🔹 در 5 آبانماه امسال (1401)، همایشی برگزار شد از اساتید، گروهها و دستاندرکاران طرح نخبگانی شهید بیاضیزاده.
🔹در ابتدای این همایش جناب حجج اسلام اسدپور، قنبریان و حقیر ارائهای داشتیم.
➖جناب آقای اسدپور، گزارشی داشتند از الگوی شناخت مسئله از دیدگاه شهید بهشتی ره.
➖جناب آقای قنبریان، روایتی داشتند از تجربهشان در حل مسئلهی نظام پرداخت و پاداش کشور.
➖حقیر هم تلاش کردم در ضمن 6 محور، تحت عنوان خیلی دور و خیلی نزدیکهای حل مسئله، چالشهای رویکرد حل مسئله را بیان کنم.
🔹 در ادامه، صوتهای این سه ارائه را تقدیم میکنم:
🔊 صوت ارائه جناب آقای اسدپور 👇
https://eitaa.com/alimohammadi1389/1058
🔊 صوت ارائه جناب آقای قنبریان 👇
https://eitaa.com/alimohammadi1389/1059
🔊 صوت ارائه حقیر 👇
https://eitaa.com/alimohammadi1389/1060
✳️ برگزاری #هفته_دوم
"سلسله نشستهای #مسیر_انقلاب"
ویژه اساتید و اعضاء هیئت علمی دانشگاهها
🔰 نشست نخست ساعت 15:30
💠حجتالاسلاموالمسلمین #علی_محمدی
موضوع: منطق انقلاب اسلامی و چالشهای گام دوم تمدن سازی
🔰 نشست دوم ساعت 17:30 (بعد از نماز مغرب و عشاء)
💠جناب آقای دکتر #فواد_ایزدی
موضوع: نظم جدید جهانی
📆 اول آذر ماه به صورت #حضوری
آدرس: تهران، خیابان فاطمیغربی، نبش جمالزاده، حوزه علوم اسلامی دانشگاهیان.
🆔@hoi_asatid
هدایت شده از حبیباله بابائی
«بیپناهی زنان» در وضعیت آزادی مردان؟ (مقایسهای بین آمریکا و ایران)
به جرأت میتوان گفت که در آمریکا آنچنان مزاحمتی از ناحیۀ آقایان نسبت به زنان وجود ندارد، لیکن نبود مزاحمت به زنان در آمریکا مربوط به جاهایی است که چراغ قانون روشن است و آنجا که چراغ قانون خاموش میشود (وقتی شب میشود، وقتی خلوتی پیش می آید، و وقتی به هر دلیلی ناامنی بوجود می آید) بینظمیها و تعرضها به زنان شروع میشود. حفظ فاصله قانونی در صف (مثلا صف فروشگاه)، ممنوعیت قانونی لمس یکدیگر (don’t touch me)، خوف و هراس زنان از حضور در جاهای خلوت (مثلا زمانی که در اتوبوس شهری با یک مسافر مرد تنها میمانند) و یا واهمه از خروج شبانه از منزل به تنهایی، و همینطور قوانین شدید مجازات برای ارتباطات جنسی اساتید با دانشجویان دختر، همه به موجب تعرضهای گوناگون و مزاحمتهای جورواجور به زنان در وضعیت خلوت آمریکاییها است. همین مزاحمتها موجب شده است که زنان در آمریکا آن نقطههای خطر را درک کنند و آنجا که حفاظ قانونی ندارند ریسک نکرده و حضور پیدا نکنند. به رغم همه این مراقبتها از ناحیه خود زنان، و به رغم مرکزیت و مرجعیت قانون و آسانی وکالت و شکایت در آمریکا (حتی در امور بسیار جزئی)، هنوز «قانون» نتوانسته است نقطههای کور و گاه آشکار اجتماعی در آمریکا را پوشش داده و برای زنان امنیت لازم را ایجاد کند.
نظم اجتماعی در ایران برخلاف آمریکا، نه بر مبنای قانون، بلکه نوعا بر مبنای اخلاق و فرهنگ دینی و معنوی شکل میگیرد و قانون در برقراری نظم اجتماعی از جمله نظم مناسبات انسانی بین زنان و مردان یا اصلا بازدارندگی ندارد و یا بازدارندگیاش حداقلی و در نقطههای نزاع و دعواست. عدم بازدارندگی قانون آشکارا نه فقط در ساحتهای سرباز (کوچه و خیابان) بلکه در فضاهای سربسته ای مثل دانشگاهها، ادارات، و سازمان ها نیز هست که موجب بی نظمیهای اخلاقی و حقوقی بین مردان (نه فقط پسران) و دختران می شود.
حال آنچه که در ایران امروز و در شرایط پس از مهسا امینی در حال رخ دادن است تعلیق سامانههای نظم اجتماعی درایران است، تضعیف قانون از یک سو (تضعیف پلیس) تضعیف اخلاق و انجام رفتارهای وقیح و مبتذل از سوی دیگر (فحاشی و توهین)، و تضعیف دین از دیگر سو (توهین به روحانیت)، آنهم البته در سکوت و تماشای بسیاری ازعلمای غافل (که نمیدانند چه رخ میدهد) و روشنفکران خائن (که به خوبی می دانند چه رخ می دهد)، به کلی پایۀ نظم اجتماعی و امنیت بانوان را ویران میکند و آنها را از این پس آسیبپذیرتر و برای مردان لیبرال که مصرانه در پی کشف زنان و گاه غصب زنان و حظ از آنها هستند بیپناه می گذارد. امروزه کسانی که به آسانی فحاشی میکنند، به دیگران توهین میکنند، عمامه و چادر و روسری از سر میکشند و گاه به زنان محجوب در خانه نیز تعرض میکنند (مورد مهاباد)، همین جماعت و عقبههای فکری آنها، فردا با همین زنان مکشوفه کارهای دیگری خواهند کرد.
بدین سان اشتباه است که ما دو وضعیت متفاوت غرب و ایران را با هم مقایسه کنیم، و پیامدهای آزادی جنسی و جنسیتی زنان را در این دو بستر متفاوت، یکی تلقی کنیم. آمریکا از قوانین و ضمانتهای اجرایی بسیار صُلبی برخوردار است که در وضعیت بیاخلاقی میتواند حقی از حقوق زنان را تأمین نماید، ولی نظم اجتماعی ایران، نظم فرهنگی، اخلاقی و دینبینان است و در نبود اخلاق و دین، امکان تأمین حقوق از دست رفتۀ زنان و دختران از مسیرهای قانونی نوعا میسر نخواهد بود.
@Habibollah_Babai
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
«بدون فلسفهتاریخ کلانترین مسئلهها بیپاسخ میماند»
#پروندهبازخوانیآثارمنتخبِ #متفکریناسلامی
#تیزر_معرفی
درسگفتار #حکمتتاریخ
مدرس: استاد احمد رهدار
#حضوری و #مجازی
شروع دوره: ۱۰ آذرماه(۴ جلسه ۹۰ دقیقهای) پنجشنبهها به مدت ۴ هفته(یک هفته درمیان)
📆 ساعتبرگزاری: ۱۰ الی ۱۲
🎴مکان: بلوار الغدیر، کوچه ۱۰، ساختمان مفید، طبقه ۴
#ثبتنام:
💻 سایت/ لینک👇
https://www.schoolnegah.ir/?page_id=4054
📞 تلفن: 02533551835
📱 ارتباط مجازی (ایتا و بله): 09907629882
آگاهے براے سامانے دیگر
#مدرسهتفکرونوآورینگاه
اینجا مارا دنبال کنید...
https://eitaa.com/joinchat/2450981038C684782fb42
#نشر_حداکثری
🔰 رهبر معظم انقلاب
🔻شما روایت کنید حقایق جامعه خودتان و انقلابتان را. شما اگر انقلاب را روایت نکنید، دشمن روایت میکند.
♦️ دوره آموزشی- عملیاتی #روایت_نصر
🔹جهاد تبیین با محوریت طرح کلان رهبری
🔸از مبانی معرفتی تا امتداد میدانی
📆 مهلت ثبت نام: ۸ آذر ماه
📌 برای ثبت نام و کسب اطلاعات بیشتر به سایت زیر مراجعه نمایید.
https://khanetolab.ir/revayatenasr/
🔻اطلاعات تکمیلی و اخبار دوره در کانال "مثل خمینی"
👇👇👇👇👇👇👇
🌐 @ahd_ba_khomeini
#روایت_نصر
#جهاد_تبیین
#هستههای_مکتب_امامی_حوزوی
#ید_واحده
🌀🌀 خانه طلاب جوان 🔰🔰
http://eitaa.com/joinchat/2731802626C6597703c2f
هدایت شده از اجتهاد
💢«همهدانها» بار سنگین بر دوش فقه نگذارند!
✔️استاد ابوالقاسم علیدوست:
🔹گاهی به اینجا میرسد که فقه طراحی نظامات اجتماعی و اجرایی میکند؛ راحت صحبت کنم، ما چند نفر در کشور داریم که در تمام فنون و مهارتها و علوم و مدیریتها تخصص دارند و رسانه هم در حد وسیع در اختیار آنان است و وقتی بحث رسالت فقه میشود طوری سخن میگویند که گویی قرار است فقه جزئیات برنامهها و اجراها را هم مشخص کند و مثلا میگویند اگر دنیا خلق پول و چک دارد حوزه چه کرده است؟
🔸شاخههایی که امروز برای فقه در حوزه درست شده است و بعضا برای آن مقاله و کتاب نوشتهاند را بنده به فال نیک نمیگیریم. ما به نام فقه نظامساز و حکمرانی نباید باری بر دوش فقه بگذاریم که رسالت آن نیست؛ ما باید بحث علمی توسط متخصصان، نه همهدانها که زیاد داریم و در همه چیز اظهارنظر میکنند و رسانه هم دارند، داشته باشیم و اگر قرار است با عنوان فقه نوپیدا و معاصر انقساماتی صورت بگیرد باید حسابشده باشد و دقیقا بفهمیم چه انتظاراتی از فقه وجود دارد.
🔹شاید شوخی تلقی کنید ولی شاهد برخی تقسیمبندیها مانند فقه اموی و فقه حسینی و ... هستیم و باید ببینیم چه مقدار این حرفها رسالت فقه است؛ ما باید تکلیف خودمان را با عناوین فقه تمدنی، فقه حکمرانی و ... دقیقا روشن کنیم و متکفلان حوزه و اندیشمندان در قم و تهران باید روی واژههایی که به کار میبرند دقت کرده و متوجه حساسیتها باشند و باری روی فقه نگذاریم که اگر فردا فلان چیز گران شد بگویند خب فقه است و فقه هم ناتوان است.
👈ادامه مطلب در «اجتهاد»: http://ijtihadnet.ir/?p=68631
🆔 https://eitaa.com/ijtihad
عقلنوشتههای انقلابی
💢«همهدانها» بار سنگین بر دوش فقه نگذارند! ✔️استاد ابوالقاسم علیدوست: 🔹گاهی به اینجا میرسد که فق
💢ملاحظاتی پیرامون سخنان اخیر جناب استاد علیدوست💢
صفحه 1 از 2
🔹این خلاصهای از فرمایش جناب آیت الله علیدوست است که در همایش «فلسفه فقه نظام ساز» در تاریخ 1401.08.24 ایراد شده است.
🔹دغدغه جناب استاد علیدوست در تدقیق اصطلاحات و عناوین بسیار ستودنی است و استواری بخش زیادی از مباحث نوین ایشان نیز مرهون همین تدقیقهای مفهومی است.
🔹شاید انتخاب عنوان «همهدانها بار سنگین بر دوش فقه نگذارند!»، این تصور را تقویت می کند که ایشان نگاه حداقلی به فقه دارند و از ورود فقه به عرصههای جدید ابا دارند، در حالیکه جناب استاد علیدوست بیتردید جزو اساتیدی هستند که هم عرصه وسیعی برای کار فقیهانه قائل هستند و هم در جهتهای مختلف، فقاهت موجود را نیازمند توسعه میدانند.
در خصوص فرمایش ایشان سه نکته تقدیم میکنم:
1️⃣ قبلاً در یادداشتی تحت عنوان «عدم نظام در اصطلاح فقه نظام!»، عرض کردم که اصطلاح «فقه نظام» در افواه اساتید لااقل چهار معنا دارد که تأکید استاد علیدوست بر فقه نظام، متمرکز بر معنای اول است، هرچند به معنای سوم نیز عنایت ویژه دارند (بدون اینکه از اصطلاح فقه نظام یا شبکه بهره بگیرند).
توضیحی درباره این چهار معنا ارائه خواهم کرد:
اول: «استنباط نظاممند احکام شریعت»؛ که هم مورد تأکید شهید صدر ره بوده است و هم با نوآوریهای خوبی از جناب استاد علیدوست مورد تأکید قرار گرفته است. البته اساتیدی دیگر نیز مانند استاد مبلغی، استاد خسروپناه، استاد اعرافی، استاد میرباقری، استاد اراکی، استاد واسطی و ... این معنا از «فقه نظام» را با تقریرهای بعضاً متفاوتی قبول دارند.
دوم: «استنباط احکام مکلف جمعی/ مکلف نظاممند»؛ که هم به صراحت در فصل سوم الاسلام یقود الحیاة (خطوط تفصيليّةعن اقتصاد المجتمع الإسلامي) مورد توجه شهید صدر است و هم بیش از دیگران، اکنون مورد عنایت جناب استاد محسن اراکی و استاد میرباقری است.
سوم: «استنباط شبکهای و نظاممند مفردات منصوص در کتاب و سنت»؛ که این معنا را هرچند کسی به صراحت فقه نظام تعبیر نکرده است، ولی اساتید متعددی مانند شهید صدر، استاد میرباقری، استاد اراکی و ... قبول دارند. اساس این حرف این است که برای فهم برخی از مفردات مندرج در متن کتاب و سنت نمی توان صرفاً به عرف زمان نزول و کتب لغت مراجعه کرد، بلکه خود فرهنگ خطابات دینی، معنایی خاص را از این مفردات ولو با اضافه کردن شروط و قیودی قصد کرده است که راهی برای کشف مستعمل فیه شارع نیست، مگر مراجعه به خود استعمالات وی.
این حرف شبیه حرفی است که مرحوم علامه طباطبایی در مقدمه المیزان میفرماید.
همین حرف را با اندکی تفاوت شهید صدر در اقتصادنا بیان می کند؛ آنجایی که راه دستیابی به مذهب اقتصاد اسلامی را یکی حرکت از روبنا به زیر معرفی میکند و یکی توجه به «مفاهیم». مقصود ایشان از «مفاهیم» همین مطلب است که برخی از مفاهیم دینی را باید چیزی شبیه حقیقت شرعیه دانست و برای فهم آنها دست به استنباط زد. ایشان در مفاهیمی مانند «مالکیت» و «تجارت» را از این دست مفاهیم می داند و نشان میدهد که معنای مدنظر شارع از این مفردات، با معانی عرفی این مفاهیم متفاوت است. جناب استاد علیدوست نیز همین بحث را در خصوص «مفاهیم ارزشی» پذیرفته است و در کتاب فقه و مصلحت توضیح میدهند که مفاهیمی که در عرفهای مختلف، متأثر نظام ارزشی و بینشی آنها معانی مختلف به خود می گیرند، باید کالحقیقه الشرعیه با آنها معامله شود و در فهم معانی آنها قیود و شروط شرعی ملاحظه گردد. علاوه بر این، ایشان در مقاله محققانه «نظرات کارشناسانه فقیه در موضوعات احکام»، هرچند از استنباط شبکه معانی یا نظام معانی، نامی به میان نیاورده است، ولی موارد متعددی را (حداقل 5 محور اساسی) را ذکر میکند که فهم موضوعات منصوص در آیات و روایات (موضوعشناسی) نیازمند کار فقیهانه است.
چهارم: «استنباط نظامات اجتماعی» است. معنای استنباط نظام اجتماعی این است که شریعت مقدس برای تنظیم روابط سیاسی، یا روابط اقتصادی یا روابط فرهنگی چه ترتیبات حقوقی و نهادی در نظر گرفته است و برای مناسبات این عرصهها چه چهارچوبها و ساختاری در نظر گرفته است و چگونه ذی نفعان و بازیگران و کنشگران متعدد اجتماعی را از منظر حقوق (مسئولیتها و اختیارات) آرایش داده است.
کسی مانند استاد هادوی استنباط چنین مجموعهای را که بیانگر روابط نهادهای اجتماعی است را «جهانشمول» می داند.
جناب استاد ارسطا و جناب استاد خسروپناه نیز سالهاست بر روی استخراج احکام و قواعد ساختارها و نظامات اجتماعی بر اساس دین در حال پژوهش هستند.
تلاش مرحوم میرزای نایینی، در تنبیه الامه در ارائه ساختار سیاسی اسلام را شاید بتوان اولین تلاش فقیهانه در این عرصه قلمداد کرد؛ جایی که خود ایشان میگوید من در تنبیه الامه درصدد ارائه چیزی شبیه رساله عملیه در سیاسات و نظامات نوعیه هستم.
ادامه دارد...👇
عقلنوشتههای انقلابی
💢ملاحظاتی پیرامون سخنان اخیر جناب استاد علیدوست💢 صفحه 1 از 2 🔹این خلاصهای از فرمایش جناب آیت الله
ادامه 👆
صفحه 2 از 2
تا جایی که بنده دنبال کردهام استاد علیدوست در خصوص معنای چهارم فقه نظام یعنی استنباط ترتیبات حقوقی و نهادی نظامات اجتماعی بحث مبسوطی ندارند، هرچند در سلسله جلسات «نظام سیاسی اسلام»، به جایگاه مردم، مشورت، حاکم، مصلحت و ... ورودهایی فنّی داشته است.
2️⃣ البته کار مرحوم نایینی در تنبیه الامه فراتر از نظام مطلوب و جهانشمول ساختار سیاسی جامعه اسلامی است. ایشان بعد تبیینی که از نظام مطلوب سیاسی اسلام به صورت ضمنی انجام میدهد، تلاش میکند که با توجه به محدودیتها و موانع دوران مشروطه، این نظام مطلوب سیاسی را در «قدر مقدورِ شرایط اجتماعی خود»، تنزل دهد و ممکن الاجرا سازد. کار میرزای نایینی ـ علیرغم اشکالاتی که میتوان به محتوای آن داشت ـ ، در نوع خود بینظیر است. تنزل فقیهانه و متناسب سازی یک نظام اجتماعی مطلوب در قدر مقدور، کاری سترگ و قابل توجه است.
جناب استاد علیدوست جز معدود فقیهانی است که حرفهای مبسوط و جدی در خصوصِ «مقام اجرا» ایراد نمودهاند. ایشان هرچند بر غلط بودن مطالبه مدلهای اجرایی از فقه تأکید کردهاند، ولی با طرح ایدهای «استنباط دوم در مقام تزاحم»، عرصه مبسوطی برای ورود فقیهانه در تعیین مصادیق احکام شرعی در مقام اجرا و تزاحم گشودهاند (رجوع شود به مقاله رهیافتی برای تولید علوم انسانی اسلامی در بستر تعامل فقه با عرف، عقل و مصلحت).
اگر همین دقت ایشان در فقیهانه بودن مقام تزاحم خوب حلاجی شود، دلالتهای روشنی بر عرفی محض یا عقلایی محض نبودن مدلهای اجرایی و عملیاتی خواهد داشت. چرا که در هر مدل اجرایی، یکی از عوامل تعیین کننده، «اولویتبندی در محدودیتها» و «تقدم اهمها بر مهمها در کمبودها و فشارها» است و این دقیقاً همان مصبّی است که جناب استاد علیدوست بر اساس آن، استنباط دوم را ضروری قلمداد مینماید.
3️⃣ بحث توسعه و تکمیل علم اصول نیز از مواردی است که استاد علیدوست در کنار اساتید دیگری مانند استاد هادوی، استاد میرباقری، استاد اراکی، استاد واسطی، استاد مبلغی و .... بر آن تأکید دارند. (ان شاءالله در جایی دیگر مبسوط در اینباره خواهم نوشت)
✳️ با توجه به مباحث استاد علیدوست در توسعه فقاهت در عرصه «استنباط نظاممند احکام»، «فهم فقیهانه در موضوع شناسی»، «لزوم استنباط دوم در مقام تزاحم» و همچنین «لزوم تکمیل اصول فقه و نگارش دفتر دوم آن»، امیدوارم که ایشان بزرگواری کرده و در مجالی مبسوطتر بتوانیم درباره محدوده رسالت فقه و انتظارات روا یا ناروا از فقاهت و همچنین محمل اصطلاحاتی مانند فقه تمدنی و فقه حکمرانی با ایشان به گفتگو بپردازیم. 🙏🌺
#عقلانیت_انقلابی
#فقه_حکومتی
#دبیرخانه_هماندیشی_فقهحکومتی
https://eitaa.com/alimohammadi1389/1067
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🎥شاگرد آیتالله سعادت پرور: کسی که به ولایت فقیه معتقد نیست نه تنها احکامش مشکل دارد بلکه مشکل عقیدتی هم دارد
محمد تقی فیاض بخش در آیین بزرگداشت استاد آیت الله حاج شیخ علی سعادت پرور:
🔸برخی خیال میکنند ولایت فقیه صرفا یک بحث سیاسی است.
🔹جامعه علمی ما نگاه به ذائقه و نیاز جامعه ما ندارد. به همین منظور شهید مطهری سعی میکرد کتاب ها با توجه به نیاز ندارد.
@mashreghnews_channel
💢 صوت متنخوانی کتاب «الاسلام یقود الحیاة» 💢
🔹 آنچه تقدیم میشود درسگفتار چهار فصل اول کتاب پراهمیت «الاسلام یقود الحیاة»، نوشته آیتالله شهید سیدمحمدباقر صدر است.
🔹 سال گذشته به همت دبیرخانۀ فقه حکومتی، سه فصل ابتدایی کتاب پر اهمیت «الاسلام یقود الحیاة» را در ده جلسه ارائه کردم و صوتهای فصل چهارم کتاب را نیز از تدریسی که در مدرسه علمیه امیرالمؤمنین علیه السلام داشتهام، تقدیم میشود.
🔹 اهمیت این کتاب از آن جهت است که آیت الله شهید صدر(ره) فصول ششگانۀ این کتاب را در ابتدای پیروزی انقلاب اسلامی در دستور کار قرار داده و تلاش کرده به مهمترین مسائلی که جمهوری اسلامی، چه در ساختار سیاسی و چه در بحثهای اقتصادی و فرهنگی بدان مبتلا میگردد، پاسخ دهد.
🔹از عجایب این کتاب، اتمام نگارش فصل اول آن در تاریخ ششم ربیعالاول ۱۳۹۹ هجری قمری؛ مصادف با پانزدهم بهمن ماه ۱۳۵۷، یعنی تنها سه روز پس از ورود حضرت امام خمینی(ره) به ایران است! این فصل که تحت عنوان «لمحة تمهیدیة فقهیة» و در پاسخ به استفتاء شاگردان لبنانی شهید صدر(ره) نوشته شده است، در حقیقت، پیشنویس ایشان بر قانون اساسی جمهوری اسلامی ایران به شمار میرود.
وضعیت نگارش سایر فصلها نیز واقعاً شگفتآور است؛ اتمام فصل دوم در بیستم ربیع الثانی ۱۳۹۹؛ مصادف با ۲۸ اسفندماه ۱۳۵۷، اتمام فصل سوم در دهم ربیع الثانی ۱۳۹۹؛ مصادف با هجدهم اسفندماه ۱۳۵۷ و اتمام فصل چهارم در پانزدهم ربیع الثانی ۱۳۹۹؛ مصادف با ۲۳ اسفندماه ۱۳۵۷ است.
🔹مطالب ویژه و اجتهادی شهید صدر(ره) در این کتاب، که به نحوی ثمرهی عمر شریف و با برکتشان محسوب میشود، بعد از چهل سال از پیروزی انقلاب اسلامی، چنان بدیع و بکر باقی مانده است که انسان از مطالعه آن، هم به وجد میآید و هم از غربت مطالب آن غمبار میگردد!
🔹در این درسگفتار تلاش کردهام مطالب کتاب «الاسلام یقود الحیاة» را براساس معانی چهارگانۀ فقه نظام توضیح دهم. برای اطلاع بیشتر از این معانی، میتوانید به نوشته «عدم نظام در تعاریف فقه نظام» یا به جلسۀ اول همین درسگفتار مراجعه نمایید.
🔹اما ترتیب جلسات به شرح زیر است:
➖ معانی چهارگانۀ فقه نظام را در جلسۀ اول درسگفتار توضیح دادهام.
➖ فصل دوم کتاب، تحت عنوان «صورة عن اقتصاد المجتمع الإسلامي»، هرچند که به صورت اجمالی به ایدۀ اقتصادی شهید صدر(ره) اختصاص دارد، ولی در عین حال، تا حدودی متضمن ایدۀ اصلی اجتهادیِ ایشان، یعنی «فقه النظریه در احکام ثابت و استنباط احکام متغیر براساس مؤشرات عامه در محدودۀ منطقة الفراغ» است.
تناسب مطالب این فصل با معنای اول فقه نظام(استنباط نظاممند احکام) و همچنین با معنای سوم فقه نظام(استخراج شبکۀ مفاهیم و معانی خطابات شرعی) موجب شد ارائهی این فصل در ضمنِ جلسات دوم تا پنجم، بر فصل اول مقدم شود.
➖ فصل اول کتاب نیز ایدۀ پیشنهادی ایشان برای ساختار قانون اساسی جمهوری اسلامی ایران است. تناسب این ایده با معنای دوم فقه نظام(استنباط احکام و چارچوبهای ساختارهای اجتماعی) موجب گردید جلسات ششم و هفتم به این فصل اختصاص یابد.
➖ فصل چهارم کتاب، بیانگر «نظریه خلافة الإنسان و شهادةالأنبياء» است که به نظر حقیر، مهمترین و اساسیترین نظریه اجتماعی شهید صدر(ره) به شمار میرود.
علاوه بر این، فصل چهارم، نمونۀ برجستهای برای «ایدۀ تفسیر موضوعی» ایشان است که در کنار دو ایدۀ «حرکت از روبنا به زیربنا» و «استنباط مفاهیمِ منصوص براساس معارف دینی»، راهکارهای اصلی ایشان را برای دستیابی به «فقه النظریه» تشکیل میدهد. این فصل را در جلسات هشتم تا دهم، به اجمال ارئه دادهام.
➖ فصل سوم کتاب، «خطوط تفصيلية عن اقتصاد المجتمع الإسلامي» نام دارد که در آن، شهید صدر(ره) تصریح میکند که برخلاف مباحث متداولِ فقه اقتصاد که به تکالیف آحاد متدینین میپردازد و در شکل رسالۀ عملیه متجلی میشود، قصد دارد به اقتصاد جامعۀ اسلامی (المجتمع الاسلامی) بپردازد. این فصل، نمونۀ بارز و ویژهای است که شهید صدر(ره) در آن، به معنای دوم فقه نظام، یعنی «استنباط احکام نظام مکلفین و مجتمع اسلامی» میپردازد. در درسگفتار سال گذشته، مجالی برای ارائهی این فصل نشد، ولی با توجه به اینکه بنده ارائهی این کتاب را در مدرسۀ امیرالمؤمنین علیه الاسلام هم داشتم، به نظرم رسید ارائهی این فصل نیز در قالبِ جلسات یازدهم تا پانزدهم به این درسگفتار ضمیمه شود.
🔹امیدوارم این درسگفتار ناقابل و ناقص، موجب گردد اندکی مشمول ادعیه برزخیه مرحوم شهید صدر قرار گیرم. 🤲
➖ عقلنوشتههای انقلابی
🔰 فهرست درسگفتار الإسلام یقود الحیاة
🔸 جلسۀ ۱ «معانی چهارگانۀ فقه نظام»
🔸 جلسۀ ۲ «فصل دوم: صورة عن اقتصاد المجتمع الإسلامی»
🔸 جلسۀ ۳ «ادامه فصل دوم: صورة عن اقتصاد المجتمع الإسلامی»
🔸 جلسۀ ۴ «ادامه فصل دوم: صورة عن اقتصاد المجتمع الإسلامی»
🔸 جلسۀ ۵ «ادامه فصل دوم: صورة عن اقتصاد المجتمع الإسلامی»
🔸 جلسۀ ۶ «فصل اول: لمحة تمهیدیة فقهیة»
🔸 جلسۀ ۷ «ادامه فصل اول: لمحة تمهیدیة فقهیة»
🔸 جلسۀ ۸ «فصل چهارم: خلافة الإنسان و شهادة الأنبیاء»
🔸 جلسۀ ۹ «ادامه فصل چهارم: خلافة الإنسان و شهادة الأنبیاء»
🔸 جلسۀ ۱۰ «ادامه فصل چهارم: خلافة الإنسان و شهادة الأنبیاء»
🔸 جلسۀ ۱۱ «فصل سوم: خطوط تفصیلیة عن اقتصاد المجتمع الإسلامی»
🔸 جلسۀ ۱۲ «فصل سوم: خطوط تفصیلیة عن اقتصاد المجتمع الإسلامی»
🔸 جلسۀ ۱۳ «ادامه فصل سوم: خطوط تفصیلیة عن اقتصاد المجتمع الإسلامی»
🔸 جلسۀ ۱۴ «ادامه فصل سوم: خطوط تفصیلیة عن اقتصاد المجتمع الإسلامی»
🔸 جلسۀ ۱۵ «ادامه فصل سوم: خطوط تفصیلیة عن اقتصاد المجتمع الإسلامی»
1.mp3
17.52M
«درسگفتار الإسلام یقود الحیاة»
💢 جلسه اول
🔸توضیحی اجمالی درباره چهار معنای از "فقه نظام"
#تمدن_نوین_اسلامی
#فقه_حکومتی
«لینک تلگرام»
عقلنوشتههایانقلابی
2.mp3
13.39M
«درسگفتار الإسلام یقود الحیاة»
💢 جلسه دوم
🔸محدودۀ کتاب: فصل دوم؛ «صورة عن اقتصاد المجتمع الإسلامي»
#تمدن_نوین_اسلامی
#فقه_حکومتی
«لینک تلگرام»
عقلنوشتههایانقلابی
3.mp3
14.74M
«درسگفتار الإسلام یقود الحیاة»
💢 جلسه سوم
🔸محدودۀ کتاب:فصل دوم؛ «صورة عن اقتصاد المجتمع الإسلامي»
#تمدن_نوین_اسلامی
#فقه_حکومتی
«لینک تلگرام»
عقلنوشتههایانقلابی
4.mp3
15.5M
«درسگفتار الإسلام یقود الحیاة»
💢 جلسه چهارم
🔸محدودۀ کتاب: فصل دوم؛ «صورة عن اقتصاد المجتمع الإسلامي»
#تمدن_نوین_اسلامی
#فقه_حکومتی
«لینک تلگرام»
عقلنوشتههایانقلابی
5.mp3
15.66M
«درسگفتار الإسلام یقود الحیاة»
💢 جلسه پنجم
🔸محدودۀ کتاب: فصل دوم؛ «صورة عن اقتصاد المجتمع الإسلامي»
#تمدن_نوین_اسلامی
#فقه_حکومتی
«لینک تلگرام»
عقلنوشتههایانقلابی
6.mp3
15.66M
«درسگفتار الإسلام یقود الحیاة»
💢 جلسه ششم
🔸محدودۀ کتاب: فصل اول
#تمدن_نوین_اسلامی
#فقه_حکومتی
«لینک تلگرام»
عقلنوشتههایانقلابی
7.mp3
13.35M
«درسگفتار الإسلام یقود الحیاة»
💢 جلسه هفتم
🔸محدودۀ کتاب:فصل اول
#تمدن_نوین_اسلامی
#فقه_حکومتی
«لینک تلگرام»
عقلنوشتههایانقلابی
8.mp3
11.06M
«درسگفتار الإسلام یقود الحیاة»
💢 جلسه هشتم
🔸محدودۀ کتاب: فصل چهارم
#تمدن_نوین_اسلامی
#فقه_حکومتی
«لینک تلگرام»
عقلنوشتههایانقلابی
9.mp3
14.2M
«درسگفتار الإسلام یقود الحیاة»
💢 جلسه نهم
🔸محدودۀ کتاب: فصل چهارم
#تمدن_نوین_اسلامی
#فقه_حکومتی
«لینک تلگرام»
عقلنوشتههایانقلابی
10.mp3
13.07M
«درسگفتار الإسلام یقود الحیاة»
💢 جلسه دهم
🔸محدودۀ کتاب: فصل چهارم
#تمدن_نوین_اسلامی
#فقه_حکومتی
«لینک تلگرام»
عقلنوشتههایانقلابی