eitaa logo
المیزان
255 دنبال‌کننده
119 عکس
99 ویدیو
3 فایل
کانال حاضر با تکیه بر تفسیر گران سنگ المیزان پیرامون تفسیر آیات قران از جهت روایی،فلسفی و تاریخی و نظرات خاص حضرت علامه و همچنین پاسخ به شبهات می باشد. ارتباط با ادمین👇 @khatami_esf https://eitaa.com/joinchat/1585971257C332e3f6a4f @almizan_t
مشاهده در ایتا
دانلود
🔸با سلام خدمت اعضا محترم کانال المیزان ضمن قبولی طاعات و عبادات،در این کانال سعی بر این است که مطالب تفسیر گران سنگ المیزان ،متناسب با ایام و مناسبتها خدمت عزیزان ارائه شود. 🔹همچنین گاها برای تنوع و استفاده هر چه بیشتر دوستان،کلام بزرگان و علما در حوزه قرانی و عبادی خدمت سروران ارائه میشود. به عنوان مثال الان که در ماه مبارک رمضان هستیم سعی شده مطالب المیزان در مورد این ماه و شب قدر محضر عزیزان ارائه شود تا بهترین بهره را دوستان ببرند.👇 🌹از این که ما را در این کانال همراهی میکنید بسیار سپاسگزاریم❤️ https://eitaa.com/joinchat/1585971257C332e3f6a4f @almizan_t
حجت‌الاسلام والمسلمین استادحاج شیخ جعفر ناصری: 🔻یکی می‌گوید که من روزی نصف صفحۀ قرآن را می‌خوانم و فکر می‌کنم. شما خواندنِ قرآن را اضافه کن، فکر هم بکن، منافاتی ندارد؛ ولی فکر را خود قرآن باید بدهد. 🔸توجه، حس و حالی است ماورای توهمی که می‌کنیم. گاهی تعریف کردنش سخت است؛ توجه را خود خدای متعال باید عنایت کند. همین که تفرقۀ حواس و پراکندگی ذهن و تشتّت خیال نداشته باشیم، راه زیادی رفته‌ایم. بعد از آن، توجه نصیب انسان می‌شود و اوراد و اذکار او، وِرد واحد و ذکر واحد می‌شود. نباید در اجرا کم گذاشت؛ یعنی در کیفیت اشتغال و حتی کمّیت اشتغال به عبادات، آن‌هم قرآن و تلاوت قرآن. ‌ ‌ ┄┅═✧❁ااا❁✧═┅┄ منبع: کانال رسمی حجت‌الاسلام والمسلمین حاج شیخ جعفر ناصری در ایتا ‌ ‌ https://eitaa.com/joinchat/1585971257C332e3f6a4f @almizan_t
🌱حجت‌الاسلام والمسلمین حاج شیخ جعفر ناصری : 🔻خدا آيت اللّه ميرجهانی را رحمت كند؛ اواخر عمرشان يكي از چشم هايشان را عمل كردند و ايامي بود كه تازه روی آن‏ چشم را بسته بودند، آن يک چشمشان هم ضعيف بود؛ خدمتشان رفتيم 🔸 می‌گفتند: دكتر به من گفته ديگر كار علمي و مطالعه نداشته باش. من هم كارهايم را ترک كردم و فقط روزی ده جزء قرآن می‌خوانم و آن را نمی‏توانم ترک كنم. 🔹 تازه این رویه ایشان در غير ماهرمضان بود... ‌ ‌ ┄┅═✧❁ااا❁✧═┅┄ 📘منبع :کانال رسمی حجت‌الاسلام والمسلمین حاج شیخ جعفر ناصری در ایتا ‌ ‌ ‌ ‌ https://eitaa.com/joinchat/1585971257C332e3f6a4f @almizan_t
بحث روايتى 🌱● رواياتى درباره شب قدر و تقدير امور در آن در مجمع البيان در ذيل جمله ((انا انزلناه فى ليله مباركه ))مى گويد: ((ليله مباركه ))همان شب قدر است . اين معنا از امام باقر و امام صادق (عليهماالسلام ) روايت شده . 🔹و در كافى به سند خود از على بن ابراهيم ، از پدرش ، از ابن ابى عمير، از عمر بن اذينه ، از فضيل ، و زراره ، و محمد بن مسلم ، از حمران روايت كرده كه از امام باقر (ع) از اين كلام خدا كه مى فرمايد : ((انا انزلناه فى ليله مباركه )) پرسيده ، فرمود: بله ، منظور شب قدر است ، كه هر سال در هر ماه رمضان ، در دهه آخر آن تكرار مى شود، پس قرآن نازل نشده مگر در شب قدر، همچنان كه خداى تعالى در باره آن مى فرمايد: ((فيها يفرق كل امر حكيم )) يعنى در شب قدر هر سال همه امور آن سال كه بايد تا سال بعد جريان يابد تقدير مى شود، چه خير و چه شر، چه اطاعت و چه معصيت ، و چه مولودهايى كه بايد به عرصه وجود قدم بگذارند، و چه اجلها و رزقها. پس هر چه كه در آن شب براى آن سال تقدير شود، و قضايش رانده شود، آن قضاء حتمى است ، ولى در عين حال مشيت خداى تعالى در آن دخل و تصرف دارد. 🔹مؤلف : اينكه فرمود ((آن قضاء حتمى است ، ولى در عين حال مشيت خداى تعالى در آن دخل و تصرف دارد)) معنايش اين است كه از نظر اسباب و شرايط حتمى است ، يعنى هيچ سبب و شرطى نمى تواند تغييرش دهد، مگر آنكه خداى تعالى بخواهد. 🔹و در كتاب بصائر از عباس بن معروف ، از سعدان بن مسلم ، از عبداللّه بن سنان ، روايت كرده كه گفت : من از او از نيمه شعبان پرسيدم . گفت من در اين باره اطلاعى ندارم ، و ليكن اين قدر مى دانم كه چون شب نوزدهم رمضان مى شود، ارزاق را تقسيم مى كنند و اجلها را مى نويسند، و سفر حجاج مقدر مى شود و خداى تعالى توجهى به بندگان خود نموده ، آنان را مى آمرزد، مگر كسانى را كه مسكر مى نوشند. و چون شب بيست و سوم رمضان مى شود، هر امر حكيم در آن تجزيه و تفريق مى گردد و آنگاه آن را امضاء كرده به دست او مى سپارند. من پرسيدم به دست چه كسى مى سپارند؟ گفت به دست صاحبتان . و اگر اين نبود صاحبتان از حوادث آينده خبرى نمى داشت . 🔹و در الدر المنثور است كه محمد بن نصر، ابن منذر و ابن ابى حاتم ، از ابن عباس روايت كرده اند كه در ذيل آيه ((فيها يفرق كل امر حكيم )) گفته : در شب قدر آنچه در آن سال بايد پيش بيايد نوشته مى شود، چه رزق ، چه مرگ و زندگى ، و چه آمدن و نيامدن باران ، حتى اين هم نوشته مى شود كه چه كسانى موفق به حج مى شوند. 🔹مؤلف : در مورد مسأله ليله القدر، و آنچه كه خدا قضايش را در آن مى راند، و اينكه ليله القدر چه شبى است ، روايات بسيار زيادى هست كه عمده آنها در سوره قدر از نظر خواننده عزيز مى گذرد - ان شاء اللّه تعالى . 📘ترجمه تفسير الميزان جلد 18 صفحه 205 https://eitaa.com/joinchat/1585971257C332e3f6a4f @almizan_t
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🕌 آثار مثبت و معنوی اذان گفتن بلند در منزل سالک الی الله مرحوم حضرت آیت‌الله ناصری ( رحمه الله علیه) 🌱رفع بیماری 🌱رفع فقر 🌱سبب اولاد دارشدن https://eitaa.com/joinchat/1585971257C332e3f6a4f @almizan_t
حجت الاسلام و المسلمین استاد شیخ جعفر ناصری 🔸موقع انجام عبادات و گفتن اذکار توجه به معنى آن ها تخيل انسان را بيشتر بيدار مى‏ كند. 🔸بعد از توجه به معنای آن ها شخص شروع مى‏ كند تصورات گوناگون كردن و دنبال آن تصورات، رفتن. وقتی «اللّه‏ الصمد» دارد از دهان شما خارج مى‏ شود، اگر به همين نام شريف، گوش كنيد كافى است و خود این کار كم نيست. 🔹همین که نگذاريد ذهنتان به بازار و غیره برود و دنبال امور پراکنده دنيايى نرود و کنار همين شنيده باشد، همين كافى است. شیوه های دیگرش اسباب زحمت مى‏ شود و از جهت اعتقادى هم مشكل است و اصلا تحريك قواى خیال مى‏ شود. 🔸یکی از مشكلاتى كه ما داريم اين است که برای قطع ريشه قواى تخيلى، خود خيالات‏مان را تشديد مى ‏كنيم. ما نمی توانیم با خيال، خيال را از بين ببريم. اصلا مرتبه بعد از خيال ديگر خيال نيست، يك وادى است پر از حقيقت و اصلا قابل وصف نيست. ‌ ‌ ‌ ┄┅═✧❁ااا❁✧═┅┄ 🔺منبع کانال رسمی حجت‌الاسلام والمسلمین حاج شیخ جعفر ناصری ‌ ‌ https://eitaa.com/joinchat/1585971257C332e3f6a4f @almizan_t
رحلت اُم المومنین حضرت خدیجه کبری سلام الله علیها را محضر حضرت بقیه الله الاعظم عج و تمامی شیعیان جهان تسلیت عرض می نماییم. https://eitaa.com/joinchat/1585971257C332e3f6a4f @almizan_t
🌱بیان آیات سوره فلق 🔹سوره فلق مكى است و پنج آيه دارد. 🔹در اين سوره به رسول گرامى ص خود دستور مى دهد كه از هر شر و از خصوص بعضى شرور به او پناه ببرد، و اين سوره به طورى كه از روايات وارده در شان نزولش بر مى آيد در مدينه نازل شده است . 🌱● معنى ((فلق )) در ((قل اعوذ برب الفلق )) و مفاد ((و من شر ما خلق )) 🌱قُلْ أَعُوذُ بِرَب الْفَلَقِ مصدر ((عوذ)) كه كلمه ((اعوذ)) متكلم وحده از مضارع آن است ، به معناى حفظ كردن خويش و پرهيز دادن از شر از راه پناه بردن به كسى است كه مى تواند آن شر را دفع كند، و كلمه ((فلق )) - به فتحه اول و سكون دوم - به معناى شكافتن و جدا كردن است ، و اين كلمه در صورتى كه با دو فتحه باشد صفت مشبهه اى به معناى مفعول خواهد بود، نظير ((قصص )) به دو فتحه (چون قصص به كسره اول و فتحه دوم جمع قصه است )، كه به معناى مقصوص يعنى حكايت شده ، و يا نقل شده است ، و غالبا اين كلمه بر هنگام صبح اطلاق مى شود، و فلق يعنى آن لحظه اى كه نور گريبان ظلمت را مى شكافد و سر بر مى آورد. و بنا بر اين ، معناى آيه چنين مى شود: بگو من پناه مى برم به پروردگار صبح ، پروردگارى كه آن را فلق مى كند و مى شكافد، و مناسب اين تعبير با مساله پناه بردن از شر، كه خود ساتر خير و مانع آن است ، بر كسى پوشيده نيست . ولى بعضى از مفسرين گفته اند: مراد از كلمه ((فلق )) هر چيزى است كه از كتم عدم به وسيله خلقت سر بر آورد، براى اينكه خلقت و ايجاد در حقيقت شكافتن عدم ، و بيرون آوردن موجود به عالم وجود است ، در نتيجه رب فلق مساوى با رب مخلوق است . 🔹بعضى ديگر گفته اند: كلمه ((فلق )) نام چاهى است در جهنم . مؤيد اين قول بعضى از رواياتى است كه در تفسير اين سوره وارد شده . 🌱مِن شرِّ مَا خَلَقَ 🔹يعنى از شر هر مخلوقى ، چه انسان و چه جن و چه حيوانات و چه هر مخلوق ديگرى كه شرى همراه خود دارد، پس ، از عبارت ((ما خلق )) نبايد تو هم كرد كه تمامى مخلوقات شرند و يا شرى با خود دارند، زيرا مطلق آمدن اين عبارت دليل بر استغراق و كليت نيست . 🌱وَ مِن شرِّ غَاسِقٍ إِذَا وَقَب 🔹در صحاح مى گويد: كلمه ((غسق )) به معناى اولين مرحله از ظلمت شب است ، وقتى گفته مى شود ((قد غسق الليل )) معنايش اين است كه تاريكى شب فرا رسيد، و عاسق شب ، آن ساعتى است كه شفق سمت مغرب ناپديد شود. و كلمه ((وقوب )) كه مصدر فعل ماضى ((وقب )) است ، به معناى داخل شدن است . در نتيجه معناى آيه اين مى شود: و از شر شب وقتى كه با ظلمتش داخل مى شود. و اگر در آيه شريفه شر را به شب نسبت داده ، به خاطر اين بوده كه شب با تاريكيش شرير را در رساندن شر كمك مى كند، و به همين جهت مى بينيم شرورى كه در شب واقع مى شود بيشتر از شرور واقع در روز است . علاوه بر اين ، انسان كه مورد حمله شرور است ، در شب ناتوان تر از روز است . 🔹ولى بعضى گفته اند: مراد از كلمه ((غاسق )) خصوص شب نيست ، بلكه هر شرى است كه به آدمى هجوم بياورد، هر چه مى خواهد باشد. 📘ترجمه تفسير الميزان جلد 20 صفحه 681 https://eitaa.com/joinchat/1585971257C332e3f6a4f @almizan_t
23.58M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
🎥بیانات آیت الله العظمی جوادی آملی:«حضرت خديجه سلام الله علیها فرهنگ عقلانیت را در فضای جاهلی پیاده کردند. https://eitaa.com/joinchat/1585971257C332e3f6a4f @almizan_t
🌹هدیه ای معنوی به اعضامحترم کانال 👇 🌱ختم خیلی مجرب 100هزار صلوات که محال را ممکن می کند ازآیت الله کشمیری (رضوان الله تعالی علیه): در بعض از کتب اذکار و ختوم ، ختم صد هزار صلوات به عنوان یکی از ختوم مجرب آمده است. و مرحوم آیت الله کشمیری(ره) به آیت الله مبشرکاشانی فرمودند: که آیت الله سیدعلی آقا قاضی (رضوان الله تعالی علیه) فرمود: «این ختم تخلف ندارد و امر محال را ممکن می کند و محال است که حاجت روا نشود» 🔹و طریقه این ختم چنین است که(به نقل از آیت الله مبشرکاشانی حفظه الله تعالی ):👇 با این نیت نذر کند که خدایا نذر می کنم و بر ذمّه من است که طی دو ماه قمری صد هزار صلوات بفرستم و به پیامبر(ص) هدیه نمایم تا فلان حاجت من برآورده شود. پس به نذر خود وفا کند و هر روز مقداری صلوات(مثلا روزی حدود هزار و هفتصد صلوات) بفرستد به طوری که مجموع صلوات ها در دو ماه قمری ، صد هزار شود و باید به چند نکته توجه شود: 1- هنگام ختم صلوات با وضو و روبه قبله باشد. 2- هنگام ذکر صلوات راه نرود و با کسی سخن نگوید. 3- روزانه کمتر از 1000 نفرستد . 4- نباید حتی یک روز ترک شود و از صبح تا غروب وقت دارد صلوات ها را بفرستد ولی اگر بعد از نماز صبح ،صلوات ها را بفرستد بهتر و حصول نتیجه قطعی تر است. https://eitaa.com/joinchat/1585971257C332e3f6a4f @almizan_t
🌱بحث روائىچند روايت حاكى از نزول ((معوذتين )) بعد از بيمار شدن پيامبر (ص) بر اثر سحر يك يهودى 🔹در الدر المنثور است كه عبد بن حميد، از زيد بن اسلم روايت كرده كه گفت : مردى يهودى رسول خدا (ص) را جادو كرد، و در نتيجه آن حضرت بيمار شد، جبرئيل بر او نازل گشته دو سوره معوذتين را آورد و گفت : مردى يهودى تو را سحر كرده و سحر مذكور در فلان چاه است ، رسول خدا (ص) على (ع) را فرستاد آن سحر را آوردند، دستور داد گره هاى آن را باز نموده ، براى هر گره يك آيه بخواند، على (ع ) هر گرهى را باز مى كرد يك آيه را مى خواند، به محضى كه گرهها باز و اين دو سوره تمام شد، رسول خدا (ص ) برخاست ، گويا پاى بندى از پايش باز شده باشد. 🔹مؤلف : و از كتاب ((طب الائمه )) نقل شده كه به سند خود از محمد بن سنان از مفضل از امام صادق (ع ) نظير اين معنا را روايت كرده . و در اين معنا روايات بسيارى از طرق اهل سنت با مختصر اختلافى وارد شده ، و در بسيارى از آنها آمده كه زبير و عمار را هم با على (ع ) فرستاد، و در آن كتاب رواياتى ديگر نيز از طرق ائمه اهل بيت (عليهم السلام ) نقل شده . و به اين دسته روايات اشكالى كرده اند، و آن اين است كه اين روايات با مصونيت رسول خدا (ص) از تاثير سحر نمى سازد، و چگونه سحر ساحران در آن جناب موثر مى شده با اينكه قرآن كريم مسحور شدن آن جناب را انكار نموده ، فرموده : ((و قال الظالمون ان تتبعون الا رجلا مسحورا انظر كيف ضربوا لك الامثال فضلوا فلا يستطيعون سبيلا)). ليكن اين اشكال وارد نيست ، براى اينكه منظور مشركين از اينكه آن جناب را مسحور بخوانند، اين بوده كه آن جناب بى عقل و ديوانه است ، آيه شريفه هم اين معنا را رد مى كند، و اما تاثير سحر در اينكه مرضى در بدن آن جناب پديد آيد، و يا اثر ديگرى نظير آن را داشته باشد، هيچ دليلى بر مصونيت آن جناب از چنين تاثيرى در دست نيست . 🔹و در مجمع البيان است كه : از رسول خدا (ص) روايت شده كه بسيار مى شد رسول خدا (ص) حسن و حسين را با اين دو سوره تعويذ مى كرد. 🔹و نيز در همان كتاب از عقبه بن عامر روايت شده كه گفت : رسول خدا (ص ) فرمود: آياتى بر من نازل شده كه نظيرش ‍ نازل نشده ، و آن دو سوره ((قل اعوذ)) است ، اين حديث را در صحيح آورده . 🔹مؤلف : در الدر المنثور اين حديث را به ترمذى و نسائى و غير آن دو نيز نسبت داده ، و نيز روايتى در اين معنا از كتاب ((اوسط)) طبرانى از ابن مسعود نقل كرده . و بعيد نيست كه مراد آن جناب از نازل نشدن مثل اين دو سوره اين باشد كه تنها اين دو سوره در مورد عوذه و حرز نازل شده ، و هيچ سوره اى ديگر اين خاصيت را ندارد. 📘ترجمه تفسير الميزان جلد 20 صفحه 683 https://eitaa.com/joinchat/1585971257C332e3f6a4f @almizan_t
🌱● چند روايت درباره مراد از (فلق )و درباره آثار حسد 🔹و در الدر المنثور است كه ابن جرير، از ابو هريره از رسول خدا (ص ) روايت كرده كه فرمود: (فلق ) نام چاهى رو پوشيده است در جهنم . 🔹مؤلف : در معناى اين روايت روايات بسيارى ديگر هست كه در بعضى از آنها آمده : فلق نام درى است در جهنم كه وقتى باز شود جهنم افروخته گردد، اين روايت را عقبه بن عامر نقل كرده . و در بعضى از آنها آمده چاهى است در دوزخ كه وقتى بخواهند دوزخ را شعله ور سازند از آنجا شعله ور مى كنند، ناقل اين روايت عمرو بن عنبسه است . و از اين قبيل رواياتى ديگر. 🔹و در مجمع البيان مى گويد بعضى ها گفته اند: فلق چاهى در جهنم است كه اهل جهنم از شدت حرارت آن به دنبال پناهگاهى مى گردند، ناقل اين حديث سدى است . و ابو حمزه ثمالى و على بن ابراهيم هم آن را در تفسير خود آورده اند. 🔹و در تفسير قمى از پدرش از نوفلى از سكونى از امام صادق (ع ) روايت آورده كه فرموده : رسول خدا (ص ) فرمود: فقر با كفر فاصله چندانى ندارد، و حسد آن قدر موثر است كه گويى مى خواهد از قضا و قدر الهى هم جلو بزند. 🔹مؤلف : اين روايت به همين عبارت از انس از رسول خدا (ص) نقل شده . 🔹و در كتاب عيون به سند خود از سلطى از حضرت رضا از پدر بزرگوارش ، و آن جناب از آباى گرامش از رسول خدا (ص) روايت كرده اند كه فرمود: نزديك است كه حسد از قضا و قدر الهى سبقت بگيرد. (اين تعبير كنايه است از شدت تاثير حسد، نه اينكه مى تواند سبقت بگيرد، چون تاثير حسد هم خود از قضاء و قدر الهى است ). 🔹و در الدر المنثور است كه : ابن ابى شيبه از انس روايت كرده كه گفت : رسول خدا (ص ) فرمود: حسد حسنات آدمى را مى خورد، آنچنان كه آتش هيزم را. (لطفى كه در اين تشبيه بكار رفته از نظر خواننده مخفى نماند). 📘ترجمه تفسير الميزان جلد 20 صفحه 686 https://eitaa.com/joinchat/1585971257C332e3f6a4f @almizan_t