13.79M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
🪞آئینهٔ تمامنمای خداوند
🕌 السلام علیک یا آیةاللهالعظمی...
🎙حضرت آیتالله حاج سید محمدصادق حسینی طهرانی (حفظهالله)
🆔 @allame_tehrani
25.72M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
❤️ محبتِ مولا امیرالمؤمنین علی (علیهالسلام)
🎙حضرت آیتالله حاج سید محمدصادق حسینی طهرانی (حفظهالله)
🆔 @allame_tehrani
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
💫 خوش به حال ما
🏷 فرزندانتان را با محبّت امیرالمؤمنین پرورش بدهید!
🎙حضرت آیتالله حاج سید محمدصادق حسینی طهرانی (حفظهالله)
🆔 @allame_tehrani
🇮🇷 مشارکت حداکثری
🗳 تأکید بر شرکت در انتخابات
eitaa.com/allame_tehrani/3706
✅ شرکت در انتخابات، مصداق پشتیبانی از نظام اسلامی است
eitaa.com/allame_tehrani/3707
🇮🇷 وظائف مؤمن در قبال انتخابات
eitaa.com/allame_tehrani/3708
🔴 لزوم احراز صلاحیت شخص برای رأی دادن به او
💢 انسان باید پاسخگوی انتخاب شخص غیرصالح باشد
eitaa.com/allame_tehrani/3709
🆔 @allame_tehrani
هدایت شده از مؤسسه پژوهشی امام علی (ع)
#دورۀ_آنلاین_آفلاین #رایگان #تابستان
💢انجمن علمی فلسفه اسلامی حوزه قم با همکاری مؤسسه پژوهشی امام علی (ع) برگزار میکند:
📣#دوره_های_تربیت_مربّی_و_پژوهشگر
عرفان و فلسفه و منطق (فصل_اول)
🔰با تدریس شاگردان برجسته علامه حسن زاده آملی، علامه جوادی آملی و علامه مصباح یزدی
✅ فرصتی بینظیر برای فراگیرانِ علوم عقلی از سراسر ایران و جهان به صورت #آنلاین و #آفلاین
🔰جهت مشاهده سرفصل ها، روز و ساعت هر دوره کلیک بفرمایید:
💠 نظام و کلیات عرفان نظری
💠 اصالت و تشکیک در وجود
💠 نظام و کلیات علم منطق
⏳ظرفیت محدود است و اولویت با عزیزانی است که زودتر ثبت نام کرده باشند.
🗓ثبت نام تا پایان تیرماه
👈 اطلاعات بیشتر و ثبت نام از طریق پیام به آیدی: @Imam_110
💠 مؤسسه پژوهشی امام علی (ع)
🌐 ایتا | کانال پشتیبان | تلگرام | آپارات | اینستاگرام | کتابسرا
17.05M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
💠 از کجا بفهمیم در راه خدا هستیم؟
🎙حضرت علامه آیتالله حاج سید محمدحسین حسینی طهرانی (قـدساللـهنـفـسـهالـزکـیـة)
📚 آیین رستگاری، ص۶۲
🆔 @allame_tehrani
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
❤️ محبت امیرالمؤمنین را در دلهای خودتان بیشتر کنید
🎙گزیدهای از بیانات حضرت آیتالله حسینی طهرانی (حفظهالله) در شب عید سعید غدیر ۱۴۴۵ در مدرسهٔ علمیّهٔ نورالرضا (علیهالسلام)
📹 فیلم کامل بیانات:
🌐 https://aparat.com/v/tijkaxo
🔉 صوت کامل بیانات:
eitaa.com/allame_tehrani/3758
🆔 @allame_tehrani
[@Nooremojarrad_com]14451218-05.mp3
20.08M
🔉 صوت کامل بیانات حضرت آیتالله حسینی طهرانی (حفظهالله) در شب عید سعید غدیر ۱۴۴۵ در مدرسهٔ علمیّهٔ نورالرضا (علیهالسلام)
🆔 @allame_tehrani
🔰ساختار حاکمیت ولیّفقیه از منظر علامه آیتالله حسینی طهرانی (قدس سره)
مرحوم علامه آیتالله حاج سید محمدحسین حسینی طهرانی در باب نوع حکومت اسلامی و چگونگی ساختار نظام حاکم دارای نگرشی خاص و بدیع بودند که با صورت حاکمهٔ امروز متفاوت است و در کل میتوان گفت که با نظریات قرن بیستمی تفاوت جوهری دارد. آنچه که در زیر میآید، مختصری در باب حکومت و چگونگی ساختار آن در نگاه ایشان است.
مرحوم علامه قدسسره در تبیین مدلی که براساس نظریهٔ «ولایت فقیه» با شاخصِ اختصاص این مقام به «عالم بالله و بأمرالله» دارند، اینگونه آوردهاند:
«فلسفهٔ توحیدی اسلامی متخذ از آیات قرآن کریم و سنت نبوی، روح حکومت و ولایت بر مردم را منحصر به عالمترین و جامعترین و منزهترین افراد میشناسد. در این صورت، افراد امت به رهبری چنین پیشوایی راستین که هم دارای دلی روشن و آگاه و مغزی متفکر و عزمی راسخ است و هم از خود گذشته و بهکلیت پیوسته است، از بهترین مواهب الهیه استفاده کرده و تمام قوا و استعدادهای ذاتی خود را بهمنصهٔ ظهور و بروز میرسانند.
در این فلسفه [و حکومت اسلام]، حکم و قانون و قضاء از بالا (یعنی از مقام توحید و طهارت که مقام وحدت و جامعیت ولیّأمر است) به پایین تدریجاً گسترش پیدا میکند، و تمام اقشار طبقات را فرا میگیرد؛ ولی در فلسفههای مادی، یا در قوانین غربی که از روح توحید اسلامی بهرهای ندارند، مراکز تصمیمگیری از کثرت شروع میشود، یعنی افکار مردم گرچه در نهایت ضعف باشند، فقط بهملاک اکثریت، حق تعیینِ سرنوشت و تصمیمگیری در امور و حاکمیت خود را دارند.
در این فلسفهها حکومت بر اساس انتخاب بوده و کیفیت آن به مشروطهٔ سلطنتی، یا به جمهوری، یا به بعضی از انحای دیگر، تقسیم میشود، بنابراین جمهوری بدین طرز رأیگیری و انتخاب اکثریت، نظیر مشروطه از قالبهای غربی است؛ و با روح اسلام سازگار نیست.
در «جمهوری اسلامی» باید تمام ضوابط حکومت اسلام مراعات شود و نام جمهوریت چیزی بر محتوای دولت و حکومت نیفزاید و حق حاکمیت به فقیه عادل که بر اوضاع زمان آگاه و از مصالح ملت مسلمان اطلاع دارد و قلبش متصل به ملکوت است، سپرده شود. در حکومت براساس مدل «ولایت فقیه»، رییسجمهور باید همان فقیه جامعالشرایط باشد و اوست که قوای سهگانهٔ مقننه و قضاییه و مجریه در وجود او ادغام شده و از او به مصادر امور و حُکام ترشح میکند.
تفکیک مقام رهبری از ریاست جمهوری عَملاً التزام به تفکیک روحانیت از سیاست است. در منطق اسلام حاکم شرع مطاع ریاست مطلقه بر امت دارد. سپردن ریاست جمهوری را به افرادی که دارای چنین مقامی نباشند، اعطای قدرت بهدست غیر واجدین این مقام است؛ و اشتباهاتی که صورت میگیرد، از عدد بیرون و با هزار ضابطه و قانون این قدرت عنانگسیخته را نمیتوان مهار کرد.
انتخابات برای تعیین رهبر که همان ریاستجمهوری است، باید بهصورت تشکیل شورای خبرگان انجام شود و در این صورت، مدت آن محدود به چهار سال (که آن نیز معیار غربی است) نخواهد بود، بلکه تا هنگامی که از مقام أفقهیت و أعلمیت و أورعیت و أبصریت برخوردار است؛ باید در رأس ریاستجمهوری باقی بماند و عزل او نصب دیگری را در وقتیکه فاقد شرایط گردد یا از دنیا برود، باز بهوسیلهٔ شورای خبرگان که خبرویت در فن داشته و از مزایای کمال اخلاقی و عدالت برخوردارند، صورت خواهد گرفت.»
براساس مبنای فوق، مرحوم مؤلف قدسسره نتیجه گرفته است که:
«قوای اعمال حاکمیت که عبارتند از قوهٔ مقننه و قوهٔ قضاییه و قوهٔ مجریه، در وجود ولیفقیه ادغام شده و قابلتفکیک نیستند و تفکیک قوا براساس مدل دموکراسی رایج، غلط است.
در مدل «ولایت فقیه»، ولیفقیه بهنظر خود افرادی را برای قوهٔ مجریه و قوهٔ قضاییه منصوب مینماید و مجلس شورای ملی که برای مشورت در مصالح و امور مملکتی است، نتیجهٔ مشورت را در اختیار ولیفقیه قرار میدهد تا او تصمیم بگیرد و قانون بگذارد.»
⬇️ ادامـــه در «پست بعد» ⬇️
🆔 @allame_tehrani
↩️ ادامـــهٔ «پست قبل» ⬇️
تصویر عملیاتی از مدل حاکمیت براساس این تفسیر از «ولایت فقیه» بدینگونه است:
سنگبنای آغازین
مردم متخصص، قاعدهٔ هرم حکومت هستند، زیرا «رأی» در صورتی دارای ارزش است که براساس علم و تجربه نسبت به موضوعی باشد که رأیگیری برای آن انجام میشود. بنابراین افرادی از مردم که با دین و فقاهت سر و کار دارند، در تمام شهرها، از میان خود خبرگانی را که توانایی تشخیص صلاحیتهای علمی و عملی لازم برای یک رهبر را دارند، انتخاب میکنند (انتخابات تخصصی صنفی) و مجلس خبرگان تشکیل میشود.
حلقهٔ اول
مجلس خبرگان، رهبری را بهعنوان «ولی فقیه» معرفی میکند (نصب نمیکند، بلکه کشف و معرفی میکند) و مردم حق بیعت کردن یا بیعت نکردن با او را دارند.
نقش عموم مردم در شکلگیری حکومت
بنابراین با رأیگیری عمومی از کلیهٔ افراد بالغ اعم از مرد و زن بهصورت «آری و نه» نسبت به پذیرش ولایت فقیهی که از طرف مجلس خبرگان معرفی شده است، در صورت احراز اکثریت نسبی، فقیه معرفی شده علاوهبر مشروعیت، دارای مقبولیت شده (مبسوط الید میشود) و شرعاً حکمش بر همه نافذ است.
حیطهٔ اختیارات
حیطهٔ اختیارات این «ولیفقیه» نَه فقط رتق و فتق اختلافات و مشکلات اجرایی مردم (ولایت مُقیده)، بلکه حق قانونگذاری در چهارچوب شرع و حق عزل و نصب و تصرف و تغییر در کلیهٔ امور فردی و اجتماعی جامعه است. (ولایت مطلقه)
فرآیند نظارت بر رهبری
مجلس خبرگان نظارت مستمر بر عملکرد «ولیفقیه» دارد و با بررسی عملکردهای او، بقاء صفات و شاخصهای لازم برای رهبری را دائماً رصد میکند و در صورت عدم احراز موارد لازم، حکم بهعدم بقاء صلاحیت او برای رهبری میدهد.
ساختار حاکمیت
الف. رؤسای قوا: در این مدل از حکومت، فقیه جامعالشرایط پس از بیعتِ مردم، معاونینی را برای ادارهٔ امور اجرایی مملکت و ادارهٔ امور قضایی و ادارهٔ امور قانونگذاری نصب میکند. (رییس قوهٔ مجریه و قوهٔ قضاییه و قوهٔ مقننه، معاونین او و منصوب از جانب او هستند، نه قدرتهای موازیِ او و منتخب از جانب دیگران).
ب. مجلس شورا: مجلس براساس کمیسیونهای تخصصی شکل میگیرد و کمیسیونهای تخصصی براساس انتخابات تخصصی صنفی شکل میگیرند، یعنی کلیهٔ مردم براساس تجربه و تخصصی که به آن مشغول هستند، نمایندهٔ خود در آن صنف را معرفی میکنند. پس از اینکه انجمن تخصصی صنفی شهری شکل گرفت، این انجمن نماینده یا نمایندگان خود را برای شرکت در انجمن تخصصی صنفی ملی معرفی میکنند؛ این انجمن تخصصی صنفی ملی، کمیسیون مربوطهٔ مجلس شورا را بهوجود میآورد.
براساس این مدل، کلیهٔ مردم در ارائهٔ مشورت به ولیفقیه فعال هستند و فعالیتهای مجلس فعالیتهای کارشناسانه است. پس از تصویب اولیهٔ یک قانون، ولیفقیه صحت و سقم آن را بررسی کرده و در صورت انطباق با شرع و سیاستهای کلی و مصلحت نظام، آن قانون را تنفیذ میکند. (ولیفقیه میتواند این عملیات را به فرد یا گروه منصوب از جانب او محول کند)
✍ عبدالحمید واسطی
🌐 منبع:
farsi.khamenei.ir/others-note?id=8931
🆔 @allame_tehrani
✅ مُدل ریاست جمهوری
در نگاه بصیر علّامه طهرانی (قدس سره)
از آسیبهای جدّی که متوجه نظام انقلاب اسلامی از بدو تشکیل تا کنون بوده از ناحیهٔ حاکمیت و قدرت اجرائی کشور مشاهده میشود که خسارات غیر قابل جبرانی را ببار آورده است! امری که به ناصالح بودن متصدیان این پست برمیگردد که برای برون رفت از این مشکل، راهی جز تجدید نظر اساسی در خصوصیات و انتخاب رییس قوّهٔ مجریه نیست. مرحوم علامه طهرانی رحمةاللهعلیه که باید از ایشان به دیدهبانی بصیر در مواقع خطیر یاد کرد این مهم را به خوبی تشخیص داده و بر مبنای بینش الهی خود راهکار عملی آن را بیان داشتند که متأسفانه مغفول ماند.
ــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ
اتّکاء حکومت اسلام بر حق
[فرق بین اسلام و غرب در نوع حکومت]
در فلسفههای مادی، یا در قوانین غربی که از روح توحید اسلامی بهرهای ندارند، مراکز تصمیمگیری از کثرت شروع میشود، یعنی افکار مردم گرچه در نهایت ضعف باشند، فقط بهملاک اکثریت، حق تعیینِ سرنوشت و تصمیمگیری در امور و حاکمیت خود را دارند.
در این فلسفهها حکومت بر اساس انتخاب بوده و کیفیت آن به مشروطهٔ سلطنتی، یا به جمهوری، یا به بعضی از انحای دیگر، تقسیم میشود، بنابراین جمهوری بدین طرز رأیگیری و انتخاب اکثریت، نظیر مشروطه از قالبهای غربی است؛ و با روح اسلام سازگار نیست.
حكومت و دولت اسلام بر پايۀ خود متّكی بوده و بر اصل اصيل حقّ اعتماد دارد؛ و هيچيک از اين قالبها نمیتوانند آن واقعيّت را در خود بگيرند و بشكل خود درآورند.
منظور از جمهوریت در عنوان جمهوری اسلامی
در «جمهوری اسلامی» باید تمام ضوابط حکومت اسلام مراعات شود و نام «جمهوریت» چیزی بر محتوای دولت و حکومت نیفزاید و حق حاکمیت به فقیه عادل که بر اوضاع زمان آگاه و از مصالح ملت مسلمان اطلاع دارد [و قلبش متصل به ملکوت است] و نسبت به ملت ستمدیده حمیم و دلسوز است سپرده شود.
در حکومت براساس مدل «ولایت فقیه»، رییسجمهور باید همان فقیه جامعالشرایط باشد
رئیس جمهور که داراى شخصیّت اوّل است، باید جامعترین و کاملترین و روشنبینترین و پارساترین افراد از فقهاى امّت باشد، و اوست که قوای سهگانهٔ مقننه و قضاییه و مجریه در وجود او ادغام شده و از او به مصادر امور و حُکّام ترشّح میکند.
تفکیک رهبری از ریاستجمهوری غلط است
[خطر تفکیک مقام فقاهت از ریاستجمهوری]
تفکیک مقام فقاهت از ریاستجمهوری عملاً التزام به تفکیک روحانیت از سیاست است. در منطق اسلام حاکم شرع مطاع ریاست مطلقه بر امت دارد. سپردن ریاست جمهوری را به افرادی که دارای چنین مقامی نباشند، اعطای قدرت بهدست غیر واجدین این مقام است؛ و اشتباهاتی که صورت میگیرد، از عدد بیرون و با هزار ضابطه و قانون این قدرت عنانگسیخته را نمیتوان مهار کرد.
شیوهٔ صحیح برگزاری انتخابات ریاستجمهوری
انتخابات برای ریاستجمهوری [که همان تعیین رهبر است]، باید بهصورت تشکیل شورای خبرگان انجام شود و در این صورت، مدت آن محدود به چهار سال (که آن نیز معیار غربی است) نخواهد بود، بلکه تا هنگامی که از مقام أفقهیت و أعلمیت و أورعیت و أبصریت برخوردار است؛ باید در رأس ریاستجمهوری باقی بماند و عزل او و نصب دیگری را در وقتی که فاقد شرایط گردد یا از دنیا برود، باز بهوسیلهٔ شورای خبرگان که خبرویت در فن داشته و از مزایای کمال اخلاقی و عدالت برخوردارند، صورت خواهد گرفت.»
براساس مبنای فوق، مرحوم علامه (قدسسره) نتیجه گرفته است که:
«قوای اعمال حاکمیت که عبارتند از قوهٔ مقننه و قوهٔ قضاییه و قوهٔ مجریه، در وجود ولیفقیه ادغام شده و قابلتفکیک نیستند و تفکیک قوا براساس مدل دموکراسی رایج، غلط است.
در مدل «ولایت فقیه»، ولیفقیه بهنظر خود افرادی را برای قوهٔ مجریه و قوهٔ قضاییه منصوب مینماید و مجلس شورای ملی که برای مشورت در مصالح و امور مملکتی است، نتیجهٔ مشورت را در اختیار ولیفقیه قرار میدهد تا او تصمیم بگیرد و قانون بگذارد.»
📚 برگرفته از نامهٔ علامه طهرانی راجع به پیشنویس قانون اساسی (با تصرف و تلخیص)
🆔 @allame_tehrani
🔴 «انتخابات و رأی أکثریّت در اسلام» از دیدگاه علامه طهرانی (قدس سره)
از اصول و ارکان نظامهای دموکراسی، انتخابات و اعتماد بر آراء اکثریت مردم برای دادن زمام امور به دست گروه یا شخص خاصی است، در آنچه پیش روی شماست نظر و دیدگاه عارف بالله حضرت علامه طهرانی اعلیاللهمقامهالشریف، دربارهٔ انتخابات و رأی اکثریت و جایگاه آن در نظام حکومت اسلامی بحث میشود.
📍مشاهدهٔ فایل pdf:👇
eitaa.com/allame_tehrani/3763
🆔 @allame_tehrani
انتخابات و رأی أکثریت.pdf
4.45M
🔴 «انتخابات و رأی أکثریّت در اسلام» از دیدگاه علامه طهرانی (قدس سره)
🔹مفاد آيهٔ: فَسْئَلُوٓا أَهْلَ الذِّكْرِ إِن كُنْتُمْ لَاتَعْلَمُونَ، و آيهٔ: قُلْ هَلْ يَسْتَوِي الَّذِينَ يَعْلَمُونَ وَ الَّذِينَ لَايَعْلَمُونَ
🔹مبنای قرآن بر رجوع به أهل حلّ و عقد است نه أکثریّت مردم
🔹رجوع به أهل خُبره، أمری عرفی و تجربی است
🔹دلالت آیات قرآن بر معتبرنبودن رأی عامّۀ مردم
🔹چرا نمیتوان به رأی اکثریّت اعتماد کرد؟
🔹أكثريّت مردم طبق منطق إحساس حركت دارند، نه منطق عقل
🔹انتخاب عامّهٔ مردم، طبق ذوق و اندیشهٔ سطحى و چشم ظاهربین آنهاست
🔹آیات دالّه بر اینکه عامّهٔ مردم از حقّ گریزانند
🔹در چند جاى از قرآن آمده است: بَلْ أَکْثَرُهُمْ لَایَعْلَمُونَ.
🔹إشکال وارد و لاینحلّ بر طرفداران رأى أکثریّت عامّه
🔹در إسلام مشورت با أکثریّت عامّه نیست؛ مشورت با أهل حلّ و عقد است
🔹تجربۀ تلخ اعتماد بر رأی اکثریّت در زمان ما
🔹تبلیغات در انتخابات بر خلاف مبنای اسلام است
🔹مفاد آيهٔ: وَ شَاوِرْهُمْ فِي الأمْرِ فَإِذَا عَزَمْتَ فَتَوَكَّلْ عَلَی الله
🔹مفاد و معنی أخذ به مجمعٌعليه، و ترک شاذّ و نادر
🔹مشورت پیامبر با مردم، به معنای قبول رأی أکثریّت نبود
🔹پیغمبر در اینجا رأى أکثریّت را انتخاب نکرد، بلکه با أکثریّت مُماشات کرد
🔹مشورت پیامبر، مقدّمه است براى تصمیمگیرى در رأى نهائى خود
🔹موارد نادری که میتوان بر رأی أکثریّت اعتماد کرد
🔹شاهدی از نهجالبلاغه در حدود مشورت با مردم
📚 ولایت فقیه در حکومت اسلام، ج3، ص187 تا 205
📍بطلان دموکراسی
و بیاعتباری رأی اکثریت مردم
🆔 @allame_tehrani
حکومت یا جمهوریّت؟.pdf
415K
🔰حکومت اسلامی یا جمهوری اسلامی؟
📍مدل برقراری نظام اسلامی بر اساس مبانی توحیدی اسلامی از دیدگاه علامه طهرانی (قدس سره)
در اینکه نوع و مدل ادارهٔ یک کشور بر پایهٔ مبانی و اصول اسلامی چه باید باشد، دو دیدگاه وجود دارد؛ که دیدگاه اول قائل به ادارهٔ کشور بر اساس جمهوریّت و دیدگاه دوم بر اساس حکومت است؛ مقالهٔ مذکور به دیدگاه قرآن در این باره میپردازد.
🔰اهم عناوین:
🔹نگاه قرآن به رأی اکثریت و دموکراسی در انتخابات
🔹دیدگاه قرآن دربارهٔ رأی اکثریّت
🔹اکثریت مردم به دنبال منافع خود میروند
🔹نمایش سطح افکار و خواستههاى اکثریت مردم در قرآن مجید
🔹عامهٔ مردم در انتخابات گرفتار احساسات اند
🔹سؤالی از طرفداران دموکراسی
🔹نمونهای از خسارتهای متأثر از آراء اکثریت
🔹در اسلام چیزی به عنوان تبلیغات در انتخابات وجود ندارد
🔹معنای مشورت پیامبر با مردم مماشات بود نه تأثیرپذیری
🔹مفاد و معنى أخذ به مجمعٌعلیه، و ترک شاذّ و نادر
🔹مشورت پیامبر، مقدّمه است براى تصمیمگیرى در رأى نهائى خود
🔹سیرهٔ امیرالمؤمنین علیهالسلام در مورد انتخابات
🔹اشکالی از طرف مدعیان رأی اکثریت بر انتخاب أصلح و کارگزاران و جواب آن
🔹أهل حلّ و عقد خود بخود معروفند، نیاز به معرّف ندارند
🔹علم وجدانى هر فرد، خود راهبر به سوى ولایت فقیه است
🔹تفكيک قوای ثلاثه، مبدأش از أرسطو است
🔹کیفیت حکومت اسلامی
🔹نظر علامه طهرانی راجع به مدل حکومت
🔹متن نامهٔ علامه طهرانی به بنیانگذار کبیر انقلاب (قدسسرهما) دربارهٔ پیشنویس قانون اساسی ایران
📚 برگرفته از «امامشناسی»، ج۱و۲؛ و «ولایت فقیه در حکومت اسلام»، ج۳
🆔 @allame_tehrani
🔴 اعلام حمایت حضرت آیةالله حسینی طهرانی از دکتر سعید جلیلی
حضرت آیتالله حاج سید محمدصادق حسینی طهرانی حمایت خود را از دکتر سعید جلیلی اعلام فرمودند و تأکید کردند دوستان و رفقای محترم ضمن رأی حتمی به ایشان، افراد دیگر را هم به این امر دعوت کنند.
#دور_دوم
🆔 @allame_tehrani
🔰بیان مراقبات ماه محرم در کلام مرحوم میرزا جواد آقا ملکی تبریزی (رضواناللهعلیه)
فهرست
↓۱- دههٔ اول محرم
↓۱.۱- حزن و اندوه
↓۲- دعاى اول ماه
↓۳- نماز شب اول ماه
↓۴- روزهٔ روز سوم
↓۵- روزهٔ تمام ماه
↓۶- تاسوعا و عاشورا
↓۶.۱- روزه
↓۶.۲- نکتهای در اعمال شب و روز عاشورا
↓۶.۳- زیارت امام حسین و یاران ایشان
↓۶.۳.۱- رعايت اخلاص
↓۶.۴- کنار قبر حضرت بودن در شب عاشورا
↓۷- بيست و يكم محرم
↓۸- پايان ماه
↓۹- پانویس
🌐 مشاهده از طریق لینک زیر:👇
http://erfanvahekmat.com/a/2J
📚 ترجمهٔ المراقبات، ابراهیم محدث بندرریگی، ص ۴۵ تا ۵۹
ــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ
🔹اعمال محرم
🔹دعای هنگام استهلال ماه محرم
🔹دعای روز اول ماه محرم
🆔 @allame_tehrani
🔰سیرهٔ حضرت علامه طهرانی در عزاداری، روضه و ذکر توسل
به مناسبت ماههای محرم و صفر و ایام عزای آلالله علیهمالسلام از سوئی و از سوی دیگر شدت عشق و محبت مرحوم علامه طهرانی قدساللهنفسه به اهلبیت علیهمالسلام و مجالس عزاداری و سوگواری ایشان و مداومت آن بزرگوار بر اقامهٔ عزا و اشک و بکاء بر مصائب جانسوز اجدادشان، مناسب به نظر رسید چند سطری پیرامون سیرهٔ آن بزرگوار در اقامهٔ عزا و ماتم بر سالار شهیدان درج شود.
بدین رو از محضر حضرت آیتالله حاج سید محمدصادق حسینی طهرانی مدظله تقاضا نمودیم که مختصری در این باب توضیح فرمایند و ایشان نیز لطف نموده و متن ذیل را که حاوی نکاتی ارزشمند در این زمینه بوده و میتواند الگوئی برای عزاداران حسینی قرار گیرد، در اختیار ما قرار دادند.
🌐 مشاهده از طریق لینک زیر:👇
http://erfanvahekmat.com/a/55
🆔 @allame_tehrani
🏴 پوشیدن لباس سیاه
و بعد لایخفی که پوشیدن لباس سیاه مکروه است مگر در عزای سیدالشهداء أباعبدالله الحسین علیهالسلام؛ لذا شایسته است که در این دو ماه محرم و صفر أحبّه و أعزّه لباس سیاه بر تن نموده، درب منزل و محل کار جهت تعظیم شعائر حسینی پرچم نصب کنند.
✍ العبد الآثم السید محمدصادق الحسینی الطهرانی
🆔 @allame_tehrani
🏴 السلام علیک یا أباعبدالله
و علی الأرواح التی حلّت بفنائک
🔰 #پخش_زنده_صوتی
🏴 مراسم عزاداری حضرت أباعبدالله الحسین (علیهالسلام)
📍از طریق:
صفحهٔ «نورمجرّد» در آپارات
https://www.aparat.com/Nooremojarrad_com/live
⏰ زمان:
از یکشنبه اول ماه محرمالحرام ۱۴۴۶، حدود ساعت ۴:۲۰ صبح
💠 مکان:
بیت حضرت آیتالله حسینی طهرانی (مدظلهالعالی)
🆔 @allame_tehrani
🔹حقّ سیّدالشهداء (علیهالسلام)
در مستحبّات، تعزيهدارى و زيارت حضرت سيّدالشّهداء را مسامحه ننمائيد، و روضۀ هفتگى ولو دو سه نفر باشد، اسباب گشايش امور است.
و اگر از اوّل عمر تا آخرش در خدمات آن بزرگوار از تعزيت و زيارت و غيرهما بجا بياوريد، هرگز حقّ آن بزرگوار أدا نمیشود.
و اگر هفتگى ممكن نشد دههٔ أوّل محرّم ترک نشود.
📜 فرازی وصیتنامهٔ آیتالله قاضی
📚 «نور مجرّد»، ج۲، ص۴۶۴
🆔 @allame_tehrani
کانال علامه طهرانی
🔰سیرهٔ حضرت علامه طهرانی در عزاداری، روضه و ذکر توسل به مناسبت ماههای محرم و صفر و ایام عزای آلالل
🏴 سیرهٔ علّامه حسینی طهرانی در دو ماه محرّم و صفر
مرحوم علّامهٔ والد تمام محرّم و صفر را عزادار بودند و منزلشان سیاهپوش بود، و در دههٔ محرّم لبخند بر لبشان نمیآمد، و در تمام این دو ماه شیرینی و شکلات در منزلشان راه نمیدادند، و در این مسائل غیرت خاصّی داشتند.
✍ حضرت آیتالله حاج سید محمدصادق حسینی طهرانی (حفظهالله)
📚 «گلشن أحباب»، ج۲، ص۲۱۹
🆔 @allame_tehrani
🏴 سیاهپوش کردن منزل
میفرمودند: در لیالی و ایام شهادت معصومین علیهمالسلام منزل را سیاهپوش کنید و منزل خودشان هم همیشه در ایام عزا با کتیبههایی که منقش به اشعار محتشم کاشانی بود سیاهپوش میشد.
در عزای حضرت سیدالشهداء علیهالسلام از آغاز محرم تا شهادت امام حسن عسکری علیهالسلام (هشتم ربیع الاول) نیز سیاهیهای منزل را جمع نمیکردند، و ما را به حفظ و احترام این کتیبهها که نشانهٔ عزای حضرت اباعبدالله علیهالسلام بود سفارش میفرمودند.
📚 «نورمجرد»، ج۲، ص۴۷۱
🆔 @allame_tehrani
یا مبدّل السیئات بالحسنات.mp3
6.05M
😭 یا مبدل السیئات بالحسنات...
💬 مکاشفهٔ عجیب مرحوم آیتالله انصاری همدانی
🏴 قسم به خون شهیدان به کربلا به حسین
🏴 خدا به حشر ببخشد گناه ما به حسین
🎙استاد وکیلی (حفظهالله)
🆔 @allame_tehrani