هدایت شده از مطالعات پیشرفت معنا
#جلسه_چهارم
📚 مدرسهی جمهوری اسلامی 📚
💠 جلسهی چهارم
✅ مسئلهی اول: تولید دانشبنیان
❇️ محورهای گفتگوی چهارم:
سیاستهای کلی اصل ۴۴ قانون اساسی
📝 دبیر جلسه: دکتر حمید ابدی
✳️ برای کسب اطلاعات بیشتر و عضویت در جلسات با شمارهی ۰۹۳۵۴۶۰۰۹۶۹ تماس بگیرید.
#جمهوری_اسلامی_شناسی
#قانون_اساسی
#اصل44
#اسناد_بالادستی
#تولید_دانش_بنیان
#مدرسهی_جمهوری_اسلامی
هدایت شده از جبهه مردمی اقتصاد مقاومتی
🔰 مرکز تحقیقات اسلامی مجلس با همکاری مرکز راهبری اقتصاد مقاومتی و #اندیشکده_تعاون برگزار میکند:
✅نشست تخصصی «آسیب شناسی و چالش های آزادسازی سهام عدالت و ارائه الگوی مطلوب آن»
سخنرانان:
☑️آیت الله محسن اراکی: عضو مجلس خبرگان رهبری
☑️سردار سعادتی رئیس فراکسیون سهام عدالت مجلس
☑️دکتر زریباف معاون اقتصادی مرکز تحقیقات استراتژیک ریاست جمهوری
☑️حجت الاسلام دکتر احمد علی یوسفی رئیس مرکز راهبری اقتصاد مقاومتی حوزه علمیه قم
☑️حجت الاسلام سید ابراهیم صباغیان دبیر میز تعاون مرکز تحقیقات اسلامی مجلس
☑️حجت الاسلام مسعود رائیجی مدیر اندیشکده تعاون وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی
☑️مهندس مصطفی صالحی دستیار ویژه معاونت امور تعاون در حوزه سهام عدالت
⏰زمان: سه شنبه ساعت ۱۸ تا ۲۱
🏢مکان: قم، مرکز تحقیقات اسلامی مجلس
🔹️مرکز راهبری اقتصاد مقاومتی حوزههای علمیه
🆔️ @emh_ismc_ir
•┈┈••••✾•🌿🌺🌿•✾•••┈┈
🎋جبهه مردمی اقتصاد مقاومتی🔰
عضویت در گروه👇
🌐 https://eitaa.com/joinchat/90636304C6a5afed72d
عضویت در کانال👇
🌐 @eghtesad_mardomi
عقلنوشتههای انقلابی
💢این، آن نیست، هرچند از آن هم جدا نیست!💢
✅ نقدی بر نقدهای صورت گرفته به برنامه حسینیه معلی
🔹بگذارید متنم را با صراحت شروع کنم: «حسینیه معلّی» حادثه ای از جنس خود انقلاب اسلامی است؛ همانطور که روایت فتح شهید آوینی این چنین بود و همانطور که فیلم مهاجر حاتمیکیا.
حسینیه معلّی، لااقل در شب سوم، نمونه اعلایی بود از سیطره انسان انقلاب اسلامی بر اقتضائات برنامههای نمایشمحور متداول.
🔹بنده هم واقفم که هیچ فرمی چه در ساحت هنر، چه در ساحت اندیشه و چه در ساحت کنش خنثی نیست و بعید میدانم متفکر و اندیشمندی جرآت کند امروز از خنثی بودن فرمها و فناوریهای سخت و نرم سخن بگوید و با تشبیه آنها به چاقویی که هم میوه پوست میگیرد و هم شکم سفره میکند، آبرو و اعتبار علمی خود را سر بِبُرد!
🔹ولی همین امر مسلم (بار فرهنگی داشتن فرمها و فناوریها)، وقتی #کلیشه می شود، به ضد خودش تبدیل میشود و به اسم عمقاندیشی و ژرفنگری، در برابر بسیاری از تحرکها و خلاقیتهای مؤمنانه میایستد و با خلوصگرایی و مقایسه همه چیز مثلاً با فناوریهای عظیم و معجزهواری مانند پیاده روی اربعین، هر نوآوری و تصرفی در فناوریهای مدرن را رجم به انفعال و وادادگی میکند .
🔹آیینهای عاشورایی که فناوریهای انحصاری تشیعاند، قلههایی هستند که در پرتو آنها و بر اساس آنها «میتوان» و «باید» بسیاری از فناوریهای مدرن را #بازآفرینی_خودآگاهانه کرد.
🔹بله؛ همواره خطر التفاط و انفعال و هضم تدریجی ما وجود دارد و باید هوشیار بود؛ گو اینکه دل به این عرصه نزدن و به میدان در نیامدن نیز نتیجهای جز انزوا و تحجر ندارد؛ که این هر دو با یکدیگر، شعبههای #اسلام_آمریکایی اند.
🔹متن نامه حضرت امام ره به مرحوم آقای قدیری را باید خواند و خواند و خواند. دوگانه «جامدها» و «جاهلها»ی شهید مطهری در فهم ثابت و متغیر دین هنوز ساری و جاری است.
🔹امروز همانطور که خطر التقاط و انفعال جدی است، خطر کلیشه شدن ذهن بچههای انقلاب هم جدی است؛
➖ کلیشه یعنی اینکه از روی شباهت ظاهری دو اتفاق ـ هرچند خاستگاه یکی از آنها غرب مدرن باشد ـ ، حکم به این همانی آنها بدهیم.
➖کلیشه یعنی اینکه زحمت دیدن پیچیدگیهای خلاقیتها و نوآوریهای بچههای انقلاب در تصرف و هضم فناوریهای مدرن را بر خود هموار نکنیم.
➖کلیشه یعنی اینکه فارغدلانه به فکر تأسیس جامعهای از نو باشی و تن به اقتضائات چالشها و مسئلههای #جمهوری_اسلامی ندهیم.
🔹خلاصه آنکه
➖آنچه که امروز از عصر جدیدها و برنامههای واقعینما و سریال سازیها و کنسرتها و بانکها و ساختمان سازیها و صدها فناوری سخت و نرم دیگر در ایران به وقوع میپیوندد، هر چند بسیاری از آنها خاستگاه تمدنی دیگری دارد و متضمن بار فرهنگی و گفتمانی آن تمدناند، ولی در مقام تحقق و عینیت، تصرفهایی در آنها توسط انسان ایرانی صورت گرفته است که نیازمند «مشاهدهی دقیق و موشکافانه» بر اساس مبانی نظری دینی، به منظور «روایت صحیح» آن و «نقادی دقیق مؤلفههای اشراب شدهی فرهنگ غربی» و همچنین «ارزیابی جهت» و میزان تصرف انسان ایرانی» در آن است.
🔹راهی غیر از این وجود ندارد ...
#عقلانیت_انقلابی
#تمدن_نوین_اسلامی
#نوآوری_اجتماعی
#فناوری_اجتماعی
#خطر_انفعال
#خطر_تحجر
https://eitaa.com/alimohammadi1389/905
هدایت شده از دورههای آموزشی معنا
🔹«دبیرخانه هماندیشی علمدینی»، با همکاری «اداره آموزشهای آزاد دانشگاه باقرالعلوم(ع)» برگزار میکند.
💢اولین دوره آشنایی با برخی از ایدههای معاصر علمدینی
➖با ارائه مقررین و شاگردان برجسته اساتید صاحب نظریه 💢
🔰 به همراه ارائه مدرک معتبر
🔰به دو صورت حضوری و غیرحضوری
📆زمان برگزاری: 31 مرداد تا 16 شهریور
📅 بازه ثبتنام: 11 مرداد تا 29 مرداد
🌐داوطلبین محترم از طریق وب سایت www.hamandishi.info اقدام به ثبتنام نمایند.
✅ از عموم طلاب و دانشجویان علاقهمند دعوت به عمل میآید.
#اداره_آموزشهای_آزاد_دانشگاه_باقرالعلوم
#دبیرخانه_هماندیشی_علم_دینی
#مؤسسه_معنا
#علم_دینی
#علوم_انسانی_اسلامی
#دوره_آموزشی
@bakhshe_amoozesh
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
💢از روی تو دل کندنم آموخت زمانه
این دیده از آن روست که خونابه فشان است ...
🔹 چند سالی است که این بیت شعر سایه را در پروفایل واتساپ خود نوشتهام.
🔹جایی شفیعی کدکنی گفته بود که معیار شعر خوب آن است که در خاطره مردمان می ماند
و چقدر شعر از مرحوم سایه در سپهر ادبیات فارسی و در تارک حافظه ادبی مردمان ما ثبت شده است!
🔹چقدر احساس شعرهایش آشنا بود.
➖ رغبتها و رهبتهایی را نمایندگی میکرد که در عمق جان خود مییافتی.
➖ در جایی ایستاده بود که نقطه اشتراک فرهنگی و زیباشناختی این سرزمین بود.
✅ خدایش با دیدهی رحمت و مغفرت به او نظر کند و به پاس خدماتش به فرهنگ و ادب ایران زمین، عزیزش بدارد ...🤲
هدایت شده از دورههای آموزشی معنا
20.47M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
🔹«دبیرخانه هماندیشی علمدینی»، با همکاری «اداره آموزشهای آزاد دانشگاه باقرالعلوم(ع)» برگزار میکند.
💢اولین دوره آشنایی با برخی از ایدههای معاصر علمدینی
➖با ارائه مقررین و شاگردان برجسته اساتید صاحب نظریه 💢
🔰 به همراه ارائه مدرک معتبر
🔰به دو صورت حضوری و غیرحضوری
📆زمان برگزاری: 31 مرداد تا 16 شهریور
📅 بازه ثبتنام: 11 مرداد تا 30 مرداد
🌐داوطلبین محترم از طریق وب سایت www.hamandishi.info اقدام به ثبتنام نمایند.
✅ از عموم طلاب و دانشجویان علاقهمند دعوت به عمل میآید.
#اداره_آموزشهای_آزاد_دانشگاه_باقرالعلوم
#دبیرخانه_هماندیشی_علم_دینی
#مؤسسه_معنا
#علم_دینی
#علوم_انسانی_اسلامی
#دوره_آموزشی
@bakhshe_amoozesh
هدایت شده از اندیشکده قصد
41.48M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
⭕️تبیین تفصیلی حجت الاسلام معصومی نیا
⛔️اصلاحات این طرح کاملا روبنایی است و مشکلات اصلی نظام بانکی را در نظر نگرفتند.
نظام بانکداری فعلی ربوی است.
خلق پول بانک های خصوصی از عوامل اصلی فساد و ضد عدالت است.
🚫رهبری درباره بنگاه داری بانک ها فرمودند:"بانک ها غلط کرده اند و باید جلوی آنها گرفته شود" در حالی که در این طرح دیده نشده است.
⁉️قبل از این طرح به معاملات ربوی، بنگاه داری و خلق پول خصوصی می گفتیم تخلفات بانکی اما با این قانون تبدیل به اعمال قانونی می گردد.
با این طرح عملا شورای فقهی بانک مرکزی از کارکرد افتاده است.
⭕️این طرح، طرح همه مجلس نیست و طرح یکی دو نفر از نمایندگان روحانی مجلس است که این سهل انگاری ها از آنان پذیرفته نیست!
‼️اکثریت فقها و اساتید اقتصاد اسلامی حوزه علمیه پس از ساعت ها جلسه کارشناسی مخالفت خود را با این طرح اعلام نموده اند.
حوزه باید به عنوان مدافع شرع ورود کند.
@afra_eco
💠 @QasdWay
💢چرا مردم در سال 61 ه.ق به میدان یاری سیدالشهداء علیهالسلام نیامدند؟💢
➖ «درآمدی بر موانع به میدان آوردن مردم»!
🔹نیمه دوم محرم امسال (ششم تا نهم محرم1401) طرح بحثی داشتم با این پرسش که «چرا "مردم"به میدان یاری سیدالشهدا علیه السلام نیامدند؟» که در ذیل این عنوان درج شده بود: «درآمدی بر موانع به میدان آوردن مردم»!
🔹در ضمن چهار منیر تلاش کردم تا توضیحی دهم که جامعهای که رسول الله پایهریزی کرده بود، به تدریج در دوران «خلفای اول و دوم»، «خلیفه سوم» و «معاویه» چه بر سرش آمد که به قهقراء رفت و به حدی عاجز و ناتوان شد که نه فقط نتوانست واکنشی در حمایت از سیدالشهداء علیهالسلام انجام دهد که حتی در تأمین و حفاظت از منافع دنیوی خودش هم زمینگیر بود؛ با اینکه همین جامعه، بیست و پنج سال قبل (35 ه.ق) توانسته بود با نافرمانی اجتماعی و قلدری، خلیقه سوم را به پایین بِکشد!
🔹این بحث را از آن جهت گفتم تا بر این مطلب تأکید کنم که برخلاف گمان برخی از دوستان خوب و خوشفکر انقلابیام، همچنان معتقدم تلاش برای «تحقق دولت اسلامی» به عنوان مرحله سوم تمدن سازی، بر «جامعهپردازی دینی» تقدم دارد و اگر در گام دوم، صحبت از «قیام عمومی مردم» و «میدانداری حلقههای میانی» است، همه اینها «مقدمهای برای شکلگیری دولت اسلامی» است و در پرتوی چنین دولتی است که میتوان تحقق شکلگیری «جامعه دینی» (مرحله چهارم تمدنسازی) را به نحو تام و تمامش انتظار داشت.
نکته اساسیاش هم این است که هرچند که «تعیّن چارچوب ساختار حاکمیت» تابعی است از عزم و خواست عمومی مردم، ولی «تعیّن و متشکل شدن همین مردم در قالب جامعه» به شدت وابسته است به نوع سیاستگذاری و ساختارسازیهای حقوقیِ حاکمیتی.
🔹در این جلسات، اصل بحث حقیر، متمرکز بر این مسئله بود که «طرح رسول خدا» صلّی الله علیه و آله که شامل بر «طرح ولایت الهیه» (منطق قدرت و سیاست)، «طرح اخوت» (منطق روابط اجتماعی) و «طرح عدالت» (منطق توزیع فرصتها و امکانات) بود، چگونه توسط «جریان سقیفه» و سپس «جریان بنیامیه» به انحراف کشیده شد و «امکان میدانداری و کنشگری مردم» از جامعه سلب گردید.
🔹تردیدی ندارم که آنچه گفته شده نیازمند تصحیح و تکمیل است که امیدوارم با لطفی که نقادی دوستان عزیزم به حقیر میکند، بر انجام آن موفق شوم....🙏🌺
جلسه اول: طرح مسئله و وضعیت جامعه رسول الله صلّی الله علیه و آله
لینک ایتا لینک تلگرام
جلسه دوم: وضعیت جامعه مسلمین در پی انحرافات حکمرانی خلیفه اول و دوم
لینک ایتا لینک تلگرام
جلسه سوم: وضعیت جامعه مسلمین در پی انحرافات حکمرانی خلیفه سوم
لینک ایتا لینک تلگرام
جلسه چهارم: وضعیت جامعه مسلمین در پی انحرافات حکمرانی معاویه
لینک ایتا لینک تلگرام
#عقلانیت_انقلابی
#دولت_اسلامی
#جامعهپردازی_اسلامی
#تاریخ_صدر_اسلام
جلسه اول 1401.05.13.mp3
37.8M
💢چرا مردم در سال 61 ه.ق به میدان یاری سیدالشهداء علیهالسلام نیامدند؟💢
جلسه اول: طرح مسئله و وضعیت جامعه رسول الله صلّی الله علیه و آله
جلسه دوم 1401.05.14.mp3
35.88M
💢چرا مردم در سال 61 ه.ق به میدان یاری سیدالشهداء علیهالسلام نیامدند؟💢
جلسه دوم: وضعیت جامعه مسلمین در پی انحرافات حکمرانی خلیفه اول و دوم