؛ ✨؛
اگر گفتند بیرونش کنید.
بگو :
نمی رَوَم ز دیارِ شما به کشور دیگر
بیرون کنیدَم از این دَر، دَرآیم از دَرِ دیگر
اگر گفتند: این جرأت را از که آموختی؟
بگو:
از حِلم شما.
اگر گفتند: قابلیت استفاضه نداری.
بگو:
قابلیت را هم شما افاضه می فرمایید.
؛ ✨✨✨؛
https://eitaa.com/joinchat/2535522313Ceab2c3dee7
؛ ✨؛
باز اگر از تو اعراض نمودند٬
بگو:
به والله به بالله به تَالله
به حقِّ آیه نَصُرمِنَ الله
که مُو از دامنت دست بر نَدیرُم (ندارم)
اگر کشته شوم الحُکم لِلّه
اگر گفتند: مُذنِبی.
بگو:
اوّلا:
شنیدم شما غفارید ،
و ثانیا:
من مَلَک نیستم٬ آدم زاده ام
نا کَرده گنه دراین جهان کیست؟ بگو
آنکس که گنَه نکرده و زیست بگو
من بد کُنم و تو بد مکافات دهی
پس فرق میان من و تو چیست؟ بگو
؛ ✨✨✨؛
https://eitaa.com/joinchat/2535522313Ceab2c3dee7
؛✨؛
اگر گفتند: این حرفها را ازکجا یاد گرفتی؟
بگو:
بلبل از فیضِ گُل آموخت سخن وَرنه نَبود
این همه قول و غزل تَعبیه در مِنقارش
اگر گفتند: چه می خواهی؟
بگو:
جز تو ما را هوای دیگر نیست
جز لقای تو هیچ در سر نیست
؛ ✨✨✨؛
*هزار و یک نکته *
؛ ✨✨✨✨✨؛
https://eitaa.com/joinchat/2535522313Ceab2c3dee7
🔹کانال علامه حسن زاده آملی(ره)🔹
📚شخصیتشناسی علامه حسن حسنزاده آملی رحمت الله علیه #قسمت_چهاردهم 6- استاد همچنین در علم هیئت و نج
📚شخصیتشناسی علامه حسن حسنزاده آملی رحمت الله علیه
#قسمت_پانزدهم
9- استاد درباره کیفيّت وحى بر رسول الله بیان مىکند که بر اساس روایات وارده استفاده مىشود که حال رسول الله(ص) در هنگام وحىِ بى تمثّل، سنگینتر از حال در هنگام وحى با تمثّل بود و این معنى براى اهل سلوک واضح است چون جذبههاى بى صورت دست دهد سخت در قلق و اضطراب افتد بخلااف حالتى که با صورت حصول تمثل است، علّتش این است که در تمثّل با صورت مألوف و مأنوس عالم شهادت محشور است بخلاف خلاف آن که با مجرّد بحت است و علّت دیگر اینکه عالم شهادت نشئهى افتراق است و عالم غیب عالم انفراد. لاجرم وحدت و سلطه با این است که جمع است و آن چون متکثّر است ضعیف است از این روى هر چه توجّه روح انسان به عالم جمع بیشتر شود دهشت او بیشتر است زیرا با قوىتر روبرو میگردد.«11»
10- یکى از مباحث مهمّ عرفان نظرى قاعده اعدام و ایجاد است که محى الدین آنرا در فص سلیمانى به طور مستوفى توضیح داده است به نظر ابن عربى حصول عرش در نزد سلیمان به طریق اعدام و ایجاد است، زمان عدم عرش از مکانش عین وجودش در نزد سلیمان است از قبیل تجدید خلق با انفاس و کسى را به این قدر(از جهت قلّت و لطافت آن) علم نیست بلکه انسان به نفس خویش شاعر نیست که در هر نفسى" لایکون ثم یکون" نیست مىشود و هست مىشود، نبود، و بود، مىشود.«12» استاد احضار تخت از یمن به شام را با قاعده اعدام و ایجاد مردود دانسته و بیان مىکند که در احضار تخت نیازى به تمسّک به اعدام و ایجاد نیست بلکه احضار آن به وسیله یک قوّه نفسانى روحانى بوده است. استاد علامه ابوالحسن شعرانى در حاشیه خود بر تفسیر مجمع البیان مىنویسد: طلوع خورشید از ابتداى قرص آن تا به آخرش حدود دو دقیقه طول مىکشد در حالیکه قطر آن بیش از هزار برابر قطر زمین است بنابراین هر جزء خورشید در یک ثانیه ده برابر قطر زمین حرکت مىکند پس هیچ بعید نیست که تخت بلقیس در عرض چند ثانیه از یمن به شام منتقل گردد.«13» استاد تصریح مىکند که در زمان ما هواپیماها مثل چنین مسافتى را در حدود همان مدتى که عفریتى از جن اراده کرده بود با یک سلسله اسباب زمینى مىپیمایند که بر ما معلوم نیست و امّا آن کسى که نزد او علمى از کتاب بود به وسیله یک سبب نفسانى روحانى تخت را حاضر نمود و از نیرویى استفاده کرد که ماهيّت آن نیز بر ما مجهول است.«14»
11- از اندیشههاى نورانى استاد تبیین ادب مع الله و توضیح دقائق آن است به نظر استاد ادب مع الله ایجاب مىکند که بدون اذن و امر به تصرّف در برنامههاى چرخ نظام تکوینى و حکمى از احکام کتاب تشریعى، دست تصرّف به چیزى دراز نکند و اگر چیزى به انسان دادند ادب اقتضاء مىکند که در ازاى آن عبد شکور باشد و چه بسیار از اولیاء الله که به آنان دست تصرّف عطاء شده است و لکن ادب و معرفتشان مانع از اعمال تصرّف شدهاند و دیگر ادب مع الله اقتضاء مىکند که از او جز او را نخواهى که این عبادت احباب و احرار است این امر از بلند همتى عبد است کسانىکه دون همتاند به وفق دنائت خود طلب دارند. و از مهّمترین ادب مع الله حضور قلب باید که در خطاب و مناجات توجّه به حق باید وگرنه دعاء با انصراف قلب به غیر و عدم توجّه به حق سبحانه محض سوء ادب است و این دعا قرب نیاورد، بُعد مىآورد. انسان باید مقام عنديّت را حائز شود که عبدالله عندالله است.«15»
ادامه دارد...
┄┅═══❉☀❉═══┅┄
کانال علامه حسن زاده آملی ره👇
https://eitaa.com/joinchat/2535522313Ceab2c3dee7
✨رساله لقاءالله تعالی✨
https://eitaa.com/joinchat/2535522313Ceab2c3dee7
؛✨؛
همهٔ موجودات، همواره نزد خداوند حاضرند،
اما این حضور برای آنان
قابل درک نیست،
مثل آن ماهی که دریا را درک نمی کرد.
تعبیرِ عارف آن است که خداوند از شدت ظهورش در خفاست.
؛ ✨✨✨؛
https://eitaa.com/joinchat/2535522313Ceab2c3dee7
؛✨
پس طلبِ حضور یعنی؛
گشوده شدنِ چشمِ باطن،
برای درکِ محضرِ الهی که هر لحظه در آنیم.
اهلِ معرفتی گفته است که آنکه
ظاهرست خداست،
و آنکه پنهان است عالَم است،
باید با خدا عالَمِ پنهان شده را پیدا کرد.
« پروانه، "پَروا - نَه" است.
او از اینکه شجاعانه خود را به آتش عشق اندازد، "پروا"یی ندارد.
او حیاتِ جاودانه اش را با سوختنِ خویش بدست می آورد،
و با" نبود" ش بر "بود"ی فرادست،
مُهر" حضور" می زَنَد. »
؛ ✨✨✨؛
https://eitaa.com/joinchat/2535522313Ceab2c3dee7
؛✨؛
آفتاب نمادِ نور است،
مقصود از این سخن آن است که چون خداوند به بیان کریمهٔ قرآن کریم:
اللَّهُ نُورُ السَّمَاوَاتِ وَالْأَرْضِ مَثَلُ نُورِهِ كَمِشْكَاةٍ فِيهَا مِصْبَاحٌ الْمِصْبَاحُ فِي زُجَاجَةٍ الزُّجَاجَةُ كَأَنَّهَا كَوْكَبٌ دُرِّيٌّ يُوقَدُ مِن شَجَرَةٍ مُّبَارَكَةٍ زَيْتُونَةٍ لَّا شَرْقِيَّةٍ وَلَا غَرْبِيَّةٍ يَكَادُ زَيْتُهَا يُضِيءُ وَلَوْ لَمْ تَمْسَسْهُ نَارٌ نُّورٌ عَلَىٰ نُورٍ يَهْدِي اللَّهُ لِنُورِهِ مَن يَشَاءُ وَيَضْرِبُ اللَّهُ الْأَمْثَالَ لِلنَّاسِ وَاللَّهُ بِكُلِّ شَيْءٍ عَلِيمٌ.
الله نور آسمانها و زمین است.
پس هر نوری در عالَم
جلوهٔ نور اوست،
پس همانگونه که خورشید نمادِ نورافشانی گردید
و از نورِ خدا
بهرهٔ "نورِ ظاهری" برد،
انسان نیز می تواند از نورِ خدا
بهرهٔ " نورِ باطنی" برده
و وجودش تعالی یابد.
؛ ✨✨✨؛
*الهی نامه "
*شرح حکمی الهی نامه علامه حسن زاده ره *
؛ ✨✨✨✨✨؛
https://eitaa.com/joinchat/2535522313Ceab2c3dee7
🚨سلام علیکم
قبول عبادات استیجاری نماز قضا و روزه قضا و ختم قرآن قیمت مناسب
اطلاعات بیشتر آی دی زیر:
@alfaghir_59
؛✨؛
« امام زین العابدین علیه السلام در کلام علامه حسن زاده ره »
اوج مقام "حضور"
شخص هميشه در "حضور" است،
و پاسبانِ حرمِ دل است.
كه امام صادق عليه السلام فرمود:
القلب حرم الله
فلا تسكن حرم الله غير الله .
و محاسبِ اعمالِ خود و مواظبِ زبان و قلمِ خود است ،
حتى نياتش را متوجه است .
نيتِ بد، هر چند به مرحلهٔ عمل نرسد و از جنبه فقهى كيفر نداشته باشد،
و تعزير و حد بر آن مترتب نشود،
در روح و جانِ او اثر مى گذارد.
نيتِ بد انسان را تيره مى كند.
؛ ✨✨✨؛
https://eitaa.com/joinchat/2535522313Ceab2c3dee7
؛✨؛
حضرت امام سجاد عليه السلام
در صحيفه، بيانى دارد،
قريب به اين مضمون كه :
«بارالها!
كسى كه نيتِ گناه تو مى كند،
استحقاقِ كيفر تمام گناهكاران را دارد.
جز اين كه بزرگوارىِ تو عقابش
نمى كند و عذابش نمى دهد.»
اين مقام "حضورِ" تامِ يك
انسان كامل است.
از اين گونه لطايفِ عرفانى
و نكاتِ ذوق در كلمات ائمه اطهارمان عليهم السلام بسيار است .
؛ ✨✨✨؛
*فضایل و سیره چهارده معصوم در آثار علامه حسن زاده آملی ره*
؛ ✨✨✨✨✨؛
https://eitaa.com/joinchat/2535522313Ceab2c3dee7