هدایت شده از تاریخ شفاهی حوزه علمیه
📌 چند روایت از درگذشت سید مصطفی خمینی
محتشمی پور
چند ماه قبل از شهادتشان آقا مصطفی وقتی به عیادت آیتالله جزایری یکی از علمای نجف رفته بود، حدود ساعت ۱۰ یا ۱۱ شب پسر مرحوم جزایری خدمت حاج آقا مصطفی میرسد و میگوید دو نفر ایرانی آمدند و میخواهند با شما ملاقات کنند. ایشان فرمودند: بگویید بیایند بالا. آنها با حاج آقا مصطفی خمینی آرام صحبت میکنند و بعد از آن حاج آقا مصطفی برای دوستان نقل میکنند که آنها گفتند ما اعضای تیمی هستیم که ساواک این تیم را فرستاده است. رأی ساواک برگشته و قبلا میخواستند امام را ترور کنند اما بعدها گفتند که حاج آقا مصطفی را تعقیب و مراقبت کنید و الان برنامه ترور شما در دستور کار است.
صغری خانم[خادمه منزل]
«شب آخر قرار بود برای آقا مصطفی مهمان بیاید. چون دیروقت بود، ایشان رو به من گفتند: صغرا برو بخواب، من خودم در را باز میکنم. من هم اول به حرم رفتم، نماز خواندم، زیارت کردم، بعد به خانه آمدم و خوابیدم. صبح که طبق معمول، صبحانه آقا را بالا بردم، دیدم آقا روی کتاب دعایشان خم شدهاند، فکر کردم که خوابشان برده است، صدایشان کردم و گفتم: آقا... آقا خوابتان برده... که دیدم جواب نمیدهند و زیر چشمشان هم به رنگ خرما شده است. پایین رفتم و خانم ایشان را که مریض بود، صدا کردم و خودم هم به کوچه رفتم و فریاد زدم که آقامصطفی مریض شده است که در این هنگام آقای دعایی مرا دید و با یکی دو نفر دیگر به بالا آمد و آقا را به بیمارستان بردند.»
معصومه حائری [همسر]
همان شب که حاج آقا مصطفی شهید شدند، زودتر از معمول به خانه آمدند، چون قرار بود که ساعت دوازده، مهمان بیاید و من سخت مریض بودم. آقای دعایی که همسایه ما بود، برای معاینه من دکتر آورد. از طرفی دیگر، آقا مصطفی شبها مطالعه داشتند و ما یک ننه داشتیم که اسمش «صغرا» بود....[ پس از اطلاع] خود را بالای سر او رساندم، دیدم دستهای آقامصطفی بنفش شده است و لکههای بنفش نیز روی سینه و سرشانههایش دیدم. ایشان را بلافاصله با کمک آقای دعایی به بیمارستان انتقال دادیم. در آنجا به ما گفتند که حاج آقا مصطفی مسموم شده و دو ساعت است که از دنیا رفته است.»
سید محمود دعایی[دوست]
«آن روز صبح، من براي تهيه نان بيرون رفته بودم. هنوز آفتاب نزده بود، ديدم ننه صغري كه بسيار مورد احترام ما بود، فرياد ميكشد و پاي برهنه ميدود و به سرش ميزند. من از ديدن اين صحنه بسيار متأثر شدم. پيرزن ميگفت: خاك بر سرم شد، آقا بدو. من فوقالعاده وحشتزده شدم و به ذهنم چيز ديگري آمد. گفتم: چي شده؟ گفت: آقا مصطفي مريض است. من نان را به دست كسي دادم و گفتم به خانهام برساند و سراسيمه رفتم. ديدم كه آن مرحوم پشت سجادهشان دراز كشيدهاند.ابتدا بسيار تلاش كردم با پزشكان بيمارستان نجف تماس بگيرم ولي اين توفيق را نداشتم و پزشك قابل و مطمئن نبود. بلافاصله خود را به بيمارستان رساندم. آنها آنقدر آمادگي نداشتند كه يك آمبولانس بفرستند...طلبهای آنجا بود، به او گفتم: به منزل امام ميروي و فقط احمدآقا را خبر ميكنی و ميگويی خيلي فوری به منزل اخوی سر بزند. آن طلبه هم رفت و احمدآقا را صدا زد و ما موفق شديم با يك تاكسي كه به زحمت ميتوانست به كوچه بيايد، ايشان را به بيمارستاني منتقل كنيم. متأسفانه در بيمارستان پزشك كشيك پس از معاينات اوليه تشخيص داد، ايشان از دنيا رفتهاند...با علايمي كه روي پوست بدن وجود داشت، مشخص بود كه مرگ طبيعي نبوده است و ناشي از مسموميت ميباشد.
سید حسین خمینی[فرزند]
در بیمارستان، دکتر ایاد على البير برای معاینه ایشان آمد و گفت: مع الأسف ایشان فوت کرده و مرگش هم عادی نیست. اگر اجازه بدهید بنده ایشان را کالبد شکافی کنم و این مسئله را ثابت کنم. ایشان جراح و فارغ التحصیل از دانشگاه سلطنتی لندن بود. پیکر مرحوم والد کالبدشکافی نشد؛ چون آن موقع کالبدشکافی از نظر عرفی کار منکری به حساب میآمد، شرع هم جوازی برای آن قائل نبود؛ به خصوص که در مورد شخصی مثل مرحوم والد قبح این مسئله بیشتر بود و نوعی بیاحترامی محسوب میشد. طبیعی بود که امام هم چنین اجازهای ندهد.»
محمد افشاری[دوست]
افرادی از اطرافیان آقا مصطفی بودند که متهم به قتل ایشان بودند... یکی از آنها آقای سید صالح قمی بود. ایشان همان شخصی است که تا ساعت ۱/۵ نیمه شب با حاج آقا مصطفی بود و زمانی که ایشان از آقا مصطفی جدا میشود آقا مصطفی فوت میکند. سید صالح قمی آدم درست و حسابی نبود. با بعثیها روابط خاصی داشت و آدم خودفروختهای بود. این شخص با ساواک هم رابطه داشت و آدم منحرفی بود. او در عراق علیه خیلی از طلبهها گزارش داده و آنها را گرفتار بعثیها کرده بود. بر این اساس احتمال میدادند که در چایی آقامصطفی مواد سمی ریخته باشد. به هر حال این شخص در سال ۸۶ یا ۸۷ از دنیا رفت»
@howzehoralhistory
هدایت شده از سید جابر کریم پور
🔆اهمیت بحثهای روشی فقه در بیان رهبر معظم انقلاب حفظه الله
🔅هدف از آموزش فقه در حوزهها، آموزش نحوهى استنباط فقه جواهرى است. لذا از این جهت فرقی میان کتاب طهارت یا بیع یا جهاد و ... نیست
🔆هدف از آموزش فقه در حوزهها، آموزش نحوهى استنباط فقه جواهرى ... است؛ فقه جواهرى مدل را ياد ميدهد، شيوه را ياد ميدهد؛ كمااينكه شما درس فقه و اصول هم كه ميخوانيد چه در دروس سطح عالى - مثل مثلاً مكاسب، فرض كنيد، يا آنوقتى كه رياض ميخواندند، رياض و يا حتّى شرح لمعه تا حدودى - [چه] بعد هم كه درس خارج مىآييد، كارى كه در درس خارج انجام ميگيرد اين است كه طلبه كيفيّت استنباط را فرا ميگيرد؛ شيوهى استنباط را ياد ميگيرد؛ اين خيلى مهم است؛
🔆اگر شيوهى استنباط را آدم بلد نباشد، به همان چالهاى خواهد افتاد كه بعضى نيمهسوادها با تمسّك به فلان آيهى قرآن يا فلان حديث به آن چاله افتادند؛ يك چيزى را معتقد شدند كه آقا اين را قرآن ميگويد به دليل اين آيه، [درحالىكه] نكتهى آيه را نميفهمند؛ يا به دليل اين روايت، [درحالىكه] معارض آن روايت را نمىبينند يا نكتهاش را درك نميكنند.
🔆درس فقه براى اين است كه ما نحوهى كار را، نحوهى استنباط را ياد بگيريم، كه اين بسيار بسيار مهم است. فقه جواهرى اين است. آنوقت فرق هم نميكند كه در اين فقه جواهرى شما كتاب «طهارت» را بخوانيد، يا كتاب «جهاد» را بخوانيد، يا كتاب «بيع» را بخوانيد؛ تفاوتى نميكند. شيوهى استنباط را استاد خوب و استاد لايق، در همهى اين مباحث درس ميدهد.
🔆البتّه بنده خودم جزو آن كسانى هستم كه از قديم، [دوران] طلبگى - اين حرفهاى تحوّل و اين چيزها كه شما ميگوييد، حرفهايى است كه مال امروز نيست، مال پنجاه سال قبل است؛ زمانى كه بنده هم به سنّ شماها بودم، همين حرفها را از آن زمان ماها ميگفتيم - آن زمان ما اعتراض ميكرديم؛ بنده خودم جزو معترضين [بودم]؛ درس خارج ميرفتيم امّا به استادِ درس خارج در دلمان اعتراض داشتيم كه آقا به جاى مثلاً فرض كنيد «صلاة»، خب مثلاً «اجاره» بگوييد، كه اين كارخانجات عظيم و اين ادارهى مؤسّسات و شركتها همه [مربوط به] اجاره است ديگر؛ بعد مسئلهى كار و كارگر و اين حرفها؛ اينها را حل كنيد؛ خب ما [كتاب] «صلاة» را، فرض كنيد كه مقدّمات صلاة را، مقارنات صلاة را، صد بار [خواندهايم]؛ آنوقت غفلت داشتيم از اينكه اگر كسى بنا است شيوهى استنباط را ياد بگيرد، فرقى نميكند كه بحث «صلاة» را بخواند يا «مزارعه» را بخواند، يا «مساقات» را بخواند، يا «جهاد» را بخواند، يا «قصاص» را بخواند؛
عمده، فراگيرى شيوهى اجتهاد و شيوهى استنباط از كتاب و سنّت است.
🎙رهبر معظم انقلاب ۹۵/۲/۲۵
🔆اجتهاد اجتهاد روشمند
🔆 @salmanraoofi
هدایت شده از موسسه مطالعات راهبردی علوم و معارف اسلام
رحمت بی انتها بر میرزا #جواد_آقا_تهرانی که فارغ از مباحث و اختلاف علمی و فکری، تبعیت از ولی فقیه زمان خود را واجب دانست و با حضور در جبهه، اعلام کرد که پیرو واقعی انقلاب خمینی کبیر است.
┄┅══••✾❀✾••══┅┄
🏢 موسسه مطالعات راهبردی علوم و معارف اسلام
▫️▫️▫️پردازش مدل علم دینی و طراحی سیستم های دینی ▫️▫️▫️
🔰 https://eitaa.com/joinchat/63176758C5be3dc50e0
هدایت شده از حکمت و حکومت
🔸تجربه مطالعه کتاب دائرة المعارف مصور تاریخ
این کتاب را به تازگی مطالعه کردم. مطالعه تاریخ فلسطین خیلی تلخ و در عین حال پر از درس و عبرت است. با مطالعه این کتاب، از آن جهت که به صورت مصور است، به مانند مشاهده یک مستند از هر واقعه یا شخصی تصویری در ذهن شکل میگیرد.
این کتاب از نظر سعه تاریخی خیلی وسعت دارد از دوران یهودیت شروع میکند، با بیان دوران مسیحیت وارد دوران اسلام می شود و در عصر اسلامی تا حکومت عثمانی را به صورت اجمالی بررسی میکند و از سلطان عبدالحمید عثمانی تا جنگ 8 روزه در سال 2012 را به صورت جزیی تر و دقیقتر روایت میکند. فکر میکنم کمتر تاریخی به اندازه تاریخ این سرزمین به روح و روان انسان ناراحتی و فشار وارد کند!
پیشتر عرض کردم که این چنین می اندیشم که مظلومیت فلسطین در عصر حاضر حجت بالغه ای است که مظلومیتش به سان مظلومیت طفل امام حسین ع در کربلاست! مظلومیتی که غبارها را کنار میزند، تزویرها را رسوا میکند و عذرها را از صاحبان عذر در تشخیص حق و باطل میگیرد. از این جهت بر خود لازم میدانم بیشتر و بیشتر در خصوص آن بدانم و بخوانم.
از خواندن این کتاب استفاده های زیادی کردم از جمله:
▪️ آگاهی از پیشینه ی تاریخی فلسطین در ادیان مختلف
▪️ شدت مکر و بی رحمی انگلستان در ماجرای فلسطین. (نمیدانم اگر کسی این چهره را درست دریافته باشد چطور میتواند به بی بی سی و خط مشی خبری و تحلیلی او ذره ای اعتماد کند!)
▪️ بی نتیجه بودن انگیزه های غیرالهی از جمله عصبیت های قومی و عربی یا آرمانهای مبارزاتی خلقی و کمونیستی برای مقاومت در عرصه های سخت
▪️ استفاده فریبکارانه و عبرت آموز غرب از دعوت به مذاکره(قابل توجه مدافعان برجام و مذاکره با آمریکا)
▪️ عاقبت عبرت آموز انقلابی ها و مبارزان پشیمان مانند یاسر عرفات(آنچه که نظیرش را در انقلاب خودمان کم نداشتیم)
▪️ دریافت میزان دروغگویی و خیانت حاکمان وابسته منطقه و عناصر خودفروخته فلسطینی
▪️ تغییر روند عقب نشینی ها و شکستها با پیروزی انقلاب اسلامی که احساس امید را پس از مطالعه انبوهی از اتفاقات تلخ در دل روشن می کند.
ممکن است این نکات برای یک حامی فلسطین تازگی نداشته باشد اما آنچه برای بنده اتفاق افتاد تبدیل اجمال به تفصیل و تقلید به تحقیق بود هم چنین اطلاعات پراکنده ذهنم را جاگذاری کرده و نظم بخشید.
به امید آزادی فلسطین و نابودی اسرائیل جنایتکار به زودی زود✌️🇵🇸
@hekmatvahokumat
هدایت شده از طلبگی
🔹حجه الاسلام استاد رضا مختاری🔹
🔸احتیاط شدید علامه در تجسس و پیگیری عیوب احتمالی افراد 🔸
روزی خدمتشان (علامه حسن زاده آملی) رسیدم و با توجه به اینکه کتابهایشان در انتشارات دفتر تبلیغات جاپ میشد، گفتم که مسئول انتشارات دفتر تلبیغات هم تغییر کرده است. ایشان پرسیدند به چه علتی تغییر کرده است؟ هنوز سخن خودشان کامل نشده بود که بلافاصله خودشان استدراک کردند و گفتند: «نه، نه، تجسس ممنوع. برای چه من تجسس میکنم؟ به من چه ربطی دارد!» (منبع)
#فضای_مجازی
🌹 به کانال «طلبگی» بپیوندید. 👇👇👇
@talabegi1
هدایت شده از طلبگی
✅ رهبر معظم انقلاب:
عالم دین در مقابل ظلم، بیعدالتی، تجاوز انسانها به یکدیگر نمیتواند ساکت و بیطرف بماند.
کار علماء، کار انبیاء است.
انبیاء کارشان فقط مسئلهگوئی نبود!
🌹 به کانال «طلبگی» بپیوندید. 👇👇👇
@talabegi1
هدایت شده از بوی عطر خدا
🍃خوشا به حال اهالی قم!
که تو همسایه شان هستی،
پناهگاهشان هستی،
نور چشمشان هستی .
سالروز ورود حضرت فاطمه معصومه (سلام الله علیها) به شهر قم گرامی باد.
.
وصف او را نتوان گفت به صد منظومه
گفته معصوم به او «فاطمة معصومة»
╭─┅🍃🌸🍃┅─╮
@atrekoda
╰─┅🍃🌸🍃┅─╯
هدایت شده از آیت الله حسینی آملی
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🔰 پخش #مستند_حُسن_حَسن
نگاهی به زندگانی مرحوم علامه ذوالفنون حسن زاده آملی قدس سره
📆 یکشنبه ۹ آبان تا چهارشنبه ۱۲ آبان
ساعت ۲۰
🖥 شبکه قرآن
@Hoseini_Amoli
هدایت شده از طلاب و فضلاء امیرکلا
🔸حریم_مراجع و بزرگان بایستی محفوظ و صیانت شده باشد.
🔹صبح امروز دوشنبه ١٤٠٠/٨/١٠ حضرت آیت الله العظمی جوادی آملی به دیدار حضرت آیت الله العظمی صافی گلپایگانی رفتند و پیرامون پاره ای از مسائل گفتگو کردند.
حضرت آیت الله العظمی صافی گلپایگانی ( مدظله العالی) ضمن خوش آمد گویی و اظهار خرسندی از این دیدار به برخی از ویژگی های #آیت_الله_العظمی_بروجردی (رحمة الله علیه) اشاره نمودند.
آیت الله العظمی جوادی آملی نیز ضمن ابراز خشنودی از صحت و سلامت معظم له به ذکر خاطره ای از مرحوم آیة الله آقای حاج رحیم ارباب پرداخته، تقید و تعهد ایشان نسبت به رعایت ادب و حرمت نهادن به #ساحت_مرجعیت و بزرگان را از اخلاق عالمانه وی دانستند.
ایشان یادآور شدند که بایستی این سنت حفظ شده و همگان بدان متعهد باشند.
لینک خبر:
https://b2n.ir/u45779
هدایت شده از در محضر استاد احمد عابدی
OstadAbedi_HaramHazratMasome_1400-08-06.mp3
7.54M
صوت | بیانات استاد احمد عابدی در مراسم خطبه خوانی آستان مقدس حرم حضرت معصومه سلام الله علیها
👈 به مناسبت سالروز ورود حضرت معصومه(س) به قم
🔹 وضعیت فرهنگی جهان اسلام در زمان حضرت معصومه(س)
🔹 برکات حضور ائمه معصومین علیهم السلام و خاندان اهل بیت در مناطق مختلف
🔹 خیر و برکت وجود حضرت معصومه علیهاسلام در قم
🔹 خدمات حضرت در بغداد
------------------
حرم مطهر حضرت معصومه علیهاسلام
۱۴۰۰/۰۸/۰۶
___________
🆔 @ahmad_aabedi
🌐https://speeches.ahmadabedi.com/?p=621
هدایت شده از استاد مهدوی ارفع
✅ خاطره ای شنیدنی از آیت الله وحید خراسانی
✅ "در زمان میرزای شیرازی طلبه ای با لباس کهنه بر درخانه اش آمد و گفت میرزا را کاردارم
مردم گفتند میرزا بر مجتهدین وقت ندارد آن موقع تو آمده ای و میگویی میرزا را کار دارم؟
✅ گفت عیبی ندارد من میروم اما به میرزا بگویید فلانی آمده بود
خبر به میرزای شیرازی رسید، ناگهان میرزا سرو پای برهنه دوید و طلبه را درآغوش گرفت
دفتردار میرزا تعجب کرد. وقتی آن طلبه رفت، میرزا گفت: دوست داشتم ثواب این همه مجتهد که تربیت کردم برای این طلبه باشد و ارزش یک کارش را به من بدهد،
گفتند میرزا کار این طلبه مگر چه بوده ؟
✅ میرزا گفت: این طلبه به یکی از دهات های سنی نشین رفت و گفت بچه هایتان را بیاورید قرآن یاد می دهم بدون پول
سنی ها گفتند خوب است بدون پول است
این طلبه از اول که قران یاد این بچه ها می داد بذر محبت امیرالمؤمنین را دردل این بچه ها کاشت این ها بزرگ که شدند شیعه شدند و پدرانشان را از مذهب باطل به مذهب حق راهنمایی کردند
دیری نگذشت که این دهات تماما شیعه شد
✅ این طلبه ۱۵سال شب ها بردر خانه ها می رفت و یواشکی نانی که آن ها بیرون می انداختند را می خورد ۱۵سال اینگونه زحمت کشید تا توانست یک روستا را شیعه کند ."
📖 منبع: مصباح الهدی، آیت الله وحید خراسانی
#طلبه
#وحید_خراسانی
#مهدوی_ارفع
🆔 @mahdavi_arfae
هدایت شده از حدیث آرزومندی
آیت الله زادگان (فرزندان) مصباح یزدی با حضرت آیت الله صافی گلپایگانی دیدار کردند
🔸 آیت الله زادگان (فرزندان) علامه مصباح یزدی با حضرت آیت الله العظمی صافی گلپایگانی دیدار کردند.
🔸به گزارش شفقنا، حجج اسلام مجتبی و علی مصباح یزدی صبح امروز با حضرت آیت الله صافی گلپایگانی دیدار کردند.
در این دیدار، فرزندان آیت الله مصباح به ذکر خاطره ای در مورد شخصیت حضرت آیت الله صافی گلپایگانی پرداخته و گفتند: مرحوم والد، عنوان می کردند که شخصیت حضرت آیت الله صافی باعث افتخار ما بوده و هست.
مسئولان برگزاری کنگره بزرگداشت آیت الله مصباح یزدی، اضافه کردند: مرحوم علامه مصباح ره در همان زمان میفرمودند که خیلی مایه افتخار است که مثل حضرتعالی در مثل مجلس خبرگان قانون اساسی و شورای نگهبان حضور دارند.
https://fa.shafaqna.com/news/1255612/
جزئیات👆👆👆
🌍 | خبرگزاری بین المللی شفقنا
🆔 @shafaqna_farsi
هدایت شده از منطق مقاومت
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🎥 آیتالله #بهجت: مبادا انسان یک روز چیزی را از کفار باور کند!
(دیدگاه فقهی حضرت آیتالله #بهجت درباره شیوه تعامل با دولتهای غیر مسلمان و چگونگی معامله و قرارداد با آنها)
🔸️به هیچ وجه نباید به کفار اعتماد کرد؛
🔸️به وفای آنها نباید هیچگونه ترتیب اثر داد؛
🔸️نباید اصلاً سلطهای بر مسلمین داشته باشند؛
🔸️حتی اگر بگویند #امضا میکنیم و نوشته میدهیم، نباید به آنها اعتماد کرد؛
🔸️آنها به دنبال مسلط شدن بر بشر و استعبادِ همهاند؛
🔸️اگر یک جا هم ناچار از تعامل با آنها شدیم، باید همان معاملهای که با بقیه کفار میشود، با اینها هم همان بشود؛ مثلاً اگر قرار است #نفت هم به آنها فروخته شود، باید کرایهاش را از خودشان بگیرند و به مرز ببرند، تا آنها داخل مملکت اسلامی نشوند.
(درس خارج فقه، کتاب جهاد، ٢١ آبان ١٣٨٧)
#فقه_حکومتی
#فقه_سیاسی
#فقه_روابط_بین_الملل
#سیزده_آبان
🌐 eitaa.com/fiqh_hokumati
🌐 t.me/fiqh_hokumati
هدایت شده از حدیث آرزومندی
هدایت شده از مسجد امام حسن عسکری علیه السلام پردیسان
استادرمضانی-مراسم علامه.mp3
34.92M
🎙 سخنرانی استاد رمضانی
✅ مراسم یادبود علامه حسن زاده آملی
🕌@emameaskarimasjed
العالم بزمانه
🎙 سخنرانی استاد رمضانی ✅ مراسم یادبود علامه حسن زاده آملی 🕌@emameaskarimasjed
نکات تلخ وغمبار از زندگی پرفراز و نشیب علامه حسن زاده آملی و مظلومیت های پس از رحلت....
لطفا استماع بفرمایید
هدایت شده از کشکول یک طلبه
📸 یک حرکت زیبا و اثرگذار...
💠به کشکول یک طلبه بپیوندید🔰🔰🔰
🆔 @KashkooleTalabeh
هدایت شده از مباحثات
⚡️عبرت ۴۰ ساله
🖋سید فرید حاجی سیدجوادی
🔹از زمان پیدایش مرجعیت عامه در میان شیعیان که سابقهای حدودا ۲۰۰ ساله دارد، قله اعتبار بخشی به معارف و مناسک مذهبی نهاد مرجعیت بوده است. پیش از آن علمای بلاد کانون چنین اعتباربخشی بودند و هریک در قلمرو خود مرجعیت محلی داشتند.
🔹 انقلاب اسلامی با ایده ولایت فقها بر تشکیل حکومت نهاد جدیدی را به جامعه شیعیان معرفی کرد که پیش از آن سابقه نداشت و به لحاظ نظری نیز مناسبات آن با نهادهای سابق تبیین نشده بود.
🔹با گذشت ۴دهه از استقرار نظام ولایتفقیه همچنان مناسبات آن با احکام اولیه شرعی، مراجع تقلید، قانون عرفی، دیوانسالاری دولتی محل بحث و اختلاف نظر باقی مانده است. آنچه در میدان جامعه و سیاست ایران از روابط مقام رهبری با نهادهای سنتی و مدرن تجربه شده، تابع تشخیص و اراده کنشگران اصلی بوده و هنوز الگوی مدون و تثبیت شدهای نیافته، و از همین رو است که گاه و بیگاه اصطکاکهایی میان آنها پیدا میشود.
🔹در شرایطی که نظریه ولایت فقیه به تبیینی مقبول نزد عالمان دینی از روابط رهبر نظام اسلامی با دیگر کانونهای ذینفوذ در جامعه نیافته است، برخی عوامل میدانی با اتکا به ابزارهای رسانهای، اقتصادی، قضایی و امنیتی در پی آناند تا دیگر کانونهای قدرت اجتماعی را در چارچوب اراده حاکمیت مهار نمایند.
🔹 از همان دهه اول انقلاب، این فعالیتها دوسویه ایجابی و سلبی داشته است. در سویه ایجابی به دنبال چهرهسازی از روحانیون همسو و ارائه آراء و اندیشههای موید نظریه ولایت فقیه برآمدند و در سویه سلبی نیز شاهد طیفی از اقدامات علیه علما و مراجع تقلیدی بودهایم که در مقام عمل و نظر با رای ویا عملکرد نظام اختلاف نظر داشتند. شدیدترین برخوردها را در حصر خانگی برخی مراجع شاهد بودیم، که بعضا با زمینهای از یورش و تسخیر بیوت از سوی معترضان انجام گرفت. خفیفترین اقدامات سلبی نیز اعتراض و پرخاشهایی بوده که در مطبوعات و خطبههای نماز جمعه سرزده است.
🔹آنچه در مورد اخیر اتفاق افتاد اگرچه جزو خفیفترین اقدامات سلبی به شمار میرود ولی آماج آن یکی از محترمترین و همراهترین مراجع تقلید با نظام اسلامی بوده است. ادبیات و لحن نوشته نیز تناسبی با محتوای منتشر شده از دیدار آیت الله صافی با رییس مجلس نداشت. شاید نویسندهی جوان چنین پنداشته بود که باید با برخوردی صریح و قاطع از همه کسانی که همچنان ایده تنشزدایی در سیاست خارجی را پیگیری میکنند، زهر چشمی گرفته شود. اما ناآگاهی از مناسبات حوزه و توهم حقانیت، نتیجه معکوسی به بار آورد و «سرکنگبین صفرا فزود».
🔹 همگرایی اغلب شخصیتها و طیفهای حوزوی در پشتیبانی از مرجعیت چنان بود که برای حامیان نیز چارهای جز سکوت باقی نگذاشت و واکنش نهادهای رسمی و کانونهای اقتدار حوزوی و حکومتی، نویسنده را به عذرخواهی واداشت و رسانه منتشر کننده را روانه دادگاه کرد.
🔹این واقعه می تواند فرصتی باشد برای نسل جوان طلاب انقلابی تا با بازخوانی تاریخچه مواجهه نسلهای پیشین با نهادهای سنتی و ذینفوذ روحانیت از آنها درس و عبرت بگیرند. این وقایع از ماجراهای کتاب شهید جاوید در دهه ۵۰ آغاز شده و در دهه ۶۰ بیشترین تواتر رخداد را داشته است. سرانجام افرادی که به خیال تقویت قدرت ولایت فقیه و نظام با مراجع تقلید درافتادهاند، پیشروی ماست و تکرار تجربه آنها جز پشیمانی ثمرهای نخواهد داشت؛ «من جرب المجرب حلت بها الندامه».
🔻🔻🔻
https://mobahesat.ir/23565
@mobahesat
هدایت شده از طلاب و فضلاء امیرکلا
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🎬 | آیت الله العظمی جوادی آملی: تا نفس میکشیم باید کار کنیم ...
@HawzahNews | خبرگزاریحوزه
هدایت شده از مباحثات
⚡ متن کامل بیانات منتشر نشده در سفر به شهر قم؛
عرفان نظری و عملی از دیدگاه رهبر معظم انقلاب
🔸 مقدمه:مباحثات پیش از این به مناسبت سالگرد سفر رهبر معظم انقلاب به شهر قم، برخی از بیانات و فیلم های منتشر نشده از این سفر را به صورت موضوعی تهیه و منتشر نمود که مورد استقبال گسترده خاطبان قرار گرفت. نظر به اهمیت موضوع، متن فرمایشات ایشان درباره «عرفان نظری و عملی و نسبت آن با حوزه های علمیه» تقدیم می شود.
🔹 مرحوم آقاى قاضى حدود ده سال با مرحوم آسيد مرتضى كشميرى معاشر بوده. آ سيد مرتضى كشميرى از لحاظ مذاق عرفانى بكلى متفاوت است با آقاى قاضى. به نظرم ايشان ميگويد حرام است «فتوحات» دست بگيريد. ظاهراً تا وقتى كه مرحوم آقاى قاضى زنده بوده، به «فتوحات» دست نميزده. آقاى قاضى در عين حال كه مذاقاً با آ سيد مرتضى كشميرى مخالف بوده، اما ميگويد من نماز خواندن را از آسيد مرتضى كشميرى ياد گرفتم. ببينيد، اين خيلى حرف بزرگى است. مرحوم آقاى قاضى وقتى نجف مىآيد، يك آدم بسيطى در اين زمينهها نبوده؛ شاگرد پدرش بوده. ميدانيد پدر مرحوم آ ميرزا على آقا قاضى شاگرد آخوند ملاحسينقلى همدانى بوده است؛ يعنى خود ايشان از طريق پدرش هم به آخوند ملاحسينقلى همدانى وصل ميشود. ايشان تربيت شدهى پدرش بوده و مقاماتى هم داشته؛ در عين حال وقتى كه نجف مىآيد و با مرحوم آسيد مرتضى كشميرى ارتباط پيدا ميكند، ميگويد من نماز خواندن را از آسيد مرتضى كشميرى ياد گرفتم.
🔹 همين حاج آقا محمد شاهآبادى شما من خيال ميكنم اهل اين معانى است. از ايشان خواسته شود كه هفتهاى يك بار بيايد و طلبهها را نصيحت كند؛ چون بالاخره پسر آقاى شاهآبادى است ديگر. من شنيدم كه ايشان گفته حرفهاى اساسى مرحوم پدرم پيش من است؛ پيش اينهائى كه ميگويند و ادعا ميكنند، نيست. ديدم ايشان يك چيزهاى مختصرى هم چاپ كردهاند، ليكن بحثهاى علمى مرحوم شاهآبادى مورد نظر نيست. عرفان نظرى اصلاً در اينجا مورد نظر ما نيست و فايدهاى هم ندارد. واقعاً عرفان نظرى فايدهاى ندارد.
🔹 حالا آقاى رجبى هم اينجا تشريف دارند، توى مؤسسهى ايشان هم ظاهراً عرفان نظرى تدريس ميشود؛ اما عرفان نظرى هيچ كس را بالا نمىآورد. اين را من به شما آقاى رجبى عرض ميكنم؛ اين را گوش كنيد. من يك شب از امام پرسيدم آقا شما مرحوم حاج ميرزا جواد آقا را درك كرديد؟ درس ايشان رفتيد؟ ايشان بلافاصله گفتند افسوس، نه. بعد گفتند آقاى حاج شيخ محمدعلى اراكى آمد به من پيشنهاد كرد كه برويم درس آ ميرزا جواد آقا. ايشان هفتهاى يك بار جلسه داشت. گفتند با ايشان يكى دو جلسه رفتيم. بعد اينجورى تعبير كردند: آن وقتها ذهن ما پر بود، اين درس را نپسنديديم. آن وقت امام نپسنديده بود؛ اما حالا در هشتاد و چند سالگى كه حتماً ايشان از لحاظ معنوى پختهتر شده بود، افسوس ميخورد كه چرا نرفته. ذهن ايشان آن وقت از چه پر بود؟ از همين حرفهاى عرفان نظرى. يعنى وقتى كه كسى رفت پاى درس شاهآبادى نشست و آن حرفها و آن اصطلاحات و آن زرق و برق الفاظ را شنفت، ولو براى خود آن آدم با معنا همراه است، اما اين حرفها براى هر كسى معنا نمىآورد؛ طبعاً حرفهاى سادهى مثل حاج ميرزا جواد آقا را نمىپسندد؛ در حالى كه لبّ عرفان، همان حرفهاى ساده بوده.
🔹 آقاى خوشوقت ميگفتند كه من ميخواستم كتاب «لقاءاللَّه» را چاپ كنم، پيش امام رفتم و گفتم شما يك تقريظ بنويسيد. امام گفتند نه، اين را چاپ نكن؛ برو «المراقبات» را چاپ كن، آن مؤثرتر و بهتر است. ايشان هم آمده بود و چاپ كرده بود. بنابراين عرفان اينهاست. عرفان لفظ نيست. كسى بود كه آشنا و دوست نزديك ما بود و در عرفان هم مسلط بود. حالا بنده كه خودم وارد نبودم، اما كسانى كه وارد بودند، ميگفتند ايشان در عرفان نظرى توى حوزهها نظير ندارد. به اعتقاد من او هيچ حظى از عرفان نداشت. جلسه داشتيم، نشسته بوديم، گفته بوديم، شنيده بوديم؛ اما ميدانستم كه آن آقا واقعاً هيچ حظى از عرفان نداشت؛ در حالى كه عرفان نظرىاش هم از همه بهتر بود.
🔹 آنچه كه طلبه را بالا ميبرد، تزكيه ميكند و معراج طلبه ميشود، عرفان نظرى نيست؛ اگرچه عرفان نظرى هم ممكن است كمكهائى بكند. بايد اين عرفان عملى را، اين حالت سلوك را توى طلبه راه انداخت. ما همت كنيم، طلبه را اهل نماز شب كنيم؛ اين خيلى كمك ميكند. برنامهريزى ك نيد كه از ميان پنجاه هزار طلبهى حوزهى قم - حالا با حذف يك عده خيلى پائينترها و يك عده خيلى پيرترها - اقلاً سى هزارتاشان هر شب نماز شب بخوانند. اگر اين شد، به نظر من حوزه از جهت اخلاقى راه مىافتد. بنابراين لازم است نظام جامع در همهى اين زمينهها تهيه شود.
🔸 مشاهده متن کامل:
https://mobahesat.ir/23568
🔻🔻🔻
@mobahesat
هدایت شده از استاد علی صفایی حائری
🔵 #توییتر
❞ #عین_صاد
│اکنون که ناچار مرگ ما را انتخاب میکند
│بگذارید ما مرگی را انتخاب کنیم که
│آبستن زندگی باشد...
│ما که ناچار کم میشویم،
│پس بگذار خود را بارور کنیم تا بتوانیم
│نیازهای گستردهی خود را سرشار نماییم.
📚 #عاشورا | ص۲۰
| صفحهی ما در توییتر |
•═══••@Einsad••═══•
هدایت شده از مرتضی رجائی
هشدار قاطع قرآن را درباره #ربا_جنگ_با_خدا جدی نگرفتید و دیدید #بانک و بانکداری چه پدری از اقتصاد ایران و معیشت مردم درآورد؛
عبرت نگرفتید و باز یک ساختار فاسد دیگر را به اسم #بورس وارد اقتصاد ایران کردید.
آقایان، قشنگ معلوم است که در گِل ماندهاید و هیچ کاری از دستتان ساخته نیست.
نشانی در ایتا و تلگرام:
🆔️ @rajaaei_ir
⚠️انتشار #فقط با نشانی کانال.
هدایت شده از حکمت و حکومت
🔸دو دیدگاه بسیار مهم علامه طباطبایی ذیل یک آیه:
1- فقر و غنای مفرط عامل اکثر گناهان بشر
2- افساد بزرگی که از حاکمیت اهل کتاب و به خصوص یهود بر جامعه بشریت حاصل میشود
پس از آیه 33 سوره توبه " هُوَ الَّذِي أَرْسَلَ رَسُولَهُ بِالْهُدى وَ دِينِ الْحَقِّ لِيُظْهِرَهُ عَلَى الدِّينِ كُلِّهِ وَ لَوْ كَرِهَ الْمُشْرِكُون" که غایت بسیار مهم غلبه و حاکمیت دین اسلام بر تمامی ادیان دیگر را بیان میکند آیه بعد در خصوص اهل کتاب است."يَأَيهُّا الَّذِينَ ءَامَنُواْ إِنَّ كَثِيرًا مِّنَ الْأَحْبَارِ وَ الرُّهْبَانِ لَيَأْكلُُونَ أَمْوَالَ النَّاسِ بِالْبَطِلِ وَ يَصُدُّونَ عَن سَبِيلِ اللَّهِ"
علامه طباطبایی این آیه را در ارتباط با آیه قبل تفسیر میکند و معتقد است که آیه در این مقام است که اگر اهل کتاب بسط ید پیدا کنند جامعه انسانی را به افساد می کشند.
سپس به دیدگاه خود در باب ریشه اکثر گناهان بشر می پردازند که از دیدگاه ایشان فقر و غنای مفرط عامل اغلب معاصی در جامعه انسانی است و اهل کتاب از این طریق است که نظام انسانی را مختل کرده و گناهان را در جامعه انسانی گسترش می دهد:
«براى اهل كتاب و مخصوصا براى يهود جرائم و گناهان بسيار بطور مفصل برشمرده، و ليكن در اين آيه [آیه 34 سوره توبه] متعرض جرائم و تعديات مالى آنان شده، چون اولا تعدى به حقوق مالى مردم در ميان گناهان اهميت خاصى دارد، و ثانيا در مقامى كه گفتگو از تباهكارىهاى ايشان نسبت به مجتمع بشرى صالح است ذكر اينگونه جرائم از ايشان مناسبت دارد، زيرا با نشان دادن تعديات آنان به خوبى ثابت مىشود كه اگر زمام حكومت بشر به دست اهل كتاب بيفتد، چه بر سر بشر خواهد آمد آری، هيچ جرم و گناهى بقدر تعدى به حقوق مالی، جامعه را فاسد نمىسازد.
زيرا مهمترين چيزى كه جامعه انسانى را بر اساس خود پايدار مىدارد، اقتصاديات جامعه است كه خدا آن را مايه قوام اجتماعى قرار داده، و ما اگر انواع گناهان و جرائم و جنايات و تعديات و مظالم را دقيقا آمارگيرى كنيم و به جستجوى علت آن بپردازيم خواهيم ديد كه علت بروز اغلب آنها يكى از دو چيز است: يا فقر مفرطى است كه انسان را به اختلاس اموال مردم از راه سرقت، راهزنى، آدمكشى، گرانفروشى، كمفروشى، غصب و ساير تعديات وادار مىكند، و يا ثروت بى حساب است كه انسان را به اسراف و ول خرجى در خوردن، نوشيدن، پوشيدن، تهيه سكنى و همسر، و بى بند و بارى در شهوات، هتك حرمتها، شكستن قرقها و تجاوز در جان، مال و ناموس ديگران وامىدارد.»
ترجمه المیزان، ج 9، ص 330
#عدالتخواهی
@hekmatvahokumat
هدایت شده از نکات و تمثیلات آیت الله حائری شیرازی
🔹 آیت الله حائری شیرازی 🔹
🔸چگونه در طول هفته از جهت معنوی شارژ باشیم؟🔸
یک جوری برنامه ریزی کنید که از جمعهها بهرهبرداری شود. جمعه اگر از لحاظ عبادت، خوب اداره شود، بقیۀ هفته هم خوب اداره میشود! مثل این است که مثلاً شما در ابتدای روز، صبحانه خوردهاید؛ این باعث میشود که دیگر تا ظهر ضعف نکنید!
اگر در جمعه از لحاظ عبادت، کار خوب و حسابی و دهان گیری کردید، تا آخر هفته ضعف نمیکنید، تا آخر هفته شارژ هستید. اگر در جمعه، باطری خودتان را خوب تقویت کنید، تا عصر پنجشنبه کم نمیآورید.
به عبادت و زیارت امامزادهها بپردازید. به زیارت قبور بروید. بعد از نماز جمعه در عصر، دعای سمات بخوانید.
#نماز_جمعه
@haerishirazi
جلسات وعظ استاد مؤیدی حفظهاللهتعالی
شرح دعای بیستم (مکارم الأخلاق)
از صحیفه مبارکه سجادیه علیهالسلام
از 22 آبانماه 1400
شنبهها و یکشنبهها
بعد از اقامه نماز عصر
قم، خیابان توحید، کوچه سوم
مسجد علیالمرتضی علیهالسلام
موقعیت: https://nshn.ir/7bs-DEYxQAB-
ـــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ
♦️به نقل از «توحید تشیّع»
🕋 @ostadayoobi
هدایت شده از لطائف سیاسی
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🌸🌸🌸🌸🌹🌺🌺🌺🌺
ولادت با سعادت حضرت امام حسن عسکری علیه السلام بر عموم عاشقان و محبان آن حضرت تبریک و تهنیت باد
🌺🌺🌺🌺🌹🌸🌸🌸🌸
🆔 @lataefsiasi
هدایت شده از حوزه علمیه شهید امیری ره بندپی بابل
نور:
#نشر_مجدد
🔆متن شایعه:
آیا میدانید :اخوندها معاف ازسربازی هستند . ایا میدانید : اخوندها قاضی میشوند ،در اداره ها استخدام میشوند ،در وزارت ارشاد ،گمرک و...کار میکنند اما هیچ اخوندی در کارخانه کار نمیکند کمی فکر کنید ایا تاکنون اخوند رادر کارخانه به عنوان کارگر دیده اید ایا میدانید : نیروی انتظامی حق دستگیری اخوند را ندارد حتی اگر مجرم باشد. ایا تا کنون دیده اید : اخوندها پیاده به کربلا بروند واقعا دیده ای .اما ما دیده ایم سال گذشته مردم عوام پیاده به کربلا رفته اند .
ایا تا کنون دیده اید : اخوندی برای شفا فرزندش یا خودش را به امام زاده یا صحن امام رضا زنجیر کند.آیا تا به حال دیده اید اخوندی نذزی دهد؟آیا اینها دکان نیست؟
🔆پاسخ شایعه:
1- خدمت سربازی روحانیون:
الف ) اگر شخص روحانی تبعه کشور جمهوری اسلامی ایران باشد طبق قوانین این کشورباید به خدمت سربازی اعزام شود.
ب) طلاب علوم دینی مانند دانشجویان در زمان تحصیل از معافیت تحصیلی استفاده می کنند و برای همیشه معاف نیستند و پس از فراغت از تحصیل باید دوره خدمت خود را بگذرانند.
ج)در سیستم حوزوی هر طلبه باید هر سال پس از امتحانات خود به حوزه مراجعه نماید و کارت خود را تمدید نماید تا بتواند از معافیت تحصیلی استفاده نماید و در صورتی که به هر دلیلی نتواند یک سال در امتحانات حوزه شرکت نماید و معدل لازم را کسب نماید از این معافیت محروم شده و باید به سربازی اعزام شود.
@GhararGahShayeat
د) جالب است بدانید روحانیون در تاریخ ایران فقط در یک دوره از سربازی معاف بودند آن هم در زمان حکومت شاهنشاهی(محمدرضا شاه) و تا قبل از اردیبهشت ۱۳۴۲ طلاب از معافیت برخوردار بودند.
ه) قوانین کامل خدمت روحانیون در لینک زیر:
http://vazifeh.police.ir/?siteid=25&siteid=25&pageid=1633
2- بزرگترین روحانیون دین ما یعنی اهل بیت پیامبر(ص) همه با کشاورزی و تلاش و زحمت روزگار میگذراندند درضمن درسهایی که روحانیون میخوانند مربوط به علوم انسانی است نه فنی و اصولا شغل هر فرد باید متناسب با رشته ی تحصیلی او باشد. ولی روحانیونی که به شغل های مختلف مشغول هستند نیز در ایران وجود دارند.
*گفتگو با آخوندی که رزمی کار است، برنامه طنز اجرا میکند ...
http://www.khabaronline.ir/detail/421849/society/urban
*طلبه جوانی که در اصفهان کافه داری می کند
http://www.parsine.com/fa/news/245609
3- به جرائم روحانیون در دادگاه های مخصوص روحانیت رسیدگی میشود. و ما در تاریخ جمهوری اسلامی روحانیونی داریم که نه تنها دستگیر شده اند بلکه به حبس ، شلاق و حتی اعدام محکوم شده اند.
*حکم اعدام یکی از روحانیون به نام جعفری تبار به جرم رمالی و ارتباط با اجنه و ...... اعلام شد.
http://www.ana.ir/news/13039
4- آیا نویسنده این شایعه لیست تمام زنجیرشدگان به ضریح ائمه را دیده اند که با اطمینان این حرف را میزنند؟
البته برخی کارها و اعمال رایج بین مردم شامل خرافات می باشد و از طرف روحانیون هم توصیه نمیشود.
نه فقط مردم این سرزمین بلکه هرکس از هر نقطه دنیا با نیت خالص به ائمه متوسل شده حاجت خود را گرفته روحانیون هم از این قاعده مستثنی نیستند. البته افرادی که این شایعات را منتشر میکنند در راهپیمایی اربعین به سمت کربلا شرکت نمیکنند و به همین دلیل روحانیون را هم نمی بینند!!
*تصاویر روحانیون در راهپیمایی اربعین:
http://hawzahnews.com/detail/Photo/341101#ad-image-0
5- دادن نذری نیز همانند پیاده روی اربعین و غیره یک عمل مستحب میباشد و همه افراد از جمله روحانیون هم ازین قاعده مستثنی نیستند!
http://www.irinn.ir/news/70146
6- در ارسال این پیام رسانه باشیم؛ چرا که اخبار غیر موثق و بدون سند بصورت هدفمند و برای ایجاد تشویش در افکار عمومی جامعه تهیه و منتشر می شوند؛ با منتشر نکردن اخبار بدون سند قطع کننده زنجیره انتشار شایعات باشیم.
👈قرارگاه پاسخ به شبهات و شایعات👉
🔎 در تلگرام 👇
https://telegram.me/joinchat/A9RIwjvuaKGX3QS979_J_w
در ایتا 👇
http://eitaa.com/joinchat/2775384064Ccbdd7dd634
هدایت شده از محمد
هر چند که رسم است بگویند تبریک پسر را به پدرها
میلاد پدر بر تو مبارک؛
ای آمدنت رأس خبرها
هدایت شده از ۱۱۳
امام خامنهای:
🔹در منزل خودِ من، همه افراد، بدون استثنا، هرشب در حال مطالعه خوابشان مىبرد، خود من هم همينطورم.
🔹نه اينكه حالا وسط مطالعه خوابم ببرد. مطالعه مىكنم؛ تا خوابم مىآيد، كتاب را مىگذارم و مىخوابم.
🔹من فكر مىكنم كه همه خانوادههاى ايرانى بايد اينگونه باشند. توقّع من، اين است.
🔹بايد پدرها و مادرها، بچهها را از اوّل با كتاب محشور و مأنوس كنند. حتّى بچههاى كوچك بايد با كتاب اُنس پيدا كنند.
🔹بايد خريدِ كتاب، يكى از مخارج اصلى خانواده محسوب شود. مردم بايد بيش از خريدن بعضى از وسايل تزييناتى و تجمّلاتى - مثل اين لوسترها، ميزهاى گوناگون، مبلهاى مختلف و پرده و... -، به كتاب اهميّت بدهند.
🔹اوّل كتاب را مثل نان و خوراكى و وسايل معيشتى لازم بخرند؛ بعد كه اين تأمين شد به زوايد بپردازند.