#حدیث_مسجد
✅ رَسُولَ اللّهِ صلي الله عليه و آله قالَ: لاصَلاةَ لِمَنْ لايُصَلّى فِى #المسجد مَعَ الْمُسْلِمينَ اِلاّمِنْ عِلَّةٍ وَ لاغَيْبَةَ اِلاّ لِمَنْ صَلّى فى بَيْتِهِ وَ رَغِبَ عَنْ جَماعَتِنا وَ مَنْ رَغِبَ عَنْ جَماعَةِ الْمُسْلِمينَ سَقَطَتْ عِدالَتُهُ وَ وَجَبَ هِجْرنُهُ.
✅ پيامبر خدا صلي الله عليه و آله فرمود: كسى كه بدون هيچ عذرى نماز خود را همراه ديگر مسلمانان در #مسجد نمى خواند نمازش مقبول نيست و غيبت احدى جايز نيست مگر كسى كه نمازش را در خانه مى خواند و در #مسجد حاضر نمى شود و به حضور در اجتماع مسلمين بى رغبت است و هر آنكس كه چنين باشد از عدالت ساقط و دورى از او واجب مى باشد.
[«وسائل الشيعه / ج 5 / ص 394»]
🆔 @almasjed
فرهنگ مسجد
#مسجد #مکان_نماز ✅ مکان نمازگزار دارای شرایط و احکام خاص می باشد. در کتب فقهی بخشی مجزا تحت عنوان
#مسجد
#مکان_نماز
✅ همانگونه که نسبت به زمانِ خواندن نماز اهمیت داده می شود و سعی می شود اول وقت اقامه شود باید به مکان خواندن نماز نیز توجه بشود
معمولا نسبت به خواندن نماز در اول وقت اهتمام خاصی وجود دارد، چون در روایات اهل بیت علیهم السلام به آن سفارش شده است اما لازم است علاوه بر توجه به خواندن نماز در اول وقت، به مکان خواندن نماز نیز توجه خاص صورت بگیرد زیرا در روایات و معارف دینی، مکان نماز نیز مورد توجه قرار گرفته و نقش موثر در کیفیت عبادت دارد.
✅ پاداش و ثواب اقامه نماز در همه جا یکسان نبوده و در روایات نسبت به خواندن نماز در برخی مکان ها سفارش و تاکید ویژه شده از جمله #مسجد که پاداش زیادی برای خواندن نماز در آن بیان شده است، در روایات پاداش نماز در #مسجد از 12 برابر تا 100 هزار برابر نماز در غیر #مسجد بر شمرده شده است.
پیامبر خدا صلی الله علیه و آله فرمود: هرکس برای خواندن نماز جماعت به #مسجد برود برای هر قدمی که برمی دارد هفتاد هزار پاداش و درجه برای او ثبت می شود.
ادامه دارد...
🆔 @almasjed
231210_001.MP3
12.52M
🔸سلسله مباحث #آداب_مسجد
۱۴۰۲٫۰۹٫۱۹
️#حجت_الاسلام_و_المسلمین_حاج_شیخ_تقی_قرائتی
مدیر محترم موسسه مسجد
قم - حوزه علمیه امام کاظم علیه السلام
🆔 @almasjed
#یادداشت
#سیاست
#نماز
#مسجد
✅ مشکل اینجاست که سیاسیت را از #مسجد جدا می دانیم!
نماز را از سیاست جدا می دانیم و صرف یک خم و راست شدن می دانیم!
سیاست، در ذات و حقیقت و ماهیت نماز و #مسجد نهفته است.
ذات #مسجد، سیاست و قیام و فرهنگ و تعاون و... است. متأسفانه #مسجد را صرف سنگ و دیوار و زمین می دانیم لذا می خواهیم برایش سیاست و بسیج و کانون و صندوق و ... جعل کنیم!
وقتی نگاه ما به #مسجد، صرف یک اتاقک باشد؛ وقتی تصور ما از نماز صرف یک خم و راست شدن باشد، مجبور به دست و پا زدن می شویم، آنوقت است که می گوییم #مسجد باید سیاست داشته باشد، امام جماعت باید فلان باشد و ...
متاسفانه وقتی درک و فهم از نماز غیر قرآنی باشه، نتیجه اش چنین اظهار نظر می شود!!
قرآن می فرماید: «انّ الصلاة تنهی عَن الفحشاء و المنکر» در فرهنگ قرآنی، فحشا و منکرات با نماز علاج می شود نه اینکه نماز را زیر سوال ببریم و نظرات عجیب و غریب صادر کرده و خواسته های خودمان را حق بدانیم.
برای امور سیاسی در #مسجد خط و نشان می کشیم اما سوال اصلی این است که: تکلیف سیاستی که شروع آن و استمرار از #مسجد نبوده و در غیر #مسجد باشد، چه می شود؟ در حالیکه امیرالمومنین علی علیه السلام فرمود: «لا بیعة الّا فِی #المسجد»
🆔 @almasjed
231231_1238.mp3
21.4M
🔸سلسله مباحث #آداب_مسجد
#جلسه_پنجم
۱۴۰۲٫۱۰٫۱۰
️#حجت_الاسلام_و_المسلمین_حاج_شیخ_تقی_قرائتی
مدیر محترم موسسه مسجد
قم - حوزه علمیه امام کاظم علیه السلام
🆔 @almasjed
✅ س 147- شخصى مقدارى زمین را براى #مسجد وقف کرده ولى متولّى معین نکرده؛ اهالى، امام جماعتى را دعوت مىکنند و به سعى ایشان #مسجد آباد و تکمیل مىگردد. آیا رضایت صاحب زمین در صحّت نماز امام و اهالى شرط است یا نه؟
ج- #مسجد متولّى ندارد و رضایت کسى در عبادت در آن معتبر نیست ولى تصرّفاتى که منافى با احترام #مسجد یا مزاحم نمازگزاران باشد جایز نیست.»
📖 (کتاب استفتاءات امام خمینى؛ ج2، ص: 396).
✅ #مسجد تولیت بردار نیست.
📖 (کتاب استفتاءات مقام معظم رهبری ؛ مسئله 559 ).
240107_1244.mp3
17.57M
🔸سلسله مباحث #آداب_مسجد
#جلسه_ششم
۱۴۰۲٫۱۰٫۱۷
️#حجت_الاسلام_و_المسلمین_حاج_شیخ_تقی_قرائتی
مدیر محترم موسسه مسجد
قم - حوزه علمیه امام کاظم علیه السلام
🆔 @almasjed
بسمه تعالی
📣 قابل توجه طلاب، مبلغین، روحانیون و ائمه جماعت:
✅ جهت عضویت در کانال تخصصی «آموزش مباحث تبلیغ و مسجد شناسی» شماره تلفن و مدرک حوزوی (عکس دار) خود را در نرم افزار ایتا به شماره
09124511161
ارسال بفرمائید.
🆔 @almasjed
#معرفی_کتاب
#کتاب_فرهنگ_نامه_مسجد
#کتاب_رساله_المسجد
بخشی از پیشگفتار کتاب:
#مسجد جایگاه ویژه ای در فرهنگ عمومی جامعه اسلامی دارد. بی تردید، بهترین، مؤثّرترین و نزدیک ترین راه برای فرهنگ سازی عمومی در جهت تقویت این پایگاه مهم فرهنگی و سیاسی، تبیین ره نمودهای سازنده قرآن، پیامبر صلی الله علیه و آله و اهل بیت علیهم السلام و انتقال آنها به اقشار مختلف جامعه اسلامی است. هر چند تا کنون کتاب های مفید و ارزنده ای با هدف یاد شده تألیف گردیده، لیکن #فرهنگ_نامه_مسجد تلاشی است نو تا ره نمودهای قرآن و حدیث را با نظمی نوین و دل نشین، در اختیار همه علاقه مندان، بویژه پژوهشگران و بخصوص سنگرداران این پایگاه قرار دهد. #فرهنگ_نامه_مسجد با الهام گرفتن از قرآن و احادیث اسلامی، در جهت تقویت فرهنگِ ساختن #مسجد چگونگی طرّاحی و معماری آن، احترام به این پایگاه مقدّس، رعایت احکام و آداب آن، اهمّیت #مساجد تاریخی، لزوم هوشیاری در برابر سوء استفاده های سیاسی و اجتماعی از این پایگاه و از همه مهم تر گسترش فرهنگ حضور عموم مسلمانان و خصوصا جوانان در #مسجد نکات مهم و آموزنده ای را ارائه می نماید. این مجموعه ، بخشی از دانش نامه میزان الحکمه است که به دلیل اهمّیت موضوع و به پیشنهاد فاضل گران قدر آقای تقی قرائتی _ که تلاشی ستودنی در گسترش فرهنگ #مسجد دارد _ ، به صورتی مستقل ، ارائه می گردد.
آیت الله محمّد محمّدی ری شهری پنجم بهمن ماه 1386 شانزدهم محرّم الحرام 1429
این کتاب هم به زبان عربی و هم با ترجمه فارسی بصورت مستقل چاپ شده است.
🆔 @almasjed
#تلنگر
#تفکر
#تعقل
نقیضه سرایی:
👌 آیا شاکیان روز قیامت را می شناسید؟
آیا میدانید در روز قیامت افراد و سازمان ها و ارگانهایی هستند که از #مسجد شکایت می کنند؟!؟
چون بر #مسجد حق دارند، مدام #مسجد را مکلف میکنند!! و برای #مسجد تعیین تکلیف کرده که #مسجد باید چنین باشد و چنان باشد؛ اگر #مسجد برنامه های ابلاغی آنها را اجرا نکند، #مسجد ضرار و #مسجد اسرائیلی و غیر اسلامی است.
روز قیامت، این افراد، سازمانها و ارگانها از #مسجد شکایت کرده و #مسجد باید پاسخگو باشد
✅ اما روایت و احادیث اهل بیت علیهم السلام بیانگر این مطلب هستند که #مسجد بر ما حق دارد و ما نسبت به #مسجد مکلف و موظف هستیم:
💠 « امام جعفر صادق عليه السّلام فرمودند: #مساجد شكايت خود را به حقّ تعالی ميبرند از همسايگان خود كه در #مساجد حضور بهم نميرسانند و نمازهاي خود را در آن نميخوانند. خداوند به #مساجد وحی مي فرستد: سوگند به عزّت و جلال خودم كه من أبداً نماز آنان را قبول نميكنم، و عدالت آنها را در بين مردم ظاهر نميسازم، و رحمت من شامل حالشان نخواهد شد، و هيچگاه در بهشت من با من همنشين نخواهند بود.»
شَكَتِ #المساجد إِلَى اللَّهِ تَعَالَى الَّذِينَ لَا يَشْهَدُونَهَا مِنْ جِيرَانِهَا فَأَوْحَى اللَّهُ عَزَّ وَ جَلَّ إِلَيْهَا وَ عِزَّتِي وَ جَلَالِي لَا قَبِلْتُ لَهُمْ صَلَاةً وَاحِدَةً وَ لَا أَظْهَرْتُ لَهُمْ فِي النَّاسِ عَدَالَةً وَ لَا نَالَتْهُمْ رَحْمَتِي وَ لَا جَاوَرُونِي فِي جَنَّتِي. بحارالأنوار ج80/ ص348
💠 پيامبر اکرم-صلی الله عليه و اله: يَجِيءُ يَوْمَ اَلْقِيَامَةِ ثَلاَثَةٌ يَشْكُونَ إِلَى اَللَّهِ عَزَّ وَ جَلَّ اَلْمُصْحَفُ وَ اَلْمَسْجِدُ وَ اَلْعِتْرَةُ يَقُولُ اَلْمُصْحَفُ يَا رَبِّ حَرَّقُونِي وَ مَزَّقُونِي وَ يَقُولُ اَلْمَسْجِدُ يَا رَبِّ عَطَّلُونِي وَ ضَيَّعُونِي وَ تَقُولُ اَلْعِتْرَةُ يَا رَبِّ قَتَلُونَا وَ طَرَدُونَا وَ شَرَّدُونَا فَأُجْثُوا لِلرُّكْبَتَيْنِ لِلْخُصُومَةِ فَيَقُولُ اَللَّهُ جَلَّ جَلاَلُهُ لِي أَنَا أَوْلَى بِذَلِكَ.
جابر گويد: شنيدم رسول خدا صلی الله علیه و آله مي فرمود: روز قيامت سه چيز به عرصه محشر مي آيند و شكايت مي كنند: قرآن و مسجد و خاندان پيغمبر.
قرآن عرض حالش اين است كه: پروردگارا مرا بسوزاندند و پاره پاره كردند
و #مسجد ميگويد: #پروردگارا_مرا_تعطيل_كردند و حقم را ضايع ساختند.
عترت پيغمبر ميگويند: پروردگارا ما را كشتند و راندند و آواره كردند.
اين هنگام من به دو زانو مي نشينم تا داد اين سه را از دشمنانشان بستانم، خداي جل جلاله مرا مي فرمايد: كه به دادستاني اين سه، من خود سزاوارترم.
الخصال، ج 2، ص 174
اعاذنا الله من شرور انفسنا
🆔 @almasjed
فرهنگ مسجد
#معرفی_کتاب
#کتاب_فرهنگ_نامه_مسجد
#کتاب_رساله_المسجد
📚📚
🌐 https://download.ghbook.ir/downloads.php?id=11719&file=11719-ar-rsalt-almsjd-new.apk&packagename=ir.ghbook.reader&platform=site
کتاب رساله المسجد عربی اپلیکیشن
📚📚📚📚
🌐 https://download.ghbook.ir/downloads.php?id=11554&file=11554-fa-frhng-namh-msjd-new.apk&packagename=ir.ghbook.reader&platform=site
فرهنگ نامه مسجد فارسی - عربی اپلیکیشن
📚📚📚📚
🌐 https://download.ghbook.ir/downloads.php?id=11554&file=11554-fa-frhng-namh-msjd.pdf&packagename=ir.ghbook.reader&platform=site
فرهنگ نامه مسجد فارسی - عربی پی دی اف
📚📚📚📚
🌐 https://download.ghbook.ir/downloads.php?id=11719&file=11719-ar-rsalt-almsjd.pdf&packagename=ir.ghbook.reader&platform=site
کتاب رساله المسجد عربی پی دی اف
🆔 @almasjed
هدایت شده از فرهنگ مسجد
#پیشنهاد
✅ راهکار برای باز نگهداشتن شبانه روزی #مسجد:
💠 فرهنگ سازی #اعتکاف خانوادگی در تمام ایام سال برای اهالی محل.
🔷 هر خانواده (یا چندین خانواده) از محله، سه شبانه روز در #مسجد محل معتکف باشند.
✅ متاسفانه اینگونه در فضای جامعه فرهنگ شده است که اعتکاف مخصوص ایام البیض ماه رجب می باشد و درسایر ایام سال نمی توان در #مسجد معتکف شد لذا در آن ایام سبب ترافیک هجوم مردم به مساجد برای انجام اعتکاف شده و باعث بروز مشکلاتی برای معتکفین و اهالی #مسجد می شود؛ در حالیکه اعتکاف مربوط به تمام ایام سال بوده و برای روز خاصی سفارش نشده است. (فقط در روز عید فطر و عید قربان بخاطر حرمت روزه داری نمی توان در #مسجد معتکف شد)
لذا با فرهنگ سازی اعتکاف خانوادگی می توان بسیاری از چالش ها و معضلات #مساجد را براحتی مرتفع نمود ازجمله:
1⃣ مشکل بسته بودن درب مساجد
2⃣ مشکل نبود خادم برای حضور شبانه روزی در مسجد
3⃣ نظافت مسجد و ...
✴ پ.ن: البته اعتکاف را هم باید بدرستی شناخت و برای مردم تبیین کرد.
با جستجوی هشتک #اعتکاف در این کانال (یا مراجعه به لینک های ذیل) مطالب مربوط به اعتکاف را ملاحضه بفرمایید:
🌐 https://eitaa.com/almasjed/780
🌐 https://eitaa.com/almasjed/781
🌐 https://eitaa.com/almasjed/782
🌐 https://eitaa.com/almasjed/783
🌐 https://eitaa.com/almasjed/784
🌐 https://eitaa.com/almasjed/785
🌐 https://eitaa.com/almasjed/786
🌐 https://eitaa.com/almasjed/787
🌐 https://eitaa.com/almasjed/788
🆔 @almasjed
#آسیب_شناسی_اعتکاف
🔆 آسيبشناسي اعتكاف
در اين چند ساله كه به لطف الهي اعتكاف در ايران رشد قابل توجهي داشته همراه آن بعضي بدعتها هم رواج پيدا كرده كه بر ما لازم است جهت حفظ اين عمل عبادي اول اين نارساييها و بدعتها را شناخته و براي رفع آنها اقدام كنيم.
✅ با توجه به اينكه اعتكاف براي تقويت ارتباط خصوصي افراد با ذات اقدس حق است تلاش در حفظ آرامش محيط و حاكم كردن جو تفكر و سكوت در فضاي اعتكاف از اهيمت ويژهاي برخوردار است.
💠 « عن ابي سعيد، قال: اعتكف رسول الله (صلياللهعليهوآله) في المسجد فسمعهم يجهرون بالقراءة، فكشف الستر و قال: ألا إن كلّكم مناج ربه فلايؤذين بعضكم بعضاً ولا يرفع بعضكم علي بعض في القراءة أو قال: فيالصلاة » سنن ابن ماجة، ج2، ص 811
رسول خدا (صلياللهعليهوآله) در مسجد معتكف بود كه شنيد مردم با صداي بلند (قرآن را) تلاوت ميكنند. پرده را كنار زد و فرمود: توجه داشته باشيد همهي شما با پروردگار مناجات ميكنيد. بنا براين بعضي از شماها موجب آزار و اذيت ديگري نشويد و هنگام قرائت قرآن و خواندن نماز صدايتان را نسبت به ديگري بلند نكنيد.
✳️ تحريفي كه در معناي اعتكاف در حال رواج و گسترش است تبديل اين عمل عبادي به مراسمي ديني و مذهبي بعضي از دستاندركاران اعتكاف گمان ميكنند بايد تمام اوقات معتكفين را با برنامههاي مختلف پر كنند برنامههايي مثل: سخنرانيهاي فشرده، دعاهاي طولاني، شبي باقرآن، تواشيح، ختم صلوات، قطعنامه، مداحي و… كه به صورت عمومي از پشت ميكروفن پخش ميشود. ما در سال گذشته در اعتكافي چهارده برنامه منبر در یک روز داشتيم و در اعتكافي ديگر هر شب دعاي ابوحمزه ثمالي و دعاي كميل خوانده ميشد. اين نوع برنامهريزي گستردهي مسئولان اعتكاف با روح عمل عبادي اعتكاف مخالف است و باعث دلزدگي جوانان ميشود.
التبه انجام اين برنامهها به صورت محدود و كنترل شده ميتواند مثمرثمر باشد و لازم نيست كه در تمام مراسمها به صورت عمومي و با استفاده از ميكروفن مسجد انجام شود اگر عدهاي دوست دارند دعائی را بخوانند بروند گوشهاي از مسجد را انتخاب كنند و معمولا در مساجدي كه قسمتها و شبستانهاي جدا از هم دارند ميتوانند مراسم را در يكي از اين مكانها برگزار كنند و يا حداقل دعاي عمومي را به صورت دستهجمعي بخوانند مثل دعاي عهد و زيارت عاشورا و يا مداحي مختصر در اوايل شب و روزي يك منبر با دعوت از علماي اخلاقي شهر. در شام شهادت حضرت زينب كه در ايام اعتكاف است از اوايل شب تا ساعت سه صبح مراسم عزاداري و سينه زني برگزار شد.
👆 معتكفان بايد به اين نكته توجه داشته باشند كه اگر خداي نكرده، اعمال و رفتارشان موجب اذيت و رنجش ديگر معتكفان شود، نه تنها به ثوابي دست نيافته، بلكه مرتكب گناهي بزرگ شده است. هركاري كه مزاحم عبادت و حتي خواب ديگران شود باشد نه تنها ناشايست و چه بسا در مواردي حرام است.
❇️ تحريف ديگر: در اعتكافي به معتكفان گفته شده بود خوابيدن اعتكاف را باطل ميكند و جائی ديگر گفته بودند سكوت اعتكاف را باطل ميكند و باید دائم الذكر باشيد و در جاي ديگر معتكفان را مجبور به خواندن نماز شب كردهاند.
❇️ از تحريفات ديگر، توجه زياد به عمل ام داوود است دعاي ام داوود جزء اعتكاف نيست ولي متأسفانه اعتكاف با دعاي ام داوود معرفی شده؛ سختي اعمال ام داوود مخصوصا در قسمت قرائت سورههايي كه خوانده می شود؛ باعث اضطراب و دلهره معتكفين شده و مرتب به يكديگر ميگويند خدا كند بتوانيم همه اعمال را انجام دهيم و معمولا در مراسم عمومي مسجد هم نميتوانند تمام آيات را بخوانند و بهترين و شيرينترين لحظات اعتكاف يعني نزديك غروب روز آخر را از معتكفين ميگيرند. هیچ گاه عمل مستحب نباید الزامی باشد. لا تُكَرِّهوا إلى أنفُسِكُمُ العِبادَةَ. عبادت را به خودتان تحمیل نكنید.
ادامه دارد ...
🆔 @almasjed
#اعتکاف
#نکات_و_توصیه_ها
#آسیب_شناسی_اعتکاف
✳️ رادیو موج اعتکاف گذاشته شود
✳️ اعتکاف قشری و صنفی خلاف شئون #مسجد است
✳️ تاثیر معاشرت با روحانی و امام جماعت از سخنرانی و مراسم دعا بیشتر است.
✳️ معتکفین نباید مزاحم واردین باشند بلکه خادم واردین باید باشند
✳️ دعوت مردم از معتكف براي افطار روز سوم در خانههايشان برنامه زيبايي بود.
✳️ اعتکاف در ماه رجب فضیلت ویژه ای ندارد؛ همه ماه ها در اعتکاف یکسان است
✳️ اعتکاف هیچ عمل خاصی ندارد و عمل ام داود جزء اعمال ماه رجب است و ربطی به اعتکاف ندارد.
✳️ اعتکاف اعمال خاصی ندارد جز حضور در #مسجد و اگر تصمیم به کاری دارد اولویت با تعمیر #مسجد و خدمت به زوّار آن است.
✳️ تمام اوقات اعتكاف را با خواندن دعا پر نكنيد كه بهترين عبادت تفكر آنهم در مسجد.
✳️ خوابیدن و استراحت کردن معتکفین اشکال ندارد
✳️ مردم در خدمت معتکفین و معتکفین در خدمت #مسجد. لذا بهترین کار در ایام اعتکاف تعمیر و تجهیز #مسجد است
✳️ اعتکاف برای خدمت به #مسجد است نه بهره مندی و سوء استفاده از #مسجد
✳️ اعتکاف برای #مسجد شناسی و آشنایی با فضائل #مسجد است که متاسفانه در کتب اعتکاف به آن توجهی نمی شود
✳️ اعتکاف برای رونق #مسجد است نه برای رونق مراسم
✳️ اعتکاف برای جذب و حضور مستمر در #مسجد است نه فراری دادن مردم از #مسجد.
✳️ اعتکاف برای تمرین حضور مستمر در #مسجد است نه سه روزآمدن و تا سال بعد نیامدن
✳️ اعتکاف برای نزدیک شدن به بنا و مبنای #مسجد است نه به اغراض سیاسی
✳️ اعتکاف برای آن است که #مسجد هر شب خالی نباشد و همیشه عابد و عاکف داشته باشد لذا بهتر است همیشه مسجد معتکف داشته باشد.
✳️ هدف از اعتکاف تمیز و منظم نگه داشتن #مسجد است نه کثیف کردن و آلوده کردن آن.
✳️ هدف از اعتکاف آشنایی و انس با #مسجد است نه اینکه با برگزاری مراسم تکراری و سنگین باعث دلزده شدن و خسته کردن مردم شویم.
✳️ هدف از اعتکاف جدا شدن از دنیا و ملازم شدن با #مسجد است نه فقط جدا شدن از دنیا و مادیات.
✳️ از پیامهای اعتکاف حضور در #مسجد برای غیر نماز و غیر وقت نماز است.
✳️ پيامبر اکرم صلی الله علیه و آله با اشتغالات سياسي و نظامي و ... كه داشتند هيچ سالي اعتكاف را ترك نكردند.
✳️ در اعتکاف خالی نبودن معبد از عابد شرط است نه برگزاری مراسمات دسته جمعی و برگزاری در ایام خاص
✳️ بستن #مسجد به روی زائران و غیر معتکفان در ایام اعتکاف، ممنوع است (و من اظلم ممن منع مساجد الله)
✳️ هر شبی باید گروه خاصی معتکف شوند تا تمام سال #مسجد معتکف داشته باشد مثلا 120 نفر یا گروه هر کدام سه روز. در این صورت تمام سال #مسجد خالی از عابد نیست. خالی بودن معبد از عابد در همه ادیان ناپسند است و #مسجد همیشه باید با حضور مردم معمور باشد مثل #مسجدالحرام که هیچ گاه بسته نیست. بنابراین اعتکاف برای آن است که #مسجد هر شب خالی نباشد و همیشه عابد و عاکف داشته باشد لذا بهتر است همیشه #مسجد معتکف داشته باشد.
ادامه دارد ...
🆔 @almasjed
#اعتکاف
آيا ميدانيد كه…⁉️
🔆 كسي كه زندگي خودرا با سه روز ماندن در #مسجد شروع كرد، اميرالمؤمنين (علیه السلام) است؟
💠 امیر المومنین علیه السلام و #مسجد
✅ ولادت در #مسجد
✅ پرورش در #مسجد
✅ ازدواج در #مسجد
✅ زندگی در #مسجد
✅ زندگی در جوار #مسجد
✅ حکومت در #مسجد
✅ شهادت در #مسجد
و ...
🆔 @almasjed
شیعیانِ امیرالمومنین با #مسجد چه رابطه ای دارند؟
ادامه دارد....
🆔 @almasjed
به مناسبت لیله الرغائب:
🔹میگویند بین نماز مغرب و عشاء میخواهیم ۱۲ رکعت نماز بخوانیم.
🔆 توضیح: _برفرض صحت سند روایات_ اصلش این است که آن ۱۲ رکعت بعد از وقت مخصوص نماز عشاء خوانده شود؛ «بین العشاء و العُتَمَه» (1) که زمانش و وقتش میشود بعد از وقت مخصوص نماز عشاء
✅ علاوه اینکه اجبار مردم به انجام اعمال مستحبی و خواندن نماز لیله الرغائب بین نماز مغرب و عشاء، دارای مستند شرعی نمی باشد
✅ یکی از دلایل جمع خواندن نمازهای واجب این است که بین آنها اعمال مستحبی انجام نشود و الا جمع خواندن نمازها بیمعنا است.
💠 مردم نباید در #مسجد به خاطر انجام اعمال مستحبی وقتی از آنها گرفته شده و یا مجبور به انجام آن باشند لذا می توان نماز مغرب و عشا را باهم خواند و هر کسی که تمایل داشته باشد نماز لیله الرغائب را بعد از نماز عشا بخواند
****
1- إقبال الأعمال (ط - القديمة)، ج2، ص: 632
وسائل الشيعة، ج8، ص: 99
🆔 @almasjed