eitaa logo
اخلاق و اعتدال (کانال علیرضا حسینی عارف)
356 دنبال‌کننده
105 عکس
17 ویدیو
3 فایل
جامعه آرمانی، جامعه‌ای اخلاقی و مبتنی بر اعتدال است؛ وَكَذلِكَ جَعَلناكُمْ اُمَّةً وَسَطاً لِتَكُونُوا شُهَداءَ عَلَى النَّاس... این کانال رسمی «سید علیرضا حسینی عارف» است.
مشاهده در ایتا
دانلود
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
به مناسبت نیمه شعبان ۱۴۴۴؛ 🕌 روایاتی از امام حسین(ع) درباره امام زمان(عج): 1⃣ الذي یملأُها عَدلاً کما مُلِئَتْ جَوراً. علی فَترَة مِنَ الاَئِمَّة تَأتي، کما أنَّ رسولَ اللَّه(ص) بعِثَ عَلی فَترَة مِنَ الرُّسُل. - [صاحب الامر] کسی است که زمین را پر از عدل و داد می‌کند چنان که پر از ستم شده باشد. این رخداد در فاصله‌ای طولانی از حضور امامان خواهد بود، چنان که رسول خدا(ص) پس از فاصله‌ای زیاد از حضور پیامبران گذشته مبعوث گشت. (عقد الدرر في أخبار المنتظر، ۱۵۸) 2⃣ لصاحب هذا الامر - یعني المهدي(عج) - غیبتان؛ احداهما تطول حتی یقول بعضهم: مات و بعضهم: قتل و بعضهم: ذهب. ولا یطّلع علی موضعه احد من ولي ولا غیره، إلا المولی الذي یلي أمره. - برای صاحب امر، دو غیبت است؛ یکی از آن دو چنان طولانی شود که گروهی از آنان بگویند: مرده است. و جمعی بگویند: کشته شده است. و جمعی بگویند: او رفته است. و هیچکس - دوست یا غیر دوست - از جایگاه او اطلاعی نخواهد داشت، مگر خدمتکاری که به کارهایش رسیدگی می‌کند. (کمال الدین وتمام النعمة، ۱/۳۱۷) 3⃣ في القائم منا سنن من الأنبیاء؛ سنة من نوح وسنة من إبراهیم وسنة من موسی وسنة من عیسی وسنة من أیوب وسنة من محمد(ص)؛ فأما من نوح فطول العمر وأما من إبراهیم فخفاء الولادة واعتزال الناس وأما من موسی فالخوف و الغیبة وأما من عیسی فاختلاف الناس فیه وأما من أیوب فالفرج بعد البلوی وأما من محمد(ص) فالخروج بالسیف. - در مورد قائم ما سنت‌هایی از انبیاء وجود دارد؛ سنتی از نوح و سنتی از ابراهیم و سنتی از موسی و سنتی از عیسی و سنتی از ایوب، و سنتی از محمد(ص)؛ از نوح طولانی بودن عمر، از ابراهیم خفای ولادت و اعتزال از مردم، از موسی، خوف و غیبت، از عیسی اختلاف مردم درباره او، از ایوب فرج بعد از محنت و شدت، و از محمد(ص) خروج با شمشیر. (کشف الغمة في معرفة الائمة، ۲/۵۵۲) 4⃣ له غیبة یرتد فیها اقوام ویثبت علی الدین فیها آخرون، فیؤذون ویقال لهم: متی هذا الوعد ان کنتم صادقین؟ اما ان الصابر في غیبته علی الاذی والتکذیب بمنزلة المجاهد بالسیف بین یدي رسول الله(ص). - برای او غیبتی است که گروه‌هایی در آن از دین برمی‌گردند و گروه‌هایی دیگر بر آیین خود استوار می‌مانند و در این راه آزارها می‌بینند. به آنان گفته می شود: این وعده کی واقع خواهد شد اگر راستگو هستید؟ آنان که بر این آزارها و تکذیب‌ها صبر کنند، همانند کسی هستند که شمشیر به دست گرفته و در رکاب رسول خدا(ص) جهاد می‌کند. (بحار الأنوار، ۳/۳۸۵) 5⃣ للمهدي خمس علامات: السفیاني و الیماني و الصیحة من السماء والخسف بالبیداء و قتل نفس الزکیة. - برای ظهور مهدی پنج نشانه است: سفیانی، یمانی، صیحه آسمانی، فرورفتن در دشت و کشته شدن آن جان پاک. (عقد الدرر في أخبار المنتظر، ۱۱۱) ---------- برای دیدن اخبار و مطالب مرتبط با فرهنگ حسینی به کانال «بنیاد بین‌المللی عاشوراء» در پیام‌رسان ایتا بپیوندید 👇 @ashura_i_f کانال «بنیاد بین‌المللی عاشوراء» در پیام‌رسان بله 👇 ble.ir/ashura_i_f کانال «پورتال بزرگ امام حسین (علیه السلام)» در آپارات 👇 https://www.aparat.com/imamhusaynportal
اخلاق و اعتدال (کانال علیرضا حسینی عارف)
📡 سلسله یادداشت‌های سواد رسانه‌ای - ۴ 🌐 زبان بین‌المللی ایموجی 1⃣ قسمت اول - مقدمه امروز در یکی
📡 سلسله یادداشت‌های سواد رسانه‌ای - ۵ 🌐 زبان بین‌المللی ایموجی 2⃣ قسمت دوم - تاریخچه در قسمت چهارم از "سلسله یادداشت‌های سواد رسانه‌ایِ این کانال" مقدمه‌ای دربارهٔ ایموجی‌ها نوشته و بیان کردم که: با توجه به فراگیری استفاده از پیام‌رسان‌ها در فضای مجازی، اهمیت بهره‌گیری از ایموجی‌ها به عنوان یک «زبان بین المللی برای بیان احساسات»، مضاعف شده است. 📜 در این قسمت به تاریخچه ایجاد و گسترش این پدیده می‌پردازیم: ایده اولیه استفاده از شکل در مکاتبات را «اسکات فهلمن» انگلیسی در سال ۱۹۸۲ برای مکاتبات الکترونیکی "دانشگاه کارنگی ملون" (یکی از معتبرترین دانشگاههای جهان) ارائه داد. پیشنهاد او استفاده از دونقطه، خط تیره و پرانتز برای القاء احساسات در مکاتبات بود تا از بروز سوء تفاهمات جلوگیری شود؛ همان چیزی که الان هم گاهی در پیامک‌ها استفاده می‌کنیم: مثلاً « :-) » برای نشان دادن خنده و طنز یا « :-( » برای نشان دادن غم و ناراحتی. توسعه این ایده بمرور به ایجاد شکلک‌های اَسکی (ASCII Faces) منجر شد. اما اولین مجموعه ایموجی با کاربرد گسترده، در سال ۱۹۹۹ به وسیله "ان‌تی‌تی دوکومو" - بزرگ‌ترین اپراتور تلفن همراه کشور ژاپن - ساخته شد. این مجموعه متشکل از ۱۷۲ ایموجی ۱۲ در ۱۲ پیکسلی بود که به صورت بخشی از ویژگی‌های پیام‌رسان i-mode منتشر شد تا ارتباطات الکترونیکی را ساده کند. واژه ایموجی نیز همان کلمه "اموجی" است که در زبان ژاپنی، "تصویرنگاشت" معنا می‌دهد. تقریباً همزمان با ژاپنی‌ها، «نیکولاس لوفرانی» - یک طراح فرانسوی فعال در انگلستان و آمریکا - متوجه رشد استفاده از شکلک‌های اَسکی در موبایل شد. پدر او «فرانکلین لوفرانی» در سال ۱۹۷۲ چهره Smiley (یعنی سَلَفِ همین ایموجیِ 🙂) را به یک نشان تجاری موفق تبدیل کرده بود. نیکولاس بمرور آیکون‌هایی رنگی ساخت که متناظر و مشابه با شکلک‌های اَسکی - همان « :-) ها» - بود؛ اما جذاب‌تر و متناسب با فناوری روز دیجیتال. ایموجی‌هایی که امروز در موبایل شما در طبقه‌بندی‌های مختلف - بیان حالات چهره، وسایل سرگرمی، پرچم‌ها، نمادهای ورزشی، آب و هوا، حیوانات، گیاهان و غذاها - وجود دارند، کار لوفرانی است که در دفتر حق تکثیر ایالات متحده آمریکا ثبت و سپس به شکل فایل‌های جیف بر روی وب منتشر شدند. در سال ۲۰۰۰ فهرست راهنمای ایموجی‌هایی که لوفرانی ساخته بود بر روی اینترنت در دسترس کاربران تلفن‌های همراه قرار گرفت که شامل بیش از ۱۰۰۰ شکل گرافیکی و نسخه‌های اَسکی آن‌ها بود. در سال ۲۰۰۱ "شرکت اسمایلی" شروع به ثبت حق ایموجی‌های لوفرانی کرد که در تلفن‌های همراه شرکت‌های مخابراتی مهم آن زمان - نوکیا، موتورولا، سامسونگ، وودافون و اسکای تله‌مدیا - مورد استفاده قرار گرفته بود. بمرور سیستم‌عامل‌های ویندوز فون، آی.او.اس. و اندروید اقدام به استفاده از ایموجی‌ها کردند. همچنین این شکل‌ها در سال ۲۰۰۹ در سیستم پست الکترونیک جی‌میل قرار گرفتند. طبیعتاً مانند همه اختراعاتی که همزمان به وسیله چند نفر یا چند شرکت ابداع می‌شود، حق مالکیت ایموجی‌ها نیز مورد دعواهای قضایی طولانی بوده است. (مانند این مناقشه تاریخی که «برادران لومیر» دوربین فیلمبرداری را اختراع کردند؟ یا «توماس ادیسون»؟ و یا «لوئیس لوپرنس»؟!) ایموجی‌ها اینک نمادهایی جهانی برای انتقال حالت چهره، زبان بدن، عواطف قلبی و حتی لحن و تُن صدا هستند! استفاده صحیح از آنها می‌تواند پیام‌هایی را انتقال دهد که برای همه مردم جهان و به تمامی زبان‌ها قابل فهم باشند. از این روست که این شکل‌ها توانسته‌اند که در شبکه‌های اجتماعی اینچنین گسترده شوند. در قسمت‌های بعد دربارهٔ «معانی ایموجی‌ها»، «کارکرد آنها»، «نحوه استفاده از آنها» و نیز «برخی هنجارسازی از ضد ارزش‌ها در غرب، با سوء استفاده از ایموجی‌ها» خواهم نوشت. بعون الله العلي العظیم 🙏 ---------- 🍀 اخلاق و اعتدال ؛ کانال سید علیرضا حسینی (عارف) در پیام‌رسان ایتا @alirezahoseiniaref
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
السلام علی ربیع الأنام و نضرة الأیام✋ حلول سال نو🌱 و تقارن «بهار طبیعت» با «بهار قرآن» را به همه اعضای محترم کانال و خانواده‌های گرامی شما شادباش عرض می‌کنم.🎉 امیدواریم این سال، سال ظهور آن بهار مردمان🌸 و خرمی روزگاران🍀 باشد؛ و همه مسلمانان و شیعیان جهان - بویژه آنان که دل در گروی ایران و جمهوری اسلامی🇮🇷 دارند - در شادی و آرامش و رفاه باشند. از خداوند متعال سلامتی، شادابی، عافیت و حسن عاقبت برای شما مسألت دارم.🤲 سید علیرضا حسینی (عارف) اول فروردین ۱۴۰۲ @alirezahoseiniaref
🌙 همراه با احکام و اخلاق و آداب ماه مبارک رمضان ۱۴۴۴ 1⃣ روز اول: انواع روزه/ شرایط واجب شدن روزه/ اهمیت نیّت * انواع روزه: روزه از یک نظر بر چهار نوع است: ۱. روزهٔ واجب، مثل روز‌ه‌ی ماه مبارک رمضان یا نذر. ۲. روزهٔ مستحب، مثل روزه‌ی ماه رجب و شعبان. ۳. روز‌هٔ مکروه، مثل روزهٔ روز عاشورا. ۴. روز‌ه‌ی حرام مثل روزهٔ عید فطر (اول ماه شوال) و عید قربان. * شرایط وجوب روزه: ۱. بلوغ ۲. عقل ۳. قدرت ۴. بی هوش نبودن ۵. مسافر نبودن ۶. حایض و نفسا نبودن ۸. ضرری نبودن روزه ۹. حرجی نبودن روزه * شرایط صحت روزه: ۱. اسلام ۲. ایمان ۳. عقل ۴. بی هوش نبودن ۵. مسافر نبودن ۶. حایض و نفسا نبودن ۷. ضرری نبودن ۸. داشتن نیت ۹. ترک مفطرات ۱۰. روزهٔ قضا نداشتن (این شرط مربوط به روزهٔ واجب ماه مبارک رمضان نیست؛ بلکه برای کسی است که می‌خواهد روزهٔ مستحبی بگیرد. یعنی کسی که روزهٔ قضا بر گردن دارد نمی‌تواند روزهٔ مستحبی بگیرد) * نیت روزه از جمله نکات مهم در روزه گرفتن که بسیاری از افراد بدان توجه ندارند «نیت» است. نکاتی مهم دربارهٔ نیت: ۱. روزه مانند همهٔ عبادت‌های دیگر باید با «نیت و قصد قربت» همراه باشد؛ بعنی خودداری انسان از خوردن و آشامیدن و سایر چیزهای باطل‌کنندهٔ روزه، باید به خاطر دستور خداوند باشد. ۲. لازم نیست که انسان، نیت را بر زبان بیاورد؛ بلکه همین که عزم روزه گرفتن به قصد قربت (به خاطر خدا) در او باشد کافی است. ۳. زمان نیت روزه‌های واجـب معین، مثل روزهٔ ماه رمضان تا قبل از طلوع فجر (اذان صبح) است. پس اگر عمدا تا قبل از اذان صبح نیت نکرد، روزه او باطل است. اما اگر از روی فراموشی یا بی اطلاعی نیت نکرد، تا قبل از زوال (اذان ظهر) باید نیت روزه کند و روزه بگیرد و بعداً نیز روزهٔ آن روز را قضا نماید. نیت روزهٔ ماه مبارک رمضان بعد از زوال کافی نیست. اما در روزهٔ مستحبی، نیت تا زمان مغرب امکان دارد. ۴. اگر اول شب نیت کرد که فردا روز بگیرد و پس از آن به خواب رفت و تا بعد از اذان صبح بیدار نشد یا سرگرم کاری بود و از فرا رسیدن صبح غافل بود، و پس از آن توجه یافت، روزهٔ او صحیح است. ۵. کسی که در ماه رمضان از روی فراموشی یا بی اطلاعی، نیت روزه نکرده و در اثنای روز ملتفت شود، در صورتی که کاری که روزه را باطل می‌کند انجام داده باشد، روزه‌ی آن روز باطل است ولی تا غروب از کارهای باطل کنندهٔ روزه خودداری کند، اما چنانچه تا هنگامی که ملتفت روزه می‌شود کاری که روزه را باطل می‌کند انجام نداده باشد اگر بعد ازظهر است روزه باطل است، واگر پیش از ظهر است بنا بر احتیاط واجب باید نیت روزه کند و روزه بگیرد و بعداً نیز روزهٔ آن روز را قضا کند. ۶. اگر برای روزهٔ واجب غیر ماه رمضان، مانند روزهٔ کفاره یا قضا تا نزدیک ظهر نیت نکند، چنانچه تا آن وقت کاری که روزه را باطل می‌کند انجام نداده باشد، می‌تواند نیت کند و روزهٔ او صحیح است. ۷. کسی که روزهٔ قضای ماه رمضان بر او واجب است نمی‌تواند روزهٔ مستحبی بگیرد حتی اگر زمانی که وقت نیت روزهٔ واجب تمام شده است (یعنی بعد از ظهر) هم نیت روزهٔ مستحبی کند صحیح نیست، و چنانچه فراموش کند و روزهٔ مستحبی بگیرد در صورتی که در اثنای روز (چه پیش از ظهر باشد یا بعد ازظهر) یادش بیاید روزهٔ مستحبی او باطل می‌شود، حال اگر پیش از ظهر باشد می‌تواند نیت روزهٔ قضای ماه رمضان کند و روزه‌اش درست است. ---------- 🍀 اخلاق و اعتدال ؛ کانال سید علیرضا حسینی (عارف) در پیام‌رسان ایتا @alirezahoseiniaref
وظیفه بیمار نسبت به روزه.pdf
162.7K
🌙 همراه با احکام و اخلاق و آداب ماه مبارک رمضان ۱۴۴۴ 2⃣ روز دوم: چه بیمارانی می‌توانند روزه بگیرند و چه بیمارانی نباید روزه‌دار باشند؟ + دانلود ◻️ مؤسسه موضوع شناسی احکام فقهی در جدولی به تفکیک بیماری‌های گوناگون، وظیفه بیمارانی که نمی دانند باید روزه بگیرند یا خیر، مشخص نموده است. ◻️ در این جدول وظیفه بیمارانی با بیماری‌هایی همچون دیابت، تیروئید، کلیه، چشم، روماتیسم، قلب، اعصاب، روان، سرطان، گوارش، تنفس و ... مشخص شده است. 📥 برای خواندن متن، فایلِ پی.دی.اف بالا را دانلود کنید. ---------- 🍀 اخلاق و اعتدال ؛ کانال سید علیرضا حسینی (عارف) در پیام‌رسان ایتا @alirezahoseiniaref
🌙 همراه با احکام و اخلاق و آداب ماه مبارک رمضان ۱۴۴۴ 3⃣ روز سوم: ؟! ❓سؤال: افطار كردن در موقع اذان مغرب بهتر است يا خواندن نماز اول وقت؟ 📚 همه مراجع: خواندن نماز بهتر است؛ ولى اگر كسى منتظر شماست يا خیلی گرسنه هستید و به‌خاطر گرسنگی نمى‌توانید نماز را با حضور قلب بخوانید، اول افطار كنید. 👌 البته در این صورت هم، اگه بشود افطار را خیلی طولانی نکرد تا نماز در وقت فضیلتش خوانده شود، بهتر است. 🌘 وقت فضیلت نماز مغرب از ابتدای اذان مغرب آغاز می‌شود و تا پنجاه و یک دقیقه ادامه دارد. ---------- 🍀 اخلاق و اعتدال ؛ کانال سید علیرضا حسینی (عارف) در پیام‌رسان ایتا @alirezahoseiniaref
🌙 همراه با احکام و اخلاق و آداب ماه مبارک رمضان ۱۴۴۴ 4⃣ روز چهارم: باطل شدن روزه 🍰 کارهایی که روزه را باطل می‌کند (مُفطِرات روزه): ۱. خوردن و آشامیدن. ۲. جماع (آمیزش جنسی). ۳. استمنا (خود ارضایی جنسی). ۴. دروغ بستن به خدا و پیامبران و معصومین(ع). ۵. رساندن غبار غلیظ به حلق. ۶. فرو بردن تمام سر در آب (بنا بر احتیاط واجب). ۷. باقی ماندن بر جنابت و حیض و نفاس تا اذان صبح. ۸. اماله (تنقیه) کردن با مایعات. ۹. قی کردن عمدی (استفراغ از روی عمد). 🪥 چند مسأله: * خوردن چیزهای غیر خوراکی - مانند کاغذ یا پارچه و امثال آن - نیز روزه را باطل می‌کند. * خوردنِ کم، مانند قطره‌های بسیار کوچک آب یا خرده‌ی کوچکی از نان موجب بطلان روزه می‌شود. * اگر روزه‌دار چیزی را که لای دندان مانده است عمداً فرو ببرد، روزه‌اش باطل می‌شود. * اگر علم به وجود باقی‌ماندهٔ غذا در لای دندان‌ها و یا علم به رسیدن آن به حلق نداشته و یا فرو رفتن آن عمدی و با التفات نبوده روزه باطل نمی‌شود. بنابراین در سحر، مسواک بزند تا چیزی از غذا، لای دندان‌ها نمانده باشد. * فرو بردن خلط سر و سینه تا به فضای دهان نرسیده روزه را باطل نمی‌کند، اما اگر داخل فضای دهان شود احتیاط واجب آن است که آن را فرو نبرد. * خونی که از لثه بیرون می‌آید تا آن را فرو نبرده است روزه باطل نمی‌شود و چنانچه در آب دهان مستهلک شود (و از بین برود) محکوم به طهارت است و بلعیدن آن اشکال ندارد و باطل کنندهٔ روزه نخواهد بود، و همچنین در صورت شک در همراه بودن آب دهان با خون، فرو بردن آن اشکال ندارد و به صحت روزه ضرر نخواهد زد. ---------- 🍀 اخلاق و اعتدال ؛ کانال سید علیرضا حسینی (عارف) در پیام‌رسان ایتا @alirezahoseiniaref
🌙 همراه با احکام و اخلاق و آداب ماه مبارک رمضان ۱۴۴۴ 5⃣ روز پنجم: آیا «تزریق آمپول، واکسن و خون» و «زدن سرم»، روزه را باطل می‌کند؟ 💉 پاسخ اجمالی: حضرات آیات عظام امام خمینی(ره)، فاضل لنکرانی(ره)، بهجت(ره)، روحانی(ره)، علوی گرگانی(ره)، خامنه‌‏ای، مکارم شیرازی، شبیری زنجانی و سبحانی تبریزی: اگر آمپول جنبه غذایی و تقویتی دارد، باید از تزریق آن خودداری کرد؛ ولی اگر جنبه دوایی دارد و یا عضو را بی‏‌حس می‌کند، تزریق آن اشکال ندارد. حضرات آیات عظام گلپایگانی(ره)، اراکی(ره)، خویی(ره)، میرزا جواد تبریزی(ره)، صافی(ره)، نوری همدانی و سیستانی: تزریق آمپول روزه را باطل نمی‏‌کند، خواه جنبه غذایی و تقویتی داشته باشد، یا جنبه دوایی و مانند آن. 🧪 پاسخ تفصیلی: آیت‌الله خامنه‌ای: احتیاط واجب آن است که روزه‌دار از استعمال آمپولهای مقوّی یا مغذّی، یا آمپولهایی که به رگ تزریق می‌شود و نیز انواع سِرُم‌ها خودداری کند، ولی تزریق آمپول در عضله یا برای بی حس کردن و نیز دارو گذاشتن در زخمها و جراحتها اشکال ندارد. تزریق واکسن در عضله روزه را باطل نمی‌کند. تزريق خون به احتياط واجب، موجب بطلان روزه است. آیت‌الله وحید خراسانی: تزريق آمپولى كه به جاى دوا به كار مى‏رود يا عضو را بى حس مى‏كند، اشكال ندارد؛ ولى احتياط مستحب آن است كه از استعمال آمپولى كه به جاى آب و غذا به كار مى‏رود خوددارى كند. در سرم احتياط واجب اين است كه از آن اجتناب نمايد و در صورتى كه ضرورتى براى استعمال آن باشد، بايد بنابر احتياط واجب روزه را گرفته و بعداً آن را قضا نمايد. آیت الله مکارم شیرازی: تمام انواع آمپول‌های دارویی یا تقویتی یا بی حسّی که به‌صورت عضلانی تزریق می‌شوند و همچنین تزریق عضلانی واکسن برای افراد روزه‌دار اشکالی ندارد؛ ولی تزریق آمپول‌ها و سرم های وریدی (که در رگ تزریق می‌شوند) جایز نیست. تزريق خون، بنا بر احتياط واجب، روزه را باطل می‌کند؛ اما کسی که خون تزریق کرده بايد تا آخر روز از کارهايی که روزه را باطل می‌کند خودداری نمايد [یعنی روزه را نگه دارد] و بنابر احتیاط واجب بعداً روزهٔ قضای آن روز را نيز بجا آورد. آیت‌الله جوادی آملی: در صورتی که اکل و شرب از طریق غیر معتاد [غیر متعارف] مثلاً تزریق باشد، هر چند برخی ادعای انصراف ادلّه ابطال اکل و شرب را مطرح نمودند، لیکن اگر کاملاً اثر تغذیه را داشته باشد - مانند سرُم - مشمول اطلاق دلیل خواهد بود. [یعنی زدن آمپول و سرم غذایی و تقویتی، روزه را باطل می‌کند]. آیت‌الله شبیری زنجانی: تزریق خون، باطل کنندهٔ روزه است. ---------- 🍀 اخلاق و اعتدال ؛ کانال سید علیرضا حسینی (عارف) در پیام‌رسان ایتا @alirezahoseiniare