🔰 بیان مراقبات روز عید فطر در کلام مرحوم میرزا جواد آقا ملکی تبریزی
فهرست
↓۱- مراقبات روز عيد فطر
↓۲- اعمال روز عيد فطر
↓۲.۱- توسل
↓۲.۲- غسل
↓۲.۳- دعاى ندبه
↓۲.۴- نماز عيد
↓۴.۱- مقدمات نماز عید
↓۱.۱- مناجات با امام زمان
↓۱.۲- خوشگمانى به خداوند در اين روز
↓۴.۲- چگونگی نماز عید فطر
↓۲.۵- به پايان بردن اين روز
↓۳- مقالات مرتبط
↓۴- پانویس
📍مشاهده از طریق لینک زیر:👇
🌐 http://erfanvahekmat.com/a/2l
🆔 @allame_tehrani
🔸معنای عید فطر
🔸علّت جعل عید فطر بهعنوان عید
در دین مقدس اسلام روز فطر و روز قربان، عید است. اما در فطر به جهت آنکه در یکماه تمام مردم دست از زیادهروى در شهوات برداشته، روزها روزه، و شبها به قیام مشغول، و با بهرههائى بیش از سایر ایام همچون انفاق در راه خدا، و تلاوت بیشترى از کلام خدا، و چشمپوشى از محرمات و مکروهات، نفس امارهٔ خود را تزکیه و تطهیر نمودهاند، حالت روحانیت و معنویت در ایشان بالا رفته است، و سبکى و تجرد و امکان عروج به عوالم قدس براى آنها امکان بیشترى پیدا کرده است، زیرا طعام و شهوت و غضب کلید جهنّم و سلطهٔ شیطان است. و در این ماه که خداوند مائدهٔ آسمانى میهمانان خود را جوع و گرسنگى قرار داده است معلوم مىشود که بهترین تحفه از جانب ربّالارباب است.
اندرون از طعام خالى دار
تا در او نور معرفت بینى
در این موقع که موقع گرفتن نتیجه و مزد است، آن روز را باید عید گرفت، و از خداوند کریم و رحیم عیدى دریافت کرد. اما عید گرفتن نه به معناى ساز و دهل زدن است، و نه به معناى شیرینى خوردن و رنگارنگ پوشیدن، و تفریح و تفرج بهیمانه کردن، بلکه به معناى یک درجه از تزکیه و تطهیر بالاتر، و یک صیقل بهتر به نفس دادن تا آمادهٔ برکات و نزول موآئد آسمانى گردد.
شب عید فطر دو غسل دارد: یکى در اول شب، و یکى در آخر شب، و آن شب احیاء و زندهدارى است یعنى تا به صبح به عبادت و قیام و ذکر و یاد محبوب و معشوق ازلى و حبیب سرمدى مشغول بودن، و در روز عید نیز غسل دارد.
و رفتن براى نماز عید، و با تمام مردم در صحرا بجاى آوردن، و آن را با کیفیتى خاص، در دو رکعت و با نه قنوت بجاى آوردن، و زبان به ذکر تهلیلات گشودن که: الله اکبر، الله اکبر، لا الـٰه إلّا الله و الله اکبر، الله اکبر، و لله الحمد و الحمد لله على ما هدانا و له الشکر على ما أولانا.
📚 امامشناسی، ج۹، ص۲۰۳
ــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ
روز عید فطر، عید است و روز سرور مؤمنین است؛ برای اینکه مردم یک ماه روزه گرفتهاند و روزها همه گرسنه و تشنه بودهاند، شبها به عبادت برخاستهاند، قرآن خواندهاند، نماز خواندهاند، و حالا که روز عید فطر میشود خدا به مردم جایزه میدهد. این جایزه، سبک کردن آنها است، حرکت دادن آنها است، نتیجۀ یکیک از دقایق و لحظاتی است که در ماه رمضان، گذشته است و برای ایشان این پدیدۀ روحی را ایجاد کرده است و آنها را به طرف این معنای طهارت سوق و حرکت داده است؛ لذا در روز عید فطر اینها خودشان را سبک میبینند و ملائکه هم برایشان جوایز میآورند که آفرین، کاری کردی و امروز روز بهرۀ تو است! آنوقت انسان به شکرانهاش نماز میخواند و دیگر شیرینی نمیخورد؛ چون روز شیرینی خوردن یا شربت خوردن یا دایره زدن نیست؛ روز نماز است، و براساس این موهبتی که خداوند به انسان داده است، انسان باید در بیابان برود و همه در یک جا جمع بشوند و نماز بخوانند و خطبه بخوانند و تکبیر بگویند:
لا إلـٰهَ إلّا الله، الحَمدُ لِله، الحَمدُ لِله علیٰ ما هَدانا و لَهُ الشّکر علیٰ ما أولانا!(1) «خدایا، ما تو را شکر میکنیم که چنین توفیقی به ما دادی و امسال ما را زنده نگه داشتی تا ماه رمضان را پشت سر گذاشتیم و کسب یک پدیدۀ روحی کردیم و این حال برای ما پیدا شد!»
و باید به بیابان برویم و رو به خاک بگذاریم و باید پا برهنه برویم و عبا را تا کمر بگذاریم و [شلوار را هم تا نصف ساق پا] بالا بزنیم، همانطور که حضرت امام رضا علیهالسّلام برای نماز رفتند، که سنّت رسول خدا بود.(2) انسان باید اینطور به حال شکستگی برود و شکرانۀ این موهبتی را که خدا در یک دوران ماه رمضان، بلکه در یک سال بر انسان کرده است و این نتیجه را در روز عید فطر به انسان میدهد، انسان بجا بیاورد و این واقعاً برای انسان عید است.
وقتی که شخصی شاگرد مدرسه است و در دوران سال درس میخواند، عیدش این است که ورقۀ قبولی به او بدهند؛ امّا اگر مردود شود و پدرش برایش مثلاً یک کت و شلوار یک میلیونی بخرد، یا تمام زر و زینتهای دنیا را به او بدهد، به چه درد او میخورد؟! عید او قبولی او است ولو با لباس پاره و کهنه باشد! اگر در مدرسه شاگرد اوّل شود این برایش عید است، اگر قبول شود این برایش عید است؛ امّا اگر مردود شود و او شیرینی بخورد و سوت بکشد، این برای او چه عیدی است؟!
📚 مبانی اخلاق در آیات و روایات، ج۲، ص۱۲۰
ــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ
۱- مصباح المتهجّد، ج٢، ص٦٤٩.
۲- الکافی، ج١، ص٤٨٩.
🆔 @allame_tehrani
🌙 عید سعید فطر 💐
🔰 بـیـان حقیقت عید در کلام مرحوم میرزا جواد آقا ملکی تبریزی:👇
http://erfanvahekmat.com/a/2X
🆔 @allame_tehrani
💫 استمرار حالات روزه
یکی از شاگردان مرحوم علامه طهرانی رحمةاللهعلیه نقل میکرد: قبل از ماه مبارک رمضان خدمت حضرت علامه رسیدم، ایشان یک دستوراتی دربارهٔ ماه رمضان و روزه و کیفیت آن و خلاصه حالات سالک الی الله در این ماه فرمودند؛ ما با توجه به این دستورات و مراقبه وارد ماه رمضان شدیم و برکات و فیوضاتی نصیب شد و از طرفی مطالبی هم کشف شد؛ پس از پایان ماه رمضان خدمت حضرت علامه رفتم و عرض کردم: ای کاش ماه مبارک ادامه پیدا میکرد و ما همان حال و استفاده را داشتیم. حضرت آقا فرمودند: این دست خودت است! یعنی آن حالی که انسان در ماه مبارک پیدا میکند، بیشترش به وضعیت و خواست و ارادۀ خود انسان برمیگردد!
خیلی تعجب کردم! عرض کردم: چطور دست من است؟ ماه مبارک که دست من نیست؟ ایشان فرمودند: بله درست است که ماه رمضان خصوصیاتی دارد اما خودت میتوانی آن را ادامه بدهی یعنی همان حال و هوای ماه رمضان را میتوانی بکشانی و استمرار ببخشی. بعد فرمودند: می توانی امتحان کنی؛ فردا بلند شو سحری بخور به این نیّت و با این توجه که در ضیافت خدا قرار داری و نیتت همان نیّت روزۀ خاصّالخاص که روزۀ اولیاء الهی است قرار بده، همان مراقبه را داشته باش و به همان کیفیتِ ایام ماه مبارک عمل کن و جوابش را هم برای من بیاور.
میگفت: من رفتم و آنچه را که ایشان فرموده بودند، انجام دادم، دیدم عجب همان حال ماه مبارک است و هیچ تغییری نکرده (البته برخی از حالات مربوط به خود ماه است که در سایر ایام نیست)؛ همان حال و نورانیت و روحانیت الآن هم هست.
وقتی این مطلب را برای علامه بازگو کردم فرمودند: میدانی چرا ماه مبارک رمضان در یک چنین حال و هوایی هستی؟ چون همۀ مردم در یک چنین وضعیتی هستند، قبل از ماه میگویند: دارد ماه رمضان میآید، ماه صیام میآید و نفسشان را برای یک تحوّل و تغییر آماده و مهیا میکنند، نفس که آماده بشود، تصرّف در مثال و ملکوت است و این کار انجام میدهد. (از این فرمایش حضرت علامه می توان به تأثیر حال و هوای نفوس دیگران در نفس خود پی برد.)
💬 به نقل از یکی از شاگردان
🆔 @allame_tehrani
9.84M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
💎 قبر ما همان افکار ماست!
🎙حضرت علامه آیتالله حاج سید محمدحسین حسینی طهرانی (قـدساللـهنـفـسـهالـزکـیـة)
📝 مـتـن کـامـل
🔉 فایل صوتی کامل
🆔 @allame_tehrani
18.51M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
💎 قدرِ خودت را بدان!
🎙حضرت آیتالله حاج سید محمدصادق حسینی طهرانی (حفظهالله)
🆔 @allame_tehrani
کانال علامه طهرانی
🎧 #چگونه_سلوک_کنیم؟ (3) 🎙مرحوم علامه طهرانی (قدس سره) 📚 آیین رستگاری، ص۳۰ 🔹از نتایج سلوک زدوده شد
۰۰۴ چگونه سلوک کنیم؟.mp3
2.6M
🎧 #چگونه_سلوک_کنیم؟ (4)
🎙مرحوم علامه طهرانی (قدس سره)
📚 آیین رستگاری، ص۳۴
🔹توبه از سیئات آغاز سلوک الی الله است!
🔹سالک باید فقط تکیه بر خداوند کند!
🔹اعتماد به نفس در مقابل اعتماد به خدا، اعتماد به بت است.
🆔 @allame_tehrani
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
💠 گزیدهای از وصیتنامهٔ عارف کامل، حضرت آیتالله حاج سید علی قاضی (قدس سره)
🆔 @allame_tehrani
salavate-zarabe-esfahani.mp3
10.82M
📜صلواتامامزمان(أرواحنافداه)
[مـــــــعـــروف بــه صــــلـــــوات ابـوالـحسن ضــرّاب اصـفـهـانـی]
🎙با نوای حاج مهدی صدقی
ــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ
📖 صلوات ابوالحسن ضراب اصفهانی در عصر روز جمعه
▪️سیدبنطاووسفرمودهاست:
اینصلواتازمولایماحضرتمهدی (عـجـلاللـهتـعـالیفرجهالشریف) روایـتشـدهاسـتوچــنــانــچــه تعقیباتروزجـمعهرابهجهتعـذری نتوانستیبخوانی،هرگزاینصلوات راترکنکن،بهجهتامریکهخداوند جَلَّجَلالُهمارابهآنآگاهکردهاست.
📚 مـفـاتـیـحالـجـنـان
📍مشاهدهٔ متن دعا:👇
🌐 http://B2n.ir/erfan_zarrab
🌐 http://B2n.ir/bahjat_zarrab
💎 گنج پنهان:👇
eitaa.com/allame_tehrani/940
🔰 معرفی این صلوات شریف:👇
eitaa.com/allame_tehrani/941
🆔 @allame_tehrani
🔹كلمۀ لا إلـٰهَ إلّا الله، مركّب از نفی و إثبات نيست
امّا در هر عصر و زمانی افراد معدودی از كلمۀ توحيد: لَا إلَـٰهَ إلّا اللهُ بهرمند شدند، و اين برائت از آلهۀ غير خدا را در صُقع نفوسشان و قلوبشان و سرّشان جای دادند؛ و بقيّه راه تخلّف پيش گرفتند. برائت از خدايان غير خدا، معنی و مفهوم كلمۀ توحيد: لَا إلَـٰهَ إلّا اللهُ است. زيرا معنی لَا إلَـٰهَ إلّا اللهُ اين است كه: خدائی جز او نيست، و خدای غير از او نيست؛ نه آنكه خدايانی نيست، و خدا هست. همچنانكه بعضی از درويشان گويند كه اين كلمه مركّب از نفی و اثبات است: با لا إلَـٰهَ نفی همۀ موجودات میشود، و با إلّا اللهُ اثبات حقيقت وجود برای حضرتش میگردد. اين استدلال در صورتی تمام بود كه لفظ جلالۀ الله منصوب باشد، كه معنی او استثناء باشد.
وليكن اينطور نيست. لفظ جلالۀ الله مرفوع است بنابر بَدَليّت از محلّ اسم لا كه مرفوع است. يعنی خدای غير خدا نيست. آلهۀ غير خدا نيست.
معبودی جز الله نيست.
بدل، از حالات و طواری مُبدَلٌ منه است. يعنی خدائی كه صفت غير الله بودن را داشته باشد نيست. در اينجا إلّا به معنی غَيْر است. و علامت رفع او كه در محلّش میباشد، در خود مستثنی كه الله باشد ظاهر شده است. و نحويّون گفتهاند: در استثناءِ با غير، خود غير إعراب بدليّت را بخود میگيرد، و در استثناءِ با إلّا ما بعد إلّا آن اعراب را میپذيرد. میگوئی: لَا إلَـٰهَ غَيْرُ اللهِ و لَا إلَـٰهَ إلّا اللهُ؛ كه در اوّل لفظ غير بنا بر بدليّت مرفوع است، و در ثانی لفظ الله بنابر بدليّت. و در هر دو حال، خبر لا إلَـٰهَ، «مَوجودٌ» محذوف است.
بنابراين كلمۀ لَا إلَـٰهَ إلّا اللهُ برای اثبات خدا نيست؛ برای نفی آلهه و خدايان غير اوست. بهمين جهت آن را كلمۀ توحيد گفتهاند.
📚 نور ملکوت قرآن، ج۴، ص۱۹۶
🆔 @allame_tehrani
کانال علامه طهرانی
3⃣ کتاب: معاد شناسی (۱۰جلد) 🔸قيامت محل لمس توحيد و عظمت بیانتهای خداوند است. 📝 تبیین كيفيّت سير ا
📗 تأثیر کتاب معادشناسی در دید توحیدی انسان
على الدّوام یاد مرگ و آخرت در خاطر مرحوم علّامۀ والد زنده بود و توجّهشان نیز به مرگ کاملاً آمیخته به توحید بود.
مرگ را تجلّى توحید حضرت حق میدانستند که انسان در آن حال با تمام وجود حقیقت لاإلهإِلَّااللّٰه و بىاعتبارى و پوچى دنیا و عالم اعتبار را ادراک میکند و همۀ امور خود را به مالک على الاطلاق واگذار مىنماید.
کتاب شریف معادشناسى ایشان نیز در این جهت واقعاً عجیب است، گرچه به ظاهر معادشناسى است ولى در جاى جاى آن، رنگ و بوى توحید و اللهشناسى دیده میشود و وقتی خواننده با این کتاب انس میگیرد، موهومی بودن دنیا و عالم اعتبار، و حقانیت خداوند و سیطرهٔ وی بر مُلک و ملکوت و سَرَیان نور توحید را در همهٔ عوالم میبیند.
✍ حضرت آیةالله حاج سید محمدصادق حسینی طهرانی (حفظهالله)
📚 نورمجرّد، ج۳، ص۲۶۳
🆔 @allame_tehrani
کانال علامه طهرانی
📗 تأثیر کتاب معادشناسی در دید توحیدی انسان على الدّوام یاد مرگ و آخرت در خاطر مرحوم علّامۀ والد زند
❇️ معنا و اثرات ذکر «لا إلـٰه إلّا الله»
▪️هر موجودی و هر ذرّهای نشان دهندۀ ذات و اسم و صفت خداست در حدّ استعداد خود
▪️مردگان همه از اهل لا إلـٰه إلّا الله شدهاند
... در موضعى از همین کتاب شریف میفرمایند:
« هر گُلى که مىروید و هر ذرّهاى و هر سنگى و هر ریزه ماسهاى که باد در فضا منتشر میکند، لا إلـٰه إلّا الله است و نشان دهندۀ ذات او و اسم او و صفت اوست، منتهى در حدّ استعداد و ظرفیّت خود؛ پس تمام عالَم لا إلـٰه إلّا الله است: عالم مُلک و ملکوت.
اوّلین ذکرى که میگوئیم لا إلـٰه إلّا الله است؛ در موقع اسلام آوردن لا إلـٰه إلّا الله است، وقت مردن هم لا إلـٰه إلّا الله است.
ولى افسوس که انسان معناى این ذکر را نمىفهمد و با تأمّل و دقّت تفسیرش را پِىجوئى نمىکند و به زبان نمىآورد، وقتى که از دنیا رفت و جنازهاش را برداشتند بر جنازۀ او میخوانند: لا إلـٰه إلّا الله.
یعنى اى مردۀ مسکین، حالا فهمیدى که لا إلـٰه إلّا الله است؟ فهمیدى که غیر از خدا معبودى نیست؟! مؤثّرى نیست؟!
در زندگى هر چه به تو گفتند: لا إلـٰه إلّا الله، نفهمیدى! و از استکبار و شخصیّت طلبى بیرون نیامدى! و از استقلال منشى و ربوبیّت قدمى به جادّۀ عبودیّت ننهادى! اینک بر تو مسلّم و واضح و روشن شد که: لا إلـٰه إلّا الله.
مستحبّ است انسان چون به قبرستان وارد میشود سلام کند؛ به که؟ به اهل لا إلـٰه إلّا الله. به آن کسانى که از زمرۀ لا إلـٰه إلّا الله و اهل توحید شدهاند و با ظهور جلالت و عظمت حضرت احدیّت به قبض روح، همه چیز خود را تسلیم حق نمودند و از فرعونیّت و خودپرستى برون آمدند، و طوعاً أو کرهاً اقرار و اعتراف به وحدانیّت ذات حق تعالى و تقدّس نمودند، و در این قبرستان همگى بدون تفاوت خفتهاند؛ زن و مرد، پیر و جوان، بچّه و بزرگ، عالم و عامى، غنىّ و فقیر، رئیس و مرؤوس، متعیّن و بدون شهرت؛ همه صفا نموده، و فعلاً نه جنگى و دعوائى، نه خودفروشى و استکبارى؛ همه در یک ردیف خسبیدهاند. سکوت محض که دلالت بر لا إلـٰه إلّا الله دارد، فضاى قبرستان را پر کرده است.
از أمیرالمؤمنین علیهالسّلام روایت است که چون وارد قبرستان شدى بگو:
بِسْمِ اللّٰهِ الرَّحْمَنِ الرَّحِیمِ، السَّلامُ عَلَى أَهْلِ لا إلَـٰهَ إِلَّا اللّٰهُ، مِنْ أَهْلِ لا إلَـٰهَ إِلَّا اللّٰهُ، یا أَهْلَ لا إلَـٰهَ إِلَّا اللّٰهُ، بِحَقِّ لا إلَـٰهَ إِلَّا اللّٰهُ، کَیْفَ وَجَدْتُمْ قَوْلَ لا إلَـٰهَ إِلَّا اللّٰهُ، مِنْ لا إلَـٰهَ إِلَّا اللّٰهُ، یا لا إلَـٰهَ إِلَّا اللّٰهُ، بِحَقِّ لا إلَـٰهَ إِلَّا اللّٰهُ، اغْفِرْ لِمَنْ قالَ: لا إلَـٰهَ إِلَّا اللّٰهُ، وَ احْشُرْنا فِى زُمْرَةِ مَنْ قالَ: لا إلَـٰهَ إِلَّا اللّٰهُ مُحَمَّدٌ رَسولُ اللّٰهِ عَلِىٌّ وَلِىُّ اللّٰهِ.
پیرمردى روشن ضمیر که فعلاً نیز حیات دارد مىگفت: در ماه رمضانى که حال خوشى داشتم، یک شب نور توحید را در همۀ موجودات مشاهده میکردم که همه چیز لا إلـٰه إلّا الله بود.
در آن حال دیدم که گربهاى از این دیوار بر آن دیوار جستن کرد و پرید؛ گربه لا إلـٰه إلّا الله بود و پرش او نیز لا إلـٰه إلّا الله بود.
📚 نورمجرّد، ج۳، ص۲۶۳ به نقل از معادشناسی، ج۶، ص۳۳-۳۵
🆔 @allame_tehrani