#رمضان_الکریم
🌱مرحوم آیت الحق میرزا جواد آقا ملکی تبریزی
✅ دعا برای امام زمان در ماه رمضان
از مهمترین دعاها ، دعا برای امام زمان(عج) است . در شب و روز ماه رمضان این دعا را بخوانید:
اللّهُمَّ اَرِنا فیهِ وَ فی بَیتِهِ و شیعَتِهِ وَ رَعیَّتِهِ وَ عامَتِهِ وَ خاصَتِهِ ما یَاْمَلُ وَ فِی اَعْداءِهِ ما یَحْذرونَ وَ مُنَّ عَلَینا بِطاعَتِهِ وَ رِضاهُ وَالْحِقْنا بِشیعَتِهِ المُقَرِبینَ وَ اَوْلیاءِهِ السابِقینَ وَ صَلِّ عَلَیهِ وَ عَلیٰ آباءِهِ الطاهِرینَ بِجَمیعِ صَلواتُکَ یا اَرْحَمَ الرّاحِمینَ
🔹و برای پدر و مادرش دعا و طلب آمرزش نماید و برای معلمین و برادران دینی و خویشاوندان و همسایگان و هر که بر او حقی دارد و برای مؤمنان دعا و استغفار کند و آنها را در دعای خود شریک سازد.
📘منبع: کتاب المراقبات ، تالیف عارف کامل میرزا جواد آقا ملکی تبریزی ، صفحه ۲۵۲
https://eitaa.com/joinchat/1585971257C332e3f6a4f
@almizan_t
#تفسیر_سوره_دخان
#رمضان_الکریم
🌱● بيان عدم منافات بين انزال (نزول دفعى ) قرآن و تنزيل (نزول تدريجى ) آن
و مراد از نازل شدن كتاب در شبى مبارك به طورى كه از ظاهر آيه (انا انزلناه فى ليله مباركه ) و از آيه (انا انزلناه فى ليله القدر)و از آيه (شهر رمضان الذى انزل فيه القران هدى للناس و بينات من الهدى و الفرقان )استفاده مى شود نزول تمامى قرآن كريم است ، (چون در همه اين آيات تعبير به ((انزال ))شده كه به معناى نازل شدن يك باره است ).
🔺پس ديگر نبايد اشكال شود به اينكه آيه شريفه (و قرانا فرقناه لتقراه على الناس على مكث و نزلناه تنزيلا) مى رساند كه قرآن به تدريج نازل شده . و همچنين آيه (و قال الذين كفروا لو لا نزل عليه القران جمله واحده كذلك لنثبت به فوآدك و رتلناه ترتيلا) كه از ظاهر آن دو برمى آيد قرآن به تدريج نازل شده ، و آياتى ديگر مؤيد آن است ، مانند آيه (فاذا انزلت سوره محكمه ) و آيه (و اذا ما انزلت سوره نظر بعضهم الى بعض ) و نيز آياتى ديگر و همچنين روايات بسيارى كه متضمن شأن نزول آيات است.
🔹براى اينكه ممكن است بگوييم كه قرآن كريم دو نوبت نازل شده :
🔹 بار اول تمامى آن در يك نوبت ، و اين در ماه رمضان و در شب قدر كه يكى از شبهاى رمضان است .
🔹و بار دوم ، به تدريج و قسمت قسمت در طول بيست و سه سال نبوت ودعوت رسول خدا(ص).
🔹و ليكن مطلبى كه سزاوار نيست در آن ترديد شود اين است كه قرآن كريم كه مركب از سوره ها و آياتى است ، با اختلافى كه بر حسب موارد شخصى و جزئى نزولش در سياق آن هست ، با اين احتمال كه يك دفعه نازل شده باشد سازگار نيست ، براى اينكه آياتى كه در باره وقايع شخصى و حوادث جزئى نازل شده ، ارتباط كامل با زمان و مكان و اشخاص و احوال خاصه اى دارد كه در باره آن اشخاص و آن احوال و در آن زمان و مكان نازل شده ، و معلوم است كه چنين آياتى صادق و درست درنمى آيد، مگر آنكه زمان و مكانش برسد، و واقعه اى كه در باره اش نازل شده رخ بدهد، به طورى كه اگر از آن زمانها و مكانها و وقايع خاصه صرف نظر شود، و فرض شود كه قرآن يك باره نازل شده ، آن وقت قهرا موارد آن آيات حذف مى شود، و ديگر بر آنها تطبيق نمى كند،
🔹 پس ممكن نيست احتمال بدهيم كه قرآن كريم به همين هيئت كه هست دو بار نازل شده يك بار دفعه و يكجا، و بار ديگر به تدريج .
📘ترجمه تفسير الميزان جلد 18 صفحه 198
#بيان_عدم_منافات_بين_نزول_دفعی_و_نزول_تدريجى_قرآن
https://eitaa.com/joinchat/1585971257C332e3f6a4f
@almizan_t
🔸با سلام خدمت اعضا محترم کانال المیزان
ضمن قبولی طاعات و عبادات،در این کانال سعی بر این است که مطالب تفسیر گران سنگ المیزان ،متناسب با ایام و مناسبتها خدمت عزیزان ارائه شود.
🔹همچنین گاها برای تنوع و استفاده هر چه بیشتر دوستان،کلام بزرگان و علما در حوزه قرانی و عبادی خدمت سروران ارائه میشود.
به عنوان مثال الان که در ماه مبارک رمضان هستیم سعی شده مطالب المیزان در مورد این ماه و شب قدر محضر عزیزان ارائه شود تا بهترین بهره را دوستان ببرند.👇
#رمضان_الکریم
🌹از این که ما را در این کانال همراهی میکنید بسیار سپاسگزاریم❤️
https://eitaa.com/joinchat/1585971257C332e3f6a4f
@almizan_t
#رمضان_الکریم
حجتالاسلام والمسلمین استادحاج شیخ جعفر ناصری:
🔻یکی میگوید که من روزی نصف صفحۀ قرآن را میخوانم و فکر میکنم. شما خواندنِ قرآن را اضافه کن، فکر هم بکن، منافاتی ندارد؛ ولی فکر را خود قرآن باید بدهد.
🔸توجه، حس و حالی است ماورای توهمی که میکنیم. گاهی تعریف کردنش سخت است؛ توجه را خود خدای متعال باید عنایت کند. همین که تفرقۀ حواس و پراکندگی ذهن و تشتّت خیال نداشته باشیم، راه زیادی رفتهایم. بعد از آن، توجه نصیب انسان میشود و اوراد و اذکار او، وِرد واحد و ذکر واحد میشود. نباید در اجرا کم گذاشت؛ یعنی در کیفیت اشتغال و حتی کمّیت اشتغال به عبادات، آنهم قرآن و تلاوت قرآن.
┄┅═✧❁ااا❁✧═┅┄
منبع: کانال رسمی حجتالاسلام والمسلمین حاج شیخ جعفر ناصری در ایتا
https://eitaa.com/joinchat/1585971257C332e3f6a4f
@almizan_t
#رمضان_الکریم
🌱حجتالاسلام والمسلمین حاج شیخ جعفر ناصری :
🔻خدا آيت اللّه ميرجهانی را رحمت كند؛ اواخر عمرشان يكي از چشم هايشان را عمل كردند و ايامي بود كه تازه روی آن چشم را بسته بودند، آن يک چشمشان هم ضعيف بود؛ خدمتشان رفتيم
🔸 میگفتند: دكتر به من گفته ديگر كار علمي و مطالعه نداشته باش. من هم كارهايم را ترک كردم و فقط روزی ده جزء قرآن میخوانم و آن را نمیتوانم ترک كنم.
🔹 تازه این رویه ایشان در غير ماهرمضان بود...
┄┅═✧❁ااا❁✧═┅┄
📘منبع :کانال رسمی حجتالاسلام والمسلمین حاج شیخ جعفر ناصری در ایتا
https://eitaa.com/joinchat/1585971257C332e3f6a4f
@almizan_t
#تفسیر_سوره_دخان
#رمضان_الکریم
بحث روايتى
🌱● رواياتى درباره شب قدر و تقدير امور در آن
در مجمع البيان در ذيل جمله ((انا انزلناه فى ليله مباركه ))مى گويد: ((ليله مباركه ))همان شب قدر است . اين معنا از امام باقر و امام صادق (عليهماالسلام ) روايت شده .
🔹و در كافى به سند خود از على بن ابراهيم ، از پدرش ، از ابن ابى عمير، از عمر بن اذينه ، از فضيل ، و زراره ، و محمد بن مسلم ، از حمران روايت كرده كه از امام باقر (ع) از اين كلام خدا كه مى فرمايد :
((انا انزلناه فى ليله مباركه )) پرسيده ، فرمود: بله ، منظور شب قدر است ، كه هر سال در هر ماه رمضان ، در دهه آخر آن تكرار مى شود، پس قرآن نازل نشده مگر در شب قدر، همچنان كه خداى تعالى در باره آن مى فرمايد:
((فيها يفرق كل امر حكيم )) يعنى در شب قدر هر سال همه امور آن سال كه بايد تا سال بعد جريان يابد تقدير مى شود، چه خير و چه شر، چه اطاعت و چه معصيت ، و چه مولودهايى كه بايد به عرصه وجود قدم بگذارند، و چه اجلها و رزقها. پس هر چه كه در آن شب براى آن سال تقدير شود، و قضايش رانده شود، آن قضاء حتمى است ، ولى در عين حال مشيت خداى تعالى در آن دخل و تصرف دارد.
🔹مؤلف : اينكه فرمود ((آن قضاء حتمى است ، ولى در عين حال مشيت خداى تعالى در آن دخل و تصرف دارد)) معنايش اين است كه از نظر اسباب و شرايط حتمى است ، يعنى هيچ سبب و شرطى نمى تواند تغييرش دهد، مگر آنكه خداى تعالى بخواهد.
🔹و در كتاب بصائر از عباس بن معروف ، از سعدان بن مسلم ، از عبداللّه بن سنان ، روايت كرده كه گفت :
من از او از نيمه شعبان پرسيدم . گفت من در اين باره اطلاعى ندارم ، و ليكن اين قدر مى دانم كه چون شب نوزدهم رمضان مى شود، ارزاق را تقسيم مى كنند و اجلها را مى نويسند، و سفر حجاج مقدر مى شود و خداى تعالى توجهى به بندگان خود نموده ، آنان را مى آمرزد، مگر كسانى را كه مسكر مى نوشند.
و چون شب بيست و سوم رمضان مى شود، هر امر حكيم در آن تجزيه و تفريق مى گردد و آنگاه آن را امضاء كرده به دست او مى سپارند. من پرسيدم به دست چه كسى مى سپارند؟ گفت به دست صاحبتان . و اگر اين نبود صاحبتان از حوادث آينده خبرى نمى داشت .
🔹و در الدر المنثور است كه محمد بن نصر، ابن منذر و ابن ابى حاتم ، از ابن عباس روايت كرده اند كه در ذيل آيه ((فيها يفرق كل امر حكيم )) گفته : در شب قدر آنچه در آن سال بايد پيش بيايد نوشته مى شود، چه رزق ، چه مرگ و زندگى ، و چه آمدن و نيامدن باران ، حتى اين هم نوشته مى شود كه چه كسانى موفق به حج مى شوند.
🔹مؤلف : در مورد مسأله ليله القدر، و آنچه كه خدا قضايش را در آن مى راند، و اينكه ليله القدر چه شبى است ، روايات بسيار زيادى هست كه عمده آنها در سوره قدر از نظر خواننده عزيز مى گذرد - ان شاء اللّه تعالى .
📘ترجمه تفسير الميزان جلد 18 صفحه 205
https://eitaa.com/joinchat/1585971257C332e3f6a4f
@almizan_t
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🕌 آثار مثبت و معنوی اذان گفتن بلند در منزل
سالک الی الله مرحوم حضرت آیتالله ناصری ( رحمه الله علیه)
🌱رفع بیماری
🌱رفع فقر
🌱سبب اولاد دارشدن
https://eitaa.com/joinchat/1585971257C332e3f6a4f
@almizan_t
#رمضان_الکریم
#کلام_ناب
حجت الاسلام و المسلمین استاد شیخ جعفر ناصری
🔸موقع انجام عبادات و گفتن اذکار توجه به معنى آن ها تخيل انسان را بيشتر بيدار مى كند.
🔸بعد از توجه به معنای آن ها شخص شروع مى كند تصورات گوناگون كردن و دنبال آن تصورات، رفتن. وقتی «اللّه الصمد» دارد از دهان شما خارج مى شود، اگر به همين نام شريف، گوش كنيد كافى است و خود این کار كم نيست.
🔹همین که نگذاريد ذهنتان به بازار و غیره برود و دنبال امور پراکنده دنيايى نرود و کنار همين شنيده باشد، همين كافى است. شیوه های دیگرش اسباب زحمت مى شود و از جهت اعتقادى هم مشكل است و اصلا تحريك قواى خیال مى شود.
🔸یکی از مشكلاتى كه ما داريم اين است که برای قطع ريشه قواى تخيلى، خود خيالاتمان را تشديد مى كنيم. ما نمی توانیم با خيال، خيال را از بين ببريم. اصلا مرتبه بعد از خيال ديگر خيال نيست، يك وادى است پر از حقيقت و اصلا قابل وصف نيست.
┄┅═✧❁ااا❁✧═┅┄
🔺منبع کانال رسمی حجتالاسلام والمسلمین حاج شیخ جعفر ناصری
https://eitaa.com/joinchat/1585971257C332e3f6a4f
@almizan_t
رحلت اُم المومنین حضرت خدیجه کبری سلام الله علیها را محضر حضرت بقیه الله الاعظم عج
و تمامی شیعیان جهان تسلیت عرض می نماییم.
https://eitaa.com/joinchat/1585971257C332e3f6a4f
@almizan_t
#تفسیر_سوره_فلق
🌱بیان آیات سوره فلق
🔹سوره فلق مكى است و پنج آيه دارد.
🔹در اين سوره به رسول گرامى ص خود دستور مى دهد كه از هر شر و از خصوص بعضى شرور به او پناه ببرد، و اين سوره به طورى كه از روايات وارده در شان نزولش بر مى آيد در مدينه نازل شده است .
🌱● معنى ((فلق )) در ((قل اعوذ برب الفلق )) و مفاد ((و من شر ما خلق ))
🌱قُلْ أَعُوذُ بِرَب الْفَلَقِ
مصدر ((عوذ)) كه كلمه ((اعوذ)) متكلم وحده از مضارع آن است ، به معناى حفظ كردن خويش و پرهيز دادن از شر از راه پناه بردن به كسى است كه مى تواند آن شر را دفع كند، و كلمه ((فلق )) - به فتحه اول و سكون دوم - به معناى شكافتن و جدا كردن است ، و اين كلمه در صورتى كه با دو فتحه باشد صفت مشبهه اى به معناى مفعول خواهد بود، نظير ((قصص )) به دو فتحه (چون قصص به كسره اول و فتحه دوم جمع قصه است )، كه به معناى مقصوص يعنى حكايت شده ، و يا نقل شده است ، و غالبا اين كلمه بر هنگام صبح اطلاق مى شود، و فلق يعنى آن لحظه اى كه نور گريبان ظلمت را مى شكافد و سر بر مى آورد.
و بنا بر اين ، معناى آيه چنين مى شود: بگو من پناه مى برم به پروردگار صبح ، پروردگارى كه آن را فلق مى كند و مى شكافد، و مناسب اين تعبير با مساله پناه بردن از شر، كه خود ساتر خير و مانع آن است ، بر كسى پوشيده نيست .
ولى بعضى از مفسرين گفته اند: مراد از كلمه ((فلق )) هر چيزى است كه از كتم عدم به وسيله خلقت سر بر آورد، براى اينكه خلقت و ايجاد در حقيقت شكافتن عدم ، و بيرون آوردن موجود به عالم وجود است ، در نتيجه رب فلق مساوى با رب مخلوق است .
🔹بعضى ديگر گفته اند: كلمه ((فلق )) نام چاهى است در جهنم .
مؤيد اين قول بعضى از رواياتى است كه در تفسير اين سوره وارد شده .
🌱مِن شرِّ مَا خَلَقَ
🔹يعنى از شر هر مخلوقى ، چه انسان و چه جن و چه حيوانات و چه هر مخلوق ديگرى كه شرى همراه خود دارد، پس ، از عبارت ((ما خلق )) نبايد تو هم كرد كه تمامى مخلوقات شرند و يا شرى با خود دارند، زيرا مطلق آمدن اين عبارت دليل بر استغراق و كليت نيست .
🌱وَ مِن شرِّ غَاسِقٍ إِذَا وَقَب
🔹در صحاح مى گويد: كلمه ((غسق )) به معناى اولين مرحله از ظلمت شب است ، وقتى گفته مى شود ((قد غسق الليل )) معنايش اين است كه تاريكى شب فرا رسيد، و عاسق شب ، آن ساعتى است كه شفق سمت مغرب ناپديد شود.
و كلمه ((وقوب )) كه مصدر فعل ماضى ((وقب )) است ، به معناى داخل شدن است .
در نتيجه معناى آيه اين مى شود: و از شر شب وقتى كه با ظلمتش داخل مى شود. و اگر در آيه شريفه شر را به شب نسبت داده ، به خاطر اين بوده كه شب با تاريكيش شرير را در رساندن شر كمك مى كند، و به همين جهت مى بينيم شرورى كه در شب واقع مى شود بيشتر از شرور واقع در روز است . علاوه بر اين ، انسان كه مورد حمله شرور است ، در شب ناتوان تر از روز است .
🔹ولى بعضى گفته اند: مراد از كلمه ((غاسق )) خصوص شب نيست ، بلكه هر شرى است كه به آدمى هجوم بياورد، هر چه مى خواهد باشد.
📘ترجمه تفسير الميزان جلد 20 صفحه 681
#معنى_فلق_و_مفاد_و_من_شر_ما_خلق
https://eitaa.com/joinchat/1585971257C332e3f6a4f
@almizan_t
23.58M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
🎥بیانات آیت الله العظمی جوادی آملی:«حضرت خديجه سلام الله علیها فرهنگ عقلانیت را در فضای جاهلی پیاده کردند.
https://eitaa.com/joinchat/1585971257C332e3f6a4f
@almizan_t
🌹هدیه ای معنوی به اعضامحترم کانال 👇
🌱ختم خیلی مجرب 100هزار صلوات که محال را ممکن می کند ازآیت الله کشمیری (رضوان الله تعالی علیه):
در بعض از کتب اذکار و ختوم ، ختم صد هزار صلوات به عنوان یکی از ختوم مجرب آمده است. و مرحوم آیت الله کشمیری(ره) به آیت الله مبشرکاشانی فرمودند:
که آیت الله سیدعلی آقا قاضی (رضوان الله تعالی علیه) فرمود:
«این ختم تخلف ندارد و امر محال را ممکن می کند و محال است که حاجت روا نشود»
🔹و طریقه این ختم چنین است که(به نقل از آیت الله مبشرکاشانی حفظه الله تعالی ):👇
با این نیت نذر کند که خدایا نذر می کنم و بر ذمّه من است که طی دو ماه قمری صد هزار صلوات بفرستم و به پیامبر(ص) هدیه نمایم تا فلان حاجت من برآورده شود. پس به نذر خود وفا کند و هر روز مقداری صلوات(مثلا روزی حدود هزار و هفتصد صلوات) بفرستد به طوری که مجموع صلوات ها در دو ماه قمری ، صد هزار شود و باید به چند نکته توجه شود:
1- هنگام ختم صلوات با وضو و روبه قبله باشد.
2- هنگام ذکر صلوات راه نرود و با کسی سخن نگوید.
3- روزانه کمتر از 1000 نفرستد .
4- نباید حتی یک روز ترک شود و از صبح تا غروب وقت دارد صلوات ها را بفرستد ولی اگر بعد از نماز صبح ،صلوات ها را بفرستد بهتر و حصول نتیجه قطعی تر است.
https://eitaa.com/joinchat/1585971257C332e3f6a4f
@almizan_t