صلوات خاصهٔ حضرت زهرا سلاماللهعلیها.mp3
2.57M
🌷صلوات خاصهٔ حضرت زهرا (سلاماللهعلیها)🌷
اللّٰهُمَّ صَلِّ عَلَى الصِّدِّيقَةِ فاطِمَةَ الزَّكِيَّةِ، حَبِيبَةِ حَبِيبِكَ وَ نَبِيِّكَ، وَ أُمِّ أَحِبَّائِكَ وَ أَصْفِيائِكَ، الَّتِي انْتَجَبْتَها وَ فَضَّلْتَها وَ اخْتَرْتَها عَلَىٰ نِساءِ الْعالَمِينَ. اللّٰهُمَّ كُنِ الطَّالِبَ لَها مِمَّنْ ظَلَمَها وَ اسْتَخَفَّ بِحَقِّها، وَ كُنِ الثَّائِرَ اللّٰهُمَّ بِدَمِ أَوْلادِها. اللّٰهُمَّ وَ كَما جَعَلْتَها أُمَّ أَئِمَّةِ الْهُدىٰ، وَ حَلِيلَةَ صاحِبِ اللِّواءِ، وَ الْكَرِيمَةَ عِنْدَ الْمَلَإِ الْأَعْلىٰ، فَصَلِّ عَلَيْها وَ عَلَىٰ أُمِّها [خَدیجَةَ الْکُبْریٰ] صَلاةً تُكْرِمُ بِها وَجْهَ أَبِيها مُحَمَّدٍ صَلَّى اللّٰهُ عَلَيْهِ وَ آلِهِ وَ تُقِرُّ بِها أَعْيُنَ ذُرِّيَّتِها، وَ أَبْلِغْهُمْ عَنِّي فِي هٰذِهِ السَّاعَةِ أَفْضَلَ التَّحِيَّةِ وَ السَّلامِ.
🎙حاج علیاصغر انصاریان
📚 مفاتیحالجنان
ــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ
📹 صلوات خاصه (آیةالله فاطمینیا)
📜 زیارت حضرت زهرا (سلاماللهعلیها)
🆔 @allame_tehrani
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
💡چراغ خانۀ حیدر...
◾️سوگنامۀ شهادت حضرت فاطمۀ زهراء سلاماللهعلیها
🎙حضرت آیةالله حسینی طهرانی (حفظهالله)
🆔 @allame_tehrani
4_5789728224107826527.mp3
5.64M
🥀روضهٔ حضرت زهرا🥀
(سلاماللهعلیها)
🎙حاج محمود کریمی
🆔 @allame_tehrani
enc_16398350934329388838425.mp3
3.39M
🥀گل چادر گلدارت...
🎙حاج محمود کریمی
🆔 @allame_tehrani
کانال علامه طهرانی
📔 "رسالهٔ مودّت" 📖 تفسير آيهٔ «قُلْ لَاأَسْئَلُكُمْ عَلَيْهِ أَجْرًا إِلَّا الْمَوَدَّةَ فِى الْقُر
🔥 خلود در جهنّم
اهانت به كفش پاى آن طاهرهٔ مطهّره گناه كبيره است، و ارتكاب جرائمى به مقدار یکهزارم از جرائم آنها موجب خلود در آتش و موجب تبرّى و زوال تولّى خواهد بود.
✍ حضرت علامه آیتالله حاج سید محمدحسین حسینی طهرانی (قـدساللـهنـفـسـهالـزکـیـة)
📚 «رسالهٔ مودّت»، ص۲۱۸
🆔 @allame_tehrani
💖 پاکیزگی قلب
يكى از مهمترين مظاهر محبّت و ولاء به اهلبيت عليهمالسّلام برگزارى مجالس روضه و عزادارى است كه تأثير عجيبى در تطهير قلوب از اوساخ عالم مادّه و تسريع سير سالكين به سوى مقام لقاء و قرب دارد.
📚 «نورمجرّد»، ج۲، ص۴۶۲
🆔 @allame_tehrani
❤️ دلت را زنده کن!
امیرالمؤمنین علیهالسلام میفرمایند: دلت را با موعظه زنده گردان.
موعظه نهتنها در مراحل ابتدائی لازم است، بلکه در مراحل انتهائی و یا حتّی بعد از رسیدن به مقصود نیز مورد نیاز است.
✍ حضرت آیتالله حاج سید محمدصادق حسینی طهرانی (حفظهالله)
📚 «گلشناحباب»، ج۱، ص۴۴
🆔 @allame_tehrani
💎 سرّ گرفتاریهای مؤمن
💬 وحی خداوند متعال به حضرت موسی (علینبیّناوآلهوعلیهالسلام):
🔹ای موسیبنعمران! مخلوقی که از بندۀ مؤمنم برایم محبوبتر باشد نیافریدهام.
🔹پس من تنها به خاطر آنچه برای او بهتر است او را گرفتار میسازم، و به جهت آنچه برایش بهتر است او را از گرفتاریها دور میکنم، و برای آنچه به نفع اوست، آنچه برایش خوب نیست را از او دور میکنم.
🔹و من به مصلحت بندۀ خودم داناترم. پس او باید بر بلای من صبر کند، و نسبت به نعمتهای من شکرگزار باشد، و به تقدیری که برایش قرار دادهام خشنود باشد.
📚 «الکافی»، ج۲، ص۶۲
🆔 @allame_tehrani
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
💫 تجارت ارزشمند
🔴 تا میتوانید از فضای مجازی کناره بگیرید. فکرتان را آلوده نکنید به مطالبی که از خدا دورتان کند. این مهم است...
🎙بخشی از بیانات حضرت آیتالله حسینی طهرانی (حفظهالله) در جمع اساتید و طلاب مدرسهٔ علمیهٔ نورالرضا (علیهالسلام)
ــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ
📹 برای مشاهدهٔ فیلم کامل بیانات، از طریق لینک زیر اقدام نمایید:
🌐 https://aparat.com/v/Ui0Bk
🆔 @allame_tehrani
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🏴 روضهٔ حضرت أمالبنین (سلاماللهعلیها)
🎙استاد میرزامحمدی
🆔 @allame_tehrani
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
😭 شنیدم دو دست تو از تن جدا شد...
🎙مداحی دلنشین #محمد_الجنامی بمناسبت وفات حضرت أمالبنین (سلاماللهعلیها)
🔉 صوت مداحی کامل:👇
https://eitaa.com/allame_tehrani/2097
🆔 @allame_tehrani
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🕋 همیشه به یادِ خدا
🎙حضرت آیتالله حاج سید محمدصادق حسینی طهرانی (حفظهالله)
🆔 @allame_tehrani
💫 تا رسیدن به خدا فقط یک قدم راه است...
✍ حضرت آیتالله حاج سید محمدصادق حسینی طهرانی (حفظهالله)
🌐 مشاهده از طریق لینک زیر:👇
B2n.ir/yek_ghadam_ta_khoda
🆔 @allame_tehrani
audio-32-AbuHamzeh-Allameh-10.mp3
29.97M
📿 کیفیت ذکر دائمی خداوند و اهمیت دوام بر عمل
🎙حضرت علامه آیتالله حاج سید محمدحسین حسینی طهرانی (قدس سره)
🗓 تاریخ سخنرانی: 1398/09/12
📝 متن مکتوب سخنرانی
ــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ
🔰توضیحات:
🔹معنای ذکر خدا.
🔹ارزش یافتن ذکر، به سبب ایجاد یاد خدا.
🔹اهمیّت دوام بر عمل.
ضربالمثل «عبادت قورباغه».
🔹فضای خالی از ازدحام و غوغای نفوس آخر شب.
🔹اهمیّت رفق و مدارای با نفس در سیر و سلوک.
🔹تمثیل زیبای روایی از عدم رِفق با نفس.
🔹دوام مشغولیت نفس.
🔹ذکر امور باقیه بهتر است یا ذکر امور فانیه؟!.
🔹اهتمام مرحوم قاضی به یاد خدا و دوری از کلام دنیوی.
🔹طلب امام سجاد علیهالسلام از خداوند مواهب لایتناهیٰ را.
🔹استحباب دعا کردن برای تشرّف به حج.
داستان تشرّف خواهر مؤلف به حج تمتع.
🔹امام مجتبی علیهالسلام بیست و پنچ مرتبه پیاده حج کردند.
🔹معنای اصطلاحی سنّت.
🔹کیفیت «نماز والدین».
🔹حکایتی در کیفیت رسیدن نماز والدین به آنها.
🔹سالک باید دل پدر و مادر را بهدست بیاورد.
🔹در همۀ خیرات، ما را با مؤمنین عالَم شریک کن.
🔹حکایت مرحوم علامه و دعای رفیقی در حق او.
🔹توصیههای پیامبر اکرم به حضرت فاطمۀ زهرا علیهماالسلام در اعمال قبل از خواب.
🔹مزاح پیامبر اکرم صلیاللهعلیهوآله با اصحاب در مسجد.
🔹مزاح پیامبر و امیرالمؤمنین علیهماالسلام با همدیگر.
🔹مزاح پیامبر اکرم با زن شاکی از شوهرش.
🔹مشرکین، وجودشان در عالم گم میشود.
🔹بهترین روزها، روز مرگ است با نامهٔ قبولی اعمال.
🔹از هر کسی بیرحمتر، نفس انسان است.
🔹خداوندا! آن نعمت صالحی را که دادی از من سلب نکن.
🆔 @allame_tehrani
کیفیت ذکر دائمی خداوند و اهمیت دوام بر عمل.pdf
4.6M
📿 کیفیت ذکر دائمی خداوند و اهمیت دوام بر عمل
🎙حضرت علامه آیتالله حاج سید محمدحسین حسینی طهرانی (قدس سره)
🗓 تاریخ سخنرانی: 1398/09/12
🔉 فایل صوتی سخنرانی
ــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ
🔰توضیحات:
🔹معنای ذکر خدا.
🔹ارزش یافتن ذکر، به سبب ایجاد یاد خدا.
🔹اهمیّت دوام بر عمل.
ضربالمثل «عبادت قورباغه».
🔹فضای خالی از ازدحام و غوغای نفوس آخر شب.
🔹اهمیّت رفق و مدارای با نفس در سیر و سلوک.
🔹تمثیل زیبای روایی از عدم رِفق با نفس.
🔹دوام مشغولیت نفس.
🔹ذکر امور باقیه بهتر است یا ذکر امور فانیه؟!.
🔹اهتمام مرحوم قاضی به یاد خدا و دوری از کلام دنیوی.
🔹طلب امام سجاد علیهالسلام از خداوند مواهب لایتناهیٰ را.
🔹استحباب دعا کردن برای تشرّف به حج.
داستان تشرّف خواهر مؤلف به حج تمتع.
🔹امام مجتبی علیهالسلام بیست و پنچ مرتبه پیاده حج کردند.
🔹معنای اصطلاحی سنّت.
🔹کیفیت «نماز والدین».
🔹حکایتی در کیفیت رسیدن نماز والدین به آنها.
🔹سالک باید دل پدر و مادر را بهدست بیاورد.
🔹در همۀ خیرات، ما را با مؤمنین عالَم شریک کن.
🔹حکایت مرحوم علامه و دعای رفیقی در حق او.
🔹توصیههای پیامبر اکرم به حضرت فاطمۀ زهرا علیهماالسلام در اعمال قبل از خواب.
🔹مزاح پیامبر اکرم صلیاللهعلیهوآله با اصحاب در مسجد.
🔹مزاح پیامبر و امیرالمؤمنین علیهماالسلام با همدیگر.
🔹مزاح پیامبر اکرم با زن شاکی از شوهرش.
🔹مشرکین، وجودشان در عالم گم میشود.
🔹بهترین روزها، روز مرگ است با نامهٔ قبولی اعمال.
🔹از هر کسی بیرحمتر، نفس انسان است.
🔹خداوندا! آن نعمت صالحی را که دادی از من سلب نکن.
🆔 @allame_tehrani
49.88M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
🔅دعای صباح
🌷بسیار زیبا و شنیدنی
🎙با صدای سید محمود شیرازی
(قاری ادعیهٔ رواق دارالمرحمه و صحن غدیر حرم مطهر امام رضا علیهالسلام)
🔉 مشاهدهٔ فایل صوتی:👇
eitaa.com/ezdevaje_elahi/538
🆔 @allame_tehrani
🌐📱اینترنت و شبکههاى اجتماعى
مع الأسف امروزه بواسطۀ کثرت رایانهها و تلفنهاى همراه و در دسترس بودن آنها براى افراد (و همچنین طلّاب ذوى العزّة و الاحترام)، بساط معصیت در جامعه گسترده شده و ارتکاب گناه شائع و عادى گشته است؛ به خصوص شبکههاى اجتماعى که زمینۀ لهو و خطا و معصیت را دوچندان کرده است. افراد در یکى از شبکهها وارد شده و در گروهها و کانالها عضو مىشوند و اثر این مشارکت این است که هر مطلبى که دیگران میگذارند در دسترس همگان است و اگر کسى عکس یا فیلمى بفرستد، همه در آنِ واحد این عکس یا فیلم را از رایانهها و تلفنهاى همراهشان دریافت مىکنند. هیچ ضمانتى هم نیست که عکس یا فیلم فرستاده شده داراى موازین شرعى و اخلاقى باشد.
متأسّفانه روى همین جهت، عکسها و فیلمهاى زنان مکشّفه و برهنه در دسترس همه قرار گرفته و اشخاص در موبایلهاى خود که همیشه به همراه دارند، به تماشاى این صحنهها مشغول شده و قبح این مسائل در چشم ایشان ریخته است. این امور ابتدا خواطر ایجاد میکند و بعد هم ایمان افراد را یکجا مىبرد؛ چنانکه ایمان و تقواى بسیارى را برده است.
طلبهاى که باید تمام وقت خود را به طاعت و تحصیل علم مصروف نماید، کاسب مؤمنى که باید روز و شب خود را در تحصیل رزق حلال و عبادت و طاعت بگذراند، انسانهائى که باید از نیمۀ شب که از خواب برمىخیزند به عبادت مشغول شده و صبح هنگام چشمشان به قرآن بیفتد و آیات قرآن را نظاره نمایند و روزشان را با عشق و محبّت خداوند آغاز نموده و با یاد او به پایان برند و مراقب قلب خود باشند که غیر از یاد حضرت حق در آن نیاید، بجاى این امور، از اوّل روز به تماشاى موبایل مشغول شده و چشمشان به عکس زنان نامحرم افتاده و به خواندن مطالب لغو و لهو پرداخته و قلب و خاطر خود را با امورى که نفعى براى سعادتشان ندارد پر مىکنند و دیگر جائى براى محبّت پروردگار و یاد او باقى نمىگذارند.
لذا اگر کسى براى صحبت کردن و ارتباط ضرورى، یک تلفن همراه ساده و معمولى بگیرد و استفاده کند، اشکالى ندارد، ولى استفاده از موبایلها و تبلتها و امثال آن و شرکت در شبکههاى اجتماعى به این صورت که هر لحظهاى ممکن است عکس یا فیلم مبتذلى براى انسان ارسال شود و در معرض دید قرار گیرد، براى مؤمن عادى جائز نیست، چه رسد به طلّاب و اهل علم و سربازان حضرت امام زمان علیهالسّلام که نسبت به وقتشان در برابر خداوند متعال و آن حضرت، مسؤول بوده و باید بیشتر دقّت نموده و از تمام اوقات در راه فهم معارف قرآن و سنّت و تبلیغ و نشر آن استفاده کنند و باید دائماً به انجام وظائف خود مشغول باشند.
حضرت امیرالمؤمنین علیهالسّلام فرمودند: الْمُؤْمِنُ کَثیرٌ صَمْتُهُ مَشْغُولٌ وَقْتُهُ.(۱) «مؤمن سکوتش بسیار و وقتش مشغول است.» مؤمن وقت فراغت ندارد، همیشه با خداست و از تمام توانش در راه بندگى او استفاده مىکند. از حضرت امام صادق علیهالسّلام نیز در روایت عنوان بصرى وارد شده است که: و جُمْلَةُ اشْتِغالِهِ فیما أَمَرَهُ تَعالَى بِهِ و نَهاهُ عَنْهُ.(۲) «تمام اشتغال مؤمن در راستاى چیزهائى است که خداوند به آن امر نموده یا نهى کرده است.» و در همین روایت، آن حضرت دربارۀ خود فرمودند: إنّى امْرُؤٌ ضَنینٌ بِنَفْسى.(۳) «من انسانى هستم که به خودم و اوقاتم ضنین هستم.» یعنى قدر عمر خودم را میدانم و از تمام آنات آن در راه خداوند استفاده میکنم.
سابقاً عرض شد که بىشک نظر به زنان مکشّفه در تلویزیون و رایانه حکم نظر مستقیم دارد و مسلّماً این نگاهها اینطور که امروزه شائع شده حرام است، خصوصاً اگر بیننده جوان و در معرض فتنه باشد. این نگاهها زمینۀ دیگر معاصى و گناهان را نیز فراهم کرده و تدریجاً گناهان عادى شده و قلب مىمیرد و رشتۀ اتّصال به خداوند و اولیاء الهى قطع میگردد، و در اثر تاریکى و ظلمتى که نفس را فرامیگیرد، خیل شبهات و شکّ و تردیدها بر نفس هجوم آورده و گاه براى همیشه انسان را به وادى بوار و هلاک فرومىبرد.
حضرت امام موسى بن جعفر علیهالسّلام در ضمن وصیّت مفصّل خود به هشام بن حکم میفرمایند: إنَّ صِغارَ الذُّنوبِ و مُحَقَّراتِها مِنْ مَکایِدِ إبْلیسَ؛ یُحَقِّرُها لَکُمْ و یُصَغِّرُها فى أَعْیُنِکُمْ، فَتَجْتَمِعُ و تَکْثُرُ فَتُحیطُ بِکُمْ.(۴) «گناهان کوچک و حقیر از دامها و حیلههاى ابلیس است. شیطان این گناهان را در چشم شما کوچک و پست جلوه میدهد، پس گناهان کوچک جمع میشوند و فراوان و بزرگ شده و شما را احاطه کرده و از بین مىبرند.»
▪️ادامـــه دارد... ⬇️
ــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ
۱- نهجالبلاغه صبحی صالح، ص۵۳۳؛ و بحارالأنوار، ج۶۴، باب۱۴؛ علامت المؤمن و صفاته، ص۳۰۵، ح۳۷.
۲- بحارالأنوار، ج۱، ص۲۲۵.
۳- بحارالأنوار، ج۱، ص۲۲۶.
۴- تحفالعقول،ص۳۹۲؛ و بحارالأنوار، ج۱، ص۱۴۵ و ۱۴۶.
🆔 @allame_tehrani
↩️ ادامـــهٔ «پست قبلی» ⬇️
همچنین حضرت امام صادق علیهالسّلام میفرمایند: إذَا أَذْنَبَ الرَّجُلُ خَرَجَ فى قَلْبِهِ نُکْتَةٌ سَوْدآءُ، فَإنْ تابَ انْمَحَتْ و إنْ زادَ زادَتْ حَتَّى تَغْلِبَ عَلَى قَلْبِهِ، فَلایُفْلِحُ بَعْدَها أَبَداً.(۱) «وقتى کسى گناهى مرتکب میشود در قلبش نقطهاى سیاه پدید مىآید، اگر توبه کرد آن نقطهٔ سیاه پاک میشود و اگر گناهش بیشتر شد آن سیاهى بیشتر میشود تا اینکه تمام قلب را فرامیگیرد و دیگر آن شخص به فلاح و رستگارى نخواهد رسید.»
مؤمن باید سعى کند مطلقاً به عکس نامحرم نظر نکند، مؤمن از نزدیک گناه رد نمىشود که مبادا در آن واقع گردد. نگاهش را به جائى نمىاندازد که نمىداند آیا به نگاه حرام مبتلا مىشود یا نه؟ چه رسد به آنکه خود را کاملاً در معصیت قرار دهد. حضرت أمیرالمؤمنین علیهالسّلام میفرمایند: الْمَعاصى حِمَى اللَهِ عَزَّوجَلَّ فَمَنْ یَرْتَعْ حَوْلَها یُوشِکْ أَنْ یَدْخُلَها.(۲) «گناهان غُرقگاه خداوند است، هر کس اطراف آن بگردد، نزدیک است که در آن غرقگاه داخل شده و به غضب مالک آن دچار شود.»
مؤمن باید موانع سیر به سوى خدا را از مقابل خود بردارد، اسباب غفلت و معصیت را کلّاً ترک نماید. ما نباید تمام دنیا را با ذرّهاى از آخرت عوض نمائیم. اگر با داشتن تلفن همراههاى هوشمند و رایانه در معرض گناهیم و مىتوانیم آن را از زندگى خود برداریم، باید برداریم. همان تلفن ثابت یا تلفنهاى همراه قدیمى و ساده براى رفع حوائج ضرورى کافى است.
گاهى افراد اشکال مىکنند که: اگر از رایانه یا تلفنهاى همراه استفاده نکنیم و به اینترنت متّصل نشویم، از بسیارى از مطالبى که راه دیگرى براى کسب اطّلاع از آن وجود ندارد، محروم میگردیم، لذا استفاده از آن یک ضرورت است.
جواب این است که: مطالبى که از این طرق تحصیل مىشود دو نوع است:
نوع اوّل: مطالبى است که نفعى براى سعادت و کمال انسان ندارد. عمدهٔ گزارشها، أخبار، فیلمهاى کوتاه و بلند، حکایات، قصّهها و عکسهائى که انسان در این فضا مىبیند، اگر در عناوین محرّمه داخل نباشد و ذاتاً قلب را آلوده نسازد، باز هم از امور لهو و لغو و بىحاصل است که شأن انسان مؤمن و عاقل از اشتغال به آن، برتر و عالیتر بوده و بالأخره منافى راه کمال است و این نوع امور را اگر هیچ مفسدۀ دنیوى یا اخروى هم نداشته باشد باید ترک کرد؛ چرا که: مِنْ حُسْنِ إسْلامِ الْمَرْءِ تَرْکُهُ ما لایَعْنیهِ.(۳) «از نشانههاى نیکوبودن اسلام و ایمان یک انسان این است که آنچه برایش مفید نیست را رها کند.»
بگذریم از انواع مفاسد و آفات جسمى و روحى و اخلاقى که بر این امور متفرّع مىشود و متخصّصان فن در کتب و نوشتجات خود بدانها پرداختهاند.
نوع دوّم از این مطالب، مطالبى است که در مسیر علم و کمال هم مفید است و تحصیل آن از طریق رایانه یا اینترنت آسانتر است؛ ولى باید انسان تأمّل کند که تحصیل این مطالب، به چه قیمتى تمام میشود؟ آیا اگر موجب معصیت و غفلت از یاد خدا شود ارزش دارد؟ آیا چیزى را از امور دنیوى یا علم و دانش، مىتوان با محبّت و قرب و طاعت خداوند عوض نمود؟ أبداً! همه چیز در کنار خداوند پست و بىارزش است.
چقدر هاتف اصفهانى این حقیقت را زیبا و عالى بیان نموده است، آنجا که میگوید:
هر چه دارى اگر به عشق دهى
کافرم گر جُوِى زیان بینى
جان گدازى اگر به آتش عشق
عشق را کیمیاى جان بینى
از مضیق جهات درگذرى
وسعت ملک لامکان بینى
با یکى عشق ورز از دل و جان
تا به عینالیقین عیان بینى
که یکى هست و هیچ نیست جز او
وحده لا اله إِلَّا هو (۴)
▪️ادامـــه دارد... ⬇️
ــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ
۱- الکافی، ج۲، ص۲۷۱.
۲- من لایحضره الفقیه، ج۴، ص۷۵.
۳- بحارالأنوار، ج۱، ص۲۱۶.
۴- دیوان هاتف اصفهانی، ص۳۱.
🆔 @allame_tehrani
↩️ ادامـــهٔ «پست قبلی» ⬇️
علمى که در مسیر تحصیل آن، انسان مبتلا به معصیت و غفلت گردد، آن علم ارزشى ندارد؛ سالک إلى اللـه طالب علمى است که نور باشد و مورث تقوى و عشق خدا و اولیاء خدا باشد و لذا به هیچ قیمتى حاضر نمىشود که از راهى علم را تحصیل کند که در آن موجبات غفلت و معصیت نهفته است. حقیقت علم نور است و در قلبى داخل مىشود که طهارت و نور داشته باشد و علمى که با معصیت همراه میشود علم حقیقى نیست و فقط صورت علم را داراست.
روى همین جهت باید سالکین إلى اللـه در غیرضرورت، از این ادوات و وسائل احتراز کنند و آخرت خود را به ثمن بخس معامله ننمایند، مگر اینکه طورى استفاده کند که اصلاً زمینۀ معصیت و غفلت در آن نباشد، یا کسى باشد که از نفس گذشته و نسبت به خود در وثوق و اطمینان بوده و بداند که از این طریق آلوده نمىشود.
البته در این معنى نیز تردیدى نیست که در شرائط فعلى این وسائل مىتواند از بهترین ابزارها براى تبلیغ دین باشد و دشمنان اسلام نیز براى تبلیغ و ترویج باطل از آن فراوان استفاده مىکنند و فضاهاى مجازى مملوّ است از شبهات و سخنان باطل و تبلیغات غیراسلامى و بلکه ضدّ اسلامى، و لذا یکى از موارد ضرورت استفاده از این امکانات، استفاده در راستاى تبیین و ترویج دین و دفاع از آن است که بر عهدۀ طلّاب ذوى العزّة و الاحترام مىباشد.
از این رو سزاوارست که جمعى از طلّاب فاضل و محقّق که از تحصیل فارغ شده و خودشان توفیق فهم صحیح و جامع دین را یافتهاند و در تقوى و ورع نیز حائز مرتبهاى عالى و درجهاى راقى مىباشند و مىتوانند خود را از خطرات و آفات حفظ نمایند، با توکّل بر خداوند متعال و توسّل به رسول خدا و ائمّۀ هدى صلوات اللـه و سلامه علیهم أجمعین در این عرصهها وارد شده و به تبلیغ معارف الهیه پرداخته و با هجمهها و حملات دشمنان و مکاتب انحرافى مقابله نمایند. البته کسانى که در این عرصه قدم مىنهند براى در امان ماندن از خطرات قلبیه و نفسیه، باید بیش از پیش ربط خود را با خداوند متعال محکم نموده و ساعات بیشترى را به خلوت نیمه شب و صبحگاهى با حضرت حق و اشک و آه و تضرّع در درگاه خداوند اختصاص دهند و از ساعات خلوت خود مدد بگیرند، تا در حین اشتغال به این امور مراقبهشان تام بوده و بتوانند با هواهاى نفسانى و هواجس شیطانى مقابله نموده و از لغزش در این مسیر حفظ گردند.
تحصیل این مقدّمات عبادى براى کسانى که قدرت بر آن دارند مقدّمۀ واجب است نه مقدّمۀ وجوب، و بدون آن، تکلیف شرعى و واجب الهى که تبلیغ دین و معرّفى معارف به شکل صحیح است حاصل نمىشود. و اگر کسى بدون تقوى و طهارت در وادى تبلیغ قدم بگذارد نه فقط کلامش اثرى نخواهد داشت بلکه عملاً توفیق فهم صحیح معارف و شرع را نیز نخواهد یافت، و چه بسیار افرادى که به نیّات حسنه و براى دفاع از دین وارد این عرصهها شدند و به جهت مراعات نکردن شرائط لازم آن، پس از مدّتى به جاى هدایت و دستگیرى از دیگران، خودشان به وادى ضلالت و گمراهى افتاده و از مسیر خارج شدند. عصمنا اللـه عن هذه المزلّات بجاه محمّد و آله الطاهرین.
📚 نورمجرد، ج۳، ص۱۳۱
🆔 @allame_tehrani