eitaa logo
مسجدالمهدی تفسیرقران کریم
282 دنبال‌کننده
596 عکس
103 ویدیو
14 فایل
🟣با آگاهی از معارف قران کریم لذت بیشتری از تلاوت قران داشته باشیم ایدی مدیر کانال @jahad1113
مشاهده در ایتا
دانلود
مرحوم كليني(رضوان الله عليه) اين را در جلد هشت كافي[2] ـ در روضه كافي ـ نقل كرد، مرحوم مجلسي(رضوان الله عليه) هم اين را در مرآة‌العقول[3] نقل كرد كه بشر اوّلي مي‌خوابيد؛ ولي خواب نمي‌ديد، حرف انبيا را هم گوش نمي‌دادند. انبيا مي‌فرمودند كه فلان كار حلال است و واجب, فلان كار حرام است و كذا و كذا, اينها مي‌گفتند اگر ما حرف‌هاي شما را بشنويم و عمل نكنيم چه مي‌شود؟ مي‌فرمودند بعد از مرگ حسابي هست، كتابي هست، پاداش و كيفر را آن‌جا مي‌بينيد. آنها خيال مي‌كردند که حيات بعد از مرگ اين است كه مُرده‌هاي قبرستان زنده مي‌شوند و برمي‌گردند، انكار اينها بيشتر شده بود، بعد كم كم رؤيا را خدا نصيب اينها كرد كه اينها در عالم خواب چيزهايي را مي‌ديدند، به انبيايشان مراجعه مي‌كردند و مي‌گفتند اينها چيست كه ما در عالم رؤيا مي‌بينيم؟ آنها مي‌فرمودند اينها شبيه و نظير آن چيزهايي است كه ما به شما مي‌گوييم, شما خيال نكنيد مُرده‌هاي شما از اين قبرستان در مي‌آيند, مي‌آيند همين دنيا، آن يك عالم ديگري است. در عالم رؤيا مي‌بينيد و همه ما هم تجربه كرديم که خيلي از چيزها براي آدم حل مي‌شود آدم آن‌جا نمي‌تواند سؤال كند، وقتي بيدار شد مي‌گويد: اي كاش من اين مطلب را سؤال مي‌كردم! در حالي كه عالم رؤيا در اختيار خود ما نيست كه چيزي بپرسيم يا چيزي نپرسيم؛ البته رؤيا با مسئله قيامت خيلي فرق دارد، لكن گوشه‌اي از تشبيه قيامت است كه در اين روايت نوراني مرحوم كليني نقل كرد تا اسرار قيامت را به ما بفهماند.
نكته تربيتي مستور بودن زمان برپايي قيامت در جريان معاد، خيلي‌ها مشكل جدّي‌شان در جاهليّت همين مسئله معاد بود و فكر مي‌كردند كه از پيغمبر(صلّي الله عليه و آله و سلّم) سؤال كنند كه قيامت چه وقت قيام مي‌كند تا حضرت برايشان بگويد. اسرار قيامت هيچ مصلحت نبود كه پيامبر اگر هم بداند بگويد كه چه وقت قيامت, قيام مي‌كند، چون هر لحظه ما بايد منتظر باشيم؛ اگر ما بدانيم مثلاً مرگ ما چه وقت هست يا قيامت چه وقت قيام مي‌كند، اين توبه را به تأخير مي‌اندازيم، اين به هيچ وجه مصلحت تربيتي نيست؛ بايد مستور باشد تا هر لحظه انسان آماده سفر باشد، تنها كسي كه مي‌داند قيامت چه وقت قيام مي‌كند، ذات اقدس الهي است و در بعضي از موارد آياتي هم هست كه خداي سبحان ممكن است اين غيب را به برخي از خواص انبيا و اوليايش عطا كند؛ در پايان سوره مباركه «جن» اين بود كه ﴿عالِمُ الْغَيْبِ﴾،[6]اين ﴿الْغَيْبِ﴾ «الف» و «لام» آن يا جنس است، يا «الف» و «لام» عهد است؛ اگر جنس باشد كه مسئله قيامت را شامل نمي‌شود؛ اگر عهد باشد، دو آيه قبل مربوط به مسئله قيامت بود كه برمي‌گردد، اگر عهد ذكري و ذهني باشد قيامت است.
امكان اطلاع خواص انبيا از زمان برپايي قيامت 🟢🔴فرمود: ﴿عالِمُ الْغَيْبِ فَلا يُظْهِرُ عَلي‌ غَيْبِهِ أَحَداً ٭ إِلاَّ مَنِ ارْتَضي‌﴾ [7]اين نشان مي‌دهد كه اسرار قيامت و وقت قيامت را ممكن است ذات اقدس الهي به خواصي از انبيا و اوليا بگويد، چون﴿عالِمُ الْغَيْبِ فَلا يُظْهِرُ عَلي‌ غَيْبِهِ أَحَداً ٭ إِلاَّ مَنِ ارْتَضي‌ مِنْ رَسُولٍ﴾
🔴🟢«الْغِنَی وَ الْفَقْرُ بَعْدَ الْعَرْضِ‌ عَلَی‌ اللَّه‌»، [29]اين از بيان نوراني حضرت امير(سلام الله عليه) است كه در آخرهاي نهج‌البلاغه آمده است؛ فرمود چه كسي كريم است و چه كسي غير كريم، در روز حساب روشن مي‌شود، اين عالَم, عالم امتحان است: «الْغِنَی وَ الْفَقْرُ بَعْدَ الْعَرْضِ‌ عَلَی‌ اللَّه‌»، در دنيا هر چه هست آزمون است و نشانه كرامت نيست. فرمود ما اگر اين كار را كنيم ﴿فَيَقُولُ رَبِّي أَكْرَمَنِ﴾ اين‌جا هم برابر همان فكر باطل اگر ما به او نعمت بدهيم، خيال مي‌كند كه اين نعمت براي اوست و ما او را گرامي داشتيم، در حالي كه اين‌چنين نيست ﴿وَ لَئِنْ أَذَقْناهُ رَحْمَةً مِنَّا مِنْ بَعْدِ ضَرَّاءَ مَسَّتْهُ لَيَقُولَنَّ﴾؛ دو حرف مي‌زند، ﴿هذا لي﴾؛ اين كرامت براي من است و من استحقاق اين را دارم و ـ معاذ الله 🔴🟢سيره غالب انسان‌ها در نعمت‌ها و ناكارآمدي دعا هنگام سلب آن اينها نسبت به كفّار بود؛ ولي كسي كه به حدّ كفر نرسيد ﴿وَ إِذا أَنْعَمْنا عَلَي الْإِنْسانِ أَعْرَضَ وَ نَأي‌ بِجانِبِهِ﴾، انسان غالباً همين‌طور است ﴿إِنَّ الْإِنْسَانَ لَيَطْغَی ٭ أَنْ رَآهُ اسْتَغْنَی﴾، به جاي اينكه شاكر باشد. صَرف «اتراف» و «اسراف» می كند؛ امّا ﴿وَ إِذا مَسَّهُ الشَّرُّ فَذُو دُعاءٍ عَريضٍ﴾؛ دعاي عريض و دعاي طويل يعني دعاي طولاني, مرتب ناله مي‌كند و ضجّه مي‌زند. شما عمداً و به سوء اختيار خودتان راه باطل رفتيد و راه را به سوي خودتان بستيد، چندين بار ذات اقدس الهي به عنوان آزمون و امتحان فرصت داد و شما فرصت را ضايع كرديد، اكنون به دعاي عريض و طويل مي‌پردازيد. دعا خواندن يك مقداري مشكل را حل مي‌كند! از امّام صادق(سلام الله عليه) سؤال شد كه دعاي ما مستجاب نيست؟ فرمود: 🔴🟢«لِأَنَّكُمْ تَدْعُونَ مَنْ لَا تَعْرِفُون‌».[36]