eitaa logo
کانال الماس عماریون
481 دنبال‌کننده
5.6هزار عکس
6.4هزار ویدیو
67 فایل
ارتباط با مدیریت کانال↙️↙️ @Yavar_amar ادمین تبادل↙️↙️ @Ya_alimadad70 مغزخاکستری @khakestary_amar نفوذیها @Nofoziha_ammariyon مداحان انقلابی @madahnarimani همسران @hamsaran_amari خنده بازار و طنز سیاسی @khande_bazarr عکسنوشته عماریون @amaariyon
مشاهده در ایتا
دانلود
🔵 غدیر در روایات 🔻زنانه ترین روایت روایاتی از حضرت معصومه (س) که در کتب شیعه و حتی اهل سنت بیان‌شده است، روایاتی که علی‌رغم محتوای همگانیش از آن جهت که سلسله راویان آن فقط زنان هستند به زنانه‌ترین روایات مشهور شده است. حدیث غدیر و منزلت از فاطمه دختر على بن موسی‌الرضا علیه‌السلام از فاطمه معصومه دختر موسی کاظم علیه‌السلام از فاطمه دختر جعفر صادق علیه‌السلام از فاطمه دختر محمدباقر علیه‌السلام از فاطمه دختر علی بن حسین علیه‌السلام از أم كلثوم دختر امیر مؤمنان علیه‌السلام از مادرش فاطمه‌زهرا؛ دخت رسول گرامی اسلام (ص) نقل‌شده است: «أنسیتم قول رسول‌الله صلی‌الله علیه‌و‌اله‌و‌سلّم، یوم غدیر خم: من کنت مولاه فعلی مولاه.» و قوله صلی‌الله علیه و اله و سلّه: «انت منی بمنزلة هارون من موسی علیه‌السلام.» حضرت فاطمه‌معصومه (س)، به نقل از حضرت زهرا (س) فرمودند: آیا فراموش کردید سخن رسول خدا را که در روز غدیر خم فرمود: «من مولای هرکه هستم، علی هم مولای او است.» و همچنین فرمود: «تو (علی) برای من مانند هارون برای موسی هستی.» چند نکته در این روایت قابل تأمل است:‌ اول آنکه، سلسله راویان این حدیث زنان‌اند: فاطمه دختر امام رضا علیه‌السلام، فاطمه معصومه دختر امام موسی کاظم علیه‌السلام، فاطمه دختر امام صادق علیه‌السلام، فاطمه دختر امام باقر علیه‌السلام، فاطمه دختر امام سجاد علیه‌السلام، فاطمه دختر امام حسین، ام‌کلثوم و حضرت فاطمه سلام‌الله علیها؛ به‌طوری‌که شاید بتوان این حدیث را زنانه‌ترین روایت موجود دانست. نکته بعد، نام راویان است که جز یک مورد، همه فاطمه هستند؛ ازاین‌رو این روایت را به نام حدیث فواطم (فاطمه‌ها) می‌نامند. نکته بعد ، آن است که راویان، همه از بنی‌هاشم و دختران معصوم‌اند و البته هر یک عمه راوی بعد هستند نکته آخر اینکه منبع این روایت کتب اهل سنت است: اسنى المطالب فى منافب سیدنا على بن ابى طالب از ابوالخیر شمس الدین محمد بن محمد بن جزرى شافعى، امینی، الغدیر، ج1، ص196-197 🇮🇷 🔺 🔻 @et_amarion
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
🍃 شهدا الگوی جاودانگی 🍃 ‍ ‍🌸چه ڪسی فڪرش را می ڪرد اينجا زيارتگاه شود! كمتر كسی فكرش را می كرد كه يڪ جای دور، يک روستای كوچک به اسم «دهلاويه» كه قبل از جنگ كمتر كسی نامش را شنيده بود، اين همه زائر پيدا كند و مردم از خاكش براي خود يادگاري بردارند. دهلاويه، در شمال غربی سوسنگرد، در كنار جاده بستان است. 💢 حڪايت اين روستاے ڪوچڪ شنيدنے است اواخر آبان ۱۳۵۹بود. عراقی ها قصد حمله به دهلاويه را داشتند، ولی نيروهای رزمنده دهلاويه خيلي كم بودند. وضع بدی بود. يک كمک كوچك رسيد: در خوزستان چند تا كاميون از انتهای جاده دهلاويه خودشان را نشان دادند. رزمنده های تبريزی بودند؛ اين همه راه را از آذربايجان آمده بودند برای دفاع از روستای دهلاويه. بچه ها اشك شوق می ريختند. توان دفاعی دهلاويه بالا رفته بود، ولی آب و غذا داشت تمام می شد. برنامه ريزي ها به هم خورده بود. كسي نبود كه از بيرون شهر، غذا بياورد. مردم شهر هم كه دلشان می خواست اسلحه داشته باشند، اما كسی نبود كه آنها را مجهز كند. نيروهای مدافع شهر هم يا شهيد شده بودند و يا در جبهه دهلاويه مستقر بودند. 🍂سوسنگرد هم در محاصره بود. درخواست نيرو شد، گفتند اقداماتی براي اعزام نيرو انجام شده، ولي تجهيز و اعزام آنها از استان های ديگر، حداقل دو هفته وقت لازم داشت؛ زمان به سرعت می گذشت اما جنگ نابرابر كه وقت نمی شناخت. باران آتش بود از گلوله خمپاره گرفته تا توپ و كاتيوشا. جنگ بود و دفاع از دهلاويه و سوسنگرد و تنها پنجاه پاسدار تبريزی و نيروهای مردمی و سپاه سوسنگرد. همين! گفتم همين، ولی همين هم كم نبود. چنان مقاومتي بچه ها از خود نشان دادند كه عراقی ها با بيسيم گزارش داده بودند: «كار در دهلاويه گره خورده است»! نيروهای عراقی از سه طرف به سمت شهر پيش روی مي كردند. ۱۲۵ تانک، خودرو و نفربر؛ هيچ راهي براي نجات زخمي ها و تخليه شهدا وجود نداشت، مگر از طريق رودخانه كه آن هم بلم نياز داشت. دهلاويه سقوط كرد... 🌹 چمران دست به كار شد. بين ارتش، سپاه و نيروهای داوطلب مردمی هماهنگی ايجاد كرد. به بچه ها تاكتيک هاي جديد نظامی ياد داد. منتظر دستور امام(ره) بود. بالأخره نيمه های شب ۲۵ آبان اين دستور ابلاغ شد و صبح ۲۶ آبان نيروهای ايرانی با جديت بيشتری، حمله كردند. در جريان بازپس گيری دهلاويه دكتر چمران زخمی شد. آمار شهدا هم بالا بود؛ خيلی. اما فتح دهلاويه برای رزمنده ها مهم بود. بچه های ستاد جنگ های نامنظم، يک پل ابتكاری و چريكی روی كرخه ساختند تا راهی برای ورود به اين شهر هموار كنند. ⬅️ خرداد ۶۰درگيری در دهلاويه بالا گرفت. نيروهای دو طرف آن قدر به هم نزديک شده بودند كه با نارنجک می جنگيدند. مناجات معروف شهيد چمران با اعضا و جوارحش، در همين شرايط نوشته شده است: 🌺«ای قلب من! اين لحظات آخرين را تحمل ڪن... به شما قول مے دهم ڪه پس از چند لحظه همه شما در استراحتے عميق و ابدی، آرامش بيابيد....»🌺 دهلاويه برای هميشه آزاد شد، اما برای اين آزادی اش تاوان بزرگی را داد ... تاوانی به قيمت خون پاک ترين فرزندان اين سرزمين؛ تاوانی به بزرگی خون چمران و دوستش سرگرد احمد مقدم. چمران و ديگر يارانش همان جا از قيد زمان و مكان رها شدند و به ياران شهيدشان پيوستند و دهلاويه را زيارتگاه كردند كسی فكرش را نمی كرد اين روستای كوچک روزی اين همه زائر داشته باشد. 🌹یاد شهدا با صلوات 🌹 🇮🇷 🔺 🔻 @et_amarion
🔵 علم به همه اسرار قرآن در نزد علی (ع) است! ✍قرآن کریم در آیه‌ای نورانی از شخصی سخن می‌گوید که او را عالم به تمام کتاب می‌داند؛ و بیان می‌کند «علم الکتاب» یعنی علم به تمام این کتاب مقدس، در نزد اوست: «مَنْ عِنْدَهُ عِلْمُ الْكِتاب؛[رعد/43]» یکی از بحث‌های مهم ذیل این آیه، این است که به راستی این شخص چه کسی بوده است و منظور از قرآن کریم کیست؟ اگر به کتب روایی و تفسیری شیعه و اهل سنت مراجعه کنیم، خواهیم دید که روایات بسیاری از نبی اکرم(صلی‌الله‌علیه‌وآله) نقل شده است که منظور از این شخص در آن زمان، تنها «امیر المومنین»(علیه‌السلام) بوده: 1⃣ «حاكم حسكانى» از «ابو سعيد خدرى» نقل می‌کند: «سَألْتُ رَسُولَ اللّهِ(صلّى‌اللّه‌عليه‌وآله) عَنْ قَوْلِ اللّهِ تَعَالَى: «وَ مَنْ عِنْدَهُ عِلْمُ الْكِتابِ». قَالَ: ذَاكَ اَخِى عَلِىُّ بْنُ اَبِيطَالِبٍ؛ از رسول خدا درباره اين آيه سوال كردم، فرمودند: عالم به كتاب برادر من على بن ابی‌طالب(علیه‌السلام) است». 👈هم‌چنین خود او از «ابو صالح» نقل می‌کند: «مراد از عالم به كتاب در آيه مباركه، على بن ابی‌طالب(علیه‌السلام) است». 2⃣ «قندوزى حنفى» از «عبد اللّه بن عطّار» در کتاب خود نقل می‌کند: «امام محمد باقر(عليه‌السلام) فرمودند: كسى كه علم كتاب نزد اوست، على بن ابی‌طالب(علیه‌السلام) است». 🔹 هم‌چنین او از «ابن عباس» نقل می‌کند: «مراد از عالم به كتاب در آيه مباركه، على بن ابی‌طالب(علیه‌السلام) است». 👈اگر به منابع معتبر شیعه هم نگاه کنیم، خواهیم دید روایات متعددی وجود دارد که ائمه اطهار(علیهم‌السلام) فرموده‌اند منظور از این آیه، امیرالمومنین(علیه‌السلام) بوده و بعد از ایشان، این علم به امامان بعدی رسیده است؛ به طور مثال «یزید بن معاویه عجلی» می‌گوید از امام باقر(علیه‌السلام) راجع به تفسیر آیه «عنده علم الکتاب» پرسیدم؛ حضرت در پاسخ فرمودند: «ايّانا عنى، و علىّ افضلنا و اوّلنا و خيرنا بعد النّبى(صلّى‌اللّه‌عليه‌وآله): خداوند در اين آيه ما را اراده كرده است، و علىّ بن ابی‌طالب(علیه‌السلام) با فضيلت‏‌ترين و مقدم‏‌ترين و بهترين ماست، بعد از نبى مكرم(صلّى‌اللّه‌عليه‌وآله)». 👈هم‌چنین از «ابو سعيد خدرى» روايت شده که از رسول خدا درباره آيه «عِنْدَهُ عِلْمٌ مِنَ الْكِتاب» سئوال كردم؛ حضرت فرمود: این درباره وصى برادر من، سليمان بن داود است؛ عرض كردم: اى رسول خدا(صلّى‌اللّه‌عليه‌وآله) مراد از آيه «مَنْ عِنْدَهُ عِلْمُ الْكِتابِ» كيست؟ فرمود: برادر من علىّ بن ابی‌طالب(علیه السلام) است». 🔹روایات شیعه در این موضوع، بسیار زیاد است و به چند روایت ختم نمی‌شود؛ لذا هیچ شکی وجود ندارد که منظور از این آیه تنها امیرالمومنین(علیه‌السلام) بوده است و بعد از ایشان علم وی، به ائمه بعدی(علیهم‌السلام) رسیده است. 🌴غدیر را گرامی بداریم 🌴 🇮🇷 🔺 🔻 @et_amarion
🔵 حکایت ‍ 📖 زمانی علمای اهل تسنن مرحوم علامه امینی (صاحب کتاب الغدیر) را برای صرف شام دعوت می کنند، اما علامه امینی امتناع می ورزد و قبول نمی کند. آنها اصرار می کنند که علامه امینی را به مجلس خود ببرند. 📍به علت اصرار زیاد، علامه امینی دعوت را می پذیرد و شرط می گذارد که فقط صرف شام باشد وهیچ گونه بحثی صورت نگیرد و آنها نیز می پذیرند. 📍 پس از صرف شام، یکی از علمای اهل سنت که در آن جمع زیادی از علما نشسته بود (حدود ۷۰ الی ۸۰ نفر) می خواست بحث را شروع کند که علامه امینی فرمودند قرار ما این بود که بحثی صورت نگیرد. 📍اما باز آنها گفتند: پس برای متبرک شدن جلسه از همین جا هر نفر یک حدیث نقل کند تا مجلس نورانی گردد. 📍ضمناً تمام حضار درجلسه حافظ حدیث بودند و حافظ حدیث به کسی گفته می شود که صد هزار حدیث حفظ باشد. 📍 آنان شروع کردند یکی یکی حدیث نقل کردند تا اینکه نوبت به علامه امینی رسید. علامه به آنها گفت بود شرطم بر گفتن حدیث این است که ابتدا همگی بر معتبر بودن یا نبودن سند حدیث اقرار کنید. 📍همه قبول کردند. سپس علامه امینی فرمود: قال رسول الله (صلی الله علیه وآله) من مات و لم یعرف امام زمانه مات میتة جاهلیة: هر کس بمیرد و امام زمان خود را نشناسد به مرگ جاهلیت مرده است. سپس از تک تک حضار جلسه در رابطه با معتبر بودن حدیث اقرار گرفت و همه حدیث را تأييد کردند. 📍سپس گفت حال که همه حدیث را تأييد کردید یک سؤال از شما دارم. بعد از کل جمع پرسید: آیا فاطمة الزهرا (سلام الله علیها) امام زمان خود را میشناخت یا نمیشناخت؟ اگر میشناخت، امام زمان فاطمه زهرا (سلام الله علیها) چه کسی بود؟ تمام حضار مجلس به مدت طولاني ساکت شدند و سرشان را به زیر انداختند و چون جوابی برای گفتن نداشتند یکی یکی جلسه را ترک کردند وباخود میگفتند اگربگوییم نمیشناخت، پس باید بگوییم که فاطمه (سلام الله علیها) کافر از دنیا رفته است و حاشا که سیده نساء العالمین کافر از دنیا رفته باشد و اگر بگوییم میشناخت چگونه بگوییم امام زمانش ابوبکر بوده؟ درحالی که بخاری (از سرشناس ترین علمای اهل سنت) گفته: ماتت و هی ساخطة علیهما - فاطمه (سلام الله علیها) در حالی از دنیا رفت که به سختی از ابوبکر غضبناک بود - و چون ديدند كه مجبورند بر اقرار به حقانیت مولا، جلسه را ترک کردند. 🌴 غدیر را گرامی بداریم🌴 🇮🇷 🔺 🔻 @et_amarion
🔵 سند ذکر «وَ عَجِّلْ فَرَجَهُمْ» کجاست؟ برخی می‏پرسند عبارت «وَ عَجِّلْ فَرَجَهُمْ» که پس از صلوات بر محمد و آل محمد (ص) فرستاده می‏شود، آیا در احادیث معصومان(ع) وارد شده و مَنصوص است و یا از چیزهایی است که علاقه ‏مندان و ارادتمندان به آقا امام زمان(عج)، خودشان، پس از صلوات، آن را اضافه کرده‏ اند؟ 🌕 در پاسخ به این پرسش، به حدیث زیر توجه کنید که امام صادق علیه السلام می‏ فرمایند: . «مَنْ قالَ بَعدَ صَلوةِ الْفَجْرِ و بَعدَ صَلوةِ الظُّهرِ اَللَّهُمَّ صَلِّ عَلی مُحَمَّد و اَلِ مُحَمَّد و عَجِّل فَرَجَهُمْ لَمْ یَمُتْ حَتّی یُدْرِکَ الْقَائِمَ مِن اَلِ مُحَمَّد صلی الله علیه و آله و سلم؛ هر کس پس از نماز صبح و نماز ظهر بگوید: «اللّهم صلّ علی محمّد و آل محمّد و عجّل فرجهم»، از دنیا نمی‏رود مگر آن که قائم آل محمد (ص) را درک می‏ کند. 📚 بحار الانوار ج۵۳ ص۱۷ ❤️ «اللّهم صلّ علی محمّد و آل محمّد و عجّل فرجهم»، https://eitaa.com/joinchat/1029505109Cde87725cf4
🔵 تجربه دیپلماسی اقتصادی ترکیه ✍ محمدمهدی بازگیرخوب 🔰 تنش در روابط و دیپلماسی آنکارا و واشنگتن و زندانی‌شدن برونسون، کشیش آمریکایی به اتهام هم‌دستی با شبکه فتح‌الله گولن و پ.ک.ک موجب آن شد که دونالد در سال۲۰۱۸ بر ترکیه سخت گرفته و سیاست‌های و اخذ هزینه و مالیات‌های سنگین از اجناس وارداتی ترکیه همچون و دیگر محصولات را اعمال کند و این تنش و مسائل دیگر باعث شد ترکیه در سال‌های اخیر نرخ رشد اقتصادی کاهشی را داشته باشد. ❇️ ﺩﻭﻟﺖ ﺑﺮﺍﯼ ﺟﻠﻮﮔﯿﺮﯼ ﺍﺯ ﺍﺛﺮﺍﺕ ﺑﺮﻧﺎﻣﻪ ﺗﺤﺮﯾﻤﯽ ﺑﺮ ﺍﻗﺘﺼﺎﺩ ﺗﺮﮐﯿﻪ، ﺭﺍ ﻓﻌﺎﻝ‌ﺗﺮ ﮐﺮﺩ. ﺩﺭ ﺍﯾﻦ ﺭﺍﺳﺘﺎ ﺍﺭﺩﻭﻏﺎﻥ، ﺭﺋﯿﺲ‌ﺟﻤﻬﻮﺭ ﺗﺮﮐﯿﻪ ﻭ ﻭﺯﺭﺍﯼ ﺗﯿﻢ ﺍﻗﺘﺼﺎﺩﯼ ﺩﻭﻟﺖ ﺑﺎ ﻣﻘﺎﻣﺎﺕ ﺑﺴﯿﺎﺭﯼ ﺍﺯ ﮐﺸﻮﺭﻫﺎﯼ ﺍﺭﻭﭘﺎﯾﯽ ﻭ ﺳﺎﯾﺮ ﮐﺸﻮﺭﻫﺎ ﺍﺯ ﻗﺒﯿﻞ ، ﺭﺍﯾﺰﻧﯽ ﮔﺴﺘﺮﺩﻩ‌ﺍﯼ ﺩﺍﺷﺘﻨﺪ. ﻭﯼ ﻫﻤﭽﻨﯿﻦ ﺑﺎ ﺭﻭﺳﺎﯼ ﻭ ﻣﻄﺮﺡ ﺩﺭ ﺍﯾﻦ ﺩﻭ ﮐﺸﻮﺭ ﻧﯿﺰ ﺟﻠﺴﺎﺕ ﻭ ﻧﺸﺴﺖ‌ﻫﺎﯾﯽ ﺭﺍ ﺑﺮﮔﺰﺍﺭ کرد ﻭ ﺍﺯ ﺁﻧﺎﻥ ﺟﻬﺖ ﻭ ﺍﻧﺠﺎﻡ ﻓﻌﺎﻟﯿﺖ‌ﻫﺎﯼ ﺍﻗﺘﺼﺎﺩﯼ ﻭ ﺗﺠﺎﺭﯼ ﺩﺭ ﺗﺮﮐﯿﻪ ﺩﻋﻮﺕ ﺑﻪ ﻋﻤﻞ ﺁﻭﺭﺩ. ❇️ ﺩﻭﻟﺖ ﺗﺮﮐﯿﻪ ﻫﻤﭽﻨﯿﻦ ﻣﻮﺿﻮﻉ ﺗﺠﺎﺭﺕ ﺑﺎ ﻭﺍﺣﺪﻫﺎﯼ ﺗﺮﮐﯿﻪ ﺑﺎ ﺳﺎﯾﺮ ﮐﺸﻮﺭﻫﺎ ﻭ ﺑﺮﻧﺎﻣﻪ ﻣﻘﺎﺑﻠﻪ ﺑﺎ ﺍﺳﺘﯿﻼﯼ ﺩﻻﺭ ﺑﺮ ﺭﻭﺍﺑﻂ ﺗﺮﮐﯿﻪ ﺭﺍ ﺩﺭ ﺩﺳﺘﻮﺭﮐﺎﺭ ﺧﻮﺩ ﻗﺮﺍﺭ ﺩﺍﺩ. 🇮🇷 🔺 🔻 @et_amarion
هدایت شده از مغز خاکستری
🔹ولادت امام حلم و شکیبایی باب الحوائج امام موسی کاظم(ع) مبارک باد🌹 🇮🇷 🔺 🔻 @khakestary_amar
🔵 ارث زن (خانمها) در حقوق اسلام آیه 19 نساء: يَا أَيُّهَا الَّذِينَ آمَنُوا لَا يَحِلُّ لَكُمْ أَنْ تَرِثُوا النِّسَاءَ كَرْهًا ۖ ای اهل ایمان، برای شما حلال نیست که زنان را به اکراه و جبر به میراث گیرید.. (مانند جاهلیّت) سوره نساء آیه ۱۱: خدا در مورد فرزندانتان به شما سفارش می کند که سهم پسر برابر سهم دو دختر است. و اگر دختر باشند و بیش از دو تن، دو سوم میراث از آنهاست. و اگر یک دختر بود نصف برد. و برای هر یک از پدر و مادر او، یک ششم میراث است، اگر (میت) فرزندی داشته باشد؛ و اگر فرزندی نداشته باشد، و (تنها) پدر و مادر از او ارث برند، برای مادر او یک سوم است (و بقیه از آن پدر است)؛ . . ✍ قبل از پاسخ این سوال، که چرا ارث دختر نصف پسر است، نکته ای حایز اهمیت است، که اسلام ستیزان در مقابل آن سکوت محض می نمایند.😊 در برخی حالات، ارث زن از مرد بیشتر می شود، و در برخی حالات ارث مرد و زن مساوی می شود، و صرفا در یک حالت ارث دختر کمتر از پسر است، که آن هم دلیل منطقی دارد. حال چرا اسلام ستیزان حرفی از حالات اول و دوم نمی زنند؟؟!! . ✍ حالت اول: زن بیشتر از مرد ارث می برد👇 زمانی که وارثین، پدر و دختر متوفی باشند: سهم پدر: یک ششم است. سهم دختر: 1_ یک دوم است (اگر دختر یکی باشد) 2_دو سوم است ( اگر دختران دو نفر یا بیشتر باشند) در این حالات دختر بیشتر ارث برده است!👆😊 . ✍حالت دوم: زن و مرد مساوی ارث می برند👇 زمانی که وارثین پدر و مادر باشند: سهم هر کدام از آنها : یک ششم مال است . مورد دیگر : برادر و خواهر امی هم مساوی ارث میبرند. . ✍حال چرا انسان ستیزان فقط یک حالت که دختر سهم کمتر دارد را اظهار می نمایند،!! . *✍ بررسی حالت سوم / ارث دختر نصف پسر است...(مهم)* علت چیست؟ در اسلام بار اقتصادی خانواده به دوش مردان گذاشته شده است ( سوره نساء آیه 34 ) مهریه/ نفقه/ تمامی مخارج مالی خانواده . ✍تعریف نفقه : نفقه عبارت است از، مسکن و لباس و غذا و اثاث خانه، که به طور متعارف با وضعیت زن متناسب باشد و خادم در صورت عادت زن به داشتن خادم، یا احتیاج او به واسطه بیماری یا نقصان اعضا.. (ماده 1107 قانون مدنی) بنابراین، مرد علاوه بر این که باید مخارج خود را تأمین کند، موظف است تمام هزینه زندگى زن و فرزندان را هم تأمین نماید. از سوى دیگر، مرد دهنده مهریه و زن گیرنده آن است. در مقابل ؛ زن در نظام خانواده هیچ مسئولیت اقتصادی ندارد { یعنی از دیدگاه اسلام اگر زنی مال فراوانی از خودش داشته باشد هیچ دستوری برای اینکه آن مال را برای خانواده باید خرج کند، وارد نشده است و او می تواند مال خود را برای مسائل شخصی خودش خرج کند} ✍ ماده 1118 قانون مدنی: زن مستقلا می تواند در دارایی خود هر تصرفی را که می خواهد بکند.. . . ✍برخی از انسان ستیزان می گویند: چرا ارث زن (همسر متوفی) یک هشتم (1/8) است؟ ✍پاسخ: در نگاه اول شاید به نظر آید، همسر کمتر از همه ارث می برد، اما با یک حساب اجمالی در میابیم که همسر بیشتر از همه سهم می برد👇 فرض کنیم، دویست میلیون مبلغ دیه مرد متوفی باشد.. حال طبق قانون ارث تقسیم کنیم ببینیم به چه کسی بیشتر میرسد پدر و مادر هر کدام 1/6 همسر یک هشتم1/8 پسر و دختر ،، دو به یک.. . حالا فکر کنید چه کسی سهم بیشتری میبرد؟ همسر یک هشتم می برد / به ظاهر کمتر از همه.. . اما چون مهریه دارد، بیشتر از همه سهم می برد.. اگر به طور متوسط مهریه را 400 یا 500 سکه در نظر بگیریم / به دو تا مبلغ دیه دیگر نیاز داریم، تا ابتدا بدهی همسر صاف شود.😊 👌چون قبل از تقسیم ارث، ابتدا باید دیون متوفی پرداخت شود. 🇮🇷 🔺 🔻 @et_amarion
🔵 چشمان ایران به سوی افغانستان 🔻گزارش 🔹 «موسسه واشنگتن» در یادداشتی به ارزیابی نگرش ایران به وضعیت افغانستان پرداخته و معتقد است سه گزینه دخالت مستقیم، نبرد نیابتی و یا گفتگو با طالبان برای حفظ وضع موجود، سه گزینه ممکن در شرایط کنونی است. 🔸 نویسنده مدعی است تهران در عین تلاش‌های دیپلماتیک، «ستون‌هایی از سپاه و ارتش شامل تانک و نفربر» را به مرزهای افغانستان گسیل داشته است. ایران ضمن تحسین مقاومت طالبان در برابر آمریکا، به این گروه اعلام کرده که تسلط هیچ گروهی بر افغانستان به پشتوانه قوای قهریه را نمی‌پذیرد. 🔸 ایران خواهان حفاظت از جامعه شیعی افغانستان است که بین 15 تا 30 درصد جمعیت این کشور را تشکیل می‌دهند. این شیعیان بیشتر در مرکز کشور و بخش‌های کوچک‌تری در شمال، غرب(هرات) و جنوب غربی ساکن هستند. 🔸 تهران با توجه به تجربه قتل‌عام دیپلمات‌هایش در 1377 و احتمال اصطکاک با طالبان، سه گزینه را برای تأمین منافع ملی روی میز دارد: 1️⃣ گفتگو با طالبان با توجه به قدرت‌گیری این گروه در اکثر مناطق و اخذ ضمانت‌هایی برای رفع نگرانی‌ها نسبت به جمعیت شیعی افغانستان. 2️⃣ نبرد نیابتی با استفاده از ظرفیت تیپ فاطمیون و نیروهای سابق اتحاد شمال، که امکان ساماندهی و آموزش هزاران نفر از مردم افغانستان را دارند. 3️⃣ مداخله مستقیم با تصرف سریع هرات که نیازمند خطوط ارتباطی حمل‌ونقل پایدار و مطمئن و پشتیبانی سنگین هوایی برای ایجاد منطقه حائل است. ✅ این اندیشکده نومحافظه‌کار آمریکایی نگران گسترش نفوذ منطقه‌ای ایران، این بار در مرزهای شرقی است. در عین حال تهران با نگرشی واقع‌بینانه به وضعیت کنونی افغانستان نگریسته و تفاوت‌های این وضعیت با کشورهای غرب ایران را در تمایز سیاست‌گذاری‌ها لحاظ می‌کند. 🇮🇷 🔺 🔻 @et_amarion