eitaa logo
تفسیر المیزان
9.6هزار دنبال‌کننده
180 عکس
39 ویدیو
0 فایل
تفسیر المیزان علامه طباطبایی ره 🙏راه حمایت از کانال: ۵۸۹۲۱۰۱۳۰۸۱۵۷۲۶۸ جعفری. بانک سپه ارتباط @samad10011
مشاهده در ایتا
دانلود
🌺 تفسیر آیات 2⃣3⃣تا8⃣4⃣ سوره از تفسير شریف المیزان 🔰 ترجمه آیات 🔸چنين نيست قسم به ماه (تابان )2⃣3⃣ 🔸و قسم به شب تار چون (به سحر كه وقت راز و نماز مشتاقان خداست ) باز گردد3⃣3⃣ 🔸و قسم به صبح چون جهان را روشن سازد 4⃣3⃣ 🔸كه اين قرآن يكى از بزرگترين آيات است 5⃣3⃣ 🔸پند و اندرز آدميانست6⃣3⃣ 🔸تا از شما آدميان هر كه بخواهد (در مقام ايمان و طاعت و سعادت ) پيش ‍ افتد يا باز ماند7⃣3⃣ 🔸هر نفسی در گرو عملى است كه انجام داده است8⃣3⃣ 🔸مگر اهل يمين (كه به يمن و سعادت نيكوكار شدند)9⃣3⃣ 🔸آنان در باغهاى بهشت متنعمند و سؤال مى كنند0⃣4⃣ 🔸از احوال دوزخيان گنهكار1⃣4⃣ 🔸كه شما را چه عملى به عذاب دوزخ در افكند؟2⃣4⃣ 🔸آنان جواب دهند كه ما از نمازگزاران نبوديم3⃣4⃣ 🔸و به مستمند طعام (و صدقه اى ) نمى داديم 4⃣4⃣ 🔸و ما با اهل باطل همنشين و همصدا بوديم 5⃣4⃣ 🔸و ما روز جزا را تكذيب مى كرديم 🔸تا آنكه (با مرگ ) يقين به قيامت يافتيم 🔸پس در آن روز شفاعت شفيعان (از انبيا و اوليا) در حق آنان هيچ پذيرفته نشود ____________ 🌷شادی روح علامه طباطبایی ره صلوات👇 https://eitaa.com/joinchat/3198156911C12d6d8964a
🌺 بیان آیات 2⃣3⃣تا 8⃣4⃣سوره از تفسير شریف المیزان 🔰 بیان آیات 🔸در اين آيات قرآن كريم از تهمتهايى كه بدان زده شده تنزيه گرديده و اين معنا مسجل گشته كه قرآن يكى از آيات كبراى حق است. در آن انذار تمامى بشر است، و در پيرويش آزادى نفوس از گروگان اعمال است، اعمالى كه او را به سوى سقر مى كشاند. ____________ 🌷شادی روح علامه طباطبایی ره صلوات👇 https://eitaa.com/joinchat/3198156911C12d6d8964a
🌺 تفسیر آیه 2⃣3⃣سوره از تفسير شریف المیزان 🔰َكلا وَ الْقَمَرِ2⃣3⃣ 🔸كلمه (مانند حاشا در فارسى ) رد و انكار مطالب ما قبل خودش است، در تفسير كشاف گفته: آوردن كلمه بعد از جمله (و ما هى الا ذكرى للبشر) انكار ذكرى بودن قرآن براى منافقين و كفار است، مى فرمايد قرآن كه براى بشرت ذكر است، براى اينان تذكر نيست، چون اينان متذكر نمى شوند، احتمال هم دارد به خاطر اينكه قبل از جمله (انها لاحدى الكبر) واقع شده، رد منكرين همين جمله باشد و بفرمايد على رغم منكرين قيامت، واقعه قيامت يكى از بزرگترين دواهى است. 🔸پس بنا به احتمال اول انكار مطلب گذشته است، و بنا بر احتمال دوم انكار و رد مطلب آينده است. البته احتمال سومى نيز هست كه به زودى از نظر خواننده خواهد گذشت. ____________ 🌷شادی روح علامه طباطبایی ره صلوات👇 https://eitaa.com/joinchat/3198156911C12d6d8964a
🌺 تفسیر آیه3⃣3⃣و4⃣3⃣ سوره از تفسير شریف المیزان 🔰و الَّيْلِ إِذْ أَدْبَرَ 3⃣3⃣ 🔰وَ الصبْح إِذَا أَسفَرَ4⃣3⃣ 🔸در اين جمله سه بار سوگند ياد شده، و منظور از ليل گذشتن شب در مقابل پيش آمدن شب است، و منظور از (اسفار صبح) هويدا گشتن صبح و بيرون شدن آن از پرده شب است. ____________ 🌷شادی روح علامه طباطبایی ره صلوات👇 https://eitaa.com/joinchat/3198156911C12d6d8964a
🌺 تفسیر آیه5⃣3⃣ سوره از تفسير شریف المیزان 🔰إِنهَا لاحْدَى الْكُبرِ5⃣3⃣ 🔸مفسرين گفته اند: ضمير در اين جمله به كلمه بر مى گردد و كلمه جمع (كبرى) است. 🔸و مراد از اينكه سقر يكى از بزرگترين است، اين است كه سقر يكى از بزرگترين دواهى و تحولات است، داهيه اى است كه هيچ داهيه ديگرى به آن پايه از عظمت نمى رسد، همچنان كه خود ما مى گوييم: فلانى يكى از رجال است، يعنى در بين رجال نظيرى ندارد، و جمله مورد بحث جواب سوگند است. 🔸و معناى آيه اين است كه: من به فلان و فلان سوگند مى خورم، كه سقر يكى از بزرگترين تحولات و دواهى عالم است - بزرگترين آن - از نظر اينكه بشر را تهديد مى كند. 🔸و بعيد نيست وجه سومى در بين باشد، و آن اين است كه كلمه رد گفتار وليد در باره قرآن باشد، كه گفت: (ان هذا الا سحر يوثر ان هذا الا قول البشر) و ضمير آنها به قرآن برگردد، بدان جهت كه قرآن آيات است و گر نه مى بايد فرموده باشد (انه) و يا از باب مطابقت اسم (ان) با خبر آن باشد به اين معنا كه چون خبر (ان ) يعنى كلمه (احدى) مونث است ضمير هم كه اسم آن است مونث آورده شده. 🔸و معناى آيه اين است كه: نه، آنطور كه وليد گفت نيست، من به قمر و شب و صبح سوگند مى خورم كه قرآن - البته يعنى آياتش - از نظر انذار يكى از آيات كبراى الهى است. 🔸بعضى هم گفته اند: جمله (انها لاحدى الكبر) تعليل است براى ، و سوگندهايى كه بعد از اين كلمه و آن تعليل فاصله شده براى تاءكيد است، نه جواب سوگند، و جواب سوگند در تقدير است، كه خود كلمه (كلا) بر آن دلالت مى كند.(بنا به گفته این مفسر معنا چنین می شود: حاشا به قمر و شب وصبح سوگند که چنین نیست، برای این که قرآن یکی از بزرگترین آیات الهیه است) مترجم. ________ 🌷شادی روح علامه طباطبایی ره صلوات👇 https://eitaa.com/joinchat/3198156911C12d6d8964a
🌺 تفسیر آیه6⃣3⃣ سوره از تفسير شریف المیزان 🔰نَذِيراً لِّلْبَشرِ6⃣3⃣ 🔸كلمه مصدر و به معناى بيم رساندن است، و اگر منصوب آمده به خاطر اين بوده كه به نظر ما تميز، و به نظر بعضى حال از مطلبى است كه از سياق (انها لاحدى الكبر) فهميده مى شود، و به قول آن مفسر معنايش اين است كه قرآن در حالى كه بيم رسان است، از آيات كبراى الهى است، و به نظر ما معنايش اين مى شود كه قرآن از حيث انذار و بيم رسانى از آيات كبراى حق است. 🔸بعضى وجوه ديگرى ذكر كرده اند كه قابل اعتناء نيست، مثلا يكى گفته: صفت پيغمبر است، و آيه متصل به اول سوره و تقدير آن (قم نذيرا للبشر فانذر) است. و آن ديگرى گفته: صفت خداى تعالى است. ________ 🌷شادی روح علامه طباطبایی ره صلوات👇 https://eitaa.com/joinchat/3198156911C12d6d8964a
🌺 تفسیر آیه7⃣3⃣ سوره از تفسير شریف المیزان 🔰لِمَن شاءَ مِنكمْ أَن يَتَقَدَّمَ أَوْ يَتَأَخَّرَ7⃣3⃣ 🔸اين جمله انذار را عموميت مى دهد به همه بشر، چه آنها كه ايمان بياورند و چه آنها كه نياورند و جمله (لمن شاء) بدل است از كلمه و جمله (ان يتقدم ...) مفعول كلمه است، و منظور از پيروى كردن از حق است كه مصداق خارجيش ايمان و اطاعت است، و منظور از پيروى نكردن است كه مصداقش كفر و معصيت است و معنايش اين است كه: از اين جهت از بزرگترين آيات الهى است كه نذير است براى همه بشر، چه آنهايى از شما كه حق را پيروى مى كنند، و چه آنهايى از شما كه حق را پيروى نمى كنند، و احدى نيست كه بى رابطه با قرآن باشد. 🔸بعضى گفته اند: جمله (ان يتقدم ) در موضع رفع است تا مبتدا باشد، و جمله (لمن شاء) خبر آن است، و مثل اين است كه بگويى: (لمن ترضا ان يصلى - كسى كه وضو گرفته مى تواند نماز بخواند) پس معنى مطلق است يعنى (كسى كه تقدم را بخواهد مى تواند متقدم شود، و كسى كه تاخر را بخواهد مى تواند متاخر باشد) و يا مثل كلام خداى تعالى است كه در جاى ديگر فرموده : (فمن شاء فليومن و من شاء فليكفر)، و مراد از تقدم و تاخر، سبقت گرفتن و نگرفتن به سوى خير است واین بود گفتار آن مفسر. ________ 🌷شادی روح علامه طباطبایی ره صلوات👇 https://eitaa.com/joinchat/3198156911C12d6d8964a
🌺 تفسیر آیه8⃣3⃣ سوره از تفسير شریف المیزان 🔰كلُّ نَفْسِ بِمَا كَسبَت رَهِينَةٌ8⃣3⃣ 🔸حرف (باء) در به معناى باى فارسى و يا به معناى (بسبب) است، و يا به معناى (در مقابل) است، و كلمه به معناى رهن و گروگان است، همچنان كه زمخشرى در كشاف گفته: كلمه در آيه (كل نفس بما كسبت رهينه) مونث رهين نيست، كه كسى خيال كند چون كلمه نفس مونث است، رهينه نيز مونث آمده، چون اگر اين منظور هم در كار باشد باز مى توانست مذكر بياورد، و بفرمايد (بما كسبت رهين) براى اينكه صيغه فعيل در صورتى كه به معناى مفعول باشد مذكر و مونث در آن يكسان است، هم در مذكر مى آيد و هم در مونث، بلكه اين كلمه اسمى است به معناى رهن، مثل اينكه كلمه (شتيمه) اسم شتم است، گويا فرموده: (كل نفس بما كسبت رهن). 🔸و معناى جمله بنا به گفته وى اين است كه: (هر نفسى در گرو است، با آنچه كه كرده، و يا به سبب آنچه كرده، و يا در مقابل آنچه كرده است). 🔸و گويا غنايت در (رهينه شمردن هر نفس) اين بوده كه خداى تعالى اين حق را به گردن خلق دارد كه با ايمان و عمل صالح او را بندگى كنند، پس هر نفسى از خلق نزد خدا محفوظ و محبوس است، تا اين حق و اين دين را بپردازد، حال اگر ايمان آورد و عمل صالح كرد از گرو در آمده آزاد مى شود، و اگر كفر ورزيد و مرتكب جرم شد و با اين حال مرد، همچنان رهين و براى ابد محبوس است، و اين يك نوع رهين بودن است، غير آن نوع ديگر كه آيه (كل امرى ء بما كسب رهين ) متعرض آن است و ما فرق ميان دو نوع رهين بودن را در سوره طور بيان كرديم . 🔸گفتيم آيه قبلى انذار را تعميم مى داد، اين آيه علت آن تعميم را بيان مى كند، چون وقتى نفس انسانى رهين كرده هاى خود باشد، قهرا هر نفسى بايد از آتش قيامت كه او را در صورت مجرم بودن و پيروى حق نكردن در آن حبس مى كنند دلواپس باشد كه، همين دلواپسى تقوى است. ______________ 🌷شادی روح علامه طباطبایی ره صلوات👇 https://eitaa.com/joinchat/3198156911C12d6d8964a
🌺 تفسیر آیه9⃣3⃣ سوره از تفسير شریف المیزان 🔰إِلا أَصحَب الْيَمِينِ9⃣3⃣ 🔸(اصحاب يمين ) كسانى هستند كه در روز حساب نامه عملشان را به دست راستشان مى دهند، و اينان دارندگان عقايد حق و اعمال صالح از مؤمنين متوسط الحالند، كه نامشان به عنوان (اصحاب اليمين ) در مواردى از قرآن كريم مكرر آمده و به همين جهت استثناى مورد بحث استثنايى است متصل. 🔸و آنچه از مجموع (مستثنى منه ) و (مستثنى ) استفاده مى شود اين است كه نفوس داراى عمل به دو قسم تقسيم مى شوند، يكى نفوسى كه رهين به كرده هاى خويشند، و اين نفوس مجرمين است، و دوم نفوس ‍ آزاد شده از رهن، و اين نفوس اصحاب يمين است، و اما سابقون مقرب، يعنى آنهايى كه خداى تعالى در بعضى از موارد كلامش قسم سوم براى دو قسم نامبرده شمرده، و فرموده: (و كنتم ازواجا ثلثه فاصحاب الميمنه ... اولئك المقربون ) داخل در تقسيم مورد بحث نيستند، چون در اول قيد كرديم، نفوس داراى عمل. 🔸و اما مقربين آن چنان در مستقر عبوديت استقرار يافته اند كه اصلا خود را صاحب نفس نمى دانند، تا چه رسد به اينكه صاحب عمل بدانند، هم نفس خود را ملك خدا مى دانند، و هم اعمالشان را، آنان نه در محضر خداى تعالى حاضر مى شوند، و نه به حسابشان رسيدگى مى شود، همچنان كه در آيه زير فرموده : (فانهم لمحضرون الا عباد اللّه المخلصين )،(همه نفوس احضار می شوند الا بندگان مخلص) _۱۲۸ پس اين طايفه از تقسيم مورد بحث به كلى بيرونند. 🔸و از مفسرين حكايت شده كه بعضى از آنان اصحاب يمين را به ملائكه، و بعضى ديگر به اطفال مسلمين، و بعضى ديگر به كسانى كه در روز ميثاق در سمت راست آدم بودند، و بعضى ديگر به كسانى كه قرآن درباره آنان فرموده:(الذين سبقت لهم منا الحسنى - كسانى كه از طرف ما برايشان سرنوشت خوب نوشته) تفسیر کرده اند، ولی همه اینها وجوهی ضعیف است که ضعفش بر کسی پوشیده نیست. _______________ 🌷شادی روح علامه طباطبایی ره صلوات👇 https://eitaa.com/joinchat/3198156911C12d6d8964a
🌺 تفسیر آیه0⃣4⃣و1⃣4⃣و 2⃣4⃣ سوره از تفسير شریف المیزان 🔰فى جَنَّتٍ يَتَساءَلُونَ 0⃣4⃣ 🔰عَنِ الْمُجْرِمِينَ1⃣4⃣ 🔰 مَا سلَككمْ فى سقَرَ2⃣4⃣ 🔸كلمه (فى جنات ) خبرى است براى مبتدايى محذوف، و اگر را بدون الف و لام آورد و فرمود: (در بهشتهايى ) براى تعظيم بهشت ها بود، خواست بفرمايد: در بهشت هايى كه از عظمت به حدى است كه وصفش قابل درك نيست. البته ممكن هم هست خبر نباشد، بلكه حال از (اصحاب يمين ) باشد. 🔸و منظور از جمله (يتساءلون عن المجرمين ) اين است كه مجموعه اهل بهشت از مجموعه مجرمين مى پرسند، نه اينكه هريك نفر از اهل بهشت از يك نفر از اهل دوزخ بپرسد. 🔸(ما سلككم فى سقر) يعنى چه چيز شما را داخل سقر كرد؟ و اين سؤال بيانگر همان تسائل و از قبيل بيان جمله به جمله است، و ممكن هم هست قولى در تقدير باشد، و تقدير كلام (قائلين ما سلككم فى سقر - در حالى كه مى گويند: چه چيز شما را داخل سقر كرد) بوده باشد. _____________ 🌷شادی روح علامه طباطبایی ره صلوات👇 https://eitaa.com/joinchat/3198156911C12d6d8964a
🌺 تفسیر آیه3⃣4⃣ سوره از تفسير شریف المیزان 🔰قَالُوا لَمْ نَك مِنَ الْمُصلِّينَ 3⃣4⃣ 🔸ضمير جمع در _ گفتند به مجرمين بر مى گردد، و مراد از نماز معمولى نيست، بلكه منظور توجه عبادتى خاص ‍ است به درگاه خداى تعالى، كه با همه انحاى عبادتها يعنى عبادت در شرايع معتبر آسمانى كه از حيث كم و كيف با هم مختلفند مى سازد. _____________ 🌷شادی روح علامه طباطبایی ره صلوات👇 https://eitaa.com/joinchat/3198156911C12d6d8964a
🌺 تفسیر آیه4⃣4⃣ سوره از تفسير شریف المیزان 🔰وَ لَمْ نَك نُطعِمُ الْمِسكِينَ4⃣4⃣ 🔸مراد از اطعام انفاق بر تهى دستان جامعه است، به مقدارى كه بتوانند كمر راست كنند و حوائجشان برطرف شود. و اطعام مسكين اشاره است به حق الناس، و صلاة اشاره است به حق الله، و اينكه اين دو قسم حق را عملا بايد پرداخت. _____________ 🌷شادی روح علامه طباطبایی ره صلوات👇 https://eitaa.com/joinchat/3198156911C12d6d8964a