآنی حضرت #زهرا (س)
🚩🏴الان که #ایام_فاطمیه است، لازم است زندگی قرآنی حضرت زهرا س را مورد واکاوی قرار دهیم تا معلوم شود قرآن و عترت از هم قابل انفاک نیست.
❓سؤال اساسی این است که زندگی یک جامعه چگونه قرآنی میشود. به عبارت دیگر، ما چه وظایفی در برابر قرآن داریم؟ #قرآن چه #حقوحقوقی برعهده ما دارد؟ این مطالب را اگر متوجه شدیم، زمینهای پیش میآید که بررسی کنیم زندگانی زهرای مرضیه س چگونه قرآنی بوده است.
در مجموع، هفت وظیفه در برابر قرآن داریم؛ اعم از اینکه حقوقی که قرآن برعهده ما دارد بر عهده تکتک افراد جامعه است، یا بر عهده گروهی خاصی از جامعه اسلامی.
1⃣ #استماع_قرآن
اولین وظیفه قرآنی ما، استماع قرآن است؛ این وظیفهای که در برابر قرآن داریم، عام است و همه مردم را شامل میشود و اختصاص به گروهی خاص ندارد.
این وظیفه را خود قرآن مشخص کرده است: «إِذا قُرِئَ الْقُرْآنُ فَاسْتَمِعُوا لَهُ وَ أَنْصِتُوا لَعَلَّکُمْ تُرْحَمُونَ». از این آیه و برخی روایات استفاده میشود که نفس شنیدن قرآن موضوعیت و آثار و برکاتی دارد که جدای از مساله عمل به قرآن که آن هم جز ء برکات قرآن است. خود استماع قرآن برکات دارد. در دوره معاصر که بحث اعجاز موسیقیایی قرآن مطرح شده است، این نکته خود را بیشتر نشان میدهد؛ یعنی لحن و آهنگ قرآن معجزه است. با هیچ لحن و آهنگی قابلمقایسه نیست، حتی با کلمات پیامبر گرامی اسلام ص.
2⃣- #قرائت_قرآن
دومین وظیفه ما در برابر قرآن، تلاوت قرآن است. این وظیفه را خود قرآن مشخص کرده است:
🔸فَاقْرَءُوا مَا تَیَسَّرَ مِنَ الْقُرْآنِ». مهم این است که ارتباط مستمر با قرآن داشته باشیم. مقدارش را خود قرآن مشخص نکرده است. معلوم میشود که اصل، بر مقدار نیست؛ بلکه اصل، برقراری وجود این رابطه مسلمانان با قرآن است.
3⃣- #تدبر در قرآن
سومین وظیفه ما در برابر قرآن، تدبر است:
🔸«کِتَابٌ أَنْزَلْنَاهُ إِلَیْکَ مُبَارَکٌ لِیَدَّبَّرُوا آیَاتِهِ وَلِیَتَذَکَّرَ أُولُو الْأَلْبَابِ».
💫فلسفه نزول قرآن را تدبر و اندیشه معرفی می کند که همه موظفند در قرآن اندیشه کنند.
محکمات قرآن را همه میفهمند؛ در اختیار همه است. آن مقدار که نیاز به تفسیر دارد، از متشابهات قرآن است که بایستی از اهل ذکر استفاده کرد: وَمَا أَرْسَلْنَا مِنْ قَبْلِکَ إِلَّا رِجَالًا نُوحِی إِلَیْهِمْ ۚ فَاسْأَلُوا أَهْلَ الذِّکْرِ إِنْ کُنْتُمْ لَا تَعْلَمُونَ».
👈مهم این است که در #قرآن باید تدبر شود. گاهی تدبر در یک آیه قرآن، مسیری زندگی انسان را تغییر می دهد.
4⃣- #تعلم و یادگیری #قرآن
چهارمین وظیفه، تعلم و یادگیری قرآن کریم است. امام صادق علیهالسلام می فرماید:
🔸«یَنبَغی للمؤمنِ أن لا یَموتَ حتّى یَتَعَلَّمَ القرآنَ ، أو یکونَ فی تَعَلُّمِهِ.» امام صادق علیه السلام: سزاوار است که مؤمن پیش از آنکه بمیرد، قرآن را بیاموزد یا در حال آموختن آن بمیرد.
5⃣- #عمل به #قرآن
پنجمین وظیفه ما در برابر قرآن، عمل به قرآن است. مراد از عمل به قرآن این است که دسورات الهی و قرآنی را سرمشق زندگی خود قرار دهیم و به اوامر ونواهی الهی ترتیب اثر دهیم. علم بدون عمل، ورز و وبال است و نتیجهای جز خسران ندارد.
6⃣- #تعلیم_قرآن
ششمین وظیفه ما در قبال قرآن، تعلیم و آموزش قرآن است: «خَیرُکُم من تعلَّمَ القرآنَ وعلَّمَهُ».
فرهنگ ترویج آموزش قرآن، اعم تجوید، صوت و لحن و تفسیر و مفاهیم، وظیفهای است که در قبال آن داریم. حق قرآن است که آن را به زیبایی تلاوت و به خوبی مفاهیم آن را درک نموده و تفسیر کنیم.
7⃣- هفتمین وظیفه ما #استناد به #قرآن
هفتمین وظیفه ما در برابر قرآن، این است که به قرآن استناد نماییم. در تالیفات و در سخنرانی، استناد به قرآن از کسانی که خود را مروج دین و سخنگویان دین میدانند، لازم است.
😔خیلی زشت است که انسان چندین جلسه صحبت کند، ولی در خلال صحبتها استناد به قرآن نباشد. چنین حرکتی از یک مبلغ دین، ناخودآگاه توهین به قرآن است.
ائمه در هر فرصتی که پیش میآمد، در فرمایشاتشان به قرآن استناد میفرمودند.
قرآن و روایات، این هفت حق را به عهده عموم جامعه اسلامی قرار دادهاند و عموم جامعه اسلامی موظفند این حقوق قرآنی را رعایت نمایند.
🥀اگر ما این زندگی کوتاه حضرت #زهرا (س) را بررسی کنیم، مملو از عمل کردن به این هفت وظیفه است که در برابر قرآن داریم.
🎙برگرفته از سخنرانی حجتالاسلاموالمسلمین علی خادمی
🌺آدرس کانال در ایتا و تلگرام🌺
@alikhademi110
انا لله و انا الیه راجعون
صبح امروز، آیتالله حاج شیخ یحیی عابدی زنجانی، در ۹۳ سالگی به رحمت الهی پیوستند.
چند دهه تولیت مدرسه علمیه و مسجد مجد الدوله تهران و تحقیق ۲۶ جلد از بحار الانوار، از خدمات آن مرحوم بود.
چند روز پیش که با جمعی از فضلا خدمتشان رسیدیم، در جواب این سوال که حالتان چطور است، جواب زیبایی دادند که هم ناشکری نباشد و هم اغراق و خلاف واقع نگفته باشند. فرمودند: "نسبت به سنم خوب هستم".
دقت در سخن و انتخاب واقعیترین واژهها در گفتار، درس اخلاقی زیبایی بود که از این عالم فرهیخته کهنسال گرفتم. رضوان الله تعالی علیه
_ عکس مربوط به ۵ سال پیش است.
🌺آدرس کانال در ایتا و تلگرام🌺
@alikhademi110
❁﷽❁
👈قدرت تکبر در سقوط انسان
✍امیرمومنان علیهالسلام در خطبه ۱۹۲ نهجالبلاغه، ضمن یادآوری نقش موثر تکبر در سقوط ابلیس، به ما انسانها تذکر میدهند که از سرگذشت ابلیس عبرت بگیریم:
🔹فاعتَبِرُوا بما كانَ مِن فِعلِ اللّه ِ بإبليسَ، إذ أحبَطَ عَمَلَهُ الطَّويلَ و جَهدَهُ الجَهيدَ ··· عن كِبْرِ ساعَةٍ واحِدَةٍ! فمَن ذا بَعدَ إبليسَ يَسلَمُ علَى اللّه ِ بمثلِ مَعصيَتِهِ؟!
🔸از كارى كه خدا با ابليس كرد، پند بگيريد؛ آنگاه كه به خاطر لحظهاى تكبّر، كار طولانى و كوشش طاقتفرساى عبادى··· او را بر باد داد!
پس بعد از ابليس [با آن همه مقامى كه داشت ]، كيست كه با معصيتى چون معصيت او (یعنی تکبر) از خشم و كيفر خدا ايمن باشد؟
༻༺༻༺༻༺༻༺༻
آدرس کانال در ایتا و تلگرام
@alikhademi110