✅ مُدل ریاست جمهوری
در نگاه بصیر علّامه طهرانی (قدس سره)
از آسیبهای جدّی که متوجه نظام انقلاب اسلامی از بدو تشکیل تا کنون بوده از ناحیهٔ حاکمیت و قدرت اجرائی کشور مشاهده میشود که خسارات غیر قابل جبرانی را ببار آورده است! امری که به ناصالح بودن متصدیان این پست برمیگردد که برای برون رفت از این مشکل، راهی جز تجدید نظر اساسی در خصوصیات و انتخاب رییس قوّهٔ مجریه نیست. مرحوم علامه طهرانی رحمةاللهعلیه که باید از ایشان به دیدهبانی بصیر در مواقع خطیر یاد کرد این مهم را به خوبی تشخیص داده و بر مبنای بینش الهی خود راهکار عملی آن را بیان داشتند که متأسفانه مغفول ماند.
ــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ
اتّکاء حکومت اسلام بر حق
[فرق بین اسلام و غرب در نوع حکومت]
در فلسفههای مادی، یا در قوانین غربی که از روح توحید اسلامی بهرهای ندارند، مراکز تصمیمگیری از کثرت شروع میشود، یعنی افکار مردم گرچه در نهایت ضعف باشند، فقط بهملاک اکثریت، حق تعیینِ سرنوشت و تصمیمگیری در امور و حاکمیت خود را دارند.
در این فلسفهها حکومت بر اساس انتخاب بوده و کیفیت آن به مشروطهٔ سلطنتی، یا به جمهوری، یا به بعضی از انحای دیگر، تقسیم میشود، بنابراین جمهوری بدین طرز رأیگیری و انتخاب اکثریت، نظیر مشروطه از قالبهای غربی است؛ و با روح اسلام سازگار نیست.
حكومت و دولت اسلام بر پايۀ خود متّكی بوده و بر اصل اصيل حقّ اعتماد دارد؛ و هيچيک از اين قالبها نمیتوانند آن واقعيّت را در خود بگيرند و بشكل خود درآورند.
منظور از جمهوریت در عنوان جمهوری اسلامی
در «جمهوری اسلامی» باید تمام ضوابط حکومت اسلام مراعات شود و نام «جمهوریت» چیزی بر محتوای دولت و حکومت نیفزاید و حق حاکمیت به فقیه عادل که بر اوضاع زمان آگاه و از مصالح ملت مسلمان اطلاع دارد [و قلبش متصل به ملکوت است] و نسبت به ملت ستمدیده حمیم و دلسوز است سپرده شود.
در حکومت براساس مدل «ولایت فقیه»، رییسجمهور باید همان فقیه جامعالشرایط باشد
رئیس جمهور که داراى شخصیّت اوّل است، باید جامعترین و کاملترین و روشنبینترین و پارساترین افراد از فقهاى امّت باشد، و اوست که قوای سهگانهٔ مقننه و قضاییه و مجریه در وجود او ادغام شده و از او به مصادر امور و حُکّام ترشّح میکند.
تفکیک رهبری از ریاستجمهوری غلط است
[خطر تفکیک مقام فقاهت از ریاستجمهوری]
تفکیک مقام فقاهت از ریاستجمهوری عملاً التزام به تفکیک روحانیت از سیاست است. در منطق اسلام حاکم شرع مطاع ریاست مطلقه بر امت دارد. سپردن ریاست جمهوری را به افرادی که دارای چنین مقامی نباشند، اعطای قدرت بهدست غیر واجدین این مقام است؛ و اشتباهاتی که صورت میگیرد، از عدد بیرون و با هزار ضابطه و قانون این قدرت عنانگسیخته را نمیتوان مهار کرد.
شیوهٔ صحیح برگزاری انتخابات ریاستجمهوری
انتخابات برای ریاستجمهوری [که همان تعیین رهبر است]، باید بهصورت تشکیل شورای خبرگان انجام شود و در این صورت، مدت آن محدود به چهار سال (که آن نیز معیار غربی است) نخواهد بود، بلکه تا هنگامی که از مقام أفقهیت و أعلمیت و أورعیت و أبصریت برخوردار است؛ باید در رأس ریاستجمهوری باقی بماند و عزل او و نصب دیگری را در وقتی که فاقد شرایط گردد یا از دنیا برود، باز بهوسیلهٔ شورای خبرگان که خبرویت در فن داشته و از مزایای کمال اخلاقی و عدالت برخوردارند، صورت خواهد گرفت.»
براساس مبنای فوق، مرحوم علامه (قدسسره) نتیجه گرفته است که:
«قوای اعمال حاکمیت که عبارتند از قوهٔ مقننه و قوهٔ قضاییه و قوهٔ مجریه، در وجود ولیفقیه ادغام شده و قابلتفکیک نیستند و تفکیک قوا براساس مدل دموکراسی رایج، غلط است.
در مدل «ولایت فقیه»، ولیفقیه بهنظر خود افرادی را برای قوهٔ مجریه و قوهٔ قضاییه منصوب مینماید و مجلس شورای ملی که برای مشورت در مصالح و امور مملکتی است، نتیجهٔ مشورت را در اختیار ولیفقیه قرار میدهد تا او تصمیم بگیرد و قانون بگذارد.»
📚 برگرفته از نامهٔ علامه طهرانی راجع به پیشنویس قانون اساسی (با تصرف و تلخیص)
🆔 @allame_tehrani
🔴 «انتخابات و رأی أکثریّت در اسلام» از دیدگاه علامه طهرانی (قدس سره)
از اصول و ارکان نظامهای دموکراسی، انتخابات و اعتماد بر آراء اکثریت مردم برای دادن زمام امور به دست گروه یا شخص خاصی است، در آنچه پیش روی شماست نظر و دیدگاه عارف بالله حضرت علامه طهرانی اعلیاللهمقامهالشریف، دربارهٔ انتخابات و رأی اکثریت و جایگاه آن در نظام حکومت اسلامی بحث میشود.
📍مشاهدهٔ فایل pdf:👇
eitaa.com/allame_tehrani/3763
🆔 @allame_tehrani
انتخابات و رأی أکثریت.pdf
4.45M
🔴 «انتخابات و رأی أکثریّت در اسلام» از دیدگاه علامه طهرانی (قدس سره)
🔹مفاد آيهٔ: فَسْئَلُوٓا أَهْلَ الذِّكْرِ إِن كُنْتُمْ لَاتَعْلَمُونَ، و آيهٔ: قُلْ هَلْ يَسْتَوِي الَّذِينَ يَعْلَمُونَ وَ الَّذِينَ لَايَعْلَمُونَ
🔹مبنای قرآن بر رجوع به أهل حلّ و عقد است نه أکثریّت مردم
🔹رجوع به أهل خُبره، أمری عرفی و تجربی است
🔹دلالت آیات قرآن بر معتبرنبودن رأی عامّۀ مردم
🔹چرا نمیتوان به رأی اکثریّت اعتماد کرد؟
🔹أكثريّت مردم طبق منطق إحساس حركت دارند، نه منطق عقل
🔹انتخاب عامّهٔ مردم، طبق ذوق و اندیشهٔ سطحى و چشم ظاهربین آنهاست
🔹آیات دالّه بر اینکه عامّهٔ مردم از حقّ گریزانند
🔹در چند جاى از قرآن آمده است: بَلْ أَکْثَرُهُمْ لَایَعْلَمُونَ.
🔹إشکال وارد و لاینحلّ بر طرفداران رأى أکثریّت عامّه
🔹در إسلام مشورت با أکثریّت عامّه نیست؛ مشورت با أهل حلّ و عقد است
🔹تجربۀ تلخ اعتماد بر رأی اکثریّت در زمان ما
🔹تبلیغات در انتخابات بر خلاف مبنای اسلام است
🔹مفاد آيهٔ: وَ شَاوِرْهُمْ فِي الأمْرِ فَإِذَا عَزَمْتَ فَتَوَكَّلْ عَلَی الله
🔹مفاد و معنی أخذ به مجمعٌعليه، و ترک شاذّ و نادر
🔹مشورت پیامبر با مردم، به معنای قبول رأی أکثریّت نبود
🔹پیغمبر در اینجا رأى أکثریّت را انتخاب نکرد، بلکه با أکثریّت مُماشات کرد
🔹مشورت پیامبر، مقدّمه است براى تصمیمگیرى در رأى نهائى خود
🔹موارد نادری که میتوان بر رأی أکثریّت اعتماد کرد
🔹شاهدی از نهجالبلاغه در حدود مشورت با مردم
📚 ولایت فقیه در حکومت اسلام، ج3، ص187 تا 205
📍بطلان دموکراسی
و بیاعتباری رأی اکثریت مردم
🆔 @allame_tehrani
حکومت یا جمهوریّت؟.pdf
415K
🔰حکومت اسلامی یا جمهوری اسلامی؟
📍مدل برقراری نظام اسلامی بر اساس مبانی توحیدی اسلامی از دیدگاه علامه طهرانی (قدس سره)
در اینکه نوع و مدل ادارهٔ یک کشور بر پایهٔ مبانی و اصول اسلامی چه باید باشد، دو دیدگاه وجود دارد؛ که دیدگاه اول قائل به ادارهٔ کشور بر اساس جمهوریّت و دیدگاه دوم بر اساس حکومت است؛ مقالهٔ مذکور به دیدگاه قرآن در این باره میپردازد.
🔰اهم عناوین:
🔹نگاه قرآن به رأی اکثریت و دموکراسی در انتخابات
🔹دیدگاه قرآن دربارهٔ رأی اکثریّت
🔹اکثریت مردم به دنبال منافع خود میروند
🔹نمایش سطح افکار و خواستههاى اکثریت مردم در قرآن مجید
🔹عامهٔ مردم در انتخابات گرفتار احساسات اند
🔹سؤالی از طرفداران دموکراسی
🔹نمونهای از خسارتهای متأثر از آراء اکثریت
🔹در اسلام چیزی به عنوان تبلیغات در انتخابات وجود ندارد
🔹معنای مشورت پیامبر با مردم مماشات بود نه تأثیرپذیری
🔹مفاد و معنى أخذ به مجمعٌعلیه، و ترک شاذّ و نادر
🔹مشورت پیامبر، مقدّمه است براى تصمیمگیرى در رأى نهائى خود
🔹سیرهٔ امیرالمؤمنین علیهالسلام در مورد انتخابات
🔹اشکالی از طرف مدعیان رأی اکثریت بر انتخاب أصلح و کارگزاران و جواب آن
🔹أهل حلّ و عقد خود بخود معروفند، نیاز به معرّف ندارند
🔹علم وجدانى هر فرد، خود راهبر به سوى ولایت فقیه است
🔹تفكيک قوای ثلاثه، مبدأش از أرسطو است
🔹کیفیت حکومت اسلامی
🔹نظر علامه طهرانی راجع به مدل حکومت
🔹متن نامهٔ علامه طهرانی به بنیانگذار کبیر انقلاب (قدسسرهما) دربارهٔ پیشنویس قانون اساسی ایران
📚 برگرفته از «امامشناسی»، ج۱و۲؛ و «ولایت فقیه در حکومت اسلام»، ج۳
🆔 @allame_tehrani
🔴 اعلام حمایت حضرت آیةالله حسینی طهرانی از دکتر سعید جلیلی
حضرت آیتالله حاج سید محمدصادق حسینی طهرانی حمایت خود را از دکتر سعید جلیلی اعلام فرمودند و تأکید کردند دوستان و رفقای محترم ضمن رأی حتمی به ایشان، افراد دیگر را هم به این امر دعوت کنند.
#دور_دوم
🆔 @allame_tehrani