eitaa logo
کانال الماس عماریون
481 دنبال‌کننده
5.6هزار عکس
6.4هزار ویدیو
67 فایل
ارتباط با مدیریت کانال↙️↙️ @Yavar_amar ادمین تبادل↙️↙️ @Ya_alimadad70 مغزخاکستری @khakestary_amar نفوذیها @Nofoziha_ammariyon مداحان انقلابی @madahnarimani همسران @hamsaran_amari خنده بازار و طنز سیاسی @khande_bazarr عکسنوشته عماریون @amaariyon
مشاهده در ایتا
دانلود
🔵 خط لوله نفت اسرائیل و روابط با امارات 🔻گزارش 🔸 «موسسه واشنگتن» در تحلیلی با پرداختن به موضوع استفاده امارات از خط لوله نفت اسرائیل می نویسد کشمکش اداری در دولت ائتلافی بنت می‌تواند پیوندهای فزاینده اسرائیل با ابوظبی را تضعیف کند. 🔹 اخیراً وزارت حفاظت زیست‌محیطی اسرائیل اعلام کرد اجرای یکی از بندهای مهم توافق عادی‌سازی روابط با امارات را به تاخیر انداخته است: بندی که به امارات اجازه می‌دهد از خط لوله نفت ایلات-عسقلان (از دریای سرخ به ساحل مدیترانه) استفاده کند. طبق اعلام این وزراتخانه شرکت اسرائیلی بهره‌بردار از خط لوله یک «ارزیابی خطر» ناکافی ارائه کرده است. 🔹 فعالیت‌های این خط لوله که در دهه 1960 برای واردات نفت از ایران ساخته شد در حالت محرمانه باقی مانده اما نزدیکی این مسیر به مناطق حساس زیست‌محیطی و راهبردی واضح است. پایانه ایلات بین سواحل توریستی و مناطق حفاظت‌شده صخره‌های مرجانی قرار دارد؛ بخش بیابانی آن از یک منطقه حفاظت‌شده عبور می‌کند و پایانه عسقلان هم فقط حدود یک مایل با مرز غزه فاصله دارد که آن را نسبت به حملات راکتی آسیب‌پذیر می‌سازد. 🔹 منطق امارات برای استفاده از این خط لوله هم دیپلماتیک است و هم تجاری. غالب نفت تولید امارات به کشورهای آسیایی فروخته می‌شود. خرید نفت اسرائیل نیز از روسیه و آذربایجان است. گزارش‌ها نشان می‌دهد امارت از این خط لوله برای فروش‌های موردی به اروپا استفاده خواهد کرد؛ اگر چه ممکن است انجام چنین انتقالاتی از طرق دیگر مانند ارسال نفتکش از کانال سوئز یا استفاده از خط لوله مصری «سومد» سریع‌تر باشد. 🔹 علاوه بر خط لوله، امارات تلاش می‌کند با خرید 22 درصد از سهام یک شرکت حفاری، در میدان گازی تامار اسرائیل سرمایه‌گذاری کند اما روند انجام این معامله کند بوده است. اگر چه مقامات اسرائیلی این تاخیر را به اقدامات احتیاطیِ مقرر نسبت می‌دهند یک رسانه منطقه‌ای این گمانه را مطرح کرده که امارات بعد از جنگ اخیر غزه در این خصوص مردد شده است. 🇮🇷 🔺 🔻 @et_amarion
🔵 تأثیر خط لوله نورداستریم2 بر روابط دو سوی آتلانتیک 🔻تحلیل 🔰 اندیشکده شورای به ارزیابی اختلاف آمریکا و اروپا بر سر خط لوله انتقال گاز از به آلمان پرداخته است. به گفته نویسندگان لغو کارکرد این از سوی اروپا، تبعاتی برای مدیریت روابط درون‌اتحادیه‌ای خواهد داشت که باید از سوی و اتحادیه مدیریت شود. به همین دلیل از سه منظر مورد ارزیابی قرار داده است. 🔶 از منظر اصرار برلین بر این خط لوله سبب خواهد شد اعتبار این کشور نزد متحدان غربی‌اش خدشه‌دار شود. زیرا این تصور را شکل می‌دهد که در سیاست خارجی آلمان، مؤلفه‌ای مهم‌تر از نیست و حاضر است منافع متحدان را فدای آن کند. 🔶 از منظر سوءاستفاده از سلاح علیه متحدان، پیام خوبی نخواهد داشت. بایدن باید رویه یک‌جانبه را کنار بگذارد و سعی نماید مسائل اختلافی با را با گفتگو به نتیجه برساند. هزینه سیاسی این تحریم اقتصادی بر روابط دو سوی بالاست. 🔶 از منظر از نگاه روسیه، این بازی برد – برد است. اگر خط لوله عملیاتی شود که سهم روسیه از اروپا افزایش می‌یابد و اگر نشود، مستمسکی برای اختلاف‌افکنی درون اتحادیه و نفوذش در شرق اروپا خواهد داشت. 🔶 در عین حال که دولت از ابتدا مواضع سخت‌گیرانه‌ای نسبت به مسکو اتخاذ کرده و سعی در جلوگیری از فعالیت این خط لوله داشته، ولی قدرتی نیست که به راحتی مانند دیگر دولت‌های رقیب یا دشمن آمریکا، در برابر مجازات‌های اقتصادی عقب‌نشینی کند. علاوه بر آن‌که ایالات متحده نیز از موقعیت قدرتمند پیشین در اروپا برخوردار نیست 🇮🇷 🔺 🔻 @et_amarion
🔵 خروج نیروهای آمریکایی از عراق؛ تداوم «ابهام» در سیاست واشنگتن 🔻تحلیل 🔹 براساس بیانیه مشترک عراق و آمریکا در پایان دور چهارم گفت‌وگوهای راهبردی که شامگاه گذشته منتشر شد، نیروهای رزمی آمریکایی تا پایان سال جاری میلادی از عراق خارج خواهند شد. درباره این اعلام چند نکته وجود دارد: 🔸 آمریکا از مدتی پیش و پس از خیزش فزاینده چین، به دنبال کاهش نقش به اصطلاح حمایتی خود در مناطق گوناگون ازجمله غرب آسیا بوده است. در این چارچوب، تلاش می‌شود از هزینه‌هایی که واشنگتن در منطقه انجام می‌داده کاسته و بیشتر بر منافع روشن و قابل دسترس تمرکز شود. این روند در عراق، لبنان، افغانستان و برخی دیگر از کشورها قابل مشاهده است. 🔸 علاوه بر نکته بالا، به نظر می‌رسد نفوذ فزاینده اقتصادی رقبایی ازجمله چین و ایران در بازارهای عراق و واکنش سخت مقاومت عراق به حضور نیروهای آمریکایی، واشنگتن را نه امروز، بلکه از سال‌ها پیش به این جمع‌بندی رسانده که تداوم حضور نظامی به روال گذشته، برخلاف منطق هزینه و فایده است و باید این روند را تغییر داد. اعلام کاهش حضور نیروهای نظامی به 2 هزار و 500 و سپس اعلام خروج تا پایان 2021 در این چارچوب قابل تحلیل است. 🔸 خروج آمریکا از عراق، صرفا شامل نیروهای رزمی می‌شود و روابط امنیتی بغداد و واشنگتن در حوزه‌های مستشاری و آموزش نیروهای عراقی ادامه خواهد داشت. همچنین از تعداد نیروهای آمریکایی حاضر در عراق، آمار دقیقی وجود ندارد. به همین دلیل، پیچیدگی‌های اجرای بیانیه مشترک بغداد-واشنگتن بسیار است. از این‌رو احتمالا آمریکا بازهم از تاکتیک همیشگی خود، یعنی ابهام در اعلام و حتی اعمال سیاست‌ها استفاده کرده و خواهد کرد. ✅ به نظر می‌رسد آنچه در سیاست خارجی واشنگتن تداوم داشته، ابهام است و جابه‌جایی نیروهای آمریکایی در منطقه طی چند ماه اخیر نیز از القای چنین ابهامی حکایت دارد. به همین دلیل درباره اعلام تصمیم خروج نیروهای رزمی آمریکا از عراق نیز نمی‌توان از هم‌اکنون اطمینان داشت؛ چه‌اینکه اساساً برآورد تحقق این تصمیم نیز -حداقل تا مقطع فعلی- چندان سازوکار روشنی ندارد. 🇮🇷 🔺 🔻 @et_amarion
هدایت شده از مغز خاکستری
8.99M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
تمام لذت عمرم همین است که مولایم امیرالمونین است 🇮🇷 🔺 🔻 @khakestary_amar
🔵 غدیر در روایات 🔻زنانه ترین روایت روایاتی از حضرت معصومه (س) که در کتب شیعه و حتی اهل سنت بیان‌شده است، روایاتی که علی‌رغم محتوای همگانیش از آن جهت که سلسله راویان آن فقط زنان هستند به زنانه‌ترین روایات مشهور شده است. حدیث غدیر و منزلت از فاطمه دختر على بن موسی‌الرضا علیه‌السلام از فاطمه معصومه دختر موسی کاظم علیه‌السلام از فاطمه دختر جعفر صادق علیه‌السلام از فاطمه دختر محمدباقر علیه‌السلام از فاطمه دختر علی بن حسین علیه‌السلام از أم كلثوم دختر امیر مؤمنان علیه‌السلام از مادرش فاطمه‌زهرا؛ دخت رسول گرامی اسلام (ص) نقل‌شده است: «أنسیتم قول رسول‌الله صلی‌الله علیه‌و‌اله‌و‌سلّم، یوم غدیر خم: من کنت مولاه فعلی مولاه.» و قوله صلی‌الله علیه و اله و سلّه: «انت منی بمنزلة هارون من موسی علیه‌السلام.» حضرت فاطمه‌معصومه (س)، به نقل از حضرت زهرا (س) فرمودند: آیا فراموش کردید سخن رسول خدا را که در روز غدیر خم فرمود: «من مولای هرکه هستم، علی هم مولای او است.» و همچنین فرمود: «تو (علی) برای من مانند هارون برای موسی هستی.» چند نکته در این روایت قابل تأمل است:‌ اول آنکه، سلسله راویان این حدیث زنان‌اند: فاطمه دختر امام رضا علیه‌السلام، فاطمه معصومه دختر امام موسی کاظم علیه‌السلام، فاطمه دختر امام صادق علیه‌السلام، فاطمه دختر امام باقر علیه‌السلام، فاطمه دختر امام سجاد علیه‌السلام، فاطمه دختر امام حسین، ام‌کلثوم و حضرت فاطمه سلام‌الله علیها؛ به‌طوری‌که شاید بتوان این حدیث را زنانه‌ترین روایت موجود دانست. نکته بعد، نام راویان است که جز یک مورد، همه فاطمه هستند؛ ازاین‌رو این روایت را به نام حدیث فواطم (فاطمه‌ها) می‌نامند. نکته بعد ، آن است که راویان، همه از بنی‌هاشم و دختران معصوم‌اند و البته هر یک عمه راوی بعد هستند نکته آخر اینکه منبع این روایت کتب اهل سنت است: اسنى المطالب فى منافب سیدنا على بن ابى طالب از ابوالخیر شمس الدین محمد بن محمد بن جزرى شافعى، امینی، الغدیر، ج1، ص196-197 🇮🇷 🔺 🔻 @et_amarion
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
🍃 شهدا الگوی جاودانگی 🍃 ‍ ‍🌸چه ڪسی فڪرش را می ڪرد اينجا زيارتگاه شود! كمتر كسی فكرش را می كرد كه يڪ جای دور، يک روستای كوچک به اسم «دهلاويه» كه قبل از جنگ كمتر كسی نامش را شنيده بود، اين همه زائر پيدا كند و مردم از خاكش براي خود يادگاري بردارند. دهلاويه، در شمال غربی سوسنگرد، در كنار جاده بستان است. 💢 حڪايت اين روستاے ڪوچڪ شنيدنے است اواخر آبان ۱۳۵۹بود. عراقی ها قصد حمله به دهلاويه را داشتند، ولی نيروهای رزمنده دهلاويه خيلي كم بودند. وضع بدی بود. يک كمک كوچك رسيد: در خوزستان چند تا كاميون از انتهای جاده دهلاويه خودشان را نشان دادند. رزمنده های تبريزی بودند؛ اين همه راه را از آذربايجان آمده بودند برای دفاع از روستای دهلاويه. بچه ها اشك شوق می ريختند. توان دفاعی دهلاويه بالا رفته بود، ولی آب و غذا داشت تمام می شد. برنامه ريزي ها به هم خورده بود. كسي نبود كه از بيرون شهر، غذا بياورد. مردم شهر هم كه دلشان می خواست اسلحه داشته باشند، اما كسی نبود كه آنها را مجهز كند. نيروهای مدافع شهر هم يا شهيد شده بودند و يا در جبهه دهلاويه مستقر بودند. 🍂سوسنگرد هم در محاصره بود. درخواست نيرو شد، گفتند اقداماتی براي اعزام نيرو انجام شده، ولي تجهيز و اعزام آنها از استان های ديگر، حداقل دو هفته وقت لازم داشت؛ زمان به سرعت می گذشت اما جنگ نابرابر كه وقت نمی شناخت. باران آتش بود از گلوله خمپاره گرفته تا توپ و كاتيوشا. جنگ بود و دفاع از دهلاويه و سوسنگرد و تنها پنجاه پاسدار تبريزی و نيروهای مردمی و سپاه سوسنگرد. همين! گفتم همين، ولی همين هم كم نبود. چنان مقاومتي بچه ها از خود نشان دادند كه عراقی ها با بيسيم گزارش داده بودند: «كار در دهلاويه گره خورده است»! نيروهای عراقی از سه طرف به سمت شهر پيش روی مي كردند. ۱۲۵ تانک، خودرو و نفربر؛ هيچ راهي براي نجات زخمي ها و تخليه شهدا وجود نداشت، مگر از طريق رودخانه كه آن هم بلم نياز داشت. دهلاويه سقوط كرد... 🌹 چمران دست به كار شد. بين ارتش، سپاه و نيروهای داوطلب مردمی هماهنگی ايجاد كرد. به بچه ها تاكتيک هاي جديد نظامی ياد داد. منتظر دستور امام(ره) بود. بالأخره نيمه های شب ۲۵ آبان اين دستور ابلاغ شد و صبح ۲۶ آبان نيروهای ايرانی با جديت بيشتری، حمله كردند. در جريان بازپس گيری دهلاويه دكتر چمران زخمی شد. آمار شهدا هم بالا بود؛ خيلی. اما فتح دهلاويه برای رزمنده ها مهم بود. بچه های ستاد جنگ های نامنظم، يک پل ابتكاری و چريكی روی كرخه ساختند تا راهی برای ورود به اين شهر هموار كنند. ⬅️ خرداد ۶۰درگيری در دهلاويه بالا گرفت. نيروهای دو طرف آن قدر به هم نزديک شده بودند كه با نارنجک می جنگيدند. مناجات معروف شهيد چمران با اعضا و جوارحش، در همين شرايط نوشته شده است: 🌺«ای قلب من! اين لحظات آخرين را تحمل ڪن... به شما قول مے دهم ڪه پس از چند لحظه همه شما در استراحتے عميق و ابدی، آرامش بيابيد....»🌺 دهلاويه برای هميشه آزاد شد، اما برای اين آزادی اش تاوان بزرگی را داد ... تاوانی به قيمت خون پاک ترين فرزندان اين سرزمين؛ تاوانی به بزرگی خون چمران و دوستش سرگرد احمد مقدم. چمران و ديگر يارانش همان جا از قيد زمان و مكان رها شدند و به ياران شهيدشان پيوستند و دهلاويه را زيارتگاه كردند كسی فكرش را نمی كرد اين روستای كوچک روزی اين همه زائر داشته باشد. 🌹یاد شهدا با صلوات 🌹 🇮🇷 🔺 🔻 @et_amarion
🔵 علم به همه اسرار قرآن در نزد علی (ع) است! ✍قرآن کریم در آیه‌ای نورانی از شخصی سخن می‌گوید که او را عالم به تمام کتاب می‌داند؛ و بیان می‌کند «علم الکتاب» یعنی علم به تمام این کتاب مقدس، در نزد اوست: «مَنْ عِنْدَهُ عِلْمُ الْكِتاب؛[رعد/43]» یکی از بحث‌های مهم ذیل این آیه، این است که به راستی این شخص چه کسی بوده است و منظور از قرآن کریم کیست؟ اگر به کتب روایی و تفسیری شیعه و اهل سنت مراجعه کنیم، خواهیم دید که روایات بسیاری از نبی اکرم(صلی‌الله‌علیه‌وآله) نقل شده است که منظور از این شخص در آن زمان، تنها «امیر المومنین»(علیه‌السلام) بوده: 1⃣ «حاكم حسكانى» از «ابو سعيد خدرى» نقل می‌کند: «سَألْتُ رَسُولَ اللّهِ(صلّى‌اللّه‌عليه‌وآله) عَنْ قَوْلِ اللّهِ تَعَالَى: «وَ مَنْ عِنْدَهُ عِلْمُ الْكِتابِ». قَالَ: ذَاكَ اَخِى عَلِىُّ بْنُ اَبِيطَالِبٍ؛ از رسول خدا درباره اين آيه سوال كردم، فرمودند: عالم به كتاب برادر من على بن ابی‌طالب(علیه‌السلام) است». 👈هم‌چنین خود او از «ابو صالح» نقل می‌کند: «مراد از عالم به كتاب در آيه مباركه، على بن ابی‌طالب(علیه‌السلام) است». 2⃣ «قندوزى حنفى» از «عبد اللّه بن عطّار» در کتاب خود نقل می‌کند: «امام محمد باقر(عليه‌السلام) فرمودند: كسى كه علم كتاب نزد اوست، على بن ابی‌طالب(علیه‌السلام) است». 🔹 هم‌چنین او از «ابن عباس» نقل می‌کند: «مراد از عالم به كتاب در آيه مباركه، على بن ابی‌طالب(علیه‌السلام) است». 👈اگر به منابع معتبر شیعه هم نگاه کنیم، خواهیم دید روایات متعددی وجود دارد که ائمه اطهار(علیهم‌السلام) فرموده‌اند منظور از این آیه، امیرالمومنین(علیه‌السلام) بوده و بعد از ایشان، این علم به امامان بعدی رسیده است؛ به طور مثال «یزید بن معاویه عجلی» می‌گوید از امام باقر(علیه‌السلام) راجع به تفسیر آیه «عنده علم الکتاب» پرسیدم؛ حضرت در پاسخ فرمودند: «ايّانا عنى، و علىّ افضلنا و اوّلنا و خيرنا بعد النّبى(صلّى‌اللّه‌عليه‌وآله): خداوند در اين آيه ما را اراده كرده است، و علىّ بن ابی‌طالب(علیه‌السلام) با فضيلت‏‌ترين و مقدم‏‌ترين و بهترين ماست، بعد از نبى مكرم(صلّى‌اللّه‌عليه‌وآله)». 👈هم‌چنین از «ابو سعيد خدرى» روايت شده که از رسول خدا درباره آيه «عِنْدَهُ عِلْمٌ مِنَ الْكِتاب» سئوال كردم؛ حضرت فرمود: این درباره وصى برادر من، سليمان بن داود است؛ عرض كردم: اى رسول خدا(صلّى‌اللّه‌عليه‌وآله) مراد از آيه «مَنْ عِنْدَهُ عِلْمُ الْكِتابِ» كيست؟ فرمود: برادر من علىّ بن ابی‌طالب(علیه السلام) است». 🔹روایات شیعه در این موضوع، بسیار زیاد است و به چند روایت ختم نمی‌شود؛ لذا هیچ شکی وجود ندارد که منظور از این آیه تنها امیرالمومنین(علیه‌السلام) بوده است و بعد از ایشان علم وی، به ائمه بعدی(علیهم‌السلام) رسیده است. 🌴غدیر را گرامی بداریم 🌴 🇮🇷 🔺 🔻 @et_amarion
🔵 حکایت ‍ 📖 زمانی علمای اهل تسنن مرحوم علامه امینی (صاحب کتاب الغدیر) را برای صرف شام دعوت می کنند، اما علامه امینی امتناع می ورزد و قبول نمی کند. آنها اصرار می کنند که علامه امینی را به مجلس خود ببرند. 📍به علت اصرار زیاد، علامه امینی دعوت را می پذیرد و شرط می گذارد که فقط صرف شام باشد وهیچ گونه بحثی صورت نگیرد و آنها نیز می پذیرند. 📍 پس از صرف شام، یکی از علمای اهل سنت که در آن جمع زیادی از علما نشسته بود (حدود ۷۰ الی ۸۰ نفر) می خواست بحث را شروع کند که علامه امینی فرمودند قرار ما این بود که بحثی صورت نگیرد. 📍اما باز آنها گفتند: پس برای متبرک شدن جلسه از همین جا هر نفر یک حدیث نقل کند تا مجلس نورانی گردد. 📍ضمناً تمام حضار درجلسه حافظ حدیث بودند و حافظ حدیث به کسی گفته می شود که صد هزار حدیث حفظ باشد. 📍 آنان شروع کردند یکی یکی حدیث نقل کردند تا اینکه نوبت به علامه امینی رسید. علامه به آنها گفت بود شرطم بر گفتن حدیث این است که ابتدا همگی بر معتبر بودن یا نبودن سند حدیث اقرار کنید. 📍همه قبول کردند. سپس علامه امینی فرمود: قال رسول الله (صلی الله علیه وآله) من مات و لم یعرف امام زمانه مات میتة جاهلیة: هر کس بمیرد و امام زمان خود را نشناسد به مرگ جاهلیت مرده است. سپس از تک تک حضار جلسه در رابطه با معتبر بودن حدیث اقرار گرفت و همه حدیث را تأييد کردند. 📍سپس گفت حال که همه حدیث را تأييد کردید یک سؤال از شما دارم. بعد از کل جمع پرسید: آیا فاطمة الزهرا (سلام الله علیها) امام زمان خود را میشناخت یا نمیشناخت؟ اگر میشناخت، امام زمان فاطمه زهرا (سلام الله علیها) چه کسی بود؟ تمام حضار مجلس به مدت طولاني ساکت شدند و سرشان را به زیر انداختند و چون جوابی برای گفتن نداشتند یکی یکی جلسه را ترک کردند وباخود میگفتند اگربگوییم نمیشناخت، پس باید بگوییم که فاطمه (سلام الله علیها) کافر از دنیا رفته است و حاشا که سیده نساء العالمین کافر از دنیا رفته باشد و اگر بگوییم میشناخت چگونه بگوییم امام زمانش ابوبکر بوده؟ درحالی که بخاری (از سرشناس ترین علمای اهل سنت) گفته: ماتت و هی ساخطة علیهما - فاطمه (سلام الله علیها) در حالی از دنیا رفت که به سختی از ابوبکر غضبناک بود - و چون ديدند كه مجبورند بر اقرار به حقانیت مولا، جلسه را ترک کردند. 🌴 غدیر را گرامی بداریم🌴 🇮🇷 🔺 🔻 @et_amarion
🔵 سند ذکر «وَ عَجِّلْ فَرَجَهُمْ» کجاست؟ برخی می‏پرسند عبارت «وَ عَجِّلْ فَرَجَهُمْ» که پس از صلوات بر محمد و آل محمد (ص) فرستاده می‏شود، آیا در احادیث معصومان(ع) وارد شده و مَنصوص است و یا از چیزهایی است که علاقه ‏مندان و ارادتمندان به آقا امام زمان(عج)، خودشان، پس از صلوات، آن را اضافه کرده‏ اند؟ 🌕 در پاسخ به این پرسش، به حدیث زیر توجه کنید که امام صادق علیه السلام می‏ فرمایند: . «مَنْ قالَ بَعدَ صَلوةِ الْفَجْرِ و بَعدَ صَلوةِ الظُّهرِ اَللَّهُمَّ صَلِّ عَلی مُحَمَّد و اَلِ مُحَمَّد و عَجِّل فَرَجَهُمْ لَمْ یَمُتْ حَتّی یُدْرِکَ الْقَائِمَ مِن اَلِ مُحَمَّد صلی الله علیه و آله و سلم؛ هر کس پس از نماز صبح و نماز ظهر بگوید: «اللّهم صلّ علی محمّد و آل محمّد و عجّل فرجهم»، از دنیا نمی‏رود مگر آن که قائم آل محمد (ص) را درک می‏ کند. 📚 بحار الانوار ج۵۳ ص۱۷ ❤️ «اللّهم صلّ علی محمّد و آل محمّد و عجّل فرجهم»، https://eitaa.com/joinchat/1029505109Cde87725cf4