اصول کافی- کتاب فضل العلم
جلسه ۱۳
۱۴۰۱/۳/۳۰
🔷عظمت و شمولیت قرآن نسبت به جمیع علوم.
🔶عظمت و شمولیت سنت و احادیث.
🔷کیفیت اشتمال قران بر جمیع علوم.
🔶مراد از این باب از احادیث، دوری از اجتهاد به رای است.
🔷اخذ به سنت، اخذ به قران است.
🔶هیچ واقعه ای خالی از حکم نیست.
🔷تمام احادیث، شرح و تفسیر قرآن است.
🔶توضیح درباره ی دوران جاهلیت و ارتباط آن با اواخر غیبت کبری.
🔷فضای جامعه ی اسلامی در عصر خلفاء غاصبین.
https://eqbalnia.ir/1240/
https://eitaa.com/alkafi_eqbalnia
اصول کافی- کتاب فضل العلم
جلسه ۱۴
۱۴۰۱/۴/۲
🔷شناخت فضای جامعهی اسلامی پس از شهادت رسول الله ص.
🔶انتشار احادیث دروغین و جعل حدیث عمدی از جانب عدهای منافق.
🔷اصالت، در کتب حدیثی اهل سنت، جعل و بطلان است.
🔶اصالت، در کتب حدیثی شیعه صحت و اعتبار است.
🔷اهمیت علم به ناسخ و منسوخ و عام و خاص و محکم و متشابه در روایات.
🔶اهلبیت بین شیعیانشان اختلاف انداختند.
🔷وسعت در اخذ به احادیث مختلف.
🔶تفاوت اختلافاتی که ریشه در اختلاف روایات دارد با اختلافاتی که ریشه در اجتهاد به رای و قیاس دارد.
https://eqbalnia.ir/1244/
https://eitaa.com/alkafi_eqbalnia
اصول کافی- کتاب فضل العلم
جلسه ۱۵
۱۴۰۱/۴/۴
🔷جایگاه تخییر در اختلاف احادیث.
🔶اختلاف احادیث به عنوان عام و خاص.
🔷رجوع به طاغوت در منازعات.
🔶جایگاه فقهاء در رفع منازعات و خصومات.
🔷معنای موافقت و مخالفت روایات با قرآن.
🔶در مواجهه با احادیث مختلف، مهم، حالت تسلیم است.
🔷اهمیت مطابقت نیت و اعتقاد و عمل با سنت رسول الله ص.
🔶ملاک در حجیت احادیث، تطابق مضمون آن با محکمات است.
https://eqbalnia.ir/1248/
https://eitaa.com/alkafi_eqbalnia
17.mp3
30.45M
18.mp3
29.42M
اصول کافی- کتاب التوحید
جلسه ۱
۱۴۰۱/۴/۶
🔷#براهینی که اهلبیت مطرح فرموده اند، نوعا تذکر و تنبه است. و نیز عمدتا از راه آیات، بر وجود خداوند استدلال کردهاند.
🔶سه روش بررسی #روایات توحیدی.
🔷شرح حدیث اول: برخورد خوب امام صادق با آن #زندیق.
🔶رابطهی اسم و مسمی. و ارتباط اسم با #استدلال توحیدی.
🔷اهمیت #فطریات و بدیهیات، در استدلالات توحیدی.
🔶به حکم #عقل، انکار امری که به اطراف ان یقین نداریم قبیح و غلط است.
🔷قاعدهی عقلی وجوب دفع #ضرر محتمل و جلب منفعت محتمل.
🔶رابطهی اجزاء مجموعهی منظم و دلالت آن بر #نظم دهنده.
🔷بیان استدلال بر اینکه #دهر نمیتواند نظم دهنده باشد.
🔶رابطهی #معجزات انبیاء با اثبات توحید.
https://eqbalnia.ir/1251/
https://eitaa.com/alkafi_eqbalnia
اصول کافی- کتاب التوحید
جلسه ۲
۱۴۰۱/۴/۹
🔷علت نوع نگاه غلط کفار به #مومنین.
🔶رعایت اصول ایمانی مومن، ضرری به دنیای #کفار نمیزند.
🔷لازمهی #حقانیت و برهانی بودن مطلب، این نیست که همه بپذیرند.
🔶راه پی بردن به خداوند، مشاهدهی #آیات الهی است.
🔷پی بردن به خداوند از #سه راه: معجزات انبیاء، دقت در پدیدههای آفاقی، دقت در حالات نفسانی.
🔶فطرت پاک و #حجابهای ظلمانی.
🔷لزوم شناخت صفات #مصنوع.
🔶#تعریف حادث و قدیم.
🔷دلیل بر #حدوث اجسام.
🔶امکان تغییر و زوال، دربارهی #قدیم، محال است.
🔷تلازم #تغییر با حدوث و تلازم قدیم با عدم امکان تغییر و زوال.
https://eqbalnia.ir/1258/
https://eitaa.com/alkafi_eqbalnia
اصول کافی- کتاب التوحید
جلسه ۳
۱۴۰۱/۴/۱۱
🔷#تقدم خداوند بر اصل موطن کیفیت و حیثیت و مکان و زمان.
🔶اهمیت اصل #نفی_تشبیه در توحید.
🔷علت عدم امکان #ادراک خداوند.
🔶مدارک و #مشاعر مخلوقات، تنها مخلوقات را درک میکنند.
🔷معنای اثبات بلاتشبیه و بیان چگونگی اشاره و #دلالت مخلوقات به خداوند.
🔶بیان دو معنا برای #نفی_تعطیل.
🔷#بی_نهایتِ من جمیع الجهات، قابل درک نیست.
🔶#اثبات هر #صفت کمالی برای خداوند، باید با در نظر گرفتن نفی تشبیه باشد.
🔷خداوند، محاذی با هیچکدام از مشاعر و #مدارک مخلوقات نمیشود.
🔶کیفیت علم به خارج و #انطباع اشیاء در نفس انسان.
🔷امکان #استدلال از هر شیء بر اثبات وجود خداوند.
https://eqbalnia.ir/1260/
https://eitaa.com/alkafi_eqbalnia
اصول کافی- کتاب التوحید
جلسه ۴
۱۴۰۱/۴/۱۳
🔷آیا خلقت مخلوقات موجب ایجاد #تغییر در خداوند میشود؟
🔶آیا خداوند #علت تامه ی مخلوق اول است؟
🔷#ارادهی خدا مخلوق خداست نه عین ذات خدا.
🔶#مشیت خدا و اسماء خدا با سایر مخلوقات متفاوت هستند.
🔷آیا #ازلی بودن مخلوق اول محال است؟
🔶دو معنا برای #عدم.
🔷در عالم زمان، تا #زمان بوده مخلوقی هم بوده.
🔶#الفاظ دربارهی خداوند، معنای دیگری دارند.
🔷آنچه دربارهی تمام مخلوقات #مشترک است ، عدم #استقلال است.
🔶معنای عبارت (لامنشیء).
🔷#شرح عبارتی از #صحیفهی سجادیه.
🔶ظهور روایت بر عدم ازلیت مخلوقات است.
🔷آیا لازمهی #ازلیت اسماء الله بسته شدن دست خداوند است؟
🔶#رابطهی خداوند و اولین مخلوق، قابل فهم و درک نیست.
🔷علت #انکار خدا توسط ملحدین.
https://eqbalnia.ir/1264/
https://eitaa.com/alkafi_eqbalnia
اصول کافی- کتاب التوحید
جلسه ۵
۱۴۰۱/۴/۱۶
🔷امکان شریک برای خداوند، محال است.
🔶سه دلیل امام صادق بر نفی شریک.
🔷کیفیت دلالت الفاظ بر خداوند بدون تشبیه.
🔶ردی بر قاعدهی بسیط الحقیقه کل الاشیاء.
🔷هیچ ایه و روایتی دال بر وحدت وجود نداریم.
🔶معنای حقیقت شیئیت.
🔷جمیع مخلوقات، مرکب و محدود هستند.
https://eqbalnia.ir/1269/
https://eitaa.com/alkafi_eqbalnia
اصول کافی- کتاب التوحید
جلسه ۶
۱۴۰۱/۴/۱۸
🔷قاعده: خداوند، شیء است بخلاف الاشیاء.
🔶تعریف قوه ی عاقله و واهمه.
🔷خداوند معقول و محدود و متوهم نیست.
🔶وجود خداوند عین ذات اوست.
🔷معرفت به ذات خداوند محال است.
🔶اهمیت موضوع نفی تشبیه.
🔷خدا خالی از خلق و خلق، خالی از خداست.
🔶هیچ ذکری از مخلوقات، در ذات خداوند نیست.
https://eqbalnia.ir/1272/
https://eitaa.com/alkafi_eqbalnia
اصول کافی- کتاب التوحید
جلسه ۷
۱۴۰۱/۴/۲۰
🔷تعدد انواع استفاده از الفاظ در رساندن معارف.
🔶معنای سمیع و بصیر بودن خداوند و تفاوت آن با سمیع و بصیر بودن انسان.
🔷معنای عبارت: لک یا الهی وحدانیة العدد.
🔶ادبیات برون دینی اهلبیت در مسائل توحیدی.
🔷هر آنچه درک شود محدود است مگر خداوند.
🔶اثبات خداوند مساوی با احاطه به او نیست.
🔷معنای تعطیل، انکار و نفی و ابطال است.
🔶تقسیم دوگانه ی تعطیل: تعطیل از اثبات و تعطیل از تشبیه.
🔷اثبات خداوند از طریق علوم روز.
🔶آیا اثبات وجود با محدودیت تلازم دارد؟
🔷هر موجودی مخلوق و محدود است مگر خداوند.
https://eqbalnia.ir/1274/
https://eitaa.com/alkafi_eqbalnia