نظر علامه حسن زاده درباره مولوی
علامه حسن زاده، در جای جای کتب و رسالات منتشر شده از ایشان، از مولوی با عنوان «عارف رومی» یاد میکنند.(۱)
و در پاسخ به سؤال «لطفاً بفرمایید نظر شما در مورد مشاهیر شعر و ادب، مثل مولانا، حافظ، سنائی، و دیگران چیست؟» فرمودهاند:
«این آقایان همه از مفاخر عالم علم و ادبیّات و فرهنگ و شعر و شاعری هستند. آنها بزرگانی هستند که نوعاً معارف قرآنی و مضامین عرفانی و نکات و مدارج انسانی را در سیر و سلوک، اعتلا و ارتقای انسان به نظم درآوردهاند».
و همچنین تأکید میکنند که امثال حافظ و مولوی، عالم به تمام علوم از قبیل فقه، اصول، حدیث، فلسفه بودند. ولی بعدها بیشتر در جنبه شعر شهرت پیدا کردند.(۲)
📚 منابع:
۱- قرآن و عرفان و برهان از هم جدائی ندارند، قم، انتشارات قیام، چاپ چهارم، ۱۳۸۱، ص ۷۶، ۷۵، ۴۹، ۴۷، ۳۲
۲- گفتگو با علامه حسن زاده، به اهتمام محمّد بدیعی، قم، انتشارات تشیّع، چاپ سوم، ۱۳۸۲، ص ۳۸، و همچنین ر.ک: کیهان فرهنگی، شماره ۵، مرداد ۱۳۶۳
🆔 @allame_tehrani
نظر آیتالله جوادی آملی درباره مولوی
آیتالله جوادی آملی میفرمایند:
«ممکن است فردی درباره معرفت دینی و یا عرفانی برخی از مشاهیر این علوم، اظهار نظر کرده و با مشاهده اشعار و آثار فردی، همچون ملّای رومی این گونه حکم کند که معرفت او معرفتی اشعری ـ افلاطونی است ... علّت این قضا و داوری ناصواب، ناآگاهی نسبت به مفاهیم و معانی بلندی است که ملّای رومی در مثنوی و دیگر آثار خود، اظهار نظر میکند. عارف بزرگواری چون ملّای رومی از شاگردان بنام شمس تبریزی است و شمس تبریزی از معاصران شارح فصوص، مرحوم محقّق ملّا عبد الرزاق کاشانی است و آنها هر دو از بزرگانی هستند که از طریق صدر الدین قونوی از تعلیمات ابن عربی بهره بردهاند.»(۱)
همچنین ایشان فرمودهاند:
«روایت شده است که إنّ من الشعر محکمةٌ و آن شعری است که در توحید، مدح و منقبت انبیاء و اولیاء و اهل بیت عصمت و طهارت ـ علیهم السّلام ـ، زهد و اندرز باشد. مانند اشعار حکیم غزنوی و حکیم رومی و حکیم عطّار.»(۲)
📚منابع:
۱- جوادی آملی، عبدالله، شریعت در آیینه معرفت، اسراء، قم، بخش دوم، ثبات و تغییر معرفت دینی، معرفت عرفانی و کلام اشعری.
۲- جوادی آملی، عبدالله، در مقدمه «گنجور عشق» مدایح و مراثی اهل بیت ـ علیهم السّلام ـ ، قم، اسراء.
🆔 @allame_tehrani
💠 مقدمهٔ مولوی بر مثنوی
هذا کتاب المثنوی و هو أصول أصول أصول الدین فی کشف أسرار الوصول و الیقین و هو فقه الله الأکبر و شرع الله الأزهر و برهان الله الأظهر...
🆔 @allame_tehrani
💠 بخشی از مقدمهٔ کتاب شرح مثنوی حاج ملاهادی سبزواری
هذا شرح...
...للتفسیر المنظوم و السر المکتوم، إذ کلّه کما تری بیان للآیات البینات و تبیان للسنن النبویات و قبسات من نور القرآن اللامع و...
فیه کلّ الحکمة العنیقة و کلّه الحکمة الأنیقة و للّه درّ ناظمه حیث جمع بین الشریعة و الطریقة و الحقیقة...
...إن ذکر الفضل و الکمال فهو صدر الأفاضل و إن جیء بمقامات أهل العرفان و الحال فهو شیخ الأماثل.
🆔 @allame_tehrani
سلسله مباحث مولوی شناسی - پایگاه اطلاعرسانی و نشر آثار حجةالاسلام و المسلمین وکیلی
https://b2n.ir/mhva.molavi
🆔 @allame_tehrani
محیی الدین شیعه خالص.pdf
2.88M
📘محییالدین؛ شیعهٔ خالص
✍ حجتالاسلام و المسلمین حاج شیخ محمدحسن وکیلی
محییالدین ابن عربی حق بزرگی بر گردن عالمان شیعی دارد و فقط به برکت آراء و آثار او بود که توفیق معرفت اجمالی آیات و روایات معارفی شیعی فراهم شد.
--------------------
در این کتاب با استفاده از ادله متقن و پرهیز از شواهد غیر اطمینان آور، به یکی از وجوه شخصیت ذوابعاد عارف کامل، جناب محییالدین ابن عربی، یعنی تشیع ایشان پرداخته شده و به سؤالات و شبهات متعددی در این زمینه پاسخ داده است. هرچند محور اصلی این کتاب تشیع جناب محیی الدین است اما در ضمن آن به مذهب بزرگانی نظیر سنائی، عطار، ملای رومی، صدرالدین قونوی، قطب رازی و… نیز اشاره شده است.
بیشک محییالدین معصوم نبوده ولی خطاهای محییالدین در کنار عطایای وی ناچیز است و آنقدر در آثار خود دُرّ و جواهر به ارمغان آورده که حد و حصر ندارد و اگر گرد و غباری هم بر آنست باید آن را کنار زد و آن جواهرات را از لابلای آن جدا کرد. البته اگر دیدهای جواهرشناس وجود داشته باشد.
او حق بزرگی بر گردن عالمان شیعی دارد و فقط به برکت آراء و آثار او بود که توفیق معرفت اجمالی آیات و روایات معارفی شیعی فراهم شد و مخالفان وی از علامه مجلسی ثانی و شیخ احمد احسائی و تا آقا میرزا مهدی اصفهانی و… نیز خواسته یا ناخواسته بر سر سفره او نشستهاند.
🆔 @allame_tehrani
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🔸انکار مقامات
▪️بنیانگذار کبیر انقلاب (قدس سره)
🆔 @allametehrani
CamScanner ۱۰-۲۴-۲۰۲۲ ۱۴.۲۹.pdf
2.4M
🌸 قریحه و ذوق شعری علّامهٔ طباطبائی
🌷قصاید و غزلیّات علّامهٔ طباطبائی🌷
علّامهٔ استاد دارای روحی لطیف و ذوقی عالی و لطافتی خاص بودند. در اشعار عرب به شعرهای ابن فارض بخصوص به «نظمُ السُّلوك» آن که معروف به تائیّهٔ کبری است علاقهمند بودند.
و در أشعار فارسی «دیوان خواجه حافظ شیرازی» را میستودند و از أشعار عرفانی فارسی و عربی، گهگاهی برای دوستان غزلی آرام آرام میخواندند. و...
علّامه دارای قریحهٔ شعر بوده و غزلهای عرفانی آبدار که توأم با وَجد و حال، و سراسر عشق و اشتیاق است میسرودهاند. و ما برای نمونه یک غزل از آنرا در اینجا میآوریم:
مِهر خوبان دل و دین از همه بیپروا برد
رُخ شَطرنج نبرد آنچه رخ زیبا برد
تو مپندار که مجنون سرِ خود مجنون گشت
از سَمَک تا به سِماکش کشش لیلَی برد
من به سرچشمهٔ خورشید نه خود بردم راه
ذرّهای بودم و مِهر تو مرا بالا برد
من خَسی بی سر و پایم که به سیل افتادم
تو که میرفت مرا هم به دل دریا برد
...
📚 مِهر تابان، ص ۸۷ تا ۹۴
•(قسمتهایی از پاورقیها یا متن که خارج از متن مربوطه بوده، حذف گردیده است.)
🆔 @allame_tehrani
CamScanner ۱۰-۲۴-۲۰۲۲ ۱۵.۳۰.pdf
2.14M
🌷 علامه طهرانی و حافظ 🌷
- زیارت خواجه حافظ در شیراز
- کیفیّت زیارت خواجه حافظ
- حال عجیب مرحوم علّامه با خواجه حافظ
- خواندن اشعار حافظ در منزل
- مکّه رفتن با حافظ صفای دیگری دارد
- کیفیت تفأّل به دیوان خواجه
- مقایسهٔ اشعار حافظ با اشعار مغربی و غبار همدانی
- معانی حقیقی اشعار حافظ را کسی میفهمد که آنرا با وجودش حسّ کند
- هرچه سالک جلوتر رود بطون معانی اشعار حافظ را بهتر درک میکند
- زیارت قبرستان دارالسّلام شیراز
- تمایز مرتبهٔ سعدی و حافظ
📚 نور مجرد، ج۲، ص ۴۳۷ تا ۴۴۴
•(قسمتهایی از پاورقیها یا متن که خارج از متن مربوطه بوده، حذف گردیده است.)
🆔 @allame_tehrani
🦋 علامه طهرانی و فهم اشعار عرفانی 🦋
- کلمات یا اشعار عرفاء و اولیاء دارای رموز و اشارات و کنایات است
- عرفان حافظ شیرازی و ملّا محمّد مولویّ صاحب «مثنوی معنوی» مُخّ اسلام است
- غزل شیوای حافظ شیرازی دربارهٔ حضرت صاحب الزّمان ارواحنا فداه
- تفسیر غزل حافظ دربارهٔ حضرت صاحب الزّمان ارواحنا فداه
📍مشاهده از طریق لینک زیر:👇
https://b2n.ir/nooremojarrad14
🆔 @allame_tehrani
🔸نظر علامه طباطبایی دربارهٔ فال حافظ
در روز بیست و سوم شهر ربیع الثانی ۱۴۰۰ هجریه قمریه که به محضر مبارک استادنا المکرّم آقای طباطبایی - مدّ ظلّه - مشرّف شدم ضمن بیان استخاره و تفأل به قرآن کریم که فرمودند هر دو منصوص و در روایات وارد شده است، فرمودند: فال با دیوان حافظ به تجربه رسیده است که بسیار عجیب است و برای این موضوع دو مورد از تفأل خود بیان کردند.
✍ مرحوم علامه آیتالله حاج سید محمدحسین حسینی طهرانی (قدس سره)
📚 مطلع انوار، ج۱، ص۱۸۵
🆔 @allame_tehrani
🌸 تفأل به دیوان حافظ
اشعار حافظ لطیف است و در سیر سالِک خللی ایجاد نمیکند، ولی برخی دیگر از شعراء چنین نیستند. خوب است سالک حافظ بخواند و در معانی آن تأمل کند و اسرار و رموز سلوک را از آن بیاموزد و با صدای خوش بخواند تا عشق خدا در قلبش زنده شود.
برای تفأل به دیوان خواجه ابتداء فاتحه و صلواتی نثار روح خواجه کنید و بعد تفأل بزنید. غزلی که قسمتی از آن در اول صفحه آمده جواب است ولی غزل بعد هم باید خوانده شود که شاهد و مؤید برای غزل أول است؛ أوّلُها طالعٌ و ثانيها شاهدٌ.
تفأل به دیوان خواجه حقّاً عجیب است و گاهی تمام دقائق مطلب را بیان میکند که جز اثر نفس ملکوتی خواجه نمیتواند چیز دیگری باشد، و از احاطه و سیطره وی در این نشأه حکایت مینماید.
▪️مرحوم علامه آیتالله حاج سید محمدحسین حسینی طهرانی
📚 نور مجرد، ج۲، ص۴۴۰
🆔 @allame_tehrani
💎دستورالعملی از علامه طهرانی برای کسانی که مشتاق و طالب لقاء حضرت پروردگارند و به دنبال استاد طریق میباشند
مرحوم علّامه طهرانی قدّس الله نفسه الزّکیّه در أواخر عمر به جهت كثرت أمراض و اشتغالات مربوط به تأليف «دورهٔ علوم و معارف اسلام» فرصتى براى پذيرش و تربيت شاگردان نداشتند و مىفرمودند:
«براى كسانى كه مشتاق و طالب لقاء حضرت پروردگارند و به دنبال استاد طريق مىباشند، دو مطلب را بيان كنيد كه با آن از استاد مستغنى مىگردند:
أوّل: داشتن إخلاص در عمل،
و دوّم: خواندن تمام و كمال دورهٔ علوم و معارف إسلام؛
چرا كه يک دوره معارف حقّه را در اين كتابها آوردهام. به نحوى كه اگر كسى اين كتب را با إخلاص بخواند نفسش به معانى و معارف حقّهٔ آن متحقّق مىشود و چون نفسش به اين معارف متحقّق شد مسير خود را به سوى خداوند روشن مىبيند.»
آرى با مطالعه و اُنس با دورهٔ علوم و معارف اسلام، نفس سالک با جان مؤلّف پيوند خورده و هامون نفس از آن چشمهٔ حقيقت إشراب مىشود، و با مجاهدت و مراقبت، مستعدّ قبول أنوار إلهى گشته و در أثر آن، نفس او، قدسى مىشود و لذا با عنايت إلهى میتواند به مرحلهٔ فناء و اندكاک در ذات ربوبى برسد.
📚 نور مجرد، ج۱، ص۵۸۹
ــــــــــــــــــــ
✅ معنای استغناء از استاد با انس با دورهٔ علوم و معارف اسلام:👇
http://erfanvahekmat.com/a/6b
ــــــــــــــــــــ
📍در صورت عدم دسترسی به استاد، برای شروع حرکت در وادی سیروسلوک چه باید کرد؟(استاد وکیلی)
🔰دورنمایی از مجموعه آثارِ «حضرت علامه آیتالله حاج سید محمدحسین حسینی طهرانی رضواناللهعلیه»
❤️💎عرفان با طعم زندگی💎❤️
🆔 @allame_tehrani
✅ معنای استغناء از استاد با انس با دوره علوم و معارف اسلام
معنای استغناء از استاد با مطالعهٔ دورهٔ علوم و معارف این نیست که انسان به دنبال استاد نگردد، بلکه به معنای آنست که ناامید نشود و ساکن ننشیند و با مجاهده و تلاشی بیشتر راه را با استمداد از این کتب که مشتمل بر دقائق سیر الی الله است طی نماید. در حقیقت مرحوم علامه طهرانی با تألیف این آثار به زبان فارسی و با این طرز بیان خاص راهی برای سالکین الی الله گشودند که هر کسی در هر جائی بتواند با این کتب راه را یافته و از خطرات طریق در امان باشد، البته به شرط مراعات اخلاص در عمل و در مطالعه و انس با این کتابها.
📍متن کامل در لینک زیر: 👇
http://erfanvahekmat.com/a/6b
💎 سفارش علامه طهرانی
به خواندن کتب «دورهٔ علوم و معارف اسلام»
📍در صورت عدم دسترسی به استاد، برای شروع حرکت در وادی سیروسلوک چه باید کرد؟
🆔 @allame_tehrani
📚💎 دورهٔ علوم و معارف اسلام 💎📚
دورهٔ شريفهٔ علوم و معارف اسلام ثمرهٔ همان مجاهدتها و بيدارىها و مشقّتهائى است كه ايشان در طول دوران تحصيل و عمر شريف خود متحمّل شدند، دورهٔ علوم و معارفى كه هر ورقى از اوراق زرّين آن خود مكاشفهاى إلهى است، چرا كه پرده از علم و حيات و قدرت و اراده و اختيار حضرت حقّ برمىدارد.
علماء ربّانى و سالكان راه رفته، گمشده و مقصود خويش را در ميان سطور نورانى آن مىيابند و كلمات طيّبه و نورانى آن، سوختگان عالم را آتش مىزند و عاشقان دلسوخته و دلخسته را كه در آتش هجران مىسوزند تسكين مىدهد و آرام و قرار مىبخشد.
عجيب است كه هر گاه انسان چند ورقى از آن را مىخواند، رين و چرک معاصى و كدورات عالم طبع و كثرت را از دلها مىزدايد و او را به سوى خدا و عالم نور و اطلاق و تجرّد سوق مىدهد؛ آرى! اين نيست مگر اينكه اين كلمات إلهيّه و عبارات عرشيّه از مصدر ولايت و آبشخوار توحيد سرچشمه گرفته كه سوزش و عطش باطنى تشنهكامان زلال حقائق ربّانى و معارف إلهيّه را فرو مىنشاند.
📚 نور مجرد، ج۱، ص۱۰۲
✍ قلم طاهر و نورانی مرحوم علامه طهرانی (قدس سره)
💎 سفارش علامه طهرانی به خواندن کتب «دورهٔ علوم و معارف اسلام»
🆔 @allame_tehrani
✍ قلم طاهر و نورانی مرحوم علامه طهرانی (قدس سره)
آقایان رفقا از خواندن کتاب روح مجرّد غافل نشوند! گرچه آقایان این کتاب را مطالعه نمودهاند، ولی هر مرتبه که انسان این کتاب را میخواند مطلب تازه و جدیدی استفاده میکند و بهرهمند میشود. این کتاب واقعاً خزینهای از خزائن معرفت است؛ انسان هروقت آن را مطالعه میکند تازه است! هروقت هرکجای آن را مطالعه کنید خسته نمیشوید! گرچه کتب دیگر مرحوم علامه والد هـم هـمینطور است؛ مانند رسالهٔ لبّاللباب. انسان بیست یا سی مرتبه هم این کتاب را بخواند خسته نمیشود و همیشه جدید است! کهنگی ندارد! این خصوصیت به خاطر قلم ایشان است؛ این قلم، قلم کسی است که به مقام ولایت رسیده است. این قلم طاهر است.
اگر قلم کمی آلوده باشد انسان خسته میشود و دیگر حال مطالعه ندارد؛ انسان یک مرتبه سیوطی را درس میدهد خسته میشود با اینکه ادبیات است و هیچ طلبهای مستغنی از ادبیات نیست. در درس خارج هم ادبیات لازم است؛ اگر کسی ادبیات را نداند و فاعل و مفعول يا حال و تمییز را تشخیص ندهد استنباط حکم اشتباه میکند. برخی از کسانی که مجتهدند ولی ادیب نیستند، گاهی در استنباط حكـم اشتباه میکنند، چون مأخذ حکم آیات و روایات است و وقتی انسان ادیب نباشد و بین جملات مختلف فرق نگذارد و ظرائف عبارات را متوجه نشود در استنباط حکم اشتباه میکند؛ لذا ادبیات برای طلاب تا آخر لازم است، تا وقتی که انسان از دنیا میرود ادبیات یک پایه است.
با این حال انسان یک مرتبه سیوطی را که درس میدهد خسته میشود و دوست ندارد برای مرتبهٔ دوّم آن را تدریس کند. أما كتاب لمعه و شرح لمعه شهیدین را انسان هرچه بخواند خسته نمیشود! هـرچه تدریس کند خسته نمیشود! حتی مدرسینی که در وادی عرفان هـم نیستند میگویند: هرچه شرح لمعه را تدریس میکنیم خسته نمیشویم.
مرحوم علامه والد میفرمودند: به خاطر این است کـه لـمـعه و شرح آن را شهيد أوّل و دوّم نوشتهاند که علمائی ربّانی و پاک بودند، علمائی بودند دور از هوی؛ این کتاب نور دارد.
هرچه نور انسان بیشتر باشد، در بیان، قلم و کتابت انسان بیشتر منعکس میشود و قلم انسان قلمی پاک و طاهر میشود. نوشتههای اولیاء خدا نیِّر و منوِّر است! نوربخش است! طاهر و مطهِّر است! وقتی انسان این کتابها را مطالعه میکند لذّت برده متوجه معبود میشود. نوشتههای اولیاء خدا انسان را متوجّه خدا میکند، دل انسان را نورانی میکند و از قبض و کدورت بیرون میآورد و قلب، منشرح و واسع میشود.
روح مجرّد از این قبیل است. وقتی برایتان قبضی حاصل شـده است و سنگین هستید این کتاب را بردارید و بخوانید! حتی اگر قبلاً خواندهاید. این کتاب را از وسط باز کنید و بخوانید. از هر صفحهای که بخوانید منوِّر قلب است! هم استفاده و بهرهٔ معنوی برده و متوجّه پروردگار میشوید و هم دوستان خدا را یاد میکنید؛ همین یاد خدا و یاد دوستان خدا انسان را جلو میبرد.
📚 گلشن احباب، ج۶، ص۵۳
💫 از آثار علامه طهرانی بوی طهارت و تقوا به مشام میرسد
💎 سفارش علامه طهرانی به خواندن کتب «دورهٔ علوم و معارف اسلام»
🆔 @allame_tehrani
💫 از آثار علامه طهرانی بوی طهارت و تقوا به مشام میرسد
▪️مرحوم علامه جعفری أعلی الله مقامه الشریف میفرمودند:
«ما نمیدانیم چه سِرّی در این نوشتههای علامه طهرانی نهفته است که وقتی انسان این کتابها را میخواند بر جان و دلش مینشیند، در حالی که ما خود این مطالب را خوانده و در تألیفات آوردهایم ولی آن اثر را در خواننده ندارد.»
«من خودم اهل قلم هستم، از آثار علامه طهرانی بوی طهارت و تقوا به مشام میرسد، و ما اهل قلم این را میفهمیم.»
💬 به نقل از استاد واسطی
💎 سفارش علامه طهرانی به خواندن کتب «دورهٔ علوم و معارف اسلام»
🆔 @allame_tehrani
🌷❤️💎عرفان با طعم زندگی💎❤️🌷
✨ دورنمایی از مجموعه آثارِ «حضرت علامه آیتالله حاج سید محمدحسین حسینی طهرانی رضواناللهعلیه»
در ذهن بسیاری از عموم مردم و حتی خواص، «عرفان و سیر و سلوک» مساوی است با: ریاضتهای عجیب و غریب، عمل به آداب و مناسک غیرمتعارف، برخورداری از زندگی و زیّ درویشی، عدم پایبندی به ظواهر عرفی و شرعی، بیخبری از عالم و آدم، حملههای مداوم به پای چوبین استدلالیان، بیبهرهبودن از مهارتها و تخصصهای علمی، فرار از اجتماع و فعالیتهای اجتماعی، مخالفت با امر سیاست و حکومتداری و بسیاری از مطالب نامطلوب دیگری که در یک مطلب خلاصه میشوند: دور بودن از زندگی و واقعیتهای آن! اما آیا بهراستی میتوان همۀ آنچه که عرفان و معنویت خوانده میشود را با یک چوب راند؟ آیا در میان این شلوغبازارِ مملو از غل و غش و دغل، هیچ بساط قابلاعتمادی پیدا نمیشود؟ آیا نمیتوان عرفان اصیل و نابی را یافت که کام تشنۀ بشریت امروز را سیراب کرده و او را از سرگردانی در بیابان آخرالزمان نجات بخشد؟
بهشهادت بسیاری از بزرگان مورد اعتماد و بر اساس مشاهدات و تجربیات مکرر، حضرت علامه آیت الله حاج سید محمد حسین حسینی طهرانی رضوان الله علیه یکی از معدود عالمان و عارفانی هستند که توانستهاند سیر و سلوک را با تکیه بر آموزههای اسلام ناب، از «زاویهها و سجادهها» به «خانهها و خیابانها» نیز سرایت داده و علیرغم همۀ تهمتها و شبهات، کارآمدی عرفان ناب شیعی در تمامی عرصههای زندگی امروز را اثبات کنند. اگر میخواهید به بررسی صحت و سقم این ادعا بپردازید، شما را دعوت میکنیم به مطالعۀ مجموعه آثار این عالم و عارف بزرگوار که در خلال منظومۀ منسجمی از عناوین و موضوعات، سفرهای رنگین از مباحث مختلف اعتقادی، حکمی، عرفانی، اخلاقی، تفسیری، فقهی و تاریخی را برای طیف متنوعی از مخاطبان گسترده است.
از «شرح پیچیدهترین مطالب فلسفی و عرفانی مطرح در مکاتبات مرحوم سید احمد کربلایی و محقق اصفهانی» تا «تبیین ساده و شیوای مراحل سیر و سلوک و عوالم پس از مرگ»، از «گزارش دقیق خاطرات، حالات و جزئیات زندگی مرحوم حداد و علامۀ طباطبائی» تا «نقل بخشهایی شنیدهنشده از تاریخ انقلاب اسلامی و ارائۀ تقریری نوآورانه از نظریۀ سیاسی اسلام»، از «نقد و اصلاح پیشنویس قانون اساسی ایران» تا «تبیین خطاهای روشی و محتوایی موجود در مقالۀ بسط و قبض تئوریک شریعت» و از «تشریح مبنای تقویم اسلامی و نظام حقوق زن در اسلام» تا «تبیین نگاه تمدنی دین به مسئلۀ جمعیت و پشتپردۀ طرح کاهش موالید»، برخی از مطالب جذابی است که در این مجموعه به چشم میخورد.
همچنین مواردی مانند: تبیین عرفان برخاسته از قرآن و برهان، عرضۀ دورۀ نسبتا کاملی از مباحث بنیادین اعتقادی و کلامی، تعریف کاربردی سبک زندگی اسلامی، شرح علمی و عملی روش اسلامشناسی و تولید علم دینی برای رسیدن به تمدن نوین اسلامی، گشودن باب معرفی عرفاء و شرححالنویسی از بزرگان عرصۀ معنویت در عصر حاضر، نشر عصارۀ مکتب عرفانی نجف، ارائۀ نمونۀ زیست اجتهادی همراه با اطاعت و حمایت از ولی فقیه، نقد عالمانۀ مشاهیر و مشهورات، تشریح نقشۀ راه دشمن در حوزههائی همچون: فرهنگ، زبان، نمادها، آداب و رسوم اجتماعی و ... همراه با ارائۀ راهبردها و راهکارهای مقابله با آن نیز برخی از مهمترین نمایههائی است که میتوان برای مطالب موجود در کتابهای حضرت علامه آیت الله حسینی طهرانی انتخاب کرد.
تأثیرپذیری از لحن صادقانه و قلم حقیقتمحور این عارفِ مجتهد، انقلابی، بصیر، زمانشناس، آیندهنگر و آیندهنگار، تجربۀ مشترک اغلب کسانی است که دقائقی را میهمان آثار او بودهاند. این شما و این تجربۀ «عرفان با طعم زندگی» در ضیافت الهی «دورۀ علوم و معارف اسلام».
ضمنا اگر میخواهید با زندگی و سیرۀ این شخصیت بزرگ آشنا شوید، مطالعۀ کتاب «آیت نور» و مجموعۀ سهجلدی «نور مجرد» را به شما پیشنهاد میکنیم؛ شخصیتی که به تعبیر رهبر حکیم و فرزانۀ انقلاب «از جمله فرزانگان معدودى بودند كه مراتب برجستۀ علمى را با درجات والاى معنويت و سلوک توأما دارا بودند و در كنار فقاهت فنى و اجتهادى، به فقه الله الأكبر نيز كه از مقولۀ شهود و محصول تجربۀ حسى و مجاهدت معنوى است نائل گشته بودند.»
ــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ
💎 سفارش علامه طهرانی به خواندن کتب «دورهٔ علوم و معارف اسلام»
❤️🔥 ثمرهٔ مجاهدتها و بیداریها
✍ قلم طاهر و نورانی مرحوم علامه طهرانی (قدس سره)
💫 از آثار علامه طهرانی بوی طهارت و تقوا به مشام میرسد
🔰توضیح مختصری
دربارهٔ «دورهٔ علوم و معارف اسلام»
🆔 @allame_tehrani
🔰توضیح مختصری دربارهٔ «دورهٔ علوم و معارف اسلام»
اسلام کاملترین و جامعترین دین الهى است که اللهشناسى و معرفت حضرت حقّ جلّ و علا را والاترین نقطهٔ کمال انسانى میداند و به مدد قوّهٔ عاقله و براهین فلسفهٔ الهيّه که در آن تزلزل و خدشهاى راه ندارد و نیز با طهارت سرّ و سیر و سلوک إلى الله که همانا لبّاللباب و برگزیدهٔ راههاست، طالبان را به فهم دقائق توحید علمى و عینى فرامیخواند، و تنها و تنها راه وصول به مقام توحید و استغراق و اندکاک در مقام حقّ را إمامشناسى و ادراک مقام ولایت و لمعات أنوار ساطعهٔ أهلبیت کرام صلوات الله علیهم أجمعین میداند.
دین اسلام، در پرتو أنوار ملکوت قرآن، و استعانت از روح مجرّد اولیاءِ واصل الهى، و مهر تابان و پرفروغ علماى راستین، و محوريّت ولایت فقیه در حکومت إسلام، جامعه را بسوى کمال و صلاح سیر میدهد و وظیفهٔ فرد مسلمان در احیاى حکومت إسلام را براى همگان روشن مینماید.
و با دعوت به آیات قرآنى و کریمهٔ: الرِّجَالُ قَوَّامُونَ عَلَى النِّسَآءِ بِمَا فَضَّلَ اللَهُ بَعْضَهُمْ عَلَى بَعْضٍ وَ بِمَآ أَنفَقُوا مِنْ أَمْوَالِهِمْ، اساس جامعه را بر حقّ و عدل و تبعيّت از فطرت قرار داده و با امر به پیروى از سنن نبوى و بویژه سنّت نکاح و ازدواج و تکثیر نسل، همگان را از نعمت حیات و تکامل و پاکدامنى و عفّت بهرهمند نموده است.
آرى، دین اسلام مسلمانان را با نگرشى واقعبینانه و سیر دادن در صراط مستقیم، به رؤیت هلال سعادت و سُبل سلام الهى رسانده و به برائت از اندیشههاى پوچ و بىاساس خودباختگان غربزده و بدعتگذارانِ مُنغمر در بیغولههاى نفس و شهوات مادّيّه فرامیخواند، تا آنان را با معادشناسى به عالم امن و امان الهى سوق داده و از دوزخ و عذاب آن برهاند.
دوره «علوم و معارف إسلام» تألیف حضرت علّامه آیةالله حاج سيّد محمّدحسین حسینى طهرانى رضوان الله تعالی علیه، عهدهدار بیان حقیقت اسلام بر اساس وحى و قرآن و سیرهٔ معصومین و برهان و شهود بوده، و پرده از رخ هرگونه انحراف و بدعت و آراءِ باطله و احساسات فاسده برداشته است، و جهانبینى همیشه نوین الهى را براى دانشپژوهان اسلامى به ارمغان آورده و تشنگان حقجو را از چشمه و کوثر زلال حقیقت و ولایت سیراب نموده است، و به کلّيّهٔ معضلات علمى و اجتماعى و اشکالات وارده بر دین مبین اسلام جواب کافى و وافى داده است.
ــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ
📚«عصارهای از دورهٔ علوم و معارف اسلام»
✍ نگارش دورهٔ علوم و معارف اسلام براى تأمين غذاى فكرى و معنوى مردم
✍ برنامهٔ روزانهٔ مرحوم علّامه براى تأليف كتب
📚علامه طهرانی و تبلیغ و نشر علوم و معارف اسلام📚
✍ تمرکز بر مسائل فرهنگى و نشر علوم و معارف اسلام
✍ کتابت روان معارف اسلام برای وقتی که شور انقلابی فرونشست...
✍ مهمتر از گرفتنِ مسئولیتِ رسمی حکومتی...
💎 تبیین دقیق مسائل معرفتی در تألیفات قیّم مرحوم علّامه (قدس سره)
🔰معرفی اجمالی
«دورهٔ علوم و معارف اسلام»
🆔 @allame_tehrani
📚«عصارهای از دورهٔ علوم و معارف اسلام»
🔸خداوند همه جا هست؛ چشم بگشا و ببين!
🔹تا وقت باقی است بايد دست به راه عرفان و سلوک الی الله زد.
🔸سرانجام انسان در هستی بايد اتصال به ذات بینهايت خداوند باشد.
🔹فقط با اجرای كامل قانون خدا میتوان به سعادت رسيد.
🔸صراط مستقيم در جمع ميان زندگی ظاهری و تزكيهٔ باطنی است.
🔹علوم بشری هر قدر كه بالا برود مقيّد است و محدود لذا نمیتواند تعبّد را از ميان بردارد.
🔸تنها راه نجات مسلمين بازگشت به قرآن است.
🔹اصل و فرع حقايق و معانی در دست ائمّهٔ اطهار است.
🔸قيامت محل لمس توحيد و عظمت بیانتهای خداوند است.
🔹صدق و يقين در طرفداران ولايت و ظلمت و نادانی در طرفداران باطل نمايان است.
🔸قلب امام مركز توحيد است.
🔹خدای تراشيده شده از روی قواعد ذهنی قابل پرستش نيست.
🔸مركز تصميم گيری در اسلام اختصاص به عالمترين و متصلترين مردم به خدا دارد.
🔹علامه طباطبائی هم استاد در عقل بود هم در قلب و هم در شرع.
🔸خداوند تحمل امور مشقتبار و كارهای سنگين را از دوش زن برداشته است.
🔹ديدن هلال ماه در يک منطقه، فقط برای مناطق هم افق (يا شرقی) آن حجت است.
🔸مشكل اصلی در عدم توازن جمعيت و توزيع نادرست امكانات است نه افزايش جمعيت.
🔹تفكيک قوا غلط است؛ كليهٔ قوا بايد در وجودِ آگاهترين مردم و متصلترين آنها به خدا قرار گيرد.
🔸تاريخ همهٔ مسلمين جهان بايد هجری و قمری باشد.
ــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ
🔰معرفی اجمالی
«دورهٔ علوم و معارف اسلام»
💎 سفارش علامه طهرانی
به خواندن کتب «دورهٔ علوم و معارف اسلام»
🆔 @allame_tehrani
✍ نگارش دورهٔ علوم و معارف اسلام براى تأمين غذاى فكرى و معنوى مردم
ايشان زمانى هم كه به مشهد مقدّس رضوى على ثاويها آلافالتّحيّهوالثّنآء مشرّف شده و بارگاه ملائک پاسبان حضرت علىّبنموسىالرّضا عليهماالسّلام را ملجأ و مأمن خود قرار داده و بار نياز خود را بر آستان آن حضرت فرود آوردند، ممحّض در تحرير و كتابت و تأليف دوره علوم و معارف اسلام شدند.
مىفرمودند: «چون انقلاب عظيم ايران بر أساس نهضت اسلام و قرآن روى داده و مردم و جوانان تشنه اسلام و قرآن و معارف آن هستند، بر خود حتم و فرض نمودهام كه يك دوره از علوم و معارف اسلام را به زبان فارسى بنگارم، تا هر چه سريعتر بدست مردم مسلمان ايران برسد و روحشان از اين علوم أصيله سيراب گردد. بسيارى از جوانان كه سابق اهل سينما بودند، به بركت انقلاب اسلامى آمدهاند و أهل مسجد و جبهه و جهاد شده و جانشان را در طبق اخلاص گذاشتهاند، ما بايد معارف را به ايشان برسانيم و غذاى معنوى آنها را كه همان حقيقت اسلام است بهدستشان برسانيم. اين عشق و شورى كه اكنون در جوانان و عموم مردم مشاهده مىشود، محصول هيجانها و فضاى حوادث انقلاب است، و چون بسيارى از اين افراد داراى پشتوانههاى اعتقادى و فكرى استوارى نيستند، اگر ما پايههاى اعتقاديشان را محكم نكنيم، پس از چندى اين شور فرومىنشيند و حال و هواى مردم تغيير ميكند. در زمان فعلى راه حفظ و نگاهدارى از اين انقلاب، تأمين غذاى فكرى و معنوى اين مردم است كه وظيفه عالمان دينى مىباشد.»
✍ حضرت آیتالله حاج سید محمدصادق حسینی طهرانی (حفظهاللهتعالی)
📚نورمجرد، ج۱، ص۱۰۰
🆔 @allame_tehrani
✍ برنامهٔ روزانهٔ مرحوم علّامه براى تأليف كتب
...لذا درب منزل مطلقاً بسته بود، با أحدى ملاقات نداشتند. چه بسا افرادى كه در مناصب حكومتى بودند و از ايشان وقت ملاقات مىخواستند امّا ايشان قبول نكرده و مىفرمودند: «ما اين مختصر عمرى كه داريم بايد صرف اين معارف بشود.»
گاهى كه بعضى از آشنايان به منزلشان مىآمدند، مىفرمودند: «شما ميهمانها را به داخل منزل راهنمايى كرده و از آنان به نحوى شايسته پذيرائى كنيد.» البتّه اگر واردين از أرحام بودند، ايشان از باب صله رحم تشريف آورده و با آنها ديدن مىنمودند.
بارها از ايشان تقاضاى تدريس شد و طلّاب و ارادتمندانشان مشتاق و راغب بودند كه ايشان جلسه درسى دائر كنند، حتّى برخى از قم پيغام مىدادند و سفارشمىكردند كه اگر ايشان درس شروع كردند به ما اطّلاع دهيد تا به مشهد آمده و در حلقه درسشان شركت كنيم!
امّا ايشان همهٔ اين درخواستها را رد كرده و مىفرمودند: «در تمام اوقات مشغول تأليف دوره علوم و معارف هستم، اگر تحرير اين كتابها تمام شد و عمرى بود بعد از آن إنشاءاللـه درس را شروع مىكنيم.»
سيرهٔ ايشان در تمام اين دوران اين چنين بود كه از طلوع آفتاب به مكتبهٔ خود در بيرونى تشريف برده و تا زوال شمس و أذان ظهر بدون توقّف و درنگ، مشغول مطالعه و كتابت بودند. هنگام أذان ظهر به اندرونى آمده نمازشان را مىخواندند و مختصر غذائى تناول مىكردند و پس از كمى استراحت دوباره به مكتبه رفته و يكسره تا غروب مىنوشتند. هنگام غروب به نماز و عبادت مشغول مىشدند و بعضى شبها دوباره چندساعتى مطالعه يا تأليف داشتند. قبل از خواب غذاى سادهاى مثل نانوپنير تناول نموده و به استراحت مىپرداختند تا سهساعت و يا دوساعتونيم به أذان صبح كه بيدار شده و مشغول عبادت و مناجات و رازونياز مىشدند و ديگر تا ظهر نمىخوابيدند.
و برنامهٔ ايشان همينطور بود تا اين اواخر كه أطبّاء قلب، ايشان را از مطالعه و كتابتِ بسيار منع كردند و ايشان كمى حجم مطالعات و تأليف را تقليل دادند.
✍ حضرت آیتالله حاج سید محمدصادق حسینی طهرانی (حفظهاللهتعالی)
📚 نورمجرد، ج۱، ص ۱۰۰ و ۱۰۱
🆔 @allame_tehrani