eitaa logo
المیزان
252 دنبال‌کننده
119 عکس
99 ویدیو
3 فایل
کانال حاضر با تکیه بر تفسیر گران سنگ المیزان پیرامون تفسیر آیات قران از جهت روایی،فلسفی و تاریخی و نظرات خاص حضرت علامه و همچنین پاسخ به شبهات می باشد. ارتباط با ادمین👇 @khatami_esf https://eitaa.com/joinchat/1585971257C332e3f6a4f @almizan_t
مشاهده در ایتا
دانلود
9.69M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
🎥آیت الله العظمی جوادی آملی "توصیف دنیا در کلام امیر مؤمنان سلام الله علیه" https://eitaa.com/joinchat/1585971257C332e3f6a4f @almizan_t
🌱نماز شب بیست و یکم شعبان: به نقل از نبی مکرم اسلام صلی الله علیه و آله وَجَدْنَاهُ مَرْوِيّاً عَنِ النَّبِيِّ ص قَالَ‏: وَ مَنْ صَلَّى فِي اللَّيْلَةِ الْحَادِيَةِ وَ الْعِشْرِينَ مِنْ شَعْبَانَ- ثَمَانِيَ رَكَعَاتٍ يَقْرَأُ فِي كُلِّ رَكْعَةٍ فَاتِحَةَ الْكِتَابِ مره قُلْ هُوَ اللَّهُ أَحَدٌ وَ الْمُعَوِّذَتَيْنِ كَتَبَ اللَّهُ لَهُ بِعَدَدِ نُجُومِ السَّمَاءِ مِنَ الْحَسَنَاتِ وَ يَرْفَعُ لَهُ بِعَدَدِ ذَلِكَ مِنَ الدَّرَجَاتِ وَ يَمْحُو عَنْهُ مِنَ السَّيِّئَاتِ بِعَدَدِ ذَلِك‏. 🌱هركس در شب بيست و یکم شعبان هشت رکعت نماز- در هر رکعت «فاتحۀ الکتاب» یک بار و سوره­ « قُلْ هُوَ اللَّهُ أَحَدٌ » و دو سوره «معوذتین»(فلق و ناس) _هر کدام را یک مرتبه- بخواند،خداوند به شماره ستارگان آسمان عمل نیک برای او می نویسد و به همین مقدار درجه­اش بالا برده می­شود و نیز به همین مقدار گناهانش زدوده می­گردد.🌱 🌹شعبان فصل رهایی از بند نفس https://eitaa.com/joinchat/1585971257C332e3f6a4f @almizan_t
🌱● مراد از ((وسواس خنّاس )) و اينكه فرمود: ((من الجنّة و النّاس )) 🔹مِن شرِّ الْوَسوَاسِ الخَْنَّاسِ در مجمع البيان ، آمده كه كلمه ((وسواس )) به معناى حديث نفس ‍ است ، به نحوى كه گويى صدايى آهسته است كه بگوش مى رسد، و بنا به گفته وى كلمه ((وسواس )) مانند كلمه ((وسوسه )) مصدر خواهد بود، و ديگران آن را مصدرى سماعى و بر خلاف قاعده دانسته اند، چون قاعده اقتضا مى كرد ((واو)) اول اين كلمه به كسره خوانده شود، همچ نان كه حرف اول مصدر ساير افعال چهار حرفى به كسره خوانده مى شود، مثلا مى گويند: ((دحرج ، يدحرج ، دحراجا و زلزل ، يزلزل زلزالا)) و به هر حال ظاهر اين آيه - همانطور كه ديگران نيز استظهار كرده اند - اين است كه : مراد از اين مصدر معناى وصفى است ، كه مانند جمله ((زيد عدل - زيد عدالت است )) به منظور مبالغه به صيغه مصدر تعبير شده است . و از بعضى نقل شده كه اصلا كلمه مورد بحث را صفت دانسته اند، نه مصدر. و كلمه ((خناس )) صيغه مبالغه از مصدر ((خنوس )) است كه به معناى اختفاى بعد از ظهور است . بعضى گفته اند: شيطان را از اين جهت خناس خوانده كه به طور مداوم آدمى را وسوسه مى كند، و به محضى كه انسان به ياد خدا مى افتد پنهان مى شود و عقب مى رود، باز همينكه انسان از ياد خدا غافل مى شود، جلو مى آيد و به وسوسه مى پردازد. 🔹الَّذِى يُوَسوِس فى صدُورِ النَّاسِ اين جمله صفت ((وسواس خناس )) است ، و مراد از ((صدور ناس )) محل وسوسه شيطان است ، چون شعور و ادراك آدمى به حسب استعمال شايع ، به قلب آدمى نسبت داده مى شود كه در قفسه سينه قرار دارد، و قرآن هم در اين باب فرموده : ((و لكن تعمى القلوب التى فى الصدور)). 🔹مِنَ الْجِنَّةِ وَ النَّاسِ اين جمله بيان ((وسواس خناس )) است ، و در آن به اين معنا اشاره شده كه بعضى از مردم كسانى هستند كه از شدت انحراف ، خود شيطانى شده و در زمره شيطانها قرار گرفته اند، همچنان كه قرآن در جاى ديگر نيز فرموده : ((شياطين الانس و الجن )). و اما اينكه بعضى گفته اند كه كلمه ((ناس )) هم بر جماعتى از انسانها اطلاق مى شود و هم بر جماعتى از جن ، و جمله ((من الجنه و الناس )) بيانگر اين معناى اعم است سخنى است بى دليل كه نبايد بدان اعتناء نمود. همچنين به اين سخن كه بعضى گفته اند كه : كلمه ((و الناس )) عطف است بر كلمه ((وسواس ))، و معناى عبارت اين است كه : پناه مى برم به خدا از شر وسواس خناس كه از طائفه جن هستند، و از شر مردم . چون اين معنايى است كه همه مى دانند از فهم بدور است . 📘ترجمه تفسير الميزان جلد 20 صفحه 690 https://eitaa.com/joinchat/1585971257C332e3f6a4f @almizan_t
17.47M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
🎙آیت الله العظمی جوادی آملی حفظه الله: «فرمود: تا می توانيد فهم، ظرف دانش باشيد. آن وقت از ظرف دانش، حرفی که می زنيد عالمانه است، چيزی هم می نويسيد عالمانه است، اين قيام و قعود شما بعد از تصوّر شماست، وقتی درک کرديد که بلند شويد يا بنشينيد اين قيام و قعود شما عالمانه است. اين را مرحوم کلينی از وجود مبارک امام مجتبی سلام الله علیه نقل کرد: «كُونُوا أَوْعِيَةَ الْعِلْمِ»؛ عالم بشويد که راه خودتان را ببينيد، چراغ هدايت باشيد که به ديگران راه بدهيد: «وَ مَصَابِيحَ الْهُدَی‏» درس اخلاق ۹۶/۸/۴ https://eitaa.com/joinchat/1585971257C332e3f6a4f @almizan_t
🌱بحث روائى 🌱● رواياتى درباره شاءن نزول ، مراد از ((وسواس )) و وساوس و تسويلات آن 🔹در مجمع البيان است كه ابو خديجه از امام صادق (ع ) روايت كرده كه فرمود: جبرئيل نزد رسول خدا(ص ) آمد در حالى كه آن جناب بيمار بود، پس آن جناب را با دو سوره ((قل اعوذ)) و سوره ((قل هو الله احد)) افسون نموده ، سپس گفت : ((بسم الله ارقيك و الله يشفيك من كل داء يوذيك خذها فلتهنيك - من تو را به نام خدا افسون مى كنم ، و خدا تو را از هر دردى كه آزارت دهد شفا مى دهد، بگير اين را كه گوارايت باد)) پس رسول خدا (ص) گفت :بسم الله الرحمن الرحيم قل اعوذ برب الناس ... 🔸مؤلف : بعضى از رواياتى كه در شاءن نزول اين سوره وارد شده در بحث روايتى گذشته گذشت . 🔹و باز در مجمع البيان است كه از انس بن مالك روايت شده كه گفت : رسول خدا (ص) فرمود: شيطان پوزه خود را بر قلب هر انسانى خواهد گذاشت ، اگر انسان به ياد خدا بيفتد، او مى گريزد و دور مى شود، و اما اگر خدا را از ياد ببرد، دلش را مى خورد، اين است معناى وسواس خناس . 🔹و در همان كتاب آمده كه عياشى به سند خود از ابان بن تغلب ، از جعفر بن محمد (ع) روايت كرده كه فرمود: رسول خدا (ص) فرموده : هيچ مومنى نيست مگر آنكه براى قلبش در سينه اش دو گوش هست ، از يك گوش فرشته بر او مى خواند و مى دمد، و از گوش ديگرش وسواس خناس بر او مى خواند، خداى تعالى به وسيله فرشته او را تاءييد مى كند، و اين همان است كه فرموده : ((و ايدهم بروح منه - ايشان را به روحى از ناحيه خود تاءييد مى كند)) . 🔹و در امالى صدوق به سند خود از امام صادق (ع) روايت كرده كه فرمود: وقتى آيه ((و الذين اذا فعلوا فاحشه او ظلموا انفسهم ذكروا الله فاستغفروا لذنوبهم ))، نازل شد ابليس به بالاى كوهى در مكه رفت كه آن را كوه ثوير مى نامند. و به بلندترين آوازش عفريت هاى خود را صدا زد، همه نزدش جمع شدند، پرسيدند اى بزرگ ما مگر چه شده كه ما را نزد خود خواندى ؟ گفت : اين آيه نازل شده ، كداميك از شما است كه اثر آن را خنثى سازد، عفريتى از شيطانها برخاست و گفت : من از اين راه آن را خنثى مى كنم . شيطان گفت : نه ، اين كار از تو بر نمى آيد. عفريتى ديگر برخاست و مثل همان سخن را گفت ، و مثل آن پاسخ را شنيد. وسواس خناس گفت : اين كار را به من واگذار، پرسيد از چه راهى آن را خنثى خواهى كرد؟ گفت : به آنان وعده مى دهم ، آرزومندشان مى كنم تا مرتكب خطا و گناه شوند، وقتى در گناه واقع شدند، استغفار را از يادشان مى برم . شيطان گفت : آرى تو، به درد اين كار مى خورى ، و او را موكل بر اين ماموريت كرد، تا روز قيامت . 🔸مؤلف : در اوائل جلد هشتم اين كتاب گفتارى در اين باره گذشت . 📘ترجمه تفسير الميزان جلد 20 صفحه691 https://eitaa.com/joinchat/1585971257C332e3f6a4f @almizan_t
کانال "المیزان" با تکیه بر تفسیر گران سنگ المیزان به مباحث زیر می پردازد. تفسیر آیات قرآن ازجهت 👇 🔹 روایی 🔹فلسفی 🔹 تاریخی 🔹نظرات خاص حضرت علامه 🔹پاسخ به برخی شبهات اعتقادی 🌱در این کانال سعی شده نکات مهم تفسیر المیزان همراه با ذکر منبع و بدون تصرف در متن، محضر دوستان ارائه گردد‌. همراهی شما دوست عزیز در این کانال موجب دلگرمی است❤️ https://eitaa.com/joinchat/1585971257C332e3f6a4f @almizan_t
🌹عرض سلام و احترام خدمت اعضا محتر کانال "المیزان" به جهت قرار گرفتن در آستانه ماه مبارک رمضان،نکات تفسیری سوره مبارکه قدر محضر عزیزان ارائه می گردد.👇 @almizan_t
🌱● بیان کلی آیات سوره مبارکه قدر 🔹سوره قدر مكى است و پنج آيه دارد. 🔹اين سوره نزول قرآن در شب قدر را بيان مى كند، و آن شب را تعظيم نموده از هزار ماه بالاتر مى داند، چون در آن شب ملائكه و روح نازل مى شوند، و اين سوره ، هم احتمال مكى بودن را دارد، و هم مى تواند مدنى باشد، و رواياتى كه درباره سبب نزول آن از امامان اهل (عليهم السلام ) و از ديگران رسيده خالى از تاءييد مدنى بودن آن نيست ، و آن رواياتى است كه دلالت دارد بر اينكه اين سوره بعد از خوابى بود كه رسول خدا (صلى اللّه عليه و آله و سلم ) ديد، و آن خواب اين بود كه ديد بنى اميه بر منبر او بالا مى روند، و سخت اندوهناك شد، و خداى تعالى براى تسليتش اين سوره را نازل كرد (و در آن فرمود شب قدر بهتر از هزار ماه حكومت بنى اميه است ). 📘ترجمه تفسير الميزان جلد 20 صفحه 560 https://eitaa.com/joinchat/1585971257C332e3f6a4f @almizan_t