↩️ ادامـــهٔ «پست قبلی» ⬇️
همچنین حضرت امام صادق علیهالسّلام میفرمایند: إذَا أَذْنَبَ الرَّجُلُ خَرَجَ فى قَلْبِهِ نُکْتَةٌ سَوْدآءُ، فَإنْ تابَ انْمَحَتْ و إنْ زادَ زادَتْ حَتَّى تَغْلِبَ عَلَى قَلْبِهِ، فَلایُفْلِحُ بَعْدَها أَبَداً.(۱) «وقتى کسى گناهى مرتکب میشود در قلبش نقطهاى سیاه پدید مىآید، اگر توبه کرد آن نقطهٔ سیاه پاک میشود و اگر گناهش بیشتر شد آن سیاهى بیشتر میشود تا اینکه تمام قلب را فرامیگیرد و دیگر آن شخص به فلاح و رستگارى نخواهد رسید.»
مؤمن باید سعى کند مطلقاً به عکس نامحرم نظر نکند، مؤمن از نزدیک گناه رد نمىشود که مبادا در آن واقع گردد. نگاهش را به جائى نمىاندازد که نمىداند آیا به نگاه حرام مبتلا مىشود یا نه؟ چه رسد به آنکه خود را کاملاً در معصیت قرار دهد. حضرت أمیرالمؤمنین علیهالسّلام میفرمایند: الْمَعاصى حِمَى اللَهِ عَزَّوجَلَّ فَمَنْ یَرْتَعْ حَوْلَها یُوشِکْ أَنْ یَدْخُلَها.(۲) «گناهان غُرقگاه خداوند است، هر کس اطراف آن بگردد، نزدیک است که در آن غرقگاه داخل شده و به غضب مالک آن دچار شود.»
مؤمن باید موانع سیر به سوى خدا را از مقابل خود بردارد، اسباب غفلت و معصیت را کلّاً ترک نماید. ما نباید تمام دنیا را با ذرّهاى از آخرت عوض نمائیم. اگر با داشتن تلفن همراههاى هوشمند و رایانه در معرض گناهیم و مىتوانیم آن را از زندگى خود برداریم، باید برداریم. همان تلفن ثابت یا تلفنهاى همراه قدیمى و ساده براى رفع حوائج ضرورى کافى است.
گاهى افراد اشکال مىکنند که: اگر از رایانه یا تلفنهاى همراه استفاده نکنیم و به اینترنت متّصل نشویم، از بسیارى از مطالبى که راه دیگرى براى کسب اطّلاع از آن وجود ندارد، محروم میگردیم، لذا استفاده از آن یک ضرورت است.
جواب این است که: مطالبى که از این طرق تحصیل مىشود دو نوع است:
نوع اوّل: مطالبى است که نفعى براى سعادت و کمال انسان ندارد. عمدهٔ گزارشها، أخبار، فیلمهاى کوتاه و بلند، حکایات، قصّهها و عکسهائى که انسان در این فضا مىبیند، اگر در عناوین محرّمه داخل نباشد و ذاتاً قلب را آلوده نسازد، باز هم از امور لهو و لغو و بىحاصل است که شأن انسان مؤمن و عاقل از اشتغال به آن، برتر و عالیتر بوده و بالأخره منافى راه کمال است و این نوع امور را اگر هیچ مفسدۀ دنیوى یا اخروى هم نداشته باشد باید ترک کرد؛ چرا که: مِنْ حُسْنِ إسْلامِ الْمَرْءِ تَرْکُهُ ما لایَعْنیهِ.(۳) «از نشانههاى نیکوبودن اسلام و ایمان یک انسان این است که آنچه برایش مفید نیست را رها کند.»
بگذریم از انواع مفاسد و آفات جسمى و روحى و اخلاقى که بر این امور متفرّع مىشود و متخصّصان فن در کتب و نوشتجات خود بدانها پرداختهاند.
نوع دوّم از این مطالب، مطالبى است که در مسیر علم و کمال هم مفید است و تحصیل آن از طریق رایانه یا اینترنت آسانتر است؛ ولى باید انسان تأمّل کند که تحصیل این مطالب، به چه قیمتى تمام میشود؟ آیا اگر موجب معصیت و غفلت از یاد خدا شود ارزش دارد؟ آیا چیزى را از امور دنیوى یا علم و دانش، مىتوان با محبّت و قرب و طاعت خداوند عوض نمود؟ أبداً! همه چیز در کنار خداوند پست و بىارزش است.
چقدر هاتف اصفهانى این حقیقت را زیبا و عالى بیان نموده است، آنجا که میگوید:
هر چه دارى اگر به عشق دهى
کافرم گر جُوِى زیان بینى
جان گدازى اگر به آتش عشق
عشق را کیمیاى جان بینى
از مضیق جهات درگذرى
وسعت ملک لامکان بینى
با یکى عشق ورز از دل و جان
تا به عینالیقین عیان بینى
که یکى هست و هیچ نیست جز او
وحده لا اله إِلَّا هو (۴)
▪️ادامـــه دارد... ⬇️
ــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ
۱- الکافی، ج۲، ص۲۷۱.
۲- من لایحضره الفقیه، ج۴، ص۷۵.
۳- بحارالأنوار، ج۱، ص۲۱۶.
۴- دیوان هاتف اصفهانی، ص۳۱.
🆔 @allame_tehrani
↩️ ادامـــهٔ «پست قبلی» ⬇️
علمى که در مسیر تحصیل آن، انسان مبتلا به معصیت و غفلت گردد، آن علم ارزشى ندارد؛ سالک إلى اللـه طالب علمى است که نور باشد و مورث تقوى و عشق خدا و اولیاء خدا باشد و لذا به هیچ قیمتى حاضر نمىشود که از راهى علم را تحصیل کند که در آن موجبات غفلت و معصیت نهفته است. حقیقت علم نور است و در قلبى داخل مىشود که طهارت و نور داشته باشد و علمى که با معصیت همراه میشود علم حقیقى نیست و فقط صورت علم را داراست.
روى همین جهت باید سالکین إلى اللـه در غیرضرورت، از این ادوات و وسائل احتراز کنند و آخرت خود را به ثمن بخس معامله ننمایند، مگر اینکه طورى استفاده کند که اصلاً زمینۀ معصیت و غفلت در آن نباشد، یا کسى باشد که از نفس گذشته و نسبت به خود در وثوق و اطمینان بوده و بداند که از این طریق آلوده نمىشود.
البته در این معنى نیز تردیدى نیست که در شرائط فعلى این وسائل مىتواند از بهترین ابزارها براى تبلیغ دین باشد و دشمنان اسلام نیز براى تبلیغ و ترویج باطل از آن فراوان استفاده مىکنند و فضاهاى مجازى مملوّ است از شبهات و سخنان باطل و تبلیغات غیراسلامى و بلکه ضدّ اسلامى، و لذا یکى از موارد ضرورت استفاده از این امکانات، استفاده در راستاى تبیین و ترویج دین و دفاع از آن است که بر عهدۀ طلّاب ذوى العزّة و الاحترام مىباشد.
از این رو سزاوارست که جمعى از طلّاب فاضل و محقّق که از تحصیل فارغ شده و خودشان توفیق فهم صحیح و جامع دین را یافتهاند و در تقوى و ورع نیز حائز مرتبهاى عالى و درجهاى راقى مىباشند و مىتوانند خود را از خطرات و آفات حفظ نمایند، با توکّل بر خداوند متعال و توسّل به رسول خدا و ائمّۀ هدى صلوات اللـه و سلامه علیهم أجمعین در این عرصهها وارد شده و به تبلیغ معارف الهیه پرداخته و با هجمهها و حملات دشمنان و مکاتب انحرافى مقابله نمایند. البته کسانى که در این عرصه قدم مىنهند براى در امان ماندن از خطرات قلبیه و نفسیه، باید بیش از پیش ربط خود را با خداوند متعال محکم نموده و ساعات بیشترى را به خلوت نیمه شب و صبحگاهى با حضرت حق و اشک و آه و تضرّع در درگاه خداوند اختصاص دهند و از ساعات خلوت خود مدد بگیرند، تا در حین اشتغال به این امور مراقبهشان تام بوده و بتوانند با هواهاى نفسانى و هواجس شیطانى مقابله نموده و از لغزش در این مسیر حفظ گردند.
تحصیل این مقدّمات عبادى براى کسانى که قدرت بر آن دارند مقدّمۀ واجب است نه مقدّمۀ وجوب، و بدون آن، تکلیف شرعى و واجب الهى که تبلیغ دین و معرّفى معارف به شکل صحیح است حاصل نمىشود. و اگر کسى بدون تقوى و طهارت در وادى تبلیغ قدم بگذارد نه فقط کلامش اثرى نخواهد داشت بلکه عملاً توفیق فهم صحیح معارف و شرع را نیز نخواهد یافت، و چه بسیار افرادى که به نیّات حسنه و براى دفاع از دین وارد این عرصهها شدند و به جهت مراعات نکردن شرائط لازم آن، پس از مدّتى به جاى هدایت و دستگیرى از دیگران، خودشان به وادى ضلالت و گمراهى افتاده و از مسیر خارج شدند. عصمنا اللـه عن هذه المزلّات بجاه محمّد و آله الطاهرین.
📚 نورمجرد، ج۳، ص۱۳۱
🆔 @allame_tehrani
35.39M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
♦️تـلـهٔ رشـد...
🎙استاد نخاولی (حفظهالله)
📍حتماً گوش کنید. بسیار قابل استفاده است.
ــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ
✳️ از فضای مجازی استفاده نکنیم؟ مگر میشود؟
✳️ اسباببازی فروشی رنگارنگ
✳️ شبکههای اجتماعی سلب اراده میکند
✳️ نقطهٔ عطف زمین زدن شیطان
✳️ یک شاخص عقل
✳️ توهمات ما = قبر ما
✳️ ابزار نافذ شیطان
✳️ عالم کثرت = عالم حجاب
🔴 حال خوب با استفاده از شبکههای اجتماعی؟!
ــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ
💫 ما مسافر سفر بینهایتیم...
قدر لحظه لحظهٔ عمرمان را بدانیم...
#فضای_مجازی
#شبکههای_اجتماعی
🆔 @allame_tehrani
📝 کلام مرحوم علامه حسینی طهرانی رضواناللهعلیه بعد از حادثهٔ تروریستی حرم مطهّر رضوی:
این زائرانى که در حرم مطهّر امام رضا علیهالسّلام به لقاء خداوند پیوستند اینها در حکم شهیدند و این اتّفاق گرچه به تقدیر الهى و به دست برخى از اشقیاء بود، ولى این یک روى سکّه است؛ روى دیگر سکّه آن است که ایشان به خداوند لبّیک گفته بودند و خداوند هم لبّیک ایشان را اجابت فرمود و اینها مقامى در نزد خداوند داشتند که باید با این شهادت به آن مقام مىرسیدند. اینها میهمان امام رؤوف بودند و اگر حضرت مىخواستند ایشان را حفظ نمایند به راحتى مىتوانستند، ولى رسیدن به آن درجه، با شهادت در روز عاشورا آن هم در محضر حضرت امام رضا علیهالسّلام حاصل مىشد و حضرت از ایشان این طور پذیرائى نمودند.
علّامه والد از این افراد بسیار تجلیل مىنمودند و در راهپیمائىاى که براى بزرگداشتشان بود، با وجود کهولت سن شرکت نمودند، بطوریکه به علّت طول مسافت و عارضهٔ کمردرد در هنگام برگشتن قدرت بر پیادهروى نداشتند و با تاکسى مراجعت کردند.
📚 نورمجرّد، ج۲، ص۴۵۷
◾️شهادت عدّهای از هموطنان در گلزار شهدای کرمان را تسلیت عرض مینمائیم.
🆔 @allame_tehrani
7.39M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
💫 حضرت فاطمهٔ زهرا؛ سِرّ پیامبر!
🎙حضرت علامه آیتالله حاج سید محمدحسین حسینی طهرانی (قـدساللـهنـفـسـهالـزکـیـة)
🆔 @allame_tehrani
💎 حقیقت رسولالله
و از جملۀ حالاتشان در مدینۀ طیّبه میفرمودند: بسیار عظمت حضرت زهراء سلاماللهعلیها مرا در خود فرو برده بود؛ چه در منزل و چه در مسجدالنّبیّ؛ بالأخصّ در مسجد رسولالله، به قدری عظمت آن حضرت متجلّی بود که گویا: تمام مقام نبوّت با تمام خصوصیّاتش و تمام مدارج و معارجش و تمام درجات و مراتبش در آن حضرت متجلّی است؛ و آن بَضْعۀ رسولالله، سرّ و حقیقت و جوهرۀ رسولالله است؛ و مانند آن موجودی که حامل و ضامن آن سرّ باشد و در مقام وحدت عین رسولالله باشد، غیر از وی خداوند تعالی موجودی را نیافریده است.
📚 «روح مجرّد»، ص۱۴۶
🆔 @allame_tehrani
6.07M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
💫 در سیر و سلوک مقصد فقط خداست!
🎙حضرت علامه آیتالله حاج سید محمدحسین حسینی طهرانی (قـدساللـهنـفـسـهالـزکـیـة)
🆔 @allame_tehrani
8.58M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
💫 فقط برای تو
🎙حضرت علامه آیتالله حاج سید محمدحسین حسینی طهرانی (قـدساللـهنـفـسـهالـزکـیـة)
🆔 @allame_tehrani
الله شناسی ۱۶.Mp3
18.02M
📗 تدریس کتاب «الله شناسی»
🎙استاد واسطی (حفظهالله)
📼 جلسهٔ شانزدهم (۱۶)
📝 متن مکتوب جلسه (PDF)
📹 فایل تصویری جلسه (آپارات)
🔉 صوت جلسهٔ پانزدهم
ــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ
🔰اهم موضوعات مطرح شده:
🔸کلامی پیرامون علامه طباطبایی «مهر تابان»
🔸علوم علامه طباطبایی، تراوشات باطن او بود.
🔸جامعیت علامه طباطبایی
🔸جملهٔ عجیب علامه در مورد حاشیهٔ بحارالأنوار
🔸فرمایش آیتالله میلانی در مورد علامه
🔸علامه طباطبایی هیچگاه «من» نگفت
🔸برجستهترین کلمه در تفسیر المیزان «حق» است.
🔸متحقق به حق یعنی: فعال شدن حس حضور خدا و فعال شدن اراده در جهت رضای خدا.
🔸تفسیر «رجال لاتلهیهم تجارة...» در نهجالبلاغهٔ امیرالمؤمنین (علیهالسلام)
🆔 @allame_tehrani