هدایت شده از پژوهشگاه فقه نظام
🔰 پژوهشگاه فقه نظام و مرکز فقهی ائمه اطهار علیهم السلام برگزار می کنند:
💠 نشست «بررسی بازنمایی معصومین و مقدسین علیهم السلام در سینما و تلویزیون بر اساس اضلال و هتک حرمت محترمات»
👤 ارائه دهنده: حجة الاسلام و المسلمین استاد محمد علی حیدری؛ عضو گروه علمی فقه فرهنگ مدرسه عالی حوزوی ولی امر علیه السلام
👤 ناقد: جناب آقای دکتر عبدالکریم خیامی؛ عضو هیئت علمی دانشگاه امام صادق علیه السلام
👤 دبیر علمی: حجة الاسلام و المسلمین دکتر نهاوندی؛ مدیر گروه فقه ارتباطات، هنر و رسانه مرکز فقهی ائمه اطهار علیهم السلام
🗓 پنجشنبه، 11 اسفند
⏰ 9:45 صبح
📌 میدان معلم، مرکز فقهی ائمه اطهار علیهم السلام
📽 لینک پخش زنده:
https://gharar.ir/r/4335a4e4
◻️ کانال پژوهشگاه فقه نظام
🆔@jiiss_ir
هدایت شده از دین و حکمرانی
مصطفای مکتب امام(ره)
مراسم گرامیداشت مرحوم مصطفی مدرس مصلی
بخش اول: سخنرانی حجتالاسلام حیدرپور
🌐https://aparat.com/v/69Dt2
بخشدوم:سخنرانی حجتالاسلام علیمحمدی
🌐https://aparat.com/v/ZQB84
بخش سوم: سخنرانی حجتالاسلام وطنفدا
🌐https://aparat.com/v/jonQM
🆔 @din_hokmrani
هدایت شده از اندیشکده فکر فردا
#رویداد_ایدهپردازی_حجاب
❇️ اندیشکده فکر فردا و دفتر مطالعات گفتمان انقلاب اسلامی برگزار میکنند:
💥سلسله نشست های حجاب، ملاحظات و الزامات حکمرانی.💥
✅ با حضور اساتید برجسته حوزه و دانشگاه و فعالان حوزه عفاف و حجاب.
🗓 زمان: 6 بهمن تا 20 اسفندماه 1401 (حوزه علمیه قم)
🔹🔹🔹🔹🔹🔹🔹🔹
📝 همچنین اندیشوران و پژوهشگران محترم میتوانند تا تاریخ ۲۰ اسفند ایدههای خود در زمینه گسترش فرهنگ عفاف و حجاب را مبتنی بر محورهای ارائهشده ارسال کنند. در پایان از ایدههای برگزیده تقدیر خواهد شد.
💢 طرحهای خود را به آیدی زیر ارسال فرمایید:
📮@sadegh6318
🔺🔺🔺🔺🔺🔺
🔻🔻🔻🔻🔻🔻
🆔@fekrefarda
🆔@D_gofteman
💢سیدجواد طباطبایی؛
مردی که پروژه فکریاش را تمام کرد و رفت ....💢
🔹برای نسل بنده سیدجواد طباطبایی فقط یک اندیشمند نیست،
او مظهر #غُدّی_علمی است و همین است که او را مهم میکند، ولو اینکه اشتباه بگوید ...
🔹در دهههای هفتاد و هشتاد که دوران دگردیسی فکری بخش زیادی از انقلابیون از سروش و ملکیان و مجتهد شبستری و کدیور و فنایی و دیگران بود، سید جواد سفت بر سر حرف اول خود که همان «تجدد ایرانی» یا «مدرنیته ایرانی» بود، ایستاد.
🔹او هیچگاه از انقلاب اسلامی تجلیل نکرد و دههها بر روزه سکوت خود صبر ورزید، ولی به ابتذال در اندیشهورزی هم در نغلتید؛
در زمانی که می توانست با استقبال از خیل کسانی که خود را «روشنفکر» می خواندند، یارگیری سیاسی کند، این کار را نکرد.
او همه اینها را غربزدگانی میدانست که درکی از مفهوم «دولت ـ ملت ایرانشهری» ندارند و در پی تجددی تقلیدیاند؛ نه تأسیسی.
او تلاش می کرد درست بنویسد؛ فارسی بنویسد؛ دقیق بنویسد؛ به خاطر مخالفتی که با انقلاب اسلامی دارد به هر رطب و یابسی چنگ نزند؛ مبتذل نشود.
او در مقابل تجزیهطلبها ایستاد، او جریانها پانترکیسم و پانعربیسم را به چالش کشید و البته پته بیسوادی بسیاری از روشنفکران دگردیس شده را بارها به روی آب انداخت.
او در مقابل مدیریت شهری تکنوکراتها که شهرها را تبدیل به زیستگاه غریبهها کرده بود، خروشید.
تلاش کرد از ایرانشهری بگوید و مرز آن را با ناسیونالیسم که پدیدهای مدرن در اروپای معاصر است، روشن کند.
او از ملت ایران سخن می گفت در حالی که آن را قرنها مقدم بر دولت ـ ملت مدرن میدانست.
🔹سیدجواد طباطبایی برای نسل منی که با انقلاب حیات معنوی پیدا کرده است، مخالفی سرسخت بود.
از نظر چون منی که مسئلهام عقلانیت انقلابی است، سیدجواد طباطبایی چشمی برای دیدن انقلاب اسلامی و تبار تاریخی آن و به تبع، آینده روشن آن نداشت،
ولی هر چه بود مانند دیگر مخالفینِ به ظاهر اندیشهایِ انقلاب اسلامی، مبتذل و دم دستی نبود و درک خوبی از قواعد دعوای فکری و اندیشهای داشت.
🔹سالها بود که درباره ابعاد اندیشه هویت ملی ایرانیان و ایده ایرانشهریاش با دوستان مباحثه داشتیم.
من تعریفی از روشنفکری ارائه کرده بودم که ایشان نیز جزو این جریان قرار میگرفت، هرچند با دیگرانشان فاصله فاحشی داشت.
از نظر من «شاه بیت جریان روشنفکری» در طول حیات دویست و چند سال خود، یه جمله بیشتر نبوده و نیست و آن «لزوم تحقق مدرنیته و تجدد در ایران است»؛
از ملکم خان و آخوندزاده گرفته تا سروش، ملکیان و شایگان و شبستری و کدیور و فیرحی، نعمت الله فاضلی و حسین عظیمی و سریعالقلم و محسن رنانی و همه و همه برای این مقصود، راهبردهایی ارائه کرده و البته ملاحظات در نظر گرفتهاند،
سید جواد هم تزی غیر از این نداشت، هرچند درصدد بود فرآیند تجدد را از دل هویت تاریخی ما برویاند و از اخذ عاریتی مدرنیتهی اروپایی اجتناب کند .
🔹تنها نقطه ابهام نظریهاش به نظر ما، لوازم قاطع نظریهاش درباره انقلاب اسلامی بود.
نقطه ای که دههها مسکوت رها کرده بود و لبهی تیز نقدهایش را بیشتر متوجه شیخ فضلالله و جلال آل احمد و شریعتی کرده بود.
در مقابل، همیشه از مشروطه در حد اعلی تمجید میکرد.
به گمانش اولین انقلاب ملی در مشروطه به وقوع پیوسته بود و آن این بود که هویت ملی ما ایرانیان پس قرنها بروز در قالب ادب فارسی، در مشروطه مجال یافته بود در صورتی جدید به ظهور و خودآگاهی برسد و آن «صورت قانونخواهی» بود...
🔹اما حوادث اخیر نیمه سال 1401، برای سیدجواد طباطبایی خوابی دیگر دیده بود که من آن را #پایان_پروژه مینامم.
سیدجواد کتومی که تاکنون در لفافه با انقلاب اسلامی مواجه شده بود، به یکباره از «انقلاب ملی دوم» سخن گفت؛ «انقلابی ملی علیه انقلاب اسلامی»!؛ انقلاب ملیِ بدونِ رهبری که علیه سیاستنادانانی است که کمر به نابودی ایران بستهاند یعنی ملایان و چپگراها !!!
از صراحت متن سی صفحهایاش علیه انقلاب اسلامی خوشم آمد. این همان سیدجوادی بود که ما میشناختیم و انتظارش را داشتیم.
خوشحالم که قبل از رفتنش به دیار باقی، «پروژهاش را تمام کرد...»؛ پروژهای که هرچند نکات ظریف و مهمی در هویت و سنت ما دیده بود، ولی متأسفانه در دیدن پدیده بزرگی به نام انقلاب 57 عاجز و کور بود.
✅معتقدم پروژه فکری سیدجواد طباطبایی به خاطر همین عجزش، جای زیادی در آینده تمدنی ایران ندارد، ولی امیدوارم که جریان روشنفکری و توسعهخواه ایرانی با خواندن آثار ایشان، از ابتذال اندیشهای که امروز با آن، دست به گریبان است، رها شود و عمق یابد و لااقل از «ایده تجدد عاریتی» عبور کند و به ایده «تجدد درونزای ایرانی» ارتقا یابد.
باشد که از این طریق، اشتراکهای بیشتری بر سر مسئلههای ایران پیدا کنیم ...
#عقلانیت_انقلابی
#جریان_روشنفکری
#سیدجواد_طباطبایی
متولی تطبیق عناوین ثانویه 1.mp3
38.62M
🔹در جلسه دوستان «شنبههای فقهی» در تاریخ 13 اسفند 1401، مقاله «متولّی تطبیق عناوین ثانویه در حکومت اسلامی» را که در دو فصلنامه مطالعات فقه سیاست (بهار و تابستان 1401) به چاپ رسیده است، ارائه کردم .
🔹به نظر رسید که خلاصهای که از محتوای جلسه شده است، شاید گویا به مطالب ارائه شده نباشد و یا اینکه زبان الکن بنده به خوبی مطلب را بیان نکرده باشد. لذا خلاصه آنچه که در نظرم بود که بیان کنم را به عنوان پینوشت صوت جلسه تقدیم می کنم:
متن گزارش را در لینک زیر بخوانید:
https://eitaa.com/alimohammadi1389/1218
عقلنوشتههای انقلابی
🔹در جلسه دوستان «شنبههای فقهی» در تاریخ 13 اسفند 1401، مقاله «متولّی تطبیق عناوین ثانویه در حکومت
🔹در جلسه دوستان «شنبههای فقهی» در تاریخ 13 اسفند 1401، مقاله «متولّی تطبیق عناوین ثانویه در حکومت اسلامی» را که در دو فصلنامه مطالعات فقه سیاست (بهار و تابستان 1401) به چاپ رسیده است را ارائه کردم .
🔹به نظر رسید که خلاصهای که از محتوای جلسه شده است، شاید گویا به مطالب ارائه شده نباشد و یا اینکه زبان الکن بنده به خوبی مطلب را بیان نکرده باشد. لذا خلاصه آنچه که در نظرم بود که بیان کنم را به عنوان پینوشت صوت جلسه تقدیم می کنم:
➖مرحوم امام خمینی، برای حکم دو مرتبه قائل است؛ مرحله انشاء و مرحله فعلیت. (البته در یکی از متون حضرت امام ره آمده که حکم دو سنخ دارد؛ حکم انشایی و حکم فعلی که به نظر اصطلاح مراتب دقیق تر باشد.)
براین اساس، امام مرحله اقتضا و مرحله تنجز را از مراتب حکم به حساب نمی آورد.
➖امام ره جعل احکام شرعیه را به نحو خطابات قانونیه قائل است و همچنین حکم حکومتی را مقدم بر احکام فرعیه شرعیه میداند.
➖نکته مهم این است که تقدم حکم حاکم بر احکام شرعیه، تقدم در مقام تزاحم نیست که برخی از اساتید اصرار دارند که به حضرت امام ره نسبت دهند.
➖در اینکه تقدم حکم حاکم بر احکام فرعیه شرعیه چگونه است، دو احتمال قابل بررسی است:
ــــ اول اینکه بگوییم که حاکم از طریق قواعد سلطانیه مولویه که در اختیار دارد، می بایست «شرایط تحقق و فعلیت موضوع احکام» را احراز کند ولذا اگر تحقق موضوع را احراز نکرد، می تواند بیان کند که حج امسال به علت عدم رعایت مصالح اسلام و مسلمین، وجوب فعلی ندارد.
ـــــ دوم اینکه بگوییم حکم حکومتی بر احکام فرعیه، تقدم بالحکومه دارد. به این معنی که با احراز عدم رعایت مصالح اسلام و مسلمین در حج امسال، کشف می شود که حج امسال، حج خلاف مصلحت اسلام است و لذا از ابتدا اقتضای وجوب نداشته است، و لذا اطلاق ادله وجوب حج نمی تواند آن را در برگیرد، مثل اینکه کسی در عناوین ثانویه مثل حرج قائل به تقدم بالحکومه ادله نفی حرج بر ادله احکام اولیه باشد که معنایش این است که وقتی روزه ای، روزه ی حرجی می شود نشانگر آن است که این روزه از ابتدا اقتضای وجوب در آن نبوده است ....
🔹اما بحث اصلی جلسه بر سر این بود که امام خمینی ره، برخلاف دیدگاه بسیاری از فقها، قائل است که تطبیق عناوین ثانویه (و نه احکام حکومتی)، از اختیارات مردم و نمایندگان ایشان در مجلس شورای اسلامی است و فقهای شورای نگهبان حق دخالت در موضوع شناسی احکام ثانویه را ندارند و فقط می توانند از لحاظ حکم شناسی در مصوبات مجلس شورای اسلامی مناقشه کنند.
در جلسه تلاش شد ماجرای طرح این دیدگاه حضرت امام ره در ضمن ماجرای «قانون اراضی شهری در سال 60» و اختلاف فقهای شورای نگهبان با این دیدگاه حضرت امام ره، روایت شود ...
🔹بر اساس آنچه گفته شد می توان بحث موضوع شناسی امور اجتماعی را در دیدگاه حضرت امام ره، به دو بخش موضوع شناسی احکام حکومتی (تشخیص مصالح اسلام و مسلمین و یا مصادیق قاعده لاضرر و یا قاعده قرعه) و موضوع شناسی احکام فرعیه اولیه و احکام ثانویه تقسیم کرد که بخش موضوع شناسی احکام حکومتی در اختیار حاکم اسلامی دانست که مقدم بر احکام فرعیه حتی نماز و روزه و حج است (بنا بر دو احتمالی که گذشت) و بخش موضوع شناسی احکام اولیه و ثانویه در سایر امور اجتماعی، بر عهده عرف و نمایندگان عرفی و شرعی آنها (یعنی نمایندگان مجلس شورای اسلامی) است.
#عقلانیت_انقلابی
#فقه_حکومتی
#حضرت_امام_خمینی
#تطبیق_عناوین_ثانویه
https://eitaa.com/alimohammadi1389/1218
هدایت شده از دبیرخانه هماندیشی ها
🔹مروری انتقادی بر اندیشه ایرانشهری
▪️درآمدی بر نحوه مواجهه جبهه فکری انقلاب اسلامی با اندیشه سید جواد طباطبایی
🕰 زمان:شنبه 1401/12/20 از ساعت 15 الی 18
.....
علاقمندان گرامی جهت حضور به شماره زیر پیامک ارسال نمایند:
0910 0931 083
____________
#مرکز_علوم_نوین_اسلامی
(موسسه معنا)
#دبیرخانه_هم_اندیشی_هویت_ایرانی_اسلامی
#سید_جواد_طباطبایی
#ایرانشهری
🆔https://eitaa.com/maana_hamandishi
هدایت شده از دبیرخانه هماندیشی ها
📷 #گزارش_تصویری
🔹جلسه مروری انتقادی بر اندیشه ایرانشهری
▪️درآمدی بر نحوه مواجهه جبهه فکری انقلاب اسلامی با اندیشه سید جواد طباطبایی
🗓 شنبه 1401/12/20
📌 مرکز علوم نوین اسلامی - موسسه معنا
🌐 https://eitaa.com/maana_hamandishi