🌱مدیریت خویش
ممکن است کسی بگوید که شوهر من کجا و آن مثالهایی که شما از انبیاء میزنید کجا؟
🔸 هر کسی متولّی دارد. اصلاً از الگوهای قرآنی که مخصوصاً برای زنان قابل بهرهوری است، همسر فرعون است؛
«ضَرَبَ اللَّهُ مَثَلًا لِلَّذِينَ آمَنُوا امْرَأَتَ فِرْعَوْنَ»
(براى كسانى كه ايمان آوردهاند، خدا همسر فرعون را مثل آورده/ تحریم۱۱).
🔹 مگر همسر فرعون نبود؟ با هویّت، درک صحیح، مدیریّت صحیح، مسیر خودش را جهتدهی کرد و از فرعون جدا کرد و یکی از زنان برتر عالم شد و گفت:
«رَبِّ ابْنِ لِي عِنْدَكَ بَيْتًا فِي الْجَنَّةِ»
(پروردگارا، پيش خود در بهشت خانهاى برايم بساز/تحریم۱۱).
🔸 کسی میتواند این درخواست را داشته باشد که مقام عندیّت نصیبش شده باشد و خویش را مدیریّت کرده باشد.
┄┅═✧❁ااا❁✧═┅┄
حجتالاسلام والمسلمین حاج شیخ جعفر ناصری
https://eitaa.com/joinchat/1585971257C332e3f6a4f
@almizan_t
#تفسیر_سوره_قریش
بِسمِ اللَّهِ الرَّحْمَنِ الرَّحِيمِ
لايلَفِ قُرَيْشٍ(1)إِلَفِهِمْ رِحْلَةَ الشتَاءِ وَ الصيْفِ(2)
فَلْيَعْبُدُوا رَب هَذَا الْبَيْتِ(3)الَّذِى أَطعَمَهُم مِّن جُوعٍ (4)وَ ءَامَنَهُم مِّنْ خَوْفِ(5)
🌱● بیان آیات
🔹سوره قريش مكى است و پنج آيه دارد.
🔹اين سوره بر قريش منت مى گذارد كه خداى تعالى با اين دفاعى كه از مكه كرد شما را در انظار، مورد احترام قرار داد تا بتوانيد با امنيت كامل بدون اينكه راهزنان متعرض شما شوند كوچ تابستانى و زمستانى خود را به منظور تجارت انجام دهيد، آنگاه دعوتشان مى كند به توحيد و عبادت رب بيت ، و سوره در مكه نازل شده است.
📘ترجمه تفسير الميزان جلد 20 صفحه 626
#بیان_آیات_سوره_مبارکه_قریش
https://eitaa.com/joinchat/1585971257C332e3f6a4f
@almizan_t
6.36M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
روش تفسیری علامه به لسان مبارک ایشان
🌱علامه طباطبایی ره
#تصویری
https://eitaa.com/joinchat/1585971257C332e3f6a4f
@almizan_t
7.58M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
🌱حکیم متاله حضرت آیت الله العظمی جوادی آملی
«غالب انسان ها در معرض این خسارتند غالباً عمر میدهند و چیزی در برابر این عمر نمیگیرند.»
#تصویری
https://eitaa.com/joinchat/1585971257C332e3f6a4f
@almizan_t
💠 نماز توبه یکشنبه ماه ذیالقعده
🔻«انسبنمالک» میگوید: رسول خدا (صلیاللهعلیهوآله) در یکشنبۀ ماه ذیقعده از منزل بیرون آمدند و فرمودند: ای مردم! کدامیک از شما میخواهد توبه کند؟ عرض کردیم: همه میخواهیم توبه کنیم.
فرمود:
1⃣ غسل کنید؛
2⃣ و وضو بگیرید؛
3⃣ و چهار رکعت نماز (دو نماز دو رکعتی) _در هر رکعت یک بار «سوره حمد»، سه بار «قل هو الله احد» و هر کدام از دو سوره معوذتین (سوره فلق و سوره ناس) را یک بار_ بخوانید؛
4⃣ سپس (پساز اتمام ٤ ركعت نماز) ۷۰ بار استغفار کنید
5⃣ و آن را به «لا حولَ و لا قوةَ الا بالله العلی العظیم» ختم کنید؛
6⃣ آنگاه بگویید: «يَا عَزِيزُ يَا غَفَّارُ اغْفِرْ لِي ذُنُوبِي وَ ذُنُوبَ جَمِيعِ الْمُؤْمِنِينَ وَ الْمُؤْمِنَاتِ فَإِنَّهُ لَا يَغْفِرُ الذُّنُوبَ إِلَّا أَنْت».
🔸 سپس رسول خدا (ص) فرمود: هر بندهای از امت من این عمل را انجام دهد، از آسمان به او ندا میشود: ای بندۀ خدا! عمل خود را از نو آغاز کن؛ زیرا توبۀ تو پذیرفته و گناه تو آمرزیده شد...
📘 اين روايت در كتاب اقبالالاعمال ذكر شده و در كتاب المراقبات و همچنين مفاتيحالجنان به آن اشاره شده است.
https://eitaa.com/joinchat/1585971257C332e3f6a4f
@almizan_t
#تفسیر_سوره_قریش
قسمت اول👇
● بررسى قول به وحدت سوره (فيل ) و (ايلاف ) و سوره (ضحى ) و (المنشرح )
و مضمون آن نوعى ارتباط با سوره فيل دارد، و لذا بعضى از اهل سنت گفته اند سوره ((فيل )) و ((ايلاف )) يك سوره اند، همچنان كه نظير اين سخن را در باره دو سوره ((ضحى )) و ((الم نشرح )) گفته اند، چون بينشان ارتباطى وجود دارد، و اين نظريه را به مشهور در بين شيعه نسبت داده اند، و ليكن حق مطلب آن است كه دليلى كه بر آن استناد كرده اند، وحدت را نمى رساند.
براى اينكه دليل اهل سنت روايتى است كه مى گويد: قرآنى را كه ابى بن كعب نوشته بوده بين اين دو سوره و آن دو سوره بسم اللّه نوشته نبوده . و روايتى است از عمرو بن ميمون ازدى كه گفته : من نماز مغرب را دنبال عمر بن خطاب خواندم ، او در ركعت اول ، سوره تين را خواند، و در دوم ((الم تر)) و ((لايلاف قريش )) را،بدون اينكه بين آن دو با گفتن بسم اللّه فاصله بيندازد.
و بعضى از روايت اولى پاسخ داده اند به اينكه معارض است با روايتى كه گفته : در قرآن ابى بن كعب بين آن دو بسم اللّه بوده ، و از دومى پاسخ داده اند به اينكه بر فرض كه روايت درست باشد احتمال دارد راوى حديث بسم اللّه بين آن دو را از عمر بن خطاب نشنيده باشد، و يا عمر آن را آهسته خوانده باشد. علاوه بر اين ، روايت مذكور معارض است با روايتى از رسول خدا (صلى اللّه عليه و آله و سلم ) كه فرمود: خداى تعالى قريش را بخاطر هفت خصلت بر ديگران برترى داد، از آن جمله فرمود: و درباره آنان سوره اى نازل شد كه در آن سوره سخن از احدى به جز قريش نرفته است ، و آن سوره ((لايلاف قريش )) است ، (تا آخر حديث ). از همه اينها گذشته رواياتى كه دلالت بر جدايى اين دو سوره دارد، و اينكه بين آن دو بسم اللّه قرار دارد متواتر است .
و اما آنهايى كه از شيعه قائل به وحدت اين دو سوره شده اند استنادشان به روايتى است كه صاحب مجمع آن را از ابى العباس از يكى از دو امام بزرگوار امام باقر و امام صادق (عليه السلام ) نقل كرده كه فرموده : سوره (الم تر كيف فعل ربك باصحاب الفيل ) و سوره (لايلاف قريش ) يك سوره اند.
و نيز روايتى است كه شيخ در تهذيب به سند خود از علاء از زيد شحام روايت كرده كه گفت : به امام صادق (عليه السلام ) نماز صبح را اقتدا كرديم ، در نمازش در يك ركعت سوره (والضحى ) و سوره (الم نشرح )را خواند.
و روايت ديگرى است كه صاحب مجمع البيان از عياشى از مفضل بن عمر از امام صادق (عليه السلام ) نقل كرده كه گفت : من از آن جناب شنيدم كه مى فرمود در يك ركعت نماز بين دو سوره جمع مكن ، مگر سوره ((والضحى )) و ((الم نشرح )) و سوره ((الم تركيف )) و سوره ((لايلاف قريش )). و مثل اين روايت را محقق هم در كتاب معتبر از كتاب جامع نوشته احمد بن محمد بن ابى نصر از مفضل نقل كرده .
حال به وضع يك يك اين روايات مى رسيم : اما روايت ابى العباس ، روايتى است ضعيف ؛ چون در آن رفع شده ، يعنى راويان وسط حديث افتاده اند.
و اما روايت زيد شحام غير از سند تهذيب به دو سند ديگر روايت شده ، يكى باز در تهذيب است كه شيخ به سند خود آن را از ابن مسكان از زيد شحام نقل كرده كه گفت : با امام صادق (عليه السلام ) نماز خوانديم ، در نمازش سوره ((والضحى )) و ((الم نشرح )) را خواند. و سند روايت دوم زيد شحام عبارت است از ابن ابى عمير از بعضى از راويان شيعه از زيد شحام كه گف ت : به امامت امام صادق نماز خوانديم ، در ركعت اول سوره ((والضحى ))، و در دومى سوره ((الم نشرح )) را خواند.
و اين روايت يعنى صحيحه ابن ابى عمير صريح است در اينكه امام دو سوره را در دو ركعت خواندند، و با وجود اين روايت ديگر ظهورى براى روايت علاء باقى نمى ماند، يعنى ديگر ظهور ندارد در اينكه هر دو سوره را در يك ركعت خوانده باشد، چون عبارت آن چنين است : ((پس الضحى و الم نشرح را در ركعتى خواند)) و اين مى سازد با اينكه ضحى را در ركعتى و الم نشرح را در ركعتى خوانده باشد. و اما روايت ابن مسكان كه هيچ ظهورى در جمع بين دو سوره در يك ركعت ندارد، نه ظهور دارد و نه صراحت ؛ (چون در آن آمده بود: پس سوره الضحى و الم نشرح را در نماز خواند)
📘ترجمه تفسير الميزان جلد 20 صفحه 627
ادامه دارد👇
#بررسى_قول_به_وحدت_سوره_فيل_و_ايلاف_و_سوره_ضحى_و_المنشرح
https://eitaa.com/joinchat/1585971257C332e3f6a4f
@almizan_t
#تفسیر_سوره_قریش
قسمت دوم👇
اما اينكه بعضى ها روايت ابن ابى عمير را حمل بر نماز نافله كرده اند، درست نيست ، براى اينكه در آن عبارت ((صلى بنا)) آمده ، كه معنايش اين است كه با ايشان نماز جماعت خوانديم ، و نماز نافله را با جماعت نمى شود خواند.
و اما روايت مفضل بن صالح كه به آن استدلال كرده اند بر وحدت دو سوره ، بر تعدد بيشتر دلالت دارد (براى اينكه در آن آمده در يك ركعت بين دو سوره ((ضحى )) و ((الم نشرح ))، و نيز بين دو سوره ((فيل )) و ((ايلاف )) جمع مكن )، و اين صريح است در تعدد.
پس حق مطلب آن است كه روايات اگر در اين باره دلالتى داشته باشد دلالت دارد بر اينكه جائز است دو سوره ((ضحى و الم نشرح )) و دو سوره ((فيل و ايلاف )) را در يك ركعت نماز واجب خواند، ولى در غير
واجبات نمى توان خواند، و مؤ يد اين دلالت روايت راوندى است كه در كتاب الخرائج و الجرائح خود آن را از داوود رقى از امام صادق (عليه السلام ) نقل كرده ، و در آن آمده : هم اينكه فجر طلوع كرد برخاست اذان و اقامه گفت ، و مرا در طرف راست خود بپا داشت ، و در ركعت اول سوره حمد و سوره ضحى را، و در ركعت دوم حمد و قل هو اللّه احد را خواند، و سپس قنوت گرفت ، و سلام داد آنگاه نشست .
📘ترجمه تفسير الميزان جلد 20 صفحه 628
#بررسى_قول_به_وحدت_سوره_فيل_و_ايلاف_و_سوره_ضحى_و_المنشرح
https://eitaa.com/joinchat/1585971257C332e3f6a4f
@almizan_t
آیت الله مکارم شیرازی.mp3
16.5M
🔴 صوت حضرت آیتالله العظمی مکارم شیرازی خطاب به سخنان یکی از علما قم در مورد فرقه ضاله بهائیت
🔹چه خوب است که در این جاها با احتیاط قدم بردارند و ناگهان ابراز نظری نکنند که بر خلاف مصالح اسلامی است...
ان شاء الله آن آقای محترم هم جبران خواهد کرد و مساله در همین جا پایان می پذیرد که...
https://eitaa.com/joinchat/1585971257C332e3f6a4f
@almizan_t
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🔴سخنان تامل برانگیز قالیباف: در تنظیم قانون حجاب حرف همه اقشار باید شنیده شود/ اگر قانونی تصویب کنیم که قابلیت اجرا نداشته باشد، جامعه منفعل میشود
♦️رئیس مجلس:باید کاری انجام دهیم که نظرات همۀ صاحبنظران موافق و مخالف را بشنویم. حتماً باید نظرات برخی از مخالفان هم بشنویم. حاضران در این جلسه، همه در جبهۀ انقلاب تعریف میشوند. اما بخشی از جامعه هم وجود دارد که حرف دیگری دارند. حرف آنها را هم باید بشنویم! اگر قانونی تصویب کنیم که قابلیت اجرا نداشته باشد، خود این بهشکلی بدتر جامعه را به انفعال میکشاند
https://eitaa.com/joinchat/1585971257C332e3f6a4f
@almizan_t
المیزان
🔴سخنان تامل برانگیز قالیباف: در تنظیم قانون حجاب حرف همه اقشار باید شنیده شود/ اگر قانونی تصویب کنیم
متاسفانه حرفهایی میشنویم که اصلا انتظار نمیرود...
🔺جناب آقای قالیباف:
اولاحجاب حکم قطعی اسلام است
ثانیا مذهب رسمی کشور طبق قانون اساسی کشورتشیع است.
لذا دیگر جای حرفی باقی نمی ماند چه خلاف چه موافق!
🌱آنچه مسلم و بدیهی است حجاب قانون است و حکم اسلام است و باید همه ی اقشارمذهبی ۱۰۰٪ بدان ملتزم باشند.
https://eitaa.com/joinchat/1585971257C332e3f6a4f
@almizan_t