eitaa logo
اخلاق و اعتدال (کانال علیرضا حسینی عارف)
357 دنبال‌کننده
101 عکس
13 ویدیو
3 فایل
جامعه آرمانی، جامعه‌ای اخلاقی و مبتنی بر اعتدال است؛ وَكَذلِكَ جَعَلناكُمْ اُمَّةً وَسَطاً لِتَكُونُوا شُهَداءَ عَلَى النَّاس... این کانال رسمی «سید علیرضا حسینی عارف» است.
مشاهده در ایتا
دانلود
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
🌙 همراه با احکام و اخلاق و آداب ماه مبارک رمضان ۱۴۴۴ 2⃣2⃣ روز بیست و دوم: اعمال آخرین شب قدر ماه مبارک رمضان، با رسیدن به «شب‌ قدر سوم» به اوج معنویت خود رسیده است. این شب از دو شب قدر گذشته برتر است و از برخی روایات استفاده می‌شود که شب قدر همین شب است. این شب، «ليلة الجُهَنی» است یعنی شبی است که دعاها در آن اجابت می‌شود. در این شب تمام کارها بر پایه حکمت الهی مقدّر می‌گردد. 🤲 عبادات و اعمال شب‌ بیست و سوم (شب قدر سوم): ۱. غسل کردن. (غیر از غسل اوّل شب، غسلی هم در آخر شب انجام گیرد.) ۲. احیاء (بیدار ماندن) روایت شده است: هر که شب قدر را اِحیاء بدارد، گناهانش آمرزیده می‌شود، هرچند به شمارهٔ ستارگان آسمان و سنگینی کوه‌ها و پیمانه دریاها باشد. ۳. نماز شب قدر دو رکعت نماز، که در هر رکعت پس از سوره «حمد»، هفت بار سورهٔ «توحید» بخواند و پس از سلام نماز هفتاد مرتبه بگوید: «اَسْتَغفِرُ اللّٰهَ وَأتوبُ إلَیْه». در روایت نبوی است: هر کس این نماز را بخواند از جای برنخیزد تا خدا او و پدر و مادرش را بیامرزد... ۴. زیارت امام حسین(ع) ۵. دعا با شفیع نمودن قرآن قرآن مجید را باز کند و در برابر خود گرفته و بگوید: «اللّٰهُمَّ إِنِّى أَسْأَلُكَ بِكِتابِكَ المُنْزَلِ وَمَا فِيهِ وَفِيهِ اسْمُكَ الأكبَرُ وَأسْماؤُكَ الحُسْنىٰ وَمَا يُخافُ وَيُرْجىٰ أنْ تَجْعَلَنى مِنْ عُتَقائِكَ مِنَ النّار». سپس هر حاجت که دارد بخواهد. ۶. قرآن بر سر گذاشتن قرآن مجید را روی سر بگذارد و بگوید: اللّٰهُمَّ بِحَقِّ هٰذَا القُرآنِ وَبِحَقِّ مَنْ أرْسَلْتَهُ بِهِ وَبِحَقِّ كُلِّ مُؤْمِنٍ مَدَحْتَهُ فِيهِ وَبِحَقِّكَ عَلَيْهِمْ فَلَا أحَدَ أعْرَفُ بِحَقِّكَ مِنْك. سپس ده مرتبه بگو «بِکَ یَا اللّٰهُ» و ده مرتبه «بِمُحَمَّدٍ» و ده مرتبه «بِعَلِیٍّ» و ده مرتبه «بِفَاطِمَةَ» و ده مرتبه «بِالحَسَنِ» و ده مرتبه «بِالحُسَیْنِ» و ده مرتبه «بِعَلِیِّ بْنِ الحُسَیْنِ» و ده مرتبه «بِمُحَمَّدِ بْنِ عَلِیٍّ» و ده مرتبه «بِجَعفَرِ بْنِ مُحَمَّدٍ» و ده مرتبه «بِمُوسَى بْنِ جَعفَرٍ» و ده مرتبه «بِعَلِیِّ بْنِ مُوسَى» و ده مرتبه «بِمُحَمَّدِ بْنِ عَلِیٍّ» و ده مرتبه «بِعَلِیِّ بْنِ مُحَمَّدٍ» و ده مرتبه «بِالحَسَنِ بْنِ عَلِیٍّ» و ده مرتبه «بِالحُجَّةِ». سپس هر حاجتى که دارى از خدا بخواه. ۷. درخواست آمرزش و دعا برای حوایج دنیا و آخرت خود, پدر و مادر, خویشان و برادران و خواهران مؤمن، چه آنان که زنده‌اند و چه آنان که از دنیا رفته‌اند. ۸. فرستادن صلوات بر محمّد و آل محمّد (ص) به هر اندازه که بتواند. ۹. دعا برای عافیت. ۱۰. صد رکعت نماز: «ابو بصیر» از امام صادق(ع) روایت کرد که آن حضرت فرمود: در شبی که امید می‌رود شب قدر باشد، «صد رکعت» نماز بخوان در هر رکعت پس از سوره «حمد»، ده مرتبه «توحید» را قرائت کن. گفتم: فدایت شوم، اگر ایستاده قدرت نداشته باشم چه؟ فرمود: نشسته بخوان. گفتم: اگر نتوانم؟ فرمود: به همان حالی که در بسترت به پشت خوابیده‌ای این نماز را بخوان. ۱۱. قرائت دعای «جوشن کبیر». ۱۲. تلاوت سوره‌های «عنکبوت» و «روم» امام صادق(ع) سوگند یاد کرد که خواننده این دو سوره در این شب از اهل بهشت خواهد بود. ۱۳. خواندن سوره «حم دخان». ۱۴. هزار مرتبه خواندن سوره «قدر». ۱۵. خواندن دعای سلامتی امام زمان(عج) در حال سجود و قیام و قعود؛ به این نحو: پس از ستایش پروردگار به بزرگواری و فرستادن صلوات بر پیامبر(ص) می‌گویی: اللّٰهُمَّ كُنْ لِوَلِيِّكَ الحُجَّةِ بْنِ الحَسَنِ صَلَواتُكَ عَلَيهِ وَعَلَىٰ آبائِهِ في هٰذِهِ السّاعَةِ وَفي كُلِّ ساعَةٍ وَليّاً وَحافِظاً وَقائِداً وَناصِراً وَدَليلاً وَعَيناً حَتَّىٰ تُسْكِنَهُ أرْضَكَ طَوْعاً وَتُمَتِّعَهُ فيها طَويلا. ۱۶. قرائت قرآن هر قدر که ممکن باشد. ۱۷. خواندن دعاهای صحیفه کامله سجادیه، بویژه دعای «مکارم الأخلاق» و دعای «توبه». ۱۸. خواندن دعای «يا مُدَبِّرَ الأُمُورِ، يا باعِثَ مَنْ في القُبُورِ، يا مُجْرِيَ البُحُورِ، يا مُلَيِّنَ الحَدِيدِ لِداوُدَ، صَلِّ عَلَىٰ مُحَمَّدٍ وَآلِ مُحَمَّدٍ وَافْعَلْ بِي كَذا وَكَذا. (و به جاى «کذا و کذا» حاجات خود را بخواه و بگو): اللَّيْلَة اللَّيْلَةَ‌. در وقت خواندن «مُدَبِّر الاُمُور» تا آخر به سوی آسمان بردار و این دعا را در حال رکوع و سجود و ایستاده و نشسته بخوان و تکرار کن. ۱۹. خواندن دعای: «اللَّهُمَّ امْدُدْ لي في عُمُري...». ۲۰. خواندن دعای «اللَّهُمَّ اجْعَلْ فِيما تَقْضي وَ فِيما تُقَدِّرُ، مِنَ الْأمْرِ المَحْتُوم...» ۲۱. خواندن دعای «يَا باطِناً فى ظُهُورِهِ، ويَا ظاهِراً فى بُطُونِه...» جهت متن کامل دعاهای ۱۹ و ۲۰ و ۲۱ به مفاتیح الجنان (اعمال شب‌ بیست و سوم) مراجعه فرمایید. ---------- 🍀 اخلاق و اعتدال ؛ کانال سید علیرضا حسینی (عارف) در پیام‌رسان ایتا @alirezahoseiniaref
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
گاهنامه «فسطین آزاد» - شماره اول - روز قدس ۱۴۰۲.pdf
11.94M
🌙 همراه با احکام و اخلاق و آداب ماه مبارک رمضان ۱۴۴۴ 3⃣2⃣ روز بیست و سوم: به سوی فلسطینِ آزاد؛ به مناسبت روز جهانی قدس 🕌 🇵🇸 اولین شماره از گاهنامه تحلیلی اطلاع‌رسانی «فلسطین آزاد» منتشر شد + دانلود رایگان 🖋 با موضوعاتی همچون: - روز قدس؛ لیلة القدر مقاومت اسلامی - اسرائیل در سراشیبی سقوط - ریشه‌های بحران داخلیِ کیان غاصب - نژادپرستی و تبعیض بین یهودیان ساکن در سرزمین‌های اشغالی - گزارشی از همایش بین‌المللی هنر متعهد در حمایت از قدس شریف 📥 فایل PDF کامل این نشریه را به شکل رایگان در بالا دانلود کنید. ---------- 🍀 اخلاق و اعتدال ؛ کانال سید علیرضا حسینی (عارف) در پیام‌رسان ایتا @alirezahoseiniaref
🌙 همراه با احکام و اخلاق و آداب ماه مبارک رمضان ۱۴۴۴ 4⃣2⃣ روز بیست و چهارم: آداب سحر‌ی خوردن 😋 یکی از اوقات بسیار پرفضیلت در ماه مبارک رمضان، «اوقات سحر» است؛ و در این ماه، اعمال مخصوصی نیز برای سحر‌ها سفارش شده است. از آنجا که دین مبین اسلام، آیینی جامع و کامل بوده و برای «امور جسمی و مادی انسان» نیز مانند «ابعاد روحی و معنوی او» اهمیت قائل است، نه فقط شب‌زنده‌داری و خواندن قرآن و دعا، بلکه حتی «خوردن سحری» را نیز عبادت محسوب نموده است. از این رو، پیامبر اکرم(صلی الله علیه وآله) می‌فرمایند: «تَسَحَّرُوا وَ لَوْ بِجُرعَةٍ مِنْ مَاءٍ ؛ ألَا صَلَواتُ اللَّهِ عَلَی الْمُتَسَحِّرِین». یعنی: «سحری بخورید هر چند یک جرعه آب باشد؛ همانا صلوات خدا بر سحری خورندگان». 🌔 اما خوردن سحری، آدابی دارد که رعایت آنها، موجب ثواب و فضیلت بیشتر خواهد شد؛ از جمله: ۱. حلال بودن: اولین ادب از آداب هر نوع غذاخوردنی این است که حلال باشد؛ یعنی غذا علاوه بر اینکه از اطعمه و اشربهٔ حرام (مانند حیوانات حرام گوشت یا طعام متنجس) نباشد، از راه حلال به دست آمده باشد. خوردن غذا از پولِ به دست آمده از ربا و نزول، تصرف ناحق در مال یتیم و صغیر، کم‌فروشی (چه در کار اداری، چه در بازار و کاسبی)، گران‌فروشی، خواندن آواز حرام و نواختن موسیقی لهو و لعب، فالگیری و کف بینی، تن‌فروشی، دزدی، اختلاس، قمار و دیگر درآمدهای نامشروع (مانند فروش مشروب، مواد مخدر، سگ‌های تزئینی، فیلم‌های مستهجن و...) و نیز تهیهٔ غذا از مالی که خمس و زکات آن را نداده‌ایم، همچون «خوردن آتش» است. حضرت محمد مصطفی(ص) فرمود: «کسی که لقمه حرامی بخورد تا چهل شب، نمازش قبول نخواهد شد و تا چهل روز، دعایش مستجاب نمی‌شود». ۲. ترک نکردن سحری: از آداب مهم ماه مبارک رمضان این است که فرد مؤمن، سحری خوردن را ترک نکند، گرچه به خوردن یک خرما یا نوشیدن یک لیوان آب. در حدیث وارد شده است که که خدا و فرشتگان صلوات می‌فرستند بر آن‌هایی که در سحرها استغفار می‌کنند و سحری می‌خورند. ۳. شستن دست‌ها، قبل و بعد از سحری: یکی دیگر از آداب هر نوع غذا خوردن، شستن دست‌ها است. نبیّ اعظم(ص) فرمود: «هر که می‌خواهد خیر و خوبی او بسیار ادامه یابد، وقتِ غذا خوردن دست‌هایش را بشوید». و نیز فرمود: «شستن دست پیش از غذا فقر را از بین می‌برد؛ و بعد از غذا اندوه را برطرف می‌سازد و چشم را سالم می‌دارد». ۴. ذکر "بسم الله الرحمن الرحیم" در آغاز سحری: از امام صادق (علیه السلام) روایت است که: «وقتی سفره گشوده شود، چهار فرشته دور آن می‌نشینند. وقتی بنده خدا بسم الله بگوید، آن ملائکه به شیطان گویند: دور شو که دیگر کاری نتوانی کرد...». ۵. قرائت "سورهٔ قدر": در روایت است که هر کس سوره‌ مبارکه إنا أنزلناه في لیلة القدر... را هنگام سحری خوردن و افطار کردن بخواند، در فاصله بین این دو زمان، ثواب کسی را دارد که در راه خدا به شهادت رسیده و در خون خود غلطیده است. ۶. گفتن "بسم الله جداگانه" برای هر غذای متفاوت: از امیر مؤمنان (علیه السلام) است که اگر انسان در یک وعده غذایی غذاهای متنوع می‌خورد، برای هر غذا، بسم اللهِ جداگانه بگوید. همچنین از امام صادق(ع) است که: «هرکس فراموشش می‌شود که برای هر نوع غذا، جداگانه بسم الله گوید، بگوید: بسمِ اللهِ عَلیٰ أوّلِهِ و آخِرِه». ۷. شکرِ خداوند را گفتن پس از پایان غذا: پیغمبر اکرم(ص) به مولا علی(ع) فرمود: «یا علی! به هنگام غذا خوردن بسم الله و بعد از غذا الحمد للّه بگو؛ که فرشتگان موکّل بر تو، تا پایان غذا از نوشتن [حسنه] برایت بیکار نمانند». نیز از امام صادق(ع) روایت است که: «تاکنون به ناراحتی معده مبتلی نشده‌ام؛ زیرا به هیچ غذایی شروع نکردم مگر آن که بسم الله گفتم و از غذا فارغ نشدم مگر آن که الحمد للّه گفتم». ---------- 🍀 اخلاق و اعتدال ؛ کانال سید علیرضا حسینی (عارف) در پیام‌رسان ایتا @alirezahoseiniaref
🌙 همراه با احکام و اخلاق و آداب ماه مبارک رمضان ۱۴۴۴ 5⃣2⃣ روز بیست و پنجم: آداب افطاری خوردن ☕️ دیروز در ادامه سلسله مطالب رمضانیِ امسال، درباره "وقت پرفضیلت سحر" نوشتم. در مطلب دیروز آوردم: از آنجا که دین مبین اسلام، آیینی جامع و کامل بوده و برای «امور جسمی و مادی انسان» نیز مانند «ابعاد روحی و معنوی او» اهمیت قائل است، نه فقط شب‌زنده‌داری و خواندن قرآن و دعا، بلکه حتی «خوردن سحری» را نیز عبادت محسوب نموده است. سپس برخی آداب سحری خوردن را ذکر نمودم. 🌔 افطار کردن نیز همینگونه است و آدابی دارد که رعایت آنها، موجب ثواب و فضیلت بیشتر خواهد شد؛ از جمله: ۱. حلال بودن. ۲. شستن دست‌ها، قبل و بعد از غذا. ۳. ذکر "بسم الله الرحمن الرحیم" در آغاز افطار. ۴. قرائت "سورهٔ قدر". ۵. گفتن "بسم الله جداگانه" برای هر غذای متفاوت. ۶. شکرِ خداوند را گفتن پس از پایان غذا. این شش مورد👆 آدابی است که در سحر نیز باید رعایت کرد؛ بنابراین دیروز هم ذکر شد و برای دیدن روایات آن، می‌توانید به پست "روز بیست و چهارمِ کانال" مراجعه فرمایید. و اما آداب اختصاصی افطار 👇 ۷. خواندن نماز مغرب پیش از افطار، مگر در موارد استثناء: مستحب است که نماز مغرب را بر باز کردن روزه مقدم کنیم؛ یعنی پس از خواندن نماز مغرب، افطار کنیم. امام صادق (علیه السلام) فرمود: «مستحب است که روزه‌دار اگر توانایی دارد، ابتدا قبل از افطار، نمازش را بخواند». اما در دو حالت، این استحباب وجود ندارد: اول اینکه ضعفِ ناشی از گرسنگی یا تشنگی بر ما چیره شده باشد؛ یا میل به افطار، مانع از تمرکز ما در نماز شود. امام باقر (علیه السلام) فرمود: «اگر میل تو به افطار و غذا خوردن، تو را از نماز باز می دارد ابتدا افطار کن، تا وسوسه‌های نفس ملامت گر از تو دور شود [و هنگام نماز با فراغ بال و آرامش نماز بخوانی]». دوم اینکه افرادی برای خوردن افطار یا باز کردن روزهٔ خود منتظر ما باشند. امام باقر(ع) فرمود: «در ماه رمضان، ابتدا نماز بخوان سپس افطار کن، مگر با گروهی باشی که آنها منتظر افطار هستند». ۸. دعا کردن قبل از افطار: معمولاً در اسلام، دعای سفره بعد از خوردن غذا انجام می‌شود. اما در ماه مبارک رمضان، برای پیش از افطار دعاهایی وجود دارد. از جمله اینکه بگوییم: «اللّٰهُمَّ لَكَ صُمْتُ، وَعَلَىٰ رِزْقِكَ أفْطَرْتُ، وَعَلَيْكَ تَوَكَّلْتُ». همچنین روایت شده است که امیرالمؤمنین (علیه‌ السلام) هرگاه می‌خواست افطار کند، می‌گفت: «بِسْمِ اللّٰهِ، اللّٰهُمَّ لَكَ صُمْنا، وَعَلَىٰ رِزْقِكَ أفْطَرْنا، فَتَقَبَّلْ مِنّا، إنَّكَ أنْتَ السَّمِيعُ الْعَلِيم». ۹. دعا در هنگام خوردن لقمهٔ اول: مستحب است که در هنگام خوردن لقمهٔ اول بگوییم: «بِسْمِ اللّهِ الرَّحْمنِ الرَّحيمِ، يا وَاسِعَ الْمَغْفِرَةِ، اِغْفِرْ لي». ۱۰. گفتن ذکر لا اله الا الله: امام صادق(ع) فرمود: «هر کس روزهٔ خود را با کلام صالح و عمل صالح به پایان رساند، خداوند، روزه او را قبول می‌فرماید». گفته شد: ای پسر رسول خدا، کلام صالح چیست؟ فرمود: «شهادت به کلمه "لا اله الا الله" و عمل صالح، خارج کردن فطریه از مال خویش است». ۱۱. آغاز افطار با خرما: بهتر است با خرما، روزهٔ خود را باز کنیم. پیامبر اعظم(ص) فرمود: «کسی که با خرمای حلال افطار کند، ثواب نماز وی، چهار صد برابر خواهد شد». ۱۲. افطار کردن با خوراکی شیرین، آب گرم، شیر یا حلوا: نقل شده که پیامبر اکرم(ص) با شیرینی افطار می‌کرد و اگر چیز شیرینی نمی‌یافت، با آب گرم افطار می‌کرد. آن حضرت(ص) فرمود: «آب گرم، کبد و معده انسان را پاک، و دهان را خوشبو می‌کند؛ دندان‌ها و حدقه چشم را قوت می‌بخشد؛ دید چشم را زیاد و گناهان را می‌شوید؛ رگهای هیجان آور را تسکین می‌بخشد؛ و درد سر را از بین می برد». ۱۳. صدقه دادن. ۱۴. دیگران را در افطار خود شریک کردن: از رسول خدا(ص) روایت شده است: «هر که روزه‌داری را افطار دهد همچون پاداش آن روزه‌دار برایش خواهد بود بی‌آنکه از پاداش آن روزه‌دار چیزی کاسته شود، و نیز برای او خواهد بود همانند آن عمل خوبی که آن افطار کننده با توانِ حاصل از آن غذا به جا بیاورد». ثواب و فضیلت های بزرگ افطاری دادن را در "مطلب روز شانزدهم" ذکر کردیم و در صورت تمایل مراجعه فرمایید. ---------- 🍀 اخلاق و اعتدال ؛ کانال سید علیرضا حسینی (عارف) در پیام‌رسان ایتا @alirezahoseiniaref
🌙 همراه با احکام و اخلاق و آداب ماه مبارک رمضان ۱۴۴۴ 6⃣2⃣ روز بیست و ششم: سنت‌های شب بیست و هفتم ماه مبارک رمضان؛ از اعمال مستحبی تا خوردن کله‌پاچه! 🐑 شب بیست و هفتم ماه مبارک رمضان، از شب‌های پُرفضیلت‌تر در این ماه عزیز است. برخی نیز گفته‌اند که پس از شب‌های ۱۹، ۲۱ و ۲۳ احتمال اینکه این شب، لیلة القدر باشد وجود دارد. شاید از همین روست که در دعای روز بیست و هفتم ماه رمضان می‌خوانیم: «اللهمّ ارزُقنی فیهِ فَضلَ لَیلَةِ القَدر...». این شب، اعمالی دارد؛ و نیز سنت‌های جالبی در برخی شهرها در این شب انجام می‌شد و می‌شود: الف) اعمال شرعی 🤲 ۱. غسل کردن ۲. خواندن دعای امام سجاد(ع): روایت شده که حضرت زین العابدین (علیه‌السلام) در این شب این دعا را از اول تا آخر شب تکرار می‌کرد: «اللَّهُمَّ ارْزُقنى التَّجافِىَ عَنْ دارِ الغُرُورِ، وَالإنابَةَ إلىٰ دارِ الْخُلُود، وَالاسْتِعدادَ لِلْمَوتِ قَبْلَ حُلولِ الْفَوت». ۳. خواندن دعاى «يَا مادَّ الظِّلِّ وَلَوْ شِئْتَ لَجَعَلْتَهُ ساكِناً وَجَعَلْتَ الشَّمْسَ عَلَيهِ دَليلاً ...» متن کامل در مفاتیح الجنان وجود دارد. ۴. نماز شب بیست و هفتم: از امیرالمؤمنین علی (علیه‌ السلام) دربارهٔ فضایل نماز در ماه رمضان سؤال شد. ایشان فرمودند: «هر کس در شب بیست و هفتم ماه رمضان چهار رکعت نماز بخواند به این صورت: سوره حمد و ملک در هر رکعت هر کدام یک بار (و اگر سوره تبارک را حفظ نیست و نمی‌تواند، سوره توحید را ۲۵ مرتبه بخواند)، خداوند او و والدینش را می‌آمرزد». ۵. دعایی منقول از پیامبر اکرم(ص): رَبَّنَا آمَنَّا فَاغْفِرْ لَنا ذُنوبَنا وَ کَفِّرْ عَنَّا سَیِّئاتِنا وَ تَوَفَّنا مَعَ الأبْرار؛ رَبَّنا وَ آتِنا ما وَعَدْتَنا عَلى‌ رُسُلِکَ وَ لا تُخْزِنا یَوْمَ القِیامَةِ إِنَّکَ لا تُخْلِفُ المِیعاد؛ رَبَّنا أمَتَّنَا اثْنَتَیْنِ وَ أحْیَیْتَنَا اثْنَتَیْنِ فَاعْتَرَفْنا بِذُنُوبِنا فَهَلْ إلى‌ خُرُوجٍ مِنْ سَبِیل؛ رَبَّنَا اصْرِفْ عَنَّا عَذابَ جَهَنَّمَ إنَّ عَذابَها کانَ غَراما؛ رَبَّنا هَبْ لَنا مِنْ أزْواجِنا وَ ذُرِّیَّاتِنا قُرَّةَ أعْیُنٍ وَ اجْعَلْنا لِلْمُتَّقِینَ إِماما؛ رَبَّنا عَلَیْکَ تَوَکَّلْنا وَ إلَیْکَ أَنَبْنا وَ إِلَیْکَ المَصِیر؛ رَبَّنا لا تَجْعَلْنا فِتْنَةً لِلَّذِینَ کَفَرُوا؛ رَبَّنَا اغْفِرْ لَنا ذُنُوبَنَا وَ لِإخْوانِنَا الَّذینَ سَبَقونا بِالإِیمانِ وَ لا تَجْعَلْ فِی قُلُوبِنا غِلًّا لِلَّذِینَ آمَنُوا رَبَّنا إنَّکَ رَؤُوفٌ رَحِیم؛ صَلِّ عَلَى مُحَمَّدٍ وَ آلِهِ وَ اسْتُرْ عَلَیَّ ذُنُوبِی وَ عُیُوبِی وَ اغْفِرْ لِی بِحَقِّ مُحَمَّدٍ وَ آلِ مُحَمَّدِ إنَّکَ الرَّؤوفُ الرَّحیم‌. ۶. اعمال شب قدر: بر این مبنا که ممکن است شب قدر باشد، برخی از علمای بزرگ، اعمال شب قدر را در این شب انجام می‌دادند. لذا "احیاء و بیدار ماندن"، "زیارت امام حسین(ع)" یا "قرآن بر سر گرفتن" در این شب بسیار نیکوست. ب) سنت‌های مردمی 👹 ماه مبارک رمضان از قدیم همراه با رسوم و آداب مردمی خاص بود که این ماه مبارک را از بقیه ماه‌ها متمایز می‌کرد. متأسفانه بیشترِ این آداب و رسوم در زندگی پر مشغله امروز به فراموشی سپرده شده است. ۱. کله‌پاچه خورون: یکی از این آداب که در شهرهای مذهبی‌تر - مانند قم و زنجان - انجام می‌شد، مراسم «مراد کشون» یا «ابن ملجم کشون» بود که در حال حاضر بیشتر آن را با نام «کله پاچه خورون» می‌شناسند. رسم چنین بود که همزمان با ۱۹ ماه مبارک و ضربت خوردن امیرمومنان(ع) مراسم احیاء شب قدر و عزاداری انجام می‌شد. این عزاداری‌ها تا روز ۲۶ یا ۲۷ ماه مبارک رمضان ادامه می‌یافت. در این رسم، در شب قدر هنگام خواندن دعای جوشن کبیر نخی در دست می‌گرفتند و با خواندن هر بند از دعا یک گره به آن نخ می‌زدند تا اتمام صد گره‌. بعد با جمع کردن این نخ‌ها طنابی درست می‌کردند و با آن آدمک ابن ملجم را به دار می‌کشیدند و بعد آتش می‌زدند. این کار نماد بغض و بیزاری آنان از این اشقی الاشقیاء بود. سپس در مکانی جمع می‌شدند و افطار می‌خوردند که غالباً «کله پاچه» بود. از همین رو این مراسم به «کله پاچه خورون» نیز معروف شده است. این مراسم در شب بیست و هفتم یا شب بیست و هشتم برگزار می‌شد. ۲. نذر کله‌پاچه: در تهران قدیم به یُمن قصاص ابن ملجم، کله‌پاچهٔ نذری می‌پختند و یا به شکل خام به در خانه‌ها می‌دادند. نیز برای حاجات خود، برای سال‌های بعد نذر کله‌پاچه می‌کردند. ۳. خوردن آجیل مراد: به عنوان جشن به درک واصل شدن ابن ملجم، خوردن آجیل هم از مراسم این شب است. ۴. حنابندان و آرایش زنان: زنان در این روز و شب، مشغول به تخمه بو دادن، رنگ و حنا و آرایش کردن، و کندن طلسم‌های سفیدبختی و انگشتر قولنج و شرف شمس می‌شدند. ---------- 🍀 اخلاق و اعتدال ؛ کانال سید علیرضا حسینی (عارف) در پیام‌رسان ایتا @alirezahoseiniaref
🌙 همراه با احکام و اخلاق و آداب ماه مبارک رمضان ۱۴۴۴ 7⃣2⃣ روز بیست و هفتم: روزهٔ ماه مبارک رمضان و «روح ایمان» از امام صادق (علیه‌ السلام) روایت است که فرمود: «مَن أفطَرَ یَوماً مِن شَهرِ رَمضان خَرَجَ روحُ الإیمانِ مِنه» یعنی: «هر کس یک روز از ماه رمضان را [بدون عذر] روزه‌خواری کند، روح ایمان از او جدا می‏شود».  (وسائل الشیعة، ج ۷، ص ۱۸۱ - من لا یحضره الفقیه، ج ۲، ص ۷۳) 🤔 «روح ایمان» چیست؟ در قرآن کریم و روایات اهل بیت (علیهم السلام) افزون بر «روح عمومی» که همه انسان‌ها دارند، از روحی خاص ذکر به میان آمده است که «روح ایمان» نامیده می‌شود. در روایتی از مولای متقیان علی (علیه السلام) آمده است که: پیامبران دارای پنج روح، مؤمنان دارای چهار روح و کفار دارای سه روح هستند. آن حضرت(ع) با اشاره به آیات شریفه سورهٔ واقعه که مردم را به سه گروه «السابقون السابقون»، «اصحاب میمنه» و «اصحاب مشأمه» تقسیم کردند، با این مضمون: 🕋 السابقون آنها پیامبران هستند که خداوند در آنها پنج روح قرار داده است: ۱. روح القدس، ۲. روح الایمان، ۳. روح القوة، ۴. روح الشهوة، و ۵. روح البدن. به وسیله روح القدس بعثت آنها انجام شد و همه چیز را دانستند؛ با روح ایمان خدا را عبادت کردند و چیزی را شریک او نساختند؛ با روح قوت با دشمن خود جنگیدند و به امر معاش خود پرداختند؛ با روح شهوت از طعام و ازدواج حلال برخوردار گشتند؛ و با روح بدن حرکت کردند و راه رفتند. 😇 اصحاب المیمنة آن‌ها مؤمنان حقیقی هستند که خدا در آن‌ها چهار روح نهاده است: ۱. روح الایمان، ۲. روح القوة، ۳. روح الشهوة و ۴. روح البدن. بندهٔ مؤمن همواره درصدد تکمیل و تقویت این ارواح است و حالاتی برایش پیش آید ... 👿 اصحاب المشأمة یهود و نصارایی هستند که پیامبر اکرم(ص) را از طریق تورات و انجیل می‌شناسند، همانطور که فرزندان خود را در خانه‌های خویش می‌شناسند... و چون آنچه را شناختند و میشناسندغ انکار کردند و می‌کنند، خدا به این بلا گرفتارشان کرد که روح ایمان را از آن‌ها گرفت و تنها سه روح را در پیکرشان جای داد: ۱. روح القوة، ۲. روح الشهوة و ۳. روح البدن. سپس آنها را به چهارپایان تشبیه کرد (سورهٔ فرقان، آیه ۴۴) زیرا چهارپا هم با روح قوت بار می‌کشد، با روح شهوت علف می‌خورد و با روح بدن راه می‌رود. (کافی، ج ۲، ص ۲۸۱) بنابراین روح الایمان یکی از مراتب روح انسانی است که مبدأ حیات طیبهٔ الهی و منشأ آثار فرا مادّی - مانند عبودیت، تقوا و بصیرتِ تمیزدهنده میان حق و باطل - است. آثار این روح در اثر اکمال و تقویت مراتب ایمان، از طریق انجام واجبات و مستحبات و ترک محرمات و مکروهات، دارای دامنه‌های وسیع و افزون‌تر می‌شود و انسان را به قرب الهی می‌رساند. همچنین اگر انسان مؤمن مرتکب گناه شود، مثلاً بدون عذر، روزهٔ واجب ماه مبارک رمضان را نگیرد، این روح‌ را از دست می‌دهد؛ و در نتیجه ممکن است بتدریج به حیاتی حیوانی دچار گردد. ---------- 🍀 اخلاق و اعتدال ؛ کانال سید علیرضا حسینی (عارف) در پیام‌رسان ایتا @alirezahoseiniaref
🌙 همراه با احکام و اخلاق و آداب ماه مبارک رمضان ۱۴۴۴ 8⃣2⃣ روز بیست و هشتم: اندر ماجراهای رؤیت هلال 🧐 هر ساله با نزدیک شدن ماه مبارک رمضان، یکی از موضوعات مهم، "اعلام روز اول ماه مبارک" است و در پایان آن نیز، "اعلام عید سعید فطر". البته این امر فقط اختصاص به این ماه ندارد؛ بلکه اعمال شرعی دیگر ـ مانند مناسک حج، مراسم محرم، اربعین، احیاء نیمه شعبان و... ـ نیز بستگی تامّ و تمام به رؤیت هلال دارد. از صدر اسلام تا سده اخیر، رؤیت به‌طور طبیعى و بدون استفاده از ابزارهایى مانند دوربین و تلسکوپ صورت مى‌گرفت؛ اما در این سال‌ها براى رؤیت از ابزار هم استفاده مى‌شود. همچنین در برخی از کشورها از محاسبات نجومی استقاده می‌کنند. در نوشتار امروز، برآنیم که به سؤالات عموم مردم درباره "دلایل اختلاف در اعلام اول و آخر ماه" اشاره و پاسخ‌هایی مختصر به آنها دهیم: 🌓 انواع ماه در نجوم و اوقات در علم نجوم، چهار نوع ماه وجود دارد: «ماه وَسَطی یا زیجى»، «ماه نجومى یا طبیعى»، «ماه اقترانى یا اصطلاحى» و «ماه هلالى عرفى یا ماه شرعى». واژه «شهر» به معنی «ماه» در قرآن کریم و روایات شریفه، اشاره به معناى چهارم (ماه هلالی شرعی یا عرفی) دارد که با رؤیت هلال شروع و با رؤیت هلال ماه بعد خاتمه مى‌یابد. این معنا نیز از ابداعات اسلام نیست؛ بلکه پیش از آن هم مردم همینگونه محاسبه می‏کردند. به‌عبارت دیگر، همانگونه که ملاک شروع ماه نزد عرف، رؤیت‌پذیرى هلال هنگام غروب آفتاب است، ملاک شروع ماه به نظر شرع هم، رؤیت‌پذیرى هلال هنگام غروب آفتاب می‏باشد. تذکر مهم اینکه ماه هلالی، گاهى ۲۹ روز و گاهى ۳۰‌ روز است. ممکن است چهار ماه متوالى ۳۰ روزه و سه ماه متوالى ۲۹ روزه باشد؛ اما بیش از این ممکن نیست. 🗓 ملاک آغاز ماه در روایات بسیار، نشانه حلول ماه یا وجوب روزه و افطار «رؤیت هلال» دانسته شده است؛ از جمله: «إذا رأیتَ الهلال فصُمْ وإذا رأیتَه فأفطر»، «لیس على أهل القبلة إلاّ الرؤیة»، «صیام شهر رمضان فریضة، یصام للرؤیة ویفطر للرؤیة»، «صوموا لرؤیته وأفطروا لرؤیته» و «لاتصم إلاّ للرؤیة». یعنی: «با دیدن هلال ماه رمضان، شروع به روزه گرفتن کنید؛ و با رؤیت ماه شوال به روزهٔ این ماه پایان دهید». پس، بنا بر این روایات صریح، محاسبات نجومی برای تعیین اول ماه غير معتبر است و ملاک شرعی برای ثابت شده حلول ماه نيست. 🕋 آیا در زمان معصومین(ع) هم در رؤیت هلال اشکال پیش می‏آمد؟ اختلاف رؤیت هلال در صدر اسلام و زمان ائمه(ع) هم وجود داشته است. یعنی در آن زمان هم گاهی این مسئله موجب بروز اختلاف می‌شد و برخی افراد اعلام می‌کردند که هلال، رؤیت و اول ماه شده است و برخی دیگر قبول نداشتند. دلیل این اختلافات این بوده است که در بسیاری از اوقات، هلال، باریک است و ممکن است به چشم خیلی‌ها نیاید. علاوه بر این، زمان امکان رؤیت هم کوتاه است. همچنین صاف یا ابری بودن هوا و غبارآلوده بودن و وجود ریزگردها نیز بر رؤیت و عدم آن مؤثر است. لذا در روایات آمده است که اگر هلال ماه رؤیت نشد، ماه را سی‌روزه به اتمام برسانید. روایتی هم وجود دارد که در زمان امیرالمؤمنین(ع) مردم برای ماه مبارک رمضان از رؤیت هلال تا رؤیت هلال ماه بعد روزه گرفتند و بعد حساب کردند و دیدند که از هلال تا هلال تنها ۲۸ روز شده است! پس از آن حضرت امیر(ع) دستور دادند که جارچی‌ها به مردم اعلام کنند که یک روز قضا کنند؛ چراکه ماه کمتر از ۲۹ روز نیست. (شیخ طوسی، تهذیب الاحکام، ج ۴، ص ۱۵۸، ح ۴۴۴ - فیض کاشانی، الوافى، ج ۱۱، ص ۱۳۲، ح ۱۰۵۴۹.) 🤯 اختلاف ثبوت اول ماه در عصر حاضر ناشی از چیست؟ اینکه گاهی در بین اعلام اول ماه مبارک رمضان و عید فطر ـ یا ماههای دیگر ـ بین برخی از مراجع اختلاف وجود دارد، به «مبانی مختلف فقهی» آنان بر می گردد: 1. اعتبار یا عدم اعتبار ابزار (دیده شدن با چشم مسلح یا غیر مسلح) 🔭 یک اختلاف مبنایی، «اعتبار یا عدم اعتبار ابزار دیدنِ دور، در رؤیت هلال» است. یعنی اگر هلال با ابزار دیده شود، قابل قبول است و رؤیت حاصل شده است یا خیر؟ عده‌ای از فقهاء معتقدند که این ابزار، معتبر هستند. به زبان ساده، اگر کسی با دوربین یا تلسکوپ، هلال را ببیند، مانند کسی است که دوست خود را با دوربین روی کوه دیده است و نمی‌توان گفت که دیدن صورت نگرفته است. حضرات آيات «خامنه‌ای»، «فاضل لنكرانی(ره)» و «هاشمی شاهرودی(ره)» بر اين نظر هستند و بودند که رؤیت هلال با «چشم مسلح» معتبر است. اما برخی از مراجع بر این باورند که فقه، آنچه در عرف زمان معصومین(ع) برای رؤیت وجود داشته را تأیید می‌کند؛ لذا دیدنِ هلال را تنها با «چشم غیرمسلح» قبول دارند... پایانِ بخش ۱ از ۲ 👆 برای دیدن ادامه مطلب، پست بعد را ببینید. ---------- 🍀 اخلاق و اعتدال ؛ کانال سید علیرضا حسینی (عارف) در پیام‌رسان ایتا @alirezahoseiniaref
🌙 همراه با احکام و اخلاق و آداب ماه مبارک رمضان ۱۴۴۴ 8⃣2⃣ روز بیست و هشتم: اندر ماجراهای رؤیت هلال 🧐 بخش ۲ از ۲ 👇 ... اما برخی از مراجع بر این باورند که فقه، آنچه در عرف زمان معصومین(ع) برای رؤیت وجود داشته را تأیید می‌کند؛ لذا دیدنِ هلال را تنها با «چشم غیرمسلح» قبول دارند. حضرات آيات «تبريزی(ره)»، «صافی گلپايگانی(ره)»، «وحيد خراسانی»، «سیستانی»، «شبيری زنجانی»، «سبحانی» و «جوادی آملی» به عدم اعتبار رؤيت با چشم مسلح فتوا داده و دیدنِ هلال با ابزار را حجت نمي‏دانند. البته برخی، آن را طريقی برای كمك به چشم غير مسلح در يافتن مكان هلال می‌شمارند. یعنی با دوربین و تلسکوپ می توان جای هلال را پیدا کرد، اما باید با چشم عادی آن را دید. آيات «بهجت(ره)» و «نوری همدانی» رؤيت با چشم مسلح را به شرط يقين آور بودن مؤثر می‌دانند. 2. افق، محدوده جغرافیایی و اشتراک در شب 🌅 یکی دیگر از اختلاف مبناها که به اختلاف فتاوا منجر شده است مسألهٔ «محدوده جغرافيايی» است. برخی از مراجع، محدوديتی در این زمینه قائل نيستند و هم‏افق بودن را شرط نمی‌دانند؛ لذا رؤيت هلال را در هر نقطهٔ زمين - به شرط آن كه در قسمتی از شب با منطقهٔ جغرافيايی مكلّف، مشترک باشد - معتبر می‌دانند. حضرات آيات «فاضل لنكرانی(ره)»، «تبريزی(ره)»، «وحيد خراسانی» و «نوری همدانی» از این گروه هستند و تمامی نقاط زمین كه در قسمتی از شب با هم اشتراک دارند را تابع يک حكم بر می‌شمارند. اما آيات عظام «خامنه‌ای»، «مكارم شيرازی»، «سيستانی» و «شبيری زنجانی» رؤيت را فقط در مناطقِ هم‏افق معتبر می‌دانند. آیت الله «جوادی آملی» هم می‌فرماید: ثبوت اول ماه قمری برای بلاد شرقی موجب ثبوت آن برای بلاد غربی است. ثبوت اول ماه قمری برای بلاد غربی، فقط موجب ثبوت آن برای بلادی از شرق است که بر اثر قرب افق، با هم در مقداری از شب، شریک باشند. در نتیجه اگر هلال، در یک کشور که با ایران هم‏افق نیست دیده شود، گروه اول عید اعلام می‌کنند و گروه دوم خیر؛ و می‌شود اختلاف. 🤕 آیا عدم اعتقاد به ابزار جدید، به معنی عقب مانده بودن فقه است؟! برخی از مردم فکر می‌کنند که اعتماد نکردن به رؤیت با تلسکوپ و ابزارهایی نظیر آن در اثبات اول ماه، «بی‌اعتنایی به علوم و دستاوردهای مدرن» است! برخی نیز از این اختلاف فتوا، «امروزی یا غیرامروزی بودنِ مراجع» را نتیجه می‌گیرند! در حالی که این موضوع صرفاً به مبانی فقهی مراجع بازمی‌گردد؛ نه به بی‌اعتنایی به علم یا ابزارهای نوین. توضیح بیشتر اینکه: آنچه موضوع حکم شرعی قرار گرفته، باید وجود آن برای عموم مردم قابل تشخیص باشد. مثلاً در موضوع ثبوت هلال، باید هر کسی چشم سالم دارد - در شهر، روستا و حتی صحرانشینانی که برای تشخیص برآمدن هلال در افق، ابزاری جز چشم خود ندارند - بتوانند مخاطب آن باشند. به عبارت دیگر، طبق این آیه شریفه «يسْأَلُونَكَ عَنْ الأهِلَّةِ قُلْ هِيَ مَواقِيتُ لِلنَّاس...» (آیهٔ ۱۸۹ سورهٔ بقره)، تنها در صورتی هلال‌ها، موجب معلوم شدن اوقات برای عموم مردم خواهد بود که تمام آنها بتوانند آن را تشخیص دهند. این صورت، فقط با چشم غیر مسلح حاصل می‌شود. برای فهم بهتر موضوع به این مثال توجه کنید: «حدّ ترخّص» برای مسافر این است که از وطن یا محلّ اقامتش به اندازه‌ای دور شود که صداى اذان شهر را با گوش عادی نشنود و مردم شهر با چشم عادی او را نبینند. حال اگر ساکنان شهر با دوربین و ابزارهایی مانند آن بتوانند وی را ببینند و یا او با تلفن همراه خود با داخل شهر تماس بگیرد و آواز اذان شهر خود را بشنود، آیا حکم شرعی در مسأله حد ترخّص تغیییر می کند؟ خیر؛ حد ترخص ارتباطی به این ادوات و وسایل ندارد، بلکه آن فرد هنگامی به حد ترخّص می‌رسد که همشهریان او با چشم عادی او را نبینند و وی با گوش عادی خود صدای اذان شهر را نشنود؛ زیرا موضوعِ حکمِ «شکسته شدن نماز» و «جوازِ روزه نگرفتن در ماه رمضان» در سفر، صِرف دور شدن به همین مقدار از شهر است، نه عنوان دیده نشدن وی و نشنیدن صدای اذان. 😥 وظیفه ما چیست؟ یک سؤال مکرّر این است که: وظیفه مکلّف در صورت اختلاف‌ نظر مراجع در رؤیت هلال و اعلام عید چیست؟ بزرگان پاسخ داده اند که: رؤیت هلال "حکم شرعی" نیست تا نیاز به تقلید داشته باشد؛ بلکه "تشخیص موضوع" است که باید برای مکلّف ثابت شود. یعنی یا خودش هلال را ببیند؛ یا از حرفِ افراد عادل و راستگویی که آن را دیده‌اند برایش ثابت شود. پس این امر اگر از شهادت دادنِ افراد عادل ـ از جمله، اعلام یک مرجع تقلید که بر اساس گزارش عادلان صورت می‌گیرد ـ برای ما ثابت شد، می‌توانیم طبق آن عمل کنیم. اما در "خواندن نماز عید فطر به جماعت"، فقط مطابق روزی که ولی فقیه عید اعلام می‌کند نماز برگزار می‌شود. ---------- 🍀 اخلاق و اعتدال ؛ کانال سید علیرضا حسینی (عارف) در پیام‌رسان ایتا @alirezahoseiniaref
🌙 همراه با احکام و اخلاق و آداب ماه مبارک رمضان ۱۴۴۴ 9⃣2⃣ روز بیست و نهم: وداع با ماه خوب کم کم غروب ماه خدا ديده می‌شود/ صد حيف ازين بساط که برچيده می‌شود... همچون هر مهمان عزیزی که در آمدنش به استقبال او می‌رویم و در رفتنش با او وداع می‌کنیم، بجاست اگر به فکر وداعی بایسته و بدرقه‌ای زیبا با این ماه عزیز باشیم. عارف نامی، مرحوم آیت الله میرزا جواد ملکی تبریزی(ره) در کتاب شریف مراقبات در این باره نوشت: «بدان که زمان و مکان گرچه از نگاه ظاهر، بی‌جان هستند، دارای حیات و شعور می‌باشند، و حتی از حب و بغض برخوردار هستند. و چون زمان، دارای ادراک، حیات و شعور می‌باشد، دستور داده شده است که با ماه رمضان خداحافظی و وداع نمایید...» برای این وداع، دعاها و مناجات‌هایی وجود دارد که برخی از آنها اعمال شب آخر و برخی روز آخر ماه مبارک هستند؛ از جمله: 🤲 دعای وداع: روایت است: هر که در شب آخر ماه رمضان، آن ماه شریف را وداع گفته و بگوید: «اللَّهُمَّ لا تَجعَلهُ آخِرَ العَهدِ مِنْ صِیامِی لِشَهرِ رَمَضَانَ وَ أعُوذُ بِکَ أَنْ یَطْلُعَ فَجرُ هَذِهِ اللَّیلَةِ إِلا وَ قَد غَفَرتَ لی». پیش از آنکه سپیده بر آید، حق تعالی او را بیامرزد و توبه نصیب وی کند. 🙏 دعای دیگر: «اَللَّهُمَّ هذَا شَهرُ رَمَضَانَ الَّذی أنزَلتَ فِیهِ القُرآنَ وَ قَدْ تَصَرَّمَ وَ أعُوذُ بِوَجْهِکَ الکَرِیمِ یَا رَبِّ أنْ یَطلُعَ الفَجرُ مِنْ لَیلَتِی هَذِهِ أو یَتَصَرَّمَ شَهرُ رَمَضَانَ وَ لَکَ قِبَلِی تَبِعَةٌ أو ذَنبٌ تُرِیدُ أَنْ تُعَذِّبَنِی بِهِ یَومَ ألقَاک». 🌊 دعای مدبر الامور: مکرر بخوانیم: «یا مُدَبِّرَ الاُمور، یا باعِثَ مَنْ فِی القُبورِ، یا مُجرِیَ البُحورِ، یا مُلَیِّنَ الحَدِیدِ لِداوُد، صَلِّ عَلَیٰ مُحَمَّدٍ وَآلِ مُحَمَّدٍ وَافعَلْ بِی کَذا وَکَذا (و به جای «کذا و کذا» حاجات خود را بخواه و بگو): اللَّیلَةَ اللَّیلَة. 📖 تلاوت قرآن و استغفار: سوره‌های «انعام» و «کهف» و «یس» را بخوانیم و سپس صد مرتبه بگوییم: اَستَغفِرُ اللَّهَ وَ أتُوبُ إلَیه. 📚 قرائت دعای چهل و پنجم صحیفه سجادیه. 🕋 دعایی از حضرت رسول(ص): «اَللّهُمَّ اِنِّی اَسئَلُکَ اِخْباتَ المُخبِتینَ، وَاِخلاصَ الموقِنینَ، وَمُرافَقَةَ الأبرارِ، وَاسْتِحْقاقَ حَقائِقِ الإیمانِ، وَالغَنیمَةَ مِنْ کُلِّ بِرٍّ، وَالسَّلامَةَ مِنْ کُلِّ اِثْم، وَوُجوبَ رَحمَتِکَ وَعَزائِمَ مَغفِرَتِکَ، وَالفَوزَ بِالجَنَّةِ، وَالنَّجاةَ مِنَ النّار». 🧎‍♂نماز شب آخر ماه رمضان: ۱۰ رکعت نماز (هر دو رکعت به یک سلام) بخواند، در هر رکعت سوره «حمد» را یک بار، و «قل هو اللّه احد» را ۱۰ بار، و در هر یک از رکوع و سجود ۱۰ مرتبه بگوید: سُبحانَ اللَّهِ والحَمدُ لِلَّهِ ولا إلهَ إلا اللَّهُ واللَّهُ أکبَر. و هنگامی که از ۱۰ رکعت فراغت یافت ... (مطابق دستور در مفاتیح الجنان) 😔 توبه‌: توجه داشته باشیم که با بازگشتی صادقانه، ماه را به پایان رسانده و از این پس با پروردگار و مولای خویش مخالفت نکنیم. 🕌 مناجات با نگهبان روز: در مراقبات و اعمال، ذکر کرده‌اند که در هر روز به نگهبان آن روز که از معصومین (علیهم السلام) است، توسل شود. روز جمعه متعلق به صاحب الزمان امام مهدی(عج) است و آن حضرت نگهبان روز است. پس در ساعات پایانی روز آخر - یعنی فردا جمعه، که روز عرضه اعمال ماه است - با امام زمان(عج)، با رعایت آداب توسل، مناجات نماییم به نحوی که محبت ایشان برانگیخته گردد و باران رحمت و کرامتش بر ما ببارد. آنگاه با عذرخواهی، اعمالی را که در این ماه انجام داده‌ایم را به ایشان واگذار نموده و بخواهیم که با شفاعت و دعایشان اعمالمان را اصلاح نموده و از خدا بخواهند که با عفو فراوان خود، آن را پذیرفته و به چندین برابر تبدیل نماید. 🆘 نکتهٔ مهم: دربارهٔ وداع چیزی که اهمیت دارد این است که «صادق باشیم و راست بگوییم»، تا ماه رمضان ما با دروغ و نفاق پایان نیابد. بزرگان دین در هنگام وداع با این ماه می‌گفتند: «خداحافظ ای همنشینی که دوری تو ناپسند و ناگوار است» و به خداوند عرض می‌کردند: «ما ماه رمضان را وداع می‌کنیم درحالی که وداع او بر ما گران بوده، ما را غمگین نموده، و رفتن او موجب وحشت ما شده است». پس چنین وداعی، شکل راست و درست به خود نمی‌گیرد مگر برای کسی که ماه رمضان را با شوق و محبت به پایان رسانده باشد، نه با تکلّف و کراهت. بنابراین اگر واقعاً و از صمیم قلب از پایان این ماه مبارک غمگین نیستیم، کلماتی که حاکی از آن حالات است را بر زبان نیاوریم؛ بلکه به استغفار و خواندن دعاها بسنده کنیم. خوش به حال آنها كه ماه مهمانی خدا برای آنها ماه تغيير و زيبا شدن و زيبا اندیشیدن بود. ... در اين بهار رحمت و غفران و مغفرت/ خوشبخت آن کسی ست که بخشيده می‌شود ---------- 🍀 اخلاق و اعتدال ؛ کانال سید علیرضا حسینی (عارف) در پیام‌رسان ایتا @alirezahoseiniaref
🚩 بنیاد بین‌المللی عاشوراء دفتر رهبر معظم انقلاب اسلامی: هلال ماه شوال رؤیت نشد شنبه عید فطر است دفتر حضرت آیت‌الله العظمی خامنه‌ای اعلام کرد: بنا بر اخبار واصله هلال ماه شوال در غروب روز پنجشنبه ۳۱ فروردین رؤیت نشد و فردا جمعه ۱ اردیبهشت ۱۴۰۲ مطابق با ۳۰ رمضان المبارك ۱۴۴۴ هجری قمری است. ▪️▫️▪️▫️▪️ 🌐 پورتال جامع امام حسین (علیه السلام) و بنیاد بین‌المللی عاشوراء را در شبکه‌های اجتماعی دنبال کنید: در پیام‌رسان ایتا 👇 https://eitaa.com/ashura_i_f https://eitaa.com/imamhusaynportal در پیام‌رسان بله 👇 ble.ir/ashura_i_f ble.ir/imamhusaynportal در سرویس ویدیوی آپارت 👇 www.aparat.com/imamhusaynportal
🌙 همراه با احکام و اخلاق و آداب ماه مبارک رمضان ۱۴۴۴ 0⃣3⃣ روز سی‌ام: اعمال شب عید فطر (شب اول ماه شوال)                           شب عید فطر، یکی از شب‌های برجستهٔ سال بوده و در ثواب عبادت و احیاء آن روایات بسیاری وارد شده است؛ از جمله اینکه فرمودند: «آن شب کمتر از شب قدر نیست». 🤲 برخی از اعمال این شب: ۱. غسل کردن: دو بار غسل وارد شده است؛ یکی در هنگامی‌که آفتاب غروب کرد. دیگری در آخر شب، که پس از آن تا طلوع سپیده‌دم در جای نماز خود بنشینیم. ۲. پرداخت یا کنار گذاشتن فطریه: از غروب روز آخر ماه مبارک رمضان و شب اول ماه شوال (شب عید فطر)، پرداخت زکات فطره (یا بقول معروف «فطریه») واجب می‌شود. برای کسی که نماز عید فطر می‌خواند، تأخیر پرداخت فطریه به بعد از نماز عید جایز نیست؛ اما اگر کسی نماز عید را نمی‌خواند، باید فطریه را تا ظهر عید پرداخت نماید. اگر شخصی برای پرداخت فطریه، دسترسی به فقیر ندارد باید مبلغ آن را به نیّت فطریه جدا کرده و کنار بگذارد؛ و هر وقت که آن را مى‌دهد نیّت پرداخت زکات فطره کند. ۳. شب‌زنده‌داری به نماز و دعا و استغفار. ۴. احیاء و شب‌زنده‌داری در مسجد. ۵. زیارت سیدالشهداء(ع): زیارت امام حسین (علیه‌ السلام) در این شب مزیت و برتری بسیار دارد. ۶. تکبیر: پس از نماز مغرب و عشاء بخواند: «اللّٰهُ أكبَرُ اللّٰهُ أكبَرُ لا إلٰهَ إِلّا اللّٰهُ وَاللّٰهُ أَكْبَرُ اللّٰهُ أكبَرُ وَ لِلّٰهِ الحَمدُ، اَلحَمدُ لِلّٰهِ عَلَىٰ ما هَدانا، وَلَهُ الشُّكرُ عَلَىٰ مَا أوْلانا». ۷. دعای بعد از نماز مغرب: بعد از نماز مغرب و نافله آن، دست‌ها را به جانب آسمان بلند کنیم و بگوییم: «يا ذَا المَنِّ وَالطَّوْلِ، يا ذَا الْجُودِ، يا مُصْطَفِيَ مُحَمَّدٍ وَناصِرَهُ، صَلِّ عَلَىٰ مُحَمَّدٍ وَآلِ مُحَمَّدٍ وَاغْفِرْ لِي كُلَّ ذَنْبٍ أحْصَيْتَهُ وَ هُوَ عِنْدَكَ فِي كِتابٍ مُبِين». پس به سجده برویم و در سجده صد مرتبه بگوییم: «أَتُوبُ إِلَى اللّٰه»، سپس هر حاجتی که داریم از خدا بخواهیم که به خواست او برآورده خواهد شد. ۸. دعای در سجده: پس از نماز مغرب به سجده برویم و بگوییم: «يا ذَا الْحَوْلِ يا ذَا الطَّوْلِ، يا مُصْطَفِياً مُحَمَّداً وَناصِرَهُ، صَلِّ عَلَىٰ مُحَمَّدٍ وَآلِ مُحَمَّدٍ وَاغْفِرْ لِي كُلَّ ذَنْبٍ أذْنَبْتُهُ وَنَسِيتُهُ أَنَا وَهُوَ عِنْدَكَ فِي كِتابٍ مُبِين». پس صد مرتبه بگوییم: «أتُوبُ إلَى اللّٰه». ۹. دعای دائم الفضل: ده مرتبه بگوییم: «یا دائِمَ الفَضلِ عَلَى البَرِيَّةِ، يا باسِطَ اليَدَينِ بِالعَطِيَّةِ، يا صاحِبَ المَواهِبِ السَّنِيَّةِ، صَلِّ عَلَىٰ مُحَمَّدٍ وَآلِهِ خَيْرِ الوَرىٰ سَجِيَّةً، وَاغْفِرْ لَنا يا ذَا الْعُلىٰ في هٰذِهِ العَشِيَّة». ۱۰. ده رکعت نماز: که در پست دیروز این کانال (در وداع و اعمال شب آخر ماه رمضان) گذشت. (کیفیت خواندن آن کمی متفاوت از دیشب است. به مفاتیح الجنان مراجعه فرمایید.) ۱۱. دو رکعت نماز با «هزار و یک بار سورهٔ توحید» با ثواب بی‌شمار: که امیرالمؤمنین(ع) این دو رکعت نماز را می‌خواند، سپس سر از سجده برمی‌داشت و می‌فرمود: «به‌حق آن خدایی که جانم در دست قدرت اوست، هرکه این نماز را به جا آورد، هر حاجت که از خدا بخواهد یقیناً عطا فرماید و اگر به شماره ریگ‌های بیابان گناه داشته باشد، خدا آن‌ها را بیامرزد». (نحوهٔ خواندن در مفاتیح الجنان موجود است.) ۱۲. چهارده رکعت نماز: چهارده رکعت نماز که در هر رکعت سوره «حمد» و «آیت‌الکرسی» و سه مرتبه سوره «توحید» را قرائت کنیم. در برابر هر رکعت، ثواب چهل سال عبادت و ثواب عبادت هرکه در آن ماه روزه گرفته و نماز خوانده، برایمان خواهد بود، ان شاء الله. 🆘 نکتهٔ مهم: بدیهی است که انجام همهٔ اعمال مستحبی لازم نیست. بلکه هر شخص، به اندازهٔ توان و نشاط خود آنها را انجام می‌دهد؛ و به همان اندازه نیز از ثواب‌های این شب بهره‌مند می‌شود. ---------- 🍀 اخلاق و اعتدال ؛ کانال سید علیرضا حسینی (عارف) در پیام‌رسان ایتا @alirezahoseiniaref
سلام علیکم طاعات و عبادات، قیام و صیام، نماز و روزه، و توسل و تلاوت قرآنِ مؤمنان، مقبول درگاه الهی. 🤲 عید سعید فطر بر شما و خانواده گرامی، مبارک باد. 🌸 سید علیرضا حسینی (عارف) @alirezahoseiniaref
🌙 همراه با احکام و اخلاق و آداب ماه مبارک رمضان ۱۴۴۴ 1⃣3⃣ پاسخ به سؤالات مهم درباره فطریه ۱. فطریه چیست؟ ج: زکات فِطره یا فِطریه از واجبات مالی اسلام است که در شب عید فطر بر مسلمانان واجب می‌شود و باید پرداخت کنند. ۲. فطریه بر چه کسانی واجب است؟ ج: بر هر مسلمانی که در شب عید فطر، «فقیر نبوده» و «عاقل، بالغ و هوشیار باشد» واجب می‌شود. چنین شخصی باید زکات فطرهٔ خود و افراد نان‌خور خود (عیالش) را پرداخت کند. ۳. میزان زکات فطره چه مقدار است؟ ج: برای هر نفر یک صاع از قُوتِ غالِب یا مبلغ معادل آن است. یک صاع برابر با سه کیلوگرم (شبیری زنجانی: سه کیلو و ششصد گرم) است. ۴. قُوتِ غالِب یعنی چه؟ ج: قوت غالب، یعنی چیزی که مردم غالباً از آن برای تغذیه استفاده می‌کنند. مثل گندم در بیشتر مناطق ایران؛ یا برنج در کشور تایلند یا مناطق شمالی ایران. ۵. آیا ملاک در پرداخت فطریه، قوت غالب در سال است یا ماه مبارک رمضان؟ ج: ملاک، کل سال است نه فقط ماه رمضان. ۶. آیا قوت غالبِ «خود شخص» مراد است یا قوت غالبِ «منطقه و شهر»؟ ج: به نظر اکثر مراجع، در زکات فطره، خوراک شخصی خودِ انسان ملاک نیست؛ بلکه «خوراک معمولی اهل بلد و شهر محل زندگی انسان» ملاک است. بنابراین، کسی که بیشتر سال "برنج" می‌خورد اما قوت غالب مردم محل او "نان گندم" است، می‌تواند زکات فطره را بر مبنای گندم بدهد. البته در صورت تمکن مالی، هر چه بیشتر از معادل قوت غالب هم داده شود، بهتر است. ۷. مبلغ معادل قوت غالب در سال ۱۴۰۲ چقدر است؟ ج: نظر مراجع تقلید دربارهٔ مبلغ فطریهٔ امسال به نحو زیر است: حضرات آیات عظام: خامنه‌ای: قوت غالب گندم: هر نفر ۶۰,۰۰۰ تومان وحید خراسانی: قوت غالب گندم: هر نفر ۶۰,۰۰۰ تومان قوت غالب برنج: هر نفر ۲۰۰,۰۰۰ تومان نوری همدانی و مکارم شیرازی: قوت غالب گندم: هر نفر ۶۰,۰۰۰ تومان قوت غالب برنج: هر نفر ۲۴۰,۰۰۰ تومان سبحانی تبریزی: قوت غالب گندم: هر نفر ۶۰,۰۰۰ تومان قوت غالب برنج: هر نفر ۳۰۰,۰۰۰ تومان سیستانی: قوت غالب گندم: هر نفر ۶۰,۰۰۰ تومان قوت غالب برنج خارجی: هر نفر ۱۰۵,۰۰۰ تومان قوت غالب برنج ایرانی: هر نفر ۳۶۰,۰۰۰ تومان شبیری زنجانی: به‌‌ازای هر نفر، تقریبا سه کیلو و ششصد گرم از خوراکی‌های رایج در منطقه خود (مانند گندم، برنج و …) یا مبلغ معادل آن را طبق قیمت محل زندگی خود محاسبه و به عنوان فطریه پرداخت نمایند. قوت غالب گندم: هر نفر ۷۲,۰۰۰ تومان جوادی آملی: سه کیلو قوت غالب منطقه (گندم، برنج و...) یا معادل قیمت روز آنها. مظاهری اصفهانی: قوت غالب گندم: هر نفر بین ۵۰,۰۰۰ تا ۶۰,۰۰۰ تومان (با توجه به اختلاف قیمت در مناطق مختلف). قوت غالب سایر مواد غذایی: با توجّه به اینکه قیمت آنها در شهرهای مختلف متفاوت است، به‌‌ازای هر نفر، معادل قیمت سه كيلوگرم از آن غذا بر اساس قیمت محلّ زندگی خود. محفوظی گیلانی: قوت غالب گندم یا نان: هر نفر ۶۰,۰۰۰ تومان قوت غالب برنج خارجی: هر نفر ۱۰۵۰۰۰ تومان قوت غالب برنج ایرانی: هر نفر ۳۳۰,۰۰۰ تومان ۸. زمان پرداخت فطریه چه وقتی است؟ ج: از غروب شب عید فطر که فطریه واجب می‌شود می‌تواند آن را بپردازد یا کنار بگذارد. مکلّف اگر نماز عید فطر می‌خواند باید فطریه را پیش از نماز عید بپردازد؛ ولی اگر نماز عید نمی‌خواند، می‌تواند دادن فطریه را تا ظهر به تأخیر بیندازد. ۹. آیا می‌توان مبلغ فطریه را برای دفتر مرجع یا خود فقیر، کارت به کارت کرد؟ ج: اشکالی ندارد؛ ولی اگر زکات فطریه را جدا کرده و کنار گذاشته باشد، تعویض آن جایز نیست. ۱۰. پرداخت زکات فطرهٔ غیرسادات به سادات چه حکمی دارد؟ ج: غیرسادات نمی‌توانند فطریهٔ خود را به سادات فقیر پرداخت کنند؛ اما سادات می‌توانند فطریهٔ خود را به سادات یا غیرسادات فقیر پرداخت کنند. ۱۱. دادن فطریه به فقیر شهر دیگر چه حکمی دارد؟ ج: همه مراجع (غیر از آیات بهجت، شبیری زنجانی و سبحانی): در صورتى که فطریه را از مال خود جدا کرده باشد اگر در محلّ خودش مستحقّ پیدا شود، احتیاط واجب آن است که فطریه را به منطقهٔ دیگر نبرد. آیات بهجت(ره)، شبیری زنجانی و سبحانی: می‌تواند فطریه را به شهر دیگر ببرد؛ هرچند احتیاط مستحب این است بیرون نبرد و در شهر خود، به فقیر بدهد. ۱۲. اگر شخصی در وقت وجوب پرداخت فطریه، پول ندارد آیا قرض کردن برای پرداخت آن لازم است؟ ج: اگر گندم یا برنج در منزل دارد، باید کنار بگذارد یا به فقیر بدهد. اگر این مقدار ندارد و با قرض کردن می‌تواند فطریه را بدهد به طورى که نظم امور او بر هم نخورد و قرض کردن برای او سخت نباشد، بنا بر احتیاط واجب باید قرض کرده و فطریه را بدهد. اما اگر جوری است كه مخارج سال خود و عيالش را ندارد و نیز نمی‌تواند از طريق كسب و كار آن را به دست آورد، پرداخت فطریه بر او واجب نيست. ---------- 🍀 اخلاق و اعتدال ؛ کانال سید علیرضا حسینی (عارف) در پیام‌رسان ایتا @alirezahoseiniaref
وَلِلّهِ جُنودُ السَّماواتِ وَالأرضِ وَكانَ اللَّهُ عَزيزاً حَكيما... لشکریان آسمان‌ها و زمین تنها از آن خدا هستند؛ و خداوند شکست‌ناپذیر و حکیم است... (سوره فتح، آیه ۷) ألَمْ تَرَ كَيفَ فَعَلَ رَبُّكَ بِأصحابِ الفيل... وَأرْسَلَ عَلَيْهِمْ طَيْراً أبابيل... ---------- 🍀 اخلاق و اعتدال ؛ کانال سید علیرضا حسینی (عارف) در پیام‌رسان ایتا @alirezahoseiniaref
از سمت چپ: نفر اول (گیرندهٔ عکس): حجت‌الاسلام شیخ سجاد شهرکی نفر دوم: سید علی هاشمی نفر سوم: سردار حاج قاسم سلیمانی و نفر چهارم: آیت الله‌ عباسعلی سلیمانی با حادثهٔ امروز و شهادت آیت الله سلیمانی، هر چهار نفر حاضر در این قاب، شهید شدند....🥀 ▪️▫️▪️▫️▪️ 🌐 برای اطلاع از رویدادهای دینی و محتوای مربوط به حضرت سیدالشهداء (علیه السلام)، کانال‌های «پورتال جامع امام حسین(ع)» و «بنیاد بین‌المللی عاشوراء» را در شبکه‌های اجتماعی دنبال کنید: در پیام‌رسان ایتا 👇 https://eitaa.com/ashura_i_f https://eitaa.com/imamhusaynportal در پیام‌رسان بله 👇 ble.ir/ashura_i_f ble.ir/imamhusaynportal در سرویس ویدیوی آپارت 👇 www.aparat.com/imamhusaynportal
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🚩 بنیاد بین‌المللی عاشوراء ▪️تشییع پیکر مطهر آیت‌الله شهید «عباسعلی سلیمانی» در شهر بابلسر، با حضور انبوه مردم قدرشناس و دوستدار روحانیت ▫️صبح امروز جمعه ۸ اردیبهشت ۱۴۰۲ منبع: کانال روزنامه "کلام شمال" ▪️▫️▪️▫️▪️ 🌐 برای اطلاع از رویدادهای دینی و محتوای مربوط به حضرت سیدالشهداء (علیه السلام)، کانال‌های «پورتال جامع امام حسین(ع)» و «بنیاد بین‌المللی عاشوراء» را در شبکه‌های اجتماعی دنبال کنید: در پیام‌رسان ایتا 👇 https://eitaa.com/ashura_i_f https://eitaa.com/imamhusaynportal در پیام‌رسان بله 👇 ble.ir/ashura_i_f ble.ir/imamhusaynportal در سرویس ویدیوی آپارت 👇 www.aparat.com/imamhusaynportal
1.9M
نکتهٔ بسیار مهم👆 درباره سوء قصد و شهادت آیت الله سلیمانی آیا ایشان ۲۴۰میلیارد تومان در بانک ملی پول داشت؟ 😰 حتماً گوش کنید و فایل را برای دیگران هم ارسال فرمایید. ---------- 🍀 اخلاق و اعتدال ؛ کانال سید علیرضا حسینی (عارف) در پیام‌رسان ایتا @alirezahoseiniaref
اخلاق و اعتدال (کانال علیرضا حسینی عارف)
نکتهٔ بسیار مهم👆 درباره سوء قصد و شهادت آیت الله سلیمانی آیا ایشان ۲۴۰میلیارد تومان در بانک ملی پول
🛑 نکتهٔ جالب دیگر درباره سوء قصد و شهادت آیت الله سلیمانی و ماجرای ۲۴۰میلیارد تومان ایشان در بانک ملی! 👇 سلام بر همراهان بعد از انتشار فایل صوتی بالا در رابطه با «دروغ عجیب درخواست ۳میلیارد تومان پول به وسیلهٔ آیت الله شهید عباسعلی سلیمانی، که انگیزهٔ سوءقصد به ایشان به وسیلهٔ نگهبان بانک شد» یکی از بستگان که کارمند بانک است، متن روشنگرانه‌ای برایم ارسال کرد که تقدیم می‌شود: «بر اساس آخرین بخشنامه مبارزه با پولشویی، حداکثر مبلغ پرداخت به صورت نقد در هر روز به هر کد ملی، ۱۵۰,۰۰۰,۰۰۰ ریال (پانزده میلیون تومان) است. گاهی بانک‌ها حداکثر تا مبلغ ۶۰۰,۰۰۰,۰۰۰ ریال (شصت میلیون تومان) با ۴ کد ملی از ۴ حساب مختلف به یک شخص نقداً پرداخت می‌کنند. برای پرداخت ۳۴,۰۰۰,۰۰۰,۰۰۰ ریال (سه میلیارد و چهارصد میلیون تومان) بیش از ۲۰۰ کد ملی و ۲۰۰ حساب مجزا لازم است! تأیید یا تکذیب مانده حساب ۲۴۰ میلیاری با بانک ملی است (که البته تکذیب کرده است) ولی برداشت ۳ میلیارد تومان وجه نقد در یک روز از حساب یک مشتری غیر ممکن است.» بنابراین خبر سایت آلمانی «دویچه‌وله» - که منبع ویکی‌پدیا در نقل این شایعه شاخدار است - دروغی ناجوانمردانه محسوب می‌شود. ---------- 🍀 اخلاق و اعتدال ؛ کانال سید علیرضا حسینی (عارف) در پیام‌رسان ایتا @alirezahoseiniaref