eitaa logo
کانال علامه طهرانی
3هزار دنبال‌کننده
1.3هزار عکس
797 ویدیو
193 فایل
❤️عرفان با طعم زندگی❤️ 💎نشر آثار و معارف منتخب و ناب حضرت علامه آیت‌الله حسینی طهرانی (قدس سره) و سایر علما و عرفای بالله💎 ادمین: @Ya_bab_allah پیام ناشناس: daigo.ir/secret/allametehrani کانال خانواده و زندگی الهی: @ezdevaje_elahi
مشاهده در ایتا
دانلود
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
🔰 💐 مراسم جشن ولادت با سعادت پیامبر اکرم (صلی‌الله‌علیه‌وآله‌وسلم) و امام جعفر صادق (علیه‌السلام) 📍از طریق: صفحهٔ «نورمجرّد» در آپارات:👇 https://www.aparat.com/Nooremojarrad_com/live ⏰ زمان: شنبه ۱۷ ربیع‌الاول ۱۴۴۶، حدود ساعت ۵:۲۰ صبح 💠 مکان: بیت حضرت آیت‌الله حسینی طهرانی (مدّظلّه‌العالی) 🆔 @allame_tehrani
🌷شب و روز بسیار محترم🌷 میلاد با سعادت حضرت رسول اکرم (صلّی‌الله‌علیه‌و‌آله‌و‌سلّم) است. این شب خیلی محترم است و همچنین فردا خیلی محترم است و در آن زیارت حضرت رسول وارد شده است. حضرت را از راه دور زیارت کنید! خود حضرت می‌فرمایند: «هر کس به من سلام کند از او دستگیری می‌کنم.» ...از حضرت آنچه را خیر ماست که همان عبور از دنیا و نفس باشد بخواهیم؛ از حضرت بخواهیم هر چه نفس داریم، هر چه آمال داریم همه را محو کرده و از بین ببرد و خدا را جایگزین آن نماید. ✍ حضرت آیةالله حاج سید محمدصادق حسینی طهرانی (حفظه‌الله) 📚 «گلشن‌احباب»، ج۱، ص۲۰۶ ــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ 📜 زیارت پیامبر اکرم از راه دور:👇 🌐 https://erfan.ir/m198 📜 زيارت پیامبر اکرم:👇 eitaa.com/allame_tehrani/2603 📜 سلام و صلوات بر پیامبر اکرم:👇 eitaa.com/allame_tehrani/2962 🆔 @allame_tehrani
[@Nooremojarrad_com]14440317-010203.mp3
25.54M
🔉 مدیحه سرایی و سرود 💐 روز ولادت حضرت رسول اکرم و امام صادق (صلوات‌الله‌علیهما) 🎙حاج جواد شکری 🆔 @allame_tehrani
سلام و صلوات بر پیامبر اکرم.m4a
1.93M
📜 سلام و صلوات بر پیامبر اکرم (صلی‌الله‌علیه‌و‌آله‌و‌سلم) منقول از امام رضا (علیه‌السلام) 🎙مهدی نجفی ــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ السَّلاَمُ عَلَيْكَ يَا رَسُولَ‌اللَّهِ وَ رَحْمَةُ اللَّهِ وَ بَرَكَاتُهُ‏ السَّلاَمُ عَلَيْكَ يَا مُحَمَّدَ بْنَ عَبْدِاللَّهِ السَّلاَمُ عَلَيْكَ يَا خِيَرَةَ اللَّهِ‏ السَّلاَمُ عَلَيْكَ يَا حَبِيبَ اللَّهِ السَّلاَمُ عَلَيْكَ يَا صِفْوَةَ اللَّهِ السَّلاَمُ عَلَيْكَ يَا أَمِينَ اللَّهِ‏ أشْهَدُ أَنَّكَ رَسُولُ اللَّهِ وَ أَشْهَدُ أَنَّكَ مُحَمَّدُ بْنُ عَبْدِاللَّهِ‏ و أَشْهَدُ أَنَّكَ قَدْ نَصَحْتَ لِأُمَّتِكَ وَ جَاهَدْتَ فِي سَبِيلِ رَبِّكَ وَ عَبَدْتَهُ حَتَّى أَتَاكَ الْيَقِينُ‏ فجَزَاكَ اللَّهُ يَا رَسُولَ‌اللَّهِ أَفْضَلَ مَا جَزَى نَبِيّاً عَنْ أُمَّتِهِ‏ اللَّهُمَّ صَلِّ عَلَى مُحَمَّدٍ وَ آلِ مُحَمَّدٍ أَفْضَلَ مَا صَلَّيْتَ عَلَى إِبْرَاهِيمَ وَ آلِ إِبْرَاهِيمَ إِنَّكَ حَمِيدٌ مَجِيدٌ. 📚 مفاتیح‌الجنان ــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ 📜 صلوات خاصهٔ پیامبر اکرم: 🌐 https://erfan.ir/m664 📹 www.aparat.com/v/h712gl1 📜 زیارت پیامبر اکرم از راه دور: 🌐 https://erfan.ir/m198 📜 زيارت مختصر پیامبر اکرم: eitaa.com/allame_tehrani/2603 🆔 @allame_tehrani
📜 صلوات خاصّهٔ امام صادق (علیه‌السّلام) اللَّهُمَّ صَلِّ عَلَی جَعْفَرِ بْنِ مُحَمَّدٍ الصَّادِقِ خَازِنِ الْعِلْمِ الدَّاعِی إِلَیْکَ بِالْحَقِّ النُّورِ الْمُبِینِ اللَّهُمَّ وَ کَمَا جَعَلْتَهُ مَعْدِنَ کَلامِکَ وَ وَحْیِکَ وَ خَازِنَ عِلْمِکَ وَ لِسَانَ تَوْحِیدِکَ وَ وَلِیَّ أَمْرِکَ وَ مُسْتَحْفَظَ [مُسْتَحْفِظَ] دِینِکَ فَصَلِّ عَلَیْهِ أَفْضَلَ مَا صَلَّیْتَ عَلَی أَحَدٍ مِنْ أَصْفِیَائِکَ وَ حُجَجِکَ إِنَّکَ حَمِیدٌ مَجِیدٌ. خدایا درود فرست بر جعفر بن محمد صادق، خزانه‏‌دار علم و دانش، دعوت‌‌کننده به سوی تو بر پایهٔ حق، آن نور آشکار! خدایا چنان‏که او را قرار دادی معدن کلامت، و وحی‌‌ات، و خزانه‌دار دانشت، و زبان توحیدت و سرپرست‏ فرمانت، و نگهدارندهٔ دینت، پس بر او درود فرست؛ بهترین درودی که بر یکی از برگزیدگانت، و حجّت‌هایت فرستادی که تو ستوده و بزرگواری. 📚 مفاتیح‌الجنان 🆔 @allame_tehrani
💫 ابدیّت امام صادق علیه‌السلام 🔆 امام‌ صادق‌ علیه‌السلام نمونۀ بارز بلد طیّب‌ حضرت امام جعفر صادق علیه‌السلام از آن یگانه نباتى است که در زمین طیّب توحید روئیده است و آثار علمى و هدایتى وى نه تنها براى شیعه بلکه براى نسل آدمیّت، و نه تنها براى مدینهٔ منوّره بلکه براى سراسر گیتى، و نه تنها براى زمانى و قرنى و قرونى بلکه بطور جاودان إلى الأبد ضمانت دارد. چرا؟ براى آنکه وى داراى عصمت است، و هر معصومى همچون قرآن که داراى عصمت است أبدیّت خواهد داشت. کلمه و فتوى و حکم و رأى هر فقیهى از شیخ طوسى و علَّامهٔ حلّى تا آیةالله بروجردى و حکیم و من شابَهَهم در زمان حیاتشان حجیّت دارد و به مجرّد مرگ ساقط مى‌گردد. زیرا داراى عصمت نیستند و براى مردم لازم است از مجتهد حَىّ أعْلَم جامع‌الشَّرایط زمان تقلید کنند. اما آیات کریمهٔ قرآنیّه، و سُنَّت ثابتهٔ نبویّه، و سیرهٔ مُسَلَّمهٔ امامیّه تا روز قیامت حُجَّت است. 📚 امام شناسی، ج۱۸، ص۱۸ 🆔 @allame_tehrani
💠 استواری کار بر چهار بنیان قيلَ لِلصّادِقِ عليه‌السلام: عَلى ماذا بَنَيْتَ أَمْرَكَ؟ فَقالَ عليه‌السلام: عَلَىٰ أَرْبَعَة أَشْياءَ: عَلِمْتُ أَنَّ عَمَلى لايَعْمَلُهُ غَيرى فَاجْتَهَدْتُ وَ عَلِمْتُ أَنَّ اللّٰهَ عَزَّوَجَلَّ مُطَّلِعٌ عَلَىَّ فَاسْتَحْيَيْتُ وَ عَلِمْتُ أَنَّ رِزقى لايَأْكُلُهُ غَيرى فَاطْمَأْنَنْتُ وَ عَلِمْتُ أَنَّ آخِرَ أَمْرى الْمَوتُ فَاسْتَعْدَدتُ. ــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ به امام‌صادق عليه‌السلام گفته شد: كار خود را بر چه اساسى استوار ساخته‌اى؟ حضرت فرمود: بر چهار بنيان؛ 1⃣ دانستم كه عمل مرا كسى ديگر انجام نمى‌دهد پس تلاش نمودم. 2⃣ دانستم كه خداى بر من آگاه است پس حيا كردم. 3⃣ دانستم كه روزى مرا ديگرى نمى‌خورد پس آرام گرفتم. 4⃣ دانستم كه پايان كار من مرگ است پس براى آن آماده شدم. 📚 بحارالأنوار، ج۷۸، ص۲۲۸ 🆔 @allame_tehrani
🌿 «سُبُلِ سَلام» 🔰 25 راهکار موفقیت در بیان امام صادق (علیه‌السلام) 1- طَلَبْتُ‏ الْجَنَّةَ فَوَجَدْتُهَا فِي السَّخَاءِ؛ بهشت را جست و جو نمودم، پس آن را در بخشندگی و جوانمردی یافتم. 2- وَ طَلَبْتُ الْعَافِيَةَ فَوَجَدْتُهَا فِي الْعُزْلَة؛ و تندرستی و رستگاری را جست و جو نمودم، پس آن را در گوشه‌گیری (‌مثبت و سازنده) یافتم. 3- وَ طَلَبْتُ ثِقْلَ الْمِيزَانِ فَوَجَدْتُهُ فِي شَهَادَةِ أَنْ لا إِلَـٰهَ إِلّا اللَّهُ مُحَمَّدٌ رَسُولُ اللَّه‏؛ و سنگینی ترازوی اعمال را جست و جو نمودم، پس آن را در گواهی به یگانگی خدای تعالی و رسالت حضرت محمد صلی‌الله‌علیه‌و‌آله یافتم. 4- وَ طَلَبْتُ السُّرْعَةَ فِي الدُّخُولِ إِلَی الْجَنَّةِ، فَوَجَدْتُهَا فِي الْعَمَلِ لِلَّهِ تَعَالَی؛ سرعت در ورود به بهشت را جست و جو نمودم، پس آن را در کار خالصانه برای خدای تعالی یافتم. 5- وَ طَلَبْتُ حُبَّ الْمَوْتِ فَوَجَدْتُهُ فِي تَقْدِيمِ الْمَالِ لِوَجْهِ اللَّه‏؛ و دوست داشتن مرگ را جست و جو نمودم، پس آن را در پیش فرستادن ثروت (انفاق) برای خشنودی خدا یافتم. 6- وَ طَلَبْتُ حَلاوَةَ الْعِبَادَةِ فَوَجَدْتُهَا فِي تَرْكِ الْمَعْصِيَة؛ و شیرینی عبادت را جست و جو نمودم، پس آن را در ترک گناه یافتم. 7- وَ طَلَبْتُ رِقَّةَ الْقَلْبِ فَوَجَدْتُهَا فِي الْجُوعِ وَ الْعَطَش‏؛ و رقت (نرمی) قلب را جست و جو نمودم، پس آن را در گرسنگی و تشنگی یافتم. 8- وَ طَلَبْتُ نُورَ الْقَلْبِ فَوَجَدْتُهُ‏ فِي التَّفَكُّرِ وَ الْبُكَاءِ؛ و روشنی قلب را جست و جو نمودم، پس آن را در اندیشیدن و گریستن یافتم. 9- وَ طَلَبْتُ الْجَوَازَ عَلَی الصِّرَاطِ فَوَجَدْتُهُ فِي الصَّدَقَة؛ و (آسانی) عبور بر صراط را جست و جو نمودم، پس آن را در صدقه یافتم. 10- وَ طَلَبْتُ نُورَ الْوَجْهِ فَوَجَدْتُهُ‏ فِي صَلاةِ اللَّيْل‏؛ و روشنی رخسار را جست و جو نمودم، پس آن را در نماز شب یافتم. 11- وَ طَلَبْتُ‏ فَضْلَ‏ الْجِهَادِ فَوَجَدْتُهُ فِي الْكَسْبِ لِلْعِيَال‏؛ و فضیلت جهاد را جست و جو نمودم، پس آن را در به دست آوردن هزینهٔ زندگی زن و فرزند یافتم. 12- وَ طَلَبْتُ حُبَّ اللَّهِ عَزَّ وَ جَلَّ فَوَجَدْتُهُ فِي بُغْضِ أَهْلِ الْمَعَاصِي‏؛ و دوستی خدای تعالی را جست و جو کردم، پس آن را در دشمنی با گنهکاران یافتم. 13- وَ طَلَبْتُ الرِّئَاسَةَ فَوَجَدْتُهَا فِي النَّصِيحَةِ لِعِبَادِ اللَّهِ؛ و سروری و بزرگی را جست و جو نمودم، پس آن را در خیرخواهی برای بندگان خدا یافتم. 14- وَ طَلَبْتُ فَرَاغَ الْقَلْبِ فَوَجَدْتُهُ فِي قِلَّةِ الْمَالِ؛ و آسایش قلب را جست و جو نمودم، پس آن را در کمی ثروت یافتم. 15- وَ طَلَبْتُ عَزَائِمَ الْأُمُورِ فَوَجَدْتُهَا فِي الصَّبْرِ؛ و کارهای پرارزش را جست و جو نمودم، پس آن را در شکیبایی یافتم. 16- وَ طَلَبْتُ الشَّرَفَ فَوَجَدْتُهُ فِي الْعِلْمِ؛ و بلندی قدر و حسب را جست و جو نمودم، پس آن را در دانش یافتم. 17- وَ طَلَبْتُ الْعِبَادَةَ فَوَجَدْتُهَا فِي الْوَرَعِ؛ و عبادت را جست و جو نمودم، پس آن را در پرهیزکاری یافتم. 18- وَ طَلَبْتُ الرَّاحَةَ فَوَجَدْتُهَا فِي الزُّهْدِ؛ و آسایش را جست و جو نمودم، پس آن را در پارسایی یافتم. 19- وَ طَلَبْتُ الرِّفْعَةَ فَوَجَدْتُهَا فِي التَّوَاضُعِ؛ برتری و بزرگواری را جست و جو نمودم، پس آن را در فروتنی یافتم. 20- وَ طَلَبْتُ الْعِزَّ فَوَجَدْتُهُ فِي الصِّدْقِ؛ و عزت (ارجمندی) را جست و جو نمودم، پس آن را در راستی و درستی یافتم. 21- وَ طَلَبْتُ الذِّلَّةَ فَوَجَدْتُهَا فِي الصَّوْمِ؛ و نرمی و فروتنی را جست و جو نمودم، پس آن را در روزه یافتم. 22- وَ طَلَبْتُ الْغِنَى فَوَجَدْتُهُ فِي الْقَنَاعَةِ؛ و توانگری را جست و جو نمودم، پس آن را در قناعت یافتم. 23- وَ طَلَبْتُ الْأُنْسَ فَوَجَدْتُهُ فِي قِرَاءَةِ الْقُرْآنِ؛ و آرامش و همدمی را جست و جو نمودم، پس آن را در خواندن قرآن یافتم. 24- وَ طَلَبْتُ صُحْبَةَ النَّاسِ فَوَجَدْتُهَا فِي حُسْنِ الْخُلُقِ؛ و همراهی و گفت و گوی با مردم را جست و جو نمودم، پس آن را در خوش‌خویی یافتم. 25- وَ طَلَبْتُ رِضَى اللَّهِ فَوَجَدْتُهُ فِي بِرِّ الْوَالِدَيْنِ؛ و خشنودی خدای تعالی را جست و جو نمودم، پس آن را در نیکی به پدر و مادر یافتم. 📚 مستدرک الوسائل، ج 12، ص 173- 174، ح 13810 🆔 @allame_tehrani
🔴 حركت در راه خدا بدون تحصيل محبّت خدا محال است بر أفرادى كه طالب راه خدا هستند لازم و حتم است كه خود را به صفات خدا درآورند و اين معنى بدون تحصيل محبّت خداوند محال است؛ يعنى اگر كسى در تمام عمر به كارهاى خير مشغول باشد و از بدى‏ها اجتناب كند، ولى محبّت خدا را در دل نپروريده باشد، جان او از صفا و وفا كاملاً تهى بوده و مانند قبرى است كه روى آن را با نقش و نگار زينت نموده باشند. جان و حقيقت انسان همان قوّهٔ جاذبه و كشش روحى اوست وگرنه با ديوار ساكن و قبر خراب چه تفاوتى دارد. عمل صالح كه از جان زنده و روح صفا و محبّت برنخيزد چون گوشوار و دست بَرَنجَنى[1] است كه در دست مرده و در گوش او آويزند. ولى اگر با محبّت توأم شد، مانند زينتى كه به انسان زنده آرايش دهند، موجب كمال و مزيّت او خواهد بود. محبّ خدا بواسطهٔ أعمال نيک، دائماً محبّت خدا را در دل خود شديد می‌كند و با مخالفت هواى نفس و موافقت رضاى محبوب عشق خدا را در دل زياده می‌گرداند، تا به حدّى كه مورد رضاى او واقع شده، از هواى خود بيرون آمده، به هواى دوست زنده است. در اين حال خدا در وجود او حكومت می‌كند، تمام أعمال و رفتارش خود به خود به ارادهٔ خدا خواهد شد؛ كأنّه از خود خالى گرديده و از خدا سرشار است. از حركت به خود دست كشيده و به حركت خدا متحرّک است. ✍ حضرت علامه آیت‌الله حاج سید محمدحسین حسینی طهرانی (قـدس‌اللـه‌نـفـسـه‌الـزکـیـة) 📚 رسالهٔ مودّت، ص38 📝 مـشـاهـدهٔ مـتـن کـامـل ــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ 1- دست بَرَنْجَن: دست‏بند، النگو (دهخدا) 🆔 @allame_tehrani
🔸دخل و خرج سالک 🔰نتیجهٔ معاشرت بى‏حساب و كتاب، ازدست‏دادن سرمايهٔ سالک است همیشه مى‌فرمودند: این أفرادى که در روز این قدر خرج مى‌کنند، مگر در شب چقدر خزینه مى‌نمایند؟! دخل و خرج معنوى سالک باید با هم بخواند؛ شب براى تهجّد بیدار شود، بین‌الطّلوعین به قرائت قرآن و أذکار خود بپردازد و از حضرت پروردگار نور بگیرد، تا روز که براى تحصیل، کسب یا تجارت پا به عالم کثرت مى‌گذارد از سرمایه نخورد، بلکه دسترنج مجاهدات خود را در ارتباط با أهل کثرت با اقتصاد و میانه‌روى خرج کند. سالکى که ارتباط و معاشرت او بى‌حساب و کتاب است مانند گوشت قربانى است؛ هر کسى تکّه‌اى از او می‌کند و مى‌برد و نهایةً براى خود چیزى باقى نمانده، مفلس و بیچاره مى‌شود. مى‌فرمودند: از خدا بگیر، بعد خرج کن! أمّا اگر از خدا نگرفتى و مراقبه نداشتى و شب براى تهجّد برنخواستى، متضرّر مى‌شوى. انسان از خودش چیزى ندارد و آنچه هست از ربّ است و اگر کسب نکند از مایه مى‌خورد و همه خرج شده و تمام می‌گردد. 📚 نورمجرد، ج۱، ص۶۴۶ 🆔 @allame_tehrani
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
💫 کارهای کوچک سرنوشت‌ساز! 🎙حضرت علامه آیت‌الله حاج سید محمدحسین حسینی طهرانی (قـدس‌اللـه‌نـفـسـه‌الـزکـیـة) 🆔 @allame_tehrani
💎 کارهای کوچک با نیّات بزرگ! در اخبار و آثار، قضايا و داستان‌های عجيبی دربارۀ آمرزش‌ گناهان‌ بواسطۀ عمل‌ خيری چون‌ رحمت‌ آوردن‌ به‌ زيردست‌، و عفو از خطاكار، و استمالت‌ و دل‌جوئی از يتيم‌ و دل‌شكسته‌ و مريض‌، و يا إطعام‌ غذا به‌ شخص‌ گرسنه‌، و آشاميدن‌ آب‌ به‌ شخص‌ تشنه‌ و غيرها آمده‌ است‌. يعنی آن‌ عمل‌ كه‌ حقّاً انسان‌ بدون‌ هيچ‌ غرض‌ و اميد پاداش‌ و اجری، صرفاً برای خدا و برای احياء نفس‌ و يا دفع‌ ظلم‌ از ستمگری بجای آورد، اين‌ اعمال‌ كه‌ از روی صفای باطن‌ سر می‌زند و هيچكس‌ اطّلاع‌ ندارد و بجا و به‌ موقع‌ در محلّ خود می‌نشيند؛ مانند رعد و برق‌ خرمن‌ گناهان‌ را آتش‌ می‌زند و همانند نور الهی، حجاب‌های نفسانيّه‌ را كنار می‌زند، و بالأخصّ برای سالكان‌ راه‌ خدا چنان‌ مؤثّر و مفيد و سريع‌ است‌ كه‌ حدّی بر آن‌ متصوّر نيست‌. چه‌ بسياری از محجوبان‌ كه‌ سال‌های دراز در هجران‌ بسر برده‌اند، بواسطۀ صِرف‌ آب‌ دادن‌ به‌ دست‌ مادر در هوای سرد زمستان‌، و يا پذيرائی از او در مواقع‌ مرض‌ و شدّت‌، و تحمّل‌ آزارها و گفتارهای درشت‌ و زنندۀ او، به‌ مقامات‌ و درجاتی رسيده‌اند. در كتب‌ اخلاق‌ برای عيادت‌ مَرضیٰ بالأخصّ مريض‌های شكسته‌دل‌ و فقير و بی‌كس‌ در بيمارستان‌ها، برای رفع‌ قبض‌ و پيدايش‌ گشايش‌های معنوی، مطالبی هست. 📚 معادشناسی، ج9، ص234. 🆔 @allame_tehrani
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
💫 همیشه به یاد خدا 📍«نَسُوا اللَّهَ فَأَنْسَاهُمْ أَنْفُسَهُمْ»؛ خدا را فراموش کردند و خداوند نفس آن‌ها را از یاد آن‌ها برد؛ یعنی چه؟! 🎙حضرت علامه آیت‌الله حاج سید محمدحسین حسینی طهرانی (قـدس‌اللـه‌نـفـسـه‌الـزکـیـة) 🆔 @allame_tehrani
🔴 نیاز به خلوت برای قوّت در جلوت انسانی که می‌خواهد فکر خودش را در خدا جمع کند و به ذکر خدا مشغول باشد، باید موانع را کم کند. یک عدّه از موانع همین اجتماعاتی است که انسان در آن زندگی می‌کند؛ لذا انسان باید در خلوت برود، و اخباری که دعوت به اعتزال می‌کند، بر این اساس است که انسان مدّتی در خلوت و اعتزال باشد تا کم‌کم قوی بشود؛ مثل بچّۀ گنجشک که وقتی از تخم بیرون می‌آید، مادر و پدرش او را در همان لانه نگاه می‌دارند و بیرون نمی‌آورند، برایش آب و دانه می‌آورند تا کم‌کم پر درمی‌آورد، بعد قدری او را لبِ لانه می‌آورند، بعد قدری پرش می‌دهند، بعد یک مقدار از این شاخه به آن شاخه، تا اینکه قدرت پیدا می‌کند و دیگر می‌گویند: برو! انسان هم حقّاً همین‌طور است؛ یعنی اصلاً نفس انسان این‌طور است که اگر در خلوت کار نکند، قدرت پیدا نمی‌کند که در جلوت کار کند. و لذا در روایات داریم: خداوند هیچ پیغمبری را به نبوّت مبعوث نکرده است إلّا اینکه یا در اوّل عمرش یا در آخر عمرش اعتزال و خلوت را برای او واجب کرده است.(1) ✍ حضرت علامه آیت‌الله حاج سید محمدحسین حسینی طهرانی (قـدس‌اللـه‌نـفـسـه‌الـزکـیـة) 📚 مبانی اخلاق، ج2، ص180 ــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ 1. مصباح‌الشریعة، ص100: «مَا مِنْ نَبِيٍّ وَ لَا وَصِيٍّ إِلَّا وَ اخْتَارَ الْعُزْلَةَ فِي زَمَانِهِ إِمَّا فِي ابْتِدَائِهِ وَ إِمَّا فِي انْتِهَائِه‏» 🆔 @allame_tehrani
🔹آخرت بر اساس دنیای صحیح است. ... در تفسير آيۀ شريفۀ رَبَّنَآ ءَاتِنَا فِي‌ الدُّنْيَا حَسَنَةً وَ فِي‌ الآخِرَةِ حَسَنَةً [۱] وارد است‌ كه‌: مراد از حسنۀ دنيا، مال‌ حلالی است‌ كه‌ انسان‌ بدست‌ آورد.[۲] و در روايت‌ است‌: الْكَآدُّ عَلَی عِيَالِهِ كَالْمُجَاهِدِ فِي‌ سَبيلِ اللَهِ [۳]. «آن‌ كس‌ كه‌ برای تحصيل‌ معيشت‌ عيال‌ خود متحمّل‌ رنج‌ و زحمت‌ گردد مانند كسی است‌ كه‌ در راه‌ خدا جهاد كرده‌ است‌.» و چنين‌ مالی جزء حيات‌ دنيا نيست‌، جزء آخرت‌ محسوب‌ است‌. پس‌ بايد به‌ اين‌ نكته‌ توجّه‌ داشت‌. اگر بگوش‌ انسان‌ رسيد كه‌ دنيا بدرد نمی‌خورد، بالأخره‌ انسان‌ بايد بميرد؛ مقصود دنيای شهوت‌ و غفلت‌ است‌. آن‌ بدرد نمی‌خورد نه‌ دنيای صحيح‌؛ اين‌، دنيا نيست‌. اگر انسان‌ دنيای صحيح‌ نداشت‌، آخرت‌ هم‌ ندارد؛ آخرت‌ بر اساس‌ دنيای صحيح‌ است‌. تمام‌ كمالاتی كه‌ ما كسب‌ می‌كنيم‌ در دنياست‌، پس‌ آخرت‌ متوقّف‌ بر دنياست‌. و آن‌ كمالات‌ در دوران‌ عمر حاصل‌ می‌شود، بنابراين‌ عمر عزيزترين‌ و گرانبهاترين‌ سرمايۀ الهی است‌. 📚 معادشناسی، ج۱، ص۱۲۹ ــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ ۱ـ قسمتی از آيۀ 201، از سورۀ 2: البقرة‌. ۲- «مجمع‌البيان‌»، ج‌1، ص‌297 و 298 گويد كه‌: قيلَ: هي‌ المالُ في الدُّنيا، و في‌ الآخرةِ الجنّة‌؛ عن‌ ابن‌ زيدٍ و السّدي‌. ۳ـ «وسآئل‌الشّيعة‌»، ج‌12، ص‌43، طبع‌ اسلاميّه‌. 🆔 @allame_tehrani
🔴 گرفتاری‌ها و شدائد برای ایجاد بیدارباش و تنبّه ای انسان! تمام این گرفتاری‌ها و شدائد برای تنبیه و بیدارباش و ادراک و فهم توست؛ برای اینکه از این عالم پندار بیرون بیایی، پاهایت را بگذاری آنجایی که محکم است، آنجایی که محمّد و آل‌محمّد گذاشتند. «بِآلِ مُحمَّدٍ عُرِفَ الصَّوابُ» معنایش این است که آنها در این دنیا حرکت کردند و رسیدند به همان‌جایی که دیگر کشتی باشد یا نباشد، دریا باشد یا نباشد، طوفان باشد، زلزله باشد، گرسنگی باشد، خسف باشد، راحتی باشد، باغ باشد، اینها برای آنها یکسان است و آنها همیشه هم با خدا هستند. ✍ حضرت علامه آیت‌الله حاج سید محمدحسین حسینی طهرانی (قـدس‌اللـه‌نـفـسـه‌الـزکـیـة) 📚 مبانی تشیع، ص۱۶۴ 🆔 @allame_tehrani
🔸مشغولیت دل به غیر خدا چون‌ دل‌ انسان‌ به‌ غير خدا مشغول‌ شود، پيوسته‌ خاطرات‌ شيطانی بر افكار او هجوم‌ می‌كنند، و دائماً همّ و غمّ لاينقطع‌ به‌ صورتها و شكل‌های گوناگون‌ بر او حمله‌ور می‌شود. و هرچه‌ درجۀ بُعد و دوری از خدا بيشتر باشد اين‌ افكار و خيالات‌ شديدتر، و در قيامت‌ به‌ صورت‌ شراره‌های آتش‌ بيشتری خواهد بود. قَالَ عَلَيْهِ‌السَّلَامُ: مَنْ أَصْبَحَ وَ أَكْبَرُ هَمِّهِ الدُّنْيَا، أَلْزَمَ اللَهُ قَلْبَهُ شُغْلاً لَا فَرَاغَ لَهُ مِنْهُ أَبَداً، وَ هَمّاً لَايَنْقَطِعُ عَنْهُ أَبَداً، وَ أَمَلاً لَايَبْلُغُ مُنْتَهَاهُ أَبَداً، وَ فَقْراً لَايَنَالُ غِنَاهُ أَبَداً؛ وَ إنَّهُ لَيْسَ مِنَ اللَهِ فِي‌ شَيْءٍ.[1] «حضرت‌ فرمود: كسی كه‌ روزگار خود را بگذراند و مقصد بزرگ‌ او دنيا باشد، پروردگار، دل‌ او را وا می‌دارد به‌ مشاغل‌ و شواغلی كه‌ هيچگاه‌ برای آن‌ فراغتی نخواهد بود، و به‌ همّ و اندوهی كه‌ هيچگاه‌ منقطع‌ نخواهد شد، و به‌ آرزوئی كه‌ هيچگاه‌ به‌ نهايت‌ آن‌ نخواهد رسيد، و به‌ فقر و نيازمندی و پريشانی‌ای كه‌ هيچگاه‌ مبدّل‌ به‌ غنا و بی‌نيازی نخواهد شد؛ و چنين‌ كسی از خدا بهره‌ و نصيب‌ ندارد.» 📚 معادشناسی، ج۱۰، ص۳۲۹ ــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ 1ـ «أسرارالصّلوٰة‌» مرحوم‌ آية‌الله‌ حاج‌ ميرزا جواد آقا ملكی تبريزی، طبع‌ حروفی (سنۀ 1380)، ص‌191 🆔 @allame_tehrani
💫 تفسير «الميزان» تفسير «الميزان» كه هزاران هزار درود و رحمت بی‌پايان خداوندی بر معلّمش كه اين باب را در تفسير گشود، و ولايت را حقيقت معانی قرآن دانست، و عرفان را يگانه راهگشای به سرّ ملكوت معرّفی كرد، و در اين تفسير از همان روش پيامبر اكرم استفاده كرد كه دعوت به خداوند و وحدت حقّهٔ حقيقيّهٔ او و عالم جان و ملكوت و وصول به مقام ولايت بوده باشد؛ جان‌های گرسنه را اشباع، و عطش‌زدگان معارف را سيراب، و از دو عالم ملک و ملكوت بهره‌ور ساخت. 📚 نور ملکوت قرآن، ج۲، ص۳۷۵ 📍مشاهدهٔ متن کامل:👇 eitaa.com/allame_tehrani/4264 🆔 @allame_tehrani
🔹مفسّر قرآن بايد عارف به لسان قرآن باشد 🔸مفسّر عاليقدر اسلام: علّامۀ طباطبائی در شهرهای عرب مشهورتر است از ايران اين افرادی كه تفسير می‌نويسند و به منطق قرآن آشنائی ندارند، و می‌خواهند طبق علوم و مُدركات خودشان قرآن را پياده كنند، سَر از اين مطالب درمی‌آورند كه ميكرب را شيطان می‌گويند، و قصص قرآن را تمثيل و در حقيقت خيالبافی و افسانه ارائه می‌دهند؛ وَ حاشا مِنْ كَلامِهِ الْعالي كه خودش فرمود: إِنَّا جَعَلْنَاهُ قُرْءَاناً عَرَبِيّاً لَّعَلَّكُمْ تَعْقِلُونَ * وَ إِنَّهُ فِي أُمِّ الْكِتَابِ لَدَيْنَا لَعَلِيٌّ حَكِيمٌ [1] كه تا اين حدّ به مطالب كوتاه و تخيّلات وهميّه سقوط كند. اگر اينگونه مفسّران فقط يك آيه را از قرآن می‌فهميدند، تا آخر عمر دست خود را برای برداشتن قلم تفسير بلند نمی‌كردند؛ و آن آيه اينست كه: وَ مَآ أُوتِيتُم مِّنَ الْعِلْمِ إِلَّا قَلِيلاً. [2] «به شما از علم و دانش داده نشده است جز مقدار اندكی!» وقتی انسان بداند كه علمش كوتاه است، مطالب راقيه و مهمّه و عاليهٔ قرآن را كه به فكرش نمی‌رسد، به حال خود وامی‌گذارد و تا آخر عمر به دنبال پی‌جوئی و كاوش می‌رود، تا مسأله برای او منكشف گردد؛ نه آنكه پيوسته فرمول حفظی همگانی را بر زبان آورده و تكرار كند كه: علم بدين مطلب گواهی نداده است! تجربه اثبات نكرده است! فيزيولوژی و بيولوژی و و و چنين و چنان. آخر فيزيولوژی و بيولوژی را به كشف جنّ و شيطان، و يا به ديدار فرشته و ملائكه چكار؟! اطّلاع بر اين اُمور راه دگری دارد، و تا انسان در آن علم وارد نباشد حقّ مداخله در آن را ندارد. و اين مطلب از واضحات است كه: شعبه‌های علوم بسيار و جدا جدا هستند، و هر علمی موضوعی مختصّ به خود دارد. با علم فيزيولوژی در علم كشف حقائق و پنهانی‌ها اعمّ از موجودات ملكوتيّهٔ رحمانيّه، و موجودات جنّيّهٔ شيطانيّه وارد شدن و با آن ابزار و آلات در پی جستجوی حلّ مسائل اين علوم بودن، سر از تركستان در آوردن است برای كسی كه مقصودش سفر مكّه است. ما نمی‌گوئيم: حتماً شخص مفسّر بايد روح ملكوتی داشته باشد وگرنه نبايد قرآن را تفسير كند؛ ما می‌گوئيم: شخص مفسّر بايد به معانی و اصطلاحات قرآن وارد باشد، و قرآن را آنطور كه قرآن می‌خواهد تفسير كند. گرچه اين مفسّر اُصولاً مسلمان هم نباشد؛ يهودی و يا مسيحی باشد ولی در تفسير قرآن از منطق قرآن خارج نشود؛ و آنچه را قرآن می‌گويد، بگويد؛ خواه خودش معتقد باشد و يا نباشد. بزرگترين خطائی كه شيخ محمّد عَبْدُه در تفسير «المَنار» نموده است آنست كه: در اين تفسير به حقائق و معنويّات و اصول عالم بالا و خلقت موجودات ماورای اين عالم توجّه كمتری شده است؛ و به اصول و روابط علوم مادّی و پيشرفت‌های طبيعي توجّه و عنايت بيشتری مبذول گرديده است. و اين منطق، روح بشر را سير نمی‌كند و تشنگی او را فرو نمی‌نشاند، چون بشر مرتبط با عالم غيب است. بدنش در عالم شهادت است؛ ولی روحش و سِرّش و كمون وجدانش از عالم ملكوت است. و آن را با اين علوم سرگرم كننده و فانيهٔ بشری نمی‌توان ارضاء نمود. امّا تفسير «الميزان» كه هزاران هزار درود و رحمت بی‌پايان خداوندی بر معلّمش كه اين باب را در تفسير گشود، و ولايت را حقيقت معانی قرآن دانست، و عرفان را يگانه راهگشای به سرّ ملكوت معرّفی كرد، و در اين تفسير از همان روش پيامبر اكرم استفاده كرد كه دعوت به خداوند و وحدت حقّهٔ حقيقيّهٔ او و عالم جان و ملكوت و وصول به مقام ولايت بوده باشد؛ جان‌های گرسنه را اشباع، و عطش زدگان معارف را سيراب، و از دو عالم ملک و ملكوت بهره‌ور ساخت. فلهذا ديده می‌شود كه: تفسير علامه طباطبائی قدَّس‌اللهُ‌سرَّه‌الزّكيّ امروزه در مصر و لبنان و بعضی از بلاد ديگر چنان شهرتی دارد كه در اينجا ندارد. و با آنكه نويسندهٔ «المَنار» سنّی مذهب است، و اهل شهر و ديار خود آنها يعنی مصر است معذلك معلّمان و فارغ‌التّحصيلان و دانشگاهيان مصری و لبنانی چنان به اين تفسير روی آورده‌اند كه قبلاً برای ما قابل تصوّر نبود. ▪️ادامـــه دارد... ⬇️ 🆔 @allame_tehrani
↩️ ادامـــهٔ «پست قبل» ⬇️ حقير بعد از آنكه رسالهٔ «مهر تابان» را به عنوان يادنامهٔ استادمان حضرت علّامه نوشتم و بزودی منتشر شد، چندی نگذشته بود كه روزی در مشهد مقدّس به ديدن يكی از علمای نجف اشرف كه فعلاً در قم اقامت دارند، و به مشهد مشرّف شده بودند، رفتم. آن مجلس متشكّل از جميع آقازادگان و دامادان ايشان بود. چون بالمناسبة سخن از رحلت علّامه پيش آمد، و حضّار هريک چيزی می‌گفتند، يكی از دامادهای ايشان كه متولّد نجف بود و اصلاً عرب و از نواده‌های مرحوم صَدر بود به من گفت: شما چرا اين يادنامه را به زبان عربی ننوشتيد؟! اين كتاب سزاوار بود بدان زبان نوشته شود! حقير گفتم: آخر علّامه، فارسی زبان و محلّ و موطنشان در ايران است. اين كتاب برای اطّلاع از احوال ايشان است و معلوم است كه شهرت ايشان در ايران است. گفت: آقا شما اشتباه می‌كنيد! علّامه در بلاد عرب دهها برابر شهرتش از ايران بيشتر است. استادان دانشگاه‌ها و اهل فنّ و اطّلاع و حتّی دانشجويان استنادشان به تفسير «الميزان»، يک امر روزمرّه است. همگی تفسير «الميزان» را به عنوان يک مصدر اصيل تحقيق می‌دانند؛ و تفسيرهای «المَنار» و «في ظِلالِ الْقُرْءَان» و امثالهما به كنار رفته است. او می‌گفت: من خودم در آنجا اقامت داشته‌ام، و اين جريان را از نزديک مشاهده نموده‌ام. حقير گفتم: اينکه مسألۀ مشكلی نيست؛ بعضی از اهل خبره كه به زبان عرب آشنائی كامل داشته باشند می‌توانند اين كتاب را به آن زبان ترجمه كنند، تا روش اخلاقی و سلوک ادبی و علوّ همّت و اخلاص اين فقيد سعيد برای آنها نيز مشهود شود: رَحْمَةُ اللَهِ عَلَيْهِ ما بَقِيَتِ السَّمَاواتُ وَ الأرَضون. 📚 نور ملکوت قرآن، ج۲، ص۳۷۳ ــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ 1ـ آيهٔ 3 و 4، از سورهٔ 43: الزّخرف «ما اين كتاب سماوی را قابل قرائت، و فصيح و روشن قرار داديم به اميد آنكه شما آن را بفهميد و ادراک كنيد. و اين قرآن در عالم اُمّ‌الكتاب در نزد ما بسيار عالی و محكم است.» 2ـ ذيل آيۀ 85، از سورۀ 17: الاسرآء. 🆔 @allame_tehrani